Hap Hmm

Maandag t/m Vrijdag 16:30 - 20:00
Zaterdag en Zondag Gesloten

Harry Z.
  • Datum van je bezoek: 13 okt. 2016
Smullen maar voor een bescheiden prijsje!

In een beetje huiskamerachtige sfeer in de EERSTE HELMERSSTRAAT 33, 1054 CZ AMSTERDAM is het prima vertoeven en kun je voor een zacht prijsje werkelijk heerlijk eten. De bediening is vlot en vriendelijk en wil je nog een heerlijk glaasje wijn drinken, dan kan dat ook. Het is inderdaad hap met de hoofdletters HMMM!
Wij kozen als voorgerecht voor de Hollandse Rivierkreeft salade met huisgemaakte cocktailsaus €6,-, waarbij men absoluut niet krenterig was met de hoeveelheid rivierkreeftjes. Verder verse groente en een heerlijke dressing. Ook de champignonsoep à € 2,- per bord mocht er zijn en inderdaad de soep werk keurig in een echt bord geserveerd!

Als hoofdgerecht kozen we o.a. voor de boterzachte runderlap hap-hmm specialiteit à € 9,50 in een stoofpotje, de gebakken kabeljauwfilet met remouladesaus € 12,50 en de Hollandse biefstuk met champignonsaus €13,-. Uiteraard gebakken aardappeltjes, diverse groentes en rabarbermoes.

Voor het toetje namen we heerlijk slagroomijs met aardbeien en slagroom en een bananensplit voor € 3,00 per portie. En ook hier werd weer niet krenterig geserveerd. Enige nadeel aan Hap Hmm is dat je vrij krap op elkaar zit, maar met een beetje inschikken lukte dat verder prima. Ook kun je in principe niet reserveren, dat is jammer! En je kunt beter met het openbaar of de fiets komen, want parkeren kost € 4,- per uur en het is lastig parkeren. Met dank aan de gemeente Amsterdam!
Kortom lekker eten voor een zacht prijsje, je kunt het bij Hap- Hmm!
Harry Zehenpfenning
Hieronder heb ik nog wat hoofdgerechten met prijzen geplaatst
boterzachte runderlap hap-hmm specialiteit € 9,50
hap-hmm superkarbonade € 11,50
diverse soorten vegetarisch vanaf € 9,00
vis van de dag v.a. € 11,50
portie gebakken uien of saus van de dag € 2,00
Alle gerechten zijn inclusief groente naar keuze
en gekookte aardappelen.
gebakken aardappelen € 0,50 extra
salade i.p.v. groente € 0,50 extra
mayonaise of andere saus € 0,50 extra
Harry
Betty V.
  • Datum van je bezoek: 3 mei 2016
Al jaren stond dit restaurant op mijn to do lijstje. Omdat je niet kan reserveren waren we erg vroeg voor het diner. Toen we om 5 over 5 de straat inliepen zagen we het restaurant al vollopen. Wachten (met dochter en kleindochter) in de gang. Andere wachtenden waren buitenlandse toeristen. De oudere mensen uit de buurt konden aanschuiven bij buurtgenoten aan een grote ronde tafel. Heel aardige attente bediening. Heerlijk gegeten. Calamares met remouladesaus top. Grootmoedersgehaktbal en kalfslever heerlijk. Keuze uit vele groenten. Zelfs schorseneren. Voor 72.80 euro uitgebreid gegeten met z,n drieen, inclusief goede fles witte wijn. We zagen de 3 toeristen uit Zuid Amerika aan de ronde tafel proosten met de buurtgenoten. Erg leuk en lekker. We komen terug.
BasZoeteman .
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2015
Het menu bestaat uit oer-Hollandse gerechten, zoals gehaktbal met gekookte aardappelen en sperziebonen, broccoli of bijvoorbeeld bloemkool. Maar ze serveren ook een aardig biefstukje. Het restaurant is erg klein, maar daardoor heel knus, alsof je in je oma's woonkamer zit.De prijs/kwaliteit verhouding is perfect, voor minder dan een tientje kan je er heerlijk eten. Het personeel is vriendelijk en je hoeft niet lang te wachten op je maaltijd.
Roos D.
  • Datum van je bezoek: 10 sep. 2015
Een heerlijke oer Hollandse eettent met een uitstekende prijs. Hier eten de senior cityzens uit de buurt in een mix van gezinnen en nieuwe - van yup tot multiculti Amsterdammers. Bediening is ouderwets top: gezellig en gastvrij. Deze resto staat in vele reis apps maar toeristen staan toch ineens verlegen op de drempel bij het zien van de schemerlampen en de huiselijkheid, alsof ze een rust verstoren. Tip: hier moet je komen voor de echte seizoensgerechten en bijzondere likeuren.
Irene 1955 V.
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2015
Op advies van een smulpaap hier gegeten. Hij had helemaal gelijk. Een huiskamerrestaurant dat Hollandse gerechten serveert. Waar vind je nog Hollandse garnalen voor 5 euro en een ouderwetse tomatensoep voor 2 euro. De kalfslever met gebakken uien smaakte heerlijk. Lekker krokant gebakken aardappeltjes erbij en een enorme keuze uit groentes en bijgerechten. De tuinbonen en rabarber waren goed klaar gemaakt. Porties zo groot dat er geen plaats meer was voor een nagerecht. Bediening attent en vriendelijk. Er worden schappelijke prijzen gerekend voor de drankjes. We komen zeker weer terug als we in de buurt zijn!
Ad R.
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2015
Voor het eerst hier gegeten. We waren hier al om 17:30 ivm theater bezoek. Tot ons verassing was het restaurant op een tafel na (ons geluk) volledig bezet.
Als vooraf hadden we een overheerlijke aspergesoep en prima gebakken calamaris met remouladesaus. De hoofdgerechten een smaakvolle kabeljauwfilet en een kipcordonblue. Ruime keuze uit groentes, wij hebben gesmuld van de tuinbonen. Verder zowel gekookte als erg lekkere en krokant gebakken aardappelen. Deze eenvoudige maar zeer goede gerechten tegen een zeer schappelijke prijs. Zo ook de fles wijn, eenvoudig, goed van smaak en netjes geprijsd. We komen hier zeker nog een keer terug.
Susanna F.
  • Datum van je bezoek: 2 mrt. 2015
Heerlijke hollandse pot. Inmiddels ook ontdekt door toeristen. Onvervalste Amsterdamse bediening. Het voelt echt alsof de tijd heeft stilgestaan. Het sudderlapje was erg smakelijk net als de groenten die erbij kwamen. Ik kom zeker terug.
RenateP .
  • Datum van je bezoek: 28 aug. 2014
Heerlijk gegeten voor een kleine prijs.
Eventjes doorfietsen of lopen vanaf het Leidseplein en je vindt in de 1e Helmersstraat een geweldig goed restaurant met Hollandse pot.
Hier vond ik, naast aangenaam gezelschap van Amsterdams, tot ver over de grens, een malse Hollandse kip-saté met royale portie gebakken aardappeltjes , ouderwets opgemaakte kropsla en een lokaal gebrouwen IJ-witje erbij en "last but not least" een zeer vriendelijke bediening.
Caroline S.
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2014
Geestig huiskamer restaurant met een klandizie die varieert van sjaggerijnige, ouwe Amsterdammers tot yuppen en van verbaasde toeristen tot keurige stelletjes. Je waant je in de woonkamer van je oma, met veel oud hout, kleedjes en gordijnen. Ook het eten is van het ouderwetse soort. Soepie vooraf en daarna een boterzachte stooflap met kruimige aardappelen en keuze uit acht verschillende groenten (lof met een papje, zoete tuinerwtjes...je kent het). Toe een vlaflip, pudding of pistache-ijs met slagroom. Alles geserveerd door Amsterdamse dames met strakke truitjes en een 'niet lullen maar poetsen' mentaliteit. Oja, en de prijzen zijn ook vooroorlogs. Soep 2 euro, toetje 3; waar zie je dat nou nog?
Prinsen .
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2014
Altijd vriendelijke bediening in prettige ambiance zoals het hoort in een buurtrestaurant. Runderlap en coq-au-vin plus de schnitzels voor de kinderen waren goed en allemaal een andere groente genomen, dus de maaltijd ias dan geslaagd. Toetjes ouderwets maar met klasse.
Voorproever10 .
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2014
Interessant en uniek (huiskamer) buurt restaurant waar uitsluitend "Hollandse kost" geserveerd wordt. Aardige inrichting. Zeer vriendelijke, vlotte bediening en goede prijzen. De gekozen gerechten waren prima van smaak, goed geserveerd met de aardappel en groenten gerechten in aparte schaaltjes erbij. Ruime porties. Nu ook ontdekt door buitenlandse bezoekers.
Joost M.
  • Datum van je bezoek: 11 jul. 2014
Een heerlijk buurt restaurant waar voor weinig geld echt lekker Hollands kunt eten.
De gestoofde runderlap is 1 van de specialiteiten en is zoals oma ze maakte.
Bediening snel en goed. Het publiek is heel divers en dat maakt t extra leuk om daar een hapje te eten.
Florediekstra .
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2014
Hollands geluk
Al ruim jaar 75 jaar serveert Hap-Hmm oud-Hollandse pot met Hollandse huiselijkheid en Hollandse prijzen. In dit leuke sfeervolle buurtrestaurantje in hartje Amsterdam Oud-West kun je lekker eten. Alleen doordeweeks, van vijf tot acht.

Onopvallend
Hap-Hmm zit zo onopvallend tussen de huizen in dat het niet eens lijkt op een restaurant. Zelfs het bord buiten loop je zo voorbij, al kom je er dagelijks langs. In de hal voelt het alsof je gewoon bij iemand op bezoek bent. Rechts gaat de trap naar boven en links de deur naar de huiskamer, waar het gezellige geroezemoes van een kamer vol gasten je tegemoet komt. De huiskamer is in geen decennia veranderd. Boven de deur hangt een jaren tachtig foto van oma, breed lachend in een kek katoenen bloemetjesjurk met grote gestileerde rode tulpen met blauwe blaadjes, omringd door kinderen en kleinkinderen.

Divers
De clientèle is geweldig divers. Vooral alleenstaande ouderen uit de buurt komen hier dagelijks hun warme maaltijd eten, sommigen al járen. Zo schuif je aan bij een introverte Amsterdamse bejaarde met rolator en uitbundig kortharige teckeltje of bij een gedistingeerde oudere heer en zijn 55-jarige dochter. Studenten komen er graag want het is lekker goedkoop. Yuppen want authentiek is weer hip. En buitenlanders vinden hier, getipt door Lonely Planet, hun eigen real-local-Dutch-experience.

Authentiek
Heerlijk authentiek en simpel zijn de gerechten. Het dagmenu bestaat uit voedzame vaalbruin ronde kapucijners met spekjes en felgele zurige piccalilly, goed goudgebakken aardappelen met mayo, krokant gefrituurde uitjes, gekookte andijvie en Oma's gehaktbal. Vooral de kapucijners en piccalilly doen denken aan vroeger. De uitjes dobberen in een laag olie en de gehaktbal mag wat losser en grover van textuur, maar verder smaakt alles prima. Precies zoals bij oma vroeger. De huisgemaakte frisromige hangop met zoete donkerrode bosvruchten maakt het helemaal af.

Simpel
Ook de prijzen zijn lekker simpel, bijna vooroorlogs. Voor een tientje krijg je een complete maaltijd van aardappelen, groente, vlees met soep of een toetje. Koffie en thee kosten maar €1,60 en een glas wijn €2,40. Waar vind je nog zulke prijzen? Ook deze heeft de eigenaar sinds vorige eeuw niet meer veranderd.

Verlangen
Maar Hap-Hmm is zoveel meer dan zomaar een buurtrestaurant voor smalle beurzen in barre tijden. Het is een plek waar je je oer-Hollandse ziel terugvindt die je allang was vergeten en waar je weer verlangt naar oma’s warmte en liefde die kapucijners met spek dubbel zo lekker deden smaken. Waar zit ‘t ‘m in? In de foto boven de deur? In de bonte mengeling eters? Geen idee eigenlijk.
Jelte K.
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2013
Ja, ja, ja! Dit is mooi, dit is leuk, dit is lekker. Amsterdamse huiskamer, Hollandse pot op tafel. Bij binnenkomst de geur van Oma's gehaktballen en gordijnen. Tussen de vaste gasten genoten wij van de sfeer en het prima eten. En voor deze prijs (7,50 voor Grootmoeders gehaktbal, met boontjes en aardappelen!) wil ik ook zeker bij het meubilair gaan horen. Een tentje voor helden!
Joris K.
  • Datum van je bezoek: 24 okt. 2013
Hap-Hmm is een onvervalste verademing in Amsterdam! Geen kapsones, geen tierelantijnen maar gewoon eten: hollandse pot, in een hollandse huiskamer, met hollandse gezelligheid geserveerd en dat voor een wel heel hollands prijsje.
Het eten is lekker, precies wat je hoopt te verwachten in een Nederlands restaurant. De service is kordaat en adequaat. Ik zou iedereen aanraden hierheen te gaan!
Praecox .
  • Datum van je bezoek: 26 sep. 2013
Kortgeleden hebben mijn metgezel en ik hier gegeten. Wij namen de malse biefstuk, de salade i.p.v. groente (meerprijs €0,50), gebakken aardappelen i.p.v. gekookte (meerprijs eveneens € 0,50) en als toetje slagroomijs met aardbeiensaus en slagroom.
De (gelukkig vooraf geserveerde) salade was vers, fris en heel smakelijk.
Daar waar het in veel restaurants het met biefstuk nogal eens - nou ja, in bijna de helft van de keren – misgaat, benaderde de biefstuk van Hap Hmm ongeveer de perfectie. Het vlees lag keurig in een sausje op een apart bordje, een vleesmesje werd er attent naast gelegd.
De gebakken aardappels waren krokant van buiten, zacht van binnen en niet vet. Helemaal goed.
Ook het toetje, slagroomijs met slagroom en aardbeiensaus (dit staat zo op de menukaart) was heel goed van smaak en van de juiste hoeveelheid.
Voor € 19,15 per persoon , inclusief wijn, hebben wij uitstekend gegeten.
Viel er dan helemaal niets aan te merken? Nou nee, eigenlijk niet.
Gaan wij hier vaker heen? Reken maar.

Caroline W.
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2013
Heerlijk gegeten in dit echt Amsterdams restaurant. Het malse runderlapje is fantastisch draadjesvlees in een heerlijke jus waarbij de gebakken aardappeltjes heerlijk smaken.
Bernard V.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2013
Na de uiterst positieve recensie had ik niet verwacht in zo'n relaxt tentje terecht te komen. We hoefden zelfs niet eens te wachten!
En de bediening is attent, warm en aimabel.
Het etablissement is rechttoe, rechtaan, zonder poespas. Een eetlokaal (met mooie foto's) waar je kunt aanschuiven bij andere eters. Dat zijn vooral mannen op leeftijd, zo valt me op. Dit, de schappelijke prijzen, de Hollandse pot en het interieur doen mij erg denken aan de roemruchte Keuken van 1870.
Het eten was heerlijk, twee soorten groenten, vlees en gebakken aardappels. Twee minpuntjes: "oma's gehaktbal" was te zout en de groenten hadden wel iets beter uitgelekt mogen worden.
Het toetje (pistache-ijs) maakte alles goed.
Ik kom hier zeker terug en ga dan voor de "boterzachte runderlap". Ik hou niet van grote stukken vlees en zag tot mijn verbazing een van mijn tafelgenotes draadjesvlees (= runderlap?) wegprikken.
Rianne V.
  • Datum van je bezoek: 4 jul. 2013
Zojuist hier gegeten en zoals "Johannes van Dam" al vermeldde: het is een pareltje: een soort huiskamerrestaurantje met kleine tafeltjes die ook aan elkaar geschoven worden als je met een grotere groep bent. Het is een sociale ontmoetingsplek voor buurtbewoners, maar ook onbekende mensen schuiven hier graag aan.
Eenvoudige, maar prima klaar gemaakte gerechten voor een zeer schappelijke prijs.
Wij kozen van het dagmenu: de kipsate met gebakken aardappeltjes met een keuze uit 5 soorten groente, oa witlof, spinazie, rode kool, broccolie en bloemkool met daarbij 4 drankjes voor nog geen 30 euro. Heerlijk gegeten en ruim voldoende. Ontzettend vriendelijke en attente bediening.
Reserveren kan niet en je zult soms even moeten wachten op een tafeltje.
We komen hier zeker nog een keer terug.
Tineke V.
  • Datum van je bezoek: 20 jun. 2013
In dit familie restaurant word je wel heel vriendelijk geholpen. Vol met allemaal buurtbewoners die bijna dagelijks daar "warm " komen eten. Heel bijzonder om te zien hoe ze bij elkaar aan hun vaste tafel schuiven. Kleine tafeltjes met heel groot bestel. Wel bij iedere gang schoon bestek. Wij gingen natuurlijk voor dat heerlijke ouderwetse draadjesvlees en een gehaktbal met kruimige aardappels met rode kool. Wel iets aan de zoute kant, maar wat is dat smullen, want wanneer maak je dat nou nog zelf? Vooraf carpaccio en garnalen. Ook heerlijk. Glaasje witte huiswijn erbij en voor weinig geld heerlijk gegeten en vlakbij het De La Mar theater. Reserveren schijnt niet mogelijk te zijn , dus houd er rekening mee dat je even moet wachten. Tafeltjes worden 2 of zelfs 3 keer bezet, niemand blijft heel erg lang zitten.