Ethiopisch Restaurant Sunshine

Dinsdag t/m Donderdag 16:00 - 23:00
Vrijdag en Zaterdag 16:00 - 23:30

Mathilde K.
  • Datum van je bezoek: 15 apr. 2016
Eenvoudig ingericht restaurantje. Je waant je wel even in Ethiopische sferen. Genoeg ruimte tussen de tafeltjes voor wat privacy. We genoten samen van een grote enjera met rundvlees, bonen, boerenkool, linzen en nog veel meer... Echt gezellig om met je handen te eten en je eigen 'bestek' en 'bord' op te eten. Het smaakte wel goed. We dronken er heerlijke Ethiopische honingwijn bij, in een klein karafje. Wel een beetje flauw dat ze geen gratis leidingwater serveren, dat is niet erg gastvrij. De toetjes leken interessant, maar alle fruit was dus niet vers, maar uit blik. Dat is toch echt wel mindere kwaliteit. Mijn tafelgenote nam daarom maar ijs met noten en honing. De bediening was correct, maar maakte een wat afwezige indruk.
Jurjen B.
  • Datum van je bezoek: 24 mrt. 2016
Typisch Ethiopisch eten (eten met je handen), heel lekker maar begon ons wel qua smaak snel te vervelen. Restaurant zelf is simpel ingericht en oogt niet erg gezellig. Al met al leuke ervaring voor 1 keer, maar we zullen niet snel terug komen.
Zoetelievegerritje .
  • Datum van je bezoek: 6 feb. 2016
Bij Ethiopisch Restaurant Sunshine was het gemoedelijk druk op zaterdagavond. Het leuke is hier dat je met je handen eet. Van de Enjera (pannenkoek) scheur je een stukje af en hiermee pak je het eten van een grote schotel die je met elkaar deelt. Het smaakte prima! En voor een leuke prijs.
HelenP .
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2015
Vanavond lekker gegeten bij Sunshine. Pittig, maar goed te doen. We waren met z'n 4en en hadden een voorgerecht (lekkere salade en mailsoep) en als hoofdgerecht 2x gewoon gerecht en 2x combischotel. Gezellig samen gedeeld. Het is niet duur en de bediening is goed en supervriendelijk. Het enige minpuntje vind ik het plastic over de tafels. Qua inrichting is het verder wel erg sfeervol.
Ward D.
  • Datum van je bezoek: 25 jul. 2015
Vanavond voor het eerst gegeten bij deze geweldige, orginele tent. Enorm vriendelijk personeel, we bestelden een proefplateu en hebben heerlijk gegeten met fantastisch gecombineerde smaken en een heerlijk ethiopisch biertje (mongozo)ik raad het iedereen aan!
Athevandijk .
  • Datum van je bezoek: 11 apr. 2015
Allereerst: we voelen ons een beetje (..) afgezet. De charmante ober beveelt een gerecht aan om de keuken te leren kennen, dat achteraf buitensporig duur blijkt te zijn. Niet fijn en een reden om niet terug te gaan. Mijn inschatting is dat de maaltijd voor 2 volwassenen en 1 kind 5 euro totaal aan grondstoffen/materiaal gekost heeft. Waarom dan 60 euro moet worden afgerekend, zonder drankjes, voor-of nagerecht, is mij een raadsel.
Jammer want het eten was lekker: pittig gekruid en heel anders. Met onze handen eten en rond een klein tafeltje gezeten op krukken was ook weer heel origineel. We hebben er iets meer dan een uur gezeten. Langer zou echt niet gekund hebben qua zitcomfort.
Yaël W.
  • Datum van je bezoek: 12 feb. 2015
Gisteren samen met een vriendin gegeten. Bij binnenkomst denk je ojee waar ben ik nu terecht gekomen. Het ziet er anders uit dan een "normale" gestyled restaurant. Maar de bediening was erg vriendelijke. We hebben echt op zijn Ethiopisch gegeten dus met handen, maar ze bieden de mogelijkheid om met bestek te eten. Het eten is erg lekker, we waren beide aangenaam verrast. We vonden het beide meevallen qua pittigheid, maar als je niet veel gewent ben dan moet je even vragen wat je kan bestellen. De bediening hield rekening met voedselallergieën. Houden wel rekening mee dat het niet snel gaat. Dus omdat we kaartjes bij stadschouwburg hadden, at dat onrustig. De bediening is een beetje verstrooid, hij vertelde dat zijn collega er niet was, dus dan kan ik de chaotische bediening begrijpen. Maar hij maakte het goed door erg vriendelijk te zijn. We vonden het allebeide voor herhaling een optie
Zipeld .
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2014
In andere landen/steden eet ik regelmatig Ethiopisch, vandaag was ik in Utrecht en had al tips gekregen over Sunshine daar. Het restaurantje zit in een leuk deel van het centrum. De sfeer is gezellig en de aankleding gemoedelijk met een bar, de bediening is vriendelijk en informeel. De prijs-kwaliteit verhouding is goed: vers bereidde gerechten, aardig en verfijnd van smaak en goede porties voor gemiddeld €17, honingwijn toe van het huis. De schalen liggen helemaal vol met kleine gerechten, zoals de gewoonte is en wat ik het leukste vind (hoewel sommige recensenten anders gewend lijken). Het is lekker Ethiopisch eten in een passende ambiance, dus ik deel niet de mening dat het voornamelijk om 'de belevenis' gaat: ook het eten is de moeite waard. Na afloop mee naar huis gekregen wat over was.
Suzanne A.
  • Datum van je bezoek: 17 jul. 2014
We waren de eerste gasten, we werden direct vriendelijk onthaald en op ons gemak gesteld. De bediening maakte leuk contact en vroeg naar onze wensen. Hij prees wat drankjes aan en stelde voor om op maat een gerecht te maken, naar onze smaak. Niet al te lang later kwam de prachtige plaat met daarop Ethiopisch pannenkoek en allerlei groente/vlees gerechtjes erop. Heerlijk met onze handen zitten smikkelen. Ik zou dit restaurant zeker aanbevelen aan een ander, echter, ik vermoed dat er niet heel veel variatie in de gerechten is, dus gaat het meer om de beleving dan het culinaire. Ik zou er niet heel vaak gaan eten.
Het restaurant oogt wat donker en zou wel een make-over kunnen gebruiken van binnen. Het is wel warm, maar niet echt Sunshine...
Poeh .
  • Datum van je bezoek: 12 jun. 2014
Wat een afknapper. Ondanks alle positieve ervaringen op deze website, zou ik hier nooit nog eens gaan eten. Het eten is op zich wel lekker, maar erg kleine porties en de ietwat populaire ober wist ons wel heel snel en vlot te overtuigen tot het allerduurste van de kaart. Vier combinatiegerechten voor € 20 pp. Veel geld voor weinig eten in een locatie die qua ambiance en aankleding ook nogal wat te wensen overlaat.. Hij raadde onze kinderen het bananenbier aan terwijl onze zoon nog geen 18 is. Wist naar zijn zeggen niet dat het alcoholverbod tegenwoordig t/m 18 jaar is !
Op de menukaart in het restaurant lazen we bovendien tot onze verrassing : Wij serveren geen kraanwater ! Op de website staat dit nergens vermeld. Had ik dat daar gelezen, dan was ik er ook zeker niet heen gegaan. En als ik dan 2 Spa Blauw bestel à € 2,00 per persoon en ik krijg 2 glaasjes lauw water..., tja, dan weet ik het wel. Eens maar nooit weer!
Aimee V.
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2014
Al met al een prima plek om even lekker te eten, maar voor een mooie (langere) gelegenheid zou ik niet op deze krukjes willen zitten, met mijn knieën in het bord. De bediening is zeer vriendelijk maar niet super adequaat. Al met al heb ik mijn diner dan maar met 1 drankje genuttigd.

Naar de Ethiopiër ga je voor even iets heel anders op je bord, niet voor de diner-ervaring.
Rhodé Z.
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2014
Wij hebben hier met vier mensen gegeten. Op aanraden van de bediende gekozen voor het recept van de kok; hij serveerde op één grote plaat vele verschillende soorten sauzen. Ieder kreeg apart twee soort pannenkoeken. Het idee: Je scheurt een stukje pannenkoek af en pakt daarmee wat saus en dat eet je op. Deze manier van eten was erg leuk om eens gedaan te hebben. De 'sauzen' varieerde van pittig tot mild. Van vlees tot vegetarisch. Hierbij kun je ook zelf aangeven wat je zou willen hebben. De sauzen waren best lekker. De pannenkoek waarmee je dit opschepte vond ik alleen niet echt lekker. Dat was jammer. De service was naar mijn idee wat summier. Je moest veel zelf vragen. Wel beter dan opdringerig personeel naar mijn idee. Daarbij waren ze wel aardig.
De sfeer en het decor vond ik persoonlijk wel leuk, wat buitenlands. Eenvoudig, maar gezellig.
Heerlijketen13 .
  • Datum van je bezoek: 13 dec. 2013
Verrassend restaurantje voor wie eens wat anders wil proberen! Leuke, enigszins verstopte locatie middenin de stad. Inrichting zelf inderdaad rommelig, wat wel zijn charme heeft maar wellicht wat weinig comfort (op deze vrijdagavond waren schijnbaar alle 'normale' tafels gereserveerd, dus voor ons spontane bezoek waren wij aangewezen op een rond tafeltje met krukjes er om heen). Om kennis te maken met de Ethiopische keuken bestelden we voor 5 personen een combinatie van gerechten - in overleg met en op aanraden van de Ethiopische jongen die ons bediende. Leuk om met z'n allen rond een grote plaat je eten samen te delen en met je handen te eten! Van sommige dingen was, zoals in andere recensies ook al staat, wel wat weinig. Bijvoorbeeld slechts 3 kippenpoten voor 5 personen.
Zonder duidelijk overleg over wat we zouden krijgen, is uiteindelijk 5 keer 'de volle mep' berekend (volgens mij €20 p.p.). Dit vond ik zelf niet zo netjes en kreeg ook niet echt de indruk dat we het duurste van de kaart zaten te eten.
Het eten zelf was lekker van smaak (best pittig!), zonder probleem konden we meer vragen, en ook de Afrikaanse biertjes vielen in de smaak! De honingwijn was niet onze favoriet (wel aardig dat we wat mochten proeven!), en aan de toetjes hebben we ons niet meer gewaagd (mede gezien het gebrekkige zitcomfort).
Aardige bediening, erg informeel en niet verlegen om een praatje... Nog even wachten en ze worden volgens mij een Ethiopisch reisbureau ;-)
Marc B.
  • Datum van je bezoek: 4 dec. 2013
Je komt binnen in een wat sober restaurant. De bediening is vriendelijk. Je krijgt de wel bekende enjera (pannekoek die enigszins zurig smaakt) waar je de bergjes eten in kan vouwen. Wat met opviel is dat de hoeveelheid tegen viel. De enjera kitfo: slechts één drumstick is echt te weinig voor normale eters. In vergelijking met andere Etiopische restaurants is de presentatie niet zo mooi.
Joep V.
  • Datum van je bezoek: 24 aug. 2013
Twee Nieuw-Zeelandse jonge dames kennis laten maken met de Ethiopische keuken. Uiteraard vraag je dan om de 'national dish', de injera (soort pannenkoek) met daarop hoopjes pittig gekruid vlees, kip, ei, groenten etc). Erg lekker. Een van ons had de vegetarische versie. Ook de NZ-dames gingen voldaan de deur van dit cosy restaurant uit. Vergeet niet als aperitief te vragen om een glas 'tej', de smakelijke zelfgemaakte honigdrank; wordt gedronken uit grappige kruikjes. Door de harteliojke ontvangst en bediening voel je je hier echt gast.
Wretep55 .
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2013
Omdat we eens "anders" wilde eten zijn we hier terecht gekomen, het restaurant zit een beetje verstopt in een smal straatje en heeft een rommelige uitstraling wat zich binnen ook voortzet. Wij kozen voor het verrassings menu zonder voorgerecht en dat was maar goed ook want het hoofdgerecht werd opgediend op een grote schaal met wat pannenkoeken en je werd geacht dit met de handen te eten. De smaak was pittig en overheerlijk, het toetje bestond uit yoghurt met fruit dat uit blik leek en een scheutje honing, ik zou er iets beter van kunnen maken maar voorruit. Dus wil je een keer iets anders laat je dan niet weerhouden door de uitstraling en geniet van de Ethiopische sfeer
Yoepvh .
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2013
Afgelopen vrijdag heb ik samen met mijn vriendin in dit enigszins afgelegen restaurantje gegeten. We werden met open armen ontvangen, het personeel was innemend en laat je meteen thuis voelen. De serveerder heeft vol enthousiasme over het eten verteld, en kwam toen we met het hoofdgerecht klaar waren nog meer brengen (wat ik niet terugzag op de rekening) In één woord: super!

Het eten zelf is niet te vergelijken met wat dan ook. Eerdere recensies zijn al op de details ingegaan, dus die laat ik. Zowel ik als mijn vriendin vonden het heerlijk. Met je handen eten is ook een fijne afwisseling.

Twee kleine puntjes van kritiek: zoals in andere recensies aangegeven is de inrichting een beetje rommelig. Persoonlijk vind ik het wel z'n charme hebben, maar ik kan mij voorstellen dat het niet iedereen kan bekoren. Nummer twee: mijn vriendin is vegetarier, en had een vegetarisch gerecht besteld. Dit werd geserveerd op de zelfde plaat als mijn gerecht, welke vlees bevatte. In dit geval was het geen probleem, echter is het als vegetarier wel iets om rekening mee te houden. Als je aangeeft dat je het liever op een aparte plaat hebt, kan ik mij niet voorstellen dat daar moeilijk over gedaan worden.

Ik kom zeker terug!
Pienemelien .
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2013
Om ons 1 jarig huwelijk te vieren wilden we dineren in een restaurantje anders dan alle andere. Bij Sunshine waren daarom aan het perfecte adres! Geen biefstuk of kipsate, maar echt een andere cultuur. We waren er als enige (we kwamen heel vroeg) en de bediening had daarom veel tijd voor ons: hij kon erg enthousiast over zijn cultuur vertellen en we mochten ook nog boeken bekijken over Ethiopië. Toen er een aantal klanten bijkwamen, ontstond er een gezellige sfeer. Het eten was lekker en een hele ervaring: zonder bestek en met heerlijke honingwijn. Een ervaring die zeker voor herhaling vatbaar is!
Christiaan D.
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2013
Klein restaurantje midden in Utrecht, maar je waant je toch ook een beetje in tropisch Afrika als je plaatsneemt in Sunshine. Vrolijke, Ethiopische muziek en een wat rommelige inrichting met allerlei parafernalia. Het tafeltje heeft een plastic zeil wat een beetje plakkerig aanvoelt. We kiezen voor het All-In Menu met voorgerecht, combinatie van 4 hoofdgerechten en een nagerecht en dat voor slechts 27 euro per persoon. Vooraf neem ik de Telba Met Aib, een salade met yoghurtkaas en lijnzaad. Deze wordt opgediend in een simpel glazen schaaltje en bestaat uit ijsbergsla, tomaat, yoghurtkaas (een soort feta), olijven en lijnzaad. Het gerecht ziet er niet mooi of bijzonder uit, maar smaakt ok. Het is echter van het niveau 'dat kan ik zelf ook maken'. Tafelgenoot gaat voor een tropische paprikasoep, die echter wat melig is en niet zozeer tropisch. De hoofdgerechten zijn een stuk leuker. Je krijgt een injera (ietwat zurige pannenkoek gemaakt van sorgem-, mais- en bloemmeel) en daarop worden verschillende gerechten uitgestald. De bedoeling is dat je met je handen een stukje injera afscheurt en daarmee de gerechten opschept en direct in je mond stopt. Leuk om zo eens te eten. De verschillende gerechten zijn bijzonder, omdat het echt iets nieuws is. Boerenkool (!), yoghurtkaas, kikkererwtenpuree, gestoofd rund- en lamsvlees in een saus, drumsticks, ei, salade, het is van alles wat. En behoorlijk pittig, maar erg leuk om zo eens te eten en de gerechten verrassend lekker. Je merkt wel dat de gerechten niet vers bereid worden en een nadeel is dat het gerecht vrij snel afkoelt. Je kunt als drankje kiezen uit lekkere tropische biertjes zoals bier met kokossmaak en bananensmaak. Het dessert is voor ons de Abét Abét (lijnzaad met tropisch fruit en honing met yoghurt). Weer geserveerd in eenzelfde bakje als het voorgerecht is het gewoon Hollandse yoghurt met fruit uit blik en wat honing. Sunshine komt er door de charmante uitstraling mee weg, maar in elk ander restaurant kan dit bijna niet meer. Desondanks is het toetje prima te eten. Wil je goedkoop en echt samen eten in een leuke, Afrikaanse sfeer dan is Sunshine een aanrader.
Victor J.
  • Datum van je bezoek: 11 mei 2013
Heerlijk gegeten bij dit restaurant. Aardig personeel en ongedwongen sfeer. Laat je niet ontmoedigen door de wat weinig aantrekkelijke locatie! Probeer vooral ook de honingwijn en het kokosbier. Wij komen hier in iedergeval zeker nog eens terug!