Over restaurant Girassol

De smaakvolle Portugese keuken

Ervaar de warmte en gezelligheid van Portugal. Al meer dan 30 jaar verwezenlijken Wilma en Carlos Texeira hun droom op deze schitterende plek aan de Amstel. De traditionele gerechten die ze serveren zitten vol opwindende smaken, door de beroemde ontdekkingsreizigers van weleer meegenomen naar Portugal.

Meer informatie over restaurant Girassol

Maandag t/m zondag 11:00 - 23:00

Opeter .
  • Datum van je bezoek: 3 dec. 2016
Lisa_w .
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2016
Heerlijk gegeten, eindelijk weer eens een échte maaltijd met zorg en liefde samengesteld. Geen hipstertent waar Amsterdam mee is overladen, maar een uiterst sfeervol en authentiek familierestaurant met zeer vriendelijke bediening.
Maud S.
  • Datum van je bezoek: 15 nov. 2016
Leuk sfeervol plekje aan het raam met uitzicht op de Amstel. Vriendelijk personeel. Lekkere cataplana met vis gegeten en ook de Dolce waren goed. Kom zeker nog een keertje terug voor een diner op het terras in de zomer.
Astrid D.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Lekker gegeten gezellige inrichting .ze hadden een nieuwe kaart. Goede uitleg van de wijnen . Personeel is erg aardig. Ga zo door!
Meghan L.
  • Datum van je bezoek: 10 nov. 2016
Op aanraden hier gegeten met vriendinnen. Het restaurant is gezellig, leuk en mooi ingericht! Hoewel er helaas iets mis ging met mijn dessert, welke echt heerlijk was, werd dit netjes opgelost door het personeel. Ik zal hier snel weer terugkomen om de rest van de kaart uit te proberen. Ik ben erg benieuwd naar het terras in de zomer!
Zwalos .
  • Datum van je bezoek: 24 aug. 2016
Lekker hapjes genoten bij Girasol op een prachtig terras aan de amstel. Je moet helaas delen met de bootjes maffia maar verder perfect. Lekkere tapas en prima bediening.
Ilari H.
  • Datum van je bezoek: 19 aug. 2016
Na een kleine 20 jaar weer eens bij Girassol gegeten. Wat leuk dat hetzelfde echtpaar het nog steeds leidt. De kaart is authentiek, met veel Portugese waar natuurlijk, en zonder poespas. Het jonge personeel is bijzonder hulpvaardig. De baas houdt kalm het reilen en zeilen in de gaten.

De opknapbeurt die het restaurant heeft ondergaan zorgt voor een fris mediterrane sfeer met mooi wit tafellinnen. Nu de toiletten nog, in elk geval de wastafelafvoer bij de heren. De achtergrondmuziek voegt niets toe en de akoestiek is weer eens belabberd. Mensen, hang toch eens gordijnen op voor de ramen!

De conclusie: we hebben er smaakvol en met plezier gegeten. Ik wil zeker geen 20 jaar meer wachten voor ik er een derde keer ga eten. Daarvoor is het een veel te prettig en goed buurtrestaurant met een aangenaam publiek én lekker eten uiteraard.
Sylvia K.
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2016
Een fantastisch terras aan de Amstel. Leuk aangekleed, wel spartaans zitten op de houten banken en stoelen met heel dunne kussentjes. We kwamen op een avond dat het wel redelijk bezet was, maar niet een gekkenhuis. De bediening was niet heel vlot, maar wel erg vriendelijk. Servetjes waarom we vroegen zijn niet meer aangeleverd en het duurde wel even voordat we een kaart kregen en de eerste ronde. Wij hadden bietensalade en de hamburger. Beide heel erg lekker. Frietjes van aardappel met schil. Heerlijk. Ook de koffie is goed. Een terras waar je goed kunt neerstrijken voor een lekkere, gezellige avond.
Todd P.
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2016
Het interieur van dit restaurant is geheel vernieuwd, met fris wit en blauw als basiskleuren. Je waant je weer op vakantie als je binnen zit! Wij aten gebakken zwaardvis en baccalau a bras, voortreffelijke gerechten met wilde zwarte rijst. De witte huiswijn is uitstekend voor een schappelijke prijs (< € 20), waar je geen hoofdpijn van krijgt de volgende dag! Aanrader!!
Enige punt van verbetering zou kunnen zijn de slechte akoestiek bij een vol restaurant....vandaar een 6...maar men is ermee bezig werd ons gezegd.
Annejet N.
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2016
Mijn favoriete restaurant in Amsterdam! Zit op een geweldige plek aan de Amstel waar je heerlijk buiten kunt zitten als het mooi weer is, maar bij minder mooi weer zit je buiten ook heel erg leuk; echt portugees met portugese tegeltjes etc., helemaal geweldig! Zo zijn ook de kaart en drankjes portugees; van bacalhau tot tonijn op zijn portugees, en ze hebben er zelfs Superbock en Vinho verde. Bij het dessert kregen we ook nog eens een heerlijk portugees likeurtje. Helemaal top!
Kahaa .
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2016
Girassol is een van de fijnste terrassen aan de Amstel. Op de zonnige zondagmiddag op het terras neergestreken en blijven zitten voor diner. Toen de slablaadjes van de borden vlogen door de sterke wind, vroegen we of we binnen konden zitten en dit was, ondanks de drukte, gelukkig geen probleem. Erg vriendelijke bediening, wel wat chaotisch soms maar dat komt door de drukte op het terras en in het restaurant zelf. Vooraf hadden we wat tapas-achtige hapjes, allemaal heerlijk, gevolgd door verschillende hoofdgerechten die ook allemaal goed op smaak waren. De biefstuk was tot perfectie gegaard en de 'portugese saus' was heerlijk. Alle gerechten zijn met aandacht op het bord gelegd en zien er qua opmaak mooi uit. Wij komen hier zeker terug. Voor een drankje in de zon op het terras, maar ook voor diner.
Jacyntha S.
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2016
Dit is toch wel een van de fijnste terrassen aan de Weesperzijde! Sinds de verbouwing is het ook binnen prachtig, modern maar toch een authentieke Portugese uitstraling. De kaart is uitgebreid met veel originele gerechten. We deelden wat hapjes, charcuterie en gamba's en deelden daarna het hoofdgerecht met zwaardvis en zwarte rijst. Daarbij een fles lekker Portugese witte wijn. Heel lekker allemaal! De desserts vonden we allebei niet bijzonder. De crêpe werd koud geserveerd en was wat taai. Toch kom ik hier zeker nog een keer terug.
Jan D.
  • Datum van je bezoek: 9 jun. 2016
Als je in de zomer aan de Amstel wilt genieten van het uitzicht, moet je hier zijn. Bij het aanpalende Hesp is het dat zo mooi, maar daar is de bediening horkerig en hier on-Amsterdams vriendelijk. Het eten is vrij simpel en gewoon erg lekker.
Ursula R.
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2016
Op vrijdag 3 juni (onze trouwdag) hebben wij gegeten in dit leuke Portugese restaurant. Zowel mijn man als ik vonden alle gerechten echt heerlijk. Mijn voorgerecht bestond uit champignons gegratineerd. Dit was gewoon lekker, eigenlijk niets op aan te merken. Mijn hoofdgerecht was ossenhaas met Portugese saus en aardappelschijfjes. De ossenhaas was goed gebakken en al prima van smaak zonder de saus. De saus was echter ook heerlijk, al kon ik niet zeggen waar het nou precies naar smaakte, maar dat is juist wel eens leuk. De aardappelschijfjes waren heel grappig, want die waren zo dun dat het leek op dikke chips, apart! Als groente had ik er snijbonen bij en die waren niet gesneden maar erg lekker.

Wij hadden erg mooi weer dus hebben lekker op het terras kunnen zitten. Deze is gesitueerd aan de Amstel en dat is natuurlijk altijd leuk. ook binnen zag het er overigens sfeervol uit.
De bediening was heel vriendelijk en attent. Kortom, wij komen hier zeker een keertje terug!
Pepijn2015sadriaens .
  • Datum van je bezoek: 12 mei 2016
Het eten was wel prima. Maar het duurde heel lang voordat we geholpen werden. Ik heb eerder hier gegeten en toen vond ik de service en het eten matig. Ik wilde het nu 2 jaar later toch weer een kans geven. Het restaurant is namelijk ontzettend mooi gelegen aan de Amstel, net opnieuw ingericht en vlakbij het station. Maar weer vond ik de service onder de maat.
Anne B.
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2016
Wat een prachtig plekje aan de Amstel! Wel eens bij de buren geweest, maar nooit eerder bij Girassol. We hebben er op een warme avond heerlijk op het terras gezeten en gegeten. We hebben diverse gerechten gedeeld (o.a. de boontjes, de inktvis, de kip) en alles was goed op smaak & prima porties. Leuk personeel, vriendelijk en oplettend. Ook al was het ontzettend druk op het terras, we werden goed bediend. Ik kom er zeker nog eens terug.
Kevin Z.
  • Datum van je bezoek: 20 apr. 2016
Lekker geluncht en geborreld op het heerlijke terras aan de amstel. 1 van de mooiste plekjes aan de amstel, met vaak nog plek op het terras.

De hamburg en huisgemaakte frietjes zijn heerlijk en ook het kaasplankje en worstplankje met een lekker flesje wit erbij is lekker.

Jammer dat er maar 1 meisje op het relatief grote terras loopt (rent) die bestelling op mag nemen waardoor dit wat lang kan duren, hierdoor lopen ze zeker omzet mis.
Lise A.
  • Datum van je bezoek: 8 mrt. 2016
De bediening was erg vriendelijk en kon ons heel goed adviseren bij het bestellen. Het restaurant ziet er gezellig uit, veel wit met mooie gekleurde bloemen. Ik was er samen met mijn ouders broer en vriend.
Xanthe V.
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2016
Heerlijk met zijn tweeën gegeten bij Girassol. De stokviskroketjes waren erg lekker, de gebakken wilde paddestoelen ook, maar erg vet. Zowel cataplana als de gebakken zwaartvis waren goed. De service was prima, we moesten wel redelijk lang wachten op ons eten. Prima restaurant en echt heel portugees.
Tim M.
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2016
Opmaak van de gerechten zag er prachtig uit! Grote gamba's waren verrukkelijk, venusschelpen ook. Goede mix van echt Portugese vis- en vleesgerechten. De tonijn sashimi die nog nasuddert op een zoutsteen aan je tafel was top, met verse groenten erbij. De kip piri piri blijft een topper! Hou een gaatje over voor het toetje - zowel de crème brulee als het chocolade taartje zijn om van te watertanden. Toch was het verrukkelijke eten niet het hoogtepunt van de avond. De bediening was wat de avond helemaal af maakten. Alledrie zeer attent, vriendelijk en behulpzaam - het was onze derde keer in Girassol maar 1 ding weten we zeker: wij komen hier zeker weer terug!!!