Over het restaurant Het Prentenkabinet

Restaurant Het Prentenkabinet is gevestigd in een eeuwenoud pand in het centrum van Leiden. Het staat bekend als een van de mooiste en meest karakteristieke restaurants van de Zuid-Hollandse stad. Stijlvol, intieme sfeer en een gevoel van thuiskomen zijn enkele typeringen van Het Prentenkabinet. De gedreven keukenbrigade kookt met aandacht voor kwaliteit, en laat zich inspireren door de Frans, Internationale keuken. De smaakpapillen worden geprikkeld door experimentele en traditionele gerechten. Nieuwsgierig geworden? www.prentenkabinet.nl of kom eten in het Regthuys in Wassenaar www.brasseriehetregthuys.nl of fietsen?
www.fietsculinair.nl

Meer informatie over restaurant Het Prentenkabinet

Uitmuntend
9,1
M V.
  • Datum van je bezoek: 7 mrt. 2014
Tijdens de restaurantweek een bezoek gebracht aan het Prentenkabinet. Prachtig interieur en door de diverse zalen oogt het, ondanks liefst 100 zitplaatsen, toch intiem.
Er werd ons een keurig menu voorgeschoteld waarbij het wel enige tijd duurde voordat het voorgerecht op tafel kwam. De terrine van parelhoen smaakte goed en werd snel opgevolgd door het staartstuk. Wat vettig maar keurig bereid. Het kaasplankje complementeerde de avond. Ondanks dat het eten goed bereid was en de gerechten redelijk smakelijk waren was het te weinig verrassend om een volgende kaar terug te komen. En dat lijkt mij wel de insteek van zo'n restaurantweek.
Frits O.
  • Datum van je bezoek: 18 feb. 2014
Gisteren in Het Prentenkabinet gegeten. Mooie, stijlvolle ambiance door de oude zalen met hoge plafonds en, inderdaad, veel prenten aan de muur.
Op de kaart was er zo veel lekkers te zien, dat het moeilijk was een keuze te maken. Uiteindelijk voor het Prentenkabinetmenu gekozen: een bisque van schaaldieren met een taartje van garnalen; als hoofdgerecht een gebraden ezelsstuk van
amerikaans Longhornrund met rösti van oude Reypenaar en als nagerecht een kaasplankje met aparte kazen.
Daarbij hebben we het wijnarrangement genomen. Prachtige keuze met goed harmoniërende wijnen.
De bediening was heel vriendelijk en attent.
Prijs/kwaliteitverhouding: uitstekend!
Jaap H.
  • Datum van je bezoek: 16 feb. 2014
Op zoek naar een fijne plaats om mijn echtgenoot te fêteren, kwam ik in de "Krokus dagen" van het Prentenkabinet terecht. Wel is waar een vastgesteld menu, maar dan ook voor een redelijke prijs.
Onze tafel was in de "achterkamer", zoals de naam het al zegt hingen de muren vol 19e eeuwse prenten. De (rieten) stoelen waren bekleed met rood fluweel, waardoor de uitstraling iets voornaams had.
Bij onze binnenkomst waren er zo'n 12 gasten aanwezig. Gesprekken kabbelden rustig. Hoewel er het volgende uur nog een 10-tal gasten bij kwamen, bleef de bediening rustig en attent en bleef er een vast ritme in zowel het aanleveren van gerechten als het afruimen van de tafel. Toen gevraagd werd of we de wijkaart wilden zien en we antwoordden dat er vast een goed wijnarrangement bedacht was bij de gerechten, gingen de ogen van "meneer Jan" glimmen.
Alles op de borden was een plaatje! En inderdaad waren de wijnen goed uitgezocht.
Jaap was vooral onder de indruk van de manier waarop de halve kwartel gepresenteerd werd en smaakte, voor mij was worteltjestaart met een sinasappelparfait en toefjes kardamomgelei een perfecte afsluiter (zo heerlijk dat ik brownies en truffels liet staan bij de koffie)
Hier kan ik ook met mijn vader komen, dank jullie wel!
Myrthe W.
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2014
Vanavond hebben mijn vriend en ik hier gegeten om onze Valentijnsdag te vieren (Valentijnsdiner for lovers arrangement). Wat hebben wij genoten van dit 4-gangen diner. Alle gangen waren, ondanks de kleine hoeveelheid, goed van smaak en sierlijk geserveerd. Voornamelijk over de service waren wij erg goed te spreken. Veel kennis en kunde van het horeca-vak lieten zij zien en wij voelden ons erg op ons gemak. Chapeau!
Peter S.
  • Datum van je bezoek: 4 jan. 2014
Op 22 december bijzonder genoten van een overheerlijke Champagnelunch. Eerste warme pluspunt is de ontzettend vriendelijke man bij wie we de reservering hebben gemaakt. Het decor is echt zoals je van een Leids restaurant zou verwachten inclusief uitzicht op een pittoresk pleintje. Het eten was erg smakelijk en er werd goed rekening gehouden met dieetwensen. De bediening was erg vriendelijk, maar niet te formeel en we hebben nog een leuk praatje gehouden over de aankomende Wijn en Spijswandeling! Dat zit daar in ieder geval wel goed, mijn tafelgenoot kreeg onder andere een heerlijke sherry bij de bisque. Het Prentenkabinet ligt net een straatje achter de binnenstad, maar heel goed te bereiken. Tot de volgende keer, maar dan in de lente of zomer!
Geerco L.
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2014
Leuk om met 'een bonnetje' weer een voet over de drempel van dit klassieke restaurant op de Kloksteeg te zetten. De chef-koks Marco Venmans en Teun Bakker tonen geen tekenen van slijtage of koken-op-routine. Verse producten, mooi vlees en vis. Een van de visgerechten kon mijn tafelgenoot iets minder bekoren maar het maakte ons bezoek niet minder waard.
55ER .
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2013
Het prentenkabinet is een restaurant in een mooi oud pand in de Leidse binnenstad. Door de hoogte van de zalen en de wat fellere verlichting is de sfeer meer als zakelijk dan als romantisch te beschrijven.

Het eten zag er allemaal erg verzorgd uit en de meeste gerechten waren smakelijk. De porties zijn voor een kleine/middelmatige eter prima, voor een grote eter aan de kleine kant. Er waren twee verbeterpunten voor het eten. Het hoofdgerecht (wild) kwam lauw op tafel en de streep van saus op het bord was zo hard dat je deze er alleen nog maar af kon schrapen, deze voegde dan ook weinig toe.

Als met al gezellig en best prima gegeten. De locatie is prachtig, de prijs/kwaliteit verhouding van het eten zou iets beter kunnen.
Verbatim .
  • Datum van je bezoek: 24 nov. 2013
Met een gast uit het buitenland van een lunchmenu genoten. Locatie is prachtig, het interieur (in elk geval het gedeelte aan de voorkant) klassiek en sfeervol. Vriendelijke en correcte bediening, de lunchkaart biedt een gevarieerde keuze. Mijn hoofdgerecht (rode baars) was prima bereid. De opmaak van de borden is fraai. Twee genoeglijke uren doorgebracht.
Missy S.
  • Datum van je bezoek: 26 okt. 2013
Deze keer het 5-gangen wildmenu genomen. Eerste gang was erg lekker, een soort terrine met vulling van paddestoelen en er omheen wat heerlijke stukjes aardappel . Tweede gang was een soepje van knolselderij, met daarin een prikker met een vleesballetje. Het derde gerecht was eens met onder meer vlierbessensaus, erg lekker. Het hoofdgerecht was perfect bereide hert met naar onze smaak net iets te zoete saus met een gefrituurd appelflapje. Jammergenoeg was het appelflapje iets te hard gebakken. Het dessert was oog- en tongstrelend; peertje gevuld met spijs in deeg,kleine pannacotta, ijs, en chocola.
We hebben weer genoten van de lekkere wijn en de attente bediening. wederom voor herhaling vatbaar.
danielles16 .
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2013
het eten was top,we hebben heerlijk gegeten, de keus van de kaart was erg goed , de bediening hield ons goed in de gaten op een discrete manier we genoten van onze heerlijke aanbevolen wijn die de bediening ons adviseerde , de avond vloog voorbij , maar we komen zeer zeker binnenkort weer langs ,ga zo door en de bediening bedankt voor jullie goede gastvrijheid!! en voor de kok onze complimenten voor het heerlijke eten!!
Suzanne E.
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2013
Ons etentje hier tijdens de IENS Dinerdagen was zeer geslaagd. Amuse, voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht waren super, zeker voor deze prijs!! Daarna zelf nog koffie met friandises genomen. De locatie is fantastisch, mooi pand waar de vriendelijke bediening een gezellige sfeer creëert. Ook al is het een stijlvol restaurant met hoge prijs, toch is er een ongedwongen sfeer.
3 punten van opbouwende kritiek:
- we hadden gezegd dat een van ons geen vis wilde, maar kreeg dat toch.
- bij het betalen kan de fooi op de pinmachine ingetypt worden (handig!) maar het is een tikje ongemakkelijk als de bediening hierbij staat.
- de koffie werd geserveerd in servies van 'Bazar', op zich een lekker koffiemerk maar voor wie in de horeca werkt, bekend dat het niet een al te goed/bijzonder merk is. Misschien is een apart koffiemerk met witte kopjes, waar wel de Bazar-koffie ingeschonken wordt, iets passender bij de locatie.

Fantastische avond!
Michiel J.
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2013
Goed eten, fijne sfeer, misschien iets te veel obers (was ook wel druk), mooie ruimte. Het klopt bij het Prentenkabinet. Het IENS menu was net zoals ik hoopte: prima waar voor je geld, aangevuld met goede wijn, heerlijk brood en een mooie 'koffietafel'.
Sabine R.
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2013
tijdens leidens ontzet heerlijk gegeten! we waren vroeg, dus wij waren de eerste die het iens menu kregen die avond. het was erg lekker en goed verzorgd.
we kenden het restaurant al. en net als altijd is het heerlijk vertoeven hier.
Ed E.
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2013
Voor de 3e keer in ongeveer 10 jaar tijd naar het Prentenkabinet geweest. Op de een of andere manier valt het altijd tegen, zo ook deze keer. Het eten was prima, maar de bediening was verre van goed: niet attent, vraagt niet of we een wijnarrangement willen, bij lege glazen wordt niet gevraagd of we iets willen drinken. Na deze keer besloten niet weer terug te gaan.
Marco V.
  • Datum van je bezoek: 28 sep. 2013
Op uitnodiging mee naar 'de prent'. Super locatie en leuk om over de geschiedenis te lezen en horen. Ondanks drukte goede ontvangst. Jassen aangenomen en begeleiding tot iedereen aan de tafel zat. Eten prima inclusief de toelichting. Er werd goed rekening gehouden met dieetwensen. Niet de goedkoopste locatie in Leiden maar wel een van de mooiste. Zeker als je getrakteerd wordt!
Einde van de avond even zoeken naar de jassen maar kom zeker terug.
Ilse B.
  • Datum van je bezoek: 28 sep. 2013
Wij nemen hier altijd graag 1 van de menu's om ons te laten verassen. Bevalt altijd erg goed qua smaak en zeker ook qua prijs-kwaliteit. Omdat we ingeschreven staan voor de nieuwsbrief krijgen we ook regelmatig leuke kortingsbonnen voor in de wat rustigere tijden (na nieuwjaar bijvoorbeeld). De service wil wel eens wat langzaam zijn op een drukke avond en ook word er niet altijd even goed uitleg gegeven over wat er op je bord ligt. Echter zijn ze nooit te beroerd wat extra uitleg te geven wanneer je hier naar vraagt.
Lucky_Day .
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2013
Lucky Day????
Op zaterdag 24 augustus ben ik samen met mijn liefste vriendin gaan eten bij het Prenten Kabinet. Het was voor mij het derde diner bij dit chique restaurant. Het restaurant ligt op een mooie, bereikbare locatie en de entree en verwelkoming als gast is zeer hartelijk.
Bij binnenkomst krijg je een stijlvolle gedekte tafel en een heerlijk aperitief. De gastheer en of gastvrouw serveert de heerlijkste gerechten en geeft uitleg wat er zowel, te mooi om op te eten op het bord ligt. Bij elk jaargetijde staat er iets anders op het menu. De chefkok is creatief en bedenkt smaakvolle gerechten.
Deze keer hadden we wilde eend als hoofdgerecht, de gastheer attendeerde dat er mogelijk een kogeltje in kon zitten. Ik zei nog als dat zo is, dan is dit mijn Lucky Day. En jawel ik was de gelukkige.
Al met al was het een gezellige avond echt een aanrader vanaf de amuse tot de uitgebreide thee, neem vooral een gezellige aan tafel gast mee!
Annelies V.
  • Datum van je bezoek: 21 aug. 2013
Voor de eerste keer hier een lunch genoten en dat ook in het achterliggende parkterras. Sinds kort kan men ook lunchen, maandag en dinsdag uitgezonderd. Wel graag reserveren, dan kan men daar rekening mee houden met de inzet van het personeel, werd ik geïnformeerd door de vriendelijke bediening. Tot onze verrassing waren wij de enigen die er gebruik van de lunch maakten op deze zomermiddag. We kozen uit het 3 gangen menu, per gang steeds keuze uit twee gerechten. Mijn voorgerecht waren groene asperges (twee kleine stukjes!) met een salade van scharreleitjes. Ik vond de smaak nogal vlak en niet erg imponerend. De bisque van Hollandse garnalen viel beter in de smaak. Hetzelfde gold ook voor het hoofdgerecht. De harder legde het af tegen de gebraden eend. Het soepje van zomerfruit bekoorde ons beiden zeer. De entourage in de tuin was prettig, hoewel vreemd alleen op een terras te moeten eten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik eerder hier wel beter heb gegeten. Het was nogal eens 'het net niet helemaal'.
Missy S.
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2013
Wederom lekker gegeten en gedronken met de Iens dinerdeal. Prijs-kwaliteit verhouding is voor ons vanavond uitstekend geweest. We maken wel vaker gebruik van aanbiedingen van het Prentenkabinet en tot nu toe zijn we steeds tevreden aar huis gegaan. Het tempo lag vanavond alleen wat hoog, de gangen werden snel na elkaar geserveerd waardoor je toch snel door de vijf gangen heen bent. Iets meer tijd tussen de gangen zou prettiger zijn. Verder is de bediening informeel, correct en attent.
Een van de medewerkers in de bediening zou echter met meer met interesse met de klant kunnen communiceren. Hij leek het moeilijk te vinden oogcontact te maken, maakte een nonchalante indruk en leek niet goed te registreren hoe de klant reageert op hem. Verder is de bediening als altijd plezierig.

Gijs N.
  • Datum van je bezoek: 16 aug. 2013
Hier hebben we de aanbieding “Menu Gastronomique” via Seat Me gegeten. Kort gezegd: het was voor ons de verassing van het jaar, geweldig!. Mabré van Parelhoen met een kreeftensalade en mango vergezeld van Monteluna, 1012; een perfecte combinatie. Voor ons was de grootste verassing de waterkerssoep met een taartje van coquille. Hierbij werd een Mâcon-Chardonnay 2011 geserveerd. Verukkelijk! Dit gerecht werd gevolgd door een een op de huid gebakken rode mul met een risotto en antiboise van tomaat en dragon. Hierbij werd een wijn uit de Provence geschonken, Bailly, 2012. Ook weer erg lekker. Als laatste hoofdgerecht werd er gebraden kalfshaas en geconfijte kalfswang in een botersaus met dragon geserveerd. De Camenere uit Chili deed hierbij wonderen. Het geheel werd afgesloten met een parfait van nougatine crunchi met frambozen en limoncello curd. Eeen Zuid Afrikaanse dessertwijn werd Red Muscatel 2012 van Rietvallei geserveerd. De omstandigheden waren zodanig dat we buiten op het terras konden eten, een parkachtige omgeving. De bediening is er vriendelijk attent en to the point. Het ritme van de keuken was precies goed, niet al te korte en ook niet al te lange intervals tussen de gerechten. Zeker een plek om terug te komen, ook de prijs prestatieverhaouding is voor ons aanleding terug te komen.