Over het restaurant Het Prentenkabinet

Restaurant Het Prentenkabinet is gevestigd in een eeuwenoud pand in het centrum van Leiden. Het staat bekend als een van de mooiste en meest karakteristieke restaurants van de Zuid-Hollandse stad. Stijlvol, intieme sfeer en een gevoel van thuiskomen zijn enkele typeringen van Het Prentenkabinet. De gedreven keukenbrigade kookt met aandacht voor kwaliteit, en laat zich inspireren door de Frans, Internationale keuken. De smaakpapillen worden geprikkeld door experimentele en traditionele gerechten. Nieuwsgierig geworden? www.prentenkabinet.nl of kom eten in het Regthuys in Wassenaar www.brasseriehetregthuys.nl of fietsen?
www.fietsculinair.nl

Meer informatie over restaurant Het Prentenkabinet

Uitmuntend

Jouw recensie over het restaurant Het Prentenkabinet

Monique D.
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2018
Denise V.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2018
We hebben vanavond heerlijk genoten van het lekkere eten en de gastvrijheid. Goede uitleg van de wijnen en de gerechten.
Zeker aan te bevelen voor mensen die rustig willen eten met een goede smaakbeleving.
maleen H.
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2018
Wat fijn is dat je hier heerlijk buiten kan eten en er op verzoek zoals in Frankrijk water en brood kosteloos
op tafel staat!! Heerlijk gegeten en prettige bediening!!
Lucia B.
  • Datum van je bezoek: 27 jun. 2018
Heerlijk aperitief. Ook kraanwater verkrijgbaar.
Goede bediening. prettige tuin.
Mires L.
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2018
Ik heb er heerlijk gegeten en ook de ambiance was goed. Een minpuntje het was merkbaar dat het etentje via "gift for you " werd betaald. dat snap ik enerzijds, maar vind het wel jammer dat daardoor het tempo erg hoog lag en dat een gang vervangen werd door een scropino, wat mi geen gang is.
jefvdham .
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2018
Top gegeten ! Niet voor de eerste keer en toch weer totaal anders heel lekker. Klein foutje vd keuken met één schelpdier (alergie) maar de oberkelner zag het zelf al direct en corrigeerde dit. Klasse !
Heerlijke wijnen die perfect bij de gerechten pasten. Tja, kom echt weer terug ;-)
Paulina S.
  • Datum van je bezoek: 16 jun. 2018
Prima Restaurant. Niet goedkoop. Goede service.
renze T.
  • Datum van je bezoek: 16 jun. 2018
Vanavond bij het Prentenkabinet gegeten. Helaas kan ik mij alles behalve vinden in de recensies geschreven door mijn voorgangers. We begonnen met een amuse van ‘huisgerookte’ zalm, waarbij al snel duidelijk werd dat dit stukje zalm al geruime tijd buiten de koeling op ons stond te wachten. De inmiddels zacht geworden meringue van rode biet bevestigde dit gevoel. Als voorgerecht heb ik voor de eenden rillette gekozen, met een mousse van ‘eend’, en een soort witte kool, welke voor mijn gevoel enkel diende als ‘extra opvulling van het bord. Helaas was deze kool wederom alles behalve vers, had de rillette geen smaak en gaf de eendenmousse een erg onprettig mondgevoel. Het hoofdgerecht was de vis van de dag, een stuk schelvis van de plancha. Wederom kreeg ik bij dit gerecht het gevoel dat de borden al een tijd op ons stonden te wachten. Een plancha is normaal gesproken een ontzettend hete grillplaat. Je zou dan ook verwachten dat je een stuk vis ontvangtoestel een redelijke temperatuur. Dit was niet het geval. Smaak bleef opnieuw flauw. Algemene gevoel is een keuken waar het plezier in het koken verdwenen is, zonde. Potentie in deze zaak is er, maar vandaag helaas niet tot zijn recht gekomen.
Tineke S.
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2018
In de binnentuin zijn niet alle plekken echt mooi.
Wesley D.
  • Datum van je bezoek: 9 jun. 2018
Ik heb vandaag genoten van het verrassingsmenu bij het Prentenkabinet met mijn vriendin. Eerder heb ik hier gegeten met valentijnsdag maar dat was helaas iets minder, waardoor we het vandaag nogmaals gingen proberen. Deze review is opgedeeld in 3 delen: sfeer, service en voedsel. Alles was goed en het vlees was zeer mals. Een uitgebreidere review kan je hieronder lezen.

Sfeer:
De sfeer die in het restaurant hangt was erg chique. Het restaurant is stijlvol aangekleed en past daarbij in het hogere segment qua restaurants. Het is mogelijk om rustig buiten te zitten in de "tuin" die zich bevindt in een rustige omgeving. Af en toe vliegt er een vliegtuig over maar dat is geen enkel probleem. De buitenmeubelen zijn schoon en zien er erg verzorgd uit. Toen het wat kouder werd op de avond zijn we naar binnen verplaatst, daar is de sfeer klassiek maar stijlvol. De vele prenten aan de muur doen de naam van het restaurant eer aan. Ook de lamp die in het midden van de ruimte hangt is sfeervol. De stoelen zijn van goede kwaliteit net als de tafels, het is dus geen enkel probleem om wat langer in dit restaurant te blijven zitten. Kortom qua sfeer een chique en mooi restaurant.

Service:
De service was erg goed. Bestek wordt voor je neergelegd en je hoeft eigenlijk niet te wachten om een ober aan te spreken. Het personeel loopt vaak zelf rond op een ontspannende niet-controlerende wijze waardoor je je snel thuis voelt, ookal eet je niet zo vaak in een restaurant van dit kaliber. De dieetwensen en allergieën werden vooraf gevraagd en hier werd goed rekening mee gehouden. Daarbij wordt er bij elk gerecht verteld wat het gerecht inhoudt en wat de hoofdingrediënten zijn. De toiletten zijn schoon (zie foto). De zeep op het herentoilet was wel op, maar na een melding werd dit gelijk aangepakt en opgelost. Super!

Voedsel:
De foto's spreken boekdelen echter zal ik hier kort ingaan op het verrassingsmenu dat wij voorgeschoteld kregen.
Het begon met het mandje brood. Het brood was erg knapperig en leek vers uit de oven te komen. De structuur van het brood was goed en het was makkelijk weg te slikken. Ook was de bijgeserveerde zoute roomboter een succes, romig en ... precies: zout.
De amuse bestond uit ingelegde zalm. Deze was zeer zacht van smaak en in combinatie met de zoete marshmallow van rode biet en de zuurdere limoen-mayonaise erg lekker. Een ware smaaksensatie.
Als voorgerecht kregen wij tartaar van de bil (ja, dat is inderdaad rauw), met een knapperige toast en een ei-aardappelsalade met truffelmayonaise. De ietwat rokerige smaak van de tartaar i.c.m. met de truffelmayonaise konden wij zeer waarderen.
Als tussengerecht kregen wij op de huid gebakken roodbaars geserveerd met zwarte rijst en een sausje van saffraan. Ook dit gerecht viel erg in de smaak. De roodbaars viel uit elkaar van malsheid en de combinatie van ingrediënten was weer erg goed gekozen.
Als hoofdgerecht kregen wij lende geserveerd met een groene asperge en een stronkje broccoli en een soort van ragout van kalf. De groentes waren beetgaar gekookt voor een knapperig aspect. Wij vonden dit helaas qua smaak het minste gerecht maar wij kunnen ons indenken dat mensen die meer van bijvoorbeeld oude kaas en zwarte koffie houden dit meer kunnen waarderen. Wij zijn persoonlijk meer van een biefstukje. Hoe dan ook was het vlees enorm mals en goed bereid.
Het nagerecht is toch wel echt waar je naar uitkijkt. Het bestond uit een bolletje mango-ijs met stukjes mango, een chocolademousse, een limoencheesecake en een mousse van sinaasappel met een topping van bloedsinaasappel. Het nagerecht was heerlijk, zie de foto's.

Allergie:
Wij hebben aangegeven dat er een pinda- en notenallergie was en hier is netjes rekening mee gehouden.

Al met al hebben wij hier erg fijn gegeten en is het zeker de moeite en ervaring waard om even langs te gaan.
Remco R.
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2018
Ik heb bij wachttijd redelijk ingevuld. We waren een avondje uit dus namen we lekker de tijd om van het eten en de wijn te genieten. De tijd tussen de gangen was dus goed. Redelijk is dus positief bedoeld. Het eten voldeed weer aan de verwachtingen. We hebben echt genoten.
IBoogaarts B.
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2018
De avond heeft aan alle verwachtingen voldaan. Correcte en vriendelijke bediening, Het eten van goede kwaliteit en mooi uitgeserveerd. Heerlijk in de tuin gezeten. Een aanrader en een adres waar wij zeker nog eens terugkomen.
V.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2018
Reservering gaat goed en makkelijk, de sfeer, het personeel en de maaltijden zijn in orde met een goede prijs kwaliteit
Dank daarvoor
sjaakenheleen .
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2018
Heerlijk 5 gangenmenu gegeten
Mooie gerechten en prima service.
Dit was een surprise menu maar je kon aangeven wat je echt niet kan eten
E. S.
  • Datum van je bezoek: 18 mei 2018
We zijn voor het bruiloftsmaal van onze zoon en schoondochter bij het Prentenkabinet geweest en het was perfect georganiseerd. Door Edwin is vanaf het begin met ons meegedacht en ook de details werden niet vergeten. Er stond wat tijdsdruk op en we liepen uit, maar dat werd geruisloos opgevangen. En tot slot was het eten ook erg lekker, maar dat hadden we niet anders verwacht ;-)
Richard P.
  • Datum van je bezoek: 16 mei 2018
Zoals altijd erg goed, lekker en verrassend!
Marijkejoop .
  • Datum van je bezoek: 5 mei 2018
Op een mooie zaterdagavond op het terras plaatsgenomen voor het aperitief. Later, na overleg, toch maar lekker buiten blijven eten. De borden waren, zoals we gewend zijn, erg mooi opgemaakt en de gerechten waren allemaal erg lekker. Het bijpassende wijnarrangement was verrassend en paste er goed bij.
Mieke H.
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2018
(wederom) Heerlijk gegeten, op een mooie locatie. Enig verbeterpunt deze keer; de jonge ober die ons bediende. Hij wist nog (te) weinig van de kaart en de gerechten die hij opdiende. Daarnaast hebben wij de traditie om altijd ons te laten verrassen via het (3 of 4 gangen) surprisemenu. Dit was volgens de ober echt niet meer mogelijk, maar staat nog wel op de website vermeld. Jammer want dat hoort voor ons juist bij onze traditie. Desalniettemin heel lekker gegeten.
I. V.
  • Datum van je bezoek: 24 apr. 2018
Een goed diner met prachtig opgemaakte gerechten die ook heerlijk van smaak waren en goede wijnen. Daarbij ook een prima bediening.
J.M. V.
  • Datum van je bezoek: 13 apr. 2018
Heerlijk gegeten met het lezersmenu
5 gangen lang genieten. Aangegeven wat we niet willen en dan ons lekker laten verrassen. Prettige en vlotte bediening
En dat voor 29,50 euro