De Vijfde Smaak

Meer informatie over restaurant De Vijfde Smaak

Dinsdag t/m Zondag

Arthur V.
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2016
Ank, de eigenaresse van een B&B raadde ons dit resteaurant aan en had voor ons gereserveerd. Ze zei prijs/kwaliteit is helemaal kloppend. En niets daarvan is gelogen. We hebben heerlijk gegeten en genoten van de ambiance. Alles was in balans. Echt een aanrader.
Midsbody M.
  • Datum van je bezoek: 16 mrt. 2016
Wat verwacht je: een eetgelegenheid in het betere segment. Wat krijg je: precies wat je verwacht en dat is prima eten en drinken! De bediening is professioneel maar wat afstandelijk. De entourage heel mooi. Jammer dat begonnen wordt met een mededeling wat er niet beschikbaar is van de kaart. De tonijn was mooi van formaat en heerlijk zacht en rood. De kalfssukade heel goed maar wat krap aan de maat. Een adres om nog eens terug te komen.
Martijn V.
  • Datum van je bezoek: 1 mrt. 2016
Kwaliteit met iets teveel kwantiteit maar dat is Saens en blijft wennen.
Drie keer per twee jaar eten wij hier en de amuse is lekker doch nu echt wel bekend...
Mijn advies luidt derhalve: ga voor een tweede amuse.

Het meisje in de bediening is te licht. Het prevelen van de nagerechten is verre van prozaïsch; kortom doe mij maar een kaart met nagerechten

Het eten is goed. Mooie kaart met uiteenlopende gerechten. Zeebaars en zeeduivel op de kaart. En heerlijke parelhoen; mooi klaargemaakt voor een schappelijk prijs. Het varken van mijn partner, klinkt wel een beetje raar trouwens, was heerlijk met een witte-bonen spek puree.

Hou de servicegraad hoog....lees in de gaten.
Wij komen zeker weer terug...
Ruud B.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2015
Afgelopen donderdag heerlijk gegeten en genoten van de verassing van de chef.
Speciale complimenten voor de blauwkaas / ijs combinatie!
Top en heel betaalbaar gegeten
Bora D.
  • Datum van je bezoek: 8 okt. 2015
Heerlijk gegeten bij de vijfde smaak! We hebben ons laten verrassen door de chef en dit bracht ons lekkere en afwisselende gerechten. Daarnaast was ik onder de indruk van de heerlijke wijn. Tevens werd er goed rekening gehouden met allergieen. Dit was vast niet ons laatste bezoek...
PastrySwan .
  • Datum van je bezoek: 12 sep. 2015
Goed restaurant, vriendelijke wat jonge bediening. Wij hebben hier nu twee keer gegeten en waren ondanks alle moeite die men doet toch een klein beetje teleurgesteld.
Het is nog al wat om 'vanuit de vijfde smaak' te denken en te werken. Dat is m.i. soms dan ook wat geforceerd.
Beide keren had ik een kleine opmerking over iets dat net niet gaar was. Het gerecht ging mee naar de keuken en mij werd meegegeven: ' We hebben het geproefd en er is niets mee aan de hand'.
Tja, lastige discussie. In mijn mond was het niet gaar. Ook bij mijn tafelgenote niet. Dan voel je je niet geheel serieus genomen.
Beide keren de kok of eigenaar niet gezien, terwijl dat toch zo een makkelijke manier is om kleine probleempjes samen op te lossen. Gewoon een glaasje wijn aanbieden, zand erover. Nu hou ik toch een bijsmaak. Zonde,
want het talent in de keuken is zeker aanwezig, nu er nog wat vaker uitkomen.
Nog een tip: Geef gewoon de dessertkaart i.p.v. de grote keuze door 1 van de meisjes uit het hoofd op te laten zeggen. Grote kans dat je dan het 'verkeerde' kiest. Zoals ik, maar dat lag dan wel weer aan mij ;)
Paul S.
  • Datum van je bezoek: 5 sep. 2015
Met zes man zijn wij wezen eten bij de 5e smaak. De service was gelijk goed; omdat het mooi weer was konden wij eerst buiten zitten en zijn toen de zon onderging naar binnen gegaan. Keurig aangekleed restaurant, maar niets overdreven of spectaculair. De bediening was welwillend maar wel wat te jong en miste nog wat ervaring. Het eten was heel goed en de smaken verfijnd. Een leuke avond gehad en de rekening viel ook mee omdat het 3 gangen menu keurig samengesteld was.
Linda H.
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2015
Ben een trouwe gast en fervente fan van dit restaurant. Piotr maakt echt alles zelf en kan daarom rekening houden met mijn uitgebreide dieetrestricties. Geloof me, met wat ik allemaal niet mag, is eten uit een pakje/zakje uitgesloten en De Vijfde Smaak heeft alleen maar zelfgemaakt, vers eten.
Het eten is altijd heerlijk, we nemen ook graag gasten mee, ook hele verwende, en die genieten ook.
De bediening is ook super, mijn amuses & bijgerechten worden zonder vragen aangepast aan mijn dieet en over alle twijfelzaken voeren ze overleg. Dit is eigenlijk het enige restaurant waar ik heen durf.

Het enige minpunt is dat het prachtige oude gebouw soms wat gehorig is, het is vaak stampvol. Dan zit ik liever boven dan beneden.
Dank voor het vertrouwen en de mooie recensie!
Angelique K.
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2015
Gelunched op een bijna leeg terras waarbij 2 gasten een soort kinderspeelplaats gecreerd hadden waardoor we even twijfelde of het wel normaal geopend was. Vitello Tonato besteld , serveerster kwam terug met de mededeling dat het vlees (nog)niet als geheel gebraden was dus dat de plakjes afzonderlijk gegaard werden...of ik dat goed vond? Kon even geen andere keus maken dus akkoord gegaan. Na veel te lang wachten kwam dan mijn meergranenbol met Vitello Tonato waarbij het kleine beetje tonijn mayonaise volledig opgegaan was in mijn veel te droge (bijna beschuitachtige) meergranen bol. Ik denk een oude bol te lang in de oven opgewarmd. Het kalfsvlees had een doordringende olie smaak maar achteraf had ik dat kunnen weten als het per (dun) plakje gebakken is. Een hele klus om het brood weg te krijgen , mijn man had met het brood dezelfde ervaring alleen zijn carpaccio was verder goed. De serveerster kwam na de klacht van het brood wel netjes feedback geven en aangezien ze het keurig deed wilde ik eigenlijk niet verder op de algehele kwaliteit ingaan. Op zich raar dat je op een hele drukke dag ( evenement aan de zaan) je kaart niet volledig op orde hebt.
Al eerder niet zo een geweldige ervaring gehad dus helaas niet voor herhaling vatbaar.
jammer dat u geen goede ervaring(en) heeft gehad in ons restaurant. Ik ben zelf de eigenaar en kok die de broodjes heeft gemaakt. Het is voor mij spijtig dat u zich kunt ergeren aan twee vaste gasten die met hun zoontje van 1 jaar een hoekje van het terras gebruiken om van de zon te genieten. Het is voor mij tevens spijtig dat ik het evenement aan de Zaan in zijn geheel gemist heb. Wij zijn namelijk niet direct gevestigd aan de Zaan en ik weet gisteren ook helemaal niets van een evenement. Of u moet Sail bedoelen in Amsterdam. Wij werken met dagverse producten en inderdaad was het vlees de dag ervoor volledig opgegaan. Dat kan gebeuren en is ook netjes aangegeven. Uiteraard probeer ik mijn volledige kaart op de juiste manier klaar te hebben voor de lunch en het diner maar ook mijn leveranciers hebben het wel eens druk en zijn dan wat later. Ik probeer dan een zo goed mogelijk alternatief te bieden. De bruine bol is inderdaad een bol met een krokante korst", een keuze die wij hebben gemaakt (om de dag gebakken voor ons door een verse bakker dus nooit "oud"). De reden dat u veel te lang moest wachten (bijna 10 minuten) is dat het brood vers wordt afgebakken (wordt driekwart gebakken geleverd) en vers belegd wat ik zelf gedaan heb. Dat is ook de reden dat is dat ik mijn collega niets retour heb laten boeken aan de rekening na uw opmerking. Als Iens een site wordt voor suggestieve en halve informatie (drukke dag? Evenement op de Zaan), het uiten van irritatie over andere gasten (kinderspeelplaats), en het negatief benaderen van positieve punten (dagvers werken waardoor er soms iets tijdelijk op is) vind ik dit als hardwerkende restaurateur schrijnend. Wij hebben een druk restaurant met 99,99% zeer tevreden gasten. Mijn excuus als u daar niet bij behoord. (overigens kunnen wij de cijfers nog niet zien op dit moment)

Reactie van proever:

Ik heb mij helemaal niet erg geergerd aan bezoek met met kinderen wij twijfelde of het terras open was gezien de rommelige indruk die het maakte.
De wachttijd was absoluut geen 10 minuten echt veel langer. Ik heb ook niet gevraagd om een retour boeking aangezien ik zoals ik ook aangaf zelf bij mijn gerecht keuze gebleven ben en zoals ik al zei er netjes een terugkoppeling plaats vond. Sterker nog de serveerster heeft van ons nog fooi gehad!
Wij zijn, onder de gelukkig voor u vele tevreden klanten, ontevreden klanten die echt niet heel moeilijk doen als we ( regelmatig ) in restaurants eten. Maar deze keer liet de kwaliteit en wachttijd naar onze mening echt te wensen over. Jammer dat u op deze manier reageert.
M1996 .
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2015
Heerlijk gegeten in dit typisch Zaanse restaurant. Mooie sfeervolle inrichting en heerlijk vertoeven op het terras in de zon. Mooie variatie in gerechte op de kaart met voor ieder wat wils. Mijn vriend nam het 4 gangen weekmenu, met een goede prijs kwaliteit, en ik een Caesar salade en het Beemster lam. Dat was ook met een creme brulee na ruim voldoende. De porties zijn zeker niet klein. Mooie smaken, mooie wijnen, kortom tot snel!
Claudia V.
  • Datum van je bezoek: 14 jun. 2015
Vandaag met partner en schoonvader hier gegeten. Als vegetariër is het altijd een uitdaging een goed restaurant te vinden. De website was veel belovend. Als hoofdgerecht een rondo van pasta gevuld met kaas en groenten met diverse groenten. De rondo was doordrenkt van olie en vet en was echt niet te eten. De gewokte groenten (veel zeekraal, paddestoelen, doperwten, asperges en miniworteltjes) waren ook zout en vet. Het gerecht heb ik teruggestuurd.
Topservice: zonder probleem werd er een nieuw gerecht voor me gemaakt! Dat stelde ik erg op prijs. Dit keer pastaballetjes met dezelfde hierboven genoemde groenten. Dit gerecht was beter maar boter en zout was overal in terug te proeven waardoor het gerecht vooral 1 smaak had in plaats van de beloofde vijf. De frisheid was ook in de gerechten van mijn tafelgenoten ver te zoeken. Mijn partner heeft er de hele avond last van gehad.
Niet voor herhaling vatbaar.
Michelle S.
  • Datum van je bezoek: 22 mei 2015
Dit restaurant is echt een aanrader. Het personeel is vriendelijk en heeft kennis van zowel het eten als de wijnen. De chefkok doet aan het eind van de avond even een rondje door het restaurant om de gasten te vragen naar hun ervaringen. De sfeer in het restaurant is ontspannen en het ziet er mooi en gezellig uit. Maar het eten is echt het toppunt! Vooral het gerecht "Parelhoen gevuld met truffel", dit is 1 van mijn favorieten. Mijn man en ik hebben in dit restaurant ons trouwdiner en het trouwfeest gehouden. Wij zijn erg blij dat wij voor deze locatie gekozen hebben. Het was een geweldige en onvergetelijke avond, mede door het personeel & de eigenaren van de Vijfde Smaak. Wij hebben van onze gasten ook veel positieve reactie op zowel het diner als de hapjes op het feest gehad. Er zijn vaste klanten ontstaan uit onze bruiloft gasten!
Bela P.
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2015
Ik kreeg een amuse met serrano ham, gaf aan dat ik geen varkens vlees ad. Komt de bediening terug met het zelfde bordje waar de ham is afgehaald. Wat was de moeite geweest om er een fatsoenlijke amuse terug te komen.Voorgerecht, te hard gebakken paddestoelen, zelfs zwart. Aan het hoofd gerecht, een kalfsribye zat geen enkele smaak, slecht gebakken. Geen peper en zout bij de hand om het wat smaak te geven. Geen groente, geen salade en dit voor behoorlijk prijs.
Toetje maar laten zitten. Voor mij niet nog een keer.
Jammer dat u kennelijk onze manier van serveren en bereiden niet heeft kunnen waarderen. Wij serveren inderdaad niet apart groente en aardappelen bij onze gerechten. Het bordgarnituur (risotto van gekonfijte ui, geroosterde venkel en rucola) is normaal gesproken ruim voldoende. Natuurlijk serveren wij op verzoek apart groente en aardappelgarnituur. De suggestie dat wij de ham van de amuse afhalen en dan alsnog serveren beschouw ik als een belediging. Wij hebben respect voor alle religies en dieetwensen en doen dit ABSOLUUT niet. Wel is het zo dat u een amuse krijgt in dezelfde stijl. Dat is namelijk een umami amuse (komt onze naam vandaan). In de paddenstoelen mix die wij maken zitten trompettes de mort (paddenstoel) en deze zijn inderdaad van nature zwart daar kan ik niets aan veranderen. Als wij op de avond zelf deze opmerkingen van u hadden mogen vernemen hadden wij hier een uitleg over kunnen geven en u peper, zout, extra groente, salade en aardappel kunnen serveren. (geheel kosteloos, net als voor iedereen die dat graag apart erbij wil) Had u de moeite bespaard van twee negatieve recensies op verschillende sites en wij hadden u gewoon een goede avond kunnen bezorgen. met vriendelijke groet, Pjotr Rentinck Chefkok & eigenaar Restaurant DeVijfdeSmaak
(zoals u kunt zien is het niet mijn gewoonte te reageren op recensies maar deze toch even wel)
CarenStevens .
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2015
Na een voor ons niet geslaagd diner op 2e kerstdag 2014, met als resultaat een ondermaatse recensie op deze website, nam mede eigenaar/Chef Kok van de Vijfde Smaak (Pjotr) contact met ons op om persoonlijk onze ervaring te bespreken. Geweldig! Over ondernemerschap gesproken. We konden ons geld terugkrijgen, maar dat was ons te gortig. In plaats daarvan nodigde hij ons uit om als zijn persoonlijke gasten nogmaals te komen dineren, waarbij hij ons zou "verwennen" door ons in te wijden in zijn kookstijl . En dat is helemaal gelukt!

Pjotr beval ons het menu "Een Avondje bij de Vijfde Smaak" aan. "Dan kan ik goed laten zien wat ik kan", aldus Pjotr. We aten een menu van 7 kleine gerechten gebaseerd op het Japanse "UMAMI". Het goed combineren van de vier basissmaken zoet, zuur, zout en bitter doet UMAMI (vrij vertaald: De Vijfde Smaak) ontstaan. En dat doet dit restaurant met overwegend lokale- en biologische seizoensproducten.

Het werd een feest. Verrassing op verrassing. Prachtig kleurrijk opgediende (ook vegetarische) gerechten van groenten, vis, vlees en vruchten en vooral mooie kruiden. Spannende en werkelijk overheerlijke combinaties; perfect op elkaar afgestemd, kraakvers en met passie bereid. Een lust voor het oog en oprecht een streling voor de tong.
Zeer, zeer smaakvol. Wij kozen als begeleiding bij de maaltijd voor een prachtige Viognier uit de Languedoc, ons aangeraden door de andere mede eigenaar Marieke (Gastvrouw/Sommelier). En dat bleek een werkelijk uitstekende keuze.

Conclusie: Wat een revanche is dit geworden. Alles klopte: de keuken, de persoonlijke aandacht en de bediening, de sfeer en de typisch gemoedelijke Zaanse doe-maar-gewoon mentaliteit.

Één ding is zeker: De Vijfde Smaak is voor ons geen etablissement "van de gebaande paden", maar een - juist gedoseerd - creatief/culinair restaurant, met een verfijnde keuken en eerlijke producten waar we heel graag terugkomen. Dank je wel Pjotr en Marieke voor jullie gastvrijheid, tot ziens!

CarenStevens .
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2014
Een deceptie. We verheugden ons (4 man) op ons Kerstdiner; we hadden goede herinneringen aan ons vorige Kerstdiner bij De 5e Smaak op de oude locatie. De nieuwe ambiance is mooi, het eten echter een teleurstelling: op het hoofdgerecht na, de overige gerechten of te hoog op zout/peper, (bijna) rauwe groenten, en zeer vlakke smaken waar veel verscheidenheid werd beloofd op het menu. Geen uitleg over de gerechten aan tafel. De wijnen waren uitstekend. Tenslotte: 5e Smaak? Nauwelijks smaak. Sorry, maar voor ons niet meer.
Marcel Z.
  • Datum van je bezoek: 23 aug. 2014
De Vijfde Smaak is gevestigd in een authentiek Zaans houten pand. Centraal in de benedenruimte de met antieke tegels versierde haard. Een veelbelovend decor.
De kaart bevat een aantal klassieke gerechten die op eigen wijze worden gepresenteerd. Daarnaast een aantal meer bijzondere mogelijkheden. Ons op gezelschap koos deels voor 'bekend': carpaccio en bavette of ribeye. De carpaccio werd minder positief geëvalueerd: pijnboompitten niet geroosterd, saus niet passend maar vooral...weinig smaak aan het vlees.
De warme rundgerechten waren voorzien van een brede garnituur (paddestoelen, ui, andijvie in spek gerold, knapperige asperges). De bearnaisesaus ( vaak een indicatie van de kwaliteiten in de keuken) was uitstekend. Porties ruimhartig. Maar ook hier was de kwaliteit van het vlees de dissonant (waarbij de bavette beter werd ervaren dan de rib eye).

De makreel 'op zijn haringsch' was zowel qua smaakcombinaties, textuur als presentatie een topgerecht. Mooi zuur in de makreel in combinatie met gedroogde citroen(knapperiger zoet), bloemen en een coquille. Geweldig!

De pannenkoek met spek, appel en eendenlever leek een ondeugende combinatie. In de praktijk bleek het deeg de overige smaken te overheersen.

Het hoofdgerecht van kalfslever en zwezerik was weer top. Goede portie, zwezerik mooi op smaak en sappig/romig in combinatie met de krokante korst met Chili. De aardappelspaghetti maakte het, tezamen met de macadamia, compleet.

Samenvattend: creatieve invulling, mooie presentatie, prima porties, zeer redelijk geprijsd .

Suggestie: doe iets aan de smaak/kwaliteit van het vlees.
Erwin G.
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2014
Gisteren heerlijk gegeten met mijn vrouw. De locatie is super en de inrichting is mooi en heel sfeervol.
Het eten is echt de top van alle restaurants in de Zaanstreek.
Chefkok Pjotr is een vakman.

We hebben genoten en kan het restaurant aan iedereen aanbevelen die van lekkere smaken en bijzondere gerechten houdt.
dank voor de mooie woorden en de aanbeveling!
Henk D.
  • Datum van je bezoek: 11 jul. 2014
De recensies alhier kloppen. Heerlijk gegeten in Koog aan de Zaan.
Eerst buiten op het terras een lekker biertje in het zonnetje. Via het dagmenu de gerechten besteld en naar binnen toen het voorgerecht klaar stond. Tartaar van kalf met allerlei smakelijke kleine dingetjes. Lekker! Scholfilet in het midden. Mooi gegaard en wederom topsmaak. Het zoute zeegras in combi met de schol was voortreffelijk. Vers rood fruit in een soort zoete limonade als nagerecht. Ook hier weer complimenten voor de kok.
Het personeel is vriendelijk, behulpzaam en weet waar ze het over hebben. Kortom, lekker eten in de Vijfde Smaak.
Dank voor de mooie woorden!
Fbuesink .
  • Datum van je bezoek: 9 mei 2014
Gister samen met twee personen voortreffelijk gegeten in dit sfeervolle restaurant.
Het eten was heerlijk. Elk gerecht bestaat uit diverse verrassende smaken die samen komen tot een geheel.
De bediening is erg aangenaam, oprecht en gastvrij.
Verder is de prijs/kwaliteitsverhouding uitstekend. Mooie pure gerechten afkomstig uit de omliggende streek en boeren met liefde voor hun vak.

Wij zouden restaurant De Vijfde Smaak aan iedereen aanraden!

Ingrid S.
  • Datum van je bezoek: 14 mrt. 2014
Een relatief klein, maar gezellig restaurant. De bediening is aardig en competent. Wij hadden het 6-verrassingen menu genomen. Alle gerechten waren zeker goed van smaak en niet alledaags, maar niet overweldigend, waardoor de prijs-kwaliteit verhouding wat uit balans is. Desondanks een prima gelegenheid om een keer te gaan eten