Over restaurant De Woord

Genieten op de boerderij

In Winterswijk vind je een herbestemde oude Saksische boerderij. Ooit werd een borrelbar toegevoegd aan de boerderij voor de Achterhoekse boeren. In geen tijd groeide deze uit tot een restaurant. Een uit de hand gelopen borrelbar is een restaurant voor luxe diners geworden. Op het prachtige tuinterras geniet je nog steeds van de koeien en het groene weiland.

Meer informatie over restaurant De Woord

• : Parkeerplaats

Dinsdag t/m Vrijdag vanaf 17:00
Zaterdag en Zondag vanaf 11:00

Veronie S.
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2016
Het Wild- seizoen is begonnen: Hoofdgerecht:Fazant met een heerlijke zachte zuurkool. Voorgerecht : Eend. Stond als hoofdgerecht op de kaart, maar kon ook als kleiner voorgerecht. Je proeft als het ware de Achterhoek!
R V.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2016
Schreef al eerder een recensie over wild bij de Woord. Vorig jaar 5 december. Sprak gisterenavond nog even met de eigenaar Volckmar Kroes over zijn uitzonderlijke kwaliteit van het eten en zijn wijn advies. Ik had fazant, mijn vrouw de zeebaars. De Chileense Carmenère bij de fazant, geweldig, de witte wijn als aperitief en bij de vis verrukkelijk (naam ontschoten). Enfin, wat ik 5 december schreef geld nog steeds.
De bijgerechten, groente op het bord en zijn oma frites en eigen mayonaise zijn nog beter geworden!
Alleen daar ga je al voor terug. Als voorheen een aanrader!
C G.
  • Datum van je bezoek: 30 okt. 2016
Wat een goed restaurant is dit ! Nog nooit zo lekker wild gegeten als hier !
En zeer attente bediening en service.
Hier komen we terug !
HenkSmul .
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2016
Prachtige Saksische boerderij met een gerant-eigenaar die op hartelijk joviale wijze de gasten welkom heet en bedient. De tompouce van garnalen had een mooie uitstraling en prima smaak, de carpaccio van ree was prettig pittig, waarbij een Franse rode wijn werd geschonken. Daarna de hoofdgerechten Een echte voltreffer was de Chileense Carmenère die als wijnsuggestie werd geschonken bij de eend. Smaakvolle combi. Mijn partner, die een nip van mijn wijn zou nemen, kreeg spontaan een bob-hoeveelheid bij elke ronde. Als dessertwijn een late vintage Gewürztraminer, die het goed deed bij de Paris Brest (soes van amandelen met bakkersroom, vanille-ijs en crème van rood fruit). Jammer dat er zo weinig bezoekers waren op deze avond; de kwaliteit van het eten en de ambiance verdienen meer bezoek.
KoosTimmermans .
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2016
Zonder inmenging van de boer, samengeschoolde koeien op het naastgelegen weiland van boerderij-restaurant de Woord kunnen de beginwoorden van gezang 303 bij je doen opkomen: ‘Door God bijeen vergaderd, één volk dat Hem behoort’.
Een gedachtesprong leid je naar de weekspecial ‘3.0.3’ die de Woord onder auspiciën van eigenaar Volckmar Kroes ten tonele voert.
Een reis om de wereld in zes bouwstenen. Een Italiaanse bol, een van origine Amerikaanse runder hamburger, smaakmaker uit de Indiase en Pakistaanse keuken: een chutney van rode ui, een Hollands aandoend ei uit Barneveld en tenslotte Vlaamse frites te dopen in een mayonaise van Marokkaanse ras el hanout.
Een glas Stauder Premium Pils, ehrlich wie das Rurgebiet, schouwt dit alles aan.
Een schoon proefstuk van wat een eminente samenwerking tussen chef de cuisine en zijn gastheer/ eigenaar vermag.
WillemJ70 .
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Heerlijk gegeten in een fantastische entourage. Overzichtelijke kaart die voor iedereen wat wils heeft. In de (achter) tuin heb je een heerlijk rustige omgeving met een prachtig idyllisch uitzicht.
Ruim opgezet en geen last van andere tafels qua geluid e.d. Je voelt je daar echt welkom. De gastheer zorgt dat je aan niets te kort komt. Dit is de 2e keer dat wij hier gegeten hebben en beide keren waren super. Een aanrader dus.
Roland P.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2016
Een jaar geleden was ik voor de laatste keer bij De Woord geweest.
Ook dit keer werden we welkom geheten door Volckmar Kroes, eigenaar en vinoloog.
Ons diner bestond uit een heerlijk tompouce met
gemarineerde Hollandse asperge, rivierkreeft,
grijze garnalen, cognac, kreeft mayonaise en schijfjes radijs radijs. Gepresenteerd op een mooi opgemaakt bord.
Dit voorgerecht was heerlijk. We bestelden dit gerecht bijna een tweede keer.
Uit de vele varianten met asperges koos mijn disgenoot Hollandse asperges met ree biefstuk en mosterd saus en een gepocheerd ei. Hij genoot zichtbaar van dit gerecht, waar door Volckmar Kroes een glas Brouilly bij werd geschonken. Ook deze wijn, Chateau de la Pierre van Maison Loron viel bijzonder in de smaak.
Zelf had ik voor Hollandse asperges met langzaam gegaarde zalmfilet met dragon mousseline gekozen en ook hierbij een gepocheerd ei.
Om je vingers bij af te likken.
En voor mij schonk de heer Kroes een Italiaanse wijn, Lugana, San Benedetto.
De combinatie was voortreffelijk.
Als dessert wat kaas en werd de fles Brouilly van mijn disgenoot door ons beiden 'leeggemaakt.
Het was weer een feest om in De Woord te zijn en te genieten van de gastvrijheid, het voortreffelijke eten en de geweldige wijnen. Een aanrader!
Gerben B.
  • Datum van je bezoek: 16 mei 2016
Op 2e pinksterdag wezen eten bij de Woord in Corle, o.a. voorgerecht duif met pate, hoofdgerecht rode poon en als toetje creme brulee, daarbij een wijn en bier arrangement genomen. Kort van te voren gebeld of er misschien een tafel beschikbaar zou, er werd gelijk gezegd er wordt wat geregeld want het is ont zettend druk ivm de Pinksteren, daar aangekomen stond er al een tafel spic en span te wachten op ons. De aanbeveling van de juiste wijnen was super en erg smaakvol, juist omdat je wijnen geserveerd krijgt die je niet verwacht. Ondanks de grote drukte werd er alle tijd genomen voor uitleg en vragen. Het eten was erg mooi opgemaakt, als een plaatje, erg smakelijk en lekker, de hoeveelheid vonden wij echt Achterhoeks, veel waar voor je geld.
Joke H.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2015
Met vrienden gingen we eerste kerstdag eten bij de Woord. Onze verwachtingen waren hoog gespannen, zoals altijd als we daar eten. We kozen voor een 4 gangenmenu. We konden zelf onze gangen samenstellen van de menukaart. Goede wijn erbij. Het was allemaal even lekker. Feestelijk gepresenteerd, verrukkelijk van smaak, het was subliem. Perfecte bediening. Sfeervolle locatie. We hebben ontzaglijk genoten, het was een feestje om daar te zijn. De Woord is en blijft onze favoriete restaurant.
R V.
  • Datum van je bezoek: 5 dec. 2015
We aten vrijdag 4 december bij een pretentieus restaurant in Amsterdam, hoofdgerecht fazant.
Flinke prijs, matige kwaliteit. Gisteren een wild restaurant gezocht en voor de Woord gekozen in de Achterhoek. Wat een verschil, enorm. allervriendelijkst ontvangst, begeleid naar een gezellige tafel in prachtig ambiance. Na om onze voorkeuren te hebben gevraagd kregen we fantastisch glas Chablis, top. Als amuse een lepelhapje wildzwijn, daardoor (geweldig) was onze keuze snel gemaakt. We kozen als hoofdgerecht bewust wederom fazant, wat een smaaksensatie alles klopte. Een smaakbeschrijving beter dan ga zelf maar proeven kan ik niet ver"woord" en! Het wijnadvies perfect, maar dat is meen ik algemeen bekend. De eigenaar is beter dan vele sommeliers die ik heb ontmoet. De bediening vriendelijk voorkomend, ouderwets gastvrij. Al met al met name in de context van ons restaurantavontuur de avond ervoor een geweldige avond, waarbij eten en wijnen absoluut fantastisch zijn geweest. Wij komen graag en snel weer terug!
Gerda V.
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2015
Prima keuze in wild eten. Er stond wildwijn op de kaart. Deze was echter koud gaven wij aan. Dit was niet zo zei bediening 1 , bediening 2 gaf aan dat wijn uit de kelder kwam en idd te koud was. Terwijl het op de krt staat! Voor en nagerecht prima. Hoofdgerecht wilde eend met hete bliksem. Dit bleek aardappelpuree te zijn. Jammer staat niet zo op de kaart! Dit alles hoeft toch niet nodig te zijn lijkt mij?
Gourmand48 .
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2015
Prettige gastvrije ontvangst aan de deur. We konden zelf een tafel uitzoeken. Voor genoten we van de kalfszwezerik. Deze stond niet meer op de kaart, maar nog wel op de website en er was nog over en het was geen probleem voor de kok, een heerlijk gerecht. Als hoofdgerecht kozen we voor de ree. Op de kaart stond als bijgerecht bij het hert risotto. Zonder problemen werd de risotto bij het ree gerecht geserveerd. De wijn werd als wildwijn 2015 aangeprezen. Een Chileense wijn uit 2014 en die smaakte verrukkelijk. Mijn vrouw en ik sloten de avond af met een cappuccino. De aanpassingen van het menu werden snel en creatief op een prettige manier in de rekening verwerkt. Kortom een aanrader , chapeau voor de keukenbrigade en de bediening. Vergeet ik nog te vertellen dat we en passant nog een kijkje in de oude keuken van deze voormalige boerderij mochten nemen.
Gert-Jan R.
  • Datum van je bezoek: 20 sep. 2015
Je komt binnen in de gelagkamer van het boerderij-restaurant, waarna je naar een grote eetzaal - een verbouwde deel - wordt geleid. We hoorden enig rumoer van een gezelschap in een apart zaaltje, maar in de eetzaal was het erg rustig. Na ons kwamen er nog twee echtparen binnen. De tafels zijn ruim uit elkaar geplaatst, zodat je geen hinder hebt van andere gasten. Verse jus d'orange vooraf vinden wij een goed teken.
Mijn partner koos voor het maandmenu, zelf stelde ik drie gangen samen van de kaart. Na een kleine amuse het voorgerecht, voor mij gerookte zalm met forel, een bijzondere smaak. Mijn partner kreeg een smakelijke wildpaté. Mijn hoofdgerecht bestond uit 2 x rund: een heerlijk malse zacht gegaarde rundersukade en tournedos, dat van mijn partner was een parelhoen. Hierbij een flink glas huiswijn, waarop niets was aan te merken. Het 'groene appel'-toetje van hangop van geitenkwark met sorbetijs was gelukkig erg licht. Heerlijk gegeten; de reden om net geen 10 te geven is dat de porties van voor- en hoofdgerecht iets te groot waren, zodat je wel wat moest laten liggen.
De bediening was attent maar leek wat gehaast, terwijl het niet druk was (misschien vanwege het gezelschap ernaast?). Geen toelichting op wat er op je bord lag. Deze maaltijd was de prijs van 45 euro p.p. waard, zeker naar randstedelijke begrippen. Als wij nog eens naar Winterswijk komen gaan wij zeker weer hierheen.
Rene V.
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2015
Heerlijk 4 gangen jubileum menu gegeten in de tuin die een heerlijke sfeer heeft. De huisgerookte zal was uitstekend, evenals het kreeftkroketje met de tonijnmayonaise. De catharellen soep was ook prima, zeker door de combinatie met krokante parmezaanse kaas. Het vlees was goed klaargemaakt, evenals de zeebaars. Het ijstaartje met een schuimkoekje van hazelnoot was verassend lekker. Aanrader!
Dennisdewaard .
  • Datum van je bezoek: 4 aug. 2015
Vanmiddag 4-8 een heerlijke lunch gehad bij restaurant de Woord in Winterswijk. Het decor van deze oude boerderij is subliem en zorgt dan ook zeker voor een mooie ambiance. De zeer vriendelijke eigenaar van het restaurant begeleidde ons kort door zijn restaurant en toonde ons het tuin terras (''zomer ruimte'') en - de prachtige ''herfst/winter ruimte''. De goede service van de eigenaar, die de moeite wilde nemen ons tevens uit te leggen welke likeuren hij zelf stookt op basis van een familierecept, is daarom ook zeker een plus! Het restaurant schijnt een uitstekend wild repertoire te hebben gedurende de herfst/winter maanden en is daarom ook zeker de moeite waard om te dineren!
Gerard T.
  • Datum van je bezoek: 31 jul. 2015
Gisteravond met mijn vrouw wezen eten bij de Woord, afgaande op de prima recensies op Iens.
Ik moet zeggen dat de recensies klopten. Een mooi terras achter het restaurant in de tuin, vriendelijk personeel en prima gegeten. Begonnen met een amuse, gazpacho met zalm, waarna we een rouleau van hoender en kreeft kozen. Prima smaken en een heerlijke dressing. Hoofdgerecht varken gekozen, ook deze viel goed in de smaak bij ons. De woord heeft ook een mooie wijnkaart waaruit het moeilijk kiezen is. Wij kozen voor een mooie Margaux uit 1998.
Als dessert een kaasplankje met port gekozen. Bijzonder smakelijk!
Na een leuke discussie met (de eigenaar?) over port en likeur hebben wij een door hem zelf gestookte likeur gedronken. Ik kan het u aanbevelen, bijzonder lekker!
Afsluitend een heerlijke avond die voor herhaling vatbaar is.
10a .
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2015
Geen kindermenu aanwezig, maar met keuze uit wat frituurhapjes werd dat opgelost. De volwassenen hebben genoten van hun Bistro- en Maandmenu's, al is het ijs met rooksmaak (Maandmenu) niet voor iedereen weggelegd. We zaten onder een overkapping met uitzicht op de tuin, maar ook de gasten onder de grote parasols hadden geen last van de incidentele regenspetters. Ik kan me voorstellen dat De Woord een aardige schare vaste gasten heeft, want dit is echt zo'n heerlijk restaurant waar je voor elke gelegenheid prima terecht kunt.
Fred K.
  • Datum van je bezoek: 23 jul. 2015
Donderdag 23 juli j.l. voortreffelijk gegeten bij restaurant de Woord. De reerug smaakte heerlijk zacht, je zoog het als het ware naar binnen, zo mals. Een uitstekende wijn en het schitterende tuinterras maakten de avond voor ons af. Ook de haal- en brengservice mag niet onvermeld blijven. Als wij weer eens in de buurt zijn, dan weten we het wel....
Anneke W.
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2015
Op een warme zomeravond gegeten in de tuin van De Woord, met uitzicht op de weiland en bos. Erg goed gegeten, van de kroketjes bomvol smaak via zacht (ree)vlees naar de kaasplank met romige en pittige kazen. Ons laten adviseren over de wijn per gang en steeds in overleg tot een goede keus gekomen. En tot slot een fles huisgebrouwde limoncello mee naar huis genomen uiteraard. Hartelijke ontvangst en bediening, met verstand van zaken en informeel. Een aanrader en zeker een plek om naar terug te keren.
Linden-michel-vd .
  • Datum van je bezoek: 31 mei 2015
Lekker gegeten. Na een aantal jaar hier weer gegeten en ik had hoge verwachting
Maar dat hebben ze zeker waar gemaakt. het is dat het een uur rijden is
maar ik kom zeker terug
kalfs pastrami met asperges. Zeer goed
Ree biefstuk met asperges . Super