De Vlindertuin

Stationsweg 41 9471 GK Zuidlaren Nederland Kaart

Over het restaurant De Vlindertuin

Op 17 november 2014 bekroond met één Michelinster!

Franse keuken in een nieuw jasje

Sinds de overname in 1998 zien Jilt & Froukje Cazemier hun streven om van hun restaurant een plek te maken waar het genieten vooropstaat, nog steeds iedere dag als een uitdaging. De gerechten, de wijnen & de sfeer zorgen voor een totaal beleving. Zowel achter de schermen als ervoor wordt alles gedaan om u als gast een heerlijke avond te bezorgen. De Vlindertuin is gesitueerd in een sfeervol ingerichte boerderij uit de Saksische tijd (1719) met een eigentijdse keuken, geleid door Franse invloeden. Kortom de Franse keuken in een nieuw jasje, waar uitsluitend met dagverse producten van de hoogste kwaliteit gewerkt wordt.

Aan een van de mooie brinken die Zuidlaren rijk is, ligt De Vlindertuin. De hoeve is groot, maar over de indeling is goed nagedacht. Ruime, ronde tafels met strak tafellinnen en tafels voor verliefde stelletjes in de verschillende nisjes. De houten balken en het sfeervolle licht maken het geheel af. Hoewel, daar verdient ook het team van gastvrouw Froukje een pluim voor: ze zijn zeer attent en gastvrij en stellen bovendien uitstekende wijnen voor bij de creaties van chef Jilt. Zijn oog voor kwaliteit en zijn liefde voor diversiteit en het creëren van nieuwe gerechten leiden tot een bijna dagelijks wisselend menu van waanzinnig lekker eten.

Reserveer nu online!

9,2

Jouw recensie over het restaurant De Vlindertuin

Ria M.
  • Datum van je bezoek: 5 mei 2018
Graag wil ik een groot compliment geven. Wij waren met 8 personen en werden feestelijk in een prachtige Ambiance ontvangen. Alles was perfect geregeld. We hebben genoten van zeer exclusieve en culinaire gerechten; allemaal even prachtig om te zien en allemaal bijzonder door de heerlijke smaken. Het was voor ons een top avond. ik kreeg vele complimenten over mijn keuze; maar natuurlijk is het het restaurant die de complimenten verdient. 's-Middags stond er, over het restaurant, een stukje in de krant. Nu mochten wij mijnheer Cazemier persoonlijk meemaken met deze fantastische gerechten.
De tijd tussen de gerechten was precies goed. De sfeer en de interactie met de geweldige gastdames en gastheer was indrukwekkend. Kortom top.
Heel hartelijk dank voor deze prachtige avond.
Ria Mink.
Hans P.
  • Datum van je bezoek: 2 mei 2018
Uitstekend restaurant, fijne nette bediening, echt gastheerschap. Mooie gebalanceerde gerechten
Solveig V.
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2018
Fantastisch gegeten....heerlijke smaken!!
Francky D.
  • Datum van je bezoek: 10 apr. 2018
Klassieke keuken, heel smaakvolle gerechten. Alles is mooi afgewerkt.
Wijnie K.
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2018
Een heerlijk avondje uit, we voelden ons verwend door de bediening!
Jan H.
  • Datum van je bezoek: 30 mrt. 2018
Wij hebben heerlijk gegeten ,wijnen op elkaar afgestemd. Het was super
Zweitse D.
  • Datum van je bezoek: 9 mrt. 2018
Zeer verfijnd en gevarieerd
Wij hadden het 7 gangen diner.
De amuses waren ook top.
Een ienimi puntje van kritiek was één van de lekkernijen bij de koffie die veel te zoet was.
Els L.
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2018
Geweldige avond met vrienden, genoten van heerlijk en verzorgd 5 gangen menu. Komen graag weer terug.
gribru .
  • Datum van je bezoek: 17 feb. 2018
Gisteravond hier gegeten, 6 gangenmenu waarbij de kalfszwerik werd geruild met een kaasdessert. Prachtige gerechten met een heerlijke wisseling tussen zoet, zuur, en hartig. Heel verfijnd. Prachtige vegetarische gerechten, met heerlijke bijpassende wijnen. Prettige en attentie bediening.
Arthur V.
  • Datum van je bezoek: 4 feb. 2018
Eind december hebben mijn vrouw en ik gegeten bij de Vlindertuin.
Een restaurant waar alles klopt; de gerechten en de wijn zijn heel fijn, en ook de service was top.
Een ervaring waar we niet door hadden dat we al uren aan het tafelen waren omdat de lekkere gerechten elkaar precies goed getimed opvolgden. Wij komen graag weer.
Albert L.
  • Datum van je bezoek: 21 dec. 2017
Nog altijd bijzonder goed. Verwennerij.
Robbert-Jan T.
  • Datum van je bezoek: 31 aug. 2017
Ik en mijn vriendin zijn bij de Vlindertuin wezen eten omdat we een mooi aantal dingen te vieren hadden. We zijn zeer vriendelijk ontvangen met een aantal heerlijke amuses waarna we de kaart in ontvangst konden nemen en hebben genoten van een heerlijk glaasje champagne.

Het eten was subliem. We werden iedere gang opnieuw verrast. De smaken van de zee en de geuren van verse kruiden werden afgewisseld met frisse zure en zoete tinten in de bijpassende wijnen. Het hoofdgerecht was favoriet door het heerlijk malse hertenbiefstuk en de prachtige donkere saus waarbij een krachtige rokerige rode wijn werd geserveerd.

Onze complimenten aan de zeer attente sommelier die ons met veel plezier vertelde over alle heerlijke bijpassende wijnen bij de bijzondere gerechten. Dit maakte de ervaring compleet.

Wij hebben genoten van het 6-gangenmenu en we hadden gevraagd of we iets anders konden krijgen in de plaats voor de kalfszwezerik. De vervanging voor de kreeft was een geweldige keuze. "Surf & Turf" op z'n best.

We zullen zeker weer komen dineren bij de Vlindertuin in de toekomst en willen de eigenaren en het personeel bedanken voor een onvergetelijke avond.
Richard Z.
  • Datum van je bezoek: 4 mei 2017
Wat een feest hier te dineren!
Verrukkelijke gerechten met zeer originele invalshoeken, zoals de zoethoutsaus die je in enkele happen terugvoert naar je onbezorgde jeugd.
De uitermate gastvrije ambiance werd met verve vertegenwoordigd door gastheer Peter alsook de chef Jilt himself en zijn al even innemende eega Froukje.
Het was een aardig ritje op en neer vanuit Utrecht, maar enkel en alleen voor de zoethoutsaus (met zeeduivelstaart) de moeite meer dan waard.
Marcel B.
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2017
Wat een fantastisch restaurant! Geweldige smaken, veel amuse's, lekkere wijnen en een geweldige sfeer. Terecht beloond met een michelinster.
Patrick H.
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2016
Verleden week in de Vlindertuin gegeten. Dit is echt op en top. In hoog tempo komen de gerechten op tafel. Allemaal kleine kunstwerkjes. In ons geval begeleid met een goede wijn.
Ruimte tussen de gerechten mag iets langer.
Pieter K.
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2016
We hadden er lang naar uitgekeken om hier te eten. Maar het was het wachten waard. Wat een fantastisch restaurant! De amuses waren werkelijk van topklasse. Je kunt slechts kiezen uit één 7 gangen menu, waar je echter wel een of meerdere gangen van weg kunt laten. Onze keus was het 7 gangen menu met bijbehorend wijnarrangement. Zonder uitzondering waren alle gangen heel erg lekker. De complimenten ook voor de sommelier want de wijnen pasten echt perfect bij de gerechten. Op de bediening is ook niets aan te merken. Vriendelijk en attent zonder amicaal te worden; dat zien we ook wel eens anders.
Naar onze mening zou een tweede Michelinster hier niet misstaan!
Tineke G.
  • Datum van je bezoek: 13 sep. 2016
Vrijdag 9 september jl. gegeten in restaurant de Vlindertuin. Wij werden keurig welkom geheten, en vanwege het mooie weer besloten wij plaats te nemen op het sfeervolle terras. Aangezien wij vroeg in de avond arriveerden, waren wij aanvankelijk de enige gasten. Wij hebben gekozen voor het 5-gangen menu met bijpassend wijnarrangement. Al vrij snel kwam ons aperitief met een eerste amuse. De amuses vóór het voorgerecht werden in snel tempo na elkaar geserveerd. Iets wat wij buitengewoon prettig vonden. Per slot van rekening was ieder hapje een snak naar meer. De 5 gerechten waren goed en voldeden aan onze verwachtingen. Toch waren de amuses voor ons de toppers van de avond. Zij overtroffen onze verwachtingen. De vriendelijke mensen in de bediening wisten waren ze over spraken, en hebben het alle gasten naar de zin gemaakt (nee, dat is niet in ieder restaurant zo). Ook met de glutenintoleratie is keurig rekening gehouden. Zowel bij de diverse amuses/gerechten, maar ook het heerlijke glutenvrije brood. Ook een extra dessert serveren, was geen enkel probleem. Wij hebben de avond afgesloten met koffie en thee, waarbij diverse verrassende versnaperingen werden geserveerd. Tot slot hebben wij, na het afrekenen, nog een glutenvrij brood mee gekregen voor thuis. Niet verwacht, maar ontzettend aardig en leuk!

Kortom; bedankt voor de culinaire avond op niveau!

Zeer beslist de moeite waard om nog een terug te komen.
Annagien S.
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2016
Hier gegeten voor mijn verjaardag. Prachtig opgemaakte borden met heerlijke gerechten. Ook de wijnen pasten perfect bij de maaltijden. Fijn dat er de hele tijd brood wordt aangevuld. Ik houd ervan. Leuke gezellige verjaardag gehad hier.
Talko D.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2016
Wat een heerlijke avond. Goed ontvangst met een glas champagne (Moet en Chandon).
We zaten op een prachtig plekje met zicht op de keuken. De gastvrouw Sjoukje was erg attent, de sommelier verstaat zijn vak,de dames van de bediening zijn vakkundig en uiteraard een geweldige kok.
Heel erg genoten van de heerlijke wijnen (de Braga, de Petri en de Apostelhoeve Cuvee XII sprongen hier nog bovenuit) in combinatie met de amuses en uitstekende gerechten met een mooie opbouw qua smaak. Wij komen zeker terug om weer eens een feestje te vieren.
Mirjam W.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2016
Weer heerlijk gegeten in de Vlindertuin. Na een gastvrij ontvangst met champagne hebben we genoten van het zeven gangen diner. Natuurlijk vooraf een aantal amuses die tongstrelend waren. De gerechten waren mooie en spannende creaties. Het toppunt voor mij was de langoustine met rundernek. Echt heerlijk. De wijnen passen uitstekend bij de gangen en wat erg leuk is dat er niet altijd voor de meest gangbare wijnen gekozen wordt. Zo hadden we een heerlijke Nederlandse wijn en een Duitse Chardonnay. We hadden iets te vieren, en dat is gelukt. Bedankt daarvoor.