Dwars

Egelantiersstraat 24 1015 PM Amsterdam Nederland Kaart
31-206255306

Over het restaurant Dwars

Bourgondisch Limburg in Amsterdam

Restaurant Dwars is de plek waar bourgondisch Limburg en bruisend Amsterdam samen komen en waar je ouderwets lekker kunt eten. Jo Vaessen, chef/patron gebruikt zoveel mogelijk biologische streekproducten en tovert deze om tot fantastische gerechten. Bij deze gerechten worden Nederlandse speciaalbieren "gepaird". Dit betekent dat er minimaal 2 verschillende Nederlandse speciaal bieren worden geadviseerd bij elk gerecht. Een bijzondere belevenis in de gezellige Jordaan.

Meer informatie over restaurant Dwars

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zondag 17:30 - 22:00

Hein K.
  • Datum van je bezoek: 19 apr. 2017
Catheleyne W.
  • Datum van je bezoek: 9 apr. 2017
ik vond de prijs voor de vegetarische gerechten wel iets te duur, dat was hetzelfde als het vlees. Het eten zelf was echt fantastisch. Ik ben zelf niet zo fan van die ellenlange uitleggen die tegenwoordig standaard lijken te zijn. Ik wil ook gewoon praten met diegene waar ik mee ben. dat vind ik dus minder. Het bier assortiment is heel erg leuk, maar vond dat er wel meer witte wijn in het assortiment mag. Een leuke poiree, een pic poule de pinet, een chablis. OP zich wel een leuke gimmick, maar ik hou zelf dus niet van bier, maar wel heel erg van biologisch. en je ziet dat er liefde in zit in de gerechten. Ik ga zeker terug komen, maar hoop wel echt dat ze iets aan het wijn assortiment gaan doen. Dan worden ze mijn nieuwe favoriet!
Sjaak Z.
  • Datum van je bezoek: 4 apr. 2017
Goed gegeten. De procureur was erg lekker. Bediening wat gestressed terwijl de tent niet vol zat. Prijs kwaliteit is ok.
sandravanmerode .
  • Datum van je bezoek: 4 feb. 2017
Ik heb dit restaurant uitgezocht om met een vriend uit Amerika hier te eten. Bij binnenkomst was de ontvangst niet zo vriendelijk. De dame in de bediening was als machine, droog en afstandelijk, totaal niet communicatief, alsof we niet bestonden. Ik schaamde me voor mijn vriend, hij zei dat hij zoiets nog niet eerder had meegemaakt. Eten was OK, hoofdgerecht sprong eruit, goede kwaliteit. Zou hier niet nog een keer heengaan, niet voor het eten, maar je wil je op z'n minst welkom voelen in een restaurant.
Birgit V.
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2016
We zijn teruggekomen omdat de eerste keer erg goed bevallen was en wij destijds zowel over het eten als de bediening te spreken waren.

Ditmaal waren we met een groter gezelschap en zijn we nog steeds te spreken over het eten. Over de gastvrijheid waren we ditmaal helaas niet te spreken. De gastvrouw was kortaf, oogde gestresst en toonde niet het geduld dat bij een groter gezelschap hoort. Ook was er weinig flexibiliteit met betrekking tot keus uit het menu. Dit leidde wellicht tot wederzijdse irritatie. Concluderend voor kleine gezelschappen een aanrader.
oliver V.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2016
Het eten is goed, maar niet spectaculair lekker. In het restaurant was het erg rustig en kil, geen muziek of iets. Erg lang wachten tussen de gerechten waardoor we uiteindelijk een beetje klaar mee waren.
Willem J.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2016
Een geweldig restaurant waar ik met mijn gezelschap van 4 personen ontzettend heb genoten. De Ceviche van paddestoelen is een absolute aanrader. Wij komen hier zeker vaker.
Willem J.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2016
Irma V.
  • Datum van je bezoek: 31 jul. 2016
Fantastische gerechten, zeer goed van smaak.
De keuze moegelijkheden zijn super, combi van
Vegatarisch of niet of combineer. Bier hoeft niet ze hebben
Ook Heerlijke wijnen.
Gastvrouw erg betrokken en enthousiast.
Wij kunnen t iedereen aanbevelen, wil je relaxed eten
Met Ijn 2 of met n groep dan kunnnen we je Dwars zeer aanbevelen.
Elles P.
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2016
Wat een heerlijk restaurant. In alle opzichten. Knus van binnen, fijn terrasje buiten. Enthousiaste gastheer met veel verstand van zaken. Mijn partner koos van een viergangen menu met bier en was aangenaam verrast door de bijzondere biertjes, zeker in combinatie met het eten. Ik dronk een Pinot noir. Deze vond ik erg bijzonder en smakelijk (wel een beetje aan de prijs). We hebben gewoon heel goed gegeten. Zeker ook leuk dat we een amuse kregen en zalig zelfgemaakt brood. Je proeft dat hier met liefde wordt gekookt en met mooie producten. Wij gebruiken de restaurantkaart waardoor we de avond afsloten voor een heel redelijk bedrag.
BAlieve .
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2016
In het hartje van de Jordaan in een historisch 17e-eeuws pand, aan de achterzijde grenzend aan een verborgen Claes Claeszhofje, dat pas ontstond in de 20e eeuw uit het samenvoegen van meerdere oude hofjes, ligt Restaurant Dwars. De chef-eigenaar afkomstig uit Bourgondisch Limburg zou (d)wars zijn van moderniteiten op het bord. Bier en gastronomie vormen hier een twee-eenheid. Bij elk gerecht van het menu zijn bijpassende Nederlands ambachtelijk gebrouwen bieren geselecteerd. En dat is precies wat wij weleens willen meemaken. Vanaf de Westertoren maar 5 minuten lopen. Tafeltjes buiten, mooi gedekt met strak gestreken wit tafelkleed en zo’n heerlijk groot stevig wit servet. Je voelt je direct welkom door koud water met mint, het luchtige warme zelf vers gebakken brood met kruidenboter en de op tafel gezette olijfolie en zout. Een amuse volgt, waarna wij besluiten voor een 3 en 4 gangen menu (36 en 44.50). Gekozen kan worden tussen vlees, vis en/of vegetarisch. Vooraf gerookte bavette-tartaar en loempiaatje, als tussen gerechten, kalfsmuis verrassend met makreel, gerookte zalm, aspergesoep. Als hoofdmaaltijden eendenborst en groententaartje. Overal gepast garnituur bij en dan die speciale flesjes bier (6.15-6.95). De duidelijke uitleg maakt de keuze makkelijker en je leert ondertussen ook nog meer over bier. Het eten was lekker, uit prachtige verse ingrediënten samengesteld, met zorg opgemaakt op leuke borden. Hier is duidelijk een chef met liefde voor het vak, het zelf roken van de bavette en de zalm tot en met het zelf maken van de pepermunt bij het afscheid verdienen onze complimenten. Het was een enorme en intensieve beleving, door de breed geschakeerde smaken van al die prachtig gebrouwen bieren. Dat smaakt naar meer. P.S. Er is ook een wijnkaart voor die liefhebbers.
Arianne B.
  • Datum van je bezoek: 25 mei 2016
het eten, de bediening, biertjes, eten... alles was gewoon heel erg goed. dag ervoor gereserveerd voor een groep van 8, was geen enkel probleem. ik raad het iedereen aan!
Joyce S.
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2016
Klein restaurantje met toch voldoende ruimte om te zitten en fijne sfeer. Meteen een karaf mintwater op tafel zonder gedoe en een uitstekende wijn. Zelfgemaakt broodje met bietenboter en olijfolie en een amuse was heerlijk. De menukeuze is niet uitgebreid, 2 menu's, maar was voor ons geen probleem, 1 had vlees en 1 had vegetarisch. Zeer veel verschillende ingrediënten en dus smaken, heel verrassend. Voor het dessert nog een amuse-dessert, crème brûlée, erg lekker. De hollandse kaasjes waren ook heel goed. De opmaak van de borden waren schilderijtjes. Vriendelijke bediening met steeds veel uitleg.
Jade D.
  • Datum van je bezoek: 31 jan. 2016
Via de website hebben wij besloten om hier eens te gaan dineren. Bij binnenkomst waren wij de eerste en werden heel hartelijk ontvangen. Het eten is heerlijk! En je word voorzien van amuse hapjes en zelfgemaakt brood. Prijzen zijn zeer redelijk.
minpuntjes: Er draait geen muziek op de
Achtergrond. Decor is normaal, niet heel bijzonder.
PietBood .
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2015
Een beetje verborgen in de Jordaan, de goede smaak weet dit kleine restaurant te vinden. De kok geniet van zijn lof, die hij krijgt nadat zijn gasten genoten hebben van zijn maaltijd. Een kunstenaar in de keuken die van mooie producten een prachtig gerecht voor ons klaarmaakt. Carpaccio van licht gerookte Ribeye, een mooi op de huid gebakken Magret de Canard. Bij ieder gerecht drinken wij een bier, een bier dat qua smaak prachtig aansluit bij de smaaksensatie van de gerechten. Een ware betovering, die ik voor geen prijs had willen missen. Prijs is overigens zeer vriendelijk evenals de gastvrouw en gastheer. Sjapoo!
marloes122 .
  • Datum van je bezoek: 16 dec. 2015
Lekker eten, leuk dat er bij elke gang bieren werden aangeraden.
Het was rustig dus we werden goed bediend en uitgebreid geïnformeerd.
Alwin B.
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2015
Vrijdagavond 27-11-2015 heb ik met een groep van 8 personen gegeten bij dit restaurant. Het was voor mij de eerste keer.
De kaart is beperkt, 3 voor\tussen gerechten, 1 hoofdgerecht (eventueel vegetarisch) en 1 nagerecht (en/of kaasplankje). We besloten om alle 5 gerechten te nemen. En wat een uitstekende keuze was dat. Zelfgebakken brood met een bieten boter was een prima binnenkomer. Bieten boter klinkt niet lekker, maar is het wel. Daarna een uitstekende amuse ter voorbereiding op het menu.
Alle 3 de voorgerechten, wildterrine, varkenswangetje en pompoenrisotto waren uitstekend. De wildterrine met veenbesmayonaise was ronduit verrukkelijk. De pompoenrisotto was verrassend lekker en het varkenswangetje was uitstekend (lang) gegaard.
Als hoofdgerecht een eendenborst die voortreffelijk was bereid. Er zat zuurkoolstamppot bij wat persoonlijk niet mijn favoriet is, mijn tafelgenoten vonden deze duidelijk wel lekker.
Het nagerecht was een Tarte tatin van peer met honing-citroen ijs en daarbij nog kardemom hangop. De hangop vond ik er persoonlijk niet helemaal bij passen maar was qua smaak prima.
Alle gerechten werden na het serveren keurig beschreven door de bediening, zo hoort het.
Het gevaar bij een 5 gangen menu is dat de porties te groot worden geserveerd, was hier niet het geval, de portionering was precies goed.

De bediening was uitstekend, niet te opdringerig. De kannen met water werden constant bijgevuld en de tijd tussen de gerechten was precies goed.

En dan natuurlijk waar het in dit restaurant om gaat, de begeleidende bieren. Bij ieder gerecht hebben ze twee biersuggesties die de sommelier uitgebreid en vol enthousiasme aan tafel kwam uitleggen. Dit is verrassend leuk en anders, of is het dwars...
Als groep namen we gewoon alle suggesties over, dus 2 verschillende bieren bij ieder gerecht. Dit was erg leuk en resulteerde in een soort van proeverij, aan tafel kregen we daardoor leuke discussies over welke bier het beste bij het gerecht past.
Normaal gesproken drink ik altijd wijn bij het eten, maar ik heb deze avond geleerd dat wijn prima vervangen kan worden door bier. Diverse bieren haalden de toch al uitstekende gerechten naar een nog hoger niveau.
Voor diegene die absoluut niet van bier houden, probeer het eens, mocht het toch niets zijn dan schijnen ze ook een paar wijnen te hebben, maar aangezien ik die niet heb geprobeerd heb ik daar ook geen mening over.

Bij het verlaten van het restaurant stond de chef bij de deur voor een kort praatje en om de deur open te houden, hier kunnen veel chefs/restaurants wat van leren, uitstekend.
Marjolein V.
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2015
Een ware verrassing en beslist een aanrader! Heerlijke bier/spijs combinaties. Er is ook een wijnkaart, maar wij zijn de uitdaging voor het bier aangegaan en hebben daar van genoten. Zowel de koks als de bier-sommelier hebben overduidelijk passie voor hun vak. Aan de muren hangen mooie, uitvergrote zwart-wit foto's van Jordanese taferelen.
Michel H.
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2015
Heerlijk gegeten, vriendelijke bediening.
Jammer dat we erg lang moesten wachten tussen de gangen. Ik denk dat de kok op vakantie was:)
De biertjes deden het erg goed. Leuk om in een restaurant te zien dat de meeste gasten biertjes drinken.
Wij gaan zeker nog een keer.
Nilüfer G.
  • Datum van je bezoek: 5 jun. 2015
Wat een leuk restaurant! Geheel per toeval gisteren hier wezen eten, en het was een schot in de roos. Eten was heerlijk, bediening vriendelijk, en lekker ongedwongen.