De Zwarte Haan

• Datum van je bezoek: 8 okt. 2016
Dik tevreden.
Bas B.
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2016
Heel mooi gelegen en erg lekker gegeten , de eigenaar komt een praatje maken.
Wij hadden het verrassing menu waar je kunt kiezen of je vis of vlees wil.

We komen beslist weer eens terug.
Rina S.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2016
Na een middagje Franeker, planetarium, geweest te zijn wilden we in de buurt eten. Op terras in Franeker werd ons de tip gegeven, door een ex-kok en inmiddels gepensioneerd, om bij De Zwarte Haan in
St. Jacobsparochie aan de voet van de Zeedijk aan de Waddenzee, te gaan eten. Gelukkig nog een tafeltje voor vier personen kunnen reserveren. Wij hadden mosselen, prima klaargemaakt en eenmaal Diklip Harderfilet (vis uit de Waddenzee). (Iets minder spannend visje van structuur en smaak) Wij waren bijzonder verrast over de extra's die wij kregen zonder dat wij het besteld hadden. Heerlijk brood met tapenade.
Heerlijke amuse
Heerlijke panna cotta
Ook bij de koffie kregen we bonbons met koekjes. Geweldig toch om zo verrast te worden!! Niet eerder meegemaakt. Alleen degene die ons bediende kon ons niet over wijn adviseren. De koks weten in elk geval wel hoe zij met de producten, vanuit diverse streken, een goed gerecht moeten samenstellen. De tip van de man op het terras was het absoluut waard!
Evert V.
  • Datum van je bezoek: 2 aug. 2016
Boekten Schubert 3 incl. arrangement van het peter de grote festival in de Groate kerk van St. Jacobiparochie op 2 augustus jl. Alvorens de pianotrio's te gaan beluisteren gingen we (mijn vrouw en ik) eten in De Zwarte Haan, waar we al een aantal keren eerder geluncht hadden. De aanvangstijd van het diner was 17.30 uur. Keurig op tijd zijnde behoorden we tot de eerste eters. Al snel werd er een amuse geserveerd en vervolgens volgde een proeverij, heel lekker en mooi opgemaakt. Voor het hoofdgerecht, koos mijn vrouw de geitenkaas en croute en ik de entrecote. Met het laatste gerecht was niets mis, hoewel ik zelf medium gebakken had moeten aangeven. De geitenkaas bestond uit een dikke laag deegkorst met een miezerig dun laagje kaas. Met het botte mes was er niet doorheen te komen en de kaas was een zwarte substantie. Na aangeven dat het gerecht niet in orde was volgde er een tweede portie. Een engelstalige eter zou op de vraag hoe het smaakte antwoorden: "Nourishing". Het was in feite een fabrieksmatig product, dus een miskleun. Het dessert was gelukkig weer heel lekker. Jammer dat er een dissonant in het eten geslopen is, kan dus beter. Heb voor het eten desondanks het cijfer 8 ingevuld.
Rob_Mackaay .
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Heerlijk uitwaaien op de dijk. Dan heerlijk in het zonnetje op het terras. Goede witte wijn die een tapasgerecht voor twee personen begeleidde. De ene kant allemaal verse vis, de andere kant heerlijke vlezen. Alles vergezeld van (h)eerlijke sausjes en salade.
Een uur later gedineerd (nog steeds in de zon op het terras). Vooraf een weelderige schotel met garnaaltjes, zelfgemaakte whiskysaus, salade en schijfjes citroen. Dan een verrassingsschotel van de chef. Gewokte pikante gamba's, pommes gratin, gebakken aardappeltjes, warme groenten en een salade. Vanzelfsprekend heerlijk wijn er bij. Streekproducten, vers, duurzaam. Dat zijn kernwoorden en -waarden bij Zwarte Haan. Geweldig dat ze Earth water serveren. De extra opbrengst komt ten goede aan mensen die in hun eigen land geen goed drinkwater hebben. Zeker een volgend bezoek waard!
Rody D.
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2016
Werkelijk een heerlijke avond gehad.
Verse asperges met alles er op en aan.
Sfeer, bediening en aandacht: top
Prachtige plek aan de Waddenzee
Dinnerbabe ..
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2015
Regelmatig bij de Zwarte Haan gegeten. Voor onze familie een locatie om mijlpalen in onze levens te vieren. En daarvoor zeer geschikt. Ik verheug mij elke keer. De ligging onder de dijk, het aparte bar-café gedeelte en restaurant-gedeelte met sfeerhaard. Exposities, kaartjes te koop van het mooie wad, Frysk Hynder Whisky. Er is wat te zien en te doen. En dan het eten. Vorige week een heerlijke Entrecot van de grill gegeten. Voorgerecht van (ik meen Texelse) ham was heerlijk. Verder krijg je lekkere amuses en van alles voldoende. Een enkele keer zou ik een gerecht wat warmer opgediend willen krijgen. Maar over t algemeen: kan ik maar moeilijk kiezen tussen alle heerlijkheden op de kaart (streekproducten, Franse keuken, goede verhouding vlees/vis). De kok is een toffe peer. De service goed & vriendelijk, laatste keer wat jongere dame wat schoonheidsfoutjes. Maar ook dat zal goed komen. Aan te raden. Ik kom zeker terug (nog vaak, als het aan mij ligt).
Grovenstein .
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2015
Ter voorbereiding op onze tocht naar Santiago de Compestella zijn we hier gaan eten! Het restaurant ligt dicht bij de Waddenzee; waar je bij helder weer Vlieland en Ameland ziet liggen! Het eten is fantastisch; pure, (h)eerlijke smaken. Tussen de gerechten door werden we steeds verrast met een amuse. Alles werd opgediend door hele vriendelijke bediening! Voor ons was het een feest om hier te mogen eten!
Harry1323 .
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2015
Gisteravond gegeten in het restaurant. Er was gereserveerd voor 6 personen en klokslag 18.30 uur waren we er zoals afgesproken. Aanvankelijk leek alles goed te gaan en was de bediening uiterst beleefd. Het voorgerecht werd na een eerste drankje geserveerd. Echter voor het hoofdgerecht moesten we het nodige geduld hebben. Het werd pas na 20.30 uur geserveerd en inmiddels had de bediening al haar excuus aangeboden voor de lange wachttijd. Kennelijk waren we niet de enigen die lang moesten wachten want de aanwezige kinderen begonnen door het restaurant te rennen en vonden het fantastisch om via een voor rolstoelen bestemde aluminium plaat de trap te "nemen" en daarbij het nodige lawaai te veroorzaken die menigeen toch telkens even deden schrikken. De bediening had er goed aan gedaan hiertegen maatregelen te treffen door zo mogelijk de aluminium plaat te verwijderen. Het nagerecht liet ook geruime tijd op zich wachten en rond 22.15 uur was alles in kannen en kruiken en konden we de rekening tegemoet zien. Iemand van de bediening daarnaar gevraagd die een uitdraai zou verzorgen. Helaas een langdurig praatje aan een andere tafel was belangrijker. Dus nog even een kwartiertje geduld. Door het zeer lange tafelen zijn we halverwege gestopt met de alcoholhoudende dranken en zijn we overgegaan op het openen van de flessen water die vanaf het begin uitdagend op de tafels staan. Achteraf prijkten ze op de rekening a € 4,85 per 0,7 ltr.
Alexandra M.
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2015
Dit is éen van de mooiste en fijnste plekjes van Noord Friesland. Ik eet hier geregeld met famlie, vrienden, of gewoon even tussendoor met zoonlief.
Het eten is top, vers, mooi, aantrekkelijk opgemaakt, en altijd verrassend. Seizoens- en streekvoedsel staat hier voorop. De bediening is vriendelijk en kundig, en de kok(s) zijn vaardig en kunnen prima inspelen op dieetwensen (zoals in ons geval glutenvrij: er is zelfs écht lekker glutenvrij brood aanwezig!) Het fijne is dat je er niet eens vooraf over hoeft te bellen.
In de weekends moet je reserveren - van wijd en zijn komen families hier samen in verjaardagen-van-oma, x-aantal-jarige-huwelijksjubilea etc.
De wachttijd is daarentegen altijd keurig, er zijn lekker voor- tussen- en andere hapjes en de sfeer is prettig gemoedelijk. Een wandelingetje in de tuin, of even over de dijk voor het opdoen van voldoende eetlust is een aanbeveler!
Pia Z.
  • Datum van je bezoek: 2 feb. 2014
we hebben hier een lunch gehad, eerst de menukaart, die frommelig en gescheurd was, geen visitekaartje dus voor dit toch wel gezellige restaurant, we bestelden tosti, de tosti was lekker, maar de rauwkost die erbij zat was week en slap, alsof het vroeg in de morgen al gemaakt was. Jammer, want de plek is fantastisch en het restaurant ziet er gezellig uit.
Annetje13 .
  • Datum van je bezoek: 18 jul. 2013
We hebben even moeten zoeken naar dit restaurant maar dat is het dan ook volledig waard geweest. We hebben heerlijk in de zon op het terras genoten van een hoofdgerecht, dessert en koffie na. Het enige kleine minpuntje met betrekking tot het eten was dat mijn varkenshaas een klein beetje droog was. Gelukkig werd hier een heerlijke saus bij geserveerd, die veel goed maakte.
Wij voelden ons helemaal verwend doordat we meerdere amuses gekregen, die allemaal even lekker waren. Ook bij de koffie kregen we een schaaltje met bonbons, snoepjes en zoethoutstokjes, en daarnaast een glaasje water en een borreltje.
Voor dit alles waren we met twee personen in totaal nog geen 80 euro kwijt en hebben we een heerlijke avond gehad. Zeker een aanrader!
Proever12345555 .
  • Datum van je bezoek: 2 jun. 2013
Wat een ENORM slechte bediening! Bestellingen komen worden incompleet geserveerd. Geef je dat aan, na lang wachten wordt het ontbrekende nog niet geserveerd. Weer erom vragen. En dat meerdere keren achter elkaar. Doe je je verhaal bij de bedrijfsleidster/eigenaaresse. Is ze wel blij dat je het meldt maar er wordt geen enkele vorm van compensatie aangeboden. Het nodigd zeker niet uit om er nogmaals heen te gaan. Ookal is het een heel mooi en bijzonder plekje. Jammer, ik hoop ze ze er les uit trekken.
Victoria W.
  • Datum van je bezoek: 20 sep. 2012
Ondertussen al meerdere keren bij de Zwarte Haan gegeten. De locatie is prachtig (op de dijk in een boerderij in het midden van niemandsland)
De bediening is altijd vriendelijk en weten onderhand wat we het liefst drinken. De wijnen zijn heerlijk (biologisch) en goed op temperatuur. De kaart geeft een ruime keuze aan voor-, hoofd- en nagerechten. Mooie van dit restaurant vind ik dat er flink wat visgerechten op de kaart staan, maar de vleesgerechten ook zeker nog aanwezig zijn. Ook is het restaurant Waddengoud gecertificeerd en dat geeft een extra goed gevoel als je zit te genieten van je heerlijke garnalen of lamsrack, uit de Waddenregio. De dessert keuze bestaat uit verschillende soorten ijs met vruchten of een kaasplankje.
Het is echt een restaurant waar je heerlijk kan ontspannen, met z'n 2en of juist met de hele familie kan genieten van het eten en de omgeving.
JandL .
  • Datum van je bezoek: 14 sep. 2012
Op een mooie zomeravond goed gegeten op het kleine en intieme terras van De Zwarte Haan. Na de prima gevulde wadsoep heb ik gekozen voor de zeebaars. Dat leek mij zo dicht bij de Noordzee wel toepasselijk. De bediening was een tikje stijfjes, maar wel correct. De prijs bedroeg, inclusief twee drankjes en koffie, € 38,20.
Sandra B.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2012
Helaas viel het eten hier wederom erg tegen. We kozen alle drie voor het verrassingsmenu, eenmaal vegetarisch en tweemaal 'normaal'. Helaas voor mijn vlees en vis etende tafelgenoten betekende dit dat zij ook een geïmproviseerde amuse kregen, waarbij de zalm vervangen was door een met roomkaas gevulde peper.
Het vegetarische voorgerecht was een salade, met een subtiele schapen(?)kaas, waarvan de smaak volledig overstemd werd door een enorme hoeveelheid honing-mosterd dressing. De carpaccio van mijn tafelgenoten was niet op temperatuur en ook daar werd de smaak voornamelijk bepaald door de balsamicodressing. Bovendien was de kaas geen Old Amsterdam, zoals verteld werd bij het serveren, maar een jonge kaas, iets wat je niet alleen duidelijk proeft, maar wat de serveerster ook had kunnen zien, jonge kaas ziet er heel anders uit dan Old Amsterdam. Hiervoor kregen we wel excuses aangeboden nadat we een vraag hadden gesteld over de kaas. De bediening was sowieso erg vriendelijk, maar soms wel langzaam en ook wat onzeker.
Het vegetarische hoofdgerecht was een absoluut dieptepunt. Veel te gaar gekookte paddestoelenrisotto, met daarop drie gevulde portobello's die erg waterig waren. Sowieso was de presentatie van beide vegetarische gerechten erg rommelig. Het vlees van mijn tafelgenoten smaakte wel goed, al viel de stroganoff saus ook tegen. De garnituur deed wat oubollig aan en veel ingrediënten kwamen in meerdere gerechten terug, dit getuigt van weinig originaliteit.
Het nagerecht was dan wel weer origineel, maar sloeg helaas de plank mis. Een kokoscrumble met wilde perzik en framboos, helaas was de helft van de perzik niet rijp en in het geval van één stukje overrijp. Het bosbessenijs smaakte wel goed, al was de combinatie met de kwark eronder wat minder.