De Woord

• Vegetarische gerechten
  • ...

Over het restaurant De Woord

Genieten op de boerderij

In Winterswijk vind je een herbestemde oude Saksische boerderij. Ooit werd een borrelbar toegevoegd aan de boerderij voor de Achterhoekse boeren. In geen tijd groeide deze uit tot een restaurant. Een uit de hand gelopen borrelbar is een restaurant voor luxe diners geworden. Op het prachtige tuinterras geniet je nog steeds van de koeien en het groene weiland.

Meer informatie over restaurant De Woord

9,1

Jouw recensie over het restaurant De Woord

Raymond V.
  • Datum van je bezoek: 27 okt. 2017
Deze recensie is met name gericht aan de 4 personen die een tafel hadden gereserveerd voor
het 3 gangen Wildbuffet op 27 oktober bij De Woord. Ja jullie…. die niet zijn komen opdagen, hebben daarmee jezelf maar ook andere gasten die heel graag een plekje hadden willen hebben benadeeld.
Ik heb zelf direct, na de aankondiging datum van het Wildbuffet 2017 gereserveerd.
Blij waren we (vanwege mijn eerdere ervaring met de kwaliteit van dit buffet) met de reservering bevestiging voor een tafel van twee. Met andere woorden je moet er vroeg bij zijn, er is meer vraag dan aanbod aan beschikbare tafels.

Zo nu dit is uitgelegd, ga ik de niet opkomen dagen gasten vertellen wat ze allemaal hebben gemist!
Remco de chef en zijn koks hebben in 3 gangen een ware Wild feestmaaltijd gecreëerd, met
een variëteit aan keuzes, smaakbelevingen, verassingen, manieren van bereiden you name it.
Van alles geproefd, gepeuzeld, gesmikkeld, geen gerecht overgeslagen. De conclusie van mij en mijn broer: dit is zo uitzonderlijk lekker hoe moeten we dit tot uitdrukking brengen.
Natuurlijk complimenteer je de chef en zijn mannen meerdere keren die avond, bij het weggaan nog eens met woorden en een goede tip. Gevraagd en meegekregen een lijst van wat er allemaal voor ons is klaar gemaakt, dat was nodig, onmogelijk om alles te onthouden. Ik sluit deze recensie met deze lijst af.
De Robijn donker rode wijn die erbij werd geschonken is de Wildwijn van de Achterhoek een Epicuro Appassimento 2016 Puglia Italie. Snel nog even de smaak hiervan, De smaak is zeer vol, rijk en zacht met donker, overrijp, zoetig fruit en nuances van specerijen. De afdronk is zacht, lang en vol.

Hoe de fantastische kwaliteit van dit Wildbuffet, de smaakexplosies keer op keer in je mond, op je tong tot uitdrukking brengen hoe dat te doen. Ik kom er niet op, gebruik daarom de woorden die mijn broer
uitsprak die avond: Ik ben 61, heel veel (als Bourgondiër) in restaurants gegeten, maar ik heb nog nooit zoo lekker gegeten!

Voorgerechten:
Mousse van fazant en ongemeste eendenlever – compote van preiselberen.
Carpaccio van ree – bietenbladsla – noten. Coppa van wild zwijn – salami van hert – terrine van wild konijn. Bouillon van paddenstoelen. Kroketje van ree – bietenmosterd. Ragout van haas in een brostei. Salade met witlof – radicchio rosso – suikersla en gorgonzola.
Hoofdgerechten:
Filet van hert – paddenstoelen – vlierbessensaus.
Boutje van fazant met lardo – zuurkool. Op het karkas gebraden hazenrugfilet. Wilde eend – gegrilde pompoen. Konijnenboutjes gestoofd. Stoofschotel van ree en hert. Procureur van wild zwijn – jus van gemberbier. Aardappelpuree met cavolo nero. Rode kool. Spuitjes – kastanje – cranberry. Stoofpeer.

Als je hierna nog ruimte hebt, of gestorven bent a “La Grande Bouffe”, de toetjes:

Nagerechten:
IJs: witte chocoladeijs met mascarpone. Specerijen roomijs, sorbet van mandarijn. Sticky toffee pudding. Witte choco mousse. Appel speculaas crumble taart. Dubbel chocolade brownie. Cheese cake. Kaas: blue shropshire, oude brugse, bowland, corsendonck.
fk55 .
  • Datum van je bezoek: 12 okt. 2017
Afgelopen week 2x te gast bij dit uitstekende en mooi gelegen restaurant. Een goede kaart en verrassende wijnen had de gastheer voor ons in petto. Goede prijs/kwaliteitvehouding.
Vlak voor de start van het wildseizoen bood de eigenaar, als voorproefje, een wildproeverij met hert, ree en eend. Een schot in de roos. Alle gerechten bijzonder goed klaargemaakt. Dat belooft veel goeds de komende maanden. Naast het eten is de geboden service en de persoonlijke aandacht minstens zo belangrijk. Dat hebben we zeer gewaardeerd. En de Haal & Brengservice maakten de bezoeken aan dit restaurant meer dan waard!
Mariët H.
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2017
Vol verwachting naar De Woord waar we goede verhalen over hadden gehoord. Lokatie en inrichting prima op orde. Van de gerechten hadden we meer verwacht. Presentatie niets op aan te merken trouwens. Amuse gewoon lekker. Net als de kreeftensoep. Maar het voorgerecht met bloemkool kwam direct uit de koeling en was daardoor niet op smaak. Het hoofdgerecht met vis en pasta: vlak visje op watervrije berg pasta. De diamanthaas goed gebakken, maar met teveel verse kruidenrij, flauwe saus. aardappeltjes hadden echt langer in de pan gemoeten. Rode kool was niet op smaak. Lekkere koffie. Bediening had zeker vlotter gemogen met de drankjes. Lang wachten op water en Rode wijn bij hoofdgerecht, liever direct en niet eerst andere tafels bedienen.
Hanneke V.
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2017
Dinsdagavond met vrienden gegeten bij restaurant de Woord volgens de formule "bij jullie aan tafel" Alles klopte, het was een prachtige zomeravond met een overheerlijk verrassingsmenu, geweldige bediening en hemelse wijnen. Een echte aanrader en een mooie afsluiting van een prachtige dag!
  • Datum van je bezoek: 3 aug. 2017
Gisteravond met vrienden gegeten bij mijn favoriete restaurant de Woord. We hebben gekozen voor " bij jullie aan tafel ". 1 tafel per avond mag hier voor kiezen. Ik wil verder niet uit de school klappen, maar het eten was subliem. Wat een verwennerij. Evenals de verrukkelijke wijn, die bij de gerechten geschonken werd. Het was een culinair hoogstandje. Zelden zo lekker gegeten!
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2017
Gisterenavond heerlijk gegeten in de tuin, bij mijn favoriete restaurant
De keus was gevallen op het 3 gangen juni menu met het Duitse riesling wijn arrangement. Het was subliem. De wijn was overheerlijk. Echt een aanrader
Robert H.
  • Datum van je bezoek: 1 mei 2017
Soms heb je geluk als je toevallig in Winterswijk bent, De Woord. 8.9 op Iens meer dan waard en verdiend. Zeer smaakvolle gerechten, goede bediening en dito wijnen en bieren!
Wllem K.
  • Datum van je bezoek: 1 mei 2017
Zijn maandelijks te gast bij De Woord om te genieten van de "Weekspecial": vaste tafel, wijntje, weekspecial, cappuccino of dessert,
Vriendelijke, gastvrije bediening en voortreffelijk, voordelig dineren.
Wat wil je nog meer?
We doen dit al jaren.

Mieps en Willem Koebrugge - Van Riemsdijk
MariusJohan .
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2017
Met vier personen de paasbrunch 2017 genoten. Het eten en drinken was prima, in kwaliteit en in prijs. De entourage is goed, de bediening vriendelijk en efficiënt. Een aanmerking; de prijzen voor het water, een glas wijn en de koffie waren behoorlijk aan de hoge kant.
Nanneke H.
  • Datum van je bezoek: 23 feb. 2017
Op Valentijnsdag 2017 hebben mijn man en ik voor de tweede keer bij restaurant De Woord gedineerd: het Valentijns 3-gangen diner voor twee! Wij hebben op eigen verzoek er een 4-gangen diner van gemaakt omdat wij wederom wilden genieten van een excellent kaasplankje met een heerlijk glas Tawny rode port....verrukkelijk! Vanaf de eerste minuut tot de laatste minuut zijn wij verwend door de gastheren, die tongstrelende gerechten serveerden. De combinatie van alle gerechten met de bijpassende wijnen was werkelijk voortreffelijk! Alle verschillende smaken waren op elkaar afgestemd, alles klopte gewoon. De bediening was zeer correct, de tijden tussen de verschillende gangen was precies goed: niet te kort en niet te lang! Onze welgemeende complimenten. Wij komen hier zeer zeker terug, ook al om de sfeervolle ambiance te voelen en te ervaren! En helemaal super is de ophaal-en- thuisbrengservice, wat erg fijn is als je alle geschonken wijnen hebt geproefd! Grote klasse!

Tot ziens en nogmaals bedankt voor deze heerlijke avond!

Pim en Nanneke Hoff,
Zaandijk ( wij waren een weekje op vakantie in Winterswijk ).
Elfriede G.
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2016
Vrijdagavond weer bij ons favoriete restaurant gegeten.
Het was tijd voor een avond WILD eten. Een palet aan heerlijke hapjes van alle mogelijke wild uit de Achterhoek. En daarbij werd een zeer goede wijn geschonken. Bediening is prima en dan ook nog thuis gebracht worden door de eigenaar. Top!
Veronie S.
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2016
Het Wild- seizoen is begonnen: Hoofdgerecht:Fazant met een heerlijke zachte zuurkool. Voorgerecht : Eend. Stond als hoofdgerecht op de kaart, maar kon ook als kleiner voorgerecht. Je proeft als het ware de Achterhoek!
Raymond V.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2016
Schreef al eerder een recensie over wild bij de Woord. Vorig jaar 5 december. Sprak gisterenavond nog even met de eigenaar Volckmar Kroes over zijn uitzonderlijke kwaliteit van het eten en zijn wijn advies. Ik had fazant, mijn vrouw de zeebaars. De Chileense Carmenère bij de fazant, geweldig, de witte wijn als aperitief en bij de vis verrukkelijk (naam ontschoten). Enfin, wat ik 5 december schreef geld nog steeds.
De bijgerechten, groente op het bord en zijn oma frites en eigen mayonaise zijn nog beter geworden!
Alleen daar ga je al voor terug. Als voorheen een aanrader!
c G.
  • Datum van je bezoek: 30 okt. 2016
Wat een goed restaurant is dit ! Nog nooit zo lekker wild gegeten als hier !
En zeer attente bediening en service.
Hier komen we terug !
HenkSmul .
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2016
Prachtige Saksische boerderij met een gerant-eigenaar die op hartelijk joviale wijze de gasten welkom heet en bedient. De tompouce van garnalen had een mooie uitstraling en prima smaak, de carpaccio van ree was prettig pittig, waarbij een Franse rode wijn werd geschonken. Daarna de hoofdgerechten Een echte voltreffer was de Chileense Carmenère die als wijnsuggestie werd geschonken bij de eend. Smaakvolle combi. Mijn partner, die een nip van mijn wijn zou nemen, kreeg spontaan een bob-hoeveelheid bij elke ronde. Als dessertwijn een late vintage Gewürztraminer, die het goed deed bij de Paris Brest (soes van amandelen met bakkersroom, vanille-ijs en crème van rood fruit). Jammer dat er zo weinig bezoekers waren op deze avond; de kwaliteit van het eten en de ambiance verdienen meer bezoek.
KoosTimmermans .
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2016
Zonder inmenging van de boer, samengeschoolde koeien op het naastgelegen weiland van boerderij-restaurant de Woord kunnen de beginwoorden van gezang 303 bij je doen opkomen: ‘Door God bijeen vergaderd, één volk dat Hem behoort’.
Een gedachtesprong leid je naar de weekspecial ‘3.0.3’ die de Woord onder auspiciën van eigenaar Volckmar Kroes ten tonele voert.
Een reis om de wereld in zes bouwstenen. Een Italiaanse bol, een van origine Amerikaanse runder hamburger, smaakmaker uit de Indiase en Pakistaanse keuken: een chutney van rode ui, een Hollands aandoend ei uit Barneveld en tenslotte Vlaamse frites te dopen in een mayonaise van Marokkaanse ras el hanout.
Een glas Stauder Premium Pils, ehrlich wie das Rurgebiet, schouwt dit alles aan.
Een schoon proefstuk van wat een eminente samenwerking tussen chef de cuisine en zijn gastheer/ eigenaar vermag.
WillemJ70 .
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Heerlijk gegeten in een fantastische entourage. Overzichtelijke kaart die voor iedereen wat wils heeft. In de (achter) tuin heb je een heerlijk rustige omgeving met een prachtig idyllisch uitzicht.
Ruim opgezet en geen last van andere tafels qua geluid e.d. Je voelt je daar echt welkom. De gastheer zorgt dat je aan niets te kort komt. Dit is de 2e keer dat wij hier gegeten hebben en beide keren waren super. Een aanrader dus.
Roland P.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2016
Een jaar geleden was ik voor de laatste keer bij De Woord geweest.
Ook dit keer werden we welkom geheten door Volckmar Kroes, eigenaar en vinoloog.
Ons diner bestond uit een heerlijk tompouce met
gemarineerde Hollandse asperge, rivierkreeft,
grijze garnalen, cognac, kreeft mayonaise en schijfjes radijs radijs. Gepresenteerd op een mooi opgemaakt bord.
Dit voorgerecht was heerlijk. We bestelden dit gerecht bijna een tweede keer.
Uit de vele varianten met asperges koos mijn disgenoot Hollandse asperges met ree biefstuk en mosterd saus en een gepocheerd ei. Hij genoot zichtbaar van dit gerecht, waar door Volckmar Kroes een glas Brouilly bij werd geschonken. Ook deze wijn, Chateau de la Pierre van Maison Loron viel bijzonder in de smaak.
Zelf had ik voor Hollandse asperges met langzaam gegaarde zalmfilet met dragon mousseline gekozen en ook hierbij een gepocheerd ei.
Om je vingers bij af te likken.
En voor mij schonk de heer Kroes een Italiaanse wijn, Lugana, San Benedetto.
De combinatie was voortreffelijk.
Als dessert wat kaas en werd de fles Brouilly van mijn disgenoot door ons beiden 'leeggemaakt.
Het was weer een feest om in De Woord te zijn en te genieten van de gastvrijheid, het voortreffelijke eten en de geweldige wijnen. Een aanrader!
Gerben B.
  • Datum van je bezoek: 16 mei 2016
Op 2e pinksterdag wezen eten bij de Woord in Corle, o.a. voorgerecht duif met pate, hoofdgerecht rode poon en als toetje creme brulee, daarbij een wijn en bier arrangement genomen. Kort van te voren gebeld of er misschien een tafel beschikbaar zou, er werd gelijk gezegd er wordt wat geregeld want het is ont zettend druk ivm de Pinksteren, daar aangekomen stond er al een tafel spic en span te wachten op ons. De aanbeveling van de juiste wijnen was super en erg smaakvol, juist omdat je wijnen geserveerd krijgt die je niet verwacht. Ondanks de grote drukte werd er alle tijd genomen voor uitleg en vragen. Het eten was erg mooi opgemaakt, als een plaatje, erg smakelijk en lekker, de hoeveelheid vonden wij echt Achterhoeks, veel waar voor je geld.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2015
Met vrienden gingen we eerste kerstdag eten bij de Woord. Onze verwachtingen waren hoog gespannen, zoals altijd als we daar eten. We kozen voor een 4 gangenmenu. We konden zelf onze gangen samenstellen van de menukaart. Goede wijn erbij. Het was allemaal even lekker. Feestelijk gepresenteerd, verrukkelijk van smaak, het was subliem. Perfecte bediening. Sfeervolle locatie. We hebben ontzaglijk genoten, het was een feestje om daar te zijn. De Woord is en blijft onze favoriete restaurant.