Drank & Spijslokaal Het Schoutenhuys

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zondag 17:30 - 21:00

Lesley P.
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
Al enkele keren op Texel verbleven, maar nog nooit in Het Schoutenhuys gegeten. Vorige week daar voor de 1e keer "Gerechies" gegeten. De kwaliteit van de "Gerechies" was goed. Had zelf overigens liever iets meer typisch Texelse "Gerechies" gezien. Ofschoon de zaak niet vol zat, was de wachttijd tussen de verschillende gangen met "Gerechies" wel erg lang. De bediening was ronduit slecht. Lege borden, glazen en frisdrankflesjes werden pas na enkele keren reclameren opgehaald. Om schoon bestek moest worden gevraagd. Het decor kwam niet uit de verf door onder meer de verlichting. Kortom: de "Gerechies" zijn prima - leuk bedachte formule ook - maar voor het overige valt er nog het nodige te verbeteren, te beginnen met de bediening en de wachttijd tussen de verschillende gangen.
YasenEd .
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2016
Afgelopen week lekker gegeten in dit restaurant. Mooie gerechtjes en goed geprijst voor een 5 gangen diner. Mooie combinaties van vlees, vis en groente en mooi gebalanceerd. Huiswijn was ook lekker.
Martine B.
  • Datum van je bezoek: 18 feb. 2016
Heerlijk gesmikkeld van alle hapjes! Alles is gemaakt met zeer veel zorg voor de smaken en presentatie, en erg vriendelijke bediening. Tapas of mezes op z'n Hollands. Samengevat: een feestje!
EdSyl .
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2015

Ons oog is gevallen op dit restaurant ivm de menu kaart die is er niet. We hebben met zijn alle genoten van de diverse gerechtjes ze waren echt perfect. De smaak was voortreffelijk en de opmaak perfect. Het waren mooie gerechtjes vanuit de zee en het land allemaal in het teken van Texel. Het is echt een aanrader. Het enige nadeel was onze positie van de tafel waardoor men niet goed kon uitserveren en wij zelf borden moesten doorgeven en helpen aangeven bij opruimen. Klein min puntje.
Culinair-genot .
  • Datum van je bezoek: 4 sep. 2015
De gerechies waren erg lekker en ook aardig veel. 5 gangen met een totaal aan 14 gerechies. Het personeel was vriendelijk en bij elke gang werd duidelijk uitgelegd wat er op de borden lag. De inrichting is ontzettend sfeervol. Kortom, heerlijke avond gehad.
Frank K.
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2015
Zeer leuk concept om meerdere kleine gerechten in een soort amuse vorm in meerdere gangen te serveren. Keurig werd van te voren gevraagd of er nog rekening gehouden koest worden met smaken en of allergieën. Prijs kwaliteit tip top in orde en voor de 'toerist' een leuke manier om op ontdekkingsreis te gaan naar de plaatselijk producten. Een goede fles gewoon betaalbaar 30,00. Gewoon goed, lekker gegeten niet zwaar hoogstaand maar prijs kwaliteit zeker tip top in orde.
Wolbert P.
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2015
Hartelijke ontvangst, aardig zitcomfort. Duidelijk op verzoek aangegeven waar wij niet van houden. Dure wijnkaart, fles van over de €30,- uitgezocht. Wijn heeft niet gelucht en was veel te warm. Naar schatting tegen de 25 graden. Na opmerking werd er gemeld dat zij aan het overwegen zijn misschien een klimaatkast aan te schaffen. Eten was lekker en netjes bereid. Bijzonder dat de serveerster aangaf dat wij een kaasplankje van €3,50 of €5,50 konden kiezen terwijl de prijs van het hoofdgerecht niet gemeld was. In de volgende gang zat geitenkaas waarvan mijn vrouw duidelijk aangaf dat niet te lusten maar dat werd netjes opgelost. Het toiletbezoek was schokkend, een soort jaren tachtig van der Valk toilet wat te smerig was om hier te omschrijven. Na een kopje koffie toe de forse rekening betaald te hebben en na alle klachten geen enkele concessie te hebben gekregen, verlieten wij het pand met een enigszins onbehagelijk gevoel.
Arthur D.
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2015
Gisteravond " Gerechies" gegeten.
Op zich flinke hoeveelheid ( 5 gangen met 14 gerechten) voor slechts 29,50 ook de bereiding was op zich niet slecht alhoewel vis op de huid gebakken verwacht ik wel een krokante vel, en een varkenshaas medaillon mag best rosé aan de binnenzijde. De grote teleurstelling zit hem in het feit dat men adverteert met " proef en ervaar Texel" dan verwacht ik vooral Texelse gerechten en dat was helaas totaal niet het geval. Van alle 14 gerechten waren er slechts enkele met een Texels ingrediënt. dat noem ik geen Texel culinaire ervaring. Een stukje gebakken vis van Texel i.p.v. Koolvis een stukje Texels lam i.p.v. Een varkenshaas medaillon zou mooi zijn Zelfs het ijs kwam niet van Texel. Vismoes was ronduit smerig en leek niet van verse vis, en de bruchetta was oudbakken en erg droog.
Bediening was erg goed, netjes voorstellen en aangeven dat hij de gastheer is. Toen er wat meer tijd tussen de gangen zat werd spontaan een wijntje aangeboden voor het wachten, Keurig, Vriendelijk, correct, paar kleine dingetjes vergeten is dan niet erg. Bediening maakte de avond een beetje goed ook al hadden wij er qua eten veel meer van verwacht.
Pand van het restaurant is een oud gerechtsgebouw uit 1600 zoveel zowel binnen als buiten erg gaaf.

Op zich grappige ervaring maar 1x is voor ons genoeg geweest er zijn teveel andere restaurant die meer met plaatselijke ingrediënten werken en onze voorkeur hebben boven het schoutenhuys.
Tip voor de kok meer Texel, en gebruik alleen de aller verste ingrediënten!
Maikelr .
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2015
We hebben genoten van de 'Gerechies'.

Mi(s)cha was een formidabele gastheer, zelden een betrokken iemand gezien zoals hij. Hij is pas 20, weet alles duidelijk maar toch smakelijk uit te leggen. Hij proefde zelfs onze wijnen voor, nadat ik hem er op gecomplimenteerd had legde hij uit dat hij (helaas) de enige is die dat doet in Het Schoutenhuys. Enfin, wij mazzelden.

De Gerechies;
- Amuse van garnaaltjes met een fijne dressing; 7
- Voorgerechies: 8

De hoofdgerechies (vis/vlees) waren erg goed. Ik houd normaal meer van vlees, maar de bereiding van de koolvis & de makreel (gebakken op de huid) waren subliem. Enige minpuntje aan de 'vleesgang' was het wrapje. Die vonden we beiden een beetje flauw. Hij had wat excentrieker gemogen.

Dessert; supercombinatie van smaken. Mascarpone ijs, een witte chocolademousse, een petit crême Brulee en een ijssmoothie van bloedsinaasappel.

Dessert was super, maar in het ijsbolletje zaten een paar schilvers van ijsvorming. (Dat is uiteraard uit den boze, en heel erg zonde van de gang.)
Hoewel de smaak van het ijs wel erg goed was, heerlijk fris.

Mi(s)cha, heel veel succes in je carrière als gastheer. Het was een verademing!

Tot ziens!

Amanda V.
  • Datum van je bezoek: 31 jul. 2015
Naar dit restaurant gegaan met het idee om veel van de texelse producten te proeven. Voor een leuke prijs, veel lekkere hapjes was het idee. Dit is voor mij helaas erg tegen gevallen. Het was niet vies, maar zeker ook niet smaakvol. Het was eenvoudig, waardoor het niet aan mijn verwachting voldeed. Dan betaal ik er liever wat meer voor of minder gerechten van kwaliteit dan enkel kwantiteit. De bediening deed zijn best, maar was lang niet altijd even allert op ons gezelschap. Ik zou er nooit meer naar terug gaan.
Sam E.
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2015
We hebben werkelijk waar heerlijk gegeten. Afwisselende en verrassende gerechies streelden onze tong en vulden onze magen.
Didi B.
  • Datum van je bezoek: 14 mrt. 2015
Wij hadden er veel van verwacht, van Gerechies van de Schout. Heel veel kleine proeverijtjes, maar niet altijd even lekker. Ik zou er niet meteen weer gaan eten, alhoewel de bediening erg netjes en correct was en de ambiance ook leuk is.
David B.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2014
Het vijf-gangen gerechtjes genomen en ons laten verleiden tot een zesde gang in de vorm van een kaasplankje. Geen poespas en alles even lekker en verzorgd. Vriendelijk personeel met goed wijnadvies bij elke gang. Een lekkere en lange zit, die geen moment verveelde.
Bart K.
  • Datum van je bezoek: 22 okt. 2014
We hadden het 5 gangen verrassingsmenu. Vijf heerlijke gerechten met ingrediënten van het eiland. De bediening was goed, niet te snel, zodat we lekker rustig konden genieten. Ben benieuwd wat voor menu ze volgende keer hebben, want zeker de moeite om terug te komen.
P.J. M.
  • Datum van je bezoek: 18 okt. 2014
Gezellige ambiance. Heerlijk gegeten en een vriendelijke bediening. Het verkeerd geserveerde glas witte wijn stond niet op de rekening. Een aanrader. We komen zeker terug
Manja H.
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2014
Gerechies gegeten. Dat is een proeverij. Eerlijke gerechten. Weinig poespas aan sausjes zodat de smaken goed tot hun recht komen.
Enthousiaste. vriendeljke en correcte bediening. Al met al een fijne avond die voor herhaling vatbaar is.
Guusensep .
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2014
We aten lekker bij het Schoutenhuys en ook de huiswijn was dik in orde . Dit restaurant is verbonden aan het ernaast gelegen restaurant de Lindeboom.
We gingen voor de " gerechies " . We kregen een stuk of 12 verschillende kleine ,mooi opgediende gerechies die smakelijk en van goede kwaliteit waren . Veelal eilander producten zo werd verteld. Vriendelijke bediening maar niet helemaal terzake kundig bij uitleg van alle gerechten .hier ligt een schone taak voor kok !
Er wordt in een open keuken gekookt . Veel gerechten zijn reeds klaar . De 12 gerechten zijn ruim voldoende voor een gemiddelde eter . Uiteraard zijn er bijpassende wijnarrangementen en men kan ook a la cart dineren . Jammer dat er geen gelegenheid is buiten te dineren aan het plein . De inrichting doet warm en antiek aan . Een mooi restaurant waar men voor nog geen dertig euro dus een heel aantrekkelijk diner (12 gerechten) kan nuttigen . Aanrader dus !
Annemieke V.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2014
Een mooie historische plek. De bediening legde uit wat de bedoeling was, allemaal kleine gerechtjes zoveel mogelijk van het eiland. Wij vonden het lekker. We hebben ook lekkere passende witte wijn erbij gedronken. De bediening was vrolijk en goed. Op de warmste dag van 2014, was het restaurant ook warm, misschien iets aan doen?
We wandelden blij en tevreden naar ons tuinhuisje in Den Burg terug.

Brigitta- .
  • Datum van je bezoek: 9 mei 2014
Wat een prachtig gebouw! Alle tafels waren bezet. Wij hebben ons laten verrassen door de 'gerechies' in het Schoutenhuys. Verschillende kleine gerechtjes, geserveerd door opvallend aardige en vrolijke bediening. Het vlees was wat al te doorbakken, en het desert mierzoet, maar de overige gerechies waren heerlijk. Het tempo waarin de borden kwamen mocht wat hoger, zeker als je een kind bij je hebt zoals wij, maar de glimlach en de humor van de ober maakten het weer goed. Wij hadden een heerlijke avond hier.
Beste Brigitta, over smaak valt te twisten. Dat kunnen we zien aan de grote verschillen tussen het cijfer voor decor. Een trapgevel uit 1611 en een toegangsdeur uit 1655. We zijn in ieder geval authentiek. Bedankt voor de complimenten, maar ook voor de kritische noot. We houden de kids in de gaten.
Gerard T.
  • Datum van je bezoek: 8 mei 2014
Als je in Den Burg bent moet je een keer gerechies eten bij het Schoutenhuys begrepen wij. Een belevenis!
Welnu, het concept hebben wij al eens eerder meegemaakt, en ook hier vonden wij het wel leuk gebracht. De smaken en combinaties waren goed, de bediening vriendelijk, en de wijnen smaakten er prima bij. Toch hadden wij het gevoel dat er iets ontbrak aan het geheel, namelijk een gezellige ongedwongen sfeer. Misschien dat het lokaal te groot was, of de inrichting te kaal, in ieder geval was het ons niet " knus" genoeg en iets teveel historisch.
Doet verder niets af aan het eten, dat was prima!
Beste Gerard, stel nu dat iedereen die in Den Burg komt daadwerkelijk bij ons langs komt ... dat zou wat zijn. Dan is het lokaal ook meteen niet meer te groot. Denk dat het hoge (5m.) plafond met de klassieke balken hieraan debet is. Hartelijk dank voor de mooie recensie en de aanbeveling.