Grut Eten en Drinken

9,1
Erg gunstig

Jouw recensie over het restaurant Grut Eten en Drinken

• Datum van je bezoek: 6 sep. 2018
Na een jaar hebben we weer een keer bij Grut gegeten. We waren benieuwd of er na de wisseling van eigenaar veel veranderingen waren doorgevoerd. Conclusie : gelukkig niet! Alles was nog zoals het was en dat was de enige juiste beslissing. De oesters aan de bar waren weer superlekker. We hadden het geluk dat er nog een mooi buitentafeltje vrij was op deze mooie en warme avond. De brioche met kippenlevertjes was zo lekker dat we er ook 3 gelust hadden ipv een hoofdgerecht erna te nemen. Maar de gesneden entrecote ( minstens 200 gram) met béarnaisesaus, gebakken roseval aardappeltjes, lamsoren en stukjes pastinaak ( echte smaakbommetjes) was eveneens fantastisch, en de bruin gebakken frites en een salade maakten het gerecht helemaal compleet. Daarnaast kost de fles lekkere huiswijn nog steeds 16,50. Kom je nergens meer tegen. Bij Grut is de bediening zeer prettig. Vriendelijk, informeel maar zeer kundig, geïnteresseerd maar niet opdringerig. Daardoor voel je je volledig thuis en eet je heel relaxed.
Tot slot was er nog één dingetje dat ons opviel. Vlak voor een aantal buitentafeltjes staan een paar grote fietesenrekken waarin dus allemaal fietsen staan gestald. Erg jammer als je gezellig zit te eten dat er op 1,5 meter afstand een rij fietsen staat. Als eigenaar zou ik in overleg gaan met de gemeente om een andere plek voor die rekken te vinden. Maar dat heeft verder met de kwaliteit van het restaurant niets te maken.....
Peter S.
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2017
We kwamen met 4 personen rond 18:15 binnen bij Grut. Het was er druk, maar er waren nog diverse tafels met 2 stoelen vrij. We moesten echter wachten tot er een tafel voor 4 vrij kwam. Het was ondanks ons aandringen niet mogelijk twee naast elkaar gelegen tafels aan elkaar te schuiven, zodat er een tafeltje voor 4 gemaakt werd. We mochten bijna een uur wachten aan de bar. Een zwaar gemiste kans om als restaurant je gastvrijheid te tonen. Het eten was goed, maar redelijk aan de prijs, de akoestiek waardeloos. Zeker als de tent vol zit.
  • Datum van je bezoek: 8 jun. 2017
Helaas kom ik De laatste jaren nog maar weinig in Nijmegen, maar vanavond bracht ik er een bezoek aan een vriend en we hebben gelijk de gelegenheid aangegrepen voor een bezoek aan Grut aan de Berg en Dalseweg. Eerst rustig geborreld aan de bar met een paar heerlijke oesters erbij. Op de borden aan de wand stonden weer een aantal zeer originele gerechten genoteerd waarvan je je afvraagt hoe ze die steeds weer verzinnen. Vooraf kozen we voor een brioche met daarop een soort tartaartje van gehakte kippenlevers met groenten en kruiden. Werkelijk fantastisch lekker en ook een flinke portie. Als hoofdgerecht had mijn tafelgenoot diverse delen van een poussin ( klein Frans kippetje) en ik kreeg een mooie portie zeebaars met daarop een gefrituurde gamba in een deegkorstje. Op de borden verder een ruime portie met diverse lekker bereide beetgare groenten, o.a. haricot verts. Alles was uitgesproken smaakvol, en als extra garnering kregen we er nog een schaaltje mooie bruingebakken frites en een portie sla erbij. Een fles prima witte huiswijn maakte het geheel compleet. De prijs van 16,50 daarvoor tref je nog zelden ergens aan in Nederland. Voor mij mogen daar rustig 2 of 3 eurootjes bij. Overigens zijn alle prijzen uitermate schappelijk, we waren in totaal 102 euro kwijt inclusief 6 oesters, de wijn aan de bar en een fles bij het eten. De bediening was ook weer uitstekend. Vakkundig en zeer vriendelijk maar niet overdreven aanwezig, precies zoals het moet zijn. Dat maakt het eten ook zo relaxed bij Grut. Zelden kan ik alleen maar positieve zaken benoemen na een restaurantbezoek. Was er dan helemáál niets aan te merken? Nee, sorry......
Anita B.
  • Datum van je bezoek: 27 okt. 2016

Dit is misschien wel de 100x dat we bij de grut komen. Elke keer is het weer helemaal top. Gezellige service en goed eten. We vinden het geweldig dat elke dag de kaart verandert en het dus nooit gaat vervelen. Heerlijke vegetarische gerechten. Gezellige sfeer niet te veel poespas.
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2016
Gisteravond heerlijk buiten gezeten bij Grut, van 18.00 tot 22.30. Eerst een rustig genoten van een voortreffelijke Grüner Veltinger en een schaal met oesters fine claire. Alles gaat hier heel relaxed, je blijft net zo lang zitten tot je zin hebt om op de borden binnen te gaan kijken wat je wilt gaan eten. Het was ook deze keer weer moeilijk kiezen, zowel bij de voor-als hoofdgerechten waren er bijzondere creaties. Uiteindelijk beiden voor de kippenlevers gekozen als voorgerecht en de hoofdgerechten waren bavette en heerlijk gestoofd rundvlees. Daarbij werden een
salade en mooie bruine frites geserveerd. Graag had ik de roodbaars met octopus ook geproefd, maar dat gaat nu eenmaal niet. Het was allemaal weer prima, en niet in de laatste plaats door het fijne personeel. De ons bedienende dame was zoals altijd leuk en vakbekwaam met kundige uitleg over de wijnen en de oesters.
Wat mij betreft behoort Grut tot de toprestaurants van Nijmegen en als je de prijs/kwaliteitverhouding meetelt is het voor mij de nummer 1.
Poldergenot .
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Voor de zoveelste keer gaan eten bij de Grut. Kaart is klein maar verrassend.
Ik had makreel met octopus, allebei zoals ze horen te zijn. Spinazieflan met gevulde courgettebloem van m'n vrouw moest ik natuurlijk ook van mee-eten.
Voorafjes waren zo lekker dat we niet op konden houden. Oesters uit Normandië, jacobsschelpen en langoustines. Brood van de Knollentuin werd de hele tijd aangevuld, water was gewoon kraanwater, ben ik altijd blij mee. Inclusief wijn waren we 100 euro kwijt, ieder dubbeltje waard.
Bediening is leuk. Hoeven niet te weten of alles naar wens is maar zijn er als je iets wilt. We konden alleen maar oprecht dank je wel zeggen.
engarde .
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2016
Wat een fijn restaurant! Een kleine kaart en dan toch nog lastig kiezen! Fijn dat er ook voor vegetariërs interessante gerechten ophet menu staan.
Inrichting en personeel is precies zoals het zijn moet: niet overdreven aanwezig, maar stijlvol, ontspannen en toch professioneel.
De mosselen met verse kervelsaus die ik vooraf had waren overheerlijk, maar echt memorabel was het rodewijnijs toe. Origineel, delicaat en perfect in balans. Voor zo een maaltijd zit is met plezier een uur aan de bar te wachten totdat er een tafel vrij is.
Luc B.
  • Datum van je bezoek: 22 dec. 2015
Grut is een grote huiskamer, druk, gezellig, sfeervol in ons-kent-ons Nijmegen-Oost, waar je met een sprankelend glas laveert tussen eters en drinkers. Binnen een klein uur komt er wel een plekje vrij om te eten. De kaart is klein van omvang, maar de gerechten zijn prima in orde, de wijn is passend en betaalbaar en de bediening is joviaal en attent. Een mooie plek voor een ongedwongen avondje uit.
Culinairtest .
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2015
Ontvangst was prima, eten was goed. Minpunt was dat we ruim 40 minuten (zonder overleg) op het hoofdgerecht moesten wachten. BIj navraag (30 minuten) was de enige opmerking dat we nog ' twee tafels' voor ons hadden en nog eens 10 minuten moetsen wachten. Vreemd ; een stel naast ons en achter ons bestelde later en had 30 minuten eerder hun hoofdgerecht. Aan de keuze van het gerecht kan het niet hebben gelegen; kaart is beperkt.
Ander punt is dat we 4
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2015
Na een paar jaar hier niet meer geweest te zijn, gisteravond weer eens gegeten bij de Grut. Ik had het eerder moeten doen, want het was echt sùpergoed! Eerst gezellig aan de bar geborreld en daarna een keus gemaakt uit de gerechten van de " borden boven de bar". Zelden zulke originele gerechten gezien, en zeker niet in een dergelijk restaurant. Zo had ik als voorgerecht een " gekarameliseerde mousseline van kippenlevers" , dit smaakt alsof er een engeltje over je tong piest. Als hoofdgerecht aten we gegrilleerde tarbot met een heerlijke romige saus waarin koolraap verwerkt was. Erg verrassend, en er werd een gote schaal heerlijke krokant gebakken Vlaamse frites en een gemengde salade bij geserveerd. Kostte zoiets overal maar € 19,50. Ook de nagerechten waren voortreffelijk. We dronken 2 flessen prima witte Zuid-Afrikaanse huiswijn, waarvoor we slechts 16 euro per stuk betaalden. Tenslotte kan ik naast de geweldige koks ook de attente en aardige bediening complimenteren, ze zien ons snel weer terug!
Nora S.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2015
Om 17.40 waren we nog net op tijd voor een tafeltje. Het was druk. En dat was te merken. Ondanks de vele mensen in de bediening (ze stonden soms met z'n vieren achter de bar het restaurant in te kijken) duurde het erg lang voordat onze bestelling werd opgenomen en pas na ruim 1,5 uur kwam het hoofdgerecht. In een eetcafe! Iemand die naar we denken de eigenaar was bracht het. We hadden gnocchi besteld, maar op het bord zagen we niets wat er op leek. Toen we hem vroegen wat nu de gnocchi waren zei hij sarcastisch: 'Nou, wat zouden nu de gnocchi zijn denk je?'. Het bleek een rechthoekige substantie, die qua uiterlijk exact leek op polenta. Onze vraag was dus helemaal niet zo gek, maar het antwoord kwam bij ons heel vervelend en onklantvriendelijk over. We hebben direct afgerekend en komen hier nooit meer. Overigens werden de 'locals' die binnenkwamen allemaal direct enthousiast begroet en van drank voorzien, dus het is meer voor de buurt dan voor 'externen.' (die dus nooit meer terugkomen)
ARJA D.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2014
Het Grut is zo'n restaurant waar je steeds weer terug komt.
Het concept is heel orgineel met steeds wisselende menu's waar je uit kunt kiezen. Ik ben vooral fan van de vegetarische gerechten, met altijd verrassende smaken.
Bediening is altijd goed.
Een keer heb ik er iets gegeten wat niet goed gevallen is bij mij, maar de oorzaak is dan altijd moeilijk te achterhalen.
Doorgaans is de kwaliteit van hoog nivo met veel verse en biologische producten.
Het wachten aan de bar tot er een tafel vrij is hoort erbij en is totaal niet erg.
Veerle-en-Jasmijn .
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2014
De Grut is en blijft een favoriet in Nijmegen.
Eten: als altijd uitstekend. Vooral de voorgerechten zijn vaak uit de kunst. De Grut is vooral goed in vogeltjes (kwartel, duivenborst, confit de canard, piepkuiken) en zeker in de voorgerechten is dat heerlijk. Overigens is het een van de weinige restaurants waar ook overtuigde vleeseters echt een keer vegetarisch moeten bestellen.
Deze keer echter een duivenborst met een pikant-zoet sausje - een knipoog naar de Aziatische keuken. Als hoofdgerecht een heerlijke kalfssucade met daarbij steak tartare en een bearnaisesaus. Alles zoals altijd zeer op smaak en mooi opgediend.
Wijn: de Grut is fenomenaal in wijn. De selectie bevat weinig Frans, maar des te meer Duits, Oostenrijks, Italiaans. Men is niet bang om klassieke, traditioneel gemaakte wijnen te serveren (zelfs per glas!); ook robuuste Barolo's en Chianti's. Vraag voor de wijn om advies en de suggestie is altijd goed. Bovendien zijn er altijd vier uitstekende witte en rode wijnen per glas.
Bediening: attent, vriendelijk, ondanks de drukte steeds goed gemutst en deskundig.
Decor: ouderwets eetcafé. Wellicht ietsje oubollig maar wel gezellig.
Het restaurant is in de wijde omtrek bekend, en daardoor vaak mudvol. Even wachten aan de bar - het is de moeite waard. Reserveren is helaas maar beperkt mogelijk.
Jos P.
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2014
Helaas is Nijmegen voor ons wat uit de buurt. Maar als we dan in Nijmegen zijn dan zijn we vaste klanten. Ruim 20 jaar komen we met een zekere regelmaat. Wat je ook bestelt het is altijd goed en de kaart bevat regelmatig nieuws. De carpaccio en wortel/pompoensoep waren als voorgerecht meer dan smaakvol. Het vegetarisch gerecht Flan van knolselderij en een pissaladière van selderij met een klein kaaskroketje waren super evenals de diamanthaas van speciaal rund. Een heerlijk kop koffie als besluit was voor ons voldoende.
Surfer .
  • Datum van je bezoek: 9 feb. 2014
Probeer hier eens per jaar heen te gaan, en eigenlijk altijd top. Laatste keer echter, viel tegen, vooral het eten. Niet slecht, maar zeker niet de kwaliteit die ik er gewend ben. De vissoep was in orde, maar niet meer dan dat, en de garnalen waren taai. Het hoofdgerecht van vis was droog: erg jammer hoe weinig restaurants hun vis goed kunnen klaarmaken. Het hoofdgerecht van kalfsmedaillon met een risotto was ook geen winnaar. Het vlees echt te rosé, en in zo'n grote portie dat het een wedstrijd kauwen wordt. De risotto was in orde. Ook het dessert van bosbessen bavarois met een flauwe saus was tam van smaak en weinig sprankelend. Hoop de volgende keer weer het gebruikelijke niveau te treffen.
Theike L.
  • Datum van je bezoek: 2 feb. 2014
Smaaksensaties, culinair top-niveau. Wit gestreken tafelkleedje erbij en die Michelinster is wel binnen... maar ja, dan wordt het weer te 'toeristisch'.. dus doe maar niet.
Top-oesters bovendien! Wijngift JP én andere tafel voor ons vijfen... Bediend door echte kenners. Wel mistte we een beetje de verhaaltjes bij de borden.
Artisjok Violet de Provence / Franse kaas e.d. 'loempia' was echt overheerlijk en zeer detaillistisch, formidabel; Gemarineerde kabeljauw / fish&chips goed te doen; Carré van wittewijndeeg / paddenstoelentartaar iets minder, maar fijn genoeg, opdiening wel weer heel erg mooi.
Op zich zeker waard nog een keer langs te gaan.
Marcel V.
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2013
De zoveelste keer in 14 jaar dat ik er eet en nog steeds een erg goede kwaliteit en verrassende menu's. Heerlijke wijnen ook en dit keer een prima wijnadvies bij mijn gerecht.
De ongedwongen ambiance en de kwaliteit van de gerechten maakte de 25 minuten wachten de moeite zeker waard. Met de prijzen moeten een beetje uitkijken, is op t randje.
Voorlopig blijf ik gewoon terugkomen tot er wat beters is en dat was er de afgelopen 14 jaar niet.
Jenspost H.
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2013
Ik kom graag bij de Grut. De gerechten zijn eigenlijk altijd goed en verrassend. Ook de vegetarische gerechten zijn vaneen hoog niveau. Omdat er geen kaart is kun je gerust regelmatig komen zonder dat je uitgekeken raakt op het menu. De bediening is prettig. De entourage ongedwongen, eetcafe, dus niet voor chique diners. Afgelopen vrijdag genoten van een uitstekende kalfshaas met pastinaak en peterseliewortel. Een waar kunststukje qua smaak en presentatie. Ik kom geheid weer terug!
Patricia K.
  • Datum van je bezoek: 25 apr. 2013
Al een aantal keer heerlijk gegeten bij Grut. Alles is vers van de dag, vandaar de wisselende kaart. Zelfgemaakt brood en heerlijke wijnen.

Het zal niet altijd mogelijk zijn om 22:09, maar toen onze "taxi" ons op kwam halen bleek hij na zijn werk erge trek te hebben. Hij werd warm ontvangen en kon nog iets bestellen.

Interieur doet eigenlijk geen recht aan de keuken maar eigenlijk is dat tegelijkertijd de charme van Grut.
N V.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2012
Afgaand op lovende woorden van anderen bezochten wij dit eetcafé in Berg en Dal. Het was rond 18:40 uur, de zaak was tjokvol, de sfeer gezellig. Je kunt hier niet reserveren. De wachttijd bedroeg anderhalf uur. Nieuwsgierig naar waarop zo veel hoogopgeleiden bereid zijn te wachten, besloten wij dat ook te doen. Dit restaurant heeft geen standaard menukaart, maar wisselende keuzegerechten (voorgerecht , vlees, vis, vegetarisch en nagerecht).
De carpaccio met eendenlever krullen en gekarameliseerde ui was lekker. Het malse vlees – een soort voorgesneden runderhaasje – was ook prima. Van de gebakken aardappelen en de erg eenvoudige salade (alleen maar groen met een wat te zure balsamicodressing) was ik niet onder de indruk. Mijn disgenote was tevreden over haar keuze: paté vooraf en duif als hoofdgerecht. Zij koos voor de fijn gekruide pasta met geraspte kaas , die ze voortreffelijk vond.
De wijnkaart is anders dan anders (b.v. geen Franse wijnen). Ik was nieuwsgierig naar de Oostenrijkse rode wijnen, waar ik niet zo bekend mee ben. Ons werd een reserve uit 2007 geadviseerd. Deze was heerlijk zacht en paste goed bij onze gerechten.
Op één uitzondering na vond ik de bediening vriendelijk en attent.
Smet op mijn avond: ik zag de eigenaar (?) een niet leeg gedronken glas wijn terugschenken in een fles die klaar stond om weer uitgeschonken te worden. Ik was blij dat ik gekozen had voor een eigen fles die vrij bleef van andermans speekselresten.
De rekening bedroeg 110 euro. Mijns inziens voor de geboden kwaliteit te hoog. Je kunt in Nijmegen voor een aanzienlijk lager bedrag net zo lekker eten.