Dwars

Egelantiersstraat 24 1015 PM Amsterdam Nederland Kaart
31-206255306

Over restaurant Dwars

Bourgondisch Limburg in Amsterdam

Restaurant Dwars is de plek waar bourgondisch Limburg en bruisend Amsterdam samen komen en waar je ouderwets lekker kunt eten. Jo Vaessen, chef/patron gebruikt zoveel mogelijk biologische streekproducten en tovert deze om tot fantastische gerechten. Bij deze gerechten worden Nederlandse speciaalbieren "gepaird". Dit betekent dat er minimaal 2 verschillende Nederlandse speciaal bieren worden geadviseerd bij elk gerecht. Een bijzondere belevenis in de gezellige Jordaan.

Meer informatie over restaurant Dwars

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zondag 17:30 - 22:00

Duur
  • Datum van je bezoek: 6 dec. 2016
Oliver V.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2016
Het eten is goed, maar niet spectaculair lekker. In het restaurant was het erg rustig en kil, geen muziek of iets. Erg lang wachten tussen de gerechten waardoor we uiteindelijk een beetje klaar mee waren.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2016
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2016
Irma V.
  • Datum van je bezoek: 31 jul. 2016
Fantastische gerechten, zeer goed van smaak.
De keuze moegelijkheden zijn super, combi van
Vegatarisch of niet of combineer. Bier hoeft niet ze hebben
Ook Heerlijke wijnen.
Gastvrouw erg betrokken en enthousiast.
Wij kunnen t iedereen aanbevelen, wil je relaxed eten
Met Ijn 2 of met n groep dan kunnnen we je Dwars zeer aanbevelen.
Elles P.
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2016
Wat een heerlijk restaurant. In alle opzichten. Knus van binnen, fijn terrasje buiten. Enthousiaste gastheer met veel verstand van zaken. Mijn partner koos van een viergangen menu met bier en was aangenaam verrast door de bijzondere biertjes, zeker in combinatie met het eten. Ik dronk een Pinot noir. Deze vond ik erg bijzonder en smakelijk (wel een beetje aan de prijs). We hebben gewoon heel goed gegeten. Zeker ook leuk dat we een amuse kregen en zalig zelfgemaakt brood. Je proeft dat hier met liefde wordt gekookt en met mooie producten. Wij gebruiken de restaurantkaart waardoor we de avond afsloten voor een heel redelijk bedrag.
BAlieve .
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2016
In het hartje van de Jordaan in een historisch 17e-eeuws pand, aan de achterzijde grenzend aan een verborgen Claes Claeszhofje, dat pas ontstond in de 20e eeuw uit het samenvoegen van meerdere oude hofjes, ligt Restaurant Dwars. De chef-eigenaar afkomstig uit Bourgondisch Limburg zou (d)wars zijn van moderniteiten op het bord. Bier en gastronomie vormen hier een twee-eenheid. Bij elk gerecht van het menu zijn bijpassende Nederlands ambachtelijk gebrouwen bieren geselecteerd. En dat is precies wat wij weleens willen meemaken. Vanaf de Westertoren maar 5 minuten lopen. Tafeltjes buiten, mooi gedekt met strak gestreken wit tafelkleed en zo’n heerlijk groot stevig wit servet. Je voelt je direct welkom door koud water met mint, het luchtige warme zelf vers gebakken brood met kruidenboter en de op tafel gezette olijfolie en zout. Een amuse volgt, waarna wij besluiten voor een 3 en 4 gangen menu (36 en 44.50). Gekozen kan worden tussen vlees, vis en/of vegetarisch. Vooraf gerookte bavette-tartaar en loempiaatje, als tussen gerechten, kalfsmuis verrassend met makreel, gerookte zalm, aspergesoep. Als hoofdmaaltijden eendenborst en groententaartje. Overal gepast garnituur bij en dan die speciale flesjes bier (6.15-6.95). De duidelijke uitleg maakt de keuze makkelijker en je leert ondertussen ook nog meer over bier. Het eten was lekker, uit prachtige verse ingrediënten samengesteld, met zorg opgemaakt op leuke borden. Hier is duidelijk een chef met liefde voor het vak, het zelf roken van de bavette en de zalm tot en met het zelf maken van de pepermunt bij het afscheid verdienen onze complimenten. Het was een enorme en intensieve beleving, door de breed geschakeerde smaken van al die prachtig gebrouwen bieren. Dat smaakt naar meer. P.S. Er is ook een wijnkaart voor die liefhebbers.
Arianne B.
  • Datum van je bezoek: 25 mei 2016
het eten, de bediening, biertjes, eten... alles was gewoon heel erg goed. dag ervoor gereserveerd voor een groep van 8, was geen enkel probleem. ik raad het iedereen aan!
Joyce S.
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2016
Klein restaurantje met toch voldoende ruimte om te zitten en fijne sfeer. Meteen een karaf mintwater op tafel zonder gedoe en een uitstekende wijn. Zelfgemaakt broodje met bietenboter en olijfolie en een amuse was heerlijk. De menukeuze is niet uitgebreid, 2 menu's, maar was voor ons geen probleem, 1 had vlees en 1 had vegetarisch. Zeer veel verschillende ingrediënten en dus smaken, heel verrassend. Voor het dessert nog een amuse-dessert, crème brûlée, erg lekker. De hollandse kaasjes waren ook heel goed. De opmaak van de borden waren schilderijtjes. Vriendelijke bediening met steeds veel uitleg.
Jade D.
  • Datum van je bezoek: 31 jan. 2016
Via de website hebben wij besloten om hier eens te gaan dineren. Bij binnenkomst waren wij de eerste en werden heel hartelijk ontvangen. Het eten is heerlijk! En je word voorzien van amuse hapjes en zelfgemaakt brood. Prijzen zijn zeer redelijk.
minpuntjes: Er draait geen muziek op de
Achtergrond. Decor is normaal, niet heel bijzonder.
PietBood .
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2015
Een beetje verborgen in de Jordaan, de goede smaak weet dit kleine restaurant te vinden. De kok geniet van zijn lof, die hij krijgt nadat zijn gasten genoten hebben van zijn maaltijd. Een kunstenaar in de keuken die van mooie producten een prachtig gerecht voor ons klaarmaakt. Carpaccio van licht gerookte Ribeye, een mooi op de huid gebakken Magret de Canard. Bij ieder gerecht drinken wij een bier, een bier dat qua smaak prachtig aansluit bij de smaaksensatie van de gerechten. Een ware betovering, die ik voor geen prijs had willen missen. Prijs is overigens zeer vriendelijk evenals de gastvrouw en gastheer. Sjapoo!
Marloes122 .
  • Datum van je bezoek: 16 dec. 2015
Lekker eten, leuk dat er bij elke gang bieren werden aangeraden.
Het was rustig dus we werden goed bediend en uitgebreid geïnformeerd.
Alwin B.
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2015
Vrijdagavond 27-11-2015 heb ik met een groep van 8 personen gegeten bij dit restaurant. Het was voor mij de eerste keer.
De kaart is beperkt, 3 voor\tussen gerechten, 1 hoofdgerecht (eventueel vegetarisch) en 1 nagerecht (en/of kaasplankje). We besloten om alle 5 gerechten te nemen. En wat een uitstekende keuze was dat. Zelfgebakken brood met een bieten boter was een prima binnenkomer. Bieten boter klinkt niet lekker, maar is het wel. Daarna een uitstekende amuse ter voorbereiding op het menu.
Alle 3 de voorgerechten, wildterrine, varkenswangetje en pompoenrisotto waren uitstekend. De wildterrine met veenbesmayonaise was ronduit verrukkelijk. De pompoenrisotto was verrassend lekker en het varkenswangetje was uitstekend (lang) gegaard.
Als hoofdgerecht een eendenborst die voortreffelijk was bereid. Er zat zuurkoolstamppot bij wat persoonlijk niet mijn favoriet is, mijn tafelgenoten vonden deze duidelijk wel lekker.
Het nagerecht was een Tarte tatin van peer met honing-citroen ijs en daarbij nog kardemom hangop. De hangop vond ik er persoonlijk niet helemaal bij passen maar was qua smaak prima.
Alle gerechten werden na het serveren keurig beschreven door de bediening, zo hoort het.
Het gevaar bij een 5 gangen menu is dat de porties te groot worden geserveerd, was hier niet het geval, de portionering was precies goed.

De bediening was uitstekend, niet te opdringerig. De kannen met water werden constant bijgevuld en de tijd tussen de gerechten was precies goed.

En dan natuurlijk waar het in dit restaurant om gaat, de begeleidende bieren. Bij ieder gerecht hebben ze twee biersuggesties die de sommelier uitgebreid en vol enthousiasme aan tafel kwam uitleggen. Dit is verrassend leuk en anders, of is het dwars...
Als groep namen we gewoon alle suggesties over, dus 2 verschillende bieren bij ieder gerecht. Dit was erg leuk en resulteerde in een soort van proeverij, aan tafel kregen we daardoor leuke discussies over welke bier het beste bij het gerecht past.
Normaal gesproken drink ik altijd wijn bij het eten, maar ik heb deze avond geleerd dat wijn prima vervangen kan worden door bier. Diverse bieren haalden de toch al uitstekende gerechten naar een nog hoger niveau.
Voor diegene die absoluut niet van bier houden, probeer het eens, mocht het toch niets zijn dan schijnen ze ook een paar wijnen te hebben, maar aangezien ik die niet heb geprobeerd heb ik daar ook geen mening over.

Bij het verlaten van het restaurant stond de chef bij de deur voor een kort praatje en om de deur open te houden, hier kunnen veel chefs/restaurants wat van leren, uitstekend.
Koksmuts1 .
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2015
Wat is dit toch een leuk en apart restaurant omdat er geen wijn-spijs maar bier-spijs combinaties worden aangeboden. Bij ieder gerecht worden twee soorten bier geadviseerd waaruit je er een kiest. Als je met zijn tweeën hetzelfde gerecht eet, kan je een flesje bier delen. Handig omdat je dan na vier of vijf gangen een minder vol gevoel hebt. De gekozen bieren pasten qua smaak uitstekend bij de gerechten.
De avond begon met zelfgebakken spelt-/karnemelkbrood met bietenboter dat heerlijk smaakte, gevolgd door een amuse bereid met Hertog Jan Prestige. Er werd automatisch een karaf water op tafel gezet die niet berekend werd. Dat is zoals het hoort maar je maakt vaak anders mee!
De pompoenrisotto met paddestoelen was overheerlijk met mooie aardse smaken. Ook de langzaam gegaarde varkenswangen smaakten prima, mals, zoet en lekker plakkerig. Het hoofdgerecht was eendenborst filet met zuurkoolstamppot, pompoencrème, wortels, spruiten. Dat was lekker maar jammer dat het vel niet knapperig was gebakken. Nu was het zacht en dat geeft een minder prettig mondgevoel.
De service is vriendelijk en vlot, je krijgt een uitgebreide uitleg bij de keuze van het bier.
Marjolein V.
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2015
Een ware verrassing en beslist een aanrader! Heerlijke bier/spijs combinaties. Er is ook een wijnkaart, maar wij zijn de uitdaging voor het bier aangegaan en hebben daar van genoten. Zowel de koks als de bier-sommelier hebben overduidelijk passie voor hun vak. Aan de muren hangen mooie, uitvergrote zwart-wit foto's van Jordanese taferelen.
Michel H.
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2015
Heerlijk gegeten, vriendelijke bediening.
Jammer dat we erg lang moesten wachten tussen de gangen. Ik denk dat de kok op vakantie was:)
De biertjes deden het erg goed. Leuk om in een restaurant te zien dat de meeste gasten biertjes drinken.
Wij gaan zeker nog een keer.
Nilüfer G.
  • Datum van je bezoek: 5 jun. 2015
Wat een leuk restaurant! Geheel per toeval gisteren hier wezen eten, en het was een schot in de roos. Eten was heerlijk, bediening vriendelijk, en lekker ongedwongen.
Shamier .
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2015
Wauw! In alle recensies hiervoor is niets teveel gezegd. Wat was het eten lekker. Asperges waren het hoofditem. Deze waren op verschillende manieren bereid. Ik heb genoten! Ook het buikspek verdient een grote pluim. De locatie was prima, huiselijk en gezellig. De bediening uiterst vriendelijk. De uitleg bij elk gerecht en speciaal biertje werd duidelijk en smakelijk gebracht. Leuk, dat de kok later op de avond nog even langs kwam bij elk tafeltje. Wij weten nu, dat de kok graag bereid is te improviseren als een gast iets echt niet lust. Mijn tafelgenoot hield niet van asperges. Gelukkig heeft hij wel kunnen genieten van de super malse rundersteak. Een adresje om te onthouden en om zeker nog eens naar terug te gaan.
Cherie
Floor H.
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2015
Wat heb ik hier lekker gegeten!
Samen met mijn familie gingen we hier eten voor een écht familie diner. De sfeer was top, de bediening was leuk en in voor een grapje, het eten was heerlijk. Ik zou het aan iedereen aanraden!
GenietVanHetEten .
  • Datum van je bezoek: 9 apr. 2015
Na vele recensies te hebben gelezen besloot ik om mijn vriendin hier langs te brengen.
Het is een restaurant met een huiselijke sfeer.
De bediening was attent en het eten was heerlijk.
Als voorgerecht hadden we een lekkere steak tartaar en de paddenstoelen. Het vlees van de tartaar was van goede kwaliteit. Dat smaakte heerlijk. En de paddenstoelen waren ook lekker.
Als tussengerecht kregen we de schaal en schelpen. Ook goed bereid en smakelijk.
Ons hoofdgerecht werd het duo van kip. Het krokant gebakken kippendij was lekker, maar de textuur vulling van de rouleaux was niet aangenaam. De smaak hiervan paste niet in het gerecht.
Ons nagerecht, choco-sinaasappel, was verrukkelijk.
Ook de bieren die we kregen waren heerlijk.
Helaas konden we niet zo lang blijven, omdat we snel verder moesten. Het personeel had het gauw door en hielp ons meteen. Attent.
We komen hier terug en nemen zeker nog een vriend mee.