De Waag

Dam 9 2871 CS Schoonhoven Nederland Kaart

Over restaurant De Waag

Historisch weeghuis in Schoonhoven

Eethuis De Waag is een gezellig restaurant in het oude centrum van de zilverstad Schoonhoven. Je kunt hier terecht voor een borrel, lunch, diner, maar ook gewoon voor een vers gezet kopje koffie. Op de menukaart vind je een gevarieerd aanbod van seizoensgebonden gerechten. In de winter zit je in de laatst overgebleven Waag van de Krimpenerwaard warm bij en in de zomer kun je tot ’s avonds laat gezellig naborrelen op het deels verwarmde terras. Het historische pand diende vroeger als een weeghuis waar hennep werd gewogen dat bestemd was voor de touwslagerij.

Meer informatie over restaurant De Waag

• Datum van je bezoek: 4 dec. 2016
G.D. S.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2016
we waren zeer tevreden
al met al hebben we van het etentje genoten en bij De Waag is het nooit tegen gevallen en ik kan nog wel een heel erg verhalen nog meer gaan vertellen, maar het blijft gewoon goed blijft
Hellybelly .
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2016
Leuk knus restaurant met vriendelijke serveerster, ziet er daarom gezellig uit , top lokatie met mooi uitzicht, zeker een aanrader.
Marijke S.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2016
Zo als altijd: heerlijk eten in een prettige sfeer. De bediening was vriendelijk. De Waag is geen groot restaurant qua oppervlakte maar wel qua gerechten.
Oma Ria W.
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2016
Heel leuk en knus .qua groenten viel het tegen klein schaaltje sla voor 4 personen en wat klein gesneden groenten onder je vlees ,friet was redelijk klein schaaltje mayonaise voor ons .Voorgerecht was heerlijk en voldoende .Nagerecht was voldoende erg leuk en het smaakte goed alleen heel jammer geen verse slagroom .Bediening was goed en vriendelijk Moet wel er over denken om nog een keer terug toegaan .
Bouwenpost .
  • Datum van je bezoek: 23 okt. 2016
Via de AH-Iens actie in onze eigen woonplaats gegeten in dit sfeervolle restaurantje (14 zitplaatsen) op een mooie locatie; de voormalige Waag in Schoonhoven. Als voorgerecht werd gekozen voor de salade met gerookte zalm die samen met de mierikswortelsaus een prima combinatie vormde. En de carpaccio van ossenhaas was zoals je mag verwachten en gelukkig niet te dun gesneden. Beide voorgerechten waren goed van temperatuur, dus niet te koud.
Ook de hoofdgerechten smaakten prima. De stukjes runder- en varkenshaas aan een spies waren mooi rosé gegrild en goed nagegaard. De parelhoen was heerlijk zacht. Zowel het groentegarnituur als de jus/saus waren smakelijk en complementeerde de mooi opgediende borden.
Het nagerecht bestond uit vers fruit, sorbetijs en een frambozen kletskop en liet de ingeslagen weg van de chef-kok zien. Goede producten, geen gecompliceerde gerechten en/of combinaties, maar alles wel prima en met smaak bereid.
Toch nog een verbeterpuntje: ik raad aan de stroeve schaaltjes van het voor- en nagerecht te vervangen.
De bediening was vriendelijk en attent. Gelukkig werd ons niet het inmiddels gebruikelijke 'Geniet ervan' opgedragen. Nee, dan hoor ik liever het voorstel om het opdienen van de nagerechten nog even uit te stellen.
Voor ons was het erg dichtbij, maar dit restaurant is zeker een omweg waard. We komen hier zeker nog eens terug en snappen nu waarom het terras op warme zomerdagen altijd vol is.
Azuidwijk .
  • Datum van je bezoek: 18 okt. 2016
zeer bijzondere locatie, vriendelijke bediening en lekker eten voor een redelijke prijs. parkeren om de hoek en je zit naast het zilvermuseum.
Marjan V.
  • Datum van je bezoek: 14 okt. 2016
We hebben heerlijk gegeten in een knus klein restaurantje. Zeer zeker voor herhaling vatbaar. Bediening was jong en erg vriendelijk.
Anjaoosterwijk .
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2016
voorgerecht smakelijk, de spies bij hoofdgerecht zou beter kunnen, vis was goed, toetje lekker

geen grote zien, vriendelijke service
amerzon .
  • Datum van je bezoek: 31 aug. 2016
Gegeten met AH- Iens actie: keuze uit 3 voor-, 4 hoofd- en 1 nagerecht.
De carpaccio viel tegen: zeer flauwe ossenhaas, die met oude kaas snippers en een mayonaise-achtige dressing (geen truffelolie) moest worden opgepept. Je proeft meer mayo en kaas dan ossenhaas en helaas waren de pijnboompitten niet geroosterd en wat doet die grote toef sla en cherrytomaatjes op de carpaccio?

Het (royale stuk) parelhoen was goed gegaard, zonder knapperig huidje met een mooi groentearrangement (peul, sperzieboon, broccoli en wortel met een goede paddenstoelensaus. Helaas ook hier weer de aardappelmeel patatten, terwijl zo'n parelhoentje met lekkere gebakken krieltjes veel beter af is.

Het nagerecht: een bolletjes ijs met slagroom en verse vruchten was lekker. Het eten is goed, maar niet meer dan dat en voor 33,50 per couvert mag meer finesse verlangd worden.
De bediening was correct, daar is helaas alles mee gezegd, misschien ontbreekt het de jonge bediening aan gastheren/vrouwen ervaring. Met wat meer hartelijkheid en aandacht voor de gast wordt het gezelliger. Toiletgang is een lastige; een vrij steile draaitrap waarvan deels de leuning ontbreekt en een heel krap toilet, bepaald onhandig voor hen die slecht ter been zijn. Het is goed toeven op het terras van De Waag, geen last van het verkeer en goede zitplaatsen uit de wind.
Paul H.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
In een zonovergoten Schoonhoven lunchen op het gezellige terras van De Waag. Mooi oud gebouw dat er heel goed onderhouden uitziet. Het terras dat uitziet op de haven met haar winkeltjes maakt het decor compleet.
Gekozen uit de uitgebreide (lunch)kaart waarvan de bediening keurig kon uitleggen hoe bepaalde gerechten geserveerd worden. Lekkere garnalenkroketten gegeten en ook de garnalen in hete olie waren goed.
De bediening was prompt en gezellig.
V_koolwijk .
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
Heerlijk gegeten! Erg gezellig op het terras buiten en prima bediening!
Een avondje gezellig lekker eten bij De Waag is echt een aanrader!
Wij gaan zeker nog een keer terug!
Slagtertops .
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
Het terras was erg vol, de indruk kregen we dat de keuken het aantal "AH'" menu's niet aan kon.
Het duurde vrij lang, we vonden het eten vrij machtig/vet en hebben bij de Waag weleens lekkerder gegeten.
Dokter114 .
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2016
We hebben hier met z'n vieren gegeten met de AH actie en het was beslist een aanrader.
We zaten buiten en hebben de binnenkant van het restaurant eigenlijk niet gezien maar buiten was het gezellig en we werden heel vriendelijk ontvangen.
We konden kiezen uit 2 voorgerechten en 3 hoofdgerechten. Het dessert was vast maar kon zo omgeruild worden voor koffie/thee. Heerlijk gegeten!!
Rosalinde V.
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2016
Het is een mooi plekje middenin Schoonhoven. Maar helaas we herkenden niets van al deze recensies. Weliswaar waren we er voor lunch en niet voor diner. Maar de kwaliteit was echt beneden peil. Dit soort smakeloze, fantasieloze keukens vind je in ieder geval nog maar weinig. Een salade met zalm en garnalen; een smakeloze plak zalm met 6 garnalen en wat mayonaise erover waarin geen spoor van mierikswortel te herkennen was, liggen op wat verstopte slablaadjes en komkommer. Een kappertje erbij zou al hebben geholpen. Smakeloze kroket met brood. De tomatensoep leek uit pak te komen of was goed nagemaakt van pak. Wel positief was de kwaliteit van het glutenvrije broodje. Dat is meestal anders.
KarenNL .
  • Datum van je bezoek: 12 aug. 2016
Dit was voor ons de eerste keer dat we restaurant De Waag bezochten en het was een schot in de roos! Mooie zomerse avond, heerlijk terras met een geweldig uitzicht op de mooie oude binnenstad van Schoonhoven. Als starter kozen we voor een klassieker, de Carpaccio, mooi zacht van structuur en alle toegevoegde smaken waren volledig in harmonie. Ons hoofdgerecht werd gebakken zalm. Als tip hebben we meegegeven dat hij sappiger zou zijn als hij iets meer rosé geserveerd zou worden, hetgeen echter niets af deed aan de prima smaak! We lazen op de menukaart dat het nagerecht sorbetijs met vers fruit zou zijn. Deze sobere bewoording doet geen recht aan dit prachtige toetje dat gedecoreerd werd door twee aardbeienkletskoppen. Een kop koffie met een glas Baileys completeerden dit geslaagde diner. We hebben genoten en keerden zeer tevreden huiswaarts. We komen zeker terug . . .
Iris V.
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
Omdat we wel vaker ver weg uit eten gaan leek het ons leuk om eens in ‘ons eigen’ Schoonhoven te gaan eten. De Waag leek ons al tijden een hele leuke plek dus dat werd hem. Op de website werd al aangegeven dat er naast een vlees en vis optie ook een vegetarische optie op de (AH actie)kaart zou staan. Toen we onze plek hadden uitgezocht en de kaart kregen bleek er echter helemaal geen vegetarisch gerecht op te staan. Ik heb bij de serveerster aangegeven dat ik een beroep wilde doen op de creativiteit van de chef-kok en dat ze me mochten verrassen.

Als voorgerecht kreeg ik heel teleurstellend bladsla met een groot blok geitenkaas, walnoten en een beetje honing. Teleurstellend omdat dit in negen van de tien restaurants het standaard voorgerecht voor een vegetariër is. Haast nooit krijg ik iets anders voorgeschoteld. En helaas was dit ook niet een van de beste. Maar het hoofdgerecht moest nog komen! Alle kans om het goed te maken! Helaas is dat niet gelukt. Ik kreeg wederom een bord dat grotendeels gevuld was met sla. Daarbij een blaadje bladerdeeg met slecht gekruide lauwe groente en wat gekookte broccoli waar verder niets mee was gedaan. O, en niet te vergeten een verdwaald aardappelkroketje! Ik heb een hap of vijf genomen en de rest maar laten staan. Ik houd best van sla maar om nou voor twee gangen ‘droge’ sla te eten gaat me te ver.

Ik verwacht als ik uit eten ga een maaltijd zoals ik die thuis niet kan maken. Van een chef-kok die met liefde voor het vak het beste uit de producten haalt. Of die op zijn minst de kennis en kunde heeft om iets fatsoenlijks op tafel te zetten. Daar konden ze bij De Waag helaas niet aan voldoen. Nadat ik eerlijk antwoord heb gegeven op de vraag ‘of het heeft gesmaakt’ kreeg ik behalve een verbaasd gezicht zo goed als geen reactie. Uit de keuken hoorde ik wel geroezemoes en het woord vegetariërs vallen en toen zat ik echt niet lekker meer.

Ik heb het nagerecht opgegeten en heb daarna snel afgerekend. Daarbij wel een beleefd excuses maar absoluut geen compensatie. Ook niet in de vorm van een kopje koffie of iets dergelijks. Naar mijn idee niet zoals het hoort.

De Waag heeft een prachtige locatie en het is een erg sfeervol pand. Maar dat is voor mij zeker niet voldoende reden om terug te komen.
Hans W.
  • Datum van je bezoek: 9 aug. 2016
Dineren in het historisch Waaggebouw zorgt voor een extra plus in de sfeerbeleving. Het drie gangen AH-menu biedt een keus uit 3 voor- en 4 hoofdgerechten. Het dessert: zomerfruit met frambozensorbetijs. Mijn partner en ik kiezen voor de gerookte zalm met mierikwortelsaus: mooi opgemaakt met daarbij wit- en bruin stokbrood. De frisse witte huiswijn is een prima begeleider. De jeugdige, vriendelijke dames van de bediening zijn voorkomend en verhogen dan ook ons 'uitgevoel.' De spiess van varkenshaas, spek en biefstuk met rode wijnsaus is smaakvol bereid en wordt geserveerd op een bedje van allerlei verse groente. Gemengde sla en frites met romige mayonaise maken dit gerecht compleet. De uitstekende rode huiswijn- geserveerd in een mooi hoog glas- zorgt voor de finishing touch. Restaurant De Waag bevelen we dan ook van harte aan.
Colinentrijnie .
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
Het eten was ongelooflijk lekker. we zaten op het terras onder de parasol. Ik vond het alleen niet prettig dat een van de serveersters halverwege onze maaltijd het nodig vond om een sigaret op te steken. Ik weet dat er op het terras mag worden gerookt, er staan asbakken op elke tafel, maar zie liever niet dat het personeel hier gebruik van maakt . Verder was de service prima en het decor is natuurlijk schitterend.
Is het niet mogelijk het terras ook rookvrij te maken?