De Witte Gans

Woensdag t/m Zaterdag vanaf 17:00
Zondag vanaf 11:00

Jannemanishere .
  • Datum van je bezoek: 10 okt. 2016
Mooi gelegen in Salland. Het interieur ademt een sfeer van warmte en gezelligheid. Wij aten met een groepje vrienden en waren goed te spreken over de prijs-kwaliteitsverhouding. De sint-jacobs schelp met een bijzonder aangename vulling was één van de toppers (misschien ietsje minder zout). Gerookte zalm met langoustine en de rundersukade waren goddelijk. Hier gaan we zeker nog eens eten!
Fred K.
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2016
We komen hier al enige jaren een aantal keren .... ook wij concluderen dat de culinaire prestaties op een hoger niveau uitkomen. Fantastisch wat het team presteert!!
Vanittersum .
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2016
Wij komen al enkele jaren in dit restaurant en wij ervaren nog steeds een opgaande lijn, nu tot een heel hoog niveau. Zowel de kwaliteit van de gerechten, de vernieuwing hierin, de kwaliteit/prijsverhouding, de wijnkeuze zijn zeer goed. De bediening is vriendelijk en kundig. De ambiance, zowel omgeving als accommodatie, is heel aangenaam. Er heerst een gezellige sfeer met voldoende afstand tussen de tafels. Kortom, wij waren heel tevreden en komen er zeker terug!
Ben-en-Wendy .
  • Datum van je bezoek: 17 jul. 2016
Prachtige locatie in een prachtige omgeving. Leuk terras met sfeer. Hier de lunch gebruikt en gekozen voor het 3 gangen Ganzenmenu. Van begin tot eind was er niets aan te merken op het eten. Perfect bereid, mooie presentatie en een verrukkelijke smaak. Top kok !! Bijpassend wijn arrangement super ! Wat afbreuk doet aan het geheel is de bediening en de lange wachttijd. Dit is m.i. niet de schuld van de dames maar meer van het management. Zo werden de glazen witte wijn van het voorgerecht een kwartier voordat het werd geserveerd in de zon op tafel geplaatst. De tussentijdse wachttijd bedroeg in één geval ongeveer een uur, terwijl het helemaal niet druk was.
Jammer, want met een betere begeleiding (het management was wel aanwezig) zou voor ons dit restaurant op alle fronten een 10 scoren.
Eind .
  • Datum van je bezoek: 17 jul. 2016
Uitstekend gegeten (3-gangenmenu). Goede kosten/kwaliteitsverhouding.
We vonden de bediening afstandelijk, koel en plichtmatig.
Tweede minpunt is (maar dat ligt misschien niet aan de bediening, maar aan het managment),
dat men op een irritante manier probeert de omzet te verhogen:
* Voordat de menukaart op tafel komt, wordt ons gevraagd 'zullen we alvast de amuses brengen?'
Ja graag, laat maar doorkomen. Dat blijken 2 x 3 gerechtjes te zijn; bijna een voorgerecht. En wat blijkt: je moet er gewoon voor betalen.
* Als je water vraagt, wordt plat en bubbels aangeboden. Als je doorvraagt, kun je gelukkig ook kraanwater krijgen.
* Willen jullie frietjes? Nee dank je; het menuutje zal toch wel voldoende zijn? Er zitten inderdaad aardappels bij het hoofdgerecht. Friet kost extra.
* Wil je snoep bij de koffie? Kost extra.
Kortom: Een fantastische en verrassende keuken. Maar het is niet echt een avondje uit en het is hinderlijk dat je goed moet opletten dat je je geen extra's laat aansmeren. Het is toch geen tankstation?

Amsterdamsgenieten .
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2016
Bij aankomst werden we meteen keurig begeleid en geholpen. De bediening heeft kennis van zaken en weet wat voor wijn waarbij hoort. De aangeboden aperitieven waren heerlijk en voor een nette prijs. We werden wel door 2 verschillende dames bediend, maar er kwamen geen dubbele vragen. We kozen voor het 3 gangen verrassingsmenu en dat bleek een topkeuze. Het eten werd mooi geserveerd en smaakte even goed, echt voortreffelijk. De wijn kent een nette prijs, niet overdreven. Er werd gevraagd of er naast de aardappeltjes friet geserveerd moest worden. Fijn zo, zo konden we kiezen om dit niet te doen; een frituurbaksel zou de gerechten naar beneden halen. Van begin tot eind geslaagd, heel hartelijk dank!
Arjo.loesmarie .
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2016
Al jaren ons "stamrestaurant". Nog nooit teleurgesteld. Elke keer weer verrassende heerlijke gerechten. Mooie presentatie. Sfeer en bediening altijd goed. Misschien wel iets duurder dan veel andere restaurants maar dat is het zeker waard.
Lia W.
  • Datum van je bezoek: 25 mei 2016
Wat een plaatje van een restaurant in een schitterende omgeving! Allervriendelijkste en voorkomende ontvangst maar ook: wat hebben we heerlijk gegeten! Genoten van het Bib Gourmand menu en van het Verrassingsmenu, beide 3 gangen. Van amuse tot en met dessert tot in de puntjes verzorgd: prachtig om te zien, verrukkelijk om te proeven: het klopte allemaal! Kan bijna niet wachten tot we weer in de buurt zijn!
Josagten .
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
We hebben met kinderen, kleinkinderen en goede vrienden ons 40 jarig huwelijk gevierd met een 5 gangenmenu en een presentje voor de gasten bij vertrek. Zoals ik bij de Gans gewend ben was alles van begin tot het einde perfect tot in de puntjes verzorgd. Mijn gasten waren ook enorm enthousiast.
Keuken, bediening en ontvangst helemaal top. Diegene die een negatieve recentie heeft geschreven slaat de plank compleet mis. De Gans is Michelin ster waardig, maar ik hoop dat ze blijven zoals ze nu presteren en toegankelijk blijven voor een breed scala publiek.
Team Witte Gans bedankt. Mede namens jullie is ons huwelijks jubileum onvergetelijk geworden.
Robert S.
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2016
Vijf kilometer van Dalfsen ligt verscholen in een bocht van de weg een rustiek pand, waarin restaurant de Witte Gans is gevestigd. Verwachtingsvol gaan we naar binnen met vrienden, die hier al een paar keer goed gegeten hebben. De Witte Gans is een grote zaak, maar dat heeft geen nadelige gevolgen voor de sfeer. Het is er gezellig, de inrichting is eveneens sfeervol. We kiezen voor een driegangen verrassingsmenu. De ervaring heeft geleerd, dat dit voldoende is gezien de grootte van de porties. We starten met een lekkere amuse van witte en groene asperges en zalm met een espuma van asperges. De koele droge Riesling (Domaine Bruno Sorg 2013) past zowel hierbij als bij het volgende gerecht uitstekend. Dat is zalm met garnalen in tempura en een verfijnde wasabi-emulsie. De dames, die een vleesvoorkeur hebben, zijn zeer verguld met hun gerecht : een pastrami van wolvarken met picallilly. Het hoofdgerecht is een topper : een mooie ossenhaas, saignant, een ragout van asperges, een saus van morilles, gebakken beukenpaddestoeltjes en als extra Sallandse asperges. De verschillende smaken passen goed bij elkaar. De hierbij ingeschonken Australische Shiraz (Terra Barossa Thorn Clarke 2014) lijkt aanvankelijk te wringen, maar na enige tijd komt de volle smaak en het fruitige karakter van de wijn goed naar boven. Is misschien iets te zwaar voor de ossenhaas. Het dessert is gewoon een ''snoepje''. Het is een heerlijke mooie combinatie van hangop, aardbeienijs, frambozensorbet, schuimpje van yoghurt, aardbeien en een pipetje yoghurtlikeur. De Muscat d'Asti maakt het geheel af. Het is een topavond. De prettige correcte bediening en de prime prijs/kwaliteitverhouding dragen daar aan bij.
Pietercoolen .
  • Datum van je bezoek: 27 apr. 2016
Op koningsdag te gast geweest bij de Witte Gans.
Wij hebben direct onze klachten kenbaar gemaakt bij de gastvrouw van dit restaurant, vandaar deze korte reactie.

Ik kan het niet bevatten dat het verschil van kwaliteit tussen keuken en bediening zo groot is in dit restaurant.
Zoals de recenties aangeven kun je bij de witte gans goed eten voor een redelijke prijs maar verwacht geen smaken zoals in een restaurant met een michelin-ster!
Kortom een goede middenklasser met een zeer matige en onkundige bediening, ( niet bijschenken van flessen water en wijn, verkeerde inzet en uithaalmethodes, glazen niet op het juiste moment van tafel, zout laten staan terwijl dessert op tafel staat, geen of slechte ontvangst etc. etc. , gewoon teveel fouten voor de behoorlijke prijs die je hier moet betalen, er kwam zelfs iemand afruimen terwijl we nog aan het eten waren!!)
Bij een eetcafé mag ik dat verwachten maar niet bij een restaurant zoals de witte gans die trots naar buiten brengen dat ze het beste restaurant zijn van de provincies overijssel, drente en flevoland ( volgens het publiek), zegt trouwens heel veel over de horeca-kennis van de gasten die dit restaurant bezoeken. Kortom, een beetje jammer van de zaak want de keuken van dit restaurant verdient beter!!!
Jan K.
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2016
Dit restaurant ligt in het buitengebied van Dalfsen. De eetzaal is gezellig in een rustieke sfeer. De bediening is heel plezierig. Vandaag hebben we daar een vijfgangen diner gegeten.
Met o.a. waterkerssoep, eendelever, coquilles, malse ossehaas en een heerlijk toetje. Daarbij passende wijnen in een wijnarrangement: een Riesling, een Chardonnay uit Chili en een Malbec uit Argentinië. Alle gangen waren met zorg bereid en smaakten uitstekend.
Al met al vond ik de maaltijd sterwaardig.
H H.
  • Datum van je bezoek: 19 feb. 2016
Het is duidelijk dat men hier graag kookt met roomboter/(slag)room en (veel) suiker. Voorgerecht: poffertjes van gamba’s en garnalen, ambachtelijk gerookte zalm, avocadocrème, schotsen van pappadum en een gel van limoen. Origineel gerecht en zeer smakelijk. Goede portie ook en terwijl wij (bij wijze van spreken) de laatste hap van ons voorgerecht hadden genomen stond het hoofdgerecht al op tafel. Zeer verbaasd over en erg jammer omdat je toch minimaal 10 (liefst 20 min) tussen voor en hoofdgerecht wil hebben. Groot minpunt en ik hoop dat men wat met deze feedback doet. Serveerster nam het voor kennisgeving aan in elk geval.
De langzaam op lage temperatuur gegaarde eendenbout volgde toen. Samen met polenta, knolselderij en gekarameliseerde eendenlever en een jus van rode port en pruimedanten.
Lekker zoet en mals maar we zaten nog zo vol van het voorgerecht dat ik eigenlijk geen trek had. Doodzonde. Hierna hebben we gevraagd minstens 30 minuten te wachten met het nagerecht. Mijn disgenoot vond de zoete desserts prima, ik heb alleen de mini crème brûlée opgegeten. Afgesloten met een goede kop koffie.
Ik vond het een gezellige avond maar dit lag niet perse aan het restaurant. Ook voel ik niet de behoefte om nog eens terug te komen. Als ik er over nadenk is dat niet zozeer het eten maar de plichtmatige bediening. Denk dat het ook druk is en er wellicht niet genoeg personeel loopt maar de vluchtigheid en niet te tijd (kunnen) nemen voor de gast maakt dat ik het als een deceptie heb ervaren.
Frans V.
  • Datum van je bezoek: 8 feb. 2016
De bediening was niet goed. Vermoedelijk te weinig personeel. Tot twee keer toe zelf de wijn moeten halen anders was er bij de gerechten geen wijn. Op elke gang veel te lang moeten wachten.
Marcel P.
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2016
De Witte Gans hoort wel tot 1 van onze favoriete restaurants. Constante kwaliteit van hoog niveau. We waren er nu al geruime tijd niet geweest maar hebben een heerlijke avond gehad. Alle gerechten hebben een mooie volle smaak en het wijnadvies is uitstekend. De oude boerderij is sfeervol ingericht, je wordt hartelijk ontvangen en de bediening is aanwezig maar niet opdringerig. Zoals het 'heurt'. Ook mooi om te zien dat sommige vaste waardes niet veranderen: de overheerlijke olijven vooraf en de amarenekersen bij de koffie! Als je een avond lekker uit eten wilt, moet je hier zeker een keer heen. Wij komen er graag en worden altijd weer aangenaam verrast.
Ikrammel .
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2016
Wij kozen voor een 4 gangen verrassingsmenu, en dat was van voor tot na uitstekend. De gerechten zijn goed samengesteld, rijk verzorgd en zeer compleet van smaak. Bij het serveren van verrassingsgerecht hoort een toelichting, die niet elke keer vanzelf kwam, daarom 'slechts' een 8 voor de service. Wij gaan zeker nog eens!
Hans V.
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2015
Uitstekend de keuken! Heerlijk gegeten. De wijnen lasten niet allemaal geheel bij de gerechten. Dat was jammer. Ook de bediening was in dat opzicht teleurstellend. Prima kennis, maar de beleving om het ook over te brengen ontbrak. Een beetje instrumenteel. Al met al dus lof voor de kok, jammer van de wijnkelder en de wijze waarop deze gepresenteerd werd door de bediening.
Han-H .
  • Datum van je bezoek: 25 nov. 2015
Samen met vrouwlief gereserveerd en aangegeven dat we verrassingsmenu van 6 gangen wilden, zonder orgaanvlees en varkensvlees.

Bij aankomst werden we netjes opgevangen en mochten we een tafel uitzoeken in het sfeervolle restaurant. Direct konden we een drankje bestellen. We kozen voor gewoon een goed glas rode wijn, waarna we de huiswijn geserveerd kregen. Een mooie volle krachtige rode wijn, waar ik het de 6 gangen wel mee vol kon houden. Achteraf bleek het 4,75 euro per glas te zijn, wat ik helemaal prima vond.

Al vlot kregen we een schaaltje olijven in een zuurtje geserveerd. Prima te doen, maar niet helemaal mijn ding dat zuur.

Daarna kregen we een amuse in een hoog glaasje. Onder andere garnalen met venkel en schuim van iets van kreeft. De bediening gooide het eigenlijk steeds als een spraakwaterval op tafel wat we gingen eten, waardoor je je heel erg moest concentreren om te bevatten wat je ging eten. Mijn tip aan de bediening is dan ook om dit wat rustiger te doen. Iets meer tijd er voor nemen. Mogelijk had de bediening ook "haast", daar ze in eerste instantie met zijn tweeën het hele restaurant moesten doen. Ik had dan ook de ervaring dat ze enkel voor het "nodige" vlot aan tafel kwamen. Als je wilde reageren op de vraag of het gesmaakt had, moest je snel zijn als je wat meer inhoud wilde ventileren, anders was deze al weer naar de volgende tafel. En als je dan al wat kon zeggen, hield je al snel op, omdat je het gevoel had dat er eigenlijk geen tijd voor was om er wat langer over te hebben. De amuse smaakte ons overigens zeer voortreffelijk. Heerlijke combinaties van smaken.

Na de amuse werd er mooie stukjes brood met fijne roomboter geserveerd. Een lekker tussendoortje.

De eerste gang was werkelijk waar uitstekend geweldig! Een tartaar van rauwe zalm en gerookte zalm, met daarop mooie garnalen gebakken in tempurabeslag. Er zat ook nog een mouse bij, welke zeer smakelijk was, maar ik weet niet meer wat het was. Wederom een prachtig prettige combinatie van smaken.

Daarna kregen we een pompoensoepje, waar je mooie blokjes knolselderij en pompoen in terug vond. Ook een paar stukjes gerookte ganzenborst, wat het weer compleet maakte.

De volgende gang was een stukje gepocheerde heilbot op een puree met daarom wat garnaaltjes gebakken in de tempura. Een frisse groene asperge daarbij maakte het heel fris en smakelijk. Mooie gering van de vis en lekker sappig. Zoals heilbot bedoeld is.

Vervolgens kregen we een stoof van wild, met daarop een bitterbal waar onder andere kalfswang in verwerkt was. Zo'n bitterbal daar smul je van. Prachtige kwaliteit en smaaksensatie. In de stoof was wat mij betreft net iets te veel laurier en foelie gebruikt. Vrouwlief vond van niet, maar ik denk dat de smaak van het wild iets meer de kans krijgt naar voren te komen als deze niet overstemt wordt hierdoor. Wel een heel mooi gerechtje weer.

Eigenlijk begonnen we al behoorlijk vol te geraken, maar toen kwam het hoofdgerecht. Een tamme eendenborst met van alles er omheen. Erg smakelijk en veelzijdig. Het "frietje" van volgens mij venkel wat er bovenop lag, vond ik net iets te aanwezig van smaak. Misschien verwacht je ook wel een andere smaak. De eendenborst was perfect gegaard, maar miste iets van een zoutje. Net niet goed op smaak gebracht. Maar er lag een bakje met zout op tafel waar je zelf nog mee aan de gang kon. Liever had ik het meteen al wat krachtiger op smaak gehad.

Nu eigenlijk bomvol en toe aan het dessert. Een mooi opgemaakt bordje met verschillende krachtige zoetigheden. Witte chocolade, mouse, ijs en dergelijke. Ik weet het niet meer precies. Er zaten bij mij op het bord twee smakelijke drupjes yuzugel waar ik eigenlijk niet echt van begreep waar dit bij hoorde. Vrouwlief had wat meer van deze lekkere krachtige gel op haar bordje. Op het bordje waren wat mij betreft iets te veel bolletjes ijs met krummel omringt. (3 stuks). Dat zou wat mij betreft wel eentje mogen zijn. Persoonlijk vond ik de twee drupjes merenqueschuim best lekker er bij, maar vrouwlief vond dit niet nodig. Beiden waren we het er wel over eens dat de twee kleine ronde witte chocoladebolletjes gevuld met zwarte chocolademousse echt wel achterwege hadden kunnen blijven. We herkenden direct de goedkope smaak van de fabriekschocolade die de Hanos veel gebruikt. Mijn advies is om toch alles zelf te bereiden en niet het bord te vullen met allemaal dingetjes uit doosjes van de groothandel.

We waren inmiddels toe aan een bakje espresso, die we dan ook bestelden. Er werd groots uitgepakt en er kwam naast de espresso een plank vol met mooie snoeperij op tafel. Hiervan hebben we samen 1 bonbon genomen voor het zoetje bij de espresso. Als je een espresso besteld vind ik 3,95 euro per kopje best wel aan de prijzige kant. Ik begrijp wel dat dit zoveel mag kosten met alle snoeperij er bij, maar die hadden we niet besteld en daar hadden we ook helemaal geen trek meer in. En dan het simpele glaasje water bij de espresso moesten we dan missen.

Overigens hebben we tijdens het diner een desgevraagde karaf met kraanwater mogen nuttigen welke niet in rekening gebracht werd. Deze was wel leeg op het moment dat we de espresso kregen.

We hebben een geweldige avond gehad, maar zaten echt bomvol. Misschien bij meerdere gangen de dosering iets kleiner maken. Ik zeg misschien, omdat je er natuurlijk voor kunt kiezen zelf minder van je bord te nuttigen. Maar als het zo smakelijk is, eet je toch alles op. Ik zag ook iets te vaak ingrediënten herhaald zien bij de verschillende gerechten. Vrouwlief vond het "frituurgehalte" ook iets te hoog. Zelf vond ik deze frituur wel prima, maar ik voelde wel wat ze bedoelde. De wijn die geschonken werd kon mij zeer bekoren. Toch wel een cruciaal punt voor een avond uit. Als het glas leeg was, was de bediening er vlot bij om het glas eventueel weer aan te vullen. De entourage was zeer goed voor elkaar. Een mooie grote brandende open haard in het midden van de zaak. Misschien leuk als je daar nog een bank voor hebt staan, waar je eerst nog wat kan borrelen. De overigens correcte en vriendelijke bediening mag wat mij betreft wel iets meer tijd voor je nemen. Maar dat heeft denk ik ook alles te maken met de capaciteit op het aantal gasten die aanwezig zijn. Misschien nog een klein detail te noemen omdat eigenlijk alles zo goed is, is dat het zeggen van "alstublieft" voor het opdekken van een bestekje achterwege gelaten kan worden. Wel weer mooie uitspraken gehoord als "geniet er van" en "alstublieft" na het serveren van een gerechtje. Maar ook hier zou ik dit wat rustiger uitspreken en dan een fractie wachten alvorens direct weer weg te lopen.

Al met al een geslaagde avond. Met zijn tweeën waren we nog geen 150 euro kwijt en hebben toch elk twee glazen fijne wijn er bij gedronken. Een mooie prijs kwaliteit verhouding. Veel moois voor een niet al te desastreuze prijs. Na 3,5 uur gingen we met een hele volle buik, voldaan huiswaarts.
Ernstamsterdam .
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2015
Afgelopen maanden twee keer bij De Witte Gans gegeten en iedere keer is het weer genieten! Lekkere gerechten gecombineerd met heerlijke wijnen. Een klassiek restaurant prachtig gelegen in het buitengebied van Dalfsen en Heino. Een aanrader voor iedereen die lekker uitgebreid en verzorgd wil eten. En er is een terras waar je lekker in de zon een glas champagne of een mooi glas wijn kan drinken.
Rick M.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2015
Donderdag 27 augustus hebben wij 5 gangen gegeten bij herberg de witte gans. In 1 woord fantastisch! Prachtige culinaire avond vol verassing gehad. Een aanrader gehad die zeker werd waargemaakt en wij komen hier zeker nog eens terug! Presentatie en smaak van de gerechten top! Alleen na de 3e gang hadden wij het krokantje van truffelaardappel wel genoeg gezien. Wij zullen dit zeker goed aanprijzen en tot de volgende keer!