Grut Eten en Drinken

• Af te huren , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen
Voordelig
Anita B.
  • Datum van je bezoek: 27 okt. 2016

Dit is misschien wel de 100x dat we bij de grut komen. Elke keer is het weer helemaal top. Gezellige service en goed eten. We vinden het geweldig dat elke dag de kaart verandert en het dus nooit gaat vervelen. Heerlijke vegetarische gerechten. Gezellige sfeer niet te veel poespas.
Martin B.
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2016
Gisteravond heerlijk buiten gezeten bij Grut, van 18.00 tot 22.30. Eerst een rustig genoten van een voortreffelijke Grüner Veltinger en een schaal met oesters fine claire. Alles gaat hier heel relaxed, je blijft net zo lang zitten tot je zin hebt om op de borden binnen te gaan kijken wat je wilt gaan eten. Het was ook deze keer weer moeilijk kiezen, zowel bij de voor-als hoofdgerechten waren er bijzondere creaties. Uiteindelijk beiden voor de kippenlevers gekozen als voorgerecht en de hoofdgerechten waren bavette en heerlijk gestoofd rundvlees. Daarbij werden een
salade en mooie bruine frites geserveerd. Graag had ik de roodbaars met octopus ook geproefd, maar dat gaat nu eenmaal niet. Het was allemaal weer prima, en niet in de laatste plaats door het fijne personeel. De ons bedienende dame was zoals altijd leuk en vakbekwaam met kundige uitleg over de wijnen en de oesters.
Wat mij betreft behoort Grut tot de toprestaurants van Nijmegen en als je de prijs/kwaliteitverhouding meetelt is het voor mij de nummer 1.
Poldergenot .
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Voor de zoveelste keer gaan eten bij de Grut. Kaart is klein maar verrassend.
Ik had makreel met octopus, allebei zoals ze horen te zijn. Spinazieflan met gevulde courgettebloem van m'n vrouw moest ik natuurlijk ook van mee-eten.
Voorafjes waren zo lekker dat we niet op konden houden. Oesters uit Normandië, jacobsschelpen en langoustines. Brood van de Knollentuin werd de hele tijd aangevuld, water was gewoon kraanwater, ben ik altijd blij mee. Inclusief wijn waren we 100 euro kwijt, ieder dubbeltje waard.
Bediening is leuk. Hoeven niet te weten of alles naar wens is maar zijn er als je iets wilt. We konden alleen maar oprecht dank je wel zeggen.
Engarde .
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2016
Wat een fijn restaurant! Een kleine kaart en dan toch nog lastig kiezen! Fijn dat er ook voor vegetariërs interessante gerechten ophet menu staan.
Inrichting en personeel is precies zoals het zijn moet: niet overdreven aanwezig, maar stijlvol, ontspannen en toch professioneel.
De mosselen met verse kervelsaus die ik vooraf had waren overheerlijk, maar echt memorabel was het rodewijnijs toe. Origineel, delicaat en perfect in balans. Voor zo een maaltijd zit is met plezier een uur aan de bar te wachten totdat er een tafel vrij is.
Halucobo .
  • Datum van je bezoek: 22 dec. 2015
Grut is een grote huiskamer, druk, gezellig, sfeervol in ons-kent-ons Nijmegen-Oost, waar je met een sprankelend glas laveert tussen eters en drinkers. Binnen een klein uur komt er wel een plekje vrij om te eten. De kaart is klein van omvang, maar de gerechten zijn prima in orde, de wijn is passend en betaalbaar en de bediening is joviaal en attent. Een mooie plek voor een ongedwongen avondje uit.
Culinairtest .
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2015
Ontvangst was prima, eten was goed. Minpunt was dat we ruim 40 minuten (zonder overleg) op het hoofdgerecht moesten wachten. BIj navraag (30 minuten) was de enige opmerking dat we nog ' twee tafels' voor ons hadden en nog eens 10 minuten moetsen wachten. Vreemd ; een stel naast ons en achter ons bestelde later en had 30 minuten eerder hun hoofdgerecht. Aan de keuze van het gerecht kan het niet hebben gelegen; kaart is beperkt.
Ander punt is dat we 4
Martin B.
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2015
Na een paar jaar hier niet meer geweest te zijn, gisteravond weer eens gegeten bij de Grut. Ik had het eerder moeten doen, want het was echt sùpergoed! Eerst gezellig aan de bar geborreld en daarna een keus gemaakt uit de gerechten van de " borden boven de bar". Zelden zulke originele gerechten gezien, en zeker niet in een dergelijk restaurant. Zo had ik als voorgerecht een " gekarameliseerde mousseline van kippenlevers" , dit smaakt alsof er een engeltje over je tong piest. Als hoofdgerecht aten we gegrilleerde tarbot met een heerlijke romige saus waarin koolraap verwerkt was. Erg verrassend, en er werd een gote schaal heerlijke krokant gebakken Vlaamse frites en een gemengde salade bij geserveerd. Kostte zoiets overal maar € 19,50. Ook de nagerechten waren voortreffelijk. We dronken 2 flessen prima witte Zuid-Afrikaanse huiswijn, waarvoor we slechts 16 euro per stuk betaalden. Tenslotte kan ik naast de geweldige koks ook de attente en aardige bediening complimenteren, ze zien ons snel weer terug!
Immaculatae .
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2015
Kom al jaren in de Grut. Gewoon omdat de kwaliteit altijd goed is, het personeel vriendelijk en attent en het decor helemaal bij de omgeving past. Elke dag 2 nieuwe vlees-, 1 vis- en 2 vegetarische gerechten. In al die jaren nooit hetzelfde kunnen eten. Een gewone kaart is er dan ook niet. Maar dat maakt de Grut ook zo bijzonder. wel een 8-tal voorgerechten en een 4tal nagerechten die ook vaak wisselen.
Je kunt alleen reserveren boven 5 personen en je weet dat je soms moet wachten totdat er tafels vrij zijn. Maar met de heerlijke open wijnen die er zijn in de prettige omgeving is dat nooit een straf.
Ik zorg dat ik er altijd vroeg ben zodat ik 9 van de 10keer gelijk een tafel heb. Vaak wordt er dan ook nog gevraagd of we na het voorgerecht even willen wachten of dat ze het zo moeten brengen.
Gemiddeld ben ik zo'n 40 euro pp kwijt wat ik niet duur vindt.

Nora V.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2015
Om 17.40 waren we nog net op tijd voor een tafeltje. Het was druk. En dat was te merken. Ondanks de vele mensen in de bediening (ze stonden soms met z'n vieren achter de bar het restaurant in te kijken) duurde het erg lang voordat onze bestelling werd opgenomen en pas na ruim 1,5 uur kwam het hoofdgerecht. In een eetcafe! Iemand die naar we denken de eigenaar was bracht het. We hadden gnocchi besteld, maar op het bord zagen we niets wat er op leek. Toen we hem vroegen wat nu de gnocchi waren zei hij sarcastisch: 'Nou, wat zouden nu de gnocchi zijn denk je?'. Het bleek een rechthoekige substantie, die qua uiterlijk exact leek op polenta. Onze vraag was dus helemaal niet zo gek, maar het antwoord kwam bij ons heel vervelend en onklantvriendelijk over. We hebben direct afgerekend en komen hier nooit meer. Overigens werden de 'locals' die binnenkwamen allemaal direct enthousiast begroet en van drank voorzien, dus het is meer voor de buurt dan voor 'externen.' (die dus nooit meer terugkomen)
Arja D.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2014
Het Grut is zo'n restaurant waar je steeds weer terug komt.
Het concept is heel orgineel met steeds wisselende menu's waar je uit kunt kiezen. Ik ben vooral fan van de vegetarische gerechten, met altijd verrassende smaken.
Bediening is altijd goed.
Een keer heb ik er iets gegeten wat niet goed gevallen is bij mij, maar de oorzaak is dan altijd moeilijk te achterhalen.
Doorgaans is de kwaliteit van hoog nivo met veel verse en biologische producten.
Het wachten aan de bar tot er een tafel vrij is hoort erbij en is totaal niet erg.
Veerle-en-Jasmijn .
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2014
De Grut is en blijft een favoriet in Nijmegen.
Eten: als altijd uitstekend. Vooral de voorgerechten zijn vaak uit de kunst. De Grut is vooral goed in vogeltjes (kwartel, duivenborst, confit de canard, piepkuiken) en zeker in de voorgerechten is dat heerlijk. Overigens is het een van de weinige restaurants waar ook overtuigde vleeseters echt een keer vegetarisch moeten bestellen.
Deze keer echter een duivenborst met een pikant-zoet sausje - een knipoog naar de Aziatische keuken. Als hoofdgerecht een heerlijke kalfssucade met daarbij steak tartare en een bearnaisesaus. Alles zoals altijd zeer op smaak en mooi opgediend.
Wijn: de Grut is fenomenaal in wijn. De selectie bevat weinig Frans, maar des te meer Duits, Oostenrijks, Italiaans. Men is niet bang om klassieke, traditioneel gemaakte wijnen te serveren (zelfs per glas!); ook robuuste Barolo's en Chianti's. Vraag voor de wijn om advies en de suggestie is altijd goed. Bovendien zijn er altijd vier uitstekende witte en rode wijnen per glas.
Bediening: attent, vriendelijk, ondanks de drukte steeds goed gemutst en deskundig.
Decor: ouderwets eetcafé. Wellicht ietsje oubollig maar wel gezellig.
Het restaurant is in de wijde omtrek bekend, en daardoor vaak mudvol. Even wachten aan de bar - het is de moeite waard. Reserveren is helaas maar beperkt mogelijk.
L_consoli .
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2014
Voor wie Nijmegen kent is de Grut al heel lang een begrip: en terecht! Het is een unieke mix van gezelligheid, interessant publiek, goed eten (met veel aandacht voor biologisch en duurzaam, altijd een pluspunt), prima wijnkaart (als je Teroldego van Foradori aanbiedt heb je verstand van wijnen!) en bediening die ondanks de drukte alles goed regelt.
Jos P.
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2014
Helaas is Nijmegen voor ons wat uit de buurt. Maar als we dan in Nijmegen zijn dan zijn we vaste klanten. Ruim 20 jaar komen we met een zekere regelmaat. Wat je ook bestelt het is altijd goed en de kaart bevat regelmatig nieuws. De carpaccio en wortel/pompoensoep waren als voorgerecht meer dan smaakvol. Het vegetarisch gerecht Flan van knolselderij en een pissaladière van selderij met een klein kaaskroketje waren super evenals de diamanthaas van speciaal rund. Een heerlijk kop koffie als besluit was voor ons voldoende.
Surfer .
  • Datum van je bezoek: 9 feb. 2014
Probeer hier eens per jaar heen te gaan, en eigenlijk altijd top. Laatste keer echter, viel tegen, vooral het eten. Niet slecht, maar zeker niet de kwaliteit die ik er gewend ben. De vissoep was in orde, maar niet meer dan dat, en de garnalen waren taai. Het hoofdgerecht van vis was droog: erg jammer hoe weinig restaurants hun vis goed kunnen klaarmaken. Het hoofdgerecht van kalfsmedaillon met een risotto was ook geen winnaar. Het vlees echt te rosé, en in zo'n grote portie dat het een wedstrijd kauwen wordt. De risotto was in orde. Ook het dessert van bosbessen bavarois met een flauwe saus was tam van smaak en weinig sprankelend. Hoop de volgende keer weer het gebruikelijke niveau te treffen.
Theike L.
  • Datum van je bezoek: 2 feb. 2014
Smaaksensaties, culinair top-niveau. Wit gestreken tafelkleedje erbij en die Michelinster is wel binnen... maar ja, dan wordt het weer te 'toeristisch'.. dus doe maar niet.
Top-oesters bovendien! Wijngift JP én andere tafel voor ons vijfen... Bediend door echte kenners. Wel mistte we een beetje de verhaaltjes bij de borden.
Artisjok Violet de Provence / Franse kaas e.d. 'loempia' was echt overheerlijk en zeer detaillistisch, formidabel; Gemarineerde kabeljauw / fish&chips goed te doen; Carré van wittewijndeeg / paddenstoelentartaar iets minder, maar fijn genoeg, opdiening wel weer heel erg mooi.
Op zich zeker waard nog een keer langs te gaan.
Marcel V.
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2013
De zoveelste keer in 14 jaar dat ik er eet en nog steeds een erg goede kwaliteit en verrassende menu's. Heerlijke wijnen ook en dit keer een prima wijnadvies bij mijn gerecht.
De ongedwongen ambiance en de kwaliteit van de gerechten maakte de 25 minuten wachten de moeite zeker waard. Met de prijzen moeten een beetje uitkijken, is op t randje.
Voorlopig blijf ik gewoon terugkomen tot er wat beters is en dat was er de afgelopen 14 jaar niet.
Jenspost H.
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2013
Ik kom graag bij de Grut. De gerechten zijn eigenlijk altijd goed en verrassend. Ook de vegetarische gerechten zijn vaneen hoog niveau. Omdat er geen kaart is kun je gerust regelmatig komen zonder dat je uitgekeken raakt op het menu. De bediening is prettig. De entourage ongedwongen, eetcafe, dus niet voor chique diners. Afgelopen vrijdag genoten van een uitstekende kalfshaas met pastinaak en peterseliewortel. Een waar kunststukje qua smaak en presentatie. Ik kom geheid weer terug!
VeggieFish .
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2013
Gisteravond heerlijk gegeten bij Grut, op aanraden van onze gastheer. Mijn partner bestelde een soort biefstuk, het verbaasde hem dat er niet gevraagd werd hoe hij het het liefst geserveerd kreeg; het was rauw maar smaakte hem desalniettemin goed.
Zelf koos ik, aangezien ik geen vlees eet, voor een vegetarische schotel. Vis was voor mij geen optie aangezien de visschotel (keuze uit 2x vlees, 1x vis en 2x vegetarisch) ook vlees bevatte!
Dit verbaasde mij en stelde mij ook enigszins teleur.
Gelukkig heb ik geenszins spijt gekregen van mijn keuze voor de vegetarische schotel! Waar je in andere restaurants (met dergelijke prijzen) vaak een 'homp' op je bord krijgt, zag dit er prachtig opgemaakt uit. Een goede reden om terug te keren naar Nijmegen!
Patricia K.
  • Datum van je bezoek: 25 apr. 2013
Al een aantal keer heerlijk gegeten bij Grut. Alles is vers van de dag, vandaar de wisselende kaart. Zelfgemaakt brood en heerlijke wijnen.

Het zal niet altijd mogelijk zijn om 22:09, maar toen onze "taxi" ons op kwam halen bleek hij na zijn werk erge trek te hebben. Hij werd warm ontvangen en kon nog iets bestellen.

Interieur doet eigenlijk geen recht aan de keuken maar eigenlijk is dat tegelijkertijd de charme van Grut.
Sterrenklant .
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2013
Komen regelmatig in dit goede en gezellige restaurant. Wel valt mij op dat de prijzen alsmaar stijgen en de porties steeds kleiner worden. Kwaliteit blijft prima maar je betaald er wel erg fors voor.
Als je daar tegen de bediening iets over zegt worden ze chagrijnig. Kritiek wordt helaas niet op prijs gesteld.