Over het restaurant Fris

Een modern restaurant met een klassieke Franse keuken met hier en daar verrassende wereldwijde invloeden. Passie en respect voor het product staan bij dit restaurant voorop en dat proef je. Niet al te veel poespas, maar juist pure smaken. Smaken die passen bij het seizoen. De kaart wisselt dan ook om de acht weken zodat iedere keer weer nieuwe, verrassende gerechten op het menu staan. Of je nu komt voor lunch of diner, je kunt er altijd op rekenen dat het dynamische en enthousiaste team je geheel in de watten legt en zorgt voor een onvergetelijke culinaire belevenis.

Eigenaar en chef-kok Rick May werkte jarenlang bij restaurant De Leuf** in Ubachsberg. Restaurant Fris bestaat inmiddels alweer tien jaar en Rick May heeft sinds 2014 de leiding over de keuken. Sinds september 2016 is hij niet alleen meer chef-kok maar ook eigenaar van dit pareltje in Haarlem.

Meer informatie over restaurant Fris

Dinsdag - zaterdag 18:00 - 22:00

Sander B.
  • Datum van je bezoek: 25 mrt. 2017
Maarten K.
  • Datum van je bezoek: 17 mrt. 2017
Op 12 maart hebben wij met twee personen bij Restaurant Fris gegeten. Een mooi restaurant net buiten het centrum van Haarlem. Parkeren is lastig, dus ik adviseer gelijk naar Parkeergarage Houtplein te rijden. 5 minuten lopen en na de maaltijd heb je dus meteen een kleine wandeling door een (iets te donker) park. Allebei kozen we voor het 5 gangen verrassingsmenu. Alle gerechten waren zeer smakelijk, zoals Skrei ( gewoon Kabeljauw, maar Skrei klinkt interessanter), de Schelvis (met een heerlijk Citroengrassausje), het Sucadevlees, en de heerlijke kazen van Bourgondisch lifestyle.
Het personeel is zeer vriendelijk en kundig, al gaat de uitleg vaak net iets te snel.
Alle gerechten hebben een geweldige presentatie en worden ter plekke met een sausje (jus/bouillon) afgemaakt, maar niet elk gerecht heeft dat nodig. Voor 5 gangen waren de gerechten goed van portie, maar voor 4 gangen zijn ze iets te klein.
Het prijsniveau is wat hoog, maar past uitstekend bij de fantastische gerechten.
Enig minpuntje van de avond een vrouw die twee gangen lang aan tafel heeft zitten bellen met haar mobiel. Daar zou het personeel best iets van mogen zeggen.
Al met al een aanrader!
knoestertje .
  • Datum van je bezoek: 19 feb. 2017
Op valentijnsdag genoten van een 5-gangen menu met bijpassende wijnen.Spannende gerechten en smaken op hoog niveau. De chef kwam zelf aan tafel om de amuse uit te leggen. De Bediening was prima in orde.
Nicole T.
  • Datum van je bezoek: 16 feb. 2017
Hebben een waanzinnige avond gehad bij Fris! Elke gang waren de borden als schilderijtjes en de uitleg erbij kort maar duidelijk. Wat ons erg opviel was de losse bediening, zeer vriendelijke dames waarvan de sommelier uitblonk in kennis, uitleg én begrip had voor onze vraag naar halve glazen. De combinatie van bijzondere gerechten en geweldige bediening heeft ons een fantastische avond bezorgd!
Marijke N.
  • Datum van je bezoek: 28 dec. 2016
Het eten was goed wat smaaksensatie betreft, de combinaties van texturen had wel spannender gemogen. De vrouwelijke sommelier was hartverwarmend en zeer ter zake kundig. Maar wat een trage bediening! Wij hadden voortdurend het gevoel dat we vergeten werden, hebben er ruim 4 uur gezeten al met al. En de inrichting vonden wij erg kil. De lamp in het midden is prachtig maar de grijze muren zonder kunst doen erg kaal aan.
Herdien N.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2016
Met kerst geluncht, wat een culinair feest. We hebben er al vaker gegeten maar nu de kok de eigenaar is lijken de remmen los!
Behoort culinair tot de top in Haarlem. Ook de wijnen waren een verassing. Vaak bestaat een wijnarrangement uit de 'goedkopere' nieuwe wereld wijnen maar hier waren vooral de (verassend delicate) Spaanse wijnen een ontdekking.
Het enige gemis is nog een echte gastheer/vrouw. De sommelier doet zeker haar best maar heeft (nog net) niet de charme van de oude eigenaren. Een goede gastheer/vrouw ontbreekt helaas bij bijna elk restaurant en is ondergewaardeerd. Deze geeft naar mijn mening een enorme meerwaarde en klantenbinding. Fris wordt veel bezocht door een fris/hipper jong publiek maar de vooral de wat oudere gasten zullen een goede 'John Beeren' zeker weten te waarderen.
KCALI .
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2016
3 jaar geleden was ik een keer bij Fris geweest, eerlijk gezegd had ik het toen wel gezien. Destijds best goed maar niet heel bijzonder.
Toen ik uitgenodigd werd voor een etentje was ik dan ook niet heel enthousiast over de keuze van mijn tafelgenoot...
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het bezoek van 3 jaar geleden met een actie was (ik dacht AH dinerweek maar dat weet ik niet meer zeker) en dan wordt je misschien toch iets anders behandeld.

Gisteravond liep totaal anders...deze ervaring was ronduit geweldig. Eerst een drankje aan de bar met een lekkere amuse, toen aan tafel voor een 6 gangen diner met alles erop en eraan. Super leuke en vlotte bediening, heerlijke gerechten (vooral de schelvis), comfortabele stoelen, oog voor detail en een uitstekende sfeer.

Niest dan complimenten voor FRIS! Hier ga ik nog vaak terugkeren.

Wij hoorden dat het bedrijf een tijdje geleden overgenomen is, ik weet niet of het hier iets mee te maken had maar de zaakjes waren echt uitstekend voor elkaar!
Bert Jan K.
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2016
Sinds lange tijd weer zeer smakelijk gegeten op hoog niveau verfijnde smaken.
Stefan W.
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2016
een verrassende nieuwe kaart en heerlijke gerechten. We komen hier wel vaker dus we waren benieuwd en werden niet teleur gesteld. omdat het druk was duurde het wat langer maar we werden keurig iedere keer kosteloos bijgeschonken en zo hoort het ook!
Opama .
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2016
Wat hebben we genoten van dit 5 gangen arrangement: mooie gevarieerde bereidingen, van voorafhapjes tot nagerecht, lekkere wijnen, aardig tempo en heel goede bediening o.l.v. de vertrekkende gastheer Gasseling en diens echtgenote.
André T.
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2016
Het eten was delicaat. De bediening was vriendelijk & attent. Jammer, dat na de rekening was ik niet begeleid naar buiten, waarschijnlijk was door de drukte. Voor bediening een 8, voor gastvrij een 6.
Martin S.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2016
Een 6 gangenmenu genoten. Alle gerechten waren goed gegaard en mooi opgemaakt. Zowel de vis als het vlees waren kwalitatief super. Ik ga niet alle gerechten benoemen, maar bijzonder was het zeer zeker. Vooral bij een vegetarisch tussengerecht het ijs van bloemkool. De prijs / kwaliteit is goed.
Derek-K .
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2016
Vriendelijke ontvangst en we mochten zelf buiten op het terras, dat al redelijk was gevuld, een tafeltje uitzoeken. We hebben genoten van een zesgangen diner met bites en amuses. Alle gerechtjes van zowel vegetarisch tot vlees en vis waren prima bereid en vormden kunstwerkjes op zich. Qua vorm wordt alles op een zelfde manier uitgeserveerd. Hier is natuurlijk niets mis mee, maar met bijvoorbeeld een soepje en spoon tussendoor krijg je wat meer afwisseling. Bij het eten werd een goede chardonnay huiswijn geserveerd, die vriendelijk was geprijst. De glazen water en wijn werden regelmatig door het personeel bijgevuld. Ook werd diverse keren gevraagd of we nog brood wilden hebben. Er wordt rekening gehouden met dieet wensen. We sloten het diner af met een lekkere koffie en huisgemaakte friandises. Net op tijd want het begon buiten wat fris te worden.
Bas H.
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2016
We zijn niet zo heel bekend met Haarlem, maar elke keer als we daar komen blijkt er op culinair gebied weer iets nieuws te vinden zijn. En meestal is dat geen straf. Zo ook niet als we Fris uitproberen. Het ligt net buiten het centrum, in een rustige straat, met een klein terras voor aan de straat en biedt binnen een moderne, strakke uitstraling. De bediening is zeer professioneel zonder stijf te zijn: een vlekkeloos op elkaar afgestemd team blijft de hele avond attent en vriendelijk. En het tempo is ook goed: geen gehaast, maar ook geen lange pauzes tussen de gangen. Keurig. We hebben een royale keuze uit verschillende menu's en a la carte. We gaan voor 4 gangen en we merken direct dat de chef zijn vak verstaat. Wellicht niet overal even sprankelend, maar alles zonder meer goed klaar gemaakt. Vooral de heerlijk frisse tartaar (voorgerecht) en de Anjou duif met pistache en een rijke jus (hoofdgerecht) springen er in positieve zin uit. De wijnen die we erbij krijgen zijn ook prima, met onder andere een zeer smaakvolle Palestijnse wijn als verrassing van de avond. Voor dit soort tentjes kom je graag naar Haarlem....
Iwan V.
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2016
Afgelopen woensdagavond (06-07-2016) bij restaurant Fris genoten van een heerlijk 6 gangen diner! Bij binnenkomst voel je je meteen de gastvrijheid en de gehele ambiance is ongedwongen, kloppend en stijlvol. De amuses waren prima op smaak, wat de hele avond terug was te proeven. Alle gerechten waren prima in balans, zowel qua smaak en ook in de hoeveelheden. Ook een prima afwisseling in vis, vlees en groente, er kwam van alles voor bij en was echt genieten. We hebben de eigenaar en gastheer na afloop nog gesproken en na 10 jaar gaat hij stoppen met Fris en heeft zijn restaurant verkocht aan de chefkok die staat te popelen om het stokje over te nemen. We komen zeker terug en wensen zowel de huidige en aankomende eigenaar veel succes en tot ziens!
Christien B.
  • Datum van je bezoek: 21 jun. 2016
Wat hebben we enorm lekker gegeten bij Fris afgelopen dinsdag.
We hadden het 6 gangen menu en alles was even lekker.
Plezierige ongedwongen sfeer. Genoten!
Kom zeker een keer terug.
Arno R.
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2016
Afgelopen zaterdag 18 juni bij dit restaurant gegeten. De ontvangst was al geweldig en we kregen een zeer mooie tafel en we konden dus ook goed in het restaurant kijken. De sfeer was zeer aangenaam en binnen enkele seconden hadden we al iets lekkers voor ons staan. Wat een fijn begin. We hadden gekozen voor een 6 gangen menu en waren heel benieuwd. Toen kwam de vrouwelijke Sommier. Deze dame heeft van ons menu echt een feest gemaakt. De voornaamste taken van een sommelier zijn het geven van een wijnsuggestie bij een bepaald gerecht of gang, en uitleg geven over de wijnkaart. De sommelier is ook verantwoordelijk voor de wijnkaart en het beheer van de wijnen. Omdat het combineren van wijnen bij de diverse onderdelen van een maaltijd (van entree tot en met het dessert) nauw luistert, is de sommelier de 'linking pin' tussen de gast en de keuken en is zij daarom soms ook betrokken bij de samenstelling van de gerechten. Bovendien gaf zij ons aan dat we ook alle wijnen konden krijgen per ½ glas, een beetje de smaak proef en tocht bij elke gang weer iets bijzonders erbij. Het was allemaal echt TOP. Elke gang was weer een feest en vol van smaken. WE zijn erg voldaan naar huis gegaan. Dit was een super belevenis en verdient ook een grote ster.
robhoekstra.carlakater .
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Heerlijk gegeten met verrassende ingrediënten en smaken. Wij hadden het 6 gangen menu met wijnarrangement. Mooi opgemaakte gerechten met goed passende wijnen. Een gerecht gemaakt van kippendij vonden wij qua smaak wat minder. De service was prima en attent.
Goede uitleg van de wijnen en de ingrediënten van de gerechten. Leuke zaak, sfeervol. Voor ons zeker nog eens naar terug te gaan.
Andre R.
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2016
Top tent!
Weer heerlijk gegeten. Dit is waarvoor je uiteten gaat! Pure en veelal "frisse" gerechten die begeleid worden door buitengewoon lekker, bijpassende wijnen die verbaal worden ingeleid door een vrouwelijke sommelier. De bediening is correct, informeel en vriendelijk. Lex en z'n team weten echt wat gastvrijheid is. Zo'n restaurant verdient een ster!
Anne B.
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2016
Hier eten is echt een hele belevenis. Alle gerechten waren goed en prachtig om te zien. Bediening was deskundig zonder stijf te zijn.