Meer informatie over restaurant Het Prentenkabinet

• Af te huren , Huisdieren welkom , Invalidentoilet , Per boot te bereiken , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen , Wi-Fi
GJM K.
  • Datum van je bezoek: 5 feb. 2017
Uitstekend restaurant dat het niet te hoog in de bol heeft (vergeleken met collega's in de buurt). We hadden het "prentenkabinetmenu" met het black angus ezelstuk. Ieder had een van de voor- en nagerechten. Zowel dit menu als de bijbehorende wijnen in het arrangement ware uitstekend.
M J.
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2017
Op 20 januari 2017 met ouders gegeten bij Prentenkabinet. 2017 het begin van het jubileum jaar. Alweer 20 jaar een perfect adres om je te laten verrassen met steeds weer wisselende menu's en ideeën.
Wij hebben ons laten verwennen met het menu Gastronomique met mooie bijpassende wijnen. Mooie ingrediënten in dit menu, met als hoofdgerecht eend met een farce van gevogelte en gerold in Parma ham. Een combinatie die je niet zomaar bedenkt maar elkaar perfect aanvult, daarbij een mooi Cabernet Franc uit Saumur/Champigny. Dit is ons uitgelegd door de enthousiaste gastvrouw aan onze tafel. Daarvoor waren we al verrast door een heerlijk terrine, een mooi stukje schelvis en een verrassende Scroppino. De avond afgesloten met zoete lekkernijen en koffie. Wederom een mooie avond met een enthousiaste ploeg die al 20 jaar verstand hebben van het serveren van excellent diner in een goede ambiance. We komen snel weer.
L. K.
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2017
Uit het boekje dat bij de Bongo bon hoort hadden we dit restaurant gekozen. Naast de grote Pieterskerk in Leiden, makkelijk te vinden , werden we verrast door dit sfeervolle restaurant. Zeer vriendelijke bediening, ruimte tussen de tafeltjes waardoor je privacy hebt en gesmuld van het verrassingsmenu. Niet te veel, niet te klein, precies goed qua portie. Op een mooi gedekte tafel met strak gesteven tafellinnen werd het eten geserveerd op steeds verschillende borden. Een goede plek om met een lekker etentje iets te vieren.
André T.
  • Datum van je bezoek: 13 jan. 2017
Na T-Rex & andere 2 musea te hebben bezocht in Leiden diner hier met 5 gangen menu. De gerechten waren lekker, alleen het nagerecht was voor mij iets te zoet. Vriendelijke bediening en gezellig sfeer.
drjh .
  • Datum van je bezoek: 14 dec. 2016
14 december 2016 ter gelegenheid de verjaardag van mijn vrouw het Prentenkabinet bezocht.
Als regelmatige bezoekers, zijn we eigenlijk nog nooit teleurgesteld. Ook nu was het voortreffelijk! De bediening, het wildmenu, de feestelijke opmaak van het nagerecht ter gelegenheid van de verjaardag....dit is subliem! En dan is het eten nog niet besproken, van supermalse hertenbout tot een geweldig kaasplankje .....alles super! Dit is een toprestaurant! Wij zijn fan! Ohja, nogmaals...de bediening.....een 10!
Etty V.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2016
Deze keer op uitnodiging hier gedineerd met vijf personen. We hadden het wildmenu van drie gangen met wat extra's. Amuse van pompoen met krokantje was een goed begin en alles wat daarna kwam (wildpaté, sroppino, hazerug met ragout en zoetigheden, koffie met digestief) waren allemaal uitstekend. Ook onze vegetarische tafelgenoot werd verwend met lekkere gerechten. De bediening was, zoals we gewend zijn, weer zéér professioneel. Enige minpuntje: nadat we naar onze tafel waren geleid, duurde het iets te lang voordat we een drankje konden bestellen. Daarna liep alles op rolletjes en was het tempo precies goed. Van harte aanbevolen!
Wij komen zeker weer terug.
Jaap V.
  • Datum van je bezoek: 27 okt. 2016
Een zeer gezellige lunch met oude vrienden, die hier al vaker kwamen. Het was een matig bezochte lunch waardoor wij veel aandacht kregen. 's avonds wordt het voller. Maar wij hadden behoefte aan een gesprek zonder de veelal ondraaglijke stampherrie met de muziekkeuze van het personeel. Hier niets van dat alles.
Kortom: een aanrader om je terug te trekken uit de stress van het bestaan en te genieten van het gebodene.
Eric K.
  • Datum van je bezoek: 7 sep. 2016
Ben hier recentelijk geweest met een groep van 10 personen. Goede kwailteit, prima service en een fantastische lokatie. Een verbeterpuntje vind ik de 'standaard' wijnen. Ik doel hier op het niveau van de huiswijn. Deze verwacht ik van hoger niveau bij een restaurant van dit niveau.
Conny G.
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
Vanwege een speciale gelegenheid kozen wij voor het Prentenkabinet om hier te dineren.
We hadden heerlijk weer en hebben buiten in de tuin kunnen eten. We namen het vijf gangen verrassingsmenu, met bijpassende wijnen.
De bediening was fantastisch en wij hebben van het begin tot het einde van alle gangen genoten! Alles was even lekker en op elkaar afgestemd en bij alle gangen werd uitleg gegeven.

We hebben hier al vaker gegeten en wij komen graag weer een keer terug!
Els J.
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
Heerlijk gegeten in een van ons favoriete restaurants van Leiden. De bediening was vriendelijk en de sfeer was goed. Het blijft een aanrader!
H. B.
  • Datum van je bezoek: 9 aug. 2016
Een heerlijk vijfgangendiner gegeten. Smaakvol, mooi opgediend. Fijn dat je gewoon kraanwater bij het eten kan krijgen. Prima service, tikje formeel.
Mooi in de binnenstad van Leiden.
Bartj E.
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2016
Ons bezoek aan dit mooie restaurant begonnen in de fraaie tuin. Na een aperitief, amuse en een voorgerecht tussendoor een boottocht gemaakt. Na terugkomst het diner voortgezet in 1 van de prachtige eetkamers. De keuken/ bediening speelde hier goed op in.

Wij hadden een verrassingsmenu. Erg lekker, waarbij vooral de gevulde kalfsrolletjes geweldig waren. Dit alles met heerlijk bijpassende wijnen. Bij een volgend bezoek aan Leiden komen we hier zeker terug!
JeroenVW1980 .
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2016
Als groep hadden we een lekker verrassingsmenu. Erg lekker eten en de bediening was super. Wij hadden het voordeel dat we in een van de twee voorkamers mochten zitten. Erg mooi ingericht en op deze manier waren wij ook niet tot last voor de andere gasten.
tdenblanken .
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2016
Exclusief eten met hele goede bediening.
Sjiek allemaal in een mooi restaurant. Een aanrader. Het is niet goedkoop ,maar voor een speciale gelegenheid zeer de moeite waard
Klaas N.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Vorige week zaterdag in dit chique restaurant gegeten. De stoelen met fraai gedrapeerde rode stof (velours?) bekleed straalden grandeur uit, net als de donkerbruine wanden en kozijnen. Zelf de radiatoren waren donkerbruin en vielen daardoor allerminst op. Aan de wanden hingen fraaie prenten in een strakke rechte lijn. De tafels daarentegen waren weer enigszins speels opgesteld.
We aten hier met de IENS-deal en dat behelsde het Menu Gastronomique. Mijn partner en ik kregen echter niet alles hetzelfde, omdat er keurig rekening werd gehouden met mijn wensen: geen vis, schelp- of schaaldieren.
Vooraf bestelden we uiteraard wat te drinken en dat werd een glas zoete witte wijn plus een fles bruiswater voor mijn lief en een Affligem Tripel speciaal bier voor mezelf. Bij de drankjes werd ook een mandje met brood geserveerd, echter zonder bijpassende boter. Dus het brood hebben we maar laten staan.
Er werd gestart met een amuse – een zeer frisse koude soep van komkommer en kruiden. Heel origineel en verrassend lekker.
De eerste officiële gang was Surf and Turf. Althans voor mijn geliefde, want voor mij werden de gamba’s weggelaten, zodat ik alleen de kalfsrosbief kreeg met een garnering van sla. Volgens de menukaart zouden er ook pijnboompitjes bij gezeten moeten hebben, maar die waren kennelijk op, want zowel mijn gezellin als ik hebben die niet kunnen ontwaren of proeven. De rosbief smaakte overigens prima.
De tweede gang was gebakken schelvisfilet voor mijn tafelgenote en ik kreeg een aantal plakken Iberico lende met een notenkorst. Hierover waren we beiden zeer te spreken. Het varkensvlees was zeer mals en rijk aan smaak.
Toen volgde een spoom: een zeer stevige Scroppino die met een lepeltje verorberd moest worden. Zeker ook heerlijk en verfrissend.
Het hoogtepunt van de avond vormde voor mij de vierde gang: gebraden kwartel gevuld met olijven en gepofte paprika, geserveerd met witlof. Die paprika en olijven gaven het vlees een heel delicate smaak die ik als uitstekend typeer. De tong zeer strelend.
Uiteraard hadden we allang een refill van onze glazen gehad.
Het dessert tenslotte was een Panna cotta van bosvruchten – denk ik – met wat ijs van roodfruit, bos- en aalbessen en aardbei. Niet zo heel bijzonder, maar wel gewoon lekker.
Afronden deden we met een verse muntthee met friandises.
De bediening was zeer alert (iets te, vond mijn partner die zich een beetje bekeken en daardoor ongemakkelijk voelde) en voorkomend, een restaurant van allure waardig. Helaas hebben dit soort restaurants ook altijd een schaduwzijde: de prijs van de drankjes. Mijn biertjes stonden bijvoorbeeld voor € 6 of € 6,50 op de rekening en dat is voor een Affligem Tripel flink aan de prijs. Zonder twijfel geldt dat ook voor het water en de wijn.
Cijfers? Ja, geen tienen dit keer, want bij het brood zat geen boter en de pijnboompitjes ontbraken bij de “Surf and Turf”.
Gijs N.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Het is en blijft een bijzonder restaurant, mooie inrichting. De ontvangst was wat plichtmatig en dat bleef de gehele avond zo, wat mechanistisch. Het Iens diner viel ons al met al tegen, geen moment een uitgesproken smaakbelevenis. Het voorgerecht vormde daarop een uitzondering. De spoom was veel en veel te zoet, geen frisse noot te bekennen. Het hoofdgerecht, een gevulde kwartelpoot treft wat ons betreft hetzelfde oordeel, veel te vlak van smaak. Het dessert met een roodfruit ijsje smaakte vrijwel nergens naar. Kortom een dinertje van gemiste kansen om gerechten iets extra's te geven. Het konrasteerd erg veel met eerdere ervaringen die we hier hadden
arno-grondsma .
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2016
gezellig en heerlijk gegeten .
Attente bediening en iedere gang (5) was een aparte belevenis.

We vierden onze trouwdag en vaak gaan we naar deze locatie.
Helaas liet het weer ons een beetje in de steek daarom niet in de tuin kunnen eten , dat maakt het helemaal af , maar binnen is het ook prima toeven.
Flip321 .
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2016
Prachtig pand, de entree met de marmeren gang is fenomenaal. Zo ook de eetzaal met alle sporen die herinneren aan de vroegere bestemming ervan. En de ontvangst: allerhartelijkst en zeer professioneel.
We aten het Iens diner: het was allemaal lekker. Een slag kan nog gemaakt worden door de gerechten minder te zoeten, en bij het hoofdgerecht de aardappelpuree te vervangen door wat smaakvollers.
Aanrader verder!
Antoon B.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
Gezellig getafeld op het tuinterras. We zijn voor het volledige gastronomische menu gegaan en kwamen absoluut niet bedrogen uit. Lekker eten met een voldoende creatieve toets. Qua prijs-kwaliteit zeer zeker een voltreffer. Ook attente bediening. Voor ons een absolute voltreffer.
Anne-Gre E.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
Mooi restaurant in een pittoresk deel vsn Leiden. Wij dineerden in de tuin. Lekkere gerechten, mooi opgediend. Vriendelijke, kundige en efficiënte bediening.