De Vrienden van Jacob

Duin- en Kruidbergerweg 60 2071 LE Santpoort Nederland Kaart

Over het restaurant De Vrienden van Jacob

Sinds november 2005 bekroond met één Michelinster!

De Vrienden van Jacob gevestigd in Landgoed Duin & Kruidberg in Santpoort, ademt klassieke allure. De stijlvolle entourage vormt een fraai contrast met de hartelijke, persoonlijke wijze waarop u hier voor de lunch of het diner wordt ontvangen. Onder Executive Chef en SVH-meesterkok Alain Alders' inspirerende leiding bereidt de keukenbrigade culinaire moderne-Franse topgerechten met een mediterrane touch.

Meer informatie over restaurant De Vrienden van Jacob

Dinsdag t/m Zaterdag 18:00 - 22:00
Zondag Gesloten

Jouw recensie over het restaurant De Vrienden van Jacob

Bert M.
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2018
Mijn vrouw is vegetariër. Ik eet ook geen vlees, maar eet nog wel af en toe een stukje vis. Met deze gegevens deed de keuken van De Vrienden van Jacob hele fijne dingen. Wij kregen prachtige vegetarische gerechten voorgeschoteld. Mijn vrouw heeft nog nooit zo lekker en gevarieerd vegetarisch gegeten. Ik kreeg zelf ook vegetarische gerechten opgediend afgewisseld met visgerechten. Ook deze gerechten waren voortreffelijk. Fijne passende wijnen maakten het diner compleet.
Plezierige, want niet zo hele formele, bediening.
Peter M.
  • Datum van je bezoek: 14 okt. 2018
Afgelopen weekeinde weer uitstekend gegeten bij De Vrienden van Jacob. Heerlijk menu, lekkere wijn, enthousiaste maar niet te formele bediening en een uiterst professionele staf. Reden voor een vervolg.
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2018
Nooit meer! Hierbij onze bevindingen, van onacceptabel tot gewoon slecht. Ondanks dat we herhaardelijk hebben aangegeven dat mn vrouw zwanger was, toch een rauw/minimaal gegaard ei in het hoofdgerecht aangetroffen. Brandalarm ging af tijdens het eten, veroorzaakt door de bruiloft partij die duidelijk de prioriteit had. Lang moeten wachten tussen de gerechten. De gerechten misten mooi contrasten of complementaire smaken. Geen welkom en klunzige plaatsing in zaal die waarschijnlijk nog maar half was vrijgemaakt van huwelijksceremonie. Onervaren bediening. Enige pluspunt is de locatie. Al met al voor ons reden om nooit meer terug te komen.
Bert F.
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2018
Uitstekend eten, voldoet aan sterrenniveau. Wij hadden een 5-gangen menu inclusief wijnarrangement en dat was prima op elkaar afgestemd. Mooie amuses vooraf en een paar lekkere snoeperijtjes bij de koffie maakten het helemaal compleet. Wij vonden wel dat het tempo van serveren iets omhoog had gekund, nu moest je soms wel even wachten tussen de gerechten. Lokatie is natuurlijk uniek en prachtig.
Mathilde D.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2017
Na een aantal keren er te hebben gegeten dat was echt top. We besloten 1e kerstdag te reserveren, zeer groot opgezet diner dansant was erg gezellig maar het eten viel beetje tegen. ik zelf vind dat het niveau wat achter blijft als je in het restaurant eet.
Wijn arrangement was niet echt geweldig.. Wijnig complexiteit in het gebodene. Bediening was goed maar niet top.
We aten rauwe gemarineerde coquilles, kreefte parels, chorizo olie.
Gegrilde tarbot, boerenkool, becon jus..
Zacht gegaarde parelhoender, pompoen, linzen en peperjus.
Duinhert gebraden, beukenzwam, biet, jus van eekhoorntjesbrood.
Het was wel goed maar toch niet dat extra wat je van vrienden van Jacob mag verwachten, het normale niveau haalde ze deze avond niet.
De band was geweldig speelde echt alles.
Els V.
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2017
Fenomenaal! Afgelopen zaterdag een 6-gangenmenu geserveerd gekregen. De ambiance is goed en de chef kwam voorafgaand aan het diner persoonlijk aan tafel vragen wat onze wensen waren. Zelf ben ik veganistisch en mijn vriend flexitariër. Dat was geen enkel probleem voor de chef. In tegenstelling tot andere restaurants met Michelin ster, maakte de chef er volwaardige gerechten van (in plaats van het vlees of vis weg te laten en iets meer op te vullen met garnering). En dan de smaken, het was subliem. De wijnkeuze was verrassend en erg goed. Kortom, we hebben genoten. Het is een aanrader om er ook te verblijven voor een complete ervaring. Mooi hotel in een mooie omgeving. Wij komen zeker terug!
Marina R.
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2017
Genoten van de themalunch fruits de mer gerechten waren erg goed met lekkere bijpassende wijnen.

Communicatie was deze keer minder. Doorgegeven aan de receptie dat we iets later waren dit was niet doorgegeven aan restaurant.
Ook was niet duidelijk dat we om 12:00 uur aanwezig moesten zijn. De andere gasten waren al twee amuses verder toen wij arriveerden.
Lisa G.
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2017
Zaterdagavond gegeten met een gezelschap van 6. Heerlijk aperitief gedronken op het terras met uitzicht op de imposante kasteeltuin. Diner was voortreffelijk en wijn-spijs combinatie was fenomenaal. Prachtige opbouw in de gerechten en wijnen. Vriendelijk, attent en kundig personeel die er alles aan doen om je echt te laten genieten. Prettige akoestiek en prachtig restaurant. Wij komen hier zeker nog eens terug maar blijven dan logeren in het kasteel!
Hans D.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2017
Het viergangen diner was grandioos. Het is vergelijkbaar met een aantal door ons bezochte twee sterren restaurants. De eerste gang was een cevice, die heerlijk was. De neustong was ook heel goed met een geweldige saus. De kalfsentrecote idem. Het allerbeste was echter het dessert van kersen en drop.
De service was wat aan de formele kant, maar zeer correct.
Chantal S.
  • Datum van je bezoek: 2 mrt. 2017
Heerlijk mogen genieten van een avond in De Vrienden van Jacob! Erg lekker gegeten in combinatie met heerlijke wijnen die werden geschonken door Elmar die het trouwens erg leuk en goed deed deze avond! Meegenomen worden naar de keuken om daar een gang te mogen eten en zien hoe het er aan toe gaat maakte onze avond nog specialer. Zeker voor herhaling vatbaar!
Irene V.
  • Datum van je bezoek: 6 jan. 2017
Enige tijd geleden berichtte ik onze teleurstelling over een veel-sterrenrestaurant in den lande. Kleurloze sfeer, onpersoonlijke bediening en gerechtjes die echt wel lekker waren, maar waarvan je geen idee meer had waar ze uit bestonden.
Hoe anders was het bij de Vrienden van Jacob! Een prachtig, warm en sfeervol restaurant. Bediening waar je een geanimeerd gesprek mee kan voeren en die op een hartelijke manier bereid zijn in te gaan op individuele wensen. Natuurlijk fantastisch eten, plaatjes van gerechten die toch evengoed nog 'echt' eten zijn. En als klap op de vuurpijl werd voor ons aan het eind van de avond de haard aangestoken en kregen wij niet de gevraagde cognac bij de koffie, maar een ware proeverij met een prachtig verhaal er bij. Elmar, bedankt. De Vrienden van Jacob heeft begrepen dat het niet alleen om het eten, maar om de totale beleving gaat. Wat ons betreft kan de balans in de verdeling van de sterren veel beter!
Marije B.
  • Datum van je bezoek: 20 dec. 2016
Een heerlijk verjaardagsdiner gehad. Erg leuk dat de chef-kok de amuse aan tafel kwam brengen en de wensen kwam bespreken voor het diner. We kozen het 5-gangen diner maar we kregen zoveel meer! Het was echt een avondvullend programma zonder dat je het gevoel had lang te moeten wachten op het eten. Ik vond zelf de borden van de verschillenden gangen niet bij elkaar passen, iedere gang had echt een totaal ander bord. Hele vriendelijke gastheren en dames. Eentje tegen het amicale aan t.o.v. de rest. Heel lang moeten wachten voor we konden afrekenen maar wel nog een heerlijke mega bonbon mee voor thuis. Absoluut genoten!!!!
Ronald B.
  • Datum van je bezoek: 1 dec. 2016
Was weer helemaal geweldig ( 2 jaar geleden voor het laatst geweest)
Hadden een 6 gangen menu. Heb ze niet geteld maar volgens mij waren het er meer. Heerlijke smaak maar ook de presentatie was erg goed. Het wijnaragement was ook super en de wijnen werden met verve toegelicht door sommelier Milton. 1 van de gangen werd in de keuken geserveerd. Erg leuk om in de keuken te kijken.
Gezien het wijnaragement waren we zo verstandig om te blijven slapen. Ook heerlijk in dit oude landhuis.
Bas V.
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2016
Hier het afgelopen weekend ons 40 jarig huwelijk gevierd met een kleine groep gasten. Wij zaten in de Hogan-zaal die een prachtig uitzicht heeft op de vijver. Aan een zeer feestelijk gedekte tafel hebben wij genoten van een geweldig 4-gangen diner met een bijpassend wijnarrangement. Voor de gasten die van het wijnarrangement geen gebruik wilden maken werd een passend alternatief geregeld. Een prima keuken, zeer correct en gastvrij personeel. Het werd een avond om nooit te vergeten en waar nog lang over zal worden nagepraat.
Julie F.
  • Datum van je bezoek: 11 sep. 2016
Genoten van deze feestelijke avond. We werden hartelijk ontvangen in het prachtige pand waar de Vrienden van Jacob zich bevind. We mochten uitgebreid rondkijken in de brasserie en de tuin.
Het leek mij leuk om mijn verjaardagsdiner hier te nuttigen, wat mij en mijn partner super goed is bevallen.
De service is erg goed en ze geven je echt het gevoel van een avondje erop uit zijn.
Een gekozen menu van Noordzeekrab, forel en coquille maken onze avond helemaal compleet. Als aangegeven allergieën werd uitermate zorgvuldig omgegaan. En als surprise kreeg ik een huisgemaakte bosbessen taart uit eigen patisserie om mijn verjaardag af te sluiten.
Jullie zijn een top team en ga zo door! Wij komen met veel genoegen terug.
Aart I.
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2016
Prachtige lokatie op een landgoed met een klassieke nette inrichting van het restaurant. Fantastische keuken, gekozen voor het 5-gangen verrassingsmenu en dat is echt een aanrader. Afwisselend vis- en vleesgerechten van goede kwaliteit en meerdere malen zeer origineel en dat alles met een oogverblindende opmaak. Twee zoete desserts die beide tongstrelend waren. Zeer attente formele bediening en leuke informatieve sommelier. Echt een leuke avond uit.
Beste Lorus,

Graag wil ik u hartelijk bedanken voor uw recensie op Iens. Het is ontzettend fijn om te lezen dat u een leuke avond uit heeft gehad. Uw complimenten omtrent de keuken en de verleende service zijn uitgebreid besproken met het gehele team.

Wij hopen u in de toekomst nogmaals te mogen verwelkomen bij restaurant De Vrienden van Jacob.

Johan B.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2016
Sinds ons laatste bezoek meer dan een jaar geleden (echt te lang), blijken De Vrienden de 'diner ervaring' verder verbeterd te hebben.

De amuse wordt gebracht door de chef, Alain Alders, zelf gebracht en geïntroduceerd, iets wat ik enorm waardeer.

Het menu en de gangen waren zoals gewoonlijk uitstekend. Wij zijn nog nooit teleurgesteld ondanks onze zeer hoge verwachtingen. De gerechten zijn nog steeds plaatjes. Ze hebben volgens mij het concept van 'culinaire plaatjes' ongeveer vijf jaar geleden ingevoerd. De gangen zijn inderdaad plaatjes van creativiteit. Helaas was mijn mobiele telefoon thuis zodat ik geen foto's kon nemen om dit te laten zien. Elk seizoen worden de nieuwe creaties gepresenteerd middels een 10-gangen (!) menu.

Het hoogtepunt voor ons was dat een van de gangen geserveerd werd in de keuken onder het toeziend oog van de chef, Alain. Wij hadden een geanimeerd gesprek over het 'lean' concept (Japans / Toyota) dat ze hadden ingevoerd. Dit geeft de gasten ook de mogelijkheid om letterlijk een kijkje in de keuken te nemen. Het gaat hier veel vriendelijker (maar efficiënt) toe dan je in sommige TV series kan zien.

De wijnen waren ook uitstekend met bijzondere vondsten: een Riesling uit het Moeselgebied, een 'vin naturel' uit de Corbieres (waarover meer later) en een uitstekende Mourvedre uit Zuid-Afrika (Stellenbosch). We kozen niet voor de dessertwijnen omdat we nog moesten rijden.

De vin naturel was mijn favoriet, dus nam ik mij voor een Nederlandse importeur te vinden (heb ik gevonden maar voor de horeca). De betreffende wijn was ''Le Temps des Cerises - Fou du roi'' from Axel Prüfer. Een uitstekende wijn: transparant, granaatkleurig, met een bouquet van bovengemiddelde intensiteit met kruiden en rood fruit, een medium body, hele zachte, geïntegreerde tannines en een medium intensiteit van rood fruit op de tong. De wijn deed mij denken aan pinot noir uit de nieuwe wereld, maar dan met een veel betere prijs/kwaliteit verhouding. En zonder sulfiet !

Afgaande op het etiket ('postcode 34260') meende ik dat de wijn uit de Herault (Languedoc) kwam. We werden verteld dat dit een Corbieres was, die gebaseerd was op carignan. Onderzoek leerde dat de wijngaard in la Tour sur Orb ligt in the Herault (Languedoc). De wijn is gebaseerd op carignan (met gelijke delen carignan, grenache en cinsault). Axel Prüfer maakt daarnaast een 100% carignan cepage wine, die Avanti Popoli genoemd wordt. Wij gaan beiden uitproberen als dat mogelijk is.

Het zal duidelijk zijn dat wij hier snel terugkomen!
Beste heer/mevrouw Breukelaar01,

Hartelijk dank voor het achterlaten van uw lovende recensie op Iens. Het is ontzettend fijn om te lezen dat uw bezoek aan restaurant De Vrienden van Jacob alle verwachtingen heeft kunnen overtreffen. Uw complimenten omtrent de keuken, gerechten en wijnen zijn uiteraard uitgebreid gedeeld met ons gehele team.

Wij zien er naar uit u in de toekomst nog vele malen te mogen verwelkomen bij restaurant De Vrienden van Jacob.

Bart W.
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2016
Hier gegeten en in het landhuis geslapen ter ere van ons 5-jarig huwelijk. Het restaurant zelf is mooi, de serre mooier, maar oogt wel wat klassieker dan het restaurant is door de stijl van de ruimte en het gebouw. Naar de Vrienden van Jacob zou ik terug gaan voor de prettige combinatie van heerlijk eten en gastvrije, niet al te formele ontvangst. We aten een mooie reeks gangen in evenwicht, met mooie combinaties van smaken zonder dat het al te ingewikkeld werd. Complimenten voor de sommeliers en de chef. Zij beheersen de kunst om je voortdurend op je gemak te laten voelen: er is tijd voor een persoonlijk gesprek en uitleg terwijl service meer dan goed is en wat dat betreft past bij het (prijs)niveau.
Beste heer Bart,

Allereerst wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om u namens het gehele team van restaurant De Vrienden van Jacob hartelijk te bedanken voor uw bezoek en te feliciteren met uw 5-jarig huwelijk. Het is ontzettend fijn om te lezen dat zowel de service als de gerechten en wijnen uw avond compleet hebben gemaakt.

Wij hopen u in de toekomst nog vele malen te mogen verwelkomen bij restaurant De Vrienden van Jacob.

Johannes E.
  • Datum van je bezoek: 19 feb. 2016
Geweldige locatie, zeer attente bediening, maar het eten viel toch wat tegen. Mooi gepresenteerd, maar afgezien van een voorgerecht met coquilles, waren de ingredienten niet bijzonder of goed genoeg. Tijd tussen gerechten ook erg lang. Wijnen waren daarentegen superbe met een perfekte keus door de sommelier Milton. Een zeer aangename avond, maar het eten mag beter
Beste heer/mevrouw Zomaareeneter,

Allereerst wil ik u namens het gehele team van restaurant De Vrienden van Jacob hartelijk bedanken voor uw bezoek en de genomen moeite om een recensie achter te laten. Uw complimenten betreffende de verleende service en de bijpassende wijnen zijn uiteraard uitgebreid besproken met het team. Ook uw feedback omtrent de ingrediënten zijn besproken met de keuken.

CheehanSeriousEater .
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2016
Afgelopen zaterdagavond hebben wij (ik en mijn man) gegeten bij Vrienden van Jacob. Ik was op zoek naar een mooie locatie voor mijn man's verjaardag en dat is het zeker bij Vrienden van Jacob. Binnen was het wel erg warm en de sfeer was een beetje stijfjes maar het landgoed is prachtig. Eten was verrukkelijk. Mooie smaak combinaties, niet heel experimenteel maar gewoon ontzettend goed uitgevoerd. We hadden een 5-gangen menu en alle gerechten pasten erg goed op elkaar. Wel waren er (te) lange pauzes tussen elk gerecht (we zaten van 19:00 tot 23:30). Bediening was heel erg vriendelijk en de keuken heeft zelfs een kleine verjaardagstaart gemaakt voor mijn man!!! We waren heel erg blij verrast en hebben dit nooit eerder meegemaakt bij ander (micheln ster) restaurants. Echt geweldig!!! Al met al was het heel goed en we komen graag in de zomer terug zodat we ook de tuinen kunnen bewonderen. Bedankt voor de mooie avond!
Beste CheenhanSeriousEater,

Bedankt voor het schrijven van uw lovende recensie en voor uw bezoek aan ons restaurant De Vrienden van Jacob. Wij hopen u nogmaals te mogen verwelkomen en zoals u zelf al aangeeft wellicht een keer in de zomer bij ons op het terras!