De Wetterpleats

Lytse Sudein 3 8624 TS Uitwellingerga Nederland Kaart

Meer informatie over restaurant De Wetterpleats

• Airconditioning , Catering , Huisdieren welkom , Per boot te bereiken , Terras
Aal .
  • Datum van je bezoek: 3 mei 2015
Op een regenachtige dag binnengelopen bij de Wetterpleats. Wel was duidelijk dat het restaurant bij zonnig weer een mooi terras aan het water te bieden heeft. Wij kozen deels voor de Hollandse, deels voor de Thaise gerechten. De paling uit het IJsselmeer was lekker. De Thaise gerechten een leuke afwisseling in dit Hollandse restaurant. Maar eerlijk is eerlijk, de dame in de bediening heeft onze avond echt goed gemaakt! Wat een spontane en attente vrouw; geweldig! Enige misser deze avond was de "espresso". Wij adviseren de eigenaar te investeren in een goede koffiemachine, dat zou het bezoek helemaal afmaken!
Mathilde2 D.
  • Datum van je bezoek: 27 apr. 2015
Een leuke ligging aan het water, met terras. Gedekte tafels met wit tafellinnen. Goede bediening. Wij hadden het driegangen Thais menu. Ik koos kokok-kippensoep en de partner had sateh vooraf, daarna een roerbakgerecht met garnalen, en het toetje waren de bananenloempia's met slagroom en ijs.
Vooraf kregen we amuses! Een rondje donkerbruin geroosterd brood met kaas, een dadel met spek en rauwe ham met meloen. We waren heel tevreden met het eten. Mijn partner vond het hoofdgerecht goed, ik vond het wat te " waterig" ( teveel gekookt, te weinig gebakken). Het nagerecht met bananenloempia's is origineel en lekker, maar er leek wel slagroom uit een spuitbus gebruikt,
De grote blauwe handdoek in het toilet vond ik onhygienisch ( immers niet te controleren).
De espresso was van wat mindere kwaliteit, maar werd wel geserveerd met een koffielikeurtje en en chocolaatje.
Al met al een hele leuke ervaring met origineel en lekker eten.
Mark P.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2015
In het pittoreske Uitwellingerga staat een klein restaurantje zoals je die niet zo vaak meer ziet. Met uitzicht op het water, de bootjes en het fraaie pand van hotel "White House" genoten wij namelijk op een gewone donderdag avond van de service én kookkunsten van de eigenaar zelf. Via groupon aten wij drie gangen Thais voor een wel heel schappelijke prijs. Overigens is de Wetterpleats normaal gesproken een Hollands restaurant.

Ons etentje begon goed met bijzonder lekkere broodjes vooraf, geserveerd met kruidenboter. Als voorgerecht kozen wij thaise loempiaatjes, als hoofdgerecht een thais roerbakgerecht en als nagerecht bananenloempias met ijs, chocoladesaus en slagroom. De bereiding van het eten was prima, de loempias waren echt krokant, het brood was goed en de wokgerechten waren goed op smaak. Ook werd naast het wokgerecht chillipeper (voor pit) suiker (voor als het te pittig was) en vissaus (om het gerecht zouter te maken) geserveerd. Dit is een leuk en simpel initiatief om thais eten wat toegankelijker te maken. Wel mist het wokgerecht voor de kenner wat authentiekheid. Wellicht is dat een bewuste keuze want een echt thais wokgerecht is vaak minder toegankelijk. Een 7 voor het eten, qua PRIJS/KWALITEITSVERHOUDING een dikke 8+.

Op de regenachtige donderdagavond waarop wij er aten was er nog 1 andere klant. Hierdoor was het wat stil in het restaurant en krijg je snel het gevoel dat je gesprekken in het hele restaurant hoorbaar zijn. De oudere gastheer / eigenaar / chef speelde daar goed op in door zich geregeld terug te trekken in de keuken. Meerdere van dat soort kleinere details hebben er voor gezorgd dat wij onze gastheer als uiterst kundig en gastvrij ervaren hebben. Een 8.

De Wetterpleats is een net restaurant met naar schatting plek voor ongeveer 40 gasten binnen. Hoeveel gasten er buiten kunnen zitten was voor ons slecht in te schatten. De tafels zijn netjes aangekleed en daar is duidelijk over nagedacht. Ook de omgeving is erg mooi. De wc's roken wel een klein beetje en in het restaurant hing een soort huiselijke geur die me deed denken aan het huis van mijn oma vroeger - licht muffig. Ik merkte dit na een minuut al niet meer maar het was geen goede binnenkomer. Om de laatste twee redenen een 7 in plaats van een 8 op het onderdeel decor.