Het Cafe, Rijksmuseum Amsterdam

5,4
5,2
Richard M.
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2016
Ongelofelijk duur en dat proef je er niet aan af. Krentenbol met kaas: 5,25. Kwaliteit van beide was als die van een goedkope supermarkt. Droge bol en kaas was snel geproduceerd. Geen boter op de bol. Kan het nog kariger. Personeel is vriendelijk, maar dat was dan ook het enige positieve. De bol kwam eerst, ruim tien minuten later de koffie. Ik heb 5 verschillende (!) serveersters aan mijn tafel gezien. Als ik om de kassabon vraag is het antwoord: dat doet mijn collega. En vervolgens wordt die collega niet verwittigd en kan ik het nog een keer doen. Wat slecht Rijksmuseum. Doe er wat aan.
Mikascm .
  • Datum van je bezoek: 28 jun. 2016
Het duurt even voor je naar je plek wordt gebracht en als je eenmaal zit dan duurt het weer even voordat je geholpen wordt. Er lopen letterlijk 10 personeelsleden rond die lekker een praatje met elkaar maken maar minder oog hebben voor de klant.
Wat wel netjes is, is dat de tafeltjes net voordat je gaat zitten nog even schoongemaakt worden.
Verder is de keuze niet heel ruim en is het vooral een borrelhap wat besteld kan worden. Ik had er meer van verwacht.
HelmerV .
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2016
Ik kom graag in het Rijksmuseum en een goed lunch cafe zou een bezoek afmaken, maar helaas valt de ervaring tegen.
Het begint al met het toewijzen van een tafel: Ik ben alleen, en moet eigenlijk een plekje uitzoeken op een barstoel vlakbij de bar. Pas na aandringen 'mag' ik een ander tafeltje, waarom zo moeilijk, het is einde middag en half leeg.
Personeel vlakbij me is opzichtig aan het klagen en roddelen over andere gasten, rollende ogen, grimassen. Ik wordt een tijdje genegeerd, en als ik vraag of ik misschien mag bestellen, zie ik uit mijn ooghoeken dat ik ook de rollende blik krijg.
Ik neem een broodje Beemster en een glas jus d'orange. Het broodje is niet meer dan een enkele boeren witte boterham, blaadje sla, plakje kaas, schraal voor 7,50 euro. De jus d'orange prima maar erg duur voor bijna 4 euro.
Afrekenen kost moeite. Het cafe is inmiddels rustig, en dat betekent dat het overvloedige personeel lekker met elkaar kan gaan kletsen aan de bar. Bijna overweeg ik maar weg te lopen, maar dan lukt het toch te betalen voor de schrale lunch.
Wat jammer, dit cafe in dit mooie museum. Een bezoek aan het mooie Rijks zou compleet kunnen zijn met gewoon goede kwaliteit en prijs en gastvrije bediening. Dat hoeft niet chique, als het maar klopt. Wim Pijbes, je hebt zo veel moois van dit museum gemaakt, het zou mooi zijn als je op de valreep voor je vertrek deze zwakke plek nog kan aanpakken, het Rijks verdiend gewoon beter.
Lisa V.
  • Datum van je bezoek: 3 feb. 2016
Een lekkere lunch na uitgebreid museumbezoek? Ga niet naar t museumcafé. Eerst moet je inhandig en vooral erg ongastvrij op de trap blijven wachten (terwijl er voldoende tafeltjes vrij zijn) en dan volgt er een menukaart met n wel erg standaard, te duur en beperkt aanbod. Jammer van die unieke plek!
Karin1402 .
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2016
Het was koud buiten, maar waarom is het dan ook zo koud in het café? Na een paar uur lekker het museum te hebben bezocht kregen we trek, het café bleek verrassend genoeg geen zelfbediening. Je werd boven aan de trap opgewacht en naar tafel verwezen. Ik had een earl grey thee (heet water met een zakje standaard thee) voor een belachelijke prijs, zeker ook omdat het water in dezelfde kopjes als de koffie wordt geserveerd, 2 slokken en het is op. Dit kan echt niet, serveer de thee in mokken! Als lunchgerecht gekozen voor bladerdeeg met paddenstoelenragout. Dit is dus letterlijk een bakje ragout voor bijna 10 euro! De ragout was vers en vol met paddenstoelen daarover geen klachten, maar het bladerdeegbakje was gewoon een kant en klaar standaard bladerdeegragoutbakje!
Met 2 personen 25 euro kwijt voor eten van matige kwaliteit, schandalig.
Piet D.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2015
Rond lunchtijd vanmiddag met vrouw en kind hier een lunch gebruikt.

Wat opvalt op de menukaart dat er wel (kinder) limonade verkrijgbaar is maar geen echte lunchgerechten voor kinderen ???
Dan maar even geen lunch voor het kind, daarna wel elders genuttigd.

Verder valt ons het volgende op:
- zeer stevige prijzen voor matige hoeveelheden (1 stukje brood bij de gerookte zalm voor
€ 9,50);
- hetgeen wat je dan wel krijgt smaakte goed;
- beperkte keuze in de lunchgerechten;
- portie bitterballen was (bij navraag) niet mogelijk rond 13.00 uur, pas vanaf 15.00 uur (kennelijk was de frituur op een tijdslot gezet ?) verkrijgbaar;
- klein flesje appelsap voor € 3,15 ? belachelijk !!
- je kunt de kaart pas inzien als je al binnen bent; gezien het bovenstaande lijkt het aannemelijk dat ze dat bewust doen;

Al met al erg jammer. We komen hier zeker niet terug !
Hofdorf .
  • Datum van je bezoek: 12 sep. 2015
Afgelopen zaterdag zijn wij voor de tweede keer gaan lunchen in het rijksmuseum, maar deze keer was het niet meer de zelfde kwaliteit die wij de vorige keer mochten ervaren, nee het eten was ronduit slecht. Ik zelf had een salade van opperdoezerronde (een heerlijk aardappeltje uit noord holland) de aardappel leek dagen eerder gemaakt te zijn en werd steenkoud geserveerd als een soort kartoffelsalde met dunne plakken bieten waar de smaak al hellemaal uit was verdwenen. Daartussen lag nog wat gerookte markreel daarmee was niks gedaan dus daaraan was dus ook niks aan te verprutsen. Zelfs de waterkers leek niet vers......echt een schande voor 16 euro. De andere salade was niet veel beter. Ik wil hier wel bij laten met beschrijven van deze teleurstelling
Hipenhot .
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2015
Afgelopen zaterdag het Rijksmuseum bezocht met 4 kinderen in de leeftijd van 0-8. Om die reden geluncht in het Rijksmuseum, want de kindjes waren moe en konden niet zo ver lopen. Dat bleek een grote vergissing. Om te beginnen zaten we helemaal aan de rand en stonk het daar naar vuilnisbak. We moesten een poosje wachten bij de ingang tot we een plekje kregen, terwijl er zichtbaar tafeltjes genoeg waren, maar iedereen was te druk om naar ons toe te komen. We werden vervolgens wel vrij vlot geholpen, maar de bediening houdt verder niets over. Er wordt alleen het hoognodige gezegd en er kan net aan een lachje af. Dan het eten: de prijs/kwaliteitverhouding is werkelijk compleet zoek. Voor 9 euro krijg je 1 kroket en 1 boterham met een kwak van met saus doordrenkte huzarensalade met erwtjes (uit een potje?). Het brood met beemsterkaas bestond uit wat plakken kaas met de dressing er overheen, terwijl we het los hadden gevraagd en ook maar weer slechts 1 boterham. De soep was aardig, maar niks bijzonders en ook maar 1 klein broodje erbij. We zaten niet vol na afloop, maar de hoge prijzen nodigden niet uit om nog iets bij te bestellen. Volgende keer lopen we wel naar het Museumplein.
Jacqueline B.
  • Datum van je bezoek: 13 jun. 2015
Wij aten landbrood met Beemsterkaas als lunch. Dat bleek een klein boterhammetje met een miezerig plakje kaas. Belachelijk kleine portie voor die prijs(7,50).
Verder ook nietsbijzonders qua bediening of locatie. Voortaan gaan we zeker weer buiten het museum eten!
Rick H.
  • Datum van je bezoek: 21 mrt. 2015
Op een extreem drukke zaterdag, tussen de tentoonstelling Late Rembrandt en een bezoek aan de reguliere collectie door, gelunched in Het Café van het Rijksmuseum. Omdat het helemaal vol was moesten we wachten tot er een plekje was, en dat duurde een minuut of tien, maar dat is voor ons te overzien (voor mensen die slecht ter been zijn kan ik me voorstellen dat het bezwaarlijker is).

Voor de lunch kozen we voor een assortiment Hollandse Kazen en Vleeswaren, met daarbij gewoon brood (twee harde bolletjes) en notenbrood (drie sneetjes). Waarom er niet gewoon vier sneetjes gegeven werden weet ik niet, het is een beetje een onhandig aantal, maar goed, je kunt een snee ook doormidden snijden. Dit brood eet je grotendeels bij je vlees en kaas, en niet, zoals naar Hollands gebruik als beleg op je broodje.

Naast een vier of vijftal kazen en evenzovele vleeswaren - en een paté - lag er op het bord ook nog wat tafelzuur en een mengsel van nootjes en rozijnen in een siroop. Deze was bijzonder lekker en paste goed bij de kazen, en de zuren gingen goed bij de vleeswaren. Was dit voldoende? Ja, ruim voldoende, er had niet meer op het bord moeten liggen, want dan hadden we het moeten laten liggen.

Service van het personeel was prima, we hebben nooit lang op onze extra drankjes moeten wachten. De inrichting van Het Café is redelijk nieuw-sjiek (staal, grijs, en designstoelen) en niet iedereen zal even goed uit de voeten kunnen met de lage stoelen.

Wij hebben er heerlijk gelunched, en zijn nu op zoek of we ergens dat notenmengsel kunnen krijgen...
Hester .
  • Datum van je bezoek: 17 mrt. 2015
Het Amerikaanse systeem - waarbij je moet wachten tot je naar een tafel wordt gebracht - vinden wij zinloos. Er waren gewoon tafels vrij dus we stonden met mijn moeder van 82, die slecht ter been is, minutenlang onnodig te wachten! Het personeel kan natuurlijk leren hier flexibel op in te spelen, maar dat doen ze niet. Het eten voor een groot deel = overpricede poespas. Hier vorig jaar het broodje kaas à 7,75 gegeten. Het was 1 boterham met een beetje kaas en wat saus, echt een bizarre prijs voor wat je krijgt, en ik ging met honger weg. Ditmaal de browny (€4) en cappuccino (€2,85) – de browny was erg zwaar (niet het geld waard). En rond lunchtijd de Hollandse kaasplank (€ 19,50 voor 2 p.) - goede kazen, maar hoeveelheid brood erbij te karig. Ook door de schaal van het cafe moet je vaak 5 à 10 minuten op je bestelling wachten, ook voor een kopje koffie. Een soepje kost rond de € 10... (en dan nog niet warm opgediend ook). Ik zou hier niet heen gaan als er een beter alternatief om de hoek was (loopbaar voor iemand die slecht ter been is). In het nationale museum van Nederland zou er een authentieker en sympathieker eetcafe moeten zijn, dit lijkt teveel gericht op winst maken.
Max B.
  • Datum van je bezoek: 1 dec. 2014
We hadden 4 koffie, 3 soepen en een broodje filetamerican.
De soepen werden allemaal koud opgediend. Ook nadat we die terug stuurde waren ze niet geheel op temratuur. Een van de koffie was niet goed opgediend waardoor de heft van de koffie op jet schaaltje lag bij het koekje en in de suiker.

Ik raad je aan om iets buiten het museum te zoeken want dit is gewoon slecht.
Laura M.
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2014
Niet echt geschikt voor de flinke eter. De lunchgerechten zijn apart en mooi opgemaakt maar de porties zijn erg klein. Voor de prijs die je moet betalen verwacht je toch iets meer, dan wel in kwaliteit of kwantiteit. De smaak en kwaliteit is prima maar de waterkers salade bestond meer uit dikke harde steeltjes dan uit het blad waardoor het net wat minder is. Snelle service en veel personeel. Jammer dat we na de lunch nog steeds honger hadden.
Prima plek voor de kleine eter die eens iets anders wil dan een broodje of standaard salade.
Ildi N.
  • Datum van je bezoek: 4 nov. 2014
Bijzonder om hier eens een kopje thee te drinken of te lunchen. "you will be seated" idee.
Het is er druk. Maar door de open ruimte toch prettig om hier te zitten.
Er wordt mooi geserveerd.
De lunches zijn aan de prijs, wat je ervoor krijgt, maar soms met een leuke, sjieke "touch".
Ik ging met mijn stiefvader die in een rolstoel zit.
Hij werd goed aangekeken en op een goede, fijne, persoonlijke manier geholpen. Vooral een pluim voor de mannelijke bediening die zeer goed kijkt naar de klant en de behoeften.
KIant is hier koning gevoel....maar......
mijn stiefvader eet weinig en had 's ochtend al een appeltaartje op in dit Café van het Rijksmuseum.
Hij wilde als lunch alleen een glaasje witte wijn en portie olijven. Die olijven stonden alleen op de borrelkaart.
Er werd gevraagd aan het hoofd van de bediening (pittige dame die wat minder sociaal was), maar het KON NIET. Geen schaaltje olijven was mogelijk...
Dat vond ik echt heel raar. En heb ik niet eerder meegemaakt in een ambiance waar de "klant is koning" gevoel moet zijn.
Tja....het kwam...dat ze het dan niet konden afrekenen op de betaalapparaatjes van de bediening.
Ik ben hier nu meerdere keren geweest en altijd top, maar dit is echt een min-puntje.

Erik J.
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2014
Vooraf aan een museumbezoek een kop koffie met een gebakje. De serveerster merkt dat mevrouw Schlemmer en ik in een feestelijk bui zijn, en gaat mee in de vreugde.
De espresso en koffie verkeerd zijn goed, zij het wat slap, en met een prachtige latte-art.
De appeltaart (klassiek, en volgens het cellofaantje van Holtkamp) en de prinsessentaart (ook van Holtkamp?) zijn verrukkuluk.
Op naar het poppenhuis van Petronella Oortman!
Randy D.
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2014
Bediening is echt top! Goede service, klantvriendelijk en erg geduldig. Bij ontvangst wordt je naar een tafel geleidt. Koffie met appelgebak besteld. Appelgebak kwam van een bekende patisserie uit Amsterdam, nou dat proefje, heerlijk. De koffie, dit was een heerlijk bakje koffie. Dank je wel, want dit is natuurlijk een goed begin aan het museum.
Kitty_1 .
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2014
Voor het eerst na de verbouwing weer in het Rijksmuseum......geweldig!!! Het was voor ons weer Genieten met een hoofdletter G. Alleen de belichting kan verbeterd worden. Schilderijen die hoog hangen zijn bijna niet te zien door lichtspiegelingen...... Andere ruimtes waren erg donker.
Tussendoor geluncht in het atrium. Wat een prachtige ruimte, zeer attente en vriendelijke bediening. We aten een overheerlijke makreelsalade.....met krokante chipjes van makreelhuid, waterkers, witlof, bolletje brood, wit wijntje.
Het was voortreffelijk. Voor herhaling vatbaar dus!
Marijke G.
  • Datum van je bezoek: 1 sep. 2014
Lekker geluncht in het café van het Rijksmuseum, de kaasplank met brood. Goede wijn, lekkere koffie! Prima bediening. Leuke ambiance.
Erik B.
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2014
Hier alleen wat gedronken halverwege museumbezoek. Te weinig zitruimte Voorde aantal bezoekers, dus wachttijd. Door het hard werkende personeel werd dit uitstekend opgelost en daarvoor een 9, maar voor de exploitanten een 5, dus gemiddeld 7.
Een beslist volgende volgende keer gaan we even wat drinken in de buurt, maar niet meer daarin de rij staan.
Birgit_2 .
  • Datum van je bezoek: 29 jun. 2014
Mooier dan in het atrium van het Rijksmuseum kun je niet zitten. Al staan de tafels dicht bij elkaar. De bediening mag echter beter. Het is druk en stressvol, maar als je daar niet tegen kunt moet je ergens anders gaan werken.
De dame die ons naar de tafel bracht snauwde ons behoorlijk af toen wij een simpele vraag stelden. Zij maakte een ietwat overspannen indruk. Niet goed als eerste indruk van een cafe.
Het eten is fantasieloos. We hadden een krentenbol met een plakje kaas, zoiets liefdeloos heb ik zelden eerder gezien.
De ambiance is geweldig, maar er zijn in de buurt leukere cafes met beter eten.