Over restaurant Herberg de Kop van 't Land

Natuurlijk Dordrecht

Bezoek Herberg de Kop van ’t Land voor natuurlijke gerechten en voor de leukste picknickbestemmingen. De koks gebruiken geen vis of vlees, alleen biologische producten voor de meest verse vegetarische gerechten.

Je zit midden in de natuur, het restaurant ligt namelijk bij het Biesbosch, de Nieuwe Merwede en de Dordtse Polders. Eigenaars Liesbeth en Ewout helpen je de omgeving verkennen, evenals natuurgids Wim van Wijk van Pak Je Biezen.

Meer informatie over restaurant Herberg de Kop van 't Land

Erg rustig
Erg kort
Mariska K.
  • Datum van je bezoek: 30 okt. 2016
We hebben hier gisteren gegeten met 5 vriendinnen. Een heel fijne ervaring! Mooie gerechten, met grote zorg bereid en heel mooi opgemaakt. Een rustige ambiance waarin je prima kunt bijpraten met je gezelschap.
Pam G.
  • Datum van je bezoek: 15 aug. 2016
Wauw, wat hebben wij lekker gegeten in dit restaurant! Wonen zelf in Arnhem (geen vegetariers), kwamen hier door wat gegoogle, iets te eten in de buurt van Rotterdam. 10 gangen proeverij menu gehad, prachtige opmaak van de borden en erg lekker van smaak. We begonnen ons diner met een koekje van tarwegras met snijboon en hazelnoot. Apart geserveerd met een klein luchtig "koekje", heerlijk van smaak.
Ik stond versteld hoe goed groentes en fruit de hoofdrol kunnen spelen in gerechten, zonder iets van vlees erbij. Ik heb vlees/vis niet één minuut gemist tijdens ons etentje van 3 uur.
Wijnspijscombinatie was goed. Ik had in eerste instantie de Verdejo, mijn vader de Gewurztraminer. Wat paste die (van mijn vader) lekker bij ons menu, licht zoet en heel subtiel van smaak.

Ik (wij) rij zo nogmaals hierheen om te genieten van dit bijzondere restaurant aan de bijzonder mooie biesbosch.
Gbrouwer .
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2016
Overnacht en genoten van het 7 gangen menu met wijnarrangement. Het was heerlijk en veelzijdig en niet op de oude manier met veel kaas, noten en paddenstoel, maar goed bereide groenten en granen. Soms misschien iets teveel verschillende smaken en te kunstige opmaken maar zal ons niet weerhouden van een volgend bezoek, al is het maar voor het heerlijke ontbijt met superyoghurt.
Christian O.
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2016
Op aanraden van vrienden hier gaan eten. Leuke locatie en vreselijk aardige bediening. Hoe flauw ook, bij vegetarische restaurants vrezen we altijd een teleurstelling. We waren hier op maandag en dan hebben ze standaard het 10 gangen menu. Gerecht na gerecht waren we verbaasd van de smaakvolle pareltjes die ons werden voorgeschoteld. Wat een aandacht en kunde! Van de tien gerecht was er slechts 1 die we iets minder vonden: de prei. Dit is een restaurant waar bijna alles klopt. We hebben opnieuw proberen te reserveren maar ze zaten steeds (heel begrijpelijk) vol. Ik heb zelfs getwijfeld of ik deze recensie zou schrijven, omdat dat ervoor kan zorgen dat het nog moeilijker is om te reserveren.
Marianne M.
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
Bijzondere smaken, opgediend als kunstwerken. Zo heerlijk echt iets speciaals !
En mooie heerlijke passende wijnen.
Echt iets bijzonders.
Bij mooi weer buitenterras aan de Nieuwe Merwede.
Evert L.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2016
Een hele bijzondere ervaring om een 7 gangen menu te eten met gerechten van alleen maar groenten. Met veel interesse hoorden we de uitleg vooraf en de toelichting bij elke gang. De meeste gangen bestonden uit vele soorten groenten, waarvan ik al veel weer vergeten bent. De witte en zoetzure rode radijsjes waren wel heel lekker, net als de cantharellen met rode, gepofte ui gepoft. Mooie smaken, mooie gerechten. De wijnen die er bij geschonken werden vanuit ons wijnarrangement waren zeer goed en matchte perfect. Hoewel ik af en toe wel een byte mistte in de gerechten, vond ik het wel heel lekker en leuk om een keer iets heel anders te eten.
Dit alles met een attente en vriendelijke bediening... Super.
Linda M.
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Geheel vegetarisch maar dan wel verfijnd. Prachtige opmaak op borden en smakelijk. Toch mist er iets. Het was druk en hierdoor zit je erg dicht op elkaar. Door de drukte ook niet altijd even attent qua bediening.
Hans V.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2016
Een van de mooiste vegetarische eetervaringen van 2016. Mooie gerechten, bijzondere ingrediënten met zelf geplukte kruiden smakelijk en zeer mooi opgemaakt. Beperkte maar heel interessante wijnkaart, goed adviezen wat wijn/spijs matching betreft. Mooi decor met uitzicht op de rivier. Topper!
Casper W.
  • Datum van je bezoek: 13 mei 2016
Fantastisch verjaardagsdiner gegeten! Prachtige locatie, uitermate goede service en gerechten op heel hoog niveau, zowel qua smaak als visueel. Uitschieters in deze: gepofte koolrabi met knoflookmayonaise, spinaziecrème en geitenkwark, briljant lekker. Geroosterde venkel, polenta en belper knolle! En riso nero met aspergescheuten en bouillon van shiitake.

Een restaurant wat iedereen een keer zou móeten bezoeken om zijn/haar visie op vegetarisch eten eens grondig bij te laten stellen. Wat een feest om hier te eten.
Jan G.
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2016
Onlangs voor de 3e keer gegeten. Een van mijn favoriete restaurants. Elk gerecht smaakt fantastisch en de presentatie is super. Het leuke is dat de kaart steeds verandert, dus bij elk bezoek ben ik weer aangenaam verrast door de gerechten. Ik heb nog nooit een zelfde gerecht gehad. Wijnen ook erg lekker bij het eten. Een aanrader voor iedereen die van lekker eten en drinken houdt!
P-haex .
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2016
Toveren met groenten

Opnieuw heerlijk gegeten in Herberg de Kop van 't Land. Vanwege het prachtige lenteweer zaten we buiten op het vernieuwde terras met een adembenemend uitzicht over de rivier en het, als gevolg van de langzaam ondergaande zon, steeds weer anders kleurende groene landschap. Mooier kan niet. We kozen voor het 6 gangen menu. Als start twee amuses, begeleid door een frisse cava: een van de stoel vallend lekkere bonbon van geitenkaas met rabarber en iets met aubergine, van zichzelf een soms wat muffige groente, maar nu met een heerlijk frisse bite. Traditie hier is ook het overheerlijke brood met uiteraard zelfgemaakte, originele smeerseltjes. Tijd om eens goed te kijken naar de wijnkaart. We kozen uit de zorgvuldig samengestelde lijst met biologische wijnen een Sancerre uit 2014: geurig, fris en true tot type. Volgens de gastvrouw; sprankelend, gastvrij, attent en ook nog eens muzikaal (blij makend, zo hoort het), een uitstekende keus.
Vervolgens werden in rustig tempo én voorzien van uitleg waar je alleen maar blij van wordt, de ervaren bediening snapt hier namelijk precies waar het allemaal over gaat, zes gerechten geserveerd. Extra verraste de komst van de jonge sous chef aan onze tafel, die persoonlijk twee gerechten kwam toelichten.
Het bijna maandelijks wisselende menu, de chef en de kleine crew in de keuken verrichten hier wonderen, opende met een oogstrelende compositie van wortel, met een opvallende zoet/zuur balans, gevolgd door kuipjes van koolrabi met lavas zout en zwarte knoflook, een saus van waterkers en, naar wens toe te voegen voor de balans, wat kwark.
Als derde gerecht een zalige combinatie van bloemkool, notenboter en een crumble van koffie, knolselderij en zilveruitjes. Venkel, polenta met groene olijven tapenade en Belper Knolle kaas, een Zwitsers kaasje, vormde de opmaat naar het hoofdgerecht. Opnieuw een oogstrelende, overheerlijke combinatie van, hoe kan het ook anders in mei, witte en groene asperges, aspergescheuten, boterboontjes met een vleugje citroen, wat nonchalant over het prachtige bord hangende raapstelen, zwarte rijst, shiitakes en zalig, bijna zoet romig schuim van paddenstoelen.
Het nagerecht, we kozen voor zoet, riep reminiscenties op aan de keuken van oma en de heilige communie: rabarber, lekker zoet bereid, nu in een geraffineerde combinatie met rozemarijn merengue en semifreddo van dragon. Wow!
Is er dan helemaal niets om kritiek op te hebben? Het is persoonlijk, maar net iets meer lenteachtige frisheid in de opbouw van het hele menu en de lijst met tienen was compleet geweest. Hoe dan ook komen we snel weer terug. Herberg de Kop van het Land is en blijft voor mij al heel lang met afstand het beste restaurant van Dordrecht.
Zusjes1999 .
  • Datum van je bezoek: 15 apr. 2016
wij (geen vegetariërs) waren hier al eens eerder geweest en zijn wederom blij verrast. Wij hebben genoten van een 5 gangen menu, voorafgegaan door een aantal amuses van het huis. Mooi samengestelde en opgediende gerechten en zeer smaakvol! Goede en vriendelijke bediening en gastvrouw. Prima uitleg over de gerechten. Wij hielden het dit keer bij de huiswijn en deze was ook gewoon goed. Ook het feit dat men hier ook gewoon standaard kraanwater aanbied en bijvult zonder extra kosten is een pluspunt. Wij gaan vaak uit eten en dat zien wij helaas vaak wel anders. Aanrader.
Manon V.
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2016
Prachtige vegetarische gerechten in een verassingsmenu. Ieder gerechtje was net een schilderijtje en ze vulden elkaar mooi aan. Van een salade met verschillende soorten bietjes, gietenkaas en avocado (alleen al met de omschrijving doe ik het te kort, het was veel meer dan dit), tot een dessert met tarwegras-merengue, bieten-semifreddo en hang-op. Echt iedere keer weer verrassend, iedere hap net een ander smaakje dan de vorige. Personeel was ontzettend vriendelijk. Onsmeisje van 5 werd even meegelokt naar het schaap dat net lammetjes had gehad, of over de bol geaaid toen ze een kijkje nam in de keuken. Heel goed restaurant, waar je alleen in termen van eten over poeha kan spreken, in de best mogelijke zin.
En wat betreft het vegetarische.... Hier was vlees een absolute hindernis geweest voor de creativiteit.
Hanneke D.
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2016
Afgelopen bij jullie gegeten en geslapen. Wat een heerlijke avond. Alle zeven gangen zagen er even prachtig uit en smaakten heerlijk. De wijnen waren ook erg lekker bij de gerechten. De laatste gang (hangop) was echt een topper om de avond mee te eindigen. We hebben prima geslapen om de zaterdag weer te beginnen met een superlekker ontbijt met verse jus, heerlijk koffie, yoghurt/musli, croissants, vers fruit, etc. kortom, we komen graag weer een keer ontstressen!
Skully .
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2016
Gisteren gegeten bij "de Kop van 't Land". Omdat ik een notoire vleeseter ben, was ik op voorhand zeer sceptisch over wat ging komen. Ik kan het heel kort houden; ik ben compleet verrast. Dit was een culinair hoogstandje. Mooi, qua smaak, uitgebalanceerde gangen waar de smaakpapillen de vrije loop kregen. Echt een aanrader (ook voor vleeseters). Achteraf bleek dat we ons welkoms "bubbeldrankje" niet hadden gekregen, maar dat is dan ook het enige puntje van kritiek.
Wat een gekkigheid! Uiteraard bij uw volgende bezoek van het huis.
Bedankt voor de fijne woorden .
John E.
  • Datum van je bezoek: 5 mrt. 2016
Buitengewoon lekkere smaken en alles vegetarisch. Wij hadden voor € 58,- een 7 gangen menu, want wij wilden alles proeven. Alles was erg lekker, alleen de hoeveelheid was te weinig voor de prijs. Na alle gangen hadden we toch nog trek en dat is ook bijzonder.
Al met al was het zeker een eenmalige belevenis.
Trouwens de sfeer is erg goed, warm en vriendelijk.
Jim V.
  • Datum van je bezoek: 4 jan. 2016
Al meerdere malen bezochten wij dit fantastisch mooi gelegen restaurant. Soms een meergangen menu met wijn arrangement en de laatste twee keer op maandag het proeverij menu met overnachting
Omdat hier alleen vegetarisch wordt gekookt is de Kop hier echt een specialist in, mooie verfijnde gerechtjes in kleur en smaak met de mooiste en origineelste ingrediënten
Sinds een jaar of twee eten wij veganistisch en ook hierin is dit restaurant absolute topklasse. Als je overnacht staat er de volgende ochtend een rijkelijk ontbijt voor je klaar en in ons geval ook weer helemaal plantaardig, origineel en heerlijk. Ik hoop dat Ewout en zijn team nog heel lang blijft doen!

Rob V.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2015
Op eerste kerstdag met vrienden gevieren genoten van het kerstdiner. wij zijn al een aantal keren eerder geweest, vrienden voor het eerst. Wat een hoog niveau! Wat een onvergetelijke avond.10 gangen waarvan iedere gang een pareltje was! de allermooiste gerechten met pompoen, knolselderij, paddenstoelen, koolrabi, parelgort, biet, artisjok, teveel om op te noemen. Iedere gang een plaatje, verrassend en zeer hoog op smaak. Ook onze vrienden waren diep onder de indruk. Het wijn arrangement was perfect afgestemd. Bediening als altijd vlot, vriendelijk en attent. No doubt about it, absoluut het beste Vegetarische restaurant van Nederland!
Robert V. W.
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2015
Op Zaterdag 19 12 15 na een halfjaar opnieuw bij HDKVL gegeten. Het was wederom in alle opzichten voortreffelijk: ambiance, bediening, maar vooral het eten. Zie mijn eerdere recensie.

Het bijzondere van dit vegetarische restaurant is het niveau van de gerechten: vega haute cuisine. Bijzondere en verrassende combinaties. Vlees, vis of vogel wordt totaal niet gemist.

Alleen het bestek kan wel wat beter. Daar wordt aan gewerkt. Begrijp dat ze aan het begin van 2016 enige tijd dicht zijn, onder andere door dijkverzwaringen. Tijdig reserveren is een aanrader.
Missmc .
  • Datum van je bezoek: 7 dec. 2015
We zijn hier een aantal maanden terug geweest voor 4 gangen diner. Dit restaurant staat voor mij op nummer 1! Alles was heerlijk, verassend en prachtig om te zien! Hier moet je zijn geweest!