De Vier Balken

Brinkstraat 3 3455 SK Utrecht Nederland Kaart

Over restaurant De Vier Balken

Genieten bij Kasteel de Haar

Op een prachtige locatie naast Kasteel de Haar, het grootste kasteel van Nederland, bruist het van gezelligheid in restaurant De Vier Balken. Lunch, brunch, diner, high tea, alles is mogelijk. Van intieme etentjes tot grootse diners, het wordt allemaal met zorg bereid. Met mooi weer geniet je buiten op het terras, terwijl de kinderen zich vermaken met het speelgoed. Wil je actief aan de slag? Boek een van de stepper arrangementen voor een gezellig dagje uit.

Meer informatie over restaurant De Vier Balken

Dinsdag t/m Donderdag 12:00 - 20:00
Vrijdag en Zaterdag 12:00 - 21:00

Marlies K.
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2016
We hebben hier op vrijdagavond met vier personen heerlijk gegeten. Ze hadden net een paar dagen een nieuwe kaart en de gerechten daarop smaakte goed. Bediening gastvrij, goedlachs en attent.
Jan D.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2016
Eerlijk restaurant, met prima kwaliteit, service en sfeer.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
We hebben lekker gegeten . Bediening was goed. Sfeer prima. Alleen jammer dat de frites niet vers waren. Leek alsof ze weer opgewarmd waren in de frituur .
Erik V.
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2016
Via Bongo bon hier gegeten. 4 gangen verrassingsmenu waarbij je door kunt geven wat je niet wil hebben. In ons geval kregen we terrine van konijn, ossenstaartsoep, op de huid gebakken dorade en nagerecht met ijs, mascarpone, kletskop en arretjescake.
De gerechten waren stuk voor stuk erg lekker. Goed op smaak en erg mooi opgemaakt.

Een paar kleine verbeterpuntjes: Iets sneller broodje op tafel, kopje koffie met het oortje naar rechts ipv naar achter en goed letten op aangegeven allergieën.

Al met al een erg leuke en lekkere avond. Komen zeker nog een keer terug!
Zoë D.
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2016
Gisteravond hebben we een zeer goede ervaring gehad bij de Vier Balken. Er was genoeg keuze op de kaart, en alle gerechten die we hadden- van de toast met paddenstoelen tot de gamba's en de kalfslever- waren helemaal top. Ook leuk dat veel producten lokaal zijn. Bediening was ook helemaal in orde, gastvrij en aanwezig. Absoluut een aanrader.
Joyce V.
  • Datum van je bezoek: 3 feb. 2016
Hier geweest voor een high tea. Heerlijke high tea. Soepjes vooraf en een etagere gevuld met allemaal lekkers. Schuimgebak, brouwnie, scones, chocolademouse op een chocoladelepel en een warme hapjes, sandwiches en fruitsalade. Hierna zaten we erg vol. Geweldig genoten van de sfeer in dit sfeervolle restaurant
Melissa G.
  • Datum van je bezoek: 31 jan. 2016
Heerlijke luxe High Tea gehad met vriendinnen. Was met Social Deal dus ook prettig geprijsd. We kregen prosecco, natuurlijk veel thee, heerlijke bouillon, kruiden en tomaat. Sandwiches van heerlijk brood met zalm, ham en kaas. Toen 3 hapjes, mini quiche, bladerdeeghapje met tonijn en een scone met clothed Cream en jam. En een soort van letterbak met zoete heerlijkheden en fruit! Zeer goed verzorgd, uitgebreid, lekker, vriendelijk personeel en leuke ambiance met voldoende parkeergelegenheid.
Theco .
  • Datum van je bezoek: 24 nov. 2015
Mijn man en ik hadden onlangs een high tea in het restaurant.
Het restaurant zag er heel sfeervol uit.
De high tea zag er heerlijk uit en smaakte heel goed.
Als hartige hapjes kregen we ieder 2 glaasjes met verschillende soepjes, verder quiche, sandwich, scones en bladerdeeghapje en sandwich.
De zoete lekkernijen werden opgediend in een houten kastje met diverse vakjes.
Dat vonden we apart, eens wat anders als een etagère.
Het zag er gezellig uit.

De bediening was heel vriendelijk en attent..

Kortom we hebben er van genoten.
Hedi A.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2015
Door een vreselijke avondspits zijn we ipv naar Utrecht naar haarzuilens afgeweken.
Achteraf was dit een prima besluit!
Ik ben eerder bij restaurant de vier balken geweest, en ben afgelopen vrijdag verast door een nieuw menu kaart.
Op aanbeveling van de bediening heb ik de in huis zelf ingemaakte zalm genomen en mijn collega de pulled pork.
Ik heb in tijden niet meer zo'n heerlijke ingemaakte zalm gegeten, zacht, zout, zoet, alle nodige smaken waren aanwezig, TOP!

Als hoofd gerecht hebben we beide het wilde zwijn besteld.
Ons voorgevoel was juist, wat een mooi gerecht.
Vlees was rosé qua kleur, met duidelijk een bbq smaak, maar niet overheersend. Qua hoeveelheid is dit gerecht een prima prijs/kwaliteit verhouding.
We hebben gedurende de avond genoten van een volle pinot gris die zowel bij het voorgerecht past en zeker genoeg body heeft om bij het hoofdgerecht gedronken te worden.

Echt mijn compliment voor het team die goed advies weet te geven en voor de kok die het waar maakt!

Dit gaan we herhalen.
YvdL .
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2015
Op een zwoele zomerse avond genoten op het terras van een starter met langzaam gegaard buikspek. De verwachting van een warm stukje varkensvlees pakte anders uit, omdat de starter in gesneden plakjes geserveerd werd. Het hoofdgerecht van gebakken tong kwam met een ouderwetse garnituur, niets bijzonders. Wel jammer dat de gerechten niet helemaal af waren.
Zeer bijzonder was dat we op de terugweg naar huis in de auto gebeld werden door het restaurant dat ons een bedrag te veel in rekening gebracht was. Dit bedrag stond een paar dagen later keurig op onze bankrekening bijgeschreven. Wij waren hierover heel blij verrast en bedanken de bediening nogmaals voor haar oprechtheid.
MMadeleineM .
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2015
Het restaurant ligt op een leuke locatie, met gezellig terras omgeven door veel groen. Het interieur heeft een oud-hollandse uitstraling, misschien een beetje somber. De tafels zijn keurig gedekt. De bediening is vriendelijk.
Wat de keuken betreft, heb ik zowel plus- als minpuntjes ervaren. De borden zijn keurig opgemaakt en de porties zijn voldoende.
Verder zit er nauwelijks smaak aan de gerechten. De vis (roodbaars) was droog. Het biefstuk (hollands) was te veel doorbakken. De bediening vroeg vooraf bij de bestelling niet naar de cuisson van het biefstuk, terwijl dit wel hun taak is. Het was verrassend dat er weer allerlei schaaltjes op tafel verschenen (waren een tijdje uit beeld) ; jammer want dit is een achterhaalde en rommelige manier van tafelpresentatie.
Conclusie : prijs kwaliteit staan niet in verhouding.
J-visser .
  • Datum van je bezoek: 20 jun. 2015
We zijn vandaag met een groep van 13 man uit eten geweest bij de 4 balken, die ter ere van mijn vaders verjaardag(85). Mijn vader had de reservering ruim een maand van te voren gereserveerd en wilde graag van de kaart eten en geen menu. Dat was geen enkel probleem om een groep van 13 van de kaart de serveren.

Bij binnenkomst werden we direct overvallen met de mededeling dat de kok en bediening die avond nog meer te doen had dan alleen onze tafel bedienen. Dus we moesten maar gaan voor een standaard 3 gangen menu. Iets wat mijn vader niet voor had gekozen. Geen oog voor de " kleine gasten" wat die eigenlijk wilde eten.

Na 1 uur (!)op het voorgerecht te hebben gewacht was het eten zeker goed. Helaas kwam het hoofdgerecht na ruim 1,5 uur later maar was wel lekker
De meeste waren over hun " honger " heen waardoor het minder genieten is van het eten

De tafelgast die ons bediende heeft weinig gevoel van gastvrijheid en het lijkt erop dat er wordt bezuinigd op het keukenpersoneel.

Jammer voor de avond dat het zo is gelopen zeker omdat speciaal een maand van te voren is gereserveerd met de boedoeling de gasten vanuit de kaart te laten bestellen.

Laatste keer de 4 balken voor onze families
Erik J.
  • Datum van je bezoek: 30 mei 2015
In de familie Schlemmer waren twee jarigen die samen 130 waren geworden, en dat met een high tea vierden. Bij De Vier Balken was een apart zaaltje gereserveerd, waar broers en zussen, neven en nichten, grootouders en kleinkinderen, vrienden en kennissen aangenaam met elkaar de middag doorbrachten.
De hapjes (soep vooraf, sandwiches, hartige taartjes, scones, zoete taartjes, puddinkjes) smaakten lekker. Verrassend waren de koekjes met nootjesvulling en een vierkante lekkernij van zachte mokka-crème met poedersuiker erop.
De bediening was niet storend aanwezig: die liep rond, vulde de gerechtjes aan, en schonk koffie, thee en frisdrank. Heel plezierig.
Ik vond het alleen jammer dat de clotted cream bij de scones niet werd aangevuld, maar daar was overheen te komen.
De grootste tegenvaller was de koffie, die smaakte naar instant koffie of koffie uit een machine, zoals tegenwoordig ook personeel in lerarenkamers, bewoners van bejaardenhuizen en patiënten in ziekenhuizen van koffie voorzien worden. Ik kan me voorstellen dat een espressomachine niet handig is bij een grote groep, maar waar is de ouderwetse, geurige en verse filterkoffie gebleven? Een volle punt aftrek, helaas.
Ddjmj .
  • Datum van je bezoek: 5 mrt. 2015
bij drankje vooraf een plank met Heertjes uit Loosdrecht, erg leuk en lekker
Eten mooi opgemaakt en heel smakelijk, precies de juiste tijd tussen de gangen door
Werd keurig gevraagd of iemand een allergie voor bepaalde produkten heeft.
Ondanks dat het restaurant vol zat, geen idee dat men geen tijd had voor je, compliment!!
Bedankt voor uw fijne recensie...
ElsvH .
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2015
Bij binnenkomst werden we hartelijk ontvangen en de tafel voor 15 personen was echt prachtig gedekt met schone witte tafellakens, bloemen en kaarslicht. Langzaam stroomden de gasten binnen, voor de bloemen werd direct (zonder dat we het moesten vragen) vazen geregeld en alles gezellig neergezet. Eerst een aperitief met de hele familie en daarna aan tafel.
Het voorgerecht, was een carpaccio classico of Ardennerham met meloen, over beide was een ieder echt zeer lovend en deze was ook heerlijk.
Daarna een kopje heerlijke verse groentesoep.
Hierna als hoofdgerecht tournedos met apart geserveerd heerlijk gebakken champignons. Deze tournedos was echt zo heerlijk, zo hebben we hem nog nooit gegeten, echt super.
Voor de liefhebbers van vis was er roodbaars, van deze werd ook gesmuld.
Als bijlage diverse groenten, gebakken aardappeltjes en frites met een zelfgemaakte mayonaise die echt lekker zacht van smaak was.
Na al dit lekkers kregen we een petit grand dessert, dit was ook een heerlijke verrassing. bavaroise, ijs, slagroom, een kleine brownie en een echt subliem stukje arretjescake.
We hebben allen echt genoten van dit heerlijke diner en ook van alles er om heen.
Hierna nog een lekker kopje koffie of thee met bonbons en daarbij nog een heerlijke verrassing van het huis.

Tijdens het hoofdgerecht, werd ook gevraagd of een ieder echt genoeg had en/of er nog wensen waren. De service was echt super, net zoals het eten en het de ambiance was sfeervol, gezellig en schoon.

Het werd voor ons dan ook een 40 jarig huwelijksfeest om nooit te vergeten en dit is mede te danken aan de eigenaar en zijn medewerkers. We komen hier dan ook zeker graag terug om ons nogmaals te laten verrassen. De 10en zijn dan ook dik en dik verdiend, super!!! Ga zo door.
Positiv O.
  • Datum van je bezoek: 21 feb. 2015
Voordat we gingen had ik eerst even op Iens gekeken. Daar werd ik niet heel veel wijzer van, reden dat we min of meer onbevooroordeeld waren. Wat mij het eerst opviel dat het wel wat afgelegen is. De route ernaar toe is daarbij niet heel enerverend. Aangekomen bij het restaurant blijkt parkeren nog niet zo eenvoudig. Het was gelukkig goed weer.
De entree is ruim en de ontvangst is hartelijk. De jassen hangen onbewaakt vlak bij de entree. Op weg naar het, overigens keurige, toilet boven kom je er langs.
Het restaurant is een beetje kaal, ongezellig bijna. De tafels en stoelen zijn eenvoudig en gedateerd. Tafelaankleding is in orde. De bediening is vriendelijk en accuraat.
De kaart is niet ingewikkeld en toch redelijk gevarieerd. De prijzen zijn absoluut schappelijk, en het is eerlijk om daar rekening mee te houden bij de beoordeling.
De wildzwijn pastrami is prima, de combinatie met eigen gemaakte waldorfsalade best goed en origineel, maar de vijgencompote of wat het ook was had niet gehoeven. Mijn partner had vooraf eend en dat was voortreffelijk.
Als hoofdgerecht kozen we respectievelijk heilbot en schelvis. De heilbot heb ik direct teruggestuurd. Geen smaak, waterig en/of te lang in de stoomoven, geen idee wat er gebeurd was. Was geen enkel probleem en ik nam toen ook de schelvis. En tja, dat heb ik vaak beter gegeten. De garni was niet royaal of origineel.
De wijnkaart is apart. De meeste wijnen lijken zo op het oog niet echt bij een van de verkrijgbare gerechten te zijn geselecteerd, maar er is in ieder geval wel een uitstekende Gruner Veltliner en een goede, maar misschien iets te dure Valpolicella Ripasso. De wijnglazen, sorry, maar die kunnen echt niet. Koop een paar behoorlijke gesneden glazen zou ik zeggen, dus niet met zo'n gekraalde drinkrand, en in tenminste twee formaten.
De dessertkaart is niet mis mee. Het griesmeelpuddinkje is erg lekker en liet zich goed combineren met de geadviseerde dessertwijn.
We gaan het van de zomer misschien nog een keertje proberen. Maar dan een lunch met mooi weer op het terras.
E E.
  • Datum van je bezoek: 8 nov. 2014
Door een krantenberichtje ("Hmmmmm met Hesse") geattendeerd op dit restaurant. Was zeer lovend, en Iens gaf ook lovende berichten. Zelfs negens en tienen (de sporadische onvoldoendes waren al meer dan een jaar oud)! Dan moet het wel goed zijn toch? We gaan!!!

Helaas, ons viel het allemaal nogal tegen. Op de website lijkt het een ruime zaal die toch gezellig "close" is, maar door de deur en bar waar je binnen komt liggen sommige tafeltjes er toch wat bloot en kouder bij. In de killere winteravond dan, want voor de zomer lijkt het ruime terras buiten me heel lekker. De ontvangst was ook gezellig en attent maar gedurende het eten weer minder bereikbaar. En waar het toch vooral om gaat... Het eten:

Vooraf een enorme rundercarpaccio. Bordje vol, lekkere versieringen erop, maar helaas was het vlees nogal taai (en/of de messen nogal bot?) waardoor ik echt moeite had om mijn plakjes in tweeën te snijden. Toen we hierover iets zeiden was het commentaar dat dit juist het favoriete gerecht was waar iedereen voor kwam en dat het totaal niet begrepen werd. We hebben daarna ander commentaar, positief en negatief, maar achterwege gelaten.

Mijn tafelgenoot had een wild zwijn pastrami met vijgenchutney. De chutney was erg lekker erbij, de pastrami had iets spannender kunnen zijn en miste de wildsmaak. De hazenpeper die volgde was leuk opgediend in een piepklein pannetje en verder prima. Mijn eendeborst was best ok. De desserts waren in onze ogen niet echt aantrekkelijk en hebben we dan ook overgeslagen.

Al met al een plek waar we niet snel terug zullen keren.
Mariska V.
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2014
Goede avond ben net thuis van een eerste klas etentje bij jullie. We hadden een bongo kaart gehad en kon uit ruim 80 restaurant kiezen. En me oog viel op jullie. Ik kende jullie restaurant niet dus het was een groot avontuur. Maar ik moet echt zeggen ben blij dat ik dit restaurant gekozen heb. Het was een 4 gangen verassings menu het was echt klasse bediening was ook goed en gezellig. Echt een aanrader jullie restaurant. Ik snap ook niet waarom jullie geen michelin ster hebben. Het 1ste gerecht zalmreepjes 2de gerecht was iets van varkens vlees met bladerdeeg reepje met een verrukkelijke vulling(ondanks dat ik geen tomaat lus was het top) 3de gerecht was entrecote met aardappel taartje (mmmmmmm) en de 4de gerecht een toetje daar vond ik het ijs iets minder van citroen met basilicum maar das een keus die voor iedereen anders is maar de 4 vruchte sappje en crembule en kletskop met slagroom+aardbei helemaal top. Nu weet ik niet hoe die gerechten allemaal in restaurant stijl heet weet ik niet maar heb me best gedaan om het te omschrijven. Het was echt heerlijk. Vriendelijke groeten mariska van soeren
Martin S.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2013
Vriendelijk onthaal & service terwijl er busladingen mensen arriveerden na een fairbezoek bij het kasteel Haarzuilens. Knap werk. Er was ook alle begrip voor de wensen van mijn 86-jarige moeder en ze werd keurig geholpen bij een drempeltje. Ze was erg gecharmeerd van haar kabeljauw met Julienne gesneden groente en garnituur. Zelf was ik niet onder de indruk van Veluwse Wildzwijnsrug met gekonfijte zuurkool en aardappelrosti. Wat vlak van smaak en een te droge rosti. Het is een druk restaurant met veel snelheid; de kwaliteit blijft wellicht daardoor soms op onderdelen hangen. Prima rode wijn (rioja) en tegenwoordig ook prima koffie van Smit & Dorlas dragen bij aan een aangename avond.
Carla M.
  • Datum van je bezoek: 7 sep. 2013
Eten bij de Vier Balken is een enorm verbeterd t.o.v. enkele maanden geleden. Ik/we hebben uitstekend gegeten! Voorgerecht carpaccio smaakte erg goed, het vlees bij hoofdgerecht was mals . De bediening is enorm vriendelijk en niets is teveel!
Hou dit zo vast, helemaal goed!!