De Zwaan

Markt 7 4875 CB Etten-Leur Nederland Kaart

Over het restaurant De Zwaan

Het hele plaatje klopt

Gelegen aan de gezellige markt in Etten-Leur. Met ambitie wordt hier gewerkt aan eigentijdse, originele gerechten bereidt met de mooiste streekproducten. In de beroemde kelder liggen 20.000 flessen wijn op je te wachten. De Zwaan is niet voor niets bekroond met een Michelinster!

Meer informatie over restaurant De Zwaan

9,4

Jouw recensie over het restaurant De Zwaan

Renee I.
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2018
Prima eten, maar wijnarrangement is erg karig, kwaliteit van de wijn is prima maar er wordt erg zuinig ingeschonken. Als we een beetje wijn bijvragen krijgen we een bodempje bij, maar dit verschijnt dan wel als apart glas wijn op de rekening.
Liesbeth M.
  • Datum van je bezoek: 16 jun. 2018
Heerlijk gegeten met mijn vader. Aardige bediening, de wijnen waren perfect uitgekozen bij elk gerecht.
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 18 mei 2018
Michelinster restaurant, en dat merk je. Het eten was fantastisch en redelijk geprijsd. Wijnen en water (veel) te duur en de glaasjes zouden wat beter gevuld mogen worden, zeker als je de marges in ogenschouw neemt. Perfecte bediening ook, jammer dat de dames in een weinig charmant pakje worden gekleed. Maar het eten: super!
Marijke R.
  • Datum van je bezoek: 16 mrt. 2018
Vanmiddag mogen genieten van de rw-lunch...5 gangen met het bob wijn arrangement...perfect...een hele zit..maar het was het waard!! Team De Zwaan...mijn complimenten...super!!
E. V.
  • Datum van je bezoek: 2 mrt. 2018
Het is al een tijdje geleden dat we hier waren met de hele familie ter gelegenheid van de 95ste verjaardag van mijn moeder. De ontvangst was geweldig Roland! Het eten, de sfeer en de kunst........ een en al genieten dus ik vond dat je nog wel een 10 verdiende!
Nicole A.
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2018
Genoten van een verwenavond in alle opzichten. Heerlijke 6 gangen, wijn/spijs ervaring super, wat een bevlogen gastvrouw/sommelier. Overigens iedereen even gastvrij! Hier wordt met liefde gekookt en opgediend!
Amber V.
  • Datum van je bezoek: 31 jan. 2018
Heerlijk gegeten! Hele prettige, ongedwongen sfeer. Het is een echt avondvullend diner; we hebben ruim 6 uur gezeten voor 7 gangen.
Frits V.
  • Datum van je bezoek: 12 jan. 2018
Zeer hartelijk ontvangen. Zalige bubbels met marc de fraises. Het vervolg was een symfonie van heerlijke gerechten met zwarte handschoenen opgediend. Een zalig avontuur met ditto wijnen. Ons eerste sterrenrestaurant. Voortreffelijk !
RL S.
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2017
Hier voor het eerst gedineerd tijdens de Heerlijk 10daagse.
Zeer correcte ontvangst en we kregen een fijn tafeltje voor 2.
De pré-amuses waren veelbelovend alsmede het huisaperitief. De amuse zelf was ook van hoog niveau en het voorgerecht (gepekelde zalm met spicy mango gratiné-ijs en avocado) was erg gedurfd en smaakvol, alsmede de begeleidende wijn (houtgelagerde Semillon van Fleur du Cap). Zowel hoofdgerecht (rundersukade) als dessert (taartje van vlierbloesem met rode biet) waren ook zeer smaakvol, al gebiedt de eerlijkheid mij te vermelden dat ik vaker een vergelijkbaar niveau ook bij niet-sterrenrestaurants ben tegengekomen.

Hoewel we vooraf hadden aangegeven van het wijn arrangement gebruik te willen maken (met alleen een wisseling bij het voorgerecht), is ons tijdens het hoofdgerecht geen rode wijn meer aangeboden. Ook bij het dessert moesten we er gericht om vragen.
Met 4 man zwarte brigade op 8 bezette tafels zou je een betere service mogen verwachten, denk ik. Ook vond ik het wat opvallend dat de eigenaar bij nagenoeg iedereen een praatje kwam maken aan tafel, maar ons oversloeg. Dergelijke zaken kunnen het verschil maken in je echt welkom voelen. Tevens vond ik het wat flauw dat 2 karafjes kraanwater à 5 euro per stuk in rekening werden gebracht.

Het decor was zeker aangenaam, rustig en ons beviel de indirecte, warme verlichting absoluut. We willen de Zwaan zeker nog eens proberen, maar er zijn wel wat verbeterpuntjes naar onze mening.
arnoud W.
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2017
Prima service, goede ontvangst en diner en wijnen waren voortreffelijk
Jan W.
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2017
Fantastisch,

Geweldige ontvangst door de heer Peijnenburg zelf, daarna worden we verwend met de verschillende heerlijke gerechtjes met de bijbehorende wijnen. Echt een aanrader. De vinologe was ook zeer enthousiast en heel erg vriendelijk. Zij was door haar enthousiasme en kennis van de wijnen de kers op de al overheerlijke taart.
Komen zeker een keer terug!!
J&L
Sander V.
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2017
Geweldig restaurant. elk gerecht in het Alliance 8-gangen menu is een verrassing waarin de chef er in slaagt om vaak op basis van vaak tegengestelde smaken een geweldige harmonie te bereiken. Onbegrijpelijk dat dit restaurant maar 1 ster heeft...
Leo M.
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2017
Heerlijk gegeten.
Er was wat misgegaan bij de reservering maar dat werd op een professionele manier, naar volle tevredenheid, opgelost.
Gerechten waren verrassend goed, aardig en professioneel personeel, heerlijke wijn.
Echt een aanrader.
Jack V.
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2017
Weer ren geweldig gastvrije ontvangst, een avond heerlijk in de watten gelegd met een voortreffelijk 8 gangen Alliance menu. De begeleidende wijnen van het wijnarrangement waren perfect gekozen uit bekende en onbekende gebieden en verrassende druivensoorten. De wijn uit Etten Leur van Santspuy was geweldig en de beste wijn uit Nederland welke ik ooit heb mogen proeven. De amuse van mossel met groene curry gaf perfect weer wat de avond culinair ging brengen. Bekende ingrediënten met een verrassende twist. Voor mij was de langzaam in hooi geraakte langoustine gepresenteerd in een asbak. Heerlijk van smaak, gepresenteerd met humor. Een samenvatting van de avond.
We komen graag weer terug.
Jeannette N.
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2016
Heerlijke avond gehad. Wij kozen voor het sommerliersmenu waarbij rekening werd gehouden met onze wensen. De bediening was erg goed, onze vriendelijke gastvrouw Linde heeft heel goed uitleg gegeven over alle wijnen en liet ons ook nog de wijnen uit de streek proeven: ook erg lekker. We komen zeker een keer terug!
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 25 okt. 2016
Een belevenis.
Jammer dat er niets gedaan met het vermelde feit dat wij op die dag 50 jaar getrouwd waren.
Dave D.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2016
Vrijdag jl. Een eten op groupondeal. Zeer tevreden, conform verwachting, op het eten en de wijsuggesties waren ok. Prima wijnen dus alleen de laatste dessertwijn, op zich prachtig, trok in combinatie in mijn smaak naar beneden. Op de bediening was netjes, maar voor ons gezelschap iets te afstandelijk, maar dat is niet het juiste woord het benoemen van de gerechten aan tafel en de wijnen kwam te veel uit het hoofd geleerd over, alsof ze niet wist en wat ze serveerden. Ik denk dat ze nog in de leer waren. Genoeg kritiek. Fantastisch gegeten en daar ging het om.
GNC K.
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
We hebben genoten van "a dinner you can't refuse", een 7 gangen verassingsmenu ter gelegenheid van het 25 jarig jubileum van de huidige eigenaar.
De ontvangst was hartelijk, het menu tongstrelend en een lust voor het oog en ook nog eens begeleid door prachtige wijnen. Het lekkerst vond ik de coquille met hoender, de werd geserveerd in de meest zalige jus. De lam was super mals. Heel verassend was de rode biet met Bettinekaas. De kaas was opgespoten met koolzuur en vervolgens in stikstof bereid, een soort geitenkaasijs was het resultaat. De stones waren Top. Een fijne avond hebben we gehad, de bediening was voortreffelijk.
Zeer de moeite waard!
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2016
We kregen via de nieuwsbrief, ter ere van het 25 jarig jubileum van eigenaar Ronald Peijnenburg, een aanbieding die we niet konden weigeren. Dit deden we dan ook niet dus meteen een datum gereserveerd.

We werden verwelkomd door Gerlinde Polak (voor ons een nieuw gezicht) die ons voor ging naar de tafel die we vorige keer ook hadden. De airco draaide waardoor het aangenaam koel was. Natuurlijk kwam Ronald Peijnenburg ook even langs om wat bij te kletsen.

Een feestelijke start met de Reserve Imperiale Champagne van Moet & Chandon, lekker! Ernaast een drietal hapjes. Een moderne uitvoering van salade niçoise, krokantje van biet met toefje kippenlever en de meest verrassende was de kogel van aardpeer gevuld met een gel van koffie, lekker.

De amuse werd door Willem-Jan Klomp gepresenteerd. Hollandse nieuwe op een pannacotta afgewerkt met structuren van appel. Erg lekker.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Gerlinde Polak, een Riesling Kabinett Feinherb van Schloss Reinhardshausen, loepzuiver, heerlijk aroma en een sappige afdronk. Op het bord, licht gepekelde zalm gerold in nori met erop wat wakame, crème van avocado, plakjes radijs en gepofte rijst ernaast rolletjes van komkommer en aan tafel afgewerkt met een saus van komkommer op smaak gebracht met wat Sambai azijn. Lekkere smaken die aan sushi deden denken. Een licht gerecht waarbij de wijn keurig aansloot. (8,5)

De wijn werd doorgezet bij de soto ajam. In de kom als basis fijne reepjes van de Walnoothoeve hoender, erop een gepocheerd hoeve ei, peterselie blaadjes, plakjes gegrilde coquille, gepofte wilde rijst en krokant van de kippenhuid. Aan tafel aangevuld met een heerlijke kippenbouillon gekruid met gember en serreh. Een verrassend lekker soepje. De kruiden vulde de wijn aan, die om goed te combineren met wat grotere slokjes gedronken moest worden, waardoor het glas net iets te snel leeg was. (9)

De tweede wijn was een Zuid Afrikaanse Fleur du Cap 2014 gemaakt van Semillon, ongefilterd en hout gerijpt, rijk aroma met tonen van toast en abrikoos, vol in de mond met een lange afdronk, heerlijk. Uit de keuken de surf en turf. Als basis een meer dan 24 uur gegaarde rundernek filet in eigen jus, erop een gegrilde scholfilet en een quenelle mousseline van bloemkool, ernaast bruingebakken bloemkool roosjes. Het geheel was afgewerkt met geschaafde truffel. De rundernek dat een erg goede cuisson en was mooi hoog op smaak, deze werd duidelijk zachter door de schol waardoor de match met de witte wijn optimaal was. De bloemkool gaf het gerecht een lichte bite. Een mooie ronde. (9.3)

Voor bij het pièce was een bijzondere bourgogne geselecteerd, die door de ervaren Willem-Jan Klomp werd gepresenteerd. Een Pinot Noir Premier Cru 2012 van het huis Bouchard, heerlijk aroma, in de mond sappig kersenfruit met subtiele kruidigheid en een elegante afdronk, heerlijk! Op het bord, drie bereidingen van lam, twee koteletten, getrancheerd stukje van de rug en een gekruid worstje. Ernaast handgerolde couscous, structuren van pompoen, gepofte tomaatjes en stukken groene asperge. Aan tafel afgewerkt met een eigen jus afgekruid met ras el hanout (kannetje bleef op tafel, toppie!) De koteletten hadden een uitstekende cuisson, om te zuigen. Het worstje was uitstekend afgekruid, wat de wijn positief beïnvloede. Smaken waren keurig in balans, een prima ronde. (9.5)

De volgende ronde had een risico factor, of je houd ervan of je vind het helemaal niks, o,o. Normaal houd ik wel van moderne uitdagende smaken combinaties, zeker die met kaas. Nu viel ik helaas, evenals partner, in de tweede categorie. Wat nog erger was, was dat het gerecht (waarschijnlijk door de walnoot) de heerlijk wijn een hele bittere afdronk gaf, zonde. (geen score)

Over naar een bekende dessertwijn, Moscato d'Asti 2014 van G. D. Vajra die door de late pluk van de druiven net iets geconcentreerder was, in aroma en smaak, dan gewend. Uit de keuken een limoen taartje. Een heerlijke cremeux van limoen met erop balletjes van appel en afgewerkt met een luchtig krokantje van verveine. Hele mooie smaken, keurig in balans. (9)

De laatste ronde bestond uit een viertal “stenen” bestrooid met een grof poeder van groen thee. De stenen waren gemaakt van een hele dunne chocolade laag met ieder een eigen vulling. Mango, passievrucht, kokos en gember. De bedoeling was om de smaken te combineren. Een originele ronde met mooie smaken, de wijn was voor mij net ietsje te licht om goed te combineren met de vollere smaken. (8.8)

Als Afsluiter een krachtige Buscaglione espresso met en vijftal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd door een sterk team, dat op het eind nog werd aangevuld door Inge Wollerich. Een minpuntje vond ik dat de wijnen per twee gerechten werden ingezet. Wat, zo bleek wel weer, tot concessies leidde.

Prijs-kwaliteitverhouding was goed tot zeer goed, we hoorde bij de eerste 250 aanmeldingen van de actie en betaalde hierdoor per persoon all-in €100,-.

Kortom, het was weer een hele fijne, middag vullende, culinaire reis. Op naar het volgende jubileum, bedankt!
Ronald T.
  • Datum van je bezoek: 8 apr. 2016
Zoals we inmiddels hier gewend zijn, is de ontvangst hartelijk. Het was druk want Restaurantweek. Daarvan was niets te merken bij het uitserveren van de gerechten. We hebben hier genoten van een 5 gangenmenu, bestaande uit gerechtjes van zalm, langoustine/hoender, zeetong/truffel, kalfslende en als afsluiter savaring, bestaande uit witte chocolade, jasmijnthee, bessorbet en rabarber. En bij de kalfslende de eerste asperges van dit jaar, die verukkelijk waren gegaard. En dat alles begeleid door bijpassende wijnen, grotendeels onbekend, waarbij niet werd geschuwd on ongebruikelijke combinaties neer te zetten. Federweisse rosé uit Zwitserland bij de zeetong, daar was ik zelf niet opgekomen. Kortom, een zeer geslaagde lange avond, voor de lange zit heeft men hier trouwens uitstekend meubilair. Vergeet ik toch nog bijna de appetizers te noemen van rode biet, kroepoek en een bloemkoolbonbon op koffiebonen. Die laatste, geniaal. Wij komen hier graag terug