Fred

Honingerdijk 263-265 3063 AM Rotterdam Nederland Kaart
31-102120110
Restaurant Fred is sinds 2014 met twee Michelinsterren gewaardeerd en bij binnenkomst voel je je meteen op je gemak. Bij de entree van het restaurant passeer je de kaaswagen, die achter glas staat en geurvrij is. Eenmaal binnen zie je de ruime tafels met comfortabele stoelen waar je het liefst uren in gaat zitten. Dat kan, want chef Fred Munster serveert je zo acht gangen diner uit zijn menu inspiration. Dat zorgt voor uren plezier aan tafel en niet alleen door het eten. Het personeel weet hier wat gastvrijheid is en dat betekent dat ze vakbekwaam zijn, niet zo stijf en ze houden wel van een grapje.

Vanaf de amuse weet je dat je hier goed zit. Een meringue met citroen, langoustine en kaviaar wordt prachtig gepresenteerd op een lepel en doet je verlangen naar de gangen die nog komen. Gang na gang verrast het restaurant je met smaaksensaties, zoals bijvoorbeeld zeebaars gegaard in champagne, met truffel en parmezaan. Bij elk van de gerechten heeft de sommelier een wijn geselecteerd en hij vertelt je aan tafel precies welke geuren en smaak van de wijn passen bij welke ingrediënten op je bord.

Van maandag tot en met vrijdag kun je hier terecht voor zowel lunch (3 gangen, €47) als diner (8 gangen, €137) en op zaterdag is het restaurant alleen voor het diner geopend.

Geschreven door: Jean-Paul Schaddé Dooren, van Cityguys.nl
Fotografie door: Ashkan Mortezapour van Dishtales.com

INSIDER tip

De beste plek voor een selfie hier is op het legendarische toilet.

Over het restaurant Fred

Klassiek Rotterdam

Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg. De Rotterdamse uitdrukking is van toepassing op restaurant Fred. Eigenaar en chef-kok Fred Mustert combineert de no-nonsense instelling met zijn liefde voor de keuken. Het resultaat is een gemoedelijk restaurant met heerlijke klassieke Franse gerechten. Een Rotterdams feestje.

Menuprijzen

- Diner vanaf 18:00
Zaterdag vanaf 18:00
- Diner vanaf 18:00
Zondag gesloten

Jouw recensie over het restaurant Fred

Annemieke L.
  • Datum van je bezoek: 5 apr. 2018
Vandaag genoten van een heerlijke verjaardagslunch. De vernieuwde zaak ziet er mooi uit. Het personeel is nog even kundig en gezellig als voorheen. We begonnen de lunch goed met de amuse. Wat een smaken! Ook het voorgerecht, tussengerecht en hoofdgerecht waren heerlijk. Geen woorden nodig gehad om dat uit te drukken. Afgesloten met 5 kazen van 1 van de betere kaaswagens van het land. Waarom het zo lang geleden is dat we hier geweest zijn is ons een raadsel. We komen snel weer terug.
jason V.
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2018
Van binnenkomst tot vertrek een culinaire belevenis van niveau. In plaats van bediening kan men beter spreken van verzorging. Amuses en gerechten ware kunststukjes qua smaak en presentatie. Wijnen zoals men in dit sterrenrestaurant mag verwachten. Kortom, gewoon bij Fred gaan eten.
Koen V.
  • Datum van je bezoek: 16 mrt. 2018
Fantastische lunch gehad...!! echt een restaurant om je even te laten verwennen..!
Geweldige service... betrokken, maar niet opdringerig...
en o ja... de kaas-wagen waaaaauuuwww
Hub H.
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2018
We hebben een heerlijke avond gehad!! Alles was top: het eten, de wijnen, het biertje (!) en de gastvrijheid. Het personeel is vakbekwaam, maar toch los. Grapjes werden hier en daar gemaakt. Erg fijn!
We hadden een 5 gangen all-inclusief. Er werd ons gevraagd of we daar ook een kaasplank bij wilde met wijn. Daar hebben we volmondig ja op gezegd. Bij het afrekenen was dit wel een stuk duurder, maar dit was het zeker waard!! Top restaurant!!!
Naomi D.
  • Datum van je bezoek: 7 jan. 2018
Wij hebben genoten van het diner op kerstavond. Na een vriendelijke ontvangst en een "Russisch roulette" moment met het kiezen van een fles champagne (wij durfden niet naar de prijzen te vragen) hebben wij genoten van een 10-gangen diner. Ieder gerechtje was een feestje! Het personeel is kundig en informeel: grapjes worden regelmatig aan tafel gemaakt. Wellicht is dit voor een niet-Rotterdammer niet altijd gepast. Als ik dan toch twee punten van aandacht mag geven: ik vind de kleding van de zwarte brigade erg oudbollig en het bijschenken van water gaat vaak wel erg nonchalant (vaak ook naast het glas). Al met al blijft Fred een van onze topfavorieten in ons geliefde Rotterdam.
Annet V.
  • Datum van je bezoek: 3 dec. 2017
Uitstekend restaurant in het hogere segment. Bediening is professioneel, eten van erg hoog niveau. Waarom dan toch geen 5 punten? Ik miste de verdieping in de sauzen, die wel in de andere onderdelen van het gerecht werd toegepast.
Karel B.
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2017
Gisteren het genoegen mogen proeven om te eten bij Fred.
Aangenaam ontvangst door het vriendelijke personeel. Het interieur is bepaald niet mijn stijl, maar over smaak valt te twisten. Bubbels vooraf, te kiezen uit een prachtige, met ijs gekoelde display dat doet denken aan de glazen kist van Sneeuwwitje, die naar het tafeltje wordt gereden. De sommelier was buitengewoon kundig en vriendelijk, ook als je zelf geen volleerd vinoloog bent.
We hadden een 'Dining with the stars' arrangement van meerdere amuses, vijf gangen en een dessert. We kozen zelf voor een wijnarrangement; altijd verstandig in een zaak als dit. ;)

Amuses waren stuk voor stuk een feest; fantastische smaken, stucturen en combinaties.
Het wijnarrangement was, zoals te verwachten in zo'n restaurant, perfect gekozen en samen met de uitleg een feestje.
De gangen waren werkelijk heerlijk! Wederom prachtige combinaties, maar zonder het gevoel dat je met ingewikkelde lif-lafjes zat te tutten, zoals in andere sterren zaken het geval kan zijn. Porties waren goed qua hoeveelheid.
De brioche met buikspek geserveerd in een rookmandje met Stout bier van Brouwerij Noordt was heerlijk en verrassend.
De kreeft in een bouillon met macademia noten en paksoi onder een krokant dakje met diverse kleine sprankeltjes groenten en bloemetjes was zo lekker dat er binnensmonds wat godslasterende geluiden loskwamen. De combinatie met een mooie Viognier was perfect.

Het personeel was netjes, maar ook lekker Rotterdams en los in de omgang. De grappen gingen heen en weer, maar professionaliteit bleef steeds bewaard, wat onder andere bleek uit de perfecte timing van het opdienen van wijn en gangen.
Wat ook opviel is dat er ogenschijnlijk geen onderscheid gemaakt wordt tussen gasten die 'het volle pond' betalen en van de kaart bestellen en klanten met een arrangement. Dit is bij eerdere ervaringen bij zaken als Parkheuvel en Zwet wel anders geweest. In die zaken hadden we het gevoel niet echt serieus genomen te worden en matige plakken te krijgen, wat een beetje sneu is.

Het lijkt me duidelijk: wij hebben bij Fred een erg fijne avond gehad!
Henri V.
  • Datum van je bezoek: 2 nov. 2017
Bij Fred eten is ieder keer weer een feestje. De ontvangst is zeer hartelijk en na een goed glas champagne start het 5 gangen diner vooraf gegaan door 3 amuses. Werkelijk alle gerechten zijn top en worden in een goed tempo uitgeserveerd. De bediening is zeer correct en legt goed uit, de wijnen geschonken bij de gerechten passen perfect.
De portionering is misschien net iets teveel, het nagerecht hebben wij niet genomen want het was meer dan voldoende.
Er is werkelijk niets op aan te merken in negatieve zin.
Madelon B.
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2017
De Heerlijk 10-daagse bracht veel publiek naar de lunch. Tamelijk agressieve manier van verkopen van champagne, niet leuk als je aangeeft geen alcohol te willen. Op de rekening werd niet-alcoholisch zoet drankje aangeslagen niet te drinken. Terwijl ik aan de gebrekkig Nederlands sprekende sommelier(?) toch echt zei dat ik geen zoete wijn wilde. Raar hoor. Als je zo je geld wilt verdienen als restaurant doe dan niet mee met de 10-daagse.
Eveline S.
  • Datum van je bezoek: 18 sep. 2017
Na alle lovende recensies te hebben gelezen en al vele (Michelin) restaurants geproefd te hebben in vooral Amsterdam (onze woonplaats) en het buitenland, wilden we verder kijken wat ons land te bieden had en kwamen we al snel uit bij Fred. Bij binnenkomst wordt de deur voor je geopend, de jas aangenomen en naar de plaats gebracht. Vervolgens komt er een soort prachtige glazen bak met alle champagnes naar je toe gereden waar je uit met kiezen met passende uitleg van de sommelier. Super fijn begin van de avond.

De sfeer is prima, formeel maar tegelijkertijd ook informeel. De bediening was allemaal vriendelijk en kundig. Er liep een dame rond die de dingen wat binnensmonds zei en er niet veel plezier in te hebben, maar de mannen maakten dit allemaal goed.
De prijs voor dit sterrenrestaurant is voordeling in vergelijk met andere restaurants met een ster (of 2).

Dan het eten; helaas is de conclusie dat ons dit ontzettend tegenviel. We vonden het absoluut niet tweesterren-waardig. Zeker in vergelijk met eerdere restaurants waar we gegeten hebben. We gingen voor het 9 gangen menu. De amuses waren prima, niet bijzonder maar wel lekker. De rest van de gerechten begonnen we bij het opnoemen van het menu al te watertanden, maar vielen ook allemaal tegen. De voorgerechten waren vooral vis: de zeebaars vond ik persoonlijk niet lekker, mijn partner vond het oke. Als tussengang kregen we foie gras met honing op een stokje. Heel mooi verpakt, maar echt niet lekker. Veel te zoet en de structuur van de foie gras was niet lekker. De rest van het eten was oké, maar niet erg smaakvol. De ingrediënten die naast het hoofdingrediënt waren toegevoegd droegen niets bij. Nergens konden wij de wow-factor bespeuren, die je wel hoopt te krijgen bij een sterrenrestaurant. De lekkerste gang vond ik persoonlijk de buikspek, geserveerd als een soort hamburgertje. Maar ook hier gold voor mij weer: lekker, maar niet een sterwaardig.
Wat ons overigens ook op viel: we zaten vrij vol na 6 gangen, terwijl we altijd voor de meeste gangen gaan en nooit vol zitten. De porties waren vrij groot.

Wat betreft de winepairing: we lieten ons met bijpassende wijnen verrassen. Deze waren allen erg lekker en passend bij de gerechten. Bij de 9 gangen werden 5 glazen geserveerd, halve glazen waren ook mogelijk.

Het zou een kwestie van smaak kunnen zijn, maar wat ons betreft in vergelijk met andere Michelin restaurants waar we zijn geweest, was dit wel echt een tegenvaller en niet bijzonder.
Ricardo B.
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2017
Gisteren 25 augustus 2017 samen met mijn vrouw heerlijk gegeten, het menu was uitgebalanceerd het is officieel 8 gangen maar er kwamen nog wat extra verassingen bij. De wijnen waren allen goed en uitmuntend gecombineerd. Bediening is top en de leuke vrouwelijke sommelier legde de wijnen goed uit. Een advies de bon bon van Foi gras zou iets meer zout mogen hebben iets meer crunch van hazelnoten en minder zoet de gekaremelisseerde honing zou minder moeten overheersen en zou ik vervangen voor mapple siroop dat is zoet met een heel licht bittertje.
De entourage bij Fred blijft bijzonder inclusief het toilet en mijn a vergeten de afsluiter op klassieke manier met de kaaswagen is en blijft top.

We komen zeker nog vaak terug bij Fred
Ricardo B.
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2017

We komen zeker nog vaak terug bij Fred
Sophie59 .
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2017
Samen bij Fred gaan eten met 'Dining with stars'. Elke gang was een streling voor de tong en iedere hap bevatte meerdere smaaksensaties. Personeel is vriendelijk en voorkomend, maar prettig informeel. Interieur is mooi en apart zonder opdringerig aanwezig te zijn. Leuk detail: naast mijn stoel stond een krukje waar ik mijn handtas op kon zetten.
mignon V.
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2017
Afgelopen zaterdag werd ik door mijn man meegenomen naar dit super restaurant. Wist helemaal niet dat het daar zat ..... Interieur bijzonder, bediening niet formeel, lekker rotterdams. En de samenstelling van het diner met wijnarrangement overheerlijk! Enig klein minpuntje: naar verhouding waren de nagerechten iets minder bijzonder, maar misschien kwam dat ook door de verbluffende mogelijkheden op de kaas"kar".
Aad D.
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2017
In Rotterdam hebben we in de afgelopen jaren diverse sterrenrestaurants bezocht; onze huidige favoriet Ivy/FG heeft echter een zware concurrent gekregen. Met drie personen bezochten we dit restaurant dat al een tijdje op onze wenslijst stond. Na een hartelijk welkom kregen we in de mooi ingerichte zaak een tafel op een prettige plek. We kozen voor een meergangen verrassingsmenu met bijpassende wijnen. Na een aantal heerlijke amuses kwamen de gangen in een prettig tempo op tafel, alles - zoals je mag verwachten - met fijne smaakcombinaties en mooie opmaak. Een favoriet was zeker de langoustine met onder andere kleine bolletjes van diverse soorten meloen; heerlijk! Het bedienend personeel deed op een opgewekte en kundige manier hun werk; altijd goed om te zien dat ze opmerken dat wij geen knipmessen aan tafel wensen maar dat ook zij bijdragen aan de sfeer aan tafel. We sloten af met een keuze van de kaaswagen die uitzonderlijk goed gevuld was.
Een fijn restaurant met heerlijke gerechten en heel prettige sfeer.
cornoor .
  • Datum van je bezoek: 29 jun. 2017
De maestro had zelf een papa-dag maar de gerechten bereid door zijn mede en opgeleide koks waren van zeer hoog niveau.
Het is altijd een feest bij Fred binnen te stappen, niet in de laatste plaats door de uitermate vriendelijke bediening o.l.v. de fromager en ober Sven.
De grote onbeschrijfelijke variëteit aan gerechten, is inmiddels een succes formule.
Wijnen ook van zeer goede kwaliteit.
Wij hebben gemerkt dat men bij z.g. aanbiedingen geen enkele concessie doet en.... het hoge niveau blijft gehandhaafd!
Kleine tip; Fred maakt vermoedelijk gebruik van BUMA vrije achtergrond geluiden, op den duur een irritant gebonk, dit kan veel beter.
Tot besluit; Hulde hulde!
John F.
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2017
zaterdag 10 juni had ik m'n beste vriend met zijn vrouw uitgenodigd om hier met zijn drietjes te dineren, Indische mensen. Hoewel zij zeker fijnproevers van de Indische keuken zijn waren ze van het diner heel erg onder de indruk. Fantastisch vonden ze de gerechten. Het was een belevenis en een prima sfeervolle avond. Dit was dineren op het hoogste niveau zeiden mijn gasten, iets wat ik volledig onderschrijf. De zorgvuldigheid waarmee elke gang wordt bereid en geserveerd is helemaal TOP. Het was geweldig. Een openbaring voor mijn vrienden die zeer onder de indruk afscheid namen aan 't eind van de avond.. Zij waren er speciaal voor uit België gekomen en waren mij dankbaar voor de uitnodiging. Dank voor deze hoogstaande culinaire avond, geweldig...
Marco J.
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2017
Met zn 5en genoten van het heerlijk arrangement. Lekkere amuses genoeg brood en mooie wijnen. Bediening had wat vriendelijker mogen over komen. Hoofdgerecht eendenborst het minst spannende gerecht. Al met al een leuke avond gehad.
Wimpo .
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2017
Prachtig restaurant met een schitterend interieur. Aan de gerechten wordt heel erg veel aandacht besteedt en die waren heel erg smaakvol, maar de wijnen vielen tegen. De 2 sterren restaurant onwaardige pinot noir werd helaas te warm geserveerd en het glas werd onvoldoende gevuld en dat is jammer (want het kost genoeg). De kaaswagen is een aanrader, er is veel expertise over maar helaas werd tijdens de restaurantweek de kaas extra berekend, naast het feit dat het dessert ook al in de rekening zat.
Sandra K.
  • Datum van je bezoek: 24 mei 2017
Hier tweemaal gegeten in 2016 (lunch & diner)
Beide keren uitstekende service, geweldige gerechtjes en werkelijk kunstwerken qua smaak.

Ik denk wel dat het interieur gedeeltelijk iets moderner/vernieuwender zou mogen. Maar dat is uiteraard weer een kwestie van smaak :)