Over het restaurant Het Prentenkabinet

Restaurant Het Prentenkabinet is gevestigd in een eeuwenoud pand in het centrum van Leiden. Het staat bekend als een van de mooiste en meest karakteristieke restaurants van de Zuid-Hollandse stad. Stijlvol, intieme sfeer en een gevoel van thuiskomen zijn enkele typeringen van Het Prentenkabinet. De gedreven keukenbrigade kookt met aandacht voor kwaliteit, en laat zich inspireren door de Frans, Internationale keuken. De smaakpapillen worden geprikkeld door experimentele en traditionele gerechten. Nieuwsgierig geworden? www.prentenkabinet.nl of kom eten in het Regthuys in Wassenaar www.brasseriehetregthuys.nl of fietsen?
www.fietsculinair.nl

Meer informatie over restaurant Het Prentenkabinet

Uitmuntend
9,1
Gijs N.
  • Datum van je bezoek: 16 aug. 2013
Hier hebben we de aanbieding “Menu Gastronomique” via Seat Me gegeten. Kort gezegd: het was voor ons de verassing van het jaar, geweldig!. Mabré van Parelhoen met een kreeftensalade en mango vergezeld van Monteluna, 1012; een perfecte combinatie. Voor ons was de grootste verassing de waterkerssoep met een taartje van coquille. Hierbij werd een Mâcon-Chardonnay 2011 geserveerd. Verukkelijk! Dit gerecht werd gevolgd door een een op de huid gebakken rode mul met een risotto en antiboise van tomaat en dragon. Hierbij werd een wijn uit de Provence geschonken, Bailly, 2012. Ook weer erg lekker. Als laatste hoofdgerecht werd er gebraden kalfshaas en geconfijte kalfswang in een botersaus met dragon geserveerd. De Camenere uit Chili deed hierbij wonderen. Het geheel werd afgesloten met een parfait van nougatine crunchi met frambozen en limoncello curd. Eeen Zuid Afrikaanse dessertwijn werd Red Muscatel 2012 van Rietvallei geserveerd. De omstandigheden waren zodanig dat we buiten op het terras konden eten, een parkachtige omgeving. De bediening is er vriendelijk attent en to the point. Het ritme van de keuken was precies goed, niet al te korte en ook niet al te lange intervals tussen de gerechten. Zeker een plek om terug te komen, ook de prijs prestatieverhaouding is voor ons aanleding terug te komen.
ronneke .
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2013
Gisteren 7-08-2013 met mijn zoon hier gegeten. Gekozen voor menu Het Prentenkabinet. Grandioze bisque met duidelijk Hollandse garnaaltjes, heel erg smakelijk. Gekozen voor Harder, deze vis was nieuw voor mij en ik heb er zeker geen spijt van. Op een bedje van puree met spinazie en kokkels heb ik er van gesmuld. Voor het dessert heb ik een kaasplankje genomen met zalige kaasjes. Absoluut pluspunt vind ik de amuse ter inleiding van het diner. Bediening was professioneel en vlot. Waar nodig werd er deskundige uitleg gegeven. Tenslotte ter afsluiting nog een korte rondleiding gekregen door het fraaie pand. Kortom, Zeer geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar.
Raymond P.
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2013
Met IENS dinnerdeal gegeten in de tuin van het prentenkabinet. Super avond met een leuk menu en wijn arrangement. Prijs kwaliteit helemaal super. Ook zonder korting is dit restaurant een topper binnen Leiden. Waarom "maar" een 8 voor eten en service? Ach mijn verwachtingen worden iedere keer omhoog bijgesteld, en weer waargemaakt.
Herkees .
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2013
Met 4 personen gebruik gemaakt van de diner deal te weten een 5 gangendiner van € 62,50 voor € 34.50. Daarbij bestelden we nog een wijn arrangement.
Bij aankomst werd ons door een haastige ober onze tafel aangewezen. Daarna konden we de garderobe zoeken om onze jassen op te hangen.
Het weinige eten op de borden zag er leuk uit maar behoudens de soep zat er kraak nog smaak aan. Voor €34,50 nog te duur,
laat staan voor € 62,50. Als je zo je restaurant wilt promoten ben je volkomen op de verkeerde weg. De dessertwijn werd door de ober vergeten. Om de koffie moesten we vragen. Na afgerekend te hebben, zochten we onze jassen op en vertrokken
teleurgesteld naar huis. Bij de deur geen " graag tot ziens " .
Ik heb het wel eens beter meegemaakt bij het Prentenkabinet.
Ada V.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2013
Dankzij een Iens-deal zaten we op een zwoele woensdagavond in de sfeervolle tuin achter Het Prentenkabinet; wat een verrassing, zo'n prachtig terras in een grote binnentuin. Meer eters hadden de weg gevonden; het zat er vol. We werden gastvrij ontvangen en op onze tafel werd een (Engelstalig) menu neergezet zodat we de verschillende gangen goed konden volgen. We namen er ook het wijnarrangement (19,50 pp) bij. We begonnen met een amuse die vergezeld ging van een bubbeltje die verrijkt was met een kaneellikeur. Veelbelovend begin. De eerste gang was een salade met een plak paté, waar ook stukjes kreeft en mango als garnering bij zaten. Aparte maar lekkere smaakcombinatie. Kwam met heerlijke chardonay. Daarna een soep van waterkers die wel cremesoep werd genoemd, maar wat waterig aandeed. Een andere witte wijn erbij, volgens mij een sauvignon blanc. Ook heerlijke combinatie. Ons derde gerecht was gebakken rode mul op een citrusrisotto. Het menu op tafel meldde dat mul vergezeld was van 'King Prawns' maar die ontbraken. Desgevraagd zei de jonge ober dat die verwerkt waren in de risotto. Zeer ongeloofwaardig antwoord, gezien de prijs en status van king prawns. Daarom de vraag nog maar een keer gesteld, nu aan iemand die we aanzagen voor een leidinggevende. Die bleef het antwoord schuldig maar ging het de chef vragen. Vervolgens komt hij terug en vraagt hoe ik erbij kom om naar king prawns te vragen. Ik verwees hem naar de tekst van het menuutje op tafel. Hij maakt excuses: normaal zitten er bij dit gerecht grote garnalen, maar dat kan er niet uit voor het bedrag van de Iens-deal. Ik ben blij met het eerlijke antwoord. En geen probleem, want het gerecht was nog steeds heerlijk, en de straffe rosé die erbij werd geschonken eveneens. De volgende gang is een stukje kalfshaas en mini-stukjes kalfswang in de zoetzure jus. Heel smakelijk, inclusief de stevige rode wijn die we erbij krijgen. Het dessert is een parfait die knappert en knispert en komt met een Zuid Afrikaanse muscadet: weer in de roos qua combinatie. We sluiten af met koffie en friandises die huisgemaakt zijn en heerlijk smaken. Heel erg genoten, we gaan zeker terug!
Harry F.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2013
Onlangs gegeten in dir restaurant. Het betrof het 3 gangen menu "prentenkabinet". Het begin was goed: een leuk gepresenteerde en smakelijke amuse gevolgd door een soepje met Hollandse garnalen.
Het hoofdgerecht dat met veel aplomb werd gepresenteerd viel echter flink tegen en bestond uit een paar plakjes eendenborst, gesneden van een eend met de nodige vlieguren, want taai en wat garnituur wat te verwaarlozen was want stelde niets voor. Om daarvan een voorbeeld te geven. Ik miste in eerste instantie iets van aardappel. Bij nadere bestudering bleken er onder een lapje eend twee zalfjes aardappelpuree te liggen ter grootte van een euromunt. De groenten bestond uit een 4 tal kleine paddestoelen en en roosje broccoli. Echt onder de maat, want in feite geen groenten en geen aardappel of pasta, rijst op tafel. Mijn vrouw heeft haar trek nog weten te stillen met een kaasplankje. Het dessert van ijs en verse vruchten was wel weer in orde, zo ook de koffie met koekjes en chocolade.
Conclusie: je zit in een prachtige ambiance en de bediening is goed, maar aan het hoofdgerecht moet echt wat gedaan worden, alvorens wij terugkeren bij het Prentenkabinet.
sjvdh .
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2013
We kwamen hier voor de iens diner deal. We werden verrast door de mooie locatie, hebben gegeten in de mooie binnentuin. Helaas troffen we een ober die communicatief niet zo sterk was (schreeuwen over het terras, etc) de overige twee heren waren wel zeer vriendelijk en netjes. Menu was van goede kwaliteit maar we verbaasde ons wel over de vreemd combinaties in de gerechten. Veel gangen bestonden uit een veelheid aan totaal verschillende smaken wat wij minder vonden. Qua presentatie was er we werk van gemaakt. Lekker gegeten maar niet voor herhaling vatbaar voor de normale prijs.
Vincent V.
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2013
Dit restaurant staat goed aangeschreven in Leiden alleen de prijs valt niet echt binnen ons budget maar wat een top menu op de kaart "Gastronomique" . Eindelijk kwam daar de iens dinerdeal, wij hier een tafel natuurlijk reserveren want dat wilden we wel eens ervaren. met 6 personen het menu waarvan 1 persoon vegetariër. Vanwege het heerlijke weer hebben we een tafel buiten gereserveerd. We druppelden binnen en het welkom was goed (cocktail). Als eerste de amuse daar ging het mis, bij onze vegetarische tafel genoot werd hetzelfde neergezet als bij de rest helaas zat er vis in. dus de bediening hebben we daar op attent gemaakt. reactie: dus ook geen vis??
nee idd. ook geen vis.
Helaas had de helft van de tafel geen bestek om de amuse te nuttigen en de hele tafel had geen servet.

Voorgerecht ging prima... duurde wel effe.
Toen de crèmesoep van waterkers met een taartje van coquilles, helaas werd deze ook aan onze vegetariër geserveerd. (nogmaals de bediening erop attent gemaakt dat deze vegetariër ook geen vis eet. Hierdoor duurde het weer tot dit gerecht vervangen was.

Voor de gebraden kalfshaas moesten we zo lang wachten dat het bijpassende glaasje wijn uit het arrangement nog een keer bijgeschonken kon worden.

Alles bij elkaar kregen we het gevoel dat wij een vergeten tafel waren en de rekening viel ook nog eens tegen.

Dit doen we niet nog een keer over.

Rick G.
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2013
Afgelopen zaterdag hier gegeten met vier personen. Hartelijk ontvangst bij binnenkomst, alleen tot mijn grote verbazing was buiten nog niks opgedekt terwijl het al dagen achter elkaar super mooi weer is geweest. We konden toch buiten zitten en de tafels werden a la minute opgedekt, wat eigenlijk het knelpunt voor de rest van de avond is geweest voor de bediening denk ik ! Service rond uit slecht en personeel die continu de fout in ging en totaal niet commutatief vaardig was, had ik het idee. Fles wijn die maar bij de helft van de tafel ingeschonken werd en de rest moest het zelf maar uitzoeken. Ik denk dan als je het niet zeker weet of mensen nou wel of geen wijn willen, vraag het dan en loop dan niet weg zonder iets te zeggen ! De rest van de fles wijn hebben wij de rest van de avond maar zelf ingeschonken, jammer !. Wij hadden tevens een vijf gangen verassingsmenu, wat ik uiteindelijk niet erg verassend vond. Als starter huis gerookte zalm met een salade van roseval aardappel en honing, denk ik kom op zeg kom eens met iets vernieuwends, tussen 1 de tongschaar ging wel maar ook niet spannend genoeg. De eend die wij hadden als gerecht nummer drie was wel tongstrelend. Helaas was dit geen voorzetting van de rest van de avond want de sukade van wagu rund was rond uit taai en niet boeiend genoeg om hier maar iets enthousiast over te zeggen. Dessert wel weer goed. Conclusie na meerdere malen hier gegeten te hebben wat wel altijd goed beviel, voorlopig even geen prentenkabinet meer. Zag dat ook dit restaurant mee doet met de iens dinner acties, erg leuk voor de restaurateurs voor de omzet logisch maar zorg dan wel dat je je kwaliteit kan continueren want ik zie dit bij veel restaurants fout gaan !
Debby G.
  • Datum van je bezoek: 17 jul. 2013
Drie weken geleden hier op een avond weer eens spontaan binnengelopen. Er was nog een plaatsje in de geweldige rustige tuin. Mijn man genoot van het maandmenu met een heerlijke hartige pannacota met asperges vooraf en eend als hoofdgerecht en een heerlijk desert. Ikzelf verrassingsmenu van de chef (geen eenvoudige opgave gezien de lijst van dieren die ik niet eet). Heerlijke klassieke huisgerookte zalm vooraf. En als hoofdgerecht rundvlees, zo mals en goed klaargemaakt, zo smaakvol zo heb ik het nog nooit gehad. Een zomers mangotoetjes als dessert en afgesloten met koffie en eigen theemelange met lekker zoetigs. Top avond waarbij de bediening attent en professioneel correct was.
Nellekevissers .
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2013

Met mijn gehele team gereserveerd voor een drie-gangenmenu.
We werden gastvrij ontvangen met een welkomstdrankje en een amuse. het laatste bestond uit drie heerlijke hapjes!
Het voorgerecht bestond uit een leisteen waarop diverse vis.
Een prachtig palet wat niet minder smaakte! Heerlijk!
Het hoofdgerecht was voor iedereen verschillend maar voor allemaal even lekker en het grands desserts maakte het helemaal af.
Kortom een culinaire verrassing waar wij nogmaals voor willen bedanken!
Uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding!

Woutvoorschoten .
  • Datum van je bezoek: 3 mei 2013
Het restaurant ziet er zeer verzorgd uit en de jassen worden direct aangenomen! We kozen voor het surprise menu van 4 gangen. Het voorgerecht, terrine van hollandsche asperges en zalm was goed, de tarbot met kreeftensaus verrassend en uitstekend ! De witte huiswijn smaakte prima bij deze gerechten en over een karafje water wordt (terecht) niet moeilijk gedaan. Het geheel werd afgesloten met een grand dessert van aardbeien, een slot van een verwend avondje !
Dvdhorn .
  • Datum van je bezoek: 8 mrt. 2013
Met de restaurantweek hier gegeten met z'n vijfen. Inrichting van het restaurant vond ik eenvoudig, strak maar warm. Personeel zag er heel netjes uit, witte blouse, gilette, nette broek met een sloof daarbovenop. En tevens heel vriendelijk. Ik vond werkelijk alle gangen subliem, al ben ik geen voorstander van ingewanden! Echt héérlijk gegeten en het zag er allemaal uit als een kunstwerk op je bord. De smaken klopten, verse producten en dat proef je gewoon. En we werden volgens de etiketten bediend en hoefden helemaal niet lang te wachten op onze gerechten. In ieder geval, een echte aanrader!!
Nicole H.
  • Datum van je bezoek: 8 mrt. 2013
Onlangs bij Het Prentenkabinet in Leiden gegeten. Heerlijk gegeten, leuke ambiance en goede bediening. Je kunt duidelijk merken dat hier mensen met liefde voor het vak werken.
We hebben ons laten verrassen door de chef en kregen een 5 gangen diner geserveerd. Heerlijke combinaties van smaken en goede verhouding van de porties en bij elke gang kregen we een bijpassende wijn geserveerd. Een absolute aanrader.
Brigitte V.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2013
Wij, Eric & Brigitte hebben (zoals onze traditie is), met Valentijn bij Het Prentenkabinet gegeten. En zoals altijd was het weer geweldig! Het eten, de bediening en de hele entourage was fantastisch! Bij het speciaal gekozen Valentijndiner hoorde ook een uitstekend gekozen rode liefdeswijn, heerlijk! Het bestond uit een 4-gangen diner voorafgaand aan een amuse. Natuurlijk wordt er rekening gehouden met de wensen van de gast en wordt bij iedere gang uitgebreid verteld wat er voor je klaar is gemaakt. We hebben heerlijk genoten van vis maar ook van malse rosbief. Het dessert bestond uit passie(vrucht) en mango-ijs en natuurlijk alle lekkernijen bij de koffie.Wij hebben mede hierdoor weer een heerlijke Valentijn gehad. En bij het naar huis gaan weer verwend met een mooie rode roos! Onze oudste zoon is door ons aangestoken en gaat sinds twee jaar ook met zijn vriendin naar het Valentijn diner bij het Prentenkabinet. Wij kunnen alleen maar zeggen; probeer het zelf ook eens en je zult zien, het is fantastisch!!
Annelotte99 .
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2013
zeer trouw aan het prentenkabinet wat een mooie locatie blijft dit toch in het mooiste deel van Leiden,kwaliteit van het gebodene blijft onveranderd hoog afgelopen zaterdag menu gastronomique gegeten met mooie gerechten en zeer verrassend ook eennvegetarische gerecht erin verwerkt bediening is zeer prettig aanwezig
Franz S.
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2013
Het blijft een geweldige locatie. Het gebouw is een belevenis op zich: loop door de lange gangen met de gewelfde plafonds, en waan je in Eyes Wide Shut.Het Prentenkabinet is klassiek van aard maar zonder enige oubolligheid.

Mijn vriendin en ik hadden a la carte besteld. Mijn tafelgenoot tartaar van zeebaars en coquilles als voorgerecht en Hertfilet als hoofdgerecht.
Ik had de proeverij van voorgerechten als voorgerecht en Skrei als hoofdgerecht.
Het eten was goed, maar ook niet meer dan dat. Wat mij verder opviel is dat sommige gerechten veel te duur zijn. Tartaar van zeebaars met maar 1 coquille en het kaasplankje met hele dunne plakjes kaas bijvoorbeeld.

De bediening is eerder charmant dan professioneel en dat draagt bij aan de feestelijke sfeer.
Harry V.
  • Datum van je bezoek: 19 jan. 2013
Kadobon van 150 euro gekregen. Dan moeten we echt eens het prentenkabinet proberen! Een viergangen suprise menu. Met wijnarrangement. Na de amuse kregen we een bordje met 4 soorten kleine hapjes vis. De tonijn was mij te koud, waarschijnlijk zo uit de koelkast. Daarna een tussengerecht met scholfilet en een coquille. Redelijk hapje, niet spectaculair. Het hoofdgerecht was ronduit schandalig. Iets met eend. Ik denk dat ik 25 gram vlees op mijn bord had, waarvan de helft vet. Na het hoofdgerecht nog steeds honger, maar het grand dessert moet het dan kennelijk goed maken...Het wijnarrangement viel ook erg tegen. Het waren maar gewone wijntjes...een witte uit spanje, een gascogne uit frankrijk, cabernet sauvignon uit chili, dessertwijn uit zuid afrika. En als je glas leeg is dan laten ze je daar 15 minuten mee zitten, bijschenken wordt pas gedaan als je er om verzoekt. Het glaswerk viel me ook erg tegen. Ik verwacht in een dergelijk restaurant grote mooie wijnglazen, maar deze waren van de Hema. Culinair stelt het helaas allemaal niets voor, eigenlijk zonde van het geld. Voor deze 150 euro had ik prachtige wijnen en smaakexplosies verwacht. Een hoofgerecht van 25 gram vlees heb ik nog nooit meegemaakt. Het is dat ik een kadobon had, anders had ik hier geen genoegen mee genomen. Er zijn in Leiden veel betere en goedkopere restaurants. Het was een teleurstellende avond.
mj_b .
  • Datum van je bezoek: 13 jan. 2013
Wij waren met 4 personen. 2 maal het verrassingsmenu ( 6 gangen ) en 2 maal het menu gastronomique (6 gangen) + 4 maal bijpassend wijnarrangement.Het was een wat teleurstellende ervaring. De kwaliteit van de verschillende gangen van het menu gatronomique erg wisselend. Amuses wel erg simpel (toastje met pesto)Voorgerecht (Sashimi van yellowfin tonijn en krabkoekje met kaviaar van komkommer en kroepoek van rode biet smaakte zeer goed en mooie opmaak van het gerecht. Daarna coquilles, eend en hoofdgerecht hert. Alle gerechten werden niet warm genoeg geserveerd en waren lauw. Leken lang te hebben gestaan. Op de puree zat al een soort velletje. Smaak was wel goed maar weinig variatie en creativiteit. Alle 3 gerechten werden met puree geserveerd. Ook weinig aandacht voor de opmaak van de gerechten. Desert brownie donut met notencrunch, salade van mango en hazelnotenroomijs, smaakte goed en gerecht was mooi opgemaakt. Ook de gerechten van het verassingsmenu waren lauw en aan de opmaak was niet altijd even veel aandacht besteed. Bediening was vriendelijk. Maar weinig informatie over de gerechten en wijn.
Conclusie: smaken goed maar geen culinaire ervaring. Niet creatief en onderscheidend. Voor 433 euro kan je in Leiden beter eten.
corinagijsman .
  • Datum van je bezoek: 12 jan. 2013
Heerlijk gegeten, het restaurant is gezellig en sfeelvol romantische als je met zijn 2 eet. Ik heb daar ook gegeten met een groep van 14 pers.met goede overleg word alles piekfijn tot in de puntjes verzorgd.Het personeel is erg vriendelijk en attent. Het eten perfect naar ieders wens complimenten aan de koks.