De Vrijstad

Voorstraat 101 4132 Vianen Nederland Kaart

Over het restaurant De Vrijstad

Restaurant met een verhaal

In de Middeleeuwen was Vianen een vrijstad wat betekent dat je misdaden hier niet vervolgd werden. Geïnspireerd op dat verhaal toverden twee broers dit oude pand om in een prachtig restaurant. De hoge plafonds met ornamenten, marmeren vloer en grote stadstuin zijn gebleven. Bijna vergeten dat je hier bent om heerlijk te dineren; de kleuren en geuren spatten van het bord af!

Glas champagne

9,1

Jouw recensie over het restaurant De Vrijstad

Charissa V.
  • Datum van je bezoek: 17 jan. 2019
Al vaker hier geweest, maar na vanavond toch echt de behoefte om wat lovende woorden te schrijven over dit restaurant. Bescheidenheid voert wellicht de boventoon wanneer men de website ziet, maar dat is geenszins op zijn plaats. De gerechten die op tafel komen na een warm welkom van de gastvrouw, zijn stuk voor stuk juweeltjes. Eerst werden wij verwend met 2 ‘bites” ( humus in een krokantje en spongecake van biet) en een amuse, waarbij de smaakpapillen op een vriendelijke manier werden wakker geschud. Een lekker stukje knapperig brood, met 2 soorten mooi op smaak gebrachte boter waren de opmars naar 4 voortreffelijke gerechten. Perfect gegaarde Pieterman uit de Noordzee, opgevolgd door paling met aardappel deden ons watertanden. Hertenbiestuk, mooi rosé gegaard en bovendien geserveerd met een quenelle van hertenstoofvlees vormde het pronkstuk van de avond. Afgesloten met een dessert waar verschillende fruitsoorten en zoetigheid elkaar prachtig in balans hielden, konden wij niets anders dan met een glimlach weer huiswaarts keren. Wat fijn om zo voortreffelijk te kunnen dineren in een relatief kleine stad als Vianen, waar de ambiance desondanks wel toegankelijk en huiselijk aandoet. Wat ons betreft voor herhaling vatbaar, een top adresje!
Henk P.
  • Datum van je bezoek: 4 jan. 2019
We zochten een geschikte lokatie voor ons jaarlijkse familie diner en zijn verrast door de keuken , de ambiance en de mogelijkheid om er ook gebruik te kunnen maken van een aparte ruimte , de serre ,die we dan ook al hebben gereserveerd.
Carin D.
  • Datum van je bezoek: 20 dec. 2018
Wij hebben weer fantastisch gegeten. Sfeer, begroeting en ambiance waren perfect. Eten voortreffelijk. Zeer zeker een aanrader
Dick B.
  • Datum van je bezoek: 16 dec. 2018
Echt top lekker eten goede bijpassende wijn. Prijs/kwaliteitverhouding zeer goed. Je kunt er rustig tafelen akoestiek is goed
Sander B.
  • Datum van je bezoek: 15 dec. 2018
Eten was echt een verassing, zo heerlijk gegeten. Dit restaurant moet je echt een keer proberen, helemaal het verrassingsmenu is zeker een aanrader. De smaken zijn subliem, het bord is zo mooi opgemaakt... echt briljant.
1 Nadeel, sommige couverts worden voorzien van niet eetbare onderdelen. Een langoustine wordt geserveerd met een side dish waarin de scharen van de langoustine een eetbaar rolletje vast houden. De scharen staan in zeewier, wat er leuk uitziet, maar niet eetbaar is. Naar mijn mening is dit compleet overbodig.
Sophie K.
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2018
Wederom prachtige gerechten, heerlijke smaken en een echte beleving. Elk gerecht is speciaal, er is overal over nagedacht. Blijft een aanrader!
Kees K.
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2018
Heerlijk gegeten in een gezellig ambiance
Laurens H.
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2018
Alweer bijzonder lekker gegeten in een ongedwongen sfeer. Chapeau voor de brigade.
Arjan H.
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2018
Dit restaurant maakt van je driegangen menu een ware happening....allemaal een lust voor het oog en de tong.

Wat een gezeur dat de recensie 120 karakters lang moet zijn!!!
Cees S.
  • Datum van je bezoek: 1 dec. 2018
wat een mooie manier om een langoustine te serveren Hier wordt creatief en smakelijk gekookt. Een feestje. Komen zeker weer terug.
Miets D.
  • Datum van je bezoek: 1 dec. 2018
Mooi opgemaakte gerechten, die erg goed smaakten.
Een adres waar we steeds weer opnieuw naar toe gaan.
Ook voor wat grotere groepen zeer geschikt.
JW K.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2018
Heerlijk gegeten, elke gang was weer een verassing. Bediening was heel goed. Legde bij elke gang, duidelijk met plezier, weer uit wat je kreeg.
Top
Miranda G.
  • Datum van je bezoek: 29 nov. 2018
Superlekker gegeten, vriendelijke bediening en een rustige tafel, waar ik ook om gevraagd had!
Aletta B.
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2018
Zeer goed! Prachtig qua opmaak en originaliteit. De kok komt het met regelmaat zelf brengen. Alles is heel smaakvol. Volop heerlijke amuses voordat je de eerste gang opgediend krijgt. Zeker een aanrader in de oude binnenstad van Vianen.
Martha V.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2018
Heerljk gegeten! Goede bediening
Anneke D.
  • Datum van je bezoek: 16 nov. 2018
Goede locatie. Mooie gerechten en leuke amuses. Goede prijskwaliteitverhouding. Aanrader. Toelichting voor wijnen kan beter.
Gonnie W.
  • Datum van je bezoek: 15 nov. 2018
Heerlijke gegeten in een heel goede sfeer!
Sophie K.
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2018
Met zijn 4en weer heerlijk gegeten. Wij komen hier regelmatig en zijn dit restaurant nog lang niet zat. Elke keer weer worden we verrast door de spannende smaakcombinaties. De chef verstaat duidelijk zijn vak en kookt met passie. Ook op de bediening is niks aan te merken.
Honorah V.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2018
We hadden een gezellige avond met ons 4 tjes,in een prachtig pand en aardige bediening.
Het eten was lekker en mooi opgediend
  • Datum van je bezoek: 2 nov. 2018
Wederom heerlijk gegeten bij de Vrijstad. Vriendelijk en gastvrij, eten van een hoog niveau in een ongedwongen sfeer. Fijne ruime opzet van het restaurant, zodat je rustig kunt praten met elkaar. Heerlijk bijpassende wijnen bij de verfijnde en zeer smaakvolle, verrassende gerechten. Denk aan bijvoorbeeld een surf&turf van kalfswang en kabeljauw, een nagerecht bestaande uit 3 afzonderlijke gerechtjes enz. Echt een aanrader, een leuk jong maar toch ervaren team!