Hertog Jan Op Het Water

Zondag Gesloten

• Af te huren , Per boot te bereiken , Terras
Arnold L.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
Weer heerlijk gegegeten bij de Hertog Jan. Met het mooie zomerweer is het heerlijk om op het terras aan de Amstel te zitten en lekker te eten. Gekozen voor het vier gangen verrassingsmenu. Heerlijk gegeten, lekkere wijnen gedronken en gezellig genoten van de avond. Kan het eten bij Hertog Jan van harte aanbevelen!
Peter W.
  • Datum van je bezoek: 13 jun. 2016
Gisteren heerlijk gegeten bij Restaurant Hertog Jan op 't Water in Uithoorn.

Binnen is het een heel klein (intiem) restaurant, en buiten heeft het een geweldig terras. Het ligt idyllisch, pal aan de Amstel.

Gekozen voor het (vier gangen) verrassingsmenu, zonder dessert.

Het eerste gerecht waren coquilles (met kokkels) in kreeftenjus. Coquilles waren perfect. De kreeftenjus had iets 'dikker' gemogen van mij.

Het tweede gerecht was een verrassend smaakvolle mulfilet met asperges en een acetobalsamicodressing. Echt een aanrader.

Als derde gang lekkere varkenswang met risotto en een portsaus. Persoonlijk hou ik meer van 'rood' vlees, maar dat gezegd hebbende, was het een mooi gerecht.

Het hoofdgerecht was lamsbout in rozemarijnsaus en voorjaarsgroenten. De chef was niet zuinig met deze portie, en de lamsbout was echt voortreffelijk.

Koretom, het was geweldig eten, met een heerlijke rode wijn erbij, voor iets meer dan 50 euro per couvert. Een absolute aanrader, en bij terrasweer onweerstaanbaar.
Bob W.
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Zaterdag 4 juni neergestreken bij Hertog Jan op het Water, terras simpel maar functioneel. We hadden gekozen voor het 4 gangen verrassingsmenu, in combinatie van de huiswijnen bij elk gerecht. Wat een heerlijke combinatie, alle gerechten top !! Borden goed warm en mooi opgemaakt, smaken heerlijk, de juiste hoeveelheden ook op het bord. Kortom een aanrader, wij komen er zeker terug.

Vooraf Coquilles met zeekral en Asperges, daarna stukje kwartel, een heerlijke spoon tussen door en een ongelofelijk mals stukje vlees als hoofdgerecht, afgesloten met een goede crème Brulee en een lekker kop koffie.
Maaike K.
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Met enige regelmaat eten we bij dit kleine, knusse restaurantje op het water. De kaart is beperkt, maar biedt desondanks voldoende keuze. We zijn iedere keer weer prettig verrast over wat er uit de (ook al) kleine keuken komt. De kwaliteit van de ietwat klassieke gerechten is bijzonder goed. Net als de wijnen. De bediening is informeel en vriendelijk. Het terras is in de zomer een aanrader.
Ijl .
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2016
Wederom heerlijk gegeten bij Hertog Jan op 't water. Al een keer of acht hier gegeten en altijd even lekker en daarbij vriendelijke bediening met kennis van zaken. Menu kan zonder probleem aangepast worden als er iets bij zit wat niet je smaak is.
Of je met twee personen gaat of met een 'restaurant vullende' groep, het maakt niet uit, de service en kwaliteit blijven gelijk.
Aardbeienmetslagroom .
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2016
Genoten van het verrassingsmenu bij Hertog Jan. Het restaurant is klein (reserveren dus) en alle tafels zitten aan de open keuken, wat de sfeer direct gezellig maakt. Aan de andere kant kijken alle tafels naar buiten uit over de Amstel. De bediening was vriendelijk en hartelijk en niet opdringerig, wat ik erg belangrijk vind in een klein restaurant. Het eten was TOP. Klassieke smaken, maar moderne lichte bereidingswijzen. Het lekkerste vond ik de gegrilde coquilles met een lichte kreeftenjus, of toch de paddenstoelenrisotto met gestoofde varkenswang? De wijnselectie hebben we ook maar uit handen gegeven, we wisten immers niet wat we geserveerd zouden krijgen. Ook daar geen truttige keuzes, maar verrassende, passende en gevarieerde wijnen. Kortom ontspannen genoten.
Es9 .
  • Datum van je bezoek: 13 jun. 2015
Het is een klein, oud restaurant met open keuken.
Uitzicht op het water. In de zomer zal je hier ongetwijfeld heerlijk zitten op het terras. Kaart is beperkt met slechts een aantal gerechten.
De wijn en het eten was heerlijk.
Echter moesten wij hier wel heeeeel erg lang op wachten.
Prijs kwaliteit: duur

Spijkerboor .
  • Datum van je bezoek: 8 feb. 2014
Intiem restaurant, attente en zeer vriendelijke service. 4 gangen diner Excellent en betaalbaar.
Coquilles zeer aanbevelenswaardig, evenals de ossenhaas en de stoofpeertjes na.
Prima wijnkaart met een verrukkelijke Chileense Cabernet.
Een absolute verrassing in Uithoorn.

CatharinaA .
  • Datum van je bezoek: 13 dec. 2013
Komen heel regelmatig bij Hertog Jan op het water. Wat een feest. Het eten is altijd uitstekend en de bediening ook. Prachtige wijkaart. Echt een aanrader en heel veel beter dan de andere restaurants in de omgeving.
Jjvanduren .
  • Datum van je bezoek: 9 nov. 2013
Heerlijk gegeten. In deze tijd van het jaar is het stoofpotje van haas en de hertenrugfilet een echte aanrader. Vriendelijke, ontspannen bediening.
Thoudvaneten .
  • Datum van je bezoek: 9 sep. 2013
Van de zomer hebben wij hier op het terras gegeten. Toen wij aankwamen om half 7 zat de bediening gewoon nog op haar gemak een sigaret te roken en met haar telefoon te spelen op het terras... Dit vind ik niet bepaald een leuke binnenkomer. Het was prachtig weer dus we gingen lekker buiten zitten, de bediening deed toch goed haar best en heeft goed voor ons gezorgd. Ik vond alleen het eten niet zo. Alles was vrij vlak van smaak, begonnen met de coquilles in kreeftensaus waarbij de coquilles te lang gebakken waren of in een te droge pan. Kreeftensaus was wel weer lekker. Als hoofd de Tong genomen, was in principe goed gebakken, maar wel heel standaard allemaal en je moest het zelf op smaak maken. Toen besloten om lekker wat kaasjes te nemen, deze waren erg lekker! Als dessert de sabayon met aardbei, deze was goed op smaak en een lekkere afsluiter!

Het zal misschien een kwestie van smaak zijn, maar ik ga hier niet meer terug. Vond de keuken er ook wat oud en versleten uitzien en de chef keek ook niet heel vriendelijk. Misschien hadden we het net niet getroffen die avond...
Bob T .
  • Datum van je bezoek: 11 jul. 2013
Gisteren hebben we na lange tijd weer een keer in dit sfeervolle restaurant met uitstekende keuken gegeten. Waarschijnlijk is Hertog Jan op het Water nog niet door veel Iens gebruikers ontdekt, gezien het relatief geringe aantal recensies. Mijn vrouw koos als voorgerecht coquilles met kreeftensaus, als hoofdgerecht de combinatie van lamscarré en lamsstoof en als nagerecht een chocoladetaartje met stracciatella ijs. Stuk voor stuk tienen! Ik ben dit keer direct met een hoofdgerecht begonnen, een perfect bereidde zeebaarsfilet met basilicumsaus en als nagerecht een zalige sabayon met verse aardbeien. Beide gerechten een tien plus! Alles begeleid door de uitstekende huiswijnen was het een feest om op zo'n idyllische plek aan het water met schitterend uitzicht over de rivier zo heerlijk te kunnen eten! En... bij Hertog Jan op het Water is de rekening voor 2 personen ongeveer gelijk aan wat je in sommige andere toprestaurants per persoon betaalt.
Betty-M .
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2013
Op maandag tweede Paasdag hebben we gebruik gemaakt van het aantrekkelijk uitziende Paasmenu van Hertog Jan op %u2019t Water, dat we per e-mail ontvingen. We namen vrienden mee die beiden erg goed in de keuken zijn en op culinair gebied dus niet zo heel gauw tevreden zijn. Maar we wisten wat we deden want we komen wel eens vaker bij Hertog Jan. Na een gezellig wijntje / korenwijntje vooraf, met op het juiste moment een smaakvolle amuse van het huis, was het voorgerecht %u2018Gerookte zalm met Hollandse asperges en een kwartelomeletje%u2019 een veelbelovend begin van dit Paasdiner. Het tussengerecht %u2018Venkelsoep met coquilles%u2019 was zo extreem lekker dat van onze zelf zo culinaire kennissen de dame tegen de bediening zei dat ze het recept wel zou willen hebben. Na een vriendelijk %u201CIk zal het doorgeven aan de chef%u201D, kreeg ik de volgende dag via het e-mail adres waarmee ik had gereserveerd het recept toegestuurd. Waar maak je dit nog mee? We stonden er van te kijken hoeveel meer dan je kan vermoeden aan ingredi?nten en aan werk in die bijzonder verrukkelijke %u2018venkelsoep%u2019 van Hertog Jan zit. Het hoofdgerecht was een %u2018Stoofpotje van lam en lamskoteletten met een thijmsaus%u2019, Van de laatste 10 keer die we ons kunnen herinneren dat we buiten de deur aten verdiende dit hoofdgerecht een topplaats. Bij Hertog Jan weet de chef kennelijk heel goed waar hij eerste klas vlees kan inkopen en hoe dit perfect moet worden bereid en opgediend. Overigens had ik bij de reservering op verzoek van onze vrienden gevraagd of de man als hoofdgerecht ossehaas (van de kaart) kon krijgen. Dit bleek geen probleem %u201CNu u het van te voren meldt kunnen we er voor zorgen dat we dit op Paasmaandag in huis hebben%u2019. Ook de ossehaas was van topkwaliteit en perfect bereid en opgediend. Toch altijd een beetje lastig voor een restaurant die bijzondere wensen tijdens een Kerst- of Paasmenu met een vol huis, maar de chef van Hertog Jan wil vanuit zijn open keuken graag blije gezichten aan de tafels zien. Er werd ook geen meerprijs in rekening gebracht. Het %u2018Grand Dessert van advocaat%u2019 zoals het op het Paasmenu stond vermeld was in werkelijkheid meer dan je op grond van deze omschrijving zou verwachten. Inderdaad heerlijk advocaatijs, fantasievol opgediend, maar ook%u2026 een huisgemaakte cr?me br?l?e zoals verder alleen in de betere restaurants in van Frankrijk. Menuprijs voor dit zeer geslaagde Paasmenu, in dit fijne restaurant op deze geweldige locatie (deels op palen boven de rivier, inclusief een fijn zomerterras) en een pure, vriendelijke sfeer: %u20AC 33,75. Kom daar maar eens ergens anders om, ik zou niet weten waar ! Glas prima huiswijn %u20AC 3,00 en dat glas wordt hier ingeschonken zoals het in een gastvrije omgeving hoort. Als alle mensen die van het Paasmenu hebben genoten hun commentaar op IENS zouden schrijven, dan zou dit restaurant hoogstwaarschijnlijk een gemiddelde 9 scoren.
Happenensnappen .
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2013
Nu eindelijk na jaren steeds andere Uithoornse restaurant nu eindelijk Hertog Jan oh Water bezocht. Ons gezelschap 16 buren vulde de zaak en we hadden het gezellig, maar oei wat viel het eten en da ambiance tegen. Als appetizer asperge soep in een boterkommetje; leuk gevonden maar het moet een smaakmaker zijn. Entree: Asperges met 2 verschillende soorten gerookte zalm(oranje dun en meer rood dik waarom?) met een gelige (boter?), Tussengerecht; 3 ieniemini (iets groter dan 2€ stuk coquilles met een vlakke saus van..? Tussendoor een spoon van citroenijs (leuk bedacht, doe ik zelf ook wel eens voor mn gasten). Hoofdgerecht zeebaars smaakte goed, werd begeleid met bakje ratetouille groente en schaalje gebakken aardappel. Het dessert sloeg ik over want het grand dessert daar dacht ik geen "ruimte"voor te hebben. Mijn man nam deze wel; dit was ook weer ieniemini en niks grand 1 bolletje ijs 1 warm chocotaartje (in bruleebakje) en laagje creme brulee in mayobakje. Mss zijn mijn verwachtingen te hoog maar WAAR is de passie voor het koken en de fantasie, ik zag ze niet op mn bord. Lokatie aan het water is bijzonder maar dat is dan alles, het is een ouwe meuk en ik rook af&toe een putluch. Wat jammer allemaal...mss was mijn verwachting te hoog.
Bob T .
  • Datum van je bezoek: 17 jan. 2013
In de afgelopen week samen met mijn vrouw weer uniek goed bij Hertog Jan op het Water gegeten. Wat een fantastische en super romantische locatie is dit toch, net buiten het centrum van Uithoorn aan de Amsteloever. Gratis parkeerruimte op 100 meter en vanaf 18.00 uur vlak voor de deur! Het oorspronkelijke beurtschipperhuisje half boven de rivier gebouwd (zomers ook buiten eten boven het water), kan zo uit een schilderij van van Gogh zijn geknipt. Vanuit het restaurant heb je een fraai uitzicht op de rivier en op de bomen in Kerstsfeer langs de oever, met duizenden kleine lichtjes. Waarschijnlijk zijn de prijzen bij Hertog Jan zo billijk omdat chef-eigenaar Albert Huls vooral leeft van de blije gezichten rondom zijn open keuken. Een chef ook waar de passie voor zijn vak van af straalt. Zelf heb ik de laatste jaren in zakelijk verband regelmatig met relaties in restaurants met een of meer Michelinsterren gegeten, maar geen enkele daarvan haalt het bij Hertog Jan in de totale waardering van locatie, sfeer, bediening, kwaliteit van het eten inclusief de grote van de porties, de opmaak, de smaak en de smaakcombinaties, in relatie tot de rekening. Bij die zo genoemde toprestaurants komt voor mij de prijs-prestatie verhouding doorgaans niet ver boven een 7,5 uit, bij Hertog Jan geef ik deze verhouding een 9,5! Na een heerlijk en ouderwets goed gevuld glas wijn en korenwijn vooraf, waarbij als amuse een lichtromige mosterdsoep in een bijzonder leuk mini soepkommetje werd geserveerd, koos mijn vrouw als voorgerecht de Coquilles met kreeftensaus. Ze eet graag en dus wel vaker coquilles, maar zo perfect als vanavond had zij het nog nooit gegeten. Ik heb er een geproefd, echt perfect! Ik koos als voorgerecht een Half dozijn gegratineerde oesters met Noilly Pratsaus, na uitleg van de chef wat Noilly Pratsaus is en hoe hij dit gerecht in de oven maakt. Nou, van deze keuze heb ik bepaald geen spijt gekregen, absoluut een hemels voorgerecht en nog nooit ergens op deze manier op een kaart zien staan. Na te hebben nagenoten van de voorgerechten werd als smaakneutralisator op weg naar het hoofdgerecht een amuse van heerlijk citroenijs geserveerd. Als hoofdgerecht had mijn vrouw gekozen voor de Combinatie van kalfshaas en oud- Hollandse kalfshachee met Morieljessaus. Ook hier weer maar één woord van toepassing, perfect! Als fervent zeevisliefhebber had ik gekozen voor de Zeebaarsfilet met basilicumsaus. Dit kwam als een prachtige portie perfect gefileerde en perfect bereide zeebaars. Apart werden schaaltjes met vers bereide rode biet en heerlijke gebakken aardappeltjes geserveerd. Dit was echt uitgebreid smullen en we donken hierbij een verrukkelijke witte Le Masnuy, Chardonnay-Viognier, Pays -D'oc (3,75 per glas wat een heel billijke prijs voor zo'n goede wijn in zo'n goed restaurant is). Bij Hertog Jan komt het hoofdgerecht ook in een portie zoals het hoort bij een gerecht dat als Hoofdgerecht op de kaart staat. Toe namen we allebei het Chocoladetaartje met stracciatella ijs, waarvoor de chef bekend staat als de enige chef in een regio die zich laat omschrijven als een cirkel rond de steden Haarlem-Amsterdam-Hilversum-Utrecht-Leiden-terug naar Haarlem en alles wat daar tussen in ligt, die de chocolademousse net zo lekker kan maken als in de allerbeste restaurants van Frankrijk. Hoe hij die heerlijk warme mousse iedere keer weer zo perfect krijgt als alleen hij het kan is zelfs de meest culinair onderlegde klanten van Hertog Jan een raadsel. De combinatie met een kleine coupe stracciatella ijs (met koude dus lekker harde stukjes pure chocolade) is geraffineerd en verrukkelijk tegelijk. Ter afsluiting een koffie en een heerlijke cappuccino en we waren zo voldaan als het maar kan, nu ik dit zit te schrijven loopt het water me weer door de mond. En de rekening? Ik weet het niet eens meer, ik heb hem niet meegenomen want het was privé en ik kan hem dus niet declareren. Ik heb contact betaald dus ik kan het nergens meer nakijken, maar ik weet wel dat ik bij het betalen dacht ‘ik geef een extra dikke fooi voor de vriendelijke en vakbekwame bediening want in ieder ander restaurant van deze klasse had ik al gauw 1,5 keer méér moeten afrekenen.’ Een absolute aanrader dit restaurant, voor ons bij de top drie in de regio zoals eerder in dit verslag aangegeven.
Ron D.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2012
Hier vrijdag 30 november bij toeval gaan eten. Een klein restaurant met een prachtig terras aan de Amstel, wat waarschijnlijk in de zomer top is.
Het eten: Mijn partner: Oesters. Deze zijn groot een lekker, maar daar kan je dan ook niets verkeerds aan doen. Zelf had ik zwezerik met pastarami en truffelmayonaise. Ondanks dat ik een bril draag kon ik de pastarami niet terugvinden en de zwezerikstukjes waren zo klein en doorgebakken dat je ze bijna niet terug vond. De truffelmayonase is mayonaise zonder truffel.
Hoofdgereccht: Partner: Kalfshaas. Gaf aan dat deze goed was gebakken en lekker smaakte. Ook de saus was redelijk. Zelf had ik speciaal op de kaart uitgezocht iets wat zonder saus was: Herterug met paddestoelen. Jammer dat de paddestoelen in een saus waren klaargemaakt. En dan nog een saus die ik niet lekker vond.
Het geheel is zonder passie gemaakt en jammer dat de kok niet meer crativieteit ten toon stelt. Hij zou eens op een cursus moeten gaan hoe blijf ik bij de tijd.
D bediening is gemaakt vriendelijk, maar ook daar wordt de passie voor het horecavak gemist. Jammer.
De accomodatie: we zaten vlak bij de keuken en hadden een goed zicht op alles. Echter de reuk van het bakken/de keuken zit nu drie dagen nadien nog in mijn trui. Dit zou niet hoeven. Wij zaten aan de raamzijde en mijn hele linkerarm was aan het eind van de avond bevroren. En dan hebben we het nog maar niet over de tijdsduur tussen voorgerecht en hoofdgerecht.
Samengevat: een restaurant waar heel veel meer potentie inzit, als de keuken en het bedienend personeel meer passie krijgt en de inrichting een update kijgt.
Natascha L.
  • Datum van je bezoek: 25 nov. 2012
We zijn hier wezen eten op een speciale zondagmiddag.
De firma Thiessen verzorgde de wijnen en de chef heeft er gerechten bij bedacht.
Er werden verhalen verteld over de herkomst en grappige anekdotes.
Je kreeg bij elke gang 2 soorten wijnen en kon dan zelf proeven welke het beste bij het geserveerde gerecht past. Dat zorgde voor de nodige discussies.
Leuk dat je aan 2 grote tafels zit en zodoende met allerlei mensen in contact komt die in ieder geval een voorliefde voor lekker eten en drinken hebben.

Menu met o.a. coquilles en kreeft, wildpastei en ree met pastinaakpuree en rode kool, kaas plankje en als dessert een met marsepein gevulde speculaas, die ik overheerlijk vond, en een bolletje ijs. Erna nog koffie/thee met truffels en een koekje.
Aangezien ik vegetariër ben was het menu voor mij aangepast, ik had niet te klagen, veel paddenstoelen door de gangen heen, heerlijk.

Het is een klein restaurant met uitzicht op de Amstel. Knus en huiselijk.
Er worden klassieke gerechten geserveerd. Geen poespas, maar goede smaken.

Kortom, we hebben genoten en we keren zeker weer terug.
Marijke D.
  • Datum van je bezoek: 25 nov. 2012
Wijnproeverij met 5 gangen lunch.
Heel leuk opgezet, bij ieder gerecht 2 wijnen te proeven. Kreeft salade met coquilles was heerlijk.
De wildragout was wat flauw, de herten biefstuk uitstekend, mooie kaasplank,maar het dessert van gevulde speculaas met sorbet ijs was mierzoet, daar moet je echt van houden...
Maar zeker reden om hier eens te gaan eten zonder speciaal thema!
Lex D.
  • Datum van je bezoek: 12 sep. 2012
Als voorgerecht hadden wij de coquilles, was goed maar miste verfijning. Tussendoor een amuse met iberico ham was goed. Hoofdgerecht was wilde eend met sinaasappelsaus was goed bereid, maar miste ook weer verfijning. Als toetje de grand-dessert was lekker.

Wij hebben hier gegeten, maar miste totale sfeer. Bediening deed hun werk, maar er miste een persoonlijke touch. Het eten miste verfijning van smaak, maar ook hierbij geen mooie opmaak. De zaak heeft echt vernieuwing nodig, toiletten oud, inrichting oud en gedateerd. Locatie is wel een top plek. En de chefkok/eigenaar mag weleens wakker geschud worden!

Zal hier ook niet zo snel meer komen.
Jelle W.
  • Datum van je bezoek: 4 sep. 2012
Helaas, wij waren erg teleurgesteld na ons etentje tijdens de restaurantweek. Wij hebben een beetje medelijden met de kok en eigenaar. Ze doen hun best, maar het is het gewoon net niet. De inrichting ziet er aanvankelijk leuk uit, maar als je goed kijkt is het een beetje slap en goedkoop. De ligging aan het water is wel goed, zeker met het buitenterras. Maar ja, het eten. Je hebt constant het idee dat je het net zo goed zelf thuis zou kunnen bereiden. Het heeft niks bijzonders. Je wordt niet verwend. En dan is een rekening van € 95 voor een viergangendiner met een fles wijn en een biertje, ondanks de restaurantweek, toch een hoop geld. Vooraf hadden wij gerookte zalm. Als hoofdgerecht een vispotje en kalfshaas. Als toetje een kaasplankje. Het lekkerste vonden wij de warme broodjes met de gezouten roomboter...