Envy

Duur
Erg kort
Frederieke V.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
Ik was hier voor de tweede keer, de vorige keer was een paar jaar geleden en deze keer viel het me tegen. We hadden het chef's menu/proeverij. 3 van de zeven gerechten waren zonder bereiding: charcuterie, kaasplankje, en oesters. Prima voor een tapasbar, maar voor een restaurant wat zwak. De charcuterie was erg lekker. Oester vind ik al niet zo lekker dus ik kan daar weinig over zeggen, maar in de mijne zat een stukje schaal en dat is natuurlijk niet goed.
Van de bereide gerechten was de Indiase soep goed en lekker. Bij de rest was steeds wel iets mis. Het visgerecht was heel goed, maar de St. Jacques had geen smaak en dat was toch de helft van het gerecht. De kalfslende was uitstekend, maar de chocolade erbij een te groot contrast en dat gold ook voor de saus. Het kaasplankje had beter gekund: maar drie kazen, oude walnoten, en appelstroop in plaats van een echt zoetje. Het notenbrood was wel goed. Het dessert was net zo een teleurstelling: espressoparfait waar een geleermiddel in leek te zitten, gecombineerd met sorbet.
Het wijnadvies was goed en de wijn ook. We vroegen om ook wat water erbij en kregen een fles Sourcy die waarschijnlijk ook op de rekening is gekomen. Verder was de bediening best goed, alert en snel.
Ik kreeg later op de avond weer honger omdat ik nauwelijks zetmeel had gegeten, alleen wat brood bij de charcuterie en bij de kaas.
Ik kom hier niet weer, voor dit geld kan ik toch beter eten in Amsterdam.
Marco J.
  • Datum van je bezoek: 30 okt. 2016
Heerlijk, maar veel te kleine porties. Een stukje vlees van 1,5 bij 1,5 cm met een boontje erbij is wat karig als hoofdgerecht. We hebben dit 5 jaar geleden ook al ervaren bij Envy en zullen nu niet snel terug komen.
44694 K.
  • Datum van je bezoek: 22 mei 2016
Envy hanteert een leuke, eenvoudige formule met keus uit veel kleine hapjes waardoor grote en kleine eters altijd precies goed aan hun trekken komen. Bovendien kan je zo veel verschillende gerechten proberen zonder je te overeten. Prachtige, soms behoorlijk ingewikkelde bereidingen. Mooie structuren en smaken, met prachtige opmaak. Ondanks het grote aantal gerechten op de kaart zagen wij geen overlappingen in de gerechten die wij bestelden. Deze keuken weet hoe het moet en maakt zich er bepaald niet met een Jantje van Leiden vanaf.
Aardige, zeer attente bediening met goede kennis van de geserveerde gerechten.
Ondanks dat het bij Envy veel te donker is, valt toch het versleten interieur op. Vale tafels, wijnglazen vol met krassen. De trapleuning naar de toiletten plakt en er hangt daar een zeer onaangename geur.
Deze ambitieuze keuken en toegewijde bediening verdienen een veel lichter en moderner interieur! En fris sanitair, natuurlijk.
Fleurtje30 .
  • Datum van je bezoek: 10 apr. 2016
Wat een aanrader, met z'n 3en lekker 5 erg mooie gangen gedaan. Vooraf nog een mooie jamon Iberico, gevolgd door verschillende amuses. Als voorgerecht een perfect gegaard stukje tonijn met veel tierlantijntjes. De daaropvolgende foie gras, de entrecote, kazen en verschillende desserts allemaal schitterend. Mooie wijnkaart met veel op glas, kom hier snel terug!!
PatriciaVDC .
  • Datum van je bezoek: 10 apr. 2016
Zeer lekker gegeten in envy, we kozen voor de menu van de chef, originele gerechten, lekkere wijnen, vriendelijke en correcte bediening
Goede ligging in hartje amsterdam,
Genietergoedeten .
  • Datum van je bezoek: 6 apr. 2016
Elke keer dat ik voorbij ENVY fietste dacht ik daar wil ik nog een keer gaan eten dus de restaurant week was ideaal. De keuken voorin ziet er leuk uit maar de afruimbar in het midden gaf een hoop herrie en hectiek, volgens mij waren er wel 4glazen en borden stuk gevallen in 2 uur tijd. Het personeel kwam nogal onpersoonlijk en zelfs een beetje arrogant over.
Het eten zag er mooi gepresenteerd uit maar smaakte helaas flauw. Als je honger hebt moet je hier in elk geval niet heen gaan vanwege de mini porties. De wijn was totaal bijna even duur als het eten.
Het ergste vond ik nog wel dat ik aan het begin van de avond had aangegeven allergisch te zijn voor hazelnoten en ja hoor wat zat er in mijn dessert? hazelnoten!
De dame naast mij had ook aangegeven erg allergisch te zijn voor een aantal noten en kreeg hetzelfde voorgeschoteld.
Haar bord ging 3 seconde terug naar de keuken en hetzelfde bord kwam weer terug. Volgens mij begrijpt het personeel het begrip allergisch niet helemaal. Heeft het uberhaubt wel zin om aan te geven dat je een allergie hebt?!
Algehele ervaring? Erg teleurgesteld.
Keizersgracht .
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2016
We hadden een uitdaging voor de chef. In ons gezelschap was er iemand die wegens een kaakprobleem niet kan kauwen. De uiterst vriendelijke gastheer reageerde zeer gastvrij op dit ongebruikelijke verzoek en binnen twee zinnen was het direct positief afgestemd met de chef(s). Van het 5-gangen menu is er niets zichtbaar door de blender gegaan. Bij iedere gang kreeg onze vriend een waar culinair hoogstandje, prachtig gepresenteerd en smaken gewoon gescheiden gehouden. Deze chef verstaat zijn vak en greep de uitdaging met beide handen aan, chapeau! Ook de andere gasten waren overigens zeer gelukkig met hun heerlijke gerechten. Bediening ook top! We wonen in de buurt, dus aan restaurant aanbod geen gebrek, maar hier komen we zeker een keer terug!
Detail: bij een eerder restaurant om de hoek (Keizersgracht 324) durfden ze deze uitdaging niet aan, dus deze top service is zeker niet bij ieder restaurant vanzelfsprekend!
Donatello P.
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2016
Een avond met drie vrienden op de Prinsengracht in Amsterdam op de zondagavond. Envy stond nog op het lijstje om een keer te eten. En dat eten beviel prima in tegenstelling tot de bediening. Koud, afstandelijk en kortaf. Niet onbeleefd en geen onvertogen woord. Dat zeker niet en het was dus prima. Maar we kregen de indruk dat de dames in de bediening niet echt hun roeping hadden gevonden in dit vak. Helaas want het eten was prima. We kozen de chefs menu en een tafelgenoot die geen vis eet, kreeg vervanging. Italiaanse charcuterie op zeer verfijnde manier gesneden en vooral de Mortadella was heerlijk. Geserveerd met brood dat niet helemaal vers leek. Het tussengerecht was heerlijk. twee kakelverse oesters en daarna een plateau met 4 kleine gerechten. Verfijnd en vol met smaakverrassingen zoals het lauwwarme soepje of de gamba. Structuren en smaken is de specialiteit bij Vyne. Het wijnarrangement was overigens goed afgestemd en op verzoek (we hadden na 2 nieuwe wijnlanden het liefst iets Europees) werd er zelfs gewijzigd. Complimenten. Hoofdgerecht was een klein gerecht van 3 stukjes zeer mals, rosé gesneden rundvlees. En daarna volgde een kaasplank met 3 kazen. Tot slot een dessert met verschillende structuren van witte chocola en yoghurt. Erg lekker en vooral een smaaksensatie. Gecombineerd met een heerlijk glas Franse dessertwijn. Maar voor €13 het glas wel over de grens wat mij betreft. De koffie met Sambuca was prima. De rekening was inclusief fooi €300 en wat eten betreft verdiend. Complimenten voor de witte brigade. En die passie mist de zwarte brigade wel een beetje. Tot slot hoorden we om ons heen alleen maar Engels, Russisch en Spaans. Het blijkt inderdaad dat 80% van de gasten toeristen zijn. Voor ons geen punt maar het maakt het daardoor wel minder huiselijk.
Inge-5 .
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2015
Genoten van heerlijke kleine gerechtjes vol van smaak en zeer vriendelijke bediening!
Het restaurant is inderdaad wat donker en de tafeltjes staan inderdaad dicht op elkaar...
maar het bruist wel. Zeker op de avond dat wij er waren.
Henk_P .
  • Datum van je bezoek: 26 okt. 2015
Afgelopen maandag heb ik met mijn vriendin bij Envy gegeten. Een kennis heeft hier jaren geleden nog gewerkt en ik had veel goede verhalen gehoord. Helaas bleken die niet (meer) terecht.

Ik lees zojuist dat Envy kort geleden haar 10-jarig bestaan heeft gevierd. Helaas ziet het decor eruit alsof het ook al 10 jaar meegaat zonder onderhoud: het vernis op de houten tafels is afgesleten (en niet op een 'vintage' manier, maar gewoon door gebruiksslijtage), de spot boven onze tafel was stuk en de wijnglazen hadden, aan de vele krassen te zien, al te vaak in de afwasmachine meegedraaid. In een eetcafé is dat acceptabel, in een restaurant met deze prijsklasse niet.
Tot overmaat van ramp zaten op glazen duidelijk zichtbare sporen van het afwasmiddel / glansspoelmiddel! Dit is echt onacceptabel, voor alle restaurants maar zeker als, zoals hier, ook genoeg wijnen van €70+ per fles op je kaart hebt staan. Wie wil dat neerleggen als je moet drinken uit een glas waar nog afwasmiddel aan zit? Ik in ieder geval niet. De vraag aan het personeel of we andere glazen konden krijgen werd beantwoord met "Ja, we hebben een probleem met de vaatwasser". Er werd wel gekeken of de glazen op de aangrenzende tafel minder vies waren maar even afspoelen en met de hand poleren kwam kennelijk niet bij ze op.
Dit alles leidt tot een zeer slechte eerste indruk die helaas niet veel verbeterd is.

Ook de rest van de avond kwam de bediening, hoewel correct, vrij ongeïnteresseerd en afstandelijk over; een glimlach kon er bijv. niet af.

Ik was ook over het eten niet enthousiast. Het concept is bekend: meerdere kleine gerechtjes i.p.v. enkele grote. Het eten is ontegenzeggelijk mooi opgemaakt, maar bij proeving viel vrijwel alles tegen. Zo was de vis van één van de hoofdgerechten te gaar en daarmee taai en hadden de geconfijte vijgen bij het kaasplankje een zeer chemische bijsmaak die ik nooit ergens anders ben tegengekomen. Met andere woorden, de basics waren niet goed (genoeg). Bij een goedkoper restaurant zou je dit door de vingers kunnen zien maar in deze prijsklasse mag je echt (veel) beter verwachten. Bij het kaasplankje zat overigens ook amandelschaafsel hoewel mijn vriendin had aangegeven hiervoor allergisch te zijn (waarop gereageerd werd met: "geen van de gerechten heeft amandel". Slordig).
ErikAnnelies .
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2015
TIjdens een heerlijk lang weekend Amsterdam voor zondagavond eerder al gereserveerd bij Envy. Na een overheerlijke stevige Riocha bij wijnbar zusje "Vyne" met mijn vrouw en dochter neergestreken aan een gezellige sfeervolle tafel bij Envy. wij hebben gekozen om ons door de koks en het jonge bedienend team te laten verrassen. wij hebben werkelijk genoten van de 5 heerlijke gangen en het mooie wijnarrangement. Na koffie/ thee een heerlijke avondwandeling over de Prinsengracht, terug naar ons appartement. wat een fantastisch avondje uit!
gorbatsjov .
  • Datum van je bezoek: 7 sep. 2015
Gisterenavond spontaan hier gegeten op aanraden van de sommelier in de wijnbar Vyne dat er naast gelegen is.

Het concept is simpel; tussengerechten waarvan je er 2 a 3 kan proberen als diner. Echt waanzinnig lekker gegeten waaronder de steak tartaar, risotto, foie grois en gebakken buikspek.

Als desert de Black n'Yellow; Mousse en parfait van chocolade met citroen en Limoncello en de Babaretto; Baba au rhum, amaretto ijs, appel en kaneel. Alles was heerlijk.

Minpunten vonden wij de aandacht van het personeel, we zijn toch weer als een 'nummer' behandeld en niet als gasten waarvan men hoopt dat ze nog een keer terugkomen, en het interieur. Het is erg donker en iedereen zit erg dicht op elkaar.

Qua eten een absolute aanrader dus!
Elliane .
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2015
Heerlijk gegeten bij dit hip ingerichte restaurant. De hoge tafels in het midden geven iets minder privacy. Gebruik gemaakt van het vijfgangenmenu. Het voor en tussengerecht waren erg goed. Hoofdgerecht, kalfswang was iets aan de droge kant. Heerlijk nagerecht.
Peterenans .
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2015
Top gegeten super 5 gangen diner echt een verrassing vooral de langoustine, coquilles en de kakfswang waren echt super bereid leuke bediening en erg vriendelijk
Esdert .
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2015
Leuk hip restaurant. Wij gingen voor het vijf gangen menu. Het voorgerecht een kleine proeverij met een erg lekker stukje zalm. Het hoofdgerecht hadden wij kalfswang en dit was erg lekker mals. Het nagerecht, een chocoladeproeverij was top! Minpuntje was dat het eten in rap tempo werd geserveerd, terwijl we hadden aangegeven het rustig aan te willen doen.
Arie N.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2015
Envy bestaat 10 jaar en viert dat met een 6-gangendiner van hun 'signaturen dishes'. De chef is inmiddels een eigen restaurant begonnen en misschien is dat wel de reden dat ik dacht te merken dat de ziel uit het bedrijf is... De gerechten waren mooi opgemaakt, maar misten de finesse. De mannelijke bediening was erg servicegericht, maar de dames bedienden zich van een lichte arrogantie die ik helaas vaker in onze hoofdstad tegenkom. Al met al 'net niet', dus. De zaak zou een goede makeover kunnen gebruiken, de tafels zijn sleets en plakkerig. Om de (stalen?) muren was een flinke laag stof te vinden. De bezem er door!
Frits V.
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2015
Samen met mijn vrouw voor de 4-gangen gegaan. Het was allemaal prima maar niet wat we ervan verwacht hadden. Alles was 'goed' en daarmee is een 7 ook 'goed'. Omdat het onderdeel is iq creative zou je verwachten dat ze door ervaring alles zeer goed kunnen toepassen, dat valt nog wel eens tegen. hierdoor is de ervaring dat gewoonweg te duur is voor wat je krijgt voorgeschoteld. Service was ok, maar ook niet uitmuntend te noemen. De locatie is top, lekker aan de gracht.
Jade23 .
  • Datum van je bezoek: 13 mei 2015
Vandaag bij Envy gegeten, op aanraden van iemand anders. Drie gerechten besteld, makreel, langoustines en carpaccio van coquille. De eerste was een beetje aangebrand, de andere twee waren heerlijk. De bediening was echter ronduit slecht. Je voelde je bezwaard dat je er was en alles werd snel on onverschillig gebracht. Erg onvriendelijk al bij binnenkomst. Op de vraag of alles gesmaakt had, zeiden we dat alles erg lekker was, behalve de makreel, want wat aangebrand. 'Oh', was de enige reactie. Tja. Decor is voor overdag echt te donker, ik denk 's avonds wel ok. Ook zit je erg dicht op elkaar, te dicht. Toiletten kunnen echt niet: oud en vies en totaal niet passend bij de rest van de plek. Wij komen in ieder geval nooit meer terug.
DreekeHaarlem .
  • Datum van je bezoek: 27 apr. 2015
Op Koningsdag gegeten met 4 personen. Goede smaakbalans en originele combinaties in de gerechten of moet ik zeggen "gerechtjes", want die zijn aan de kleine kant, waardoor we naderhand nog wat extra besteld hebben. Interieur is mooi en sluit aan bij karakter van het grachtenpand (smal en diep). We zaten aan de hoge tafels, maar een kleine rugsteun (i.p.v. kruk) zou de avond veraangenamen. De WC's verdienen een opknapbeurt, derhalve een 7 voor decor. Service was verder uitstekend, 2 gerechten kwamen per abuis wat later, hetgeen adequaat werd uitgelegd en gecompenseerd. Hier komen we vaker.
Robin-Pieter .
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2015
16 april gegeten bij Envy op de Prinsengracht 381. Half 7 op donderdagavond met z'n drieën en we hadden niet gereserveerd. Er was nog een tafeltje tot 8 uur, die hebben we genomen.
Vooraf Envy brood (heerlijke truffelmayonaise), Lardo (bijzonder) en Salame Verona. Als hapjes de kip (zelf van een simpel kippetje kan je iets bijzonders maken), oester ceviche (zalig) en buikspek (doe nog maar zo eentje). Toe de rijstpudding (de pudding was niet bijzonder maar de koekjes en de passievruchten die er bij zaten maakten dat ruimschoots goed), en kaasjes.
Ondanks dat het niet druk was en we tot 8 uur de tijd hadden maakte de bediening geen haast. Wachttijden waren lang, maar als ze dan kwamen waren ze wel erg vriendelijk.
De ambiance blijft wennen. De sterke spots die op de tafeltjes schijnen verhullen niets: poleren van bestek en glazen moet je dan veel beter doen, en er zweeft een aardige partij stof in de lucht.
Maar dat neem je voor lief vanwege de kwaliteit van het eten. Het blijft een aanrader.