De Vriend

• : Gratis parkeren in de buurt & Betaald parkeren in de buurt

Maandag t/m Zaterdag 11:00 - 22:00

Rob K.
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
Samen met mijn vrouw op een doordeweekse avond even wat eten. Ontzettend aardig ontvangen door 2 aardige dames van de bediening. Decor is best grappig op een leuke plek in Leiden. Broodje vooraf met een glaasje wijn je kent dat wel. Mijn vrouw bestelde de maaltijd Ceasar die overigens prima was. Ik wilde escargots vooraf en een tournedos als hoofdgerecht. De escargots werden opgediend in een gietijzeren potje wat er erg leuk uitzag. Jammer alleen dat ze allemaal stevig aangebrand waren wat bekend moest zijn omdat ze allemaal aan de onderkant een platte aangebrande harde rand hadden en ze niet aan het bakje vastzaten. Iemand moet ze er dus zo hebben ingedaan of los hebben gemaakt. Later de tournedos deze was prima klaargemaakt alleen had ik een andere voorstelling van een tournedos van 23,-, ik had verwacht dat deze iets groter zou zijn dan een klein Postit blaadje. Gelukkig zat er wel groente bij wat bestond uit 12 doperwten en een doorgesneden groene asperge. Het bakje friet bestond uit friet wat al een keer gebakken was geweest en nog even teruggegaan is in het vet. Anders gezegd een bakje met houten pennen ipv friet. Jammer! ondanks de dames van de bediening erg aardig zijn gaan wij er niet meer terug omdat hun glimlach dit niet kan goedmaken.

Menno V.
  • Datum van je bezoek: 23 jul. 2016
Ik had lamskoteletten waar erg weinig vlees aan zat. De patat was niet doorbakken en het was jammer dat er geen groente en salade bij zat. De paar sliertjes courgette en komkommer noem ik niet echt groente. 20 euro voor zo'n gerecht is dan ook echt te duur. Ik vind het vervelend dat de wijn in hetzelfde glas wordt bijgeschonken. Zeker als het glas nog niet leeg is. 6 euro voor een mager glas cointreau is niet echt gastvrij. De etagere met stukjes cake bij de koffie is wel heel leuk. Het is toch meer een zaak om te lunchen.
Pieter G.
  • Datum van je bezoek: 20 jun. 2016
Ditmaal over een simpele lunch, samen met een vriend in De Vriend, Leiden, aan de Doezastraat 43. Goede lunchkaart, wij besloten een salade te nemen. Na de keuze gaf de keuken aan dat er ook een salade naast de kaart besteld kon worden met garnalen, zalm, avocado, met een lekker brood erbij. Beiden namen we deze aanbieding. Omdat er gereden moest worden voordat we doorgingen met werk: een verse jus d'orange. Koffie er na. De salade was zeer smakelijk, vers, uitstekende dressing, goed stevig vers brood wat nog geurde zelfs. Prijs euro 14,50, mijn insziens ook de max wat je voor zoiets kan vragen... De bediening door de dame aan tafel was erg prettig, hartelijk maar beslist niet opdringerig, kundig ook, goed kijken wanneer er aan tafel iets moest gebeuren, een voorbeeld. Leuk bedrijf, leuke ligging, interieur gezellig, wel wat donker en de tafel was niet schoon bij aankomst en daar gebeurde ook niets aan verder, jammer, waardoor het cijfer voor 'decor' niet hoger dan die 7 komt. Beslist om terug te keren, het eten is goed en je voelt je er prettig!
Nuleenenzeventig .
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Enkele weken geleden heerlijk gegeten bij De Vriend. We durfden het aan om met zijn tweeën de Tomahawk steak te bestellen en we werden niet teleurgesteld: wat een heerlijk stuk vlees. Het vlees werd aan tafel gesneden met een mooi verhaal over de afkomst ervan. Over het dessert kunnen we niet oordelen, aangezien we na de Tomahawk helemaal verzadigd waren. De Vriend is een absolute aanrader en we komen er graag snel terug.
MrsQ .
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2016
Omdat ik met een groep vrienden mee uit eten zou nemen, heb ik eerst een aantal restaurants uitgeprobeerd. Ik heb gekozen voor de Vriend omdat bij mijn 1e bezoek alles klopte: het eten was goed, de service was in alle opzichten goed en de hele sfeer voelde prettig aan zonder dat ik precies kan uitleggen waar dat precies aan ligt. Door deze ervaring en het feit dat er biologisch vlees wordt geserveerd, heeft me doen besluiten om samen met mijn vrienden bij De Vriend te eten.
Ook dit keer was het eten goed en het decor hetzelfde; ook goed dus.
Echter over de service was ik dit keer veel minder te spreken. Een aantal dames uit de bediening was vriendelijk, nam de jassen aan en maakte een kort praatje.
Echter toen 1 van mijn vrienden een drankje bestelde dat niet bekend was, werd hier lacherig over gedaan. Wat is dat voor drankje, hoe maak je het klaar en is dat nou lekker? Dat komt niet zo professioneel over; vooral niet de manier waarop.
Na betaling mochten we zelf de jassen uit de kelder halen; al het personeel bleef achter de bar staan. Op dat moment waren we nog de enige klanten. Vanuit (nog steeds) achter de bar riepen ze nog wat flauwtjes prettige avond oid, maar gemeend klonk het niet. We waren de laatste tafel en misschien wilde ze snel opruimen en naar huis, maar het was rond half elf, dat lijkt mij niet zo extreem laat.
Ik had mijn vrienden meegenomen en voelde plaatsvervangende schaamte. En dus ondanks het heerlijke eten en het prettige decor zal ik niet meer teruggaan naar De Vriend.
Bastiaan V.
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2016
Bij binnenkomst valt je de goede sfeer direct op. Het personeel heeft er duidelijk lol in en de in de keuken wordt met passie gewerkt. Begon heel ouderwets met escargots in een gietijzeren pannetje. Eens een keer niet in slakkenhuisjes gestopt, gewoon eerlijk met goede kruidenboter en lekker brood ernaast. Vervolgens de stoute schoenen aangetrokken en de tomahawk steak (voor 2 man) besteld; wat een feestje was dat! Aan tafel voor je gesneden, wat een mooi vlees! Een Spaanse wijn van het huis (Tempranillo druif als ik me niet vergis) ging er zeer goed bij. Tsja, en als je dan toch bezig bent dan maar afsluiten met een plank met kaas en verschillende portjes. Bevlogen mensen die het leuk vinden wanneer je geniet; top tent waar we terug gaan komen!
  • Datum van je bezoek: 31 okt. 2015
Om de zoveel tijd eten we met de familie bij de Vriend. Elke keer weer een genot, het eten is heerlijk en dan vooral de lamsreck en belgische frieten. Maar de desserts zijn ook van een geweldige kwaliteit! De service is gewoon geweldig. Snel, professioneel en klantgericht. Een van de beste restaurants in Leiden!
Marijke H.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2015
We aten hier met vier personen. De binnenkomst was wat moeizaam voor dames op leeftijd met een rollator: er is een eng stoepje en een draaideur die nogal zwaar gaat.
Het voorgerecht was een prima carpaccio,- heerlijk zacht vlees met goede dressing- en goede soep van de dag (knolselderij; had iets pittiger gemogen).
We aten alle vier een verschillend hoofdgerecht: mosselen, lamsrack
, kabeljauw en ossenhaas. Iedereen was zeer tevreden over smaak en kwaliteit. Ook de patat was prima. Het dessert met vers fruit en bramenijs was overheerlijk. We komen hier zeker nog wel eens terug. De prijs kwaliteit verhouding is goed.
Subikoch .
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2015
Het eten was heel goed, jammer dat wij 15 min. moesten wachten voor dat onze lege borden werden opgeruimd. Er werd ook nier gevraagd of wij daar koffie wilden, gemiste kans dus. Extra zaal personeel na 21 uur zou helpen.
Jolanda L.
  • Datum van je bezoek: 25 mei 2015
heerlijk geluncht vandaag met zalig malse ossenhaaspuntjes. Jammer dat het te snel op was. te weinig vlees voor de prijs. zalige dressing en heerlijke frietjes . Zeer vriendelijk personeel. Jammer dat zij er alleen voorstond zodat het wel lang duurde. naar wij komen zeker terug!
Alex S.
  • Datum van je bezoek: 27 mrt. 2015
Weer heerlijk gegeten bij De Vriend. Zoals altijd was het eten weer heerlijk. Prijs prestatie verhouding is goed. (De 10 is omdat de kwaliteit ook altijd constant is).
Als voorgerecht nam ik de steak tartaar, heerlijk qua structuur, kruiden en (beetje) saus. Als hoofdgerecht de tournedos die ik nog nooit elders zo mals gegeten heb, en toch een lekker stevig stuk vlees is. Echt perfect gewoon. De proeverij van nagerechten was ook heerlijk. Mijn tafelgenoot maakte een foto van zijn toetje (chocolade truffeltaart), die zo mooi was opgemaakt, dat het bijna zonde was om op te eten.
De bediening was (weer) vriendelijk en attent, en zo als altijd deskundig.
Sassenheim06 .
  • Datum van je bezoek: 25 mrt. 2015
Met zijn 2en geluncht in De Vriend in Leiden. Brood (keuze wit/bruin) met kroketten en superburger, frites > prima kwaliteit, goede prijs-kwaliteitsverhouding, genoten! Tel daarbij op de bijzonder gastvrije vlotte bediening, het decor/classy bruine kroeg en meubilair > een aanrader!
Suikerbuikje .
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2015
Van de week hier gegeten en het was lekker. Goede ribeye en dito lam. Bediening zeer vriendelijk met gevoel voor humor.
Klein minpuntje is dat je wel erg weinig van dat lekkere vlees krijgt in verhouding tot de prijs.
Kom wel terug.
CSmits .
  • Datum van je bezoek: 6 dec. 2014
Mooie locatie aan het water in een monumentaal pand aan de Doezastraat.
Inrichting is fijn, goede stoelen waar je een hele avond aan kan zitten. Rustgevende kleuren aan de muur met mooie fotopanelen van vroeger.
Menu was top. Overal een proeverij van genomen ( voor, hoofd, na).
Dit was wel heel erg veel, met ruime porties van elk gerechtje.

De gekozen wijn was goed, prima geserveerd en de bediening zorgde ervoor dat ons glas altijd vol zat, we hoefden niet zelf in te schenken.
Water kon uit de kraan, of een flesje.
Super ervaring! We komen graag terug.
Niekott .
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2014
Heerlijk uitgebreid gegeten en gedronken. Bediening was uitstekend, zalm vooraf zag er geweldig uit en smaakte voortreffelijk. Ribeye als hoofdgerecht maakte het helemaal af!
Robert V.
  • Datum van je bezoek: 9 mei 2014
Ons bezoek aan De Vriend viel helaas tegen. Voorgerecht bestaande uit voornamelijk geitenkaas werd zonder brood geserveerd. Uiteindelijk gaat zoveel van dezelfde kaas een beetje tegenstaan als je het niet wat kunt afwisselen met wat brood, is mijn mening.
Oesters waren goed.

Hoofdgerecht van kabeljauw was nogal flauw maar veel te klein voor de gemiddelde eter. Dagschotel van asperges idem. De site van De Vriend vermeldt dat per tafel ook frites worden geserveerd; we hebben ze niet gezien en zelf moeten bestellen en betalen.

Personeel was vriendelijk maar leek de drukte niet helemaal te kunnen bijbenen; borden werden maar niet afgeruimd en het hoofdgerecht liet erg lang op zich wachten.

Samenvattend: het eten is niet slecht maar erg gewoontjes. Geen smaken om voor om te rijden. Grootste tegenvaller was echter de grootte (of liever het gebrek daaraan) van de porties. Van een hoofdgerecht van € 19,50 verwacht ik een stuk meer.

Patricia D.
  • Datum van je bezoek: 3 mei 2014
Het is weer een tijd geleden dat we bij De Vriend gereserveerd hadden. De bistro stoeltjes zijn vervangen, viel ons op, de sfeer blijft ongedwongen en informeel. We bestelden een fles rode wijn en een karaf water bij de "brood met aioli en boter" aperitief. Minpuntje, de boter was te hard om te smeren.
Begin mei: asperges op het menu. Van onze groep van 4 waren er 3 personen die asperges op originele wijze namen, ikzelf had de vegetarische variant, aardappeltjes, ei en ham waren vervangen door tortellini, gevuld met noten en met ricotta, met een eigen sausje.
Ook voor het nagerecht waren we alle 4 unaniem in de keuze. Witte chocolademousse met Amarena kersen ijs.
Alles was even lekker, we hebben heerlijk gesmuld. Het feit dat we geen voorgerecht, geen extra drank of geen koffie na vroegen, werd zonder drammen geaccepteerd.
Meneer de Vriend, een pluim!
Anke2013 .
  • Datum van je bezoek: 20 apr. 2014
Leuke, gezellig tent. Wij hebben gebruik gemaakt van het 3-gangen keuzemenu, lekker gegeten! Vooral de gamba's pil-pil vooraf waren heerlijk. Vlees (eend en ribeye) was goed bereid en smaakte goed. Bediening vriendelijk. Prijs kwaliteit ook goed!
Miel C.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2014
Hier op uitnodiging wezen lunchen. Waren met zo'n 16 mensen waar ze geen problemen mee hadden. Broodje carpaccio smaakte erg goed. Tomatensoep vonden we wat minder, Leek wel tomatensap wat in een ijskoud bord was geserveerd. Wel een aanraders is om het 12 uurtje te bestellen.Vriendelijke bediening, en gezellige sfeer.
Renze V.
  • Datum van je bezoek: 23 mrt. 2014
Gister bij restaurant de Vriend gegeten. We werden goed ontvangen en kregen een leuk plekje op een verhoging in het restaurant. Begonnen met een aperitiefje en wat brood met boter en aioli. De boter was nog erg hard waardoor dit moeilijk smeren was, brood was wel lekker vers!
Als voorgerecht heb ik gekozen voor de zeebaars, erg lekker met verassende zuurtjes in de venkelsalade en de rolletjes van wortel. Als hoofdgerecht ging mijn voorkeur uit naar de lamskoteletjes, goed vlees met een lekkere saus. Bij het hoofdgerecht werden twee pureetjes geserveerd, pompoenpuree was lekker, echter een onverklaarbare andere puree met mosterdzaadjes sprak mij minder aan! Als dessert een crème brulee, goed bereid maar had naar mijn mening wel iets minder mogen zijn! Mijn tafelgenoten hebben ook allemaal genoten van hun gerechten. We komen hier dan ook zeker nog eens terug!