Goldfinch Brasserie

Herengracht 542-556 1017 CG Amsterdam Nederland Kaart
31-207184600

Over het restaurant Goldfinch Brasserie

Luxe brasserie in hartje Amsterdam

Alleen al voor de locatie wil je hier komen lunchen of dineren. Goldfinch Brasserie vind je op het Rembrandtplein, in het centrum van Amsterdam. De brasserie heeft een internationale keuken en zeer goede wijnen. De award winnende chef Sidney Schutte bezorgt jou de meest exclusieve maaltijden, waarbij hij nieuwe gerechten combineert met klassieken en favorieten van het menu.

Glas champagne

9,3

Jouw recensie over het restaurant Goldfinch Brasserie

Paolo T.
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2018
Heerlijke gerechten,zeer warme service en als bonus nog een minitour door de tuin en het pand.
Koniwin D.
  • Datum van je bezoek: 20 okt. 2018
Viergangenmenu genomen en volledig terecht: elk gerecht was vol van smaak door eerlijke ingrediënten. Heerlijk dat zelfs het menu per persoon kon variëren waardoor we ‘stiekem’ meer dan 4 gerechten konden proeven. De kennis en kunde was overduidelijk bij alle personeelsleden aanwezig. De sommelier liet zich extra zien door zijn uitstekende wijnkeuze èn door het missertje van de keuken (1 gerecht bevatte varkensvlees) snel en vakkundig op te lossen. Elk verzoek over tafelkeuze, vertragen/versnellen door de keuken, dieetwensen werd moeiteloos aangenomen. Dank voor een geweldige avond - voor ons een plek om naar terug te gaan.
Daniel A.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2018
Het restaurant werd me geadviseerd door mijn vrienden dus besloot ik om er eens te gaan eten met mijn vrouw. De hele ervaring konden we gewoonweg beschrijven als genieten in een prachtige en gezellige omgeving met het zicht op een fascinerende Unesco Heritage tuin, daar gaf het personeel ons graag een woordje uitleg over. De obers waren super attent en geen enkele wens of vraag was te veel. Maar het eten, oh het eten, hoe lekker was dat zeg... bovenop de superlekkere gerechten kregen we ook aangepaste wijnen geadviseerde door de maître. Prijs/kwaliteit echt super. Ik kom zeker terug!!
Peter H.
  • Datum van je bezoek: 29 sep. 2018
We hebben genoten van een heerlijk 3 gangen menu voordat we naar de opera gingen.
Skian M.
  • Datum van je bezoek: 28 sep. 2018
Fantastisch restaurant. Met veel zorg is het eten klaargemaakt. Bediening is zeer professioneel.
BillyJihad Y.
  • Datum van je bezoek: 10 apr. 2018
Wat een geweldig restaurant en wat een geweldige service. Het is was heerlijk. Helemaal niks op aan te merken. Super vriendelijk personeel. Op het mooie binnenterrein kan je lekker in de zon zitten met heerlijk kopje koffie.
NVN C.
  • Datum van je bezoek: 30 mrt. 2018
Het was een heerlijke avond. Goede service en heerlijk gegeten .
Dessert was. Ongelooflijk lekker .
Rens B.
  • Datum van je bezoek: 17 feb. 2018
Heerlijk eten, mooie bijpassende wijn en super bediening.
Edwin K.
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2018
Alles begon met de reservering die ik via een medewerker genaamd Nina had gemaakt zeer klantvriendelijk petje af daarvoor.Bij aankomst van het hotel cq restaurant zeer prettig ontvangen en direkt werd er gevraagd of ze de auto mochten parkeren ,uiteraard was dit geen probleem.Eenmaal binnnen in de lobby wordt je in alle weelde onthaald iedereen is uitemate vriendelijk en behulpzaam.Wij waren wat aan de vroege kant dus eerst maar iets drinken in de bar ook daar zeer vriendelijk personeel vooral Sander die ons echt alles over de verschillende cognaq wist te vertellen en de bijbehorende history hiervan werkelijk subliem.Na ons drankje naar de brasserie gegaan en heerlijk gegeten er stond duif op het menu waar mijn vrouw niet heel erg gek op is,maar het was helemaal geen probleem om daar iets anders voor te serveren dat werd japans ribben.alles klopte van bediening ,wijn,vriendelijkheid en smaak.Bedankt voor de gezellige avond en tot snel. Sandra en Edwin Kema.
Peter S.
  • Datum van je bezoek: 1 jan. 2018
Zoals altijd uitstekend geluncht. Erg goed personeel in de bediening. Daar wanneer nodig en altijd de juiste toon vindend.
Jenny W.
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2017
Goldfinch heeft een hele mooie klassieke sfeer, eenvoudig en elegant, passend in de mooie grachtenpand.
De ontvangst en service is uitermate vriendelijk en professioneel. Alle gerechte waren mooi en smakelijk.
Het was een feestelijke beleving.
Ineke B.
  • Datum van je bezoek: 22 dec. 2017
Even moeilijk te vinden omdat het in hotel Waldorff Astoria is en je nergens de naam van het restaurant kunt zien, maar eenmaal binnen echt heel mooi en prachtig in de Kerstsfeer. We hadden het 3 gangen menu en dat was uitstekend. Een aanrader voor een mooie, gezellige avond uit.
Harold V.
  • Datum van je bezoek: 4 nov. 2017
Bij binnenkomst valt ons een penetrante kaneellucht op.
De bediening door de dames en jongeman doet wat geforceerd aan. Ze mogen wel meer ontspannen. Maar zujn wel zeer service gericht
Michelle C.
  • Datum van je bezoek: 21 sep. 2017
Hele goeie locatie om te eten en service was perfect!!
Nienke V.
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2017
Heerlijk gegeten in een warme omgeving
Tom B.
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2017
Ik heb geen idee of de Waldorfsalade in Amsterdam op de kaart staat, maar dat doet er helemáál niet toe, want ik kom niet voor een salade, maar voor het zesgangendiner dat Sidney Schutte (Librije’s Zusje in het Waldorf Astoria in Amsterdam) en Itzik Mizrachi Barak (The Palace Restaurant in het Waldorf Astoria in Jeruzalem) drie dagen lang samen koken. De twee chefs ontmoetten elkaar tijdens Taste of Waldorf, een culinair evenement in New York.

Op het menu staan gerechten die worden omschreven als traditioneel Israëlisch, maar met een eigentijdse twist. Wat dat inhoudt? Goede vraag. Ik ken de culinaire tradities van Israël niet en weet niet goed wat ik kan verwachten.

Vanavond geen voorspel. De gebruikelijke nibbles en amuses worden overgeslagen en de Israëliër, die net als zijn tijdelijke Nederlandse collega aan tafel verschijnt en uitleg geeft, neemt het eerste gerecht voor zijn rekening: zeebaarstartaar. De vis speelt de hoofdrol, maar doet dat bescheiden en overschaduwt de andere ingrediënten geen moment. Bijrollen zijn er onder andere voor de knapperige bulgur, rode kool, twee bereidingen van artisjok, gekonfijte tomaat, kalamataolijf en tahini. Het geheel voelt, en dat is gezien het feit dat het winter is misschien opmerkelijk, behoorlijk ’s zomers aan en doet mij verlangen naar mediterrane oorden en aangenaam warme, lange zomeravonden. Maar goed. Eerste indruk: verdomme, wat lekker! Het is een vrij licht gerecht en alles is heerlijk in balans. De toon is gezet. Als dít het niveau is, belooft het een mooie avond te worden.

De sommelier schenkt onder andere koosjere wijnen van het Israëlische wijnhuis Gallo. Op de wijnen ga ik verder niet in, want ik weet niets van wijn. Behalve dat ze vanavond goed smaken.

Tijd voor een vleesgerecht van Sidney Schutte: runderrib met gebrande paprika, ingemaakte watermeloen en een crème van gerookte kokosnoot.
Het gerecht vertoont opvallend veel overeenkomsten met een gerecht dat ik in de lente van 2016 bij Librije’s Zusje at en vooral de paprikasmaak herinner ik mij scherp. Ook vanavond bevalt die rijke, licht rokerige smaak mij uitstekend.
Ik vraag mij echter wel af in hoeverre er een link bestaat tussen dit gerecht en de culinaire tradities van Israël. Maakt verder niet uit. Het vlees is goed, maar niet uitgesproken mals. De ingemaakte watermeloen heeft een fijne, zoetzure smaak en is verantwoordelijk voor de balans in het gerecht. Bovenop liggen flinterdun gesneden vleesslierten die zeer kort zijn gefrituurd en daardoor zó krokant zijn dat ze een geheel andere betekenis geven aan dat woord. De zoute smaak doet mij denken aan uitgebakken spek. Héérlijk.

Het derde gerecht, kabeljauwrug, is wederom van de hand van de Nederlander en doet mij wederom denken aan iets wat ik eerder at bij Librije’s Zusje. Vind ik dat erg? Nee, absoluut niet. Want het gerecht, vanavond zónder gefrituurde konijnennieren, is er een die mij goed bij is gebleven.
De kabeljauw is op lage temperatuur in fenegriekolie gegaard. De vis wordt vergezeld door fitgirlfavoriet quinoa, pecannoot, morilles, gedroogde wortel, sambai-azijn en een crème van fenegriek. En heerlijke combinatie van smaken en structuren, maar de kabeljauw wordt af en toe nét iets te veel naar de achtergrond verdrongen.

Terug naar Israël. Het tweede gerecht van de Israëliër bestaat uit lamskotelet met daarop een korst van pistache, lamscoulis, olijfolie en tijm.
Wat opvalt is dat zowel artisjok als wortel een rol spelen in dit gerecht, want de groenten kwamen eerder op de avond al voorbij. De bereiding – de wortel gekookt, de artisjok gefrituurd – is echter wel anders.
De smaken zijn uiteenlopend en verrassend, maar ik vind het evenwicht wat smaak betreft wat minder goed dan in de voorgaande gerechten. Doordat de volle, romige smaken enigszins overheersen, is het een wat zwaarder gerecht. Is dat een probleem? Echt niet. Het is een bijzonder smaakvol gerecht.

Het een-na-laatste gerecht op het menu is ribeye van melkkoe. Dit is het derde en laatste gerecht waarvoor de Nederlandse helft van het gelegenheidsduo verantwoordelijk is. Het vlees wordt geserveerd met crisps van gefermenteerde paddenstoel, beenmerg, een crème van ansjovis en zwarte knoflook, gebarbecuede bleekselderij, oesterzwam en een coulis van ribeye en zwarte peper.
De ribeye is goed. Het is opvallend hoe ontzettend subtiel de smaak van peper aanwezig is in de coulis. Een saus zo goed op smaak brengen vereist volgens mij een belachelijke dosis precisie en voor iemand als Sidney Schutte, die onder andere onder Jonnie Boer (De Librije in Zwolle) en Richard Ekkebus (Amber in Hongkong) kookte, is dat geen probleem.
De bleekselderij van de barbecue is goed, maar waar ik écht enthousiast van word, is de intens lekkere crème van ansjovis en zwarte knoflook. Het zit er vast en zeker in, maar naar het beenmerg zoek ik nog steeds. Dit gerecht is, net als het vorige, ook iets zwaarder, maar ontzettend smakelijk.

Dan het dessert: een mille-feuille met chocolade (66%), limoengras-kokossorbet en een saus van vanille, abrikoos en passievrucht. Ik heb het idee dat het dessert Franser is dan Bonaparte met een baguette in zijn ene en een glas wijn in zijn andere hand, maar ik kan het fout hebben. Ik val de smaakvolle compositie aan met mijn bestek en doe dat met veel plezier. De mille-feuille is licht gezouten en dat pakt goed uit in combinatie met de frisse sorbet, de zoete saus en de chocolade, die naar mijn smaak de ideale verhouding tussen zoet en bitter heeft.
Het dessert is verre van complex. Misschien is het, met de voorgaande gerechten in het achterhoofd, zelfs simpel. Desondanks is het zonder enige twijfel één van de betere desserts die ik onlangs gegeten heb.

Over de gerechten kan ik kort zijn. Die zijn duidelijk met kunde samengesteld en bereid en smaken stuk voor stuk goed of uitstekend. De smaken zijn zuiver en herkenbaar. Ieder gerecht vormt een kloppend geheel en ik krijg nooit de indruk dat er producten worden gebruikt die niets toevoegen.
Ik vraag mij echter wel af in hoeverre het tijdelijke duo nu echt samen gerechten heeft bedacht en in hoeverre er sprake is van Israëlische invloeden. Deze vragen doen uiteraard niets af aan de kwaliteit van de gerechten, maar het idee dat er minstens twee gerechten – rechtstreeks of in een minder decadente, uitgeklede vorm – van de kaart van Librije’s Zusje komen, vind ik wat minder.

Goldfinch Brasserie is een elegant en klassiek ingericht restaurant. De sfeer is, onder andere omdat de ruimte beperkt is, vrij intiem. Het restaurant lijkt door de inrichting wel behoorlijk formeel en dat vind ik bijzonder voor een ‘brasserie’.
De bediening is snel en adequaat en beschikt over meer dan voldoende kennis, kunde en soms ook humor. Tussen de gangen zit, en daar houd ik van, iets meer tijd dan misschien gebruikelijk is.
ronald V.
  • Datum van je bezoek: 2 jan. 2017
Wij waren met onze twee (jonge) zoons te gast. Tom was onze gastheer. Hij gaf ons meteen het gevoel zeer welkom te zijn. De keuken bleek ook aan alle verwachtingen (en meer) te voldoen. Prachtige gerechten, hoog op smaak. Een absolute aanrader. We gaan zeker nog eens terug, prachtige locatie ook.
Martin S.
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2016
In augustus 2016 hier op zaterdag de lunch genoten. De gerechtjes waren echt heerlijk op smaak, super elegant opgemaakt en helemaal zoals het hoort. Mijn vrouw had de keuze gemaakt om het nagerecht, de Waldorfsalade, als voorgerecht te nemen. Deze was erg mooi gesneden, en smaakte uitstekend. De bediening was zeer professioneel en kundig. Toen de rekening kwam was deze €. 13,50 duurder omdat het voorgerecht groter was dan het nagerecht. Dat was niet door de ober aangegeven bij het bestellen. Ik heb daar toen niet op gereageerd. Na een aantal weken zat mij het toch niet lekker. Ik heb hierop de (wnd) manager gebeld en dit euvel besproken. Wat mij opviel dat hij totaal niet in de verdediging ging, gelijk excuses aanbood en ons wilde compenseren als wij het restaurant weer kwamen bezoeken. Hij legde uit dat het voorgerecht anders was dan het nagerecht, dus feitelijk een totaal ander gerecht is maar dat de ober dit van te voren had moeten melden. Hij zou dit in het eerstvolgende werkoverleg meenemen. Hierna bood hij nogmaals zijn excuus aan. Wat ik met deze recensie wil aangeven is dat als dit restaurant een foutje maakt en je dit als klant meldt, je gelijk geloofd wordt en gerespecteerd wordt. We zijn allemaal mensen en maken allemaal fouten. Dit was een kleintje. Ik vind dit uitstekend opgelost! Hoewel ik dan weer niet het type ben die dat bij het volgende bezoek gaat benoemen. Dat heb ik ook gezegd. Het gaat mij niet om de compensatie. Ik voelde mij na het telefonisch contact wel gewaardeerd.
Marc V.
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
Heerlijk gegeten hier, met een keurige en leuke bediening. De wijnkaart is zeer uitgebreid, we hebben heerlijke wijnen gedronken. De locatie is prachtig en eigenlijk zijn de prijzen in dit restaurant nog wel te doen. We gaan snel terug!
jeng .
  • Datum van je bezoek: 21 aug. 2015
Geluncht met klant uit zwitserland. Goede steak tartaar, mooie kabeljauw, niets op aan te merken.
(Heel) klein minpuntje: er dreef kurk in m'n wijnglas. Normaal voor mij geen issue maar in een glaasje (wel erg lekkere) Riesling van 10 euro mag dat natuurlijk niet. Uiteraard werd dit meteen netjes gecorrigeerd. Wat het decor betreft: het zit er allemaal een beetje stijf en oubollig uit als je het mij vraagt.