Over restaurant de Vijfde Smaeck

Culinaire prikkelingen

Je proeft hier niet alleen zoet, zuur, zout en bitter, maar ook de vijfde smaak, umami. Dit Japanse fenomeen staat voor heerlijkheid of hartig. Ja, in dit restaurant ben je gewoon een hele smaakervaring rijker. Niet voor niets komen gasten hier maar al te graag terug!

Meer informatie over restaurant de Vijfde Smaeck

Zaterdag en Zondag 17:00 - 22:00

7,1
Leen V.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
hadden vrienden uitgenodigd. zij waren erg enthousiast en komen zeker nog eens terug.
Tkoning .
  • Datum van je bezoek: 8 nov. 2016
De kwaliteit was goed. Jammer dat men geen verse jus d'orange schenkt. Men sluit om negen uur en dat hebben we geweten. Beetje jammer.
Pim A.
  • Datum van je bezoek: 8 nov. 2016
Omdat onze eerste keus in Emmen geen plaats meer had voor ons gezelschap afgereisd naar de Vijfde Smaeck. En dat bleek een prima beslissing. Gekozen voor het viergangen verrassingsmenu dat al snel een goede keus bleek. Het voorgerecht had een Japanse twist: zalmrolletje met ondermeer cake van nori (wat een idee !), tussengerecht met kalswang en kalfsjus. Staat ook als voorgerecht op de kaart. Had bij de keuze getwijfeld om toch te kiezen voor een a la carte menu vanwege dit gerechtje. Was dus aangenaam verrast dat het deel uitmaakte van het verrassingsmenu. Als hoofdgerecht hertenbiefstuk met stoofpeer, puree en chips van zoete aardappel, cranberries, smeuige zuurkool en romanesco. Alles prima bereid en lekker veel groentes. Als nagerecht plankje met 5 Nederlandse biologische kazen met vijgenbrood en perenmosterd (!). Dat was wel even schrikken want op de kaart stond appelstroop en deze mosterd was behoorlijk pittig, maar zeer bijzonder en lekker. Daar wil ik wel een paar potjes van scoren (begreep dat het uit Italië kwam). Al met al hebben we hier uitstekend gegeten en ook de bijpassende wijnen waren goed gekozen. Enig minpuntje was dat die wijnen aan het begin van ons culinaire avontuur niet toegelicht werden.
Verboon1 .
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2016
Wat een leuk en goed restaurant.
Wij zijn al in heel veel restaurants geweest ( zeker ook de sterrenrestaurants).
Maar het eten in de 5de Smaeck is zeer goed, eerlijke en verrassende smaken en je voelt de liefde voor koken van de kok in het eten.
Bobcoppes .
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2016
Heerlijk was de lambsrack met de lamsravioli. Bediening was goed. De rokers buiten is jammer, hun rook sloeg naar binnen en het is geen leuk gezicht, maar dat is niet anders. Verder prima genoten van dit heerlijke restaurant
RolienB .
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Wij hebben gekozen voor de verassingsmenu van de kok. Een heerlijke 3 gangen menu. Mooie smaken. Wij hadden een wijn keuze gedaan die achteraf niet zo goed was maar we werden getipt en toen kregen we de juiste wijn. Daar houden wij wel van....meedenken. Super avond gehad. Dank je wel.
Ds229 .
  • Datum van je bezoek: 15 jun. 2016
Heerlijk eten, met mooie producten en gewaagde productcombinaties. Duidelijk dat er een chef in de keuken staat die weet wat hij doet en anders durft te zijn. De gastvrouw is erg attent en vriendelijk.
Robert W.
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2016
Als titel zou ik willen meegeven "blij verrast". De Vijfde Smaeck heeft een gevarieerde kaart qua niveau, waarmee ik bedoel te zeggen dat zowel mensen met een zogenaamde culinaire smaak terecht kunnen alswel de mensen waarvoor dat allemaal niet zo nodig hoeft. Wanneer je iedereen tevreden wil stellen kun je focus kwijt raken waardoor je net nergens echt goed in bent. Gelukkig geldt dit voor de Vijfde Smaeck niet. Mooie gerechten met fijne smaakcombinaties. Vooral de wortel gember creme bij de eendenborst was een topper. Vrij kort daarna de keuken in gedoken om het zelf te maken. Is het zo moeilijk? Nee dat niet, maar het getuigd van een bepaalde finesse!
Mark L.
  • Datum van je bezoek: 1 mei 2016
Met een groep van 8 volwassenen en 3 kleine kinderen gegeten. Tijd geleden dat ik ergens heb gegeten waar de kwaliteit van de gerechten en bediening zo ver uit elkaar ligt. Tapas waren erg eenvoudig (goedkoop) en de smaak was matig, vettige hap en de gamba's waren niet lekker! Een tafelgenoot die kok is zei dat de gamba verpulverde tijdens het pellen. Prima dat je wat diversiteit op je kaart wilt aanbrengen met een spaans menu, maar zorg dan dat je kwaliteit kunt serveren.

Aan de andere kant waren er ook gerechten zeer goed bereid, de biefstuk was perfect (wel erg bijzonder dat ze niet vragen of deze rare, medium of well-done bereid moet worden, waardoor onze tafelgenoot die niet van rosé bereide biefstuk houdt dit toch krijgt voorgeschoteld en het vervolgens niet opeet). De friet was slechts voor een deel gaar, wat bovenop lag was niet goed gaar.

De spareribs, creme brûlée, niet te zoete slagroom, zalm met garnalen, vers fruit, ijs etc. waren prima. Ook hadden ze voor de jarige het dessert extra versierd en werd de hond een bakje water aangeboden (waar je in de meeste restaurants nog steeds zelf om moet vragen).

Op kinderen zijn ze niet ingericht, er moest op eigen initiatief kleurpotloden gevraagd worden en de beloofde kleurplaten werden nooit gebracht. Ook werd het eten van de kleintjes niet met het voorgerecht geserveerd maar pas met het hoofdgerecht. In totaal hebben we 2/ 2,5 uur op het eten gewacht, wat voor een dergelijk restaurant met 3 kinderen veel te lang is. De eigenaresse had als antwoord hierop dat we een half uur te laat waren en het dus onze eigen schuld was.
Phantagora ..
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2016
Hier met een grote groep van 8 wezen eten. Ik had de asperges genomen met ham, lekker en voldoende maar de prijs was dan ook aan de hoge kant. De service daarentegen viel een beetje tegen. De bediening kwam niet echt vriendelijk over, ook al was het niet druk. We zaten beneden, daar was genoeg ruimte. Er is niks bijzonders te melden over het decor.
Emiel D.
  • Datum van je bezoek: 12 apr. 2016
Op 12 april gegeten bij de Vijfde Smaeck. De eerste indruk was een erg rustig restaurant en qua ambiance niet heel knus en gezellig. De bediening was vriendelijk en gastvrij, maar ook niet echt heel bijzonder. De kwaliteit van het eten was prima en een compliment waard. Algeheel niet heel bijzonder, maar onvoldoende is het ook niet.
Myrna L.
  • Datum van je bezoek: 29 mrt. 2016
Heerlijk gegeten, 1e voorgerecht kalfs tartaar met Panko eitje
2e voorgerecht paddenstoelen risotto
Hoofdgerecht 1 tournedos
Hoofdgerecht 2 lamsschenkel en lamsfilet
Was allemaal prima, bijgerechten waren ook heerlijk.
Bediening heel vriendelijk.
Echt een aanrader dit restaurant
Heleen O.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2016
Amuse met verhaal over 5de smaak. De cracker erbij had veel zout en dat zout overheerst wel de 5de smaak!
Voorgerecht : tartaar van kalfsvlees met gepocheerd eitje en sc hollandaise. Beetje veel saus, maar wel lekker.
Hoofdgerecht : rode poon met risotto. De vis was iets te gaar.
Sfeer: beetje donker, veel jonge gasten, ruime zitplaatsen.
Bediening : netjes, aardige ober. Bleef af en toe wel lang weg.
MarcelHaagsma .
  • Datum van je bezoek: 6 feb. 2016
Heerlijk gegeten gisteravond, verfijnde gerechten, vriendelijke bediening, sfeervolle ambiance. Een aanrader! Het voorgerecht van een van ons was een geitenkaas-soufflé, met ijs met geitenkaas(!), hoofdgerecht een vegetarische proeverij, vijf heerlijke gerechtjes en het nagerecht bestond uit verschillende soorten yoghurt bereiding en een karamel sticky pie met ijs. Geweldig!
Lieke D.
  • Datum van je bezoek: 6 feb. 2016
Het eten was erg lekker.
De smaken paste goed bij elkaar en de gerechten waren allemaal goed bereid en heerlijk.
Het wijn advies paste goed bij het eten en de bediening was erg aardig en betrokken en niet opdringerig.
Het restaurant is zeker een aanrader voor iedereen die een leuk restaurant zoekt in Emmen!
Ka57 .
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2015
Wat een heerlijke verrassing na een dagje dierentuin. Wat een geweldig smakelijk en mooi uitziend Fazant gerecht. Dit is " sterwaardige " kookkunst voor zeer redelijke prijs. Als voogerecht koos ik een klein Tapas gerecht van groente balletjes. Ook een smaakbeleving. De porties waren ruim voldoende waardoor ik als nagerecht 1 bolletje citroenijs buiten de kaart om heb besteld om gezellig nog mee te tafelen bij de prachtig opgemaakte desserts van de tafel genoten. Het is wel 175 km rijden, maar we komen nog een keer dineren.
Karin en Jouke
W.S. W.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2015
We zijn met vrienden uit geweest, en sluiten de avond af in dit restaurant.

We zijn met 8 personen, een vrij grote groep dus. We worden in een onhandige opstelling gezet, waardoor de achterste rij tegen de muur staat. Deze mensen kunnen nauwelijks bediend worden, want het gaat heel onhandig. De serveerster leunt steeds op de schouders van een van de gasten om er bij te kunnen. Zo hoort het echt niet.

Het menu ziet er mooi uit, maar 1 van de visgerechten is nog niet gaar, er zitten nog rauwe delen in. Dit bord teruggestuurd naar de keuken, waar glashard wordt beweerd dat het niet rauw is, maar vooruit het wordt nog een keer gebakken.

Dit restaurant is de prijs niet waard.
Steffanie I.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2015
Lekker eten in een ongedwongen sfeer, tapas combineren met a la carte gerechten was geen probleem. Lekkere wijnen en een goede irish coffee
Oxen .
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2015
Afgelopen 2 weken twee keer wezen eten hier. De eerste keer met vrienden, maar er stond zoveel op de kaart waar we ook nieuwsgierig naar waren dat we gisteren nog een keer terug zijn geweest. En terecht, het eten was beide keren heerlijk en verrassend. De bediening was als vanouds vriendelijk en persoonlijk. Enige jammere dat we de tweede keer bij een grote luidruchtige groep zaten. Zit je toch minder prettig. Maar goed, die pech kun je hebben. Kan het restaurant ook niks aan doen.
We verheugen ons al weer op de volgende keer..
ZH .
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2015
Laatst ben ik tezamen met mijn zusje uiteten geweest bij de Vijfde Smaeck in Emmen. Wij wilden er een smakelijke avond van gaan maken. Ik heb zelf een glutenallergie en dit heb ik tijdens het maken van de reservering kenbaar gemaakt. Tijdens het doornemen van de menukaart kreeg mijn zusje crackers met een dip en ik kreeg een paar olijven met zongedroogde tomaten. Nu zou je toch gaan denken dat ze op het gebied van gluten wel bekend zijn maar helaas geen glutenvrij broodje voor mij. Een paar droge olijven kon ik opeten. Om de paar weken veranderd de kaart. Mijn zusje en ik hadden allebei tomatensoep gekozen. Mijn zusje ging voor het hoofdgerecht voor de spareribs en ik wilde graag de roodpootpatrijs. Tijdens de bestelling bleek dat ze die nog niet binnen hadden. Dit hadden ze direct moeten zeggen of nog niet op de kaart moeten plaatsen. Toen ging mijn keuze uit naar de struisvogelbiefstuk. De tomatensoep werd geserveerd en man o man er zat geen smaak aan! In mijn tomatensoep konden geen kalfsgehaktballetjes zitten ivm paneermeel maar mijn zusje zei dat ze zeer laf waren. We waren flink met de zout en peper in de weer. Thuis maken wij vaak eigengemaakte tomatensoep en daar kon deze bij in het niet vallen. Viel zeer tegen. Het hoofdgerecht werd geserveerd en ook dit was uitermate treurend. De spareribs van mijn zusje waren zo taai dat je het vlees eraf moest trekken. Bij goede spareribs valt het vlees van het bot. Mijn struisvogelbiefstuk was oké maar daar stopt het ook mee. De frietjes die erbij geserveerd werden waren veelste krokant, zelfs vanbinnen. De aardappelschijfjes waren te dik, te hard en te koud. Een kommetje met gegrilde groentes is zeker niet bijzonder en de salade die erbij geserveerd werd was tevens niet smakelijk. Gelukkig hadden wij een bon van 50 euro bij ons waardoor we bijna niets zelf hoefden te betalen. Erg jammer vonden wij dit. Voornamelijk omdat dit restaurant culinair wil zijn. Nou dat is ver te zoeken.