Herberg De Waard van Ternaard

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zondag 12:00 - 21:00

Ronhout56 .
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2016
Het was onze eerste kennismaking met de Waard van Ternaard. Een culinaire belevenis in een ontspannen ambience. Vriendelijke, professionele bediening. Verrassings menu met heerlijke gerechten met een palet van smaken. Goede wijn en voor de bob's een nuchtere van Us Heit. Al met al een fantastische avond!
Lesinahuizer .
  • Datum van je bezoek: 30 dec. 2015
Sfeer goed,relaxed en gemoedelijk, helaas iets mis met de verlichting waardoor de lamp boven de tafels te fel scheen of uit viel.Extra kaarsje op tafel bood uitkomst.
Bij de Waard dwingen de gerechten en hun presentatie "mindfull" eten af.
Een wat feestelijker kleding van de gastvrouwen zou, gezien de tijd van het jaar, leuk geweest zijn.
Jammer dat ik zicht had op de gang naast de keuken en tegen bezems en moppen aan keek.
Als afsluiting heerlijke koffie met versnaperingen.
Excelsior .
  • Datum van je bezoek: 24 okt. 2015
Gezien mijn eerdere recensie over de Waard van Ternaard, dit keer een verkorte versie. Na 2 jaar weer eens teruggekeerd naar De Waard van Ternaard voor een diner en overnachting. Chef Roest ontwikkeld zich nog steeds en inmiddels wordt hier zonder officiële ster, sterrenwaardig gekookt. Puur, met visie en bezieling, zonder overbodigheden of culinaire aanstellerij. Roest senior waakt daarbij over de verse authentieke ingrediënten en is daarmee al jaren een belangrijke kracht achter het culinaire succes van de Waard. Speciale vermelding voor de dame in de bediening; zeer aangenaam en kundig. Gastvrijheid zoals het is bedoeld. Nogmaals, GA naar de Waard voor een verzekerd zeer aangenaam culinair avondje logeren op het bovenste randje van Nederland.
Herman G.
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2015
In het kader van de vegetarische week besloten we met dierbare vrienden te gaan eten bij Herberg De Waard Van Ternaard. Geweldig! Vraag me niet meer wat ik precies gegeten heb, maar elke gang was een feest voor onze vegetarische tongen. Jammer was dat we de enige bezoekers waren, hetgeen toch de ambiance niet ten goede komt. Jammer ook dat volgens de mevrouw van de bediening wij slechts de enigen waren die van de vegetarische week gebruik hadden gemaakt.
Mooi, karakteristiek pand in het "centrum" van Ternaard, in het uiterste noorden van Friesland. Bediening vriendelijk en deskundig. Zeker voor herhaling vatbaar.
ZoLekker .
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2015
Dit was ons 2e bezoek aan de Waard en voor de 2e keer waren we onder de indruk. Mooi ingericht, uitstekende bediening en goddelijk lekker eten. Je kunt kiezen uit een verrassingsmeneu van 3 t/m 6 gangen. Ga gerust voor maximaal en neem het wijnarrangement. Het diner wordt ingeleid met meerdere amuses daarna volgen de verschillende gangen. Veel streekproducten, verrassende combinaties en bijzonder smaken. De afsluiting is ook een feestje met allemaal huisgemaakte lekkernijen bij de koffie. Je kunt bij de Waard ook blijven slapen. Ontbijt ook top!
Rob T.
  • Datum van je bezoek: 25 jul. 2015
EEN PARELTJE IN HET NOORDEN !
afgelopen weekend hebben we hier, op uitnodiging van mijn broer en schoonzus, genoten van het culinaire arrangement met overnachting.
het was geweldig. Een prachtig eigentijds verbouwd statig oud fries pand. alles was echt top. heerlijke gerechten met zalige bijpassende wijnen, en daarna heerlijk geslapen in één van de 5 ook prachtig verbouwde hotelkamers. en dan de volgende ochtend worden verrast met een voortreffelijk ontbijt, met weer allemaal zelfgemaakte streek producten , ingeleid met een uiteraard ook weer zelfgemaakte hangop. Alles gewoon 100% geslaagd, vanaf de aankomst tot het vertrek de volgende dag. Gezellige, persoonlijke en attente bediening.
een echte AANRADER! we komen hier zeker terug!
Frans K.
  • Datum van je bezoek: 24 mei 2015
Voor een Friese familie bijeenkomst naar Dokkum met lunch in de Waard van Ternaard. In één woord: voortreffelijk.
Gekozen voor het 3 gangen verrassingsmenu dat met de amuses uit 7 gerechten bleek te bestaan, die stuk voor stuk verrassend, origineel en uitstekend van smaak waren. In een interieur van Pilat & Pilat en omringd met prachtige schilderijen van Hendrik Elings. Neem de route over de dijk of door de polder, ga voor lunch op en neer of blijf overnachten in de bovengelegen b&b, het maakt niet uit, zodra je terug rijdt slaat de heimwee toe.
Jeroen D.
  • Datum van je bezoek: 16 mei 2015
Het was onze eerste keer bij de Waard van Ternaard, maar hier keren we zeker een keertje terug. Heerlijk eten in een sfeerrijke ambiance. Aanrader!
Steranijs .
  • Datum van je bezoek: 2 mei 2015
Onverwacht kwamen we aan voor een lunch en 2 dagen later voor diner en overnachting bij De Waard. We lieten ons niet afschrikken door de ietwat stugge ontvangst.... Men heeft daar kennis van zaken! Een bevlogen chef met vader, waar met liefde en passie wordt gekookt. Dat kun je proeven. Alle producten komen uit de omgeving. Vis uit de Noordzee, rivierkreeft uit lokale wateren, rund van de buren, etc.. Vader bakt voortreffelijk brood waaronder een stoombroodje, gevuld met genoemde rivierkreeftjes als amuse. Een prachtig voorgerecht van quinoa, lamellen van rogvleugels en asperges. Het hoofdgerecht; sucade op 2 manieren bereid was het absolute hoogtepunt. Een Michelinster waardig wat het eten betreft, zeker wanneer de service eromheen op een hoger niveau komt. Aanrader.
Norenlou L.
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2015
Nooit zo waanzinnig lekker gegeten, we aten het 4 gangen menu met Bob wijnarangement, voortreffelijk passende wijnen. te samen voor ca 55 € pp, hoe bestaat het?
Zo eet je alleen maar in een veel sterrenrestaurant, alleen voor een geheel andere prijs!
Erg aardige bediening door de sommelier.
helaas is het vanuit Rotterdam een beetje ver, maar als ik weer een keer in het noorden ben dan....... ga ik weer. Alles prachtig ingericht stijlvol in modern hout
LucieLumen .
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2014
Kortweg een fantastisch restaurant! Prijs-kwaliteit verhouding klopt eigenlijk voor geen meter omdat de kwaliteit veel beter is dan de prijs, haha. We hadden een viergangen verrassingsmenu, maar inclusief extra tussengerechten, amuses en lekkers bij de koffie werden dat er wel acht!
Twee man personeel voor een vol restaurant, maar alles liep vlot en er was geen moment dat we ons afvroegen wanneer het eten zou komen. Personeel was vriendelijk en professioneel en eten was helemaal fantastisch. Zeker de moeite waard. Maar helaas is de ligging niet zo praktisch dat je er even heen rijdt op een vrije avond (vanuit de Randstad).
Hartendiefje .
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2014
We hadden een overnachting geboekt bij De Waard van Ternaard op aanraden van een kennis. Deze had ons echter niet verteld dat je er ook geweldig kan eten. De bediening was professioneel en vriendelijk, zonder formeel te worden. Een team om trots op te zijn.

Ons driegangen verrassingsmenu op de zondagavond was werkelijk buitengewoon.

Voor slechts 35 euro (!) werd ons een culinaire ontdekkingstocht voorgeschoteld, bereid met verse en lokale ingrediënten. Het eerste hapje vooraf bestond uit een klein huisgemaakt balvormig desembroodje met karwijzaad en een hint van kaas, kleine olijfjes met intense smaak en een huisgemaakte hummus. Vervolgens een koud soepje (of gazpacho) van verse doperwt, snijboon en tomatenolie-begeleid door een krokant chipje van ansjovis. Een intense smaakexplosie in de mond.
Daarna kregen wij een kleine amuse van spinazie, paprika, aardappel en meer heerlijks, weer intens vers en lekker.
Vervolgens een broodplankje met huisgemaakte dips: pesto, spread met zongedroogde tomaat, lokale rauwmelkse boter met een tintje zout, een verrukkelijke olijfolie en een schaaltje grof zeezout- begeleid door huisgemaakt brood. Érg lekker brood!
Een luchtige, bijna brioche-achtige wit (zonder zoet) en een stoere, volle donkerbruin.

Daarna volgde pas het eigenlijke voorgerecht- een voorgerecht van tomaat op vier verschillende wijzen bereid. Tomaat met grote T. Intense, bijna zoete tomaatsmaak. Van brutaal gerookte tot fris groene tomaat. Buffelmozzarella uit de streek als een zacht dekentje met een fruitige olijfolie. Een bijzonder creatieve, eigentijdse variatie op wat men een salade caprese kan noemen.

Het hoofdgerecht was klasse, mijn partner had het vleesmenu gekozen en kreeg een zeer malse entrecote met paddestoel voorgeschoteld, mijn vegetarische risotto met cantharel, paddestoeltjes, kleine hint van paprika en een schuim van olijfolie was bijzonder lekker.

Na het hoofdgerecht volgde een kleine amuse van tequila schaafijs, pannacotta, meloenballetjes en een zalige geconcentreerde saus- het geheim van de chefkok Michael Roest zulk je zelf van hem moeten ontfutselen!

Na deze amuse een prachtig dessert, yoghurt ijs omhuld met een bijna geleiachtige film op een kussen van aardbeienmousse, begeleid door kleine, op tapioca parel lijkende balletjes van vlierbessensap, frisse verse aardbei, pannacotta-achtige marshmallows en dit alles gehuld in een subtiele waas van parelmoerglitter.

Ik ben ongetwijfeld nog gerechten en details vergeten- drie gangen werden een avond genieten van heel veel bijzonder gerechten.

Grote pet af voor deze bevlogen, creatieve kok met een overduidelijk groot hart voor zijn vak. Ik heb geen superlatieven meer over :) en kan alleen maar zeggen: hier MOET elke zichzelf respecterende foodie een keer gaan eten!
Dinie G.
  • Datum van je bezoek: 13 mrt. 2014
Sinds chef Michael Roest de scepter zwaait zijn de culinaire prestaties sterk verbeterd. Een avondje dineren bij de Waard betekent een mooie avond. Puur, stijlvol, smaakvol. De bediening is kundig, vriendelijk en je ziet dat het hier een hecht team betreft dat met passie bezig is met een doel: het neerzetten van een restaurant waar je graag terugkomt.
Irma V.
  • Datum van je bezoek: 20 dec. 2013
Het was een leuke rit om om te rijden. Wij hadden een 5 gangen verrassingsmenu gekozen. Bovendien hadden wij een kamer geboekt zodat we niet meer naar huis hoefden te rijden. Het arrangement bestond ook uit een schaal vol lekkere hapjes in de "bar". Om half 8 zijn we aan tafel gegaan en hebben een ware stortvloed aan kostelijk eten gekregen. Partner vlees en vis en ikzelf een vegetarische versie. We zijn prima te spreken over de gerechten, naar ons idee ster waardig! Het enige minpuntje was dat er een partij was en die zat in het restaurant. Omdat dat nogal druk was zaten wij in een zijkamer, alleen. Pas om elf uur was de stroom tot stilstand gekomen. De wijnkeuze in overleg was prima! De volgende ochtend een ontbijt dat zijn weerga niet kent. Jammer dat we niet zoveel op konden. Wij raden de Herberg van harte aan en blijf dan overnachten in 1 van de prachtige kamers!
Excelsior .
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2013
Zo'n 7 jaar geleden kwamen ik en mijn partner bij toeval terecht in Herberg de Waard voor overnachting en diner. Reeds toen werden we verrast door de klasse en de warmte van het totaal (5 kamers, ingericht door dutch designer Pilat, veel sfeer, stijl en warmte). Ook prima gegeten destijds. Sindsdien aantal malen terug geweest. Maar sinds chef Michael Roest de scepter zwaait, nu zo'n 5 jaar schat ik, zijn de culinaire prestaties nog beter. En nog steeds in ontwikkeling. Een avondje dineren bij de Waard betekent een 3, 4, 5 of 6 gangen diner (a la carte kan ook, maar neem absoluut het 6 gangen menu) waarbij zonder concessies wordt gekookt met kraakverse, vaak regionale producten. Puur, stijlvol, smaakvol.. Zonder te struikelen in te complexe smaakcombinaties. De heerlijke amuses behelzen meerdere (3) rondes, een element dat reeds door de 'groten van Nederland' met succes wordt toegepast. En met succes, want de eetlust en de culinaire spanningsboog worden zo op een slimme wijze opgevoerd. De begeleidende wijnen zijn stuk voor stuk uitgelezen en worden met enthousiasme geïntroduceerd. De bediening is kundig, vriendelijk en je ziet dat het hier een hecht team betreft dat met passie bezig is met een doel: het neerzetten van een restaurant dat in de omgeving het verschil maakt. En dat lukt.
Mijn advies; boek een kamer, strijk neer bij de open haard beneden, bestel een fles heerlijke Gales Auxerrois 2011 en wat hapjes, doe een dutje en bereidt je voor op een bijzonder aangename avond in Herberg de Waard van Ternaard.

Chris D.
  • Datum van je bezoek: 15 mrt. 2013
Op een rustige vrijdagavond voor het eerst gedineerd in deze oude herberg. Een zeer fraai oud pand met een modern strak en toch sfeervol interieur. Gekozen voor een viergangen verrassingsmenu met bijpassende wijnen. Huisgemaakte knabbeltjes met een (iets te dunne) sesamdressing bij het aperitief en twee mooie amuses. Eerst een glaasje met bietencrème en daarna een lolly van een geglaceerd sherrytomaatje. Prima en origineel. Vervolgens een royale en zeer aangeklede broodplank en aansluitend vier mooie gangen met diverse gerechtjes. Portionering vonden wij persoonlijk uitstekend zo wat later op de avond, maar we kunnen ons voorstellen dat anderen het aan de zuinige kant vinden. Uiterst vriendelijke bediening met beslist kennis van zaken, goede wijnkennis, hoewel wij de combinatie van een Duitse spätburgünder met vrij vet varkensvlees zelf minder geslaagd vonden. Een mooie dessertamuse voor het echte dessert en heerlijke doppio met fijne friandises en huisgemaakte pepermunt bij de rekening, ronden ons overall zeer positieve oordeel af. Een heerlijk restaurant aan het wad, dat beslist een groter publiek verdient dan de 10 couverts van deze vrijdagavond.
Bart47 .
  • Datum van je bezoek: 14 mrt. 2013
Op een kort toeristisch tochtje met onze schoonzus kwamen we langs Ternaard. Toevallig wist ik dat hier een goed restaurant was en we besloten om hier maar eens te gaan eten. Om kort te gaan: we zijn niet teleurgesteld. Heerlijk gegeten, ook de vegetariër onder ons, die slechts zelden tevreden kan zijn over wat haar in een gemiddeld restaurant wordt voorgeschoteld. Zelfs goede restaurants menen soms nog dat het voldoende is om alles wat er in een groente tuin groeit dan maar tegelijk op het bordje te gooien. Bij de Waard dus gewoon een goed en lekker vegetarisch menu. De menu kaart biedt overigens geen vegetarische gerechten. Dit wordt op verzoek door de kok gemaakt. Ik heb zelf voor het eerst een heerlijke Wagyu entrecôte geprobeerd, zeer bijzonder en voor een schappelijke prijs. Onze schoonzus een ook erg goed bereide ribeye. Met 2 amuses vooraf, extra zelfgemaakt brood en nog een extra dessert amuse. De ambience is prima, rustig, doch sfeervol. Prima wijnkeuze tegen ook schappelijke prijzen. Het was nu koud, maar het terras is uitnodigend voor mooie zomeravonden. We komen zeker eens terug.
Fellini F.
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2012
Afgelopen zondag hier gegeten. We sliepen ook in het hotel.
Het 4-gangen verassings menu besteld.
De bediening was zeer aardig en profesioneel. Met veel kennis van zaken. De gerechten werden prachtig opgediend. Met een amuse vooraf en nog een desert amuse voor het desert. We hebben genoten. De gerechten bestaan uit veel verschillende elementen wat de gerechten complex van smaak maakt maar wel heel bijzonder.
Bas91965 .
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2012
Voor de overnachting hebben wij hier gegeten, achteraf vonden wij het jammer dat wij niet waren gewezen op de a la carte kaart maar eigenlijk direkt een 6 gangen menu kregen opgedrongen. Het eten was prima maar wel een beetje teveel streepje van dit en een streepje van dat en kleine porties. Dat verwacht je eigenlijk niet boven in Friesland. Zeker niet als de eigenaar verteld dat hij complete runderen en lammeren verwerkt en zijn vis zelf bij de vissersboot ophaalt. Bediening was wat stug en komt daardoor wat onvriendelijk over.
MJ V.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2012
Goed restaurant, lekker gegeten. Als je in de buurt bent zeker even de moeite waard om hier te eten. Mooi opgemaakte borden. Interieur kan nog wat gepolijster. Aardige prijs/kwaliteit verhouding. Bediening kan nog spontaner/losser.