Grand café De Bastille

Damsterplein 2 9711 SX Groningen Nederland Kaart

Over het restaurant Grand café De Bastille

Genieten van lekker eten in De Bastille

In een ongedwongen sfeer kun je hier heerlijk lunchen, borrelen of gezellig eten. Of gebruik maken van onze vergaderruimte van alle gemakken voorzien. In de zomer kun je van de zon genieten op het zonnige terras op het zuiden. De Bastille is makkelijk bereikbaar en er is volop parkeergelegenheid in de ondergelegen parkeergarage Damsterdiep.

Meer informatie over restaurant Grand café De Bastille

• : Parkeerplaats & Betaald parkeren in de buurt

Maandag t/m Vrijdag 11:00 - 23:00
Zaterdag en Zondag 15:00 - 23:00

Karlijn D.
  • Datum van je bezoek: 7 mrt. 2015
Lekker gegeten! Ik had de hele dorade, deze werd aan tafel klaar gemaakt. Bediening en keuken gaven goede adviezen en hielpen waar mogelijk met het kiezen van onze gerechten. Het drieluik van chocolade was zeker een succes. Het is een sfeervol restaurant, we hebben een gezellig avond gehad. Enig minpuntje is het invalidentoilet, deze zit op een zeer onhandige plek in het restaurant.
Geertsma .
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2015
Een paar weken geleden hier met mijn familie gedineerd én afstudeerborrel gegeven. Het was, dankzij het heerlijke eten en de perfecte service van de Bastille een avond om nooit te vergeten. De bediening was attent, aardig en in voor een praatje. Het eten, we hadden allemaal iets anders, was verrukkelijk. De verzorging van de borrel, inrichting en bediening, was hartstikke fijn, ik kon me helemaal richten op mijn gasten. Een top locatie voor een drankje, een avond uit eten of een (afstudeer)borrel.
Eithel C.
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2015
Het was valentijnsdag en daarnaast wat te vieren gehad met mijn geliefde, wat doe je dan? Juist, we gaan heerlijk uiteten, maar dan de hamvraag; 'Waar deze keer?'

Aangezien wij in het centrum van de stad wonen komen wij op weg van het werk naar huis vaak langs een gezellig ogende Grand Café met in de zomer een jovele terras en in de winter heerlijke warm verlicht van binnen. De keuze was dus vrij snel duidelijk, wij gaan eten bij Grand Café de Bastille!

Bij aankomst was ik verbaast over de drukte, blijkbaar is de Bastille zeer populair onder de Groningse geliefden. Na dat ik mijn verloofde door de drukte bij deuren had geloodst werden we hartelijk ontvangen door de uitbater van het establishment. Een grote donkere man met een vriendelijke lach, hij verontschuldigde zich gelijk voor de drukte en vroeg of wij gereserveerd hadden?

'Euh.. nee, we wisten niet dat dit nodig was?, maar als u geen plek heeft dan gaan we weer verder hoor' luidde het antwoord van mijn verloofd. Waarop de uitbater antwoordde, 'Ben je mal, nee joh. Jullie kunnen nog even wachten aan de bar, er zal zo wel een tafeltje vrij komen!'.

Zo gezegd, zo gedaan! Wij nemen plaats aan de bar en een jongeman met eveneens een vriendelijke gelaat en een kale knarretje vraagt gelijk wat we graag willen drinken. Onze drankjes werden voor ons neergezet en mijn verloofde en ik geraken in gesprek.

Tijdens mijn lievelijke onderonsje met mijn verloofde valt het mij op hoe de uitbater in zijn Grand Café zich puur en alleen bezig houdt met zijn gasten. Hij heeft alles in de gaten en ondanks dat hij en zijn personeel vliegen door de zaak heeft hij altijd tijd voor praatje hier en een geintje daar. Het personeel werkt als een geoefend orkest met de uitbater als dirigent. Het lijkt chaos maar niets is minder waar!

Na een minuut of 10 wordt er in eens een klein plankje met hapjes tussen mij en mijn verloofde ingezet. Gevolgd door de uitbater 'kijk, wat lekkers op het huis omdat het wat langer duurt!' Verbaast kijk ik de man aan, 'We zitten hier nog maar net hoor' waarom hij antwoord, 'lekker eten, gezelligheid kent geen tijd, geniet!'

Terwijl we daar aan de bar zitten, valt mij nog iets op. De kleine maar open keuken, de kok's staan letterlijk in het Grand Café te koken. Het restaurant is gevult met de heerlijke geuren van de bereidde gerechten. Door de drukte zijn de kok's met volle focus aan de slag! Het ene gerecht na de andere vliegt de keuken uit, maar ook hier ontbreekt het niet aan gezelligheid. Je ziet dat de heren 'samen aan de kar' trekken, en vrolijk en lachend te werk gaat. Er hangt over het algemeen een ontspannen en huiselijke sfeer, waardoor het wachten absoluut geen issue is!

Na een paar minuten worden mijn verloofd en ik naar ons tafeltje begeleid door een aantrekkelijk dame, het oog wil ook wat hé! Na het bekijken van de kaart en we onze keuzes hebben gemaakt wachten weonder het genot van een zeer goede rode wijn op ons eten. Als voorgerecht kregen we beide een mesclunsla met gerookte roodbaarsfilet en een sinaasappelsaus. Een goede frisse en smakelijke combo qua smaken, maar pas op het is veels te snel op!

Als hoofdgerecht ben ik zelf voor de Hertenbiefstuk met een crème van rode bieten en wildjus gegaan. De kok wist blijkbaar wel echt wat hij deed. Het vlees was heerlijk mals en sappig. Goed gekruid met enkel alleen peper en zout, zeer vol van smaak. De rode bieten crème was eveneens zeer smakelijk en vulde de rijke smaak van het vlees goed aan samen met de wildjus.

Mijn verloofde had haar oog wederom op een visgerecht laten vallen. Zij kreeg een Skreifilet met groene kool en een langoustine-botersaus voorgeschoteld. Natuurlijk kno ik het niet laten om ook dit even te proeven door een vorkje te stelen. Wat ik proefde bevoel mij zeker. De vis had een subtiele smaak en werd gecomplimenteerd door de saus en de bite van de groene kool. Een uitgebreidere keuring van het gerecht blijven jullie mij schuldig aangezien ik verder niet meer van mijn verloofde haar gerecht mocht hebben. Ik ga er dan wel van uit dat het heerlijk was aangezien ze niets meer wilde delen!

Als dessert zijn we beiden voor een lavataartje met witte chocoladesaus. Hier kan ik niets anders over zeggen dan een warme/koude smeuige chocolade explosie! Leg hiervan maar een infuus bij mij aan. Wauw, dit dessert moeten jullie gewoon ervaren en niet er over lezen.

Ik sluit de recentie af met een dank woord en een beloofte aan de lezers, eten bij de Bastille is iets wat je moet hebben gedaan. Heerlijk, huiselijk en een aardige prijs voor je eten.

tijdens het eten kwam de uitbater nog evenlang met de vraag of alles naar wens was, en nogmaals de excuses voor het wachten. Het is altijd fijn als je toch dat beetje extra aandacht krijgt
Nico G.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2015
Wat een mooi en warm restaurant....ondanks dat het nieuw is, heerst er een goede warme sfeer. Bij binnenkomst verwelkomd de eigenaar met een brede glimlach je binnen in zijn restaurant. Het eten is in mijn beleving erg lekker. Vooral de coquilles zijn verrukkelijk. Als hoofdgerecht de chateau briand....oh oh oh...wat lekker. En die huisgemaakte jus.....alsof een engel....nou u kent het wel. Als toetje me laten verrassen en dat was geen verkeerde keus. Uitmuntend. Wat een fijne avond was dit. Aanrader.
Boksook .
  • Datum van je bezoek: 6 feb. 2015
Prettige sfeer in een restaurant dat warmte uitstraalt; goede en vlotte bediening en heerlijk eten! De juiste plek voor een gezellige avond uit.
evarosa .
  • Datum van je bezoek: 21 dec. 2014
Qua eten de ossenhaas spiesjes waren erg sappig als voorafje, hoewel er wel even geïnformeerd had mogen worden naar de gaarte, als in, mijn vriend eet zijn vlees graag medium ipv bloederig. De snoekbaars kroketjes waren redelijk flauw, maar de salade met limoen dressing was lekker fris erbij.
Mijn zwaardvisfilet was perfect :) lekker gegrild en een smakelijk sausje erbij, (en ik ben geen fan van sausjes bij mijn eten) wel was men vergeten door te geven dat ik geen zout en peper op mijn eten wilde. Dit omdat ik het vaak te zout vind.
De kipsaté van mijn vriend was de beste kiosate die hij ooit had gegeten. Zeer malse stukken kip (en gelukkig niet alleen maar saaie kipfilet) en als toetje hadden we scroppino en citroentaart. De scroppino was een goede mix tussen zuur en zoet. De pure chocolade bij de citroentaart was jammer, want die overheerstte de taart erg. Ook was het deeg van de taart niet goed gegaard.
Het interieur was mwah, men heeft duidelijk zijn best gedaan maar de locatie is gewoon erg kil.
De bediening was redelijk, het doorgeven van eetwensen aan de keuken ging niet echt soepel, ook kon men geen wijnadvies geven bij het dessert en wist men eigenlijk ook niet wat er bij de citroentaart zat.
Ondanks de kritiek puntjes was het eten wel erg lekker.
Lennaert V.
  • Datum van je bezoek: 25 okt. 2014
altijd leuk om een (relatief) nieuw restaurant te proberen. en hoe leuk was dit. Leuke kaart met verrassende gerechten, uitstekend klaargemaakt. supervriendelijke en attente bediening die graag extra uitleg geven. kleine wijnkaart, maar gevuld met lekkere wijnen, dus precies goed. leuke ruimte met een hoog plafond, desondanks niet kil of koud, maar gezellig en intiem. tafels staan met precies goede afstand van elkaar. en persoonlijk vind ik een open keuken altijd leuk. een aanrader dus!
Hanneke V.
  • Datum van je bezoek: 14 sep. 2014
Met een groep familieleden gegeten. Ondanks dat er slechts een kleine keuken is, kwam al het eten tegelijk, alles was goed warm en iedereen heeft genoten. De frietjes zijn bijna een klasse apart, maar ook de vis, het vlees en de kaasfondue waren erg goed. Ik ben hier vaker geweest, ben nooit teleurgesteld in het eten en de sfeer en ik zal hier ongetwijfeld nog vaker te vinden zijn.
Een nadeel: toiletten zijn boven, de trap is niet optimaal verlicht en zeker de senioren onder ons, hadden hier wat moeite mee.
Beste heer of mevrouw,
Wij zijn blij met uw positieve recensie en uw feedback, hartelijk dank!
Service, kwaliteit alsmede gastgerichtheid staan bij ons hoog in het vaandel.
De volgende keer verwijzen wij u en de senioren onder u naar onze toilet beneden.
Nogmaals bedankt en tot een volgende keer.
Namens De Bastilleteam.
Arnold F. Conquet.
Arie D.
  • Datum van je bezoek: 18 jul. 2014
De coq au vine is niks waterige jus en de kip is gort droog.De carpacio is ook niet je van het rauw plat geslagen biefsuk.De kaasfondue en de kalfsteak daarna waren prima.
Helouise88 .
  • Datum van je bezoek: 17 jul. 2014
Ik heb weer eens heerlijk gegeten en genoten met mijn familie in Grand café De Bastille. Sinds we deze plek ontdekt hebben komen we hier vaak voor lunch of diner, ideaal boven de parkeergarage gelegen. Dit keer stonden mosselen met Maallust Bockbier op het menu (plat du jour), die we op het zonovergoten terras geserveerd kregen. Voortreffelijk! De Bastille is een echte aanrader en aanwinst voor Groningen.
Robert P.
  • Datum van je bezoek: 6 jun. 2014
Goed gegeten! Voor de coquilles kom ik beslist weer terug. De heerlijke chocolade die een onderdeel van de dessertswas viel ons alle drie op. Lekkere wijn, aardige bediening en een mooi terras op het Damsterdiep, wat wil een mens nog meer?
Rinco E.
  • Datum van je bezoek: 27 apr. 2014
We hadden gereserveerd maar dat was niet nodig geweest deze avond. Van buiten een mooi pand op het geheel vernieuwde Damsterdiep. Binnen enigszins 'kaal' maar niet té kaal. We kregen een amuse en toen ik vroeg of die vegetarisch was werd er keurig eerlijk "nee" geantwoord en werd er iets anders bereid voor mij en mijn mede-vegetarische tafelgenoot. Als voorgerecht had ik voor de witlofsalade gekozen. De kok kwam aan tafel om te vragen of ik wel wist dat daar nagelhout (gedroogd rundvlees) in zit, en dat hij er eventueel eentje zónder kon bereiden. Erg netjes! Mijn hoofdgerecht was ronduit lekker (risotto met artisjok), de coq au vin van onze tafelgenoot die wél beesten eet ook, de huisgemaakte croquetten van vegetariër nummer twee vielen wat tegen. Als dessert gingen we voor koffie/thee met een borrel, er bleek nog slechts één van de twee bestelde Drambuie's voor handen, maar die kregen we dan ook van het huis. Dan vergeef je zo'n bediening toch dat er geen theezakje wordt aangeboden bij het kopje heet water. Oh, niet te vergeten: de huiswijn is van uitzonderlijk goede kwaliteit!
BlueIce .
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2014
Op een dinsdag gegeten bij de Bastille. We werden zeer vriendelijk ontvangen door de (waarschijnlijk) eigenaar. De zaak ziet er mooi uit en de prijs/kwaliteit verhouding is meer dan prima. Zeker een positief punt vond ik dat er gewoon kraanwater op tafel wordt gezet, bij veel zaken in groningen moet je daarom vragen. Wij kwam hier voor het diner, maar ik zou zeker ook een keer voor een lunch of borrel deze zaak gaan bezoeken. Echt een aanrader!
Herman S.
  • Datum van je bezoek: 18 feb. 2014
Mijn vriendin en ik gingen spontaan uiteten op dinsdagavond. We werden super ontvangen door de eigenaar zelf. De bediening was goed en wist wat er geserveerd werd. De sfeer die er hangt is echt heerlijk en komt vooral door de aankleding en de muziek keuze. Het eten zelf was gewoon super. De prijs/kwaliteit verhouding is echt goed. We zouden dit zeker aanraden aan vrienden en familie.
Feiko J.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2014
Hebben hier met ca. 20 personen een lunch gehad in de vorm van een lopend buffet. Er was genoeg te eten, maar verrassend was het aanbod niet. Wij vonden het een beetje te standaard voor de prijs die wij moesten betalen. Daarbij waren de kroketten erg slap en beschadigd. De zaal was wat kil, het meubilair redelijk, in sixties stijl, maar niet passend bij de strakke zaal. De bediening was oké. Al met al niet voor herhaling vatbaar
Petermarianne .
  • Datum van je bezoek: 20 jan. 2014
Geweldige nieuwe ontdekking in Groningen, aan het nog vrij nieuwe Damsterplein gelegen. We waren er al eens langs gefietst en besloten hier het diner uit te proberen. Voor de maandagavond was het druk, maar gelukkig nog net een tafeltje vrij voor ons 2-en. Zeer sfeervolle inrichting en een hartelijke ontvangst door de gastheer. We waren verrast door de amuse die we geserveerd kregen, en ook de 'plat du jour' gerechten waren uitstekend voor een schappelijke prijs. We komen zeker nog eens terug.
McMeester .
  • Datum van je bezoek: 20 jan. 2014
Absoluut een aanrader voor een gezellige avond. Sfeervolle tafeltjes en inrichting. Gevarieerde kaart met genoeg keuzemogelijkheden ook voor vega's. Kwaliteit van het eten was zeer goed met smaakvolle side dishes die mooi gepresenteerd worden. De gastheer maakte gezellig een praatje en voorziet ieder van een geslaagde avond. Kortom een echte aanrader voor lekker eten met een goede prijs/ kwaliteitverhouding in een huiselijke sfeer waar je je thuis voelt!
Dick B.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2014
Kwaliteit en diversiteit borrelkaart? Top! Entourage? Prima! Wijnen? Uitstekende prijs/kwaliteit. Bediening/Service? Dramatisch! Waarom is het toch zo moeilijk in Nederland om vriendelijk en attent personeel te vinden. Alleen hierom al, eens en nooit weer.
Edzo B.
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2013
Op vrijdagavond was er grote drukte in de stad, maar konden we toch nog een hoog tafeltje bemachtigen bij De Bastille. Dit is een nieuw fraai ingericht café aan het Damsterdiepplein. We begonnen met bruschetta. Er werd rekening gehouden met de vegetariër die net als de disgenote ook geen vis wenste. Jammer dat er vervolgens toch bruschetta met zalm werd geserveerd. Dit werd wel recht gezet, zij het niet al te vriendelijk. Gelukkig kwam de andere serveerster wel met een smile de kaasfondue en de vegetarische pompoencurry serveren. Beide gerechten waren smakelijk. De pompoen werd geserveerd in bladerdeeg en bleek een droge curry te zijn. Op zich kan dit, maar natuurlijk betekent 'kari' gewoon saus waarin wordt gegaard en instinctief denk ik dan toch altijd aan een natte curry. Wat uitleg van tevoren was daarom wenselijk geweest. Desalniettemin hebben we heerlijk gegeten en is de prijs-kwaliteit ook nog eens fair te noemen. We hebben we er een leuk adresje bij!
Louise_B .
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2013
Na al eens goed geluncht te hebben bij de Bastille, hebben we vorige week ook het diner uitgeprobeerd. We bleken precies op het goede moment te komen, de ingang van de nieuwe menukaart werd namelijk gevierd met een glas prosecco van het huis. Een goede binnenkomer! Ik nam als voorgerecht snoekbaarskroketten en mijn vriend een venkelsalade met gerookte makreel. Heerlijke, originele gerechten. Als hoofdgerecht koos mijn partner de 'confit de canard'. Een gerecht dat aan mij niet besteed is, maar mijn vriend heeft ervan genoten. Ik had zelf de zeebaars die vakkundig voor mij werd gefileerd. De bediening was attent en de inrichting verfrissend. We komen zeker nog eens terug in dit sfeervolle grand café!