De Watergeus

Simon van Capelweg 10 2431 AG Noorden Nederland Kaart

Over restaurant De Watergeus

Genieten in het groen

Midden in het mooie Groene Hart vind je een klein stukje Frankrijk. Alleen vanwege het uitzicht over de Nieuwkoopse Plassen is De Watergeus al een bezoekje waard. Maar daar houdt het niet op, want ook het eten is fenomenaal. Vraag het personeel gerust om een wijnadvies, zij kunnen je de perfecte match aanraden.

Meer informatie over restaurant De Watergeus

Dinsdag t/m Zaterdag

Jan V.
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2016
Drie tienen geven is ook weer zo overdreven, maar De Watergeus is het ultieme restaurant: uitstekend eten, uitstekende ambiance, uitstekende bediening; geen negatief woord te verzinnen.
'Zomaar' op een doordeweekse dag uit eten en dan zo worden getrakteerd. Omdat het 'zomaar' en een doordeweekse dag was, het 'Menu plaisir' gekozen en wat een plezier! Drie gangen voor 36 euro en dat menu heeft niet voor niets een 'bib gourmand' van Michelin gekregen: echt heel plezierig eten voor een aangename prijs. De prijs-kwaliteitverhouding is in zoverre zoek, dat de kwaliteit dusdanig is, dat je eerder het gevoel hebt te weinig te betalen dan te veel.
Vooraf een salade met geroosterde lamshaas en verder onder meer doperwtenhumus, munt en salsa verde. Boterzacht vlees met heel veel smaak, rosé geroosterd en van subtiele bijgerechtjes voorzien. Lam en munt gaan uitstekend samen, zeker als de munt het lam niet overheerst. Prima.
Dan een kalfslende met kruidenbrioche, doperwtjes, knoflook en kalfsjus. Ook al zo'n uitgekiende combinatie, perfect klaargemaakt en goed geportioneerd: niet te weinig, niet teveel, uitstekend.
Het dessert: drie kazen uit de streek: niet heel royaal, maar voldoende, niet opgeleukt met allerlei niet ter zake doende dingetjes. Gewoon drie lekkere kazen met twee stukjes vijgenbrood. Prima, niets op aan te merken.
De wijnen op advies van het huis: goed gekozen, geen bodempjes, maar een gewone portie en ook die van een kwaliteit om lovend over naar huis te schrijven.
Dat alles op het terras gegeten met uitzicht over de Nieuwkoopse Plassen; kan het mooier?
Blijft over de bediening: uit de kunst. Kortom, eigenlijk drie tienen.
Willem V.
  • Datum van je bezoek: 29 jun. 2016
Heerlijk gelunched bij de Watergeus. De Caroussel (gerecht staat ook op dinerkaart) is een proeverij bestaande uit een kommetje soep (tomatensoep), 3 visgerechten (zalm, paling en makreel) en lendeham en rosbief, alle met eigen passende dressing. Bij de koffie kregen we nog een heerlijk bolletje (groen) mintijs met chocolade. Het restaurant is keurig ingericht en met mooi uitzicht over de Nieuwkoopse Plas. Bij beter weer hadden we ook op het terras in de tuin en aan het water kunnen zitten. Prima restaurant, je kunt er gerust een stuk voor omrijden.
Robbert B.
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2016
Altijd een feest om te komen. Alles ademt hier gastvrijheid en professionaliteit. Bonbons van kreeft, van een ongekend raffinement. Omdat mijn partner lactosevrij eet, komt er Nieuwkoopse paling op toast: wat een smaak en geur. De wilde heilbot blijft ook met de groenten delicaat van smaak. De lamsfilet aan de andere kant van de tafel is perfect van cuisson en ontzien van allerlei sauzen. Ik rond af met kaas uit de omgeving. Exact geproportioneerd en gelukkig niet de hompen die je elders vaak voorgeschoteld krijgt.
Ook een gezellig hotel met eenvoudige maar complete kamers, heerlijk ontbijt aan tafel geserveerd. Een prachtige tuin en terras met een schitterend uitzicht op de plas. Wat ons betreft is de Watergeus meer dan een omweg waard.
Aad G.
  • Datum van je bezoek: 28 mei 2016
Een voortreffelijk restaurant, een absolute aanrader! Enkele jaren geleden hier ook al eens gegeten en ook toen vonden we het al een verademing.
We kozen nu voor het 4-gangenmenu Les Plus Belles. Op het terras (het was mooi weer) met uitzicht over de Nieuwkoopse plassen kregen we na het aperitief een heerlijk tomatenmousse met hazelnoten als amuse. We gingen binnen dineren en troffen daar bijzonder lekker brood met noten aan. Het voorgerecht van 3 soorten krab was heerlijk, gevolgd door gebakken zwezerik met oesterzwammen, kalfstong en dragon. Hoofdgerecht was lamsfilet - die op de tong smolt - met een lamskroketje, rode bietenchutney en hangop van knoflookyoghurt.
Het nagerecht van 5 buitenlandse kazen was uitstekend, vergezeld van een heerlijke 12 jaar oude port, maar ook de panna cotta kokos met mangoijs werd met veel smaak verorberd.
De afterdinnerkoffie werd geserveerd met aftereight-mintijs, een ware traktatie.
Het wijnarrangement was bijzonder goed gekozen.
Een klein minpuntje is naar onze mening de beperkte bierkaart.
Niettemin gaan we er graag nog een keer naar terug.
Schoenp .
  • Datum van je bezoek: 17 okt. 2015
Gastvrij ontvangen! Heerlijk gegeten en de service was prima. Ondanks de 'vaste' menukaart op deze avond, werd de ruimte geboden om toch een ander gerecht te mogen kiezen! Prima afgepaste tijd tussen de gerechten. Al met al een heerlijke maar vooral ook eerlijke (pure) smaakbeleving en wat wordt het allemaal mooi opgediend, zeker een aanrader!
Myrthebas .
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2015
Heerlijk gegeten met Alphense Restaurantweek. Mooi drie gangen menu voor €25,-. Als voorgerecht parfait van zalm, hoofdgerecht roodpootpatrijs en als dessert roomsoesjes met chocolade. Er was veel aandacht aanbesteedt en het smaakten heerlijk! Bediening was top. Kortom een aanrader en wij komen zeker een keer terug!
Wim V.
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2015
Vanmiddag lekker geluncht bij de watergeus. Wij komen hier wel vaker, en de watergeus staat voor een aantal vaste waarden. Prettige, ongedwongen bediening, aandacht voor de gast, Bawykov zalm, en "after eight"ijs (munt met chocolade) na het dessert. Deze vaste waarden maken de Watergeus soms wat gedateerd, net als het interieur en het terras, wat wel een facelift kan gebruiken. Wij kozen voor het menu plaisir met een wijn arrangement. En daar was niets op aan te merken. Het eten was goed, en de wij er prima bij gekozen.
Gezeten aan de met bootjes gestoffeerde en zonovergoten Nieuwkoopse plassen hebben wij genoten van de zalmtartaar met komkommer ijs, de pulled pork en het bramensoepje met mascarpone ijs. En dat alles voor een redelijke prijs. Lekkere combinaties, prima bereid.
Robbert B.
  • Datum van je bezoek: 17 jul. 2015
Natuurlijk, het was mooi weer en het zonnetje scheen, maar wat zaten we heerlijk op het terras, in die prachtige tuin, met uitzicht over de Nieuwkoopse plas. Een brigade die er zin in heeft en professioneel adequaat service verleent en met succes een ongedwongen sfeer creëert. Salade met gerookte Nieuwkoopse paling, geurig, smakelijk, vooral met even die tartaar van paling er bij. Parmaham met artisjokken en taggia olijven, mijn partner zat te smullen. Zij had de heek met wilde rijst en gestoofde little gem, wat een smaken. Ik ging voor de lamsfilet met kippenlevers: het lam krokant gebakken en van binnen rosé en super mals. De kippenlevers net genoeg om even wat gewicht aan het gerecht te geven. Ze noemen het Opera, het was een loflied op de keuken. Cava en wijnen per glas van hoge kwaliteit. Een ijzersterke formule, die Watergeus.
Kees-Jan R.
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2015
Na een lange tijd weer eens gegeten bij De Watergeus. Een recensie schrijven is wat lastig, omdat er wat mixed feelings zijn. Enerzijds de kwaliteit van het diner. Zeer goed. Verzorgd, maar zonder te veel flauwekul. Prima smaken, mooi op temperatuur, timing prima. Maar er zijn ook wat zaken die aandacht verdienen. Het interieur is nog wel verzorgd, maar enigszins gedateerd. Nou moet je hier geen al te modern restaurant van maken, maar er zijn (wat ons betreft) aanpassingen gewenst. De bediening is OK, maar kan beter. De finesses had men niet onder de knie. Prijs/waarde verhouding is goed, want we hadden een aangename avond. maar er ligt een uitdaging!
Michiel B.
  • Datum van je bezoek: 24 mei 2015
Onverwachts kwam De Watergeus op mijn iPad.
Service outstanding, kitchen oustanding, location AAA.
Ossenhaas zoals ie hoort, goede selectie wijnen voor iedere portemonnaie, en secure en vriendelijke bediening.
Het terras en uitzicht doen Italiaans aan.
Hadden wij in Amsterdam maar een Watergeus.
Minpuntjes?
Niets. Of misschien het CDtje wat op de repeat stond, maar daar wordt al aan gewerkt.
AANRADER!
Sylvia S.
  • Datum van je bezoek: 24 feb. 2015
Wij hadden als groep een vergaderarrangement inclusief lunch en diner gereserveerd. Dit was perfect geregeld. De vergaderzaal kijkt uit over de Nieuwkoopse plassen, inspirerend maar het leidt ook af ;-) De lunch was goed en licht, een soep, salade met brood en desert en het diner was erg lekker, keuze uit vis of vlees. Mooie wijnen. Het decor en dan vooral het gebouw aan de buitenkant doet erg seventies aan, maar wat moet dit een lekkere plek zijn om vertoeven als het mooi weer is.
Ablazer .
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2015
Al met al een zeer fijne middag doorgebracht aan de rand van de Nieuwkoopse plassen.
Vriendelijke bediening, heerlijk eten met daarbij een zeer goede wijnkeuze door de dame van de bediening.
De keuken brigade is van grote klasse zo vroeg op de dag na de avond te voor alweer dat op tafel te brengen wat wij geproefd hebben, dank hier voor!
Irene V.
  • Datum van je bezoek: 29 nov. 2014
In het kader van de Heerlijk 10 daagse gegeten bij de Watergeus.
Keuze uit twee voorgerechten, twee hoofdgerechten en twee desserts voor € 25,00.
We kregen zonder bijbetaling heerlijk brood met olijfolie, boter en zout.
Toen als amuse een goulashkroketje met mosterdschuim.
Vooraf kozen we alle vier voor de tartaar van kalfsvlees met gefrituurde ansjovis, heerlijk!
Twee hadden als hoofdgerecht kabeljauw met andijvie en paprikasaus en gepaneerde kruidige risotto, ook erg smaakvol. Ook de andere keuze van varkensentrecote met gebakken spruitjes was super.
Als toe was er wentelteefjes met kaneelijs of brie de meaux, twee van ons gezelschap hadden dieetwensen en zonder problemen konden zij als toe heerlijk sorbetijs met vers fruit ( wat goed was schoongemaakt ) als vervanging krijgen.
Bijzondere vermelding verdient de gastvrijheid in dit restaurant, van het welkom aan de deur tot het aanpassen van het menu.
Alles prima verzorgd en erg vriendelijke bediening.
We komen hier zeker terug!
Bert B.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2014
Keurige nette ontvangst. Werden bij de deur opgevangen. Vriendelijke en nette bediening. Het aanpassen van hoofdgerecht voor mijn vriendin was geen enkel probleem. Sanitair prima hiervoor een 9. Dit mag ook wel eens vermeld worden.
2xmullie .
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2014
Het telefonisch contact (om de datum te verzetten) was heel prettig/vriendelijk.
Echter: het persoonlijk contact met bedienend personeel liep aanzienlijk stroever; men was niet geinteresseerd, niet attent, niet alert! Het personeel leek er geen plezier in te hebben de gasten een fijne avond te bezorgen.
De acoustiek in de eetzaal is zeer slecht/zeer lawaaig
Het eten was eenvoudig maar goed en mooi opgediend.
Wij vonden het bestek niet prettig: het glijdt uit je handen (klein, glad en plat) lepel te diep en waarom zit er een gat in de vork!!?
Waarom staat er niet gewoon standaard een schaaltje/mandje met brood op tafel; lastig om steeds iemand te moeten vragen- die niet in het zicht is - om het aan te vullen. Bovendien is het de taak van het bedienend personeel om daar alert op te zijn. Verder moest het brood nog afgebakken worden!!! en dat duurde veel te lang (20 min.) intussen was het tussengerecht (slakken) afgekoeld ...
De wijn is te duur.
Bij aperatief werd wel gevraagd of we rood/wit wilden maar niet welk soort wijn. Zonder de fles te tonen werden de glazen ingeschonken. Bij het hoofdgerecht werden -op ons verzoek- de flessen wel getoond.
Het wijnarrangement vermeldt niet om wat voor wijnen het gaat; de wijnkaart werd niet getoond om ons eventueel de keuze te laten een andere wijn te kiezen.
Tot slot: het bedienend personeel was soms minuten lang onzichtbaar/onbereikbaar, zodat we lang moesten wachten om iemand iets te kunnen vragen.
Wij vinden dat de "Service" i.p.v. een 6 eigenlijk een 6- zou moeten zijn om bovenstaande redenen...
Bij het voldoen van de rekening was - ongevraagd - een bedrag van ongeveer 5 euro afgetrokken i.v.m. een aanmerking onzerzijds over het opdienen van de slakken en werden we bij vertrek zeer vriendelijk in de jas geholpen en werd ons een goede thuisreis toegewenst.

Famke G.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2014
De Watergeus ligt stilletjes fantastisch mooi te wezen aan de Nieuwkoopse Plassen. Niet überhip, maar - en belangrijker - wel überlekker! Kookt al met lokale producten sinds jaar en dag. En wat hebben we gegeten: heerlijk krokant buikspek uit de Big Green Egg. Botermalse entrecote en prima bereide harder met parelgort en biet. De toet bestond uit pruimencompote met een heerlijke bite door de sinaasappel en een friszure toets van het ijs en hangop van geitenyoghurt. Bijpassend wijnarrangement, ook in BOB variant - vergezelde het geheel op een uitstekende manier. Het omrijden waard - je kunt je uitleven, want er zijn hotelkamers. De volgende dag een boottochtje na en je weekend is compleet.
Marianne K.
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2014
Helaas nu komt de klaagzang. Na 2 jaar niet er zijn geweest wegens de slechte bediening weer een poging gedaan. Helaas de gereserveerde tafel in de schaduw/parasol kregen we niet wel werd er een in de volle zon aaangeboden,deze niet geaccepteerd en we vroegen of het mogelijk was om de 2 niet gereserveerde 2 persoonstafeltjes aan elkaar de schuiven we waren met zijn drietjes maar dat werd geweigerd eigenlijk wilde we toen maar weer weggaan en wat schetst onze verbazing er werd een ongedekte tafel voor 6 personen aangeboden half in de schaduw deze dus maar genomen snel werd er een gedeelte van de tafel voorzien van een kleed. Koffie en bier en wijn besteld, de wijn was al binnen ingeschonken en werd plomverloren zonder toelichting geserveerd ook bij de volgende ronde geen toelichting over de wijn, bij de derde ronde kwamen ze wel met de fles en na onze duidelijke pogingen om met schuine hoofden het etiket te lezen werd ook deze hint niet opgepakt, uiteindelijk hebben we dus geen idee welke wijn we hebben gedronken, tegelijk met dit laatste glas werd er gevraagd of ik koffie wilde nou nee graag pas nadat de wijn was genuttigd na 5 minuten werd er weer gevraagd of ik koffie wilde nogmaal gezegd nou neen graag pas nadat we (onze gast zat ook nog aan de wijn) de wijn hadden gedronken en wat denkt u ja hoor toen de wijn op was hebben na 25 minuten wachten en diverse pogingen om de aandacht te trekken uiteindelijk een koffie kunnen bestellen. Er werd vrijwel geen aandacht aan de gasten geschonken je zou kunnen zeggen dat ze overbodig waren, 2 gasten aan een andere tafel gingen na hun drankje maar weg want ze hadden nog steeds niets kunnen bestellen, Andere mensen zaten ook te mopperen over de langzame bediening etc.etc. Maar nu iets positiefs de luch was heel erg lekker van de proeverij tot met de lamshaas en de coquille en het heerlijke ijs met whiskyroomsaus. Graag had ik nog zo'n een lekker koekje bij de koffie willen hebben waren ze zeker ook vergeten .Al met al eten heerlijk de bedieng flut.
TimTorpedo .
  • Datum van je bezoek: 27 jun. 2014
Voorafgaand aan het diner hebben we eerst een rondvaart over de Nieuwkoopse plassen gemaakt. Aan boord werden we al verwend met een paar heerlijke hapjes/drankjes. Vervolgens zijn we aangemeerd bij het restaurant, alwaar we met de groep van 16 personen zijn wezen eten. Kwaliteit van het eten is zeer goed/uitstekend. Bediening zeer vriendelijk en behulpzaam (voor de wat 'lastige' eters onder ons...). Uitzicht richting Nieuwkoopse plassen is mooi, inrichting van het restaurant kan wel iets 'vlotter'. Het geheel is een echte aanrader.
Boost .
  • Datum van je bezoek: 31 mei 2014
Wij hadden wat te vieren en daarom een les plus belles arrangement, inclusief fluisterboottocht, geboekt ( 7 personen). We werden welkom geheten door de vriendelijke gastvrouw die ons begeleide naar de hotelkamers. De kamers zijn ruim en schoon, maar een renovatie zou niet overdreven zijn. De sfeer is gemoedelijk, zonder capsones. Het personeel is attent, maar niet opdringerig. We voelden ons meteen thuis. De boottocht door de rietlanden die de mooie Nieuwkoopse plassen omzomen, was een succes. Alleen de overkomende vliegtuigen met bestemming Schiphol herinneren je er aan dat je je midden in de Randstad bevindt. We kregen een picknickmand met feestelijke bubbels en verassende happy bites mee. Een prima ouverture van ons feestje. Na de boottocht hebben we op het terras genoten van de rust en het uitzicht over de plassen. Het diner bestond uit een uit vier gangen bestaand plus belles menu. 3 van de 4 gerechten waren anders dan de gerechten die op de menukaart stonden, maar elk gerecht was met zorg en smaak bereid. Achtereenvolgens kregen wij een amuse, bestaande uit een bonbon van griesmeel en een zachte notenkaas met granaatappel. vervolgens een voorgerecht van langoustine staarten, een tussengerecht van op de huid gebakken harder, een hoofdgerecht van 3 soorten lamsvlees en een nagerecht van bosvruchten met chocolade. We hadden gekozen voor het bijpassende wijnarrangement. Ook dat bleek een prima keuze. Dat ook het restaurant dringend een opknapbeurt nodig heeft is ons niet ontgaan. Een gedateerd systeemplafond draagt niet echt bij aan de sfeer. Maar mede door de plezierige bediening en de kwaliteit van de keuken, hebben wij een fantastische avond gehad.
Marga1984 .
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2014
Ik had hier al eerder gegeten met een grote partij van 20 mensen, waarbij we voortreffelijk bediend werden, goede keuze menu's hadden (vega, vis of vlees), en de prijs / kwaliteit was ook erg goed.
Twee weken terug ben ik hier wezen lunchen, de lunch was ook uitstekend verzorgd. Ik had gekozen voor een proeverij van gerechten (€18), wat bestond uit een zestal kleine gerechten van de kaart. Goede uitleg bij het uitserveren, onze serveerster wist alle details. Alle gerechtjes smaakten erg goed. Het leuke van dit restaurant vind ik ook dat ze met streekproducten werken.
Het enige is dat de inrichting enigzins gedateerd is, dat is wel aan vernieuwing toe.