Havenrestaurant Texel

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zondag 16:00 - 21:00

Wim S.
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2016
Gedurende onze vakantie in Juni op Texel hebben we hier drie keer gegeten, wat al voldoende zegt over de kwaliteit.
Op 18 juni hebben we ons laten adviseren door de allervriendelijkste ober.
We kozen allebei voor de zeetong Picasso. Daar we beiden niet te veel wilden eten werd besloten het voorgerecht te vergeten. Toen de amuses werden gebracht waren we blij dat we het voorgerecht hadden weggelaten. De amuses waren uitgebreid en fantastisch lekker.( broodje met nieuwe haring, zalm etc.)
De zeetong (picasso) was van een uitmuntende kwaliteit en ook de bijlagen waren heerlijk. Al met al waren we behoorlijk vol en besloten een Texelse koffie als afsluiting te nemen.
De geadviseerde huiswijn paste uitstekend bij de visgerechten.
De twee volgende keren dat we hier aten verliepen vrijwel gelijk aan de eerste keer.
Alleen werd de zeetong picasso vervangen door eenmaal de tarbot en eenmaal door de lady zeetong.
We gaan eind augustus weer naar Texel en uiteraard ook weer naar dit restaurant.
Conny G.
  • Datum van je bezoek: 20 apr. 2016
Tijdens onze midweek opTexel wilde wij lekker vis gaan eten.
Op de site zagen wij een advertentie met een aanbieding om van te watertanden. Met vooraf een amuse met heerlijke garnalenbitterbal , voorgerecht garnalen met sinaasapel, hoofdgerecht asperges met zalm en omelet en als dessert chipolata hebben wij heerlijk gegeten. De wijn smaakte goed in combinatie bij de gerechten. Vriendelijke bediening. Jammer was wel dat het erg stil was (woensdagavond)
Het decor was wat gedateerd en inderdaad zziet de buitenkant er niet erg uitnodigend uit.
Al met al toch een leuk restaurant qau prijs/kwaliteit verhouding
Marianne D.
  • Datum van je bezoek: 10 okt. 2015
Wat aarzelend terechtgekomen bij dit Havenrestaurant, en wat waren we blij dat we ons niet door de ongezellige buitenkant hadden laten weerhouden. Alles wat we hier kregen is verser dan vers en met een fastastische kok krijg je dan een waar feestmaal.
Oesters zo vers dat ze diezelfde dag uit de zee zijn gekomen. Heelijk Bawykov zalm ( altijd een belevenis) en een fantastisch gebakken tarbot ( nog nooit zo goed gebakken) gegeten.
Ons advies, neem de tijd voor een heerlijke maaltijd hier. Met zicht op de waddenzee en de komende en gaande veerboten is het een prima plek om lang te tafelen.
Niet goedkoop, maar prijs-kwaliteit dik in orde.
Walter En Ria S.
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2015
Nergens eet men zo'n heerlijke Fruits de Mer Special en grote verse zeetongen !
We kom hier regelmatig en ik ben een echte grote visliefhebber. Vooral van fruits de mer Special op sien Tessels en de vers gevangen grote zeetongen. Geef tijdig je wensen door aan Jan Stolk de Chef en het wordt culinair een groot feest. Nergens eet men zo heerlijk fruits de mer Special (op sien Tessels) als hier. Alles klopt hier gewoon: betaalbaar, kwaliteit, service, gastvrijheid, sfeer en inrichting en vooral de versheid en wijnkennis. Onze hotelgasten en wij komen hier graag terug!
Wim S.
  • Datum van je bezoek: 20 jun. 2015
Hier op 20 juni met z'n vieren gegeten. Overigens niet voor het eerst.
Het eten was voortreffelijk, vooral de tong en de tarbot waren uit de kunst.
Daarbij moet ook de bediening worden genoemd/geroemd.
Kortom, een fantastische avond.
Bij een volgend bezoek aan Texel gaan we hier beslist weer eens eten.
Walter En Ria S.
  • Datum van je bezoek: 8 mei 2014
Elke keer als we naar de 3 J's gaan van het Havenrestaurant Texel, dan laten we ons altijd verrassen door Jan Stolk de Chef en eigenaar.
We begonnen eerst met een heerlijke port en een speciale Gin Tonic, die je nergens zo lekker krijgt.
Dit keer verraste hij ons met een amuse van een heerlijke aspergesoep met zalm, bitterbal met Texelse garnalen (niet geconserveerd) en een heerlijk eigen gebakken broodje met echte roomboter van Verdegaal. Daarna kwam de overheerlijke kreeftensalade met grote stukken verse kreeft. Toen onze favoriete gegratineerde oesters met een twist van de Chef. Als hoofdgerecht een heerlijke heilbot met Limburgse A A asperges en een zeer malse Jodenhaas met asperges.
Deze gerechten werden begeleid met een heerlijke rode en witte wijn van Torres.
Als afsluiter kregen we de beroemde koffie entertainment (ouderwetse percolator) met bonbons.
Wij vinden het altijd een feest om hier te mogen eten.
Dit visrestaurant verdient meer gasten.
W.S. W.
  • Datum van je bezoek: 20 okt. 2013
Het Havenrestaurant is gelegen aan de haven waar de veerboot naar het vasteland aanlegt. De entree is niet zo chique als het restaurant zelf, er is een openbaar (?) toilet, wat best onverzorgd oogt, en ook bij bezoek wat minder schoon blijkt.

Het restaurant gedeelte is boven, een grote ruimte, met een wat kleiner gedeelte waar we uiteindelijk met 4 andere tafels zaten. Het decor is behoorlijk chique, voor mijn tieners is deze sfeer eigenlijk iets te veel gevraagd. De bediening is zoals verwacht keurig, en vlot. Het is niet stijfjes.

We beginnen met een amuse van een goed gevulde visbouillon, met een visballetje en remoulade saus. Een goede smaakmaker.

Als voorgerecht had ik een combi van 3 voorgerechten; een zeepalet van gerookte Waddenzee paling, gerookte zalm tartaar en waddenzee ganalen van de TX65 – dit is een vissersboot werd ons uitgelegd. Bijzonder hieraan is dat de garnalen 's ochtends gevangen en gepeld worden, en diezelfde dag nog op je bord liggen. Zo vers heb ik het meestal niet, en je proeft het verschil. Deze garnalen zijn dus nooit ingevroren geweest. De schotel is mooi opgemaakt, en met veel techniek bereid. Ik herken sausparels die je op TV wel eens gemaakt ziet worden.

Als hoofdgerecht had ik een gebakken zeetong van ruim 500 gram. Dit is een klassiek gerecht, heerlijk vers en goed bereid. Het vlees was mals en kwam makkelijk van de graat. Misschien omdat het zo'n klassiek gerecht is, is het moeilijk om hier iets creatiefs van te maken. Voor de vitaminen was er een schaaltje sla en ik vraag me een beetje af of dit mooier had gekund. Dit gerecht moet het helemaal hebben van de lekkere smaak, wat natuurlijk niet verkeerd is.

Onder de streep gaat mijn voorkeur qua prijs/prestatie verhouding iets meer naar mijn vorige restaurant bezoek op Texel.
Michiel V.
  • Datum van je bezoek: 3 aug. 2013
Soep hier gegeten, die lekker was maar ook weer geen hoogvlieger. We hadden wat haast op de pont te halen. De mevrouw van de bediening was niet aardig(zacht uitgedrukt). Volgend jaar maar een ander plekje uitkiezen om een kopje soep te nuttigen.
Texel23 .
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2013
we zagen in de texelse krant de weekaanbieding van kabeljauw met asperges voor € 24,50 .
we kregen een perfect gesmoorde kabeljauw , met precies de goede "bite "en heerlijke asperges met een weederom perfecte sauce hollandaise !
de bediening was vriendelijk en informeel .
we namen een pint blanc die in de aanbieding was en ook al weer perfect bij de vis en de asperges paste .
we zijn 2 dagen later weer gaan eten en ook toen was de vis weer heel goed klaargemaakt en had mijn vegetarische partner een heerlijke omelet ipv vis .
ik zou de keuken omschrijven als : ouderwets goed .
de prijzen zijn aan de hoge kant , maar de kwaliteit van de vis is ook hoog !
Soldahi .
  • Datum van je bezoek: 15 mrt. 2013
Na uitgebreid op Iens gezocht te hebben naar een goed visrestaurant op Texel, kwamen we bij het Havenrestaurant uit. Zeker een aanrader, prima uitleg over de soorten vis die geserveerd worden en heerlijk gegeten. De entourage is wat oudbollig en zou een leuke frisse opknapbeurt kunnen gebruiken. De bediening is prima.
Tappija .
  • Datum van je bezoek: 3 feb. 2013
Heerlijk eten,al het eten is vers en zover mogelijk van het eiland.
De wijnen zijn prima, voor elk wat wils.En als je de fles niet leeg krijgt, neem je hem gewoon mee naar huis.Jammer dat het restaurant dicht is op maand. en dinsd.Laats kon ik geen keuze maken uit de voortreffelijke zeetong en de skrei,die maar even verkrijgbaar is. Geen probleem de skrei werd vacuumgetrokken en samen met de bereidingswijze konden wij die mee naar huis nemen om hem zelf te bakken.De bediening is altijd even vriendelijk en belangstellend.Wij verlaten het eiland niet zonder even in het Havenrestaurant een visje te hebben gegeten.
Anne L.
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2012
Heerlijk gegeten. Alles uitstekend verzorgd. Je treft het op een toeristeneiland zelden dat men een amuse serveert. Heel leuk een bakje alikruiken, bitterbal garnalen en een zalmtartaartje.
Verder voortreffelijke oesters vooraf en lekkere gebakken paling en zeewolf als hoofdgerecht.
Minpuntje dan: we hebben geen bezwaar tegen rustig eten maar dit tempo van serveren is wel heel erg rustig 3 1/2 uur voor amuse, voorgerecht en hoofdgerecht is wel erg lang, terwijl het niet druk was. Dus als je al met de boot van 21.00 uur meewilt moet je het wel melden.
Regair .
  • Datum van je bezoek: 7 sep. 2012
Tijdens ons jaarlijks verblijf op Texel in september j.l. hebben wij wederom een aantal malen bij dit restaurant gegeten. Beroemd is natuurlijk de niet te evenaren gebakken zeetong. Krokant en goed gegaard. Bord is te klein. Voor visliefhebbers is op verzoek veel mogelijk. Een aantal dagen tevoren gebeld voor langoustines als voorgerecht, door Jan Stolk op Oosterse wijze bereid. Geen probleem. Rogvleugel is bijna nergens te bestellen. Dus ook hier ons verzoek. Verbazing: forse rogvleugel, gebakken en zonder baleinen! De kok gaf als reactie:"graten serveren wij hier alleen in de zeetong". Gastvrouw Jolanda serveert de bijpassende wijn met veel élan. Op een vraag of er ook kaas als dessert geserveerd zou kunnen worden, bleek bij een volgend bezoek de volledige kaasboerderij aanwezig.
Samen met leuke amuses en zoet nagerecht een complete verwennerij. Laat de minder leuke entree via het Teso-gebouw voor wat het is en dompel je onder in een warm Texels bad en laat je culinair verrassen!
Wij komen hier dan ook graag terug.
Gerard en Ria Meijerink.
Postweg161 .
  • Datum van je bezoek: 23 jun. 2012
Wij komen hier regelmatig eten en we blijven het nog steeds onze favoriete restaurant op Texel en omstreken vinden.
De visliefhebber komt hier helemaal aan zijn trekken en vooral de schelp- en schaaldieren, want de Texelse fruits de mer is hier zeer verrukkelijk en men krijgt echt meer dan genoeg, Zelfs de grote zeetong in echte boter gebakken, hangt helemaal over je bord.
Ook al ben je geen visliefhebber, want de uitstekende en grote menukaart biedt voor elk wat wils.
Wij durven ook gerust onze hotelgasten van www.hotelairporttexel.nl en alle andere fijnproevers dit restaurant aan te bevelen, maar reserveren is gewenst.
Jan, Jenny en Jolanda ga vooral zo door en nogmaals chapeau !