"In het Baskisch betekent extea thuiskomen. En dat geeft precies de essentie weer van wat dit restaurant wil bewerkstelligen. Je thuis voelen terwijl je je onderdompelt in de Baskische keuken. Waar pure smaken voorop staan en de ingrediënten van zo danig hoge kwaliteit zijn dat ze geen enkele opsmuk nodig hebben.

Veel van de producten worden door de Baskische eigenaar uit Baskenland geïmporteerd. Waaronder het vlees voor de Côte de Boeuf, die van Txogitxu koeien afkomstig is en die minimaal 15 jaar oud zijn. Het is dan ook geen wonder dat dit een van de signature dishes van het restaurant is!"

Tekst: Susan Aretz – Smulpaapje.nl
fotografie: Ashkan Mortezapour – Dishtales.nl

INSIDER tip

"Het Chef’s menu zorgt voor een mooie kennismaking met de Baskische keuken, zonder dat je zelf hoeft te kiezen."

Over het restaurant Etxea - Basque Cuisine

Gelegen in het oude centrum van Den Haag, in een zijstraat van de Denneweg opent op 1 maart **Restaurant ETXEA**. Een moderne keuken met Baskische invloeden in een geheel nieuw interieur. Etxea staat voor ‘thuis’, een plek waar we graag samen komen met vrienden en familie. Een plek waar passie, culinaire kunstwerken, mooie wijnen en fijne gesprekken worden gedeeld. Graag verwelkomen wij jullie in ons nieuwe restaurant voor lunch, diner, vergaderingen en private dining. Tot ziens bij Etxea!

Glas champagne

9,1

Jouw recensie over het restaurant Etxea - Basque Cuisine

Ron S.
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2018
Een wat tegenvallende ervaring die te maken heeft met dat de kaart is geminimaliseerd. Er zijn ook geen 4,5,6 gangen menu's meer mogelijk alleen nog 3. Naast dit menu is er minimale a la carte keuze. twee gerechten naast het menu. Wat we gegeten hebben was goed. O.a. heek en coquilles. Prima wijnen in het arrangement. De bediening was erg jong en had niet veel kennis van zaken. Sommelier, prima!
AnnieA A.
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2018
Erg verrassend. Heerlijke smaken. Mooi geserveerd. Mooie wijnen. Erg vriendelijke en adequate bediening.
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 9 aug. 2018
Knus restaurant op een mooie locatie in de binnenstad. Goed en gevarieerd eten. Prima wijnen, met EUR 7 per (klein) glas wel enigszins aan de prijs. De bediening is vriendelijk en attent.
Leonie T.
  • Datum van je bezoek: 9 aug. 2018
Goed eten voor een scherpe prijs! Vooral de menu's zijn prima te betalen. En de desserts zijn prachtig en heerlijk!
Henk H.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2018
Etxea betekent Welkom in het Baskisch en dat is een prachtige omschrijving. Recent is hier chef Ricardo uit het San Sebastian gearriveerd. Het gebied waar heel veel Michelin Sterren zitten. Nu kun je in Den Haag ook op topniveau eten. Wij zaten op een prachtige avond buiten hoek Hooikade Hooistraat op een bijzonder mooi stukje Den Haag. We werden verwelkomt door leuke vriendelijke bediening. Veel goede adviezen gekregen over wat zullen gaan eten. Wat kan goed eten toch een genot zijn als het zo lekker is De sommelier gaf ons daarnaast zulke goede adviezen over het aperitiefje welke wijnen bij de gerechten dat dit toch echt heel aangenaam is om zo te eten . Wij vonden het allemaal erg lekker en waren verheugd om zo leuk plekje in Den Haag te hebben. Etxea is een verrijking voor Den Haag.
Fred En Maja B.
  • Datum van je bezoek: 30 mei 2018
Wij hadden voor het 5-gangen menu met wijn arrangement gekozen, hetgeen een goede keuze bleek te zijn.
De hoeveelheden waren aan de kleine kant, maar uitstekend gemaakt.
De hoeveelheden wijn daardoor aan de ruime kant. Daar moet meer een balans in gevonden worden.
Het vlees was uitstekend klaargemaakt van van uitstekende kwaliteit en ik heb dit de kok ook verteld.
Irma En Simon Q.
  • Datum van je bezoek: 11 mei 2018
Elk gerecht was verrassend en heerlijk. Wel een kleine kaart, maar wisseld elke twee maanden.
Bialetti R.
  • Datum van je bezoek: 6 apr. 2018
Alles was gewoon lekker en ook soms
verrassend. Echt proberen
We are really grateful you have a nice time in our restaurant !!
Iris V.
  • Datum van je bezoek: 29 mrt. 2018
De open keuken is indrukwekkend. Echter de koks spuiten alles op uit flesjes en "zetten" het gerecht in elkaar. Dus weinig echte actie in de keuken. Geen gesis van een vers gegrilde inktvis.. veel koude creme, schuimpjes en poedertjes van dit of dat. Geen verse indruk. Zorg voor levende keuken. Smaken zijn redelijk maar nee, thuiskomen in de Baskische keuken was dit voor ons niet. Bij het verzoek een passende Spaanse (Baskische) wijn te serveren bij het gerecht, kregen we tot twee keer toe een Franse wijn suggestie. En zagen we dat restjes uit de ene fles werden overgeschonken in een andere fles. De hoge recensies vinden wij als we naar onze ervaring kijken, onbegrijpelijk. Iets wat mij ook stoorde was dat de kok het bijkletsen op straat met een andere kok van een andere restaurant kennelijk interessanter vond dat werken in de eigen keuken. Maar ja, als je alles uit de mis en place op de borden kan scheppen.. is ook wat saai... Minder poespas, meer actie in de keuken en bereid dingen vers, direct, maak gebruik van de open keuken. Dit was zonde. Goed concept, mindere uitvoering.
Niel W.
  • Datum van je bezoek: 16 mrt. 2018
Heerlijk eten, goede prijs, zeer vriendelijke bediening, knusse sfeer.
Open keuken straalt zelfvertrouwen uit en zag er netjes en schoon uit.
Topavond!
Richard P.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2018
Wij vonden de opmaak van de gerechten prachtig, maar de smaak balans was niet overal 100%.
bijv kuipje van de amuse nam de smaak weg van de inhoud, ook was de "chocobal" bij het dessert naar onze smaak gevuld met te veel vloeistof. Vlees & vis waren perfect.
Steven S.
  • Datum van je bezoek: 26 jan. 2018
Zeer gastvrije, aardige en deskundige mensen. Voelde mij zeer welkom. Eten en wijn zijn heerlijk, en van hoog niveau. Perfect wijn arrangement. Werd er blij van, dat is mijn belangrijkste criterium :). Bedankt !
Ron S.
  • Datum van je bezoek: 19 jan. 2018
Wederom een heerlijke avond gehad. De sfeer is goed, het personeel erg vriendelijk en alert. De Baskische keuken blijft verrassen. Zeer fantasievolle amuses. Heerlijke tartaar, lekker pittige coquilles. Mooi wijnarrangement. Heerlijk!
Marcheld .
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2018
Het restaurant ziet er super mooi uit met de nieuwe inrichting. De Chef werkt met topproducten en ze hebben heerlijke wijnen.
Michel B.
  • Datum van je bezoek: 2 jan. 2018
Prachtig opgemaakte bordjes met heerlijk eten. Tussen de gangen door (wij hadden het viergangenmenu) nog kleine hapjes, alle zinnenprikkelend. Een culinaire belevenis in een prettige omgeving. De open keuken geeft een fijne levendigheid, de bediening is attent en kordaat, en weet de wijnen van het arrangement goed te kiezen en toe te lichten. Kortom, een heerlijke avond gehad. Fijn om een dergelijk kwaliteitsrestaurant in Den Haag erbij te hebben.
Annelies G.
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2017
Echt genoten
Petra H.
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2017
Top!
Tine K.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2017
Het was weer gezellig en het teen was goed
Zoran G.
  • Datum van je bezoek: 9 nov. 2017
Superleuke ervaring! Heerlijk en spannend eten (interessante combinaties en nieuwe smaken), en goede wijnen in een prachtig interieur. Zeker een aanrader!
Onno V.
  • Datum van je bezoek: 2 nov. 2017
Wat een bijzondere belevenis! Extea is een aanwinst voor Den Haag. Bij binnenkomst werden we zeer hartelijk ontvangen. De houten inrichting is mooi, maar doet niet direct Baskisch aan. Als aperitief kozen wij de witte huiswijn, Basa. Prima keuze. Daarbij een amuse van eendenlever gelardeerd met dadel emulsie. Omdat dit de eerste keer was dat wij hier aten, besloten we ons te laten verassen met een 4-gangen menu. Vooraf hadden we een tartaar Baskische steak waarin oester was verwerkt met komkommer. Werkelijk overheerlijk. Zelfs mijn partner die niet zo gek is op tartaar vond dit tongstrelend. Het tussengerecht was een tongschar met bloemkool in een beure blanc saus. Helemaal perfect. Het hoofdgerecht bestond uit Cote de Boeuf txoqitau. Geleverd door hun Antwerpse slager. Sublieme smaak. Geserveerd met crème basil, zucchini, radisson en rode wijn jus.
Tot slot een dessert van bramen, blauwe bes en schapenmelk ijs. Het wijn arrangement completeerde het geheel. Zonder meer een aanrader voor iedere fijnproever!