Fabers

Doelenstraat 3-5 1811 KX Alkmaar Nederland Kaart

Over restaurant Fabers

Op steenworp afstand van het kaasmuseum in Alkmaar, ligt Restaurant Fabers. Een gewone naam zo lijkt het, maar in het Latijn betekent Fabers vakmensen. Het oude Schuttersgilde dat dateert uit 1561, waar restaurant Fabers in is gevestigd, creëert een unieke ambiance. Hoge plafonds, grote ramen en mooie houten elementen. Ook de gerechten zijn plaatjes. Met stip bovenaan staan de kreeft en tournedos op de kaart, maar ze hebben natuurlijk nog veel meer. Heb je iets te vieren of zoek je een moderne en stijlvolle vergaderlocatie? Ook dat is mogelijk.

Meer informatie over restaurant Fabers

• : Parkeerplaats

Maandag t/m zondag 11:00 - 00:00

• Af te huren , Terras , Wi-Fi
Marianne G.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2016
De reservering was terecht, ondanks de dinsdagavond een flinke drukte. In dit prachtige pand is het goed toeven. Het verrassingsmenu was een echte verrassing, heerlijke smaken en een mooie opmaak op de borden. De bediening was in goede handen bij onze bedien-dame, die heel subtiel toch rekening hield met onze wensen, prima dus. Dus niets te mopperen ? Toch wel, de akoestiek maakt het met elkaar praten niet eenvoudig.
R B.
  • Datum van je bezoek: 8 nov. 2016
Fabers is een regelrechte aanwinst voor Alkmaar. We bestelden een verrassingsmenu waarin chefkok Adrie van Eekelen op voortreffelijke wijze onze zintuigen aan het werk zette. Een bezoek waard!
Peter V.
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2016
Fantastische avond gehad in restaurant Fabers. Het verrassing menu boordevol smaak en verrassende gerechten.
Heren, diepe buiging????

Marijke A.
  • Datum van je bezoek: 30 sep. 2016
We hadden een romantisch etentje gepland en daarvoor is dit een heel geschikt restaurant, hoewel de akoestiek vreselijk is. De aankleding is echter fantastisch. We hadden de pech dat naast ons een gezelschap met twee schreeuwende kinderen zat, maar verder was het prima, erg goed eten en prima bediening. Goede prijs-kwaliteitverhouding!
Lan V.
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2016
Met een groep van 16 man gegeten. We kregen een groepsmenu, waar voor ieder wat wils op stond. De carpaccio was goed en de tournedos was boterzacht. Deze smolt op je tong. Minpuntje was het garnituur, deze mocht spannender en was ook niet op smaak gebracht.

De bediening is attent en goed. De ambiance is ook prettig. Zeker een aanrader!
VoGel1996 .
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2016
We hadden niet veel tijd en hadden dit vantevoren aangegeven. Daarom alleen een hoofdgerecht besteld. Mijn zus een vegetarisch verrassingsgerecht en ik een biefstuk.
Het vegetarisch gerecht was een spinazierisotto met een stuk gepaneerde geitenkaas. Zij vond dit gerecht veel te machtig en miste de groente. overigens lag er wel als garnering een beetje sla.
Mijn biefstuk was prima; alleen als warme groente een stukje verschrompeld worteltje, een paar plakken courgettes en 2 stukjes verschrompelde groene asperges. Apart was nog frites met in een bakje coleslaw; niet echt een lekkere combinatie.
Ondanks dat we aangegeven is dat we niet veel tijd hadden duurde het brengen van het eten erg lang; ruim 40 minuten
De bediening was erg aardig.
Pmu .
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2016
Prima restaurant met vriendelijke ontvangst in een prachtige ambiance.
Eten was prima, ook de presentatie van de gerechten was erg creatief.
Hier geen "Waagplein" eten, maar met zorg gemaakte gerechten.
Victor ?.
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2016
Gisteren weer echt genoten van dit geweldige restaurant. Midden in het centrum op een locatie die totale rust uitstraalt. Na een geweldig ontvangst weer even het pand bekeken maar nu bij daglicht, echt top dat de oude details van het pand bewaard zijn gebleven. Na de rondleiding zijn wij buiten op het terras gaan zitten waar wij echt van de geweldige lunch hebben genoten.
Wij hebben gegeten een Fabers Broodje en een Yakitori Ossenhaas met daarbij een frisse tonijn salade, wat echt geweldig was voor een hele redelijke prijs.
Bediening was absoluut top, de lunch was perfect, locatie geweldig en dat voor een prijs wat je niet verwacht voor een restaurant met zo'n uitstraling!
Fabers is een echte aanrader en wij komen hier zeker terug.
Bbep .
  • Datum van je bezoek: 1 jun. 2016
Op aanraden van mijn zoon, zijn wij vorige week in dit mooie historische pand gaan eten. Onze verwachtingen lagen al vrij hoog. Maar ik moet zeggen dat zelfs deze overtroffen werden!Wat een ontzettend mooie entourage! Zeer vriendelijke ontvangst.
Het eten was zalig! Spinazie als voorgerecht was prachtig opgemaakt en smaakte erg fris. Ossenhaas salade was verrukkelijk! Zo mals en zacht was het vlees. Lemon pie als dessert was smaakvol! Zeer vriendelijke, vrolijke dames in de bediening. De wijn werd de hele avond bijgeschonken. Ook mijn tafelgenoten waren zeer enthousiast. We zijn echt in de watten gelegd! Wat een belevenis!
Lindavermeulen .
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2016
Een tijdje geleden hebben wij onze trouwdag hier gevierd.
Mooi pand, open keuken, elegant en modern ingericht. Heerlijke halve kreeft met oesters gegeten. Mijn man een tournedos met wijnsaus, goed van smaak, alleen de wafel erbij voegde niets aan het gerecht toe. Champagne erbij gedronken. Als dessert het lopende chocolade taartje met gorgonzola, maar dat vonden wij beiden geen smakelijke combinatie, helaas.
Bediening professioneel.
Amsen .
  • Datum van je bezoek: 19 apr. 2016
Het eten was erg lekker, een perfecte tournados en kreeftenstaart. De bediening was attent en vriendelijk en de inrichting van dit voormalig gemeentemuseum was zeer smaakvol. 1 minpuntje. En dat is dat als je om water vraagt de tegenvraag gesteld wordt of je tapwater wil. Je denkt dan dat het gratis kraanwater is, maar het blijkt "gezuiverd" kraanwater te zijn, waarvoor je moet betalen. Jammer.
Xero .
  • Datum van je bezoek: 8 apr. 2016
Sinds einde 2015 zit in het pand van het voormalige stedelijk museum aan de Doelenstraat restaurant Fabers. De ingang zit aan de kant van het Doelenveld, het treurige plein dat dankzij het huidige gemeentebestuur maar geen mooi plein wil worden. Binnen is het sfeervol ingericht met grote ramen, smaakvol Japans of Chinees behang en mooie lampen. We bestellen de huiswijn, een redelijke maar niet bijzondere Sauvignon van Italiaanse herkomst, San Marzano Bianco (22,50). Later zullen we nog een fles bestellen.

Een disgenoot besluit tot twee voorgerechten: Pomodori tomatensoep (4,95) en een halve kreeft (15,00). De anderen gaan voor het hoofdgerecht waar Fabers het meeste eer in legt: Surf and Turf, een combinatie van kreeft en tournedos. De soep smaakt naar verse tomaten, prima dus. De kreeft is hel verfijnd van smaak, maar…na drie happen is-ie op. Dat zelfde euvel heb je bij de S&T, maar gelukkig zit daar en supermalse tournedos bij die smelt op de tong.

Ook de garnering is dik in orde. Erbij krijgen we goede patat die ongelimiteerd bijbesteld kan worden. Dat is nodig, want het zit in zo’n petieterig schaaltje. Kan dat niet wat scheutiger? Hetzelfde geldt voor de rauwkostsalade, het stiefkindje in menig restaurant. Wat rauwkost in een klein schaaltje gepropt. Fabers is daarop geen uitzondering. Als we echter patat bijbestellen wordt dat snel gebracht. Over het personeel gesproken, dat is attent en beleefd, maar dat is het dan ook wel. Ze swingen gewoon niet.

Toe bestellen we cheesecake (7,95) en een ‘lopend chocoladetaartje’ (7,95). De cake is prima, het taartje van pure vloeibare chocolade met blauwaderkaas en een bolletje vijgenijs is een absolute aanrader.

Minpuntjes? Jazeker. Voor het ‘platte’ water dat we bij de wijn krijgen, wordt 2,95 in rekening gebracht. Dat hoort gewoon niet, dat is geen klasse. Ook de zachte, maar desondanks irritante loungemuziek hoeft voor ons niet. En tenslotte, het fonteintje in het keurige herentoilet komt waarschijnlijk uit Madurodam.

Conclusie: Fabers is een aanwinst voor Alkmaar. Niet goedkoop (156,60 voor 3 personen) , maar kwaliteit heeft zijn prijs.
Hendrik B.
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2016
Op zaterdag 2 April 's-middags de lunch bij Fabers gebruikt. Heerlijk warm brood met ossehaaspuntjes. Alles mooi opgediend en heerlijk van smaak. 's - Avonds gedineerd bij Fabers. We hadden als voorgerecht jamon iberico en kreeftensoep. Alles was erg lekker. Vervolgens hadden we beiden als hoofdgerecht een tournedos van 250 gram en een halve kreeft. Alles erg lekker klaar gemaakt. Alleen een soort wafel bij het hoofdgerecht vonden wij niet zo lekker. Verder bij het hoofdgerecht lekkere patat en 4 verschillende sauzen. Al met al een mooi restaurant, aardige bediening en heerlijk eten. We komen nog een keer terug.
Marijke V.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2016
Gisteravond met vrienden hier gegeten. Het is een hele mooie gelegenheid. Jammer dat er voor mensen die wat moeilijk lopen (zoals onze vriend) de entree toch redelijk moeilijk is. Stapje af, stapje op. Het eten is geweldig. Carpaccio vooraf die eens een keer anders werd geserveerd als bij andere restaurants. Ipv vlokken parmezaan lagen er flinterdunne geroosterde broodjes met kaassmaak op. Heel lekker. De hele kreeft was geweldig en is door mij ook helemaal ontleed en natuurlijk opgegeten. Ook de tournedos was uit de kunst en supermals. Het garnituur was heel lekker vooral het taartje, maar het bord zag er helemaal gewoon geweldig uit. Pluspunt vonden wij dat het hoofdgerecht (geserveerd door 4 man) bij ons allemaal tegelijk op tafel kwam. Ik had wat minder geluk met het nagerecht. Vond het ijs erg zuur en de vruchten die erbij lagen ook, maar mijn tafelgenoten vonden hun toetje; cheesecake, lopend chocoladetaartje en het toetje met witte chocolade erg lekker. Minpuntje vonden wij wel dat er voor gewoon kraanwater (weliswaar in een mooie fles met de naam Fabers erop geserveerd, maar elke keer gewoon weer wordt bijgevuld onder de kraan volgens mij) € 2,95 wordt gerekend. Wij vinden nog steeds dat water gratis geleverd moet worden, zeker als er andere fris en sterke dranken worden besteld. Al met al een hele gezellige avond met voortreffelijk eten en een geweldige bediening. Dit restaurant komt zeker op onze bucketrestaurantlist voor 2e bezoeken.
Beste Sabtat,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. We zijn blij dat het eten zo goed beviel en dat we zelfs op jullie bucketrestaurantlist zijn gezet! Graag willen we nog even terugkomen op het water. Ons tapsysteem filtert en zuivert het water om de waterkwaliteit optimaal te houden. Daar rekenen wij een klein bedrag voor.
Tot ziens bij Fabers!
Alkmaarproever .
  • Datum van je bezoek: 6 mrt. 2016
De voorgerechten Bisque de Homard (schaaldierensoep) en de Tataki van Ossenhaas waren heerlijk. De tournedos ook perfect gemaakt. En als dessert een overheerlijke cheesecake met vruchten en gelei, koekkruimels en walnootijs. Alleen de garnering bij het hoofdgerecht viel tegen: vanwege een koud bord was de jus ook koud en de Amerikaanse twist met waffle, onbeperkt friet en coleslaw, paste voor ons gevoel niet bij het heerlijke vlees. Waarom niet zoals de Tataki een meer Oosterse twist aan de bijgerechten geven? Of de optie friet of puree/aardappels uit de oven? Onbeperkt is onnodig. De optie om goedkoop bij te bestellen voor grote eters lijkt me genoeg. Ook het decor: het behang ademt niet de warme sfeer die bij dit oude schuttersgilde past, een kaars zou meer sfeer geven dan het waxinelichtje op tafel, en de spots op het plafond zorgen ervoor dat je elkaar niet romantisch in de ogen kunt kijken (schaduwen naar beneden). De achtergrondmuziek is wat 'loungy' en hip, dat is een kwestie van smaak. Dus hoewel we heerlijk hebben gegeten, een paar minpunten die genoemd moeten worden, zeker vanwege de prijs en de (misschien te hoge) verwachtingen van deze prachtige locatie.
Foodloverliss .
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2016
Afgelopen weekend hebben wij voor het eerst gegeten in dit prachtige pand! Van de buitenkant ziet het er heel mooi uit. Net een klein kasteeltje! Bij binnenkomst werden we heel erg vriendelijk ontvangen. Onze jassen werden gelijk aangenomen (wat ik zelf erg fijn vind). Eerst kregen we een rondleiding door het pand. En we eindigden in een sfeervolle zaal waar onze tafel klaar stond. Als voorgerecht wilde we de coquilles, maar deze waren helaas op. Hierdoor hebben we alleen de tournedos gekozen. Het vlees was echt ontzettend mals! Minpuntje was wel dat het vlees aan de binnenkant iets warmer had gemogen. Verder was er niks op aan te merken! Bediening kwam regelmatig aan tafel of alles naar wens was, we vonden ze erg vriendelijk,attent en oplettend!
Onbeperkt friet is ook super. Dit zie je tegenwoordig niet veel meer in restaurants. We hadden de cheesecake als dessert. Deze zag er prachtig uit en smaakte erg goed. We komen zeker vaker terug. Alkmaar is weer een top restaurant rijker.
Rhooren .
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2016
Prachtig pand met een zeer smaakvolle warme aankleding. Rustige muziek op de achtergrond waardoor je je gelijk thuis voelt. De carpaccio zit in de top-3 ooit gegeten. Zowel de merlot as sangiovese (huis)wijn erg goed van kwaliteit en perfect op temperatuur. Hoofdgerecht een tournedos (medium) en ladysteak (done) in combinatie met een ossehaas salade. De garnituur was zeer mooi toegevoegd en ook weer super van smaak. Alles heel fris, supermals vlees en erg lekker. Heerlijk bakje frites erbij. Helaas kregen we niet alles op. Bediening vriendelijk en attent. Prijzen gezien kwaliteit meer dan redelijk. Je hebt het gevoel in een exclusief restaurant te zitten gezien de presentatie en de kwaliteit. Kleine tip voor het licht. Was bij binnenkomst ok maar op gegeven moment te veel gedimd. Misschien op de kaart een (geheim) plekje inrichten met een simpele kipfilet of iets dergelijks voor gasten die tournedos/kreeft niet lusten. Wij komen sowieso terug!
Lissy M.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2016
het voorgerecht, hoofdgerecht en zeker het valentijns-toetje waren heerlijk,
de bediening was vriendelijk en precies op het juiste moment.
het tafeltje bij de keuken is een aanrader, om te zien met hoeveel plezier en preciezie alle bonnen weggewerkt worden ( en dat waren er heel wat ) is een lust voor het oog.
wij hebben dan ook met 100 % genoten van ons valentijns etentje, ( de roos lag al klaar op de tafel ;) ), het is zeker een aanrader, je krijgt voor een mooie prijs een heerlijke maaltijd, buikje vol, en geheel ontspannen sfeertje
wij komen zeker terug
Verademuis .
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
Gisteren hier gegeten, echt super lekker. Kreeft en tournedos waren heerlijk. Maar het lekkerste vond ik mijn toetje. Ik had cheese cake. Elke hap was een smaaksensatie. Prijs kwaliteit goed in verhouding. Hier komen we zeker nog terug.
Frans S.
  • Datum van je bezoek: 5 feb. 2016
Top restaurant met goed betaalbare menukaart, top locatie, ruim opgezet en zeer goede bediening! Een aanrader! Hebben wel gemerkt dat reserveren wel handig is! Het is er alle avonden druk. Wij komen zeker terug.
Beste Frans233,
Bedankt voor je positieve feedback, we zien je graag terug bij Fabers!

Reactie van proever:

Dat doen we zeker. We hopen dan te kunnen genieten van je terras?