Over restaurant Fris

Culinaire schat

De Kas en De Bokkedoorns waren de ideale leerschool voor restaurateur Lex Gasseling. De schat aan kennis die hij bij deze topzaken vergaarde, stopte hij in Fris. Een restaurant waar je als gast echt in de watten wordt gelegd, waar de bediening precies de juiste snaar raakt en de gerechten een zeldzaam hoog niveau halen. Klasse zonder poespas.

Meer informatie over restaurant Fris

• Datum van je bezoek: 23 sep. 2016
- Recensie wordt momenteel bewerkt -
Opama . Gastronoom (55 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2016
Wat hebben we genoten van dit 5 gangen arrangement: mooie gevarieerde bereidingen, van voorafhapjes tot nagerecht, lekkere wijnen, aardig tempo en heel goede bediening o.l.v. de vertrekkende gastheer Gasseling en diens echtgenote.
André T. Gastronoom (175 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2016
Het eten was delicaat. De bediening was vriendelijk & attent. Jammer, dat na de rekening was ik niet begeleid naar buiten, waarschijnlijk was door de drukte. Voor bediening een 8, voor gastvrij een 6.
Martin S. Gastronoom (69 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2016
Een 6 gangenmenu genoten. Alle gerechten waren goed gegaard en mooi opgemaakt. Zowel de vis als het vlees waren kwalitatief super. Ik ga niet alle gerechten benoemen, maar bijzonder was het zeer zeker. Vooral bij een vegetarisch tussengerecht het ijs van bloemkool. De prijs / kwaliteit is goed.
Derek-K . Gastronoom (21 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2016
Vriendelijke ontvangst en we mochten zelf buiten op het terras, dat al redelijk was gevuld, een tafeltje uitzoeken. We hebben genoten van een zesgangen diner met bites en amuses. Alle gerechtjes van zowel vegetarisch tot vlees en vis waren prima bereid en vormden kunstwerkjes op zich. Qua vorm wordt alles op een zelfde manier uitgeserveerd. Hier is natuurlijk niets mis mee, maar met bijvoorbeeld een soepje en spoon tussendoor krijg je wat meer afwisseling. Bij het eten werd een goede chardonnay huiswijn geserveerd, die vriendelijk was geprijst. De glazen water en wijn werden regelmatig door het personeel bijgevuld. Ook werd diverse keren gevraagd of we nog brood wilden hebben. Er wordt rekening gehouden met dieet wensen. We sloten het diner af met een lekkere koffie en huisgemaakte friandises. Net op tijd want het begon buiten wat fris te worden.
Bas H. Gastronoom (98 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2016
We zijn niet zo heel bekend met Haarlem, maar elke keer als we daar komen blijkt er op culinair gebied weer iets nieuws te vinden zijn. En meestal is dat geen straf. Zo ook niet als we Fris uitproberen. Het ligt net buiten het centrum, in een rustige straat, met een klein terras voor aan de straat en biedt binnen een moderne, strakke uitstraling. De bediening is zeer professioneel zonder stijf te zijn: een vlekkeloos op elkaar afgestemd team blijft de hele avond attent en vriendelijk. En het tempo is ook goed: geen gehaast, maar ook geen lange pauzes tussen de gangen. Keurig. We hebben een royale keuze uit verschillende menu's en a la carte. We gaan voor 4 gangen en we merken direct dat de chef zijn vak verstaat. Wellicht niet overal even sprankelend, maar alles zonder meer goed klaar gemaakt. Vooral de heerlijk frisse tartaar (voorgerecht) en de Anjou duif met pistache en een rijke jus (hoofdgerecht) springen er in positieve zin uit. De wijnen die we erbij krijgen zijn ook prima, met onder andere een zeer smaakvolle Palestijnse wijn als verrassing van de avond. Voor dit soort tentjes kom je graag naar Haarlem....
Iwan V. Fijnproever (7 recensies) 9,8 /10
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2016
Afgelopen woensdagavond (06-07-2016) bij restaurant Fris genoten van een heerlijk 6 gangen diner! Bij binnenkomst voel je je meteen de gastvrijheid en de gehele ambiance is ongedwongen, kloppend en stijlvol. De amuses waren prima op smaak, wat de hele avond terug was te proeven. Alle gerechten waren prima in balans, zowel qua smaak en ook in de hoeveelheden. Ook een prima afwisseling in vis, vlees en groente, er kwam van alles voor bij en was echt genieten. We hebben de eigenaar en gastheer na afloop nog gesproken en na 10 jaar gaat hij stoppen met Fris en heeft zijn restaurant verkocht aan de chefkok die staat te popelen om het stokje over te nemen. We komen zeker terug en wensen zowel de huidige en aankomende eigenaar veel succes en tot ziens!
Christien B. Fijnproever (8 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 21 jun. 2016
Wat hebben we enorm lekker gegeten bij Fris afgelopen dinsdag.
We hadden het 6 gangen menu en alles was even lekker.
Plezierige ongedwongen sfeer. Genoten!
Kom zeker een keer terug.
Arno R. Fijnproever (7 recensies) 9,5 /10
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2016
Afgelopen zaterdag 18 juni bij dit restaurant gegeten. De ontvangst was al geweldig en we kregen een zeer mooie tafel en we konden dus ook goed in het restaurant kijken. De sfeer was zeer aangenaam en binnen enkele seconden hadden we al iets lekkers voor ons staan. Wat een fijn begin. We hadden gekozen voor een 6 gangen menu en waren heel benieuwd. Toen kwam de vrouwelijke Sommier. Deze dame heeft van ons menu echt een feest gemaakt. De voornaamste taken van een sommelier zijn het geven van een wijnsuggestie bij een bepaald gerecht of gang, en uitleg geven over de wijnkaart. De sommelier is ook verantwoordelijk voor de wijnkaart en het beheer van de wijnen. Omdat het combineren van wijnen bij de diverse onderdelen van een maaltijd (van entree tot en met het dessert) nauw luistert, is de sommelier de 'linking pin' tussen de gast en de keuken en is zij daarom soms ook betrokken bij de samenstelling van de gerechten. Bovendien gaf zij ons aan dat we ook alle wijnen konden krijgen per ½ glas, een beetje de smaak proef en tocht bij elke gang weer iets bijzonders erbij. Het was allemaal echt TOP. Elke gang was weer een feest en vol van smaken. WE zijn erg voldaan naar huis gegaan. Dit was een super belevenis en verdient ook een grote ster.
Robhoekstra.carlakater . Gastronoom (17 recensies) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Heerlijk gegeten met verrassende ingrediënten en smaken. Wij hadden het 6 gangen menu met wijnarrangement. Mooi opgemaakte gerechten met goed passende wijnen. Een gerecht gemaakt van kippendij vonden wij qua smaak wat minder. De service was prima en attent.
Goede uitleg van de wijnen en de ingrediënten van de gerechten. Leuke zaak, sfeervol. Voor ons zeker nog eens naar terug te gaan.
Andrerog . Bourgondiër (2 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2016
Top tent!
Weer heerlijk gegeten. Dit is waarvoor je uiteten gaat! Pure en veelal "frisse" gerechten die begeleid worden door buitengewoon lekker, bijpassende wijnen die verbaal worden ingeleid door een vrouwelijke sommelier. De bediening is correct, informeel en vriendelijk. Lex en z'n team weten echt wat gastvrijheid is. Zo'n restaurant verdient een ster!
Anne B. Gastronoom (10 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2016
Hier eten is echt een hele belevenis. Alle gerechten waren goed en prachtig om te zien. Bediening was deskundig zonder stijf te zijn.
Chiel B. Gastronoom (81 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2016
We hebben een 5 gangen verrassingsmenu genomen, voorafgegaan door een heerlijk 'fris'se amuse.
Daarna genoten we van rivierkreeftjes met spitskool en Japanse radijs, vervolgens een mooi stuk skrei. De derde gang bestond uit ossenstaartstoof met truffel in langzaam gegaard ei, gevolgd door prachtige rundersukade. Het dessert bestond uit gekaramelliseerde banaan met boerenjongens ijs. De koffie met snoeperijtjes zorgde voor de afsluiting.
We kregen er een mooi wijarrangement bij. Vlotte bediening, goed georganiseerd.
Goede stoelen voor een avondje uit. Enig minpuntje is de akoestiek.
Ankstaven . Gastronoom (20 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 12 feb. 2016
Deze vrijdagavond hebben we genoten van een heerlijk 8 gangen menu.
Bij binnenkomst wordt iedereen hartelijk verwelkomt en wordt door de gastheer- vrouw gevraagd of er speciale wensen zijn waar met het menu rekening mee gehouden moet worden. Vervolgens moet je de rest van de avond alles maar lekker aan je voorbij laten gaan en heerlijk genieten van alle speciale menu's die je krijgt voorgeschoteld.Het klinkt veel: een 8 gangen menu, maar aangezien het kleine hapjes zijn is het heel goed te doen. In een mooie ambiance is het dus heerlijk genieten van de specialiteiten van de keuken.Indien er wordt gekozen voor het wijn arrangement krijg je bij elke gang een passende wijn.Aan het einde van de avond gingen we voldaan naar huis: we hadden heerlijk gegeten en genoten van de prima service
Robert V. Gastronoom (20 recensies) 7,3 /10
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2016
Hier gegeten met vrienden in het kader van een actie. We kregen een 5 gangen diner met amuses vooraf en ok een tussendoor. Ook een wijnarrangement er bij genomen.
De bediening is gewoon goed. Wel een verschil tussen de meer ervaren krachten en de jongere bediening die hier en daar nog een steekje laat vallen (de tafel ook wat schoonmaken als je de borden afruimt). Hoewel het restaurant vol was geen moment het idee van drukte gehad. Een prettige sfeer en decor en tafeltjes op genoeg afstand van elkaar. Sfeer wordt ook duidelijk door de bediening gemaakt.
Het eten zelf: Een voorgerecht van tartaar of een voorgerecht met garnalen. Eenvoudige opmaak en de smaak was idem dito. Een lekkere (mayo)schuim er bij maar voor de rest behoorlijk flauw. Vooral de tartaar was 'laf' van smaak. De tussengerechten en het hoofdgerecht waren goed tot ok. Vooral het vleesgerecht had een leuke combi met andere ingrediënten. De andere gerechten hadden zekere spannender gekund. Ten slotte het dessert: banaan met banaan met en krokant suikerlaagje. Daarbij onder andere boeren jongens ijs. De laatste smaakte eerder naar zeep. De banaan als nagerecht viel helemaal niet goed (ook bij de andere tafelgenoten). Banaan gaat uitzetten in je maag en dit leek (behalve de smaak welke ging tegenstaan) geen geslaagd idee. De geserveerde wijnen waren goed. Bij het dessert een lekkere, gekruide en toch frisse, muscaat. Ten minste, voordat je van het dessert eet. Als je een hap banaan had genomen veranderde de smaak van de dessertwijn volkomen zodat deze absoluut niet meer paste. Jammer.
Al en al een mixed bag waarbij het lage cijfer ook ingegeven is door de behoorlijk hoge prijs voor het gebodene.
Ron O. Bourgondiër (2 recensies) 7 /10
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2015
Afgelopen zomer dachten we nog de Michelinster komt eraan het is nog maar een kwestie van tijd..en Het Haarl;ems Dagblad beaamde dit... Vanavond het Kerstmenu geproefd en tot grote verbazing een heel andere kookstijl minder verfijnd en van andere klasse misschien is de brigade veranderd??? Ik hoop snel weer te horen dat het weer goed toeven is bij Fris want er is werk aan de winkel...
M V. Bourgondiër (4 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2015
Gewoon een goed restaurant met mooie gerechten en bijpassende wijnen.
Service was ook goed. Keurig getimed, de stagiairs mogen wat meer lef tonen
Ik zou hier zeker nogeens gaan eten.
Steven D. Bourgondiër (3 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 4 dec. 2015
Wederom uitstekend gegeten en gedronken. Met vier personen drie verschillende menu's (2x lust en passie/wild, 1x jeunes restaurateurs, 1x bib Gourmand) besteld, wat uiteraard geen enkel probleem was. Uitstekende gerechten met goed ingrediënten en mooie sauzen.

Begeleid door bijpassende heerlijke wijnen. De bij het hert geserveerde rode wijn kon ons niet erg bekoren en werd zonder enige probleem vervangen door een andere die ons veel beter smaakte (dit is natuurlijk erg persoonlijk, dus wat voor ons wat minder smaakte, kan iemand anders heerlijk vinden).

Volle zaak en toch voldoende persoonlijke aandacht. Fijne ambiance.

Enige minpuntje: de inrichting van de zaak begint zo langzaamaan een beetje oubollig te worden. Het hoeft niet meteen helemaal anders, maar her en der wat vernieuwends kan geen kwaad.
Ger52 . Bourgondiër (4 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2015
Lekker en verrassend gegeten bij Fris. Het wijnarrangement was een goede aanvulling op de 5 gerechten. Attente en vlotte bediening met goede uitleg over drank en spijs.
Enig minpuntje: nogal lawaaiig.
BJ A. Bourgondiër (2 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2015
Onverwachte plek daar op de Twijnderslaan maar eigenlijk helemaal prima. Mooie inrichting en -nog- belangrijker- heerlijke stoelen! De ontvangst en bediening waren helemaal goed. En het eten was nog beter! Ga er zeker terug.