Over het restaurant Heeren van Sonoy

Restaurant De Heeren van Sonoy is gevestigd in een voormalig klooster in het centrum van Alkmaar. Het is een uniek Alkmaars restaurant met historische ambiance. Restaurant De Heeren van Sonoy is sinds 1999 uitgegroeid tot een begrip in de wijde omgeving. Je voelt je ongetwijfeld snel thuis tussen de oud-bruine, deftige interieurstijl. De Heeren van Sonoy biedt je een ruime keuze vanaf de à la carte kaart. Hierop staan gevarieerde voor-, hoofd-, en nagerechten en maaltijdsalades.

Glas champagne

Vrijdag en Zaterdag vanaf 10:00
- Lunch 12:00

J. V.
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2017
Uitnodigend terras, zeer vriendelijk bedienend personeel.
Vorige week een kop koffie gedaan. Toen ik nog een appeltaartje wilde bestellen kwam de vrouwelijke serveerster al met een heel plateau aan gebaksoorten aan tafel.

Besloten om s'avonds met vrienden terug te komen voor een diner. Fijne entourage, uitgebreide kaart en met de gluten en lactose allergie van mijn vrouw wist de keuken ook prima raad. Leuk dat de chef met de dagverse vis en vlees aan tafel kwam. Wij komen terug.
Anita M.
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2017
Heerlijk gegeten. We hadden de proever genomen. Dit is een soort tapas idee. Een echte aanrader.
Eten was prima evenals de bediening
Dick S.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2017
Het voorgerecht, de proeverij, is uitstekend. Het hoofdgerecht, de tonijn en het garnituur, was lauw en daardoor minder smakelijk.
rempt .
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2017
Afgelopen zaterdag hebben we hier heerlijk gegeten; we hadden de proefpourri gereserveerd
Heerlijke gerechtjes en een gezellige bediening
Tessabern .
  • Datum van je bezoek: 4 feb. 2017
Een gezellig restaurant met veel sfeer. Fantastische bediening zelfs als het druk word in het restaurant. De keuken kun je inkijken en het is leuk om de koks aan het werk te zien. De proefpourri vonden wij een verassend concept en beviel ons erg goed. Je kreeg de keuze uit een tal van kleine warme of koude gerechten waarbij je per keer er twee kon proeven, het is leuk om op deze manier de keuken te verkennen! Wij vonden alles bij elkaar een m-ster waardig !
matthijs V.
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2016
Wij hebben voor de Proefpourie (Frans voor verrot?!) gekozen. De meeste gerechtjes waren echter te klein om echt te kunnen proeven. Service en uitleg over het concept en de mogelijkheden/beperkingen hiervan schoten te kort anders hadden we zeker voor een van de gerechten van de normale kaart gekozen. Helaas... Een all you can eat concept heeft dit restaurant toch niet nodig?
jruiter .
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2016
Gistermiddag om 15.30 uur de lekkerste High-wine gehad. Afgelopen maanden in en omgeving Alkmaar al een high-wine gehad, maar bij de Heeren van Sonoy wordt je echt verwend. Niet standaard wijntjes , maar je kan kiezen naar je voorkeur. En dan de hapjes, de gehaktballetjes naar het recept van de moeder van de Afghaanse chef-kok waren echt subliem. En dan de bediening, het perfect aanvoelen van de sfeer, de attentie (waterkaraf leeg en het werd bijgevuld) Wijnglazen, wilt u een mooi groot wijnglas? Heerlijke wijnen die we lekker in het glas konden walsen, ruiken en proeven. Wij komen hier zeker terug en volgens ons is dit het beste adres van Alkmaar en omstreken om (voor een normale prijs) bij deze jonge ondernemers van een heerlijke High-wine te genieten
Im H.
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2016
Op zondagmiddag genoten van een mooie High Wine bij de Heeren van Sonoy. Dankzij het mooie weer konden we in de sfeervolle tuin plaatsnemen. Een keur aan warme en koude hapjes werd voor ons geserveerd. Stuk voor stuk met zorg bereid en heerlijke smaakverwenners. Ook de wijn was prima waarbij we konden kiezen uit meerdere wijnen. Een groot compliment verdiend ook het personeel van dit restaurant! We voelden ons echt te gast. Wij waren er voor het eerst maar zeker niet voor het laatst.
T P.
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2016
Vanmiddag hebben we heerlijk geluncht bij de Heeren van Sonoy.
We hadden allebei een plateau, met uiensoep en met Alkmaarse kaassoep.
De uiensoep was helaas niet gegratineerd maar het smaakte er niet minder om.
Kleine, lekkere broodjes met een kroket, plakken kaas, ham en fricandeau.
Wel vreemd was het dat er bij de een heel andere ham lag als bij de ander.
Maar het is zeker een aanrader op deze prachtige plek in Alkmaar.
geraldfjr .
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2016
Vandaag hebben we heerlijk gegeten in de binnentuin van de Heeren van Sonoy. Vooraf kwam een ober al met een plateau met diverse vlees en vis producten en hij vertelde daar wat over. Erg leuk. We hebben beiden de dagverse kabeljouw gehad. De smaak was uitermate goed. Tezamen met een grote gekookte wortel en asperge. Daarnaast salade en zeer goede gebakken patatjes. Wij hebben genoten. Het personeel was vriendelijk. Een ober was een klein beetje de kluts kwijt, maar dat had ook z'n charme. Mooie ambiance.
Ma Rian H.
  • Datum van je bezoek: 11 mei 2016
Wij hebben heerlijk gegeten in de binnentuin van de Heeren van Sonoy.
We zijn gestart met bitterballen van oude kaas. Lekker maar niet bijzonder.
De Varkenshaas en de dagverse vis waren heerlijk. Wel is de kaart beperkt. Ook geen menu mogelijk. De wijn/ sauvignon blanc was niet bijzonder en te duur betreft prijs/kwaliteit.
De bediening was heel vriendelijk en attent.
Dick T.
  • Datum van je bezoek: 20 apr. 2016
Afgelopen woensdag heerlijk geluncht in de zonnig gelegen binnentuin van het hof van Sonoy.

Het Hof van Sonoy is een prachtig hofje midden in het centrum van Alkmaar. Het bezit de status rijksmonument.
Het is vernoemd naar Diederick Sonoy, die een sleutelrol in de overwinning op de Spanjaarden in 1573 speelde.
Het eeuwenoude gebouw met klassiek inrichting vormt een prachtige decor.
Het linkerpand is tegenwoordig ingericht als restaurant genaamd: Heeren van Sonoy.

Beide kozen we voor "Sonoy's plateau". Dit bleek een soort van "12 uurtje" te zijn.
Het bestond uit diverse soorten beleg (o.a. verse ham en kaas), 1 soepje naar keuze, een rundvlees kroket en drie broodjes (wij kozen voor de bruine variant).
Als soepje (klein glaasje) kozen we voor de kaas-soep en die bleek uitzonderlijk lekker te zijn.
De hoeveelheid beleg was wel erg veel, helemaal omdat we er maar 3 stukjes brood bij kregen van ong. 5 bij 5 cm groot.
Maar alles smaakte erg goed, de bediening was vriendelijk, we zullen zeker nog eens terug komen!
In G.
  • Datum van je bezoek: 20 mrt. 2016
Vandaag hier met de wijn en spijs wandeling gegeten. Mooi restaurant op een perfecte locatie. Dessert bestond uit chocolademousse met anarenekersen. Simpel maar smaakte goed.
Karinvs .
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2016
Heerlijke high tea gehad! Gezellige sfeer. Gezellige gastheer. Prettige bediening.
Kortom de moeite waard om ook een keer te proberen!
Anna1993 .
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2016
Mijn ervaring met De Heeren van Sonoy is erg positief. Ik kom hier regelmatig om te lunchen, de clubsandwich is een aanrader! Rijk belegd en erg smaakvol. Binnenkort ga ik weer heen voor de proeverij, de kaart is vernieuwd dus ik ben benieuwd of het weer net zo lekker is als hiervoor!
Marco1993 .
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2016
Wij eten en lunchen regelmatig bij de Heeren van Sonoy, en ik ga altijd tevreden de deur uit. Favorieten zijn toch wel de clubsandwich en de ´Proefpourri´. Bij de proefpourri heb je keuze uit verschillende heerlijke warme en koude gerechten, een soort van culinaire tapas! Echt een aanrader om een keer te proberen.
Steenie .
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2016
Wij hebben op zaterdag 9 januari 2016 in het torentje gegeten en geven onze gehele avond een dikke 10! We werden allereerst zeer hartelijk ontvangen en we hebben erna genoten van de fijne ambiance, het heerlijke eten en de fantastische service! Echt een absolute aanrader!!
Henk Martinus M.
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2016
Onlangs op aanraden van kennissen een avond gedineerd in deze karakteristieke eetgelegenheid. Wij komen zelf niet uit de omgeving van Alkmaar, maar waren hier een weekendje weg.

Vooraf hadden wij het idee dat dit restaurant stijf en formeel zou zijn, gezien de locatie waarin het restaurant gevestigd is. Het tegendeel zou blijken, bij het ontvangst werd de deur al snel keurig voor ons open gehouden door de vlotte en attente gastheer. Onze jassen werden netjes aangenomen en vervolgens werden wij verwezen naar een leuk tafeltje bij het raam.

De meedenkende gastheer adviseerde ons bij de keuze van een fles wijn. Achteraf een uitstekende keuze! Het was gezellig druk in het restaurant en ondanks deze drukte nam de (vermoedelijk) chefkok de moeite om de dagspecial; gerookte black Angus entrecote, aan tafel te laten zien en hier iets over te vertellen. Klasse!

Mijn vrouw bestelde de zalmtartaar, erg mooi om te zien. Ik ging voor de carpaccio. Deze was mals, goed op temperatuur en smaakvol. Als hoofdgerecht konden wij de special van de kok niet weerstaan en kozen hier beide voor. Een erg zacht en smaakvol stuk vlees met een prima balsamicosaus. Als afsluiter koos ik voor de warme tarte tatin en deze deed niet onder aan de rest van de avond.

De bediening was oplettend en kwam geïnteresseerd over. Zo hebben wij aan het eind van de avond nog even staan praten met de enthousiaste bedrijfsleider. Hij bood ons nog even aan in de toren te kijken.

Al met al hebben wij hier heerlijk gegeten en hebben wij genoten van de oprechte gastvrijheid van dit restaurant. Wanneer wij weer eens in Alkmaar zijn, zullen wij hier zeker nog eens terugkomen.

Sylvano en team, bedankt voor deze gezellige en smaakvolle avond!
Frans P.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2015
In dit restaurant met een gezelschap het kerstdiner gehouden. Het eeuwenoude gebouw met klassiek inrichting vormde een prachtige decor voor het kerstdiner, helemaal goed.

Bediening
De bediening vond ik goed, vakkundig en attent, de gastheer verstaat zijn vak. De tijdsduur tussen de diverse gerechten was prima verzorgd. Enkele aanwezige kinderen waren erg gecharmeerd van de peertjes die sommige bij hun menukeuze kregen. De gastheer had dit blijkbaar opgevangen, en zonder dat we hier om vroegen kregen de kinderen allemaal deze heerlijke peertjes, erg goed.

Het eten,
Dat was prima in orde, een 6 gangen diner, niets negatiefs op aan te merken.
Als groot Carpaccio liefhebber kwam ik goed aan mijn trekken, hij was op de juiste temperatuur en ik vond de toevoeging van krokante Parmezaanse kaas een aangename verassing. Deze geslaagde variatie kende ik nog niet.

De kaas soep was ook nieuw voor mij, hij viel bij iedereen goed in de smaak.
Beide hoofdgerechten zowel vlees als vis waren prima in orde, niets op aan te merken. De gerechten werden op een soort leiachtige platen geserveerd, een interessante verrassende variatie.

Prijs/kwaliteit
Terugkijkend op wat we gegeten en gedronken hebben, de ambiance, de bediening, dan vind ik die uitstekend!

Conclusie
We hebben hier een heerlijk kerstdiner gehad, voor herhaling vatbaar. Ik zou dit restaurant zeker aanraden voor een kerstdiner.
Angela W.
  • Datum van je bezoek: 24 okt. 2015
Wij hebben afgelopen zaterdag hier de proeverij gegeten. Wij hadden hier niet voor gereserveerd maar mochten hier wel gebruik van maken. Wij hebben heerlijk gegeten. En de bediening was top. Kort om als wij weer in alkmaar zijn gaan wij hier zeker weer na toe.