Over het restaurant FG Restaurant

Fanatiek genieten aan de Maas

Meesterkok Francois Geurds gaat verder, de kracht van puur eten met een diep respect voor bereiding en smaak. In zijn smaaklaboratorium experimenteert hij eindeloos met ingrediënten voor eigen en pure smaken. Dat alles met het decor van de historie, de durf en de vernieuwing van Rotterdam.

Menuprijzen

9,5

Jouw recensie over het restaurant FG Restaurant

Sam-1989 .
  • Datum van je bezoek: 8 okt. 2017
Wij zien hier gaan eten omdat we 1 jaar getrouwd waren. De verwachtingen waren hoog. We kozen voor 8 gangenmenu. Het eten was heerlijk! Goed op smaak en de wijn was erg goed gekozen bij de gerechten. Tot zo ver overtrof het onze verwachtingen. Toch is het een eens maar nooit meer ervaring. De tafels staan erg dicht op elkaar waardoor je elkaar letterlijk verstaat. In het begin krijg je een heel boekwerk een wijnen, een hele doos peper om zelf te mixen. Het idee is leuk, maar teveel. Je wordt binnen 10 minuten zo overweldigd met allemaal dingen waar je uit moet kiezen. Ik had liever een keuze gehad uit 3 pepers dam uit 15. Pure gok bij het mixen voor de leek. Daarnaast zijn de porties veel te groot. Om half 12 savonds waten we bij gang 5. We zaten zo vol en waren ondertussen zo moe dat we er echt geen zin meer in hadden. We hebben het menu dan ook vroegtijdig afgekapt. Helaas duurde de rekening weer ruim 20 minuten. Al met al een nare nasmaak aan deze avond overgehouden
max F.
  • Datum van je bezoek: 17 sep. 2017
Buitengewoon hoge kwaliteit, mooi smaakcombinaties, prachtige wijnen. Gewoon gaan en ondergaan.
Niet te vaak komen, dan wordt je verpest.
Goodiebag een sympathiek gebaar als afsluiter.
Oscar V.
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2017
"Welk mes wilt u gebruiken?" "Welke pepermix" "Welk zout"
Er is een hoop te kiezen bij FG. Wij waren hier voor de lunch.
Het is even zoeken waar FG Restaurant te vinden is, maar het is prima te lopen vanaf CS.

Wat valt op:
Grote stoelen, veel houten accenten; ja, ik vond het een mooie zaak.
Met een computersysteem is te zien hoe de bonnen digitaal in de keuken komen te hangen waar de keuken door de bonnen heen kan scannen. Er was een vriend van Francois in de zaak en veel aandacht van de chef ging naar deze vriend. Het leidde mij iets af, want als de chef op de vloer komt, dan kijk je toch even op. Voor mij had dit was subtieler gemogen, of de aandacht breder verdeeld over de gasten.

Man wat zeur ik toch, was het lekker?
Ja, het was echt heel goed. Sorbet van piccalilly, perfecte kabeljauw, eenden/kippenlever met een kokosschuim, stuk voor stuk erg goed.
Wij hadden de lunch deal, voor 75,- inclusief amuses, 3 wijnen, koffie en friandises.

Eten, wijnen, bediening en entourage waren top.
Mijn enige tip zou zijn richting Francois. Mensen weten waar ze gaan eten en wie jij bent. Als je je aandacht verdeelt over de gasten in de zaak, dan voelt dat warmer. Maar heel eerlijk; dit was een top ervaring.
PUURScholte .
  • Datum van je bezoek: 28 aug. 2017
Afgelopen vrijdag gegeten. Helaas een grote teleurstelling geworden.

Na een uur gevraagd wanneer we gang 1 konden verwachten. Personeel was er vanuit gegaan dat we die al hebben gehad. De bijpassende wijnglazen kwamen snel weer op tafel en gerecht 1 werd uitgeserveerd.

Bij gang 3 werd de wijn vergeten en toen de borden al van tafel waren en ik er naar vroeg kwam ook deze snel op tafel met de opmerking: U zal de smaak van vis nog wel in uw mond hebben dan zal de wijn ook nog wel smaken.

De opvolgende gerechten werden elk met excuses voor de vertraging opgediend.

Zaterdagochtend direct een bericht gestuurd maar hier zouden ze nog op terugkomen...

Al met al een slechte ervaring en zeker niet passend voor een restaurant met 2 sterren.
Ronald K.
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2017
Onlangs met een vriend gegeten bij FG en genoten van een 5-gangen all-in menu.
Wat een feest! En wat een bijzondere gerechten en combinaties! Vooral de bereidingen van knolselderij waren heerlijk en origineel. Vijf gangen, en alle vijf fantastisch!
Aan alles kun je merken dat je in een tweesterrentent bent beland. Veel personeel, die snel en adequaat reageert. In tegenstelling tot de nonchalante chef-kok, die vriendelijk en über-relaxed door het restaurant slentert maar verder geen contact met de gasten maakt.

En ja, die stoelen. Door het enorme formaat niet wat men is gewend in restaurants, maar wij vonden ze zeer comfortabel.

Wat ons betreft is alleen de poeha met de messen, peper en zout 'over the top' en overbodig. Op een vers gezouten broodje met gezouten roomboter proef ik echt niet het verschil meer tussen 12 soorten zout. Mooie messen, dat wel, maar we gebruikten het alleen voor het hoofdgerecht. Voor ons geen echte meerwaarde.

Maar goed, dat is niet eens een minpuntje te noemen. Wij komen zeker terug!
Marcel P.
  • Datum van je bezoek: 15 aug. 2017
Heerlijk gegeten, enkel de snelheid was een beetje te hoog. Het had iets langzamer gekund zodat je nog langer kunt genieten.
De tafels staat ietwat dicht bij elkaar zodat het personeel met enig regelmatig tegen je stoel aanloopt om er tussendoor te komen. Dat was wel een dompertje.
Sjoerd W.
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2017
Wij keken al geruime tijd uit naar een gelegenheid om FG te bezoeken, op basis van de verhalen die wij via diverse media hebben vernomen en het volgen op sociale media. Wij hebben een voorliefde voor bijzondere (sterren)restaurants en sparen hier dan ook speciaal voor. In de afgelopen jaren hebben wij vele van Nederlands beste restaurants mogen bezoeken.

Het restaurant bevindt zich, wandelend vanuit het centrum, op een beetje vreemde plaats in een woonwijk. Het interieur is fraai, met grote zetels om op te zitten. Helaas zijn deze zetels niet erg praktisch, en te laag ten opzichte van de tafels, wat een minder comfortabel resultaat heeft. Ook nemen de stoelen dermate veel plaats in dat het personeel moeite heeft om met een trolley hier tussendoor te bewegen. Ook het toilet is direct gesitueerd naast één van de tafels, maar daar zaten wij gelukkig niet.

Ons bezoek aan FG verliep het eerste deel voorbeeldig, zoals het hoort in een 2-sterren gelegenheid. De eerste 5 van de door ons bestelde 8 gangen waren erg goed, waarbij ik ook de sommelier extra complimenten wil geven vanwege de gedurfde maar zeer passende wijnkeuze. Wel is er duidelijk een voorkeur voor rokerige smaken, die een centraal thema blijken. Het selecteren van een eigen pepermix en selectie van zout is grappig, hoewel het zelf vijzelen van de peperkorrels wat onbeholpen verloopt door de genoemde lage zit.

Helaas begon het voor ons na de 5de gang mis te gaan. De zesde gang liet heel erg lang op zich wachten, misschien wel 3 kwartier tot een uur, zonder teken of verklaring hiervoor, waar de voorgaande gangen een nette regelmaat kenden. De bij het gerecht behorende wijn begint, ondanks zo beperkt mogelijk nippen, al redelijk op te raken. Bij elke navraag werd beloofd dat het gerecht bijna geserveerd zou worden, dus toch maar wachten en van de wijn afblijven. De obers bleken nauwelijks aanspreekbaar en leken onze tafel maar helemaal te negeren, druk als ze waren met de andere gasten. De gerechten die wij al genoten hadden, als ook de gerechten die ons nog te wachten stonden zagen we vele malen passeren. Voor ons geen zesde gang, geen aanvulling voor de wijn of het water.

Uiteindelijk toch nog kunnen genieten van de zesde gang, met een bodem wijn; helaas had dit ook beter de afsluiter kunnen zijn, achteraf gezien. De volgende 'wijn' bestond uit een dropdrankje, het gerecht uit een drop/banaan-creatie dat we direct terug naar de keuken hebben gestuurd, helaas al snel weer een uur verder, en nog steeds zonder iets fatsoenlijks te drinken.

De irritatie werd in ruime mate verergerd door het opdienen van het laatste gerecht, een fruit-ijs onder een stolp die we al aantal keren voorbij hadden zien komen. Maar in plaats van de mooie stolp met inkepingen voor fruit werd ons een gladde stolp voorgezet. Geen fruit. Geen wijn. Bij een verzoek iets bijpassend te drinken werd verwezen naar koffie en thee.

Het toppunt bleek dat ook hierop gewacht moest worden, in een restaurant dat al leeg begon te stromen. Een enorme opstapeling van afknappers op een avond die toch goed begon. Een onwaarschijnlijk zure besteding van 500 euro.

De tekenende arrogantie van het restaurant bleek uit de reactie op onze klachten; volgens de computer hebben wij niet gewacht op ons eten en was ons nagerecht dezelfde als die van de andere gasten, ook al konden wij zien van niet. Blijkbaar kan met niet omgaan met problemen en kritiek, wat prima is zolang het goed gaat, maar waar in ons geval geen sprake van was.
Pieter K.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2017
De verwachtingen waren hooggespannen maar deze werden meer dan waargemaakt. Wat een fantastisch goed restaurant! Het vijfgangenmenu bestond stuk voor stuk uit zeer mooie gerechten. Maar daaraan voorafgaand een aantal fantastisch amuses oa. een hoorntje van tomaat met wat drop, gevuld met picalilly ijs. Wat een smaaksensatie! Echt héél bijzonder! Hoewel alle gangen van het menu heel bijzonder waren vielen er twee echt op namelijk de scheermesjes met gerookte paling en het hoofdgerecht de op drie manieren bereide Wagyu Kobe Beef. Een speciale pluim verdient ook de sommelier die bij alle gerechten een fantastische bijpassende wijn voor ons had geselecteerd. Is er dan geen enkel minpuntje? Ja een heel kleintje dan: de airco in de tuinkamer stond aan het begin van de avond wel erge koude lucht te blazen. Later op de avond werd het echter wel weer erg warm! Een kniesoor die daar op let want de overheerlijke gerechten met bijpassende wijn maakte alles meer dan goed!
Wim B.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2017
Fantastisch gegeten waarbij alles draait om smaak. Voorbeeldige gastheren en gastvrouwen die onzichtbaar aanwezig zijn. Kortom een heerlijk avondje uit.
lian K.
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2017
Heerlijke ontspannen sfeer met overheerlijk eten.
Wimpo .
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2017
We hebben hier heerlijk gegeten met uitermate vriendelijk personeel en de wijnen waren allemaal goed. Enige minpuntjes zijn misschien dat de tafeltjes erg dicht op elkaar staan en het uitzicht naar buiten niet zo interessant is. De koffie is matig.
KAJH .
  • Datum van je bezoek: 9 jun. 2017
Het eten bij FG was fantastisch. Bijzondere en verrassende gerechten met prachtige smaken, de omvang van de gerechten per gang waren uitstekend en de presentatie was prettig en origineel. Ook het bijbehorende wijnarrangement was heerlijk en divers. Helaas was de tijd tussen de gangen te lang en zou het personeel iets fijngevoeliger mogen zijn. Aandacht is fijn maar wat privacy tijdens een gesprek ook.
MBuR .
  • Datum van je bezoek: 17 mei 2017
Aanvulling op mijn recensie: lees in onderstaande berichten dat Francois aan tafel kwam,dat is bij ons niet gebeurd. Hij liep naar twee tafels toe, waar bekenden van hem zaten.
De stoelen zaten overigens heerlijk, ook voor mij en ik ben heel klein.
MBuR .
  • Datum van je bezoek: 17 mei 2017
Zaterdag met mijn vriend in FG gegeten en genoten! Vriendelijke bediening, leuke extraatjes (keuze uit zouten en pepers, tassenhoudertje, giftbagje mee). De ene gang was nog lekkerder dan de andere. Zalige amuses, in drie delen, asperges, kreeft op verschillende manieren geserveerd, piepkuiken, kobe vlees. Mijn vriend en ik geven weinig om desserts, maar dit was belachelijk lekker (vanille ijs met gekarameliseerde macadamianoten, dun schijfje lever (!) en bijzondere olijfolie).
Alles heel mooi van smaak en bijzondere combinaties. Onze portemonnees laten het niet toe, anders aten wij hier iedere maand.
herberdine .
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2017
Zaterdag hier geluncht wat een totale beleving van vooropstaand de smaken ,het interieur en bediening, de stoelen zaten heerlijk relaxed ,het eten En drank werden op het juiste moment geserveerd wij hadden een 5 gangen lunch genomen en elke gang overtrof de vorige! ook vond ik juist de verschillende pepers en zout om zelf te 'bereiden' heel leuk!Mijn man en ik hebben er 5 uur geluncht het was een heerlijke middag wat een genot en volgende keer een diner met overnachting!!
Liesbeth V.
  • Datum van je bezoek: 5 mei 2017
Wow!
Iedere hap was een feestje in je mond! De aandacht voor de kleine details waren echt "the cherry on the cake"
Het is genieten! Ook het feit dat François even komt kijken en vragen was een van de cherries.
Nanda V.
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2017
We worden naar een ruimte achter het restaurant geleid die gezellig is ingericht. Jammer dat we wat achteraf zitten, maar het voordeel is dat de tafeltjes daar wat verder uit elkaar staan dan in de grote ruimte. Daar zit je toch wel dicht op elkaar. De stoelen, fauteuils eigenlijk, vallen op. Ze zitten lekker als je met een glas wijn achterover wilt hangen, maar als je wilt eten is het - zeker als je klein bent - niet ideaal. Een kussentje in de rug maakt het iets beter, maar de tafel blijft voor mij te hoog. Er is veel oog voor detail en dat kunnen we zeer waarderen: mooi bestek, servies, meubilair tot zwart toiletpapier aan toe. Wat we minder goed snappen is dat de zout- en peperselectie in theedozen geserveerd wordt. Waarom geen mooi zwart kistje? Overigens vonden we dat sowieso wat over de top. Je eigen zout en peper uitzoeken en dat zelf met een vijzel malen. Ook je steakmes mag je uitzoeken en blijft bij elke gang liggen. Deze extra's hoeven van ons niet zo. Daar waar sommige andere tweesterrenrestaurants juist hebben gekozen voor een wat meer simpele/pure formule lijkt men hier voor de overtreffende trap te gaan. We gaan pas om 2 uur weg, dus met recht een avondvullend programma. Er zit ruim tijd tussen de gangen en dat kunnen we waarderen, maar op het laatst is het wel heel lang wachten op de bestelde koffie en thee en dat komt omdat er maar 1 theewagen is. De ruimte is sfeervol ingericht. Alleen de plaatsing van de toiletten (en het feit dat er maar 1 toilet is), deze komt midden in het restaurant uit, vonden we opmerkelijk. Dan het eten en de wijnen: zoals je mag verwachten is alles zeer smaakvol en ziet het er prachtig uit. De sommelier geeft leuke verhaaltjes bij de wijnen, het eten is heerlijk en ook de kaasselectie is fantastisch. FG associeer ik nog steeds met moleculair eten, maar daar is niets van terug te vinden. Desalniettemin was het een belevenis. Wel eentje die wat duurder is dan het gemiddelde 2-sterrenrestaurant.
Michel S.
  • Datum van je bezoek: 20 apr. 2017
Wat een smaak sensaties en wat een smaak explosies. Echt fantastisch gegeten. en wat een wijn spijs combinaties, 10 gangen en allemaal raak. De Chef komt ook nog even gezellig aan tafel een praatje maken. Dit is echt een aanrader. Als je van Michelin sterren zaken houdt, moet je hier geweest zijn.
Gerard D.
  • Datum van je bezoek: 6 apr. 2017
Top gegeten, jammer dat de meester er niet zelf was
Edgilst .
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2017
Met een gezelschap van 5 personen genoten van een 5 gangen menu. Fenomenaal genoten van het eten, de bediening en de sfeer. Verassende combinaties en sensationele smaakexplosies. Culinair genot!