De Vier Balken

Brinkstraat 3 3455 SK Utrecht Nederland Kaart

Over het restaurant De Vier Balken

Genieten bij Kasteel de Haar

Op een prachtige locatie naast Kasteel de Haar, het grootste kasteel van Nederland, bruist het van gezelligheid in restaurant De Vier Balken. Lunch, brunch, diner, high tea, alles is mogelijk. Van intieme etentjes tot grootse diners, het wordt allemaal met zorg bereid. Met mooi weer geniet je buiten op het terras, terwijl de kinderen zich vermaken met het speelgoed. Wil je actief aan de slag? Boek een van de stepper arrangementen voor een gezellig dagje uit.

Meer informatie over restaurant De Vier Balken

Dinsdag t/m Donderdag 12:00 - 20:00
Vrijdag en Zaterdag 12:00 - 21:00

Hennie W.
  • Datum van je bezoek: 10 dec. 2016
Prima diner van de chef
Op 10 december hebben mijn vrouw en ik het driegangenmenu van de chef gekozen. Vooraf kregen we heerlijk vers brood met kruidenboter. Het voorgerecht betrof een stukje makreel met (on)bepaalde saus. Viel me wat tegen. Brak me later op, te sterk van smaak. Het hoofdgerecht daarentegen was voortreffelijk: hertenvlees (van de nek?) Medium, daar houden we van. Was echter niet vooraf gevraagd. Het nagerecht bestond uit mandarijnenijs, chocolademousse en nog wat frutsels van de chef. Voortreffelijk! De bediening was attent, wachttijden acceptabel.
marlies K.
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2016
We hebben hier op vrijdagavond met vier personen heerlijk gegeten. Ze hadden net een paar dagen een nieuwe kaart en de gerechten daarop smaakte goed. Bediening gastvrij, goedlachs en attent.
Jan D.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2016
Eerlijk restaurant, met prima kwaliteit, service en sfeer.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
We hebben lekker gegeten . Bediening was goed. Sfeer prima. Alleen jammer dat de frites niet vers waren. Leek alsof ze weer opgewarmd waren in de frituur .
Erik V.
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2016
Via Bongo bon hier gegeten. 4 gangen verrassingsmenu waarbij je door kunt geven wat je niet wil hebben. In ons geval kregen we terrine van konijn, ossenstaartsoep, op de huid gebakken dorade en nagerecht met ijs, mascarpone, kletskop en arretjescake.
De gerechten waren stuk voor stuk erg lekker. Goed op smaak en erg mooi opgemaakt.

Een paar kleine verbeterpuntjes: Iets sneller broodje op tafel, kopje koffie met het oortje naar rechts ipv naar achter en goed letten op aangegeven allergieën.

Al met al een erg leuke en lekkere avond. Komen zeker nog een keer terug!
Zoë D.
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2016
Gisteravond hebben we een zeer goede ervaring gehad bij de Vier Balken. Er was genoeg keuze op de kaart, en alle gerechten die we hadden- van de toast met paddenstoelen tot de gamba's en de kalfslever- waren helemaal top. Ook leuk dat veel producten lokaal zijn. Bediening was ook helemaal in orde, gastvrij en aanwezig. Absoluut een aanrader.
Joyce V.
  • Datum van je bezoek: 3 feb. 2016
Hier geweest voor een high tea. Heerlijke high tea. Soepjes vooraf en een etagere gevuld met allemaal lekkers. Schuimgebak, brouwnie, scones, chocolademouse op een chocoladelepel en een warme hapjes, sandwiches en fruitsalade. Hierna zaten we erg vol. Geweldig genoten van de sfeer in dit sfeervolle restaurant
Melissa G.
  • Datum van je bezoek: 31 jan. 2016
Heerlijke luxe High Tea gehad met vriendinnen. Was met Social Deal dus ook prettig geprijsd. We kregen prosecco, natuurlijk veel thee, heerlijke bouillon, kruiden en tomaat. Sandwiches van heerlijk brood met zalm, ham en kaas. Toen 3 hapjes, mini quiche, bladerdeeghapje met tonijn en een scone met clothed Cream en jam. En een soort van letterbak met zoete heerlijkheden en fruit! Zeer goed verzorgd, uitgebreid, lekker, vriendelijk personeel en leuke ambiance met voldoende parkeergelegenheid.
Hedi A.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2015
Door een vreselijke avondspits zijn we ipv naar Utrecht naar haarzuilens afgeweken.
Achteraf was dit een prima besluit!
Ik ben eerder bij restaurant de vier balken geweest, en ben afgelopen vrijdag verast door een nieuw menu kaart.
Op aanbeveling van de bediening heb ik de in huis zelf ingemaakte zalm genomen en mijn collega de pulled pork.
Ik heb in tijden niet meer zo'n heerlijke ingemaakte zalm gegeten, zacht, zout, zoet, alle nodige smaken waren aanwezig, TOP!

Als hoofd gerecht hebben we beide het wilde zwijn besteld.
Ons voorgevoel was juist, wat een mooi gerecht.
Vlees was rosé qua kleur, met duidelijk een bbq smaak, maar niet overheersend. Qua hoeveelheid is dit gerecht een prima prijs/kwaliteit verhouding.
We hebben gedurende de avond genoten van een volle pinot gris die zowel bij het voorgerecht past en zeker genoeg body heeft om bij het hoofdgerecht gedronken te worden.

Echt mijn compliment voor het team die goed advies weet te geven en voor de kok die het waar maakt!

Dit gaan we herhalen.
MMadeleineM .
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2015
Het restaurant ligt op een leuke locatie, met gezellig terras omgeven door veel groen. Het interieur heeft een oud-hollandse uitstraling, misschien een beetje somber. De tafels zijn keurig gedekt. De bediening is vriendelijk.
Wat de keuken betreft, heb ik zowel plus- als minpuntjes ervaren. De borden zijn keurig opgemaakt en de porties zijn voldoende.
Verder zit er nauwelijks smaak aan de gerechten. De vis (roodbaars) was droog. Het biefstuk (hollands) was te veel doorbakken. De bediening vroeg vooraf bij de bestelling niet naar de cuisson van het biefstuk, terwijl dit wel hun taak is. Het was verrassend dat er weer allerlei schaaltjes op tafel verschenen (waren een tijdje uit beeld) ; jammer want dit is een achterhaalde en rommelige manier van tafelpresentatie.
Conclusie : prijs kwaliteit staan niet in verhouding.
Erik J.
  • Datum van je bezoek: 30 mei 2015
In de familie Schlemmer waren twee jarigen die samen 130 waren geworden, en dat met een high tea vierden. Bij De Vier Balken was een apart zaaltje gereserveerd, waar broers en zussen, neven en nichten, grootouders en kleinkinderen, vrienden en kennissen aangenaam met elkaar de middag doorbrachten.
De hapjes (soep vooraf, sandwiches, hartige taartjes, scones, zoete taartjes, puddinkjes) smaakten lekker. Verrassend waren de koekjes met nootjesvulling en een vierkante lekkernij van zachte mokka-crème met poedersuiker erop.
De bediening was niet storend aanwezig: die liep rond, vulde de gerechtjes aan, en schonk koffie, thee en frisdrank. Heel plezierig.
Ik vond het alleen jammer dat de clotted cream bij de scones niet werd aangevuld, maar daar was overheen te komen.
De grootste tegenvaller was de koffie, die smaakte naar instant koffie of koffie uit een machine, zoals tegenwoordig ook personeel in lerarenkamers, bewoners van bejaardenhuizen en patiënten in ziekenhuizen van koffie voorzien worden. Ik kan me voorstellen dat een espressomachine niet handig is bij een grote groep, maar waar is de ouderwetse, geurige en verse filterkoffie gebleven? Een volle punt aftrek, helaas.
Positiv O.
  • Datum van je bezoek: 21 feb. 2015
Voordat we gingen had ik eerst even op Iens gekeken. Daar werd ik niet heel veel wijzer van, reden dat we min of meer onbevooroordeeld waren. Wat mij het eerst opviel dat het wel wat afgelegen is. De route ernaar toe is daarbij niet heel enerverend. Aangekomen bij het restaurant blijkt parkeren nog niet zo eenvoudig. Het was gelukkig goed weer.
De entree is ruim en de ontvangst is hartelijk. De jassen hangen onbewaakt vlak bij de entree. Op weg naar het, overigens keurige, toilet boven kom je er langs.
Het restaurant is een beetje kaal, ongezellig bijna. De tafels en stoelen zijn eenvoudig en gedateerd. Tafelaankleding is in orde. De bediening is vriendelijk en accuraat.
De kaart is niet ingewikkeld en toch redelijk gevarieerd. De prijzen zijn absoluut schappelijk, en het is eerlijk om daar rekening mee te houden bij de beoordeling.
De wildzwijn pastrami is prima, de combinatie met eigen gemaakte waldorfsalade best goed en origineel, maar de vijgencompote of wat het ook was had niet gehoeven. Mijn partner had vooraf eend en dat was voortreffelijk.
Als hoofdgerecht kozen we respectievelijk heilbot en schelvis. De heilbot heb ik direct teruggestuurd. Geen smaak, waterig en/of te lang in de stoomoven, geen idee wat er gebeurd was. Was geen enkel probleem en ik nam toen ook de schelvis. En tja, dat heb ik vaak beter gegeten. De garni was niet royaal of origineel.
De wijnkaart is apart. De meeste wijnen lijken zo op het oog niet echt bij een van de verkrijgbare gerechten te zijn geselecteerd, maar er is in ieder geval wel een uitstekende Gruner Veltliner en een goede, maar misschien iets te dure Valpolicella Ripasso. De wijnglazen, sorry, maar die kunnen echt niet. Koop een paar behoorlijke gesneden glazen zou ik zeggen, dus niet met zo'n gekraalde drinkrand, en in tenminste twee formaten.
De dessertkaart is niet mis mee. Het griesmeelpuddinkje is erg lekker en liet zich goed combineren met de geadviseerde dessertwijn.
We gaan het van de zomer misschien nog een keertje proberen. Maar dan een lunch met mooi weer op het terras.
Erica E.
  • Datum van je bezoek: 8 nov. 2014
Door een krantenberichtje ("Hmmmmm met Hesse") geattendeerd op dit restaurant. Was zeer lovend, en Iens gaf ook lovende berichten. Zelfs negens en tienen (de sporadische onvoldoendes waren al meer dan een jaar oud)! Dan moet het wel goed zijn toch? We gaan!!!

Helaas, ons viel het allemaal nogal tegen. Op de website lijkt het een ruime zaal die toch gezellig "close" is, maar door de deur en bar waar je binnen komt liggen sommige tafeltjes er toch wat bloot en kouder bij. In de killere winteravond dan, want voor de zomer lijkt het ruime terras buiten me heel lekker. De ontvangst was ook gezellig en attent maar gedurende het eten weer minder bereikbaar. En waar het toch vooral om gaat... Het eten:

Vooraf een enorme rundercarpaccio. Bordje vol, lekkere versieringen erop, maar helaas was het vlees nogal taai (en/of de messen nogal bot?) waardoor ik echt moeite had om mijn plakjes in tweeën te snijden. Toen we hierover iets zeiden was het commentaar dat dit juist het favoriete gerecht was waar iedereen voor kwam en dat het totaal niet begrepen werd. We hebben daarna ander commentaar, positief en negatief, maar achterwege gelaten.

Mijn tafelgenoot had een wild zwijn pastrami met vijgenchutney. De chutney was erg lekker erbij, de pastrami had iets spannender kunnen zijn en miste de wildsmaak. De hazenpeper die volgde was leuk opgediend in een piepklein pannetje en verder prima. Mijn eendeborst was best ok. De desserts waren in onze ogen niet echt aantrekkelijk en hebben we dan ook overgeslagen.

Al met al een plek waar we niet snel terug zullen keren.
Martin S.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2013
Vriendelijk onthaal & service terwijl er busladingen mensen arriveerden na een fairbezoek bij het kasteel Haarzuilens. Knap werk. Er was ook alle begrip voor de wensen van mijn 86-jarige moeder en ze werd keurig geholpen bij een drempeltje. Ze was erg gecharmeerd van haar kabeljauw met Julienne gesneden groente en garnituur. Zelf was ik niet onder de indruk van Veluwse Wildzwijnsrug met gekonfijte zuurkool en aardappelrosti. Wat vlak van smaak en een te droge rosti. Het is een druk restaurant met veel snelheid; de kwaliteit blijft wellicht daardoor soms op onderdelen hangen. Prima rode wijn (rioja) en tegenwoordig ook prima koffie van Smit & Dorlas dragen bij aan een aangename avond.
Carla M.
  • Datum van je bezoek: 7 sep. 2013
Eten bij de Vier Balken is een enorm verbeterd t.o.v. enkele maanden geleden. Ik/we hebben uitstekend gegeten! Voorgerecht carpaccio smaakte erg goed, het vlees bij hoofdgerecht was mals . De bediening is enorm vriendelijk en niets is teveel!
Hou dit zo vast, helemaal goed!!
Peter V.
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2013
Na een tijdje niet te zijn geweest, hebben wij weer eens gegeten bij de vier balken. De menukaart is aan gepast en men heeft weer eens gerechten op de kaart staan zoals het jaren terug was, gewoon weer eens een heerlijke biefstuk, of een varkenshaas. Nu ik moet zeggen, dit was weer eens een verrassing, heerlijk gegeten voor een goede prijs/kwaliteit verhouding, altijd aardige bediening, waar niets teveel voor is, De kok kwam nog even persoonlijk langs of er nog op of aan merkingen waren, nu die waren er gelukkig niet, maar stel dit wel op prijs. al met al een aanrader om weer eens lekker te eten in een geweldige omgeving en sfeervolle locatie
Fam van Dijk
RdR55 .
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2013
We hebben hier lunch gebruikt en we hadden van tevoren geïnformeerd of er ook glutenvrije mogelijkheden waren. Dit was positief beantwoord en dit bleek ook geheel waargemaakt te kunnen worden. Erg vriendelijke en spontane bediening en we hebben heerlijk gegeten! Aanrader voor glutenvrije gasten, maar uiteraard voor iedereen die van gezelligheid, leuke bediening en lekker eten houdt!
Stefan V.
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2013
na bezoek aan kasteel de haar door de groene weilanden naar de vier balken doorgefietst, aardige bediening die netjes ontvangt, duidelijke uitleg en toelichting. Heerlijk gegeten, alles vers!
Maar bovenal een prachtige locatie.
Carla M.
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2013
Prima bediening, leuke zaak. Eten was redelijk kan wel beter, eenvoudig maar op zich niks mis mee. Pastei als voorgerecht genomen smaakte lekker, maar het waren meer brokken vlees, dan echt pastei zoals ik gewend ben,
Ik had een biefstuk als hoofdgerecht, maar was erg taai erg jammer. Wel belangrijk dat de basis goed, zeker een biefstuk zal niet echt verkeerd moeten zijn. Voor de rest leuk en gezellig om te zitten. Misschien andere inkoop van betere producten, ik ga binnenkort nog een keer langs dus dan ga ik het ervaren!
F O.
  • Datum van je bezoek: 12 mei 2013
Op Moederdag kozen we voor een high tea in deze prachtige omgeving van kasteel De Haar. De ambiance had wat gezelliger gekund, zeker voor high tea op moederdag; daar was geen enkele zichtbare aandacht aan besteed. Wel mooi servies. Alle lekkernijen waren afgemeten: 1 stuk van alles per persoon; dat lijkt me typisch Nederlands. De sandwiches waren droog en kaal: uitsluitend belegd met een plakje kaas of zalm en geen greintje groen of smeuigs erbij. De scones en mini-quiches waren lekker, jammer dat we er niet meer van kregen. Verder nog andere zoetigheden. Het was gezellig, maar voor het eten zou ik hier geen high tea meer nemen.