Over restaurant De Zwaan

Het hele plaatje klopt

Gelegen aan de gezellige markt in Etten-Leur. Met ambitie wordt hier gewerkt aan eigentijdse, originele gerechten bereidt met de mooiste streekproducten. In de beroemde kelder liggen 20.000 flessen wijn op je te wachten. De Zwaan is niet voor niets bekroond met een Michelinster!

Meer informatie over restaurant De Zwaan

• : Valet parking & Betaald parkeren in de buurt

Dinsdag t/m Vrijdag
Zaterdag 18:00 - 21:30
Zondag Gesloten

• Af te huren , Airconditioning , Catering , Huisdieren welkom , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen , Valet parking , Wi-Fi
Jeannette N.
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2016
Heerlijke avond gehad. Wij kozen voor het sommerliersmenu waarbij rekening werd gehouden met onze wensen. De bediening was erg goed, onze vriendelijke gastvrouw Linde heeft heel goed uitleg gegeven over alle wijnen en liet ons ook nog de wijnen uit de streek proeven: ook erg lekker. We komen zeker een keer terug!
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 25 okt. 2016
Een belevenis.
Jammer dat er niets gedaan met het vermelde feit dat wij op die dag 50 jaar getrouwd waren.
Dave D.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2016
Vrijdag jl. Een eten op groupondeal. Zeer tevreden, conform verwachting, op het eten en de wijsuggesties waren ok. Prima wijnen dus alleen de laatste dessertwijn, op zich prachtig, trok in combinatie in mijn smaak naar beneden. Op de bediening was netjes, maar voor ons gezelschap iets te afstandelijk, maar dat is niet het juiste woord het benoemen van de gerechten aan tafel en de wijnen kwam te veel uit het hoofd geleerd over, alsof ze niet wist en wat ze serveerden. Ik denk dat ze nog in de leer waren. Genoeg kritiek. Fantastisch gegeten en daar ging het om.
GNC K.
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
We hebben genoten van "a dinner you can't refuse", een 7 gangen verassingsmenu ter gelegenheid van het 25 jarig jubileum van de huidige eigenaar.
De ontvangst was hartelijk, het menu tongstrelend en een lust voor het oog en ook nog eens begeleid door prachtige wijnen. Het lekkerst vond ik de coquille met hoender, de werd geserveerd in de meest zalige jus. De lam was super mals. Heel verassend was de rode biet met Bettinekaas. De kaas was opgespoten met koolzuur en vervolgens in stikstof bereid, een soort geitenkaasijs was het resultaat. De stones waren Top. Een fijne avond hebben we gehad, de bediening was voortreffelijk.
Zeer de moeite waard!
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2016
We kregen via de nieuwsbrief, ter ere van het 25 jarig jubileum van eigenaar Ronald Peijnenburg, een aanbieding die we niet konden weigeren. Dit deden we dan ook niet dus meteen een datum gereserveerd.

We werden verwelkomd door Gerlinde Polak (voor ons een nieuw gezicht) die ons voor ging naar de tafel die we vorige keer ook hadden. De airco draaide waardoor het aangenaam koel was. Natuurlijk kwam Ronald Peijnenburg ook even langs om wat bij te kletsen.

Een feestelijke start met de Reserve Imperiale Champagne van Moet & Chandon, lekker! Ernaast een drietal hapjes. Een moderne uitvoering van salade niçoise, krokantje van biet met toefje kippenlever en de meest verrassende was de kogel van aardpeer gevuld met een gel van koffie, lekker.

De amuse werd door Willem-Jan Klomp gepresenteerd. Hollandse nieuwe op een pannacotta afgewerkt met structuren van appel. Erg lekker.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Gerlinde Polak, een Riesling Kabinett Feinherb van Schloss Reinhardshausen, loepzuiver, heerlijk aroma en een sappige afdronk. Op het bord, licht gepekelde zalm gerold in nori met erop wat wakame, crème van avocado, plakjes radijs en gepofte rijst ernaast rolletjes van komkommer en aan tafel afgewerkt met een saus van komkommer op smaak gebracht met wat Sambai azijn. Lekkere smaken die aan sushi deden denken. Een licht gerecht waarbij de wijn keurig aansloot. (8,5)

De wijn werd doorgezet bij de soto ajam. In de kom als basis fijne reepjes van de Walnoothoeve hoender, erop een gepocheerd hoeve ei, peterselie blaadjes, plakjes gegrilde coquille, gepofte wilde rijst en krokant van de kippenhuid. Aan tafel aangevuld met een heerlijke kippenbouillon gekruid met gember en serreh. Een verrassend lekker soepje. De kruiden vulde de wijn aan, die om goed te combineren met wat grotere slokjes gedronken moest worden, waardoor het glas net iets te snel leeg was. (9)

De tweede wijn was een Zuid Afrikaanse Fleur du Cap 2014 gemaakt van Semillon, ongefilterd en hout gerijpt, rijk aroma met tonen van toast en abrikoos, vol in de mond met een lange afdronk, heerlijk. Uit de keuken de surf en turf. Als basis een meer dan 24 uur gegaarde rundernek filet in eigen jus, erop een gegrilde scholfilet en een quenelle mousseline van bloemkool, ernaast bruingebakken bloemkool roosjes. Het geheel was afgewerkt met geschaafde truffel. De rundernek dat een erg goede cuisson en was mooi hoog op smaak, deze werd duidelijk zachter door de schol waardoor de match met de witte wijn optimaal was. De bloemkool gaf het gerecht een lichte bite. Een mooie ronde. (9.3)

Voor bij het pièce was een bijzondere bourgogne geselecteerd, die door de ervaren Willem-Jan Klomp werd gepresenteerd. Een Pinot Noir Premier Cru 2012 van het huis Bouchard, heerlijk aroma, in de mond sappig kersenfruit met subtiele kruidigheid en een elegante afdronk, heerlijk! Op het bord, drie bereidingen van lam, twee koteletten, getrancheerd stukje van de rug en een gekruid worstje. Ernaast handgerolde couscous, structuren van pompoen, gepofte tomaatjes en stukken groene asperge. Aan tafel afgewerkt met een eigen jus afgekruid met ras el hanout (kannetje bleef op tafel, toppie!) De koteletten hadden een uitstekende cuisson, om te zuigen. Het worstje was uitstekend afgekruid, wat de wijn positief beïnvloede. Smaken waren keurig in balans, een prima ronde. (9.5)

De volgende ronde had een risico factor, of je houd ervan of je vind het helemaal niks, o,o. Normaal houd ik wel van moderne uitdagende smaken combinaties, zeker die met kaas. Nu viel ik helaas, evenals partner, in de tweede categorie. Wat nog erger was, was dat het gerecht (waarschijnlijk door de walnoot) de heerlijk wijn een hele bittere afdronk gaf, zonde. (geen score)

Over naar een bekende dessertwijn, Moscato d'Asti 2014 van G. D. Vajra die door de late pluk van de druiven net iets geconcentreerder was, in aroma en smaak, dan gewend. Uit de keuken een limoen taartje. Een heerlijke cremeux van limoen met erop balletjes van appel en afgewerkt met een luchtig krokantje van verveine. Hele mooie smaken, keurig in balans. (9)

De laatste ronde bestond uit een viertal “stenen” bestrooid met een grof poeder van groen thee. De stenen waren gemaakt van een hele dunne chocolade laag met ieder een eigen vulling. Mango, passievrucht, kokos en gember. De bedoeling was om de smaken te combineren. Een originele ronde met mooie smaken, de wijn was voor mij net ietsje te licht om goed te combineren met de vollere smaken. (8.8)

Als Afsluiter een krachtige Buscaglione espresso met en vijftal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd door een sterk team, dat op het eind nog werd aangevuld door Inge Wollerich. Een minpuntje vond ik dat de wijnen per twee gerechten werden ingezet. Wat, zo bleek wel weer, tot concessies leidde.

Prijs-kwaliteitverhouding was goed tot zeer goed, we hoorde bij de eerste 250 aanmeldingen van de actie en betaalde hierdoor per persoon all-in €100,-.

Kortom, het was weer een hele fijne, middag vullende, culinaire reis. Op naar het volgende jubileum, bedankt!
Ronald T.
  • Datum van je bezoek: 8 apr. 2016
Zoals we inmiddels hier gewend zijn, is de ontvangst hartelijk. Het was druk want Restaurantweek. Daarvan was niets te merken bij het uitserveren van de gerechten. We hebben hier genoten van een 5 gangenmenu, bestaande uit gerechtjes van zalm, langoustine/hoender, zeetong/truffel, kalfslende en als afsluiter savaring, bestaande uit witte chocolade, jasmijnthee, bessorbet en rabarber. En bij de kalfslende de eerste asperges van dit jaar, die verukkelijk waren gegaard. En dat alles begeleid door bijpassende wijnen, grotendeels onbekend, waarbij niet werd geschuwd on ongebruikelijke combinaties neer te zetten. Federweisse rosé uit Zwitserland bij de zeetong, daar was ik zelf niet opgekomen. Kortom, een zeer geslaagde lange avond, voor de lange zit heeft men hier trouwens uitstekend meubilair. Vergeet ik toch nog bijna de appetizers te noemen van rode biet, kroepoek en een bloemkoolbonbon op koffiebonen. Die laatste, geniaal. Wij komen hier graag terug
Ria B.
  • Datum van je bezoek: 24 mrt. 2016
Ik moet er bij vermelden dat wij een Groupon hadden voor 6 gangen. Wij vonden de sfeer een beetje minder, ook bij het zien van het menu wat samengesteld was maakte de patron het duidelijk dat toch niet de bedoeling was wat ik zelf werkelijk minder vind. Als je in een Restaurant verblijft dat een Michelin ster heeft en dat is de benadering ben ik niet onder de indruk. Wie wij geweldig vonden was de sommelier een en al gastheer. Het voorgerecht was likkepot van wildzwijn met ingelegde groenten, was ok, daarna hadden we dorade met rode biet en selderij was ook ok, daarna de sucade met 3 jaar oude soja en kimchi die was lekker. Het toetje van rode kool met werther's echte was minder, en het laatste toetje met speculaas, en peer was ok. Dus al met al was ik niet onder de indruk en heb bij andere restaurants veel lekkerder gegeten en verassender. De amuse's waren erg lekker vooral de kroepoek en het kleine hapje van bloemkool was heel verassend. Trouwens wat ik echt niet leuk vond is dat wij gisteren onze 25 jarig huwelijk hebben geviert en dat ook vooraf gezegd hadden bij de reservering, niemand die daar maar ook iets over zei.
Maidenofmay .
  • Datum van je bezoek: 23 mrt. 2016
Vandaag lekker geluncht bij de Zwaan. Hartelijke ontvangst, sfeervol restaurant en bijzonder attente en kundige bediening. Aperitiefhapjes deze keer wat minder, amuse daarentegen prima. Daarna gekozen voor het 7-gangen menu. Alles lekker, met als positieve uitschieters de tartaar van ossenhaas, de coquille met creme brulee van geitenkaas en de reegeit. Dessert van exotisch fruit en witte chocolade vonden wij te zoet, met name doordat het gebruikte fruit zeer rijp was waardoor er geen zuurtje of andere frisheid te bekennen was. De 9 voor het eten is daarom aan de hoge kant, zou eigenlijk een 8.5 willen geven maar dat kan nu eenmaal niet. We komen graag weer terug!
Group0nfreak .
  • Datum van je bezoek: 1 mrt. 2016
Met een groupon gebruik gemaakt van het 6-gangen verrassingsmenu.

Wat erg attent is, is dat het menu op voorhand met je gedeeld wordt en er in overleg gekeken wordt of alles aansluit bij wens en smaak.

De gerechten waren creatief en smaakvol. De wijnen van het arrangement waren erg lekker en paste over het algemeen goed bij de gerechten. De prijs van het wijnarrangement viel in positieve zin op, zeker voor wijnen van deze kwaliteit.

1 wijn paste niet echt bij een gerecht, direct werden er allerlei suggesties gedaan om dit op te lossen.

Kortom een heerlijke avond voor een relatief beperkt budget. Wij komen terug!
Ptkemperman .
  • Datum van je bezoek: 19 feb. 2016
Afgelopen weekend hebben we enorm genoten van een bezoek. Het ontvangst, de bediening en de gerechten waren allemaal dik in orde. De gerechten waren stuk voor stuk mooie kunstwerken en extra's werden zeker niet opgedrongen. De bediening was vriendelijk en bijzonder goed op de hoogte van de productkennis.
Het totale diner nam bijna 4 uur in beslag, maar met het kwalitatief goede meubilair was dit geen probleem.
Als er een verbeterpunt genoemd moet worden, dan is het de persoonlijke aandacht aan tafel. Zo werd het mandje met broodjes al snel van de tafel gehaald zonder de vraag of het had gesmaakt en of er nog een extra broodje gewenst was. Het brood was volgens ons ook afgebakken, en niet vers gebakken.
Verder alles tip top in orde. Zeker voor herhaling vatbaar.
P H.
  • Datum van je bezoek: 13 jan. 2016
Een 6 gangen Groupon diner zelf aangevuld met een uiterst felxibel invulbaar wijnarragement. Over de eventuele aanvulling met kaas zou de maitre nog contact opnemen, niet dus. Na enkele amuses waarvan de macarone erg lekker was 6 gerechten die lekker waren maar niet erg bijzonder. De koude pate Hasmshi kwam duidelijk uit de koelkast, dit was te merken aan een erg koud bord, jammer. Combinatie van biet met ijs erg verrassend en lekker, presentatie minder. Wachttijd tussen gerechten variereerde van erg kort tot veel te lang waarddor 2 x lauwe witte wijn. Gerechten kwamen pas
als alle gasten die een menu hadden klaar waren met het vorige. Niet alles was warm genoeg. Verrassingen bleven uit, erg vlak smakende gerechten.
GNC K.
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2015
Goed restaurant, prima bediening met goede uitleg en tijd voor een praatje. Prima kennis over de wijnen.
We hebben gekozen voor het menu met wijnarrangement, zeer de moeite waard. Goed gebruik van streekproducten.
Edwin M.
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2015
De Zwaan: een sterwaardig restaurant. Heerlijke creatieve gerechten met verfijnde smaken werden ons voorgeschoteld met goede bijpassende wijnen. Service was vriendelijk, kundig en attent. De comfortabele stoelen staan in een mooi en stijlvol decor. Helemaal Top!
Roy K.
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2015
Via een Groupon actie zijn we hier gaan eten. Een zes gangen diner + amuses. Dit begeleid door een heerlijk wijnarrangement. Het was opvallend druk voor een dinsdagavond hetgeen wel zo gezellig was. De amuses waren erg lekker met de "erwtensoep" als hoogtepunt.
Vanaf de eerste t/m de laatste gang werden we verrast met mooie gerechten waarbij de granita van rode kool met ijs van Betinne geitenmelk en Werthers echte schuim qua smaaksensatie mijn persoonlijk hoogtepunt was.
De bediening was alert, vriendelijk en behulpzaam. Zo nu en dan schonken ze het wijn glas bij.
Kortom een mooie avond en genoeg redenen om weer eens terug te komen!
Chantal P.
  • Datum van je bezoek: 4 dec. 2015
Prettig ontvangst, en werden naar onze tafel gebracht.
We hadden een 5 gangen menu.
Echter duurde het ontzettend lang voor dat de volgende gang geserveerd werd. (telkens een uur)
Het eten zag er uitstekend uit, alleen was het niet een ultieme smaakbeleving.
Het dessert gaf ik aan dat ik geitenyoghurtijs niet lust, en er werd niets mee gedaan. Geen ander dessert, was gewoon hetzelfde dessert zonder de ijs. Ik heb het laten staan.
Dat vond ik jammer, had een ander alternatief verwacht. Zeker in een Michelin restaurant.
Ik heb bij veel Michelin sterren gegeten, maar deze ervaring staat helaas wel onderaan.
Jack V.
  • Datum van je bezoek: 1 dec. 2015
Wat een heerlijk warm bad van luxe en ultiem genieten! We waren door groupon verleid om te gaan genieten in Etten van een zes gangen diner + amuses. In het geheugen gegrift staat de amuse van erwtensoep gepresenteerd als een balletje op een hartig koekje. Heerlijk was ook de likkepot van wildzwijn met picalilly, de grainfed sucade met heerlijke saus van 10 jaar oude soya. Het dessert van granite van rode kool met ijs van geitenmelk en werthers echte schuim was echt lekker en verrassend. Opvallend vonden we de nieuwe invloeden in dit klassieke etablissement, zoals kimchi, soya en duindoorn en wafel van zoete aardappel. Echt hip en heerlijk subtiel verwerkt. Wat we niet zo'n geslaagd gerecht vonden was de slow escargot. Het voelde wat plakkerig in de mond en de smaken van knoflook en peterselie hadden brutaler gemogen.
De door de vakkundige en super vriendelijke zwarte brigade aangeprezen wijnen uit het wijnarrangement waren spot on en verrassend.
Kortom weer een heerlijke ervaring met verrassende touch vanuit de keuken door de oosterse invloeden hier en daar.
Aanrader!
Addegroot .
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2015
Bijzonder goed restaurant, fijne bediening, leuke aankleding met schilderijen, en bovenal bijzonder lekkere gerechten. Er zit geen enkele mindere gang tussen, alles is van hoog niveau. Het kost dan ook wat, dat wel. Ondanks dat we met een Kras arrangementje geboekt hebben (hotel met 4 gangen in de Zwaan), hebben we met zijn tweeën nog 150,- bijbetaald aan wijn en een paar extra gerechten. Bijv. kaasplankje, 3 heerlijke stukjes kaas, maar wel 10,- Maar goed, hele avond gezellig gezeten en heerlijk getafeld.
Roland P.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2015
Heeeeerlijk, wat een bijzondere gerechtjes, vega, vis, kalfs blanquette, gin fizz, heel verrassend en super mooi gepresenteerd. Aardige mensen met verstand van zaken. Dank voor de heerlijke avond!
Frans Van Hoof .
  • Datum van je bezoek: 30 okt. 2015
Als je van kunst houdt is dit een plekje om je vingers bij af te likken. Bekende schilders met grote doeken verrijken de wanden van het toch al intiem aandoende restaurant. En als je toch je vingers aan het aflikken bent ga daar dan gewoon mee door tijdens het diner. Wat een finesse! Wat een verfijnde gerechten! Wat een smaakexplosies in je mond en wat een gewaagde, verrassende combinaties! Gastheer Ronald zorgt aan het hoofd van een voortreffelijke en deskundige brigade voor de rest! Eén minpuntje: laat die fles wijn nu gewoon op tafel staan, dan kunnen we zelf ons tempo bepalen !
Hans-Marion .
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2015
Je kunt een heel verhaal ophangen over restaurant de Zwaan. Wij besparen ons die moeite en beperken ons tot de conclusie: perfect, niets op aan te merken! Ze maken de ster gewoon dubbel en dik waar. Ontvangst, entourage, bediening, eten, wijnen, toelichting/uitleg, allemaal erg goed. Bovendien is het altijd gemakkelijk parkeren in de ondergrondse parkeergarage op 100 meter afstand. Heerlijke avond gehad, gaan zonder meer terug.