De Verrassing

Duur
Lang
Arnold K.
  • Datum van je bezoek: 11 sep. 2016
Zeer slechte ervaring. Aangezien het buiten nog aangenaam was, wilden we graag buiten zitten. Dit bleek niet mogelijk te zijn, omdat het personeel vond dat het te koud was en de tafels daarom niet had opgemaakt. Alsnog een tafel binnen gekozen. Vervolgens ieder een glas witte wijn vooraf besteld. We kregen ieder een klein karafje en dachten dat dit hier normaal was. Als hoofdgerecht hadden we allebei een biefstuk. Hierbij werd echter niet gevraagd hoe wij deze wilden hebben (wij houden van rood), waardoor deze veel te doorbakken werd geserveerd onder het mom medium. Door de grotere hoeveelheid wijn, was het niet mogelijk om bij de biefstuk een glas rode wijn te nemen, aangezien er nog gereden moest worden. Bij afrekenen commentaar gegeven over de wijn en kregen als opmerking terug: als u niet had opgedronken had u niet hoeven te betalen. Slechte service!
2gladiolen .
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2016
omdat wij wat te vieren hadden, speciaal hier geboekt en gevraagd om een tafeltje voor 6 personen in de serre. Die kregen wij ook. Fantastisch gegeten. Heel snel na binnenkomst al heerlijk warm brood met huisgemaakte aioli. Prima. 5 hadden het verrassingsmenu. Het was moeilijk kiezen bij de vele lekkere mogelijkheden wat menu's betreft. Maar het verrassingsmenu was uitstekend, een blijde verrassing. Toch viel 1 punt ons erg tegen. Wij hebben heel slecht met elkaar kunnen praten en elkaar zo slecht kunnen horen vanwege de enorme herrie die alle gasten met elkaar produceerden. De akoestiek in het mooie restaurant was volgens ons erg slecht. De zaak zat goed vol. Wil de eigenaar het zo houden, zou ik hem toch aanraden daar aandacht aan te schenken.
Zo jammer want met zulk lekker eten en goed gastheerschap verdien je gewoon een dikke 9
Iedereen .
  • Datum van je bezoek: 11 feb. 2016
Mij een week teruggetrokken op de Veluwe, ben ik op een doordeweekse donderdag zowaar in Lunteren beland. De Verrassing sprak mij aan. Met zo'n naam was mijn verwachting dat de chef zijn kunsten tentoon wil stellen. Immers, er is nog geen kok gevonden die voor alle monden kan koken en wie weet is dit de eerste.

Bij aankomst heb ik keuze te over voor een tafel en ik twijfel aanvankelijk waar ik zal plaatsnemen. Het decor is een beetje standaard modern restaurantinterieur maar wel eentje met een open haardje. De eigenaar zal zijn lachen hebben moeten inhouden bij het idee de deurkruk te vervangen door een sauslepel. Ik besluit het bedienend personeel eens te toetsen, door in de meest verre hoek te gaan zitten. Bij menig restaurantbezoek heb ik ervaren dat dit soort tafels nogal eens aan de aandacht ontsnapt. De muziek staat behoorlijk hard, waarschijnlijk om de luide radio in de keuken te kunnen overtreffen, maar wellicht ook om, zo zal later met een tafeltje of 8 bezet blijken, de slechte akoestische eigenschappen van de ruimte te compenseren.

De menukaart is opvallend. Zoals reeds deed vermoeden is er een verrassingsmenu met keuze uit drie of vier gangen of met meerdere wat kleinere gerechtjes. Het opmerkelijke hieraan is dat in het boekwerk wat mij is overhandigd er slechts twee summiere alinea's aan zijn gewijd, zodat er ruimte zat overblijft voor bijvoorbeeld alle à la carte-gerechten. Omdat ik geen zin heb mij door deze encyclopedie te worstelen (of eerlijk gezegd omdat ik hier juist kwam vanwege de naam) kies ik voor de vier gangen. Volgens de kaart mag er als hoofdgerecht gekozen worden tussen vlees, vis en, tijdens het seizoen, wild. Dit laatste zal ongetwijfeld handig zijn voor de eigenaar, die zo in ieder geval zijn menukaart niet jaarlijks hoeft te vervangen, wat gezien het aantal vellen per kaart aardig in de papieren zou lopen. Omdat herten en zwijnen nog een maand geschoten mogen worden kies ik voor wild.

Allereerst wordt mij een turks broodje voorgeschoteld dat er eenvoudig uitziet, maar waarvan ik blijverrast word door de temperatuur en het krokante korstje. Dat er een eigenaardig smeerseltje bij zit zal ik hier derhalve niet noteren.

Het voorgerecht met vis ziet er niet alleen smakelijk uit, het is tevens ouderwets lekker. De royale portie zalmtartaar heb ik nog nooit zo smaakvol gegeten, de gerookte paling is van zeer goede kwaliteit. De tuinkruidendressing ligt op het bord in plaats van op de salade, maar dit zou ook gewoon moderne opmaak kunnen heten.

Het tussengerecht is een romig, schuimend soepje van truffel en is ook weer goed te versmaden. Overigens werd het gepresenteerd als een soepje van knolselderij en pastinaak, welke laatste ons land trouwens heeft grootgebracht voor de invoering van de aardappel, maar de sterke truffelsmaak maakt dat ik geen van beiden boven kan brengen.

Het hoofdgerecht bevat twee rijkelijke stukken goed bereid wild op een bedje van slappe zuurkool, waarnaast een behoorlijk zoute maar verder wel appetijtelijke wildragout. De champignonsaus maakt wederom deel uit van het servies in plaats van het gerecht. Onverwachts worden er vier bijgerechten op tafel gezet: warme groenten, gebakken aardappeltjes, frietjes (mijn avondmaal bestaat daarmee uit drie verschillende aardappelgarnituren) en een salade, welke vrijwel alleen uit sla bestaat maar waarvan de dressing in ieder geval op de sla zit in plaats van op het schaaltje. Ik besluit bij dit gerecht een bijpassende wijn te vragen en krijg een lekker glaasje rood ingeschonken. Hierbij wel met de fles naar de gast.

Als dessert krijg ik de keuze tussen kaas of zoet. Aangezien ik thuis nog wat goede kazen heb liggen, maak ik helaas de vergissing voor zoet te kiezen. Het bord is deze keer wat rommeliger dan de eerste en derde gang. De huisgemaakte brownie is niet erg slecht, maar ik heb liever lekkere fabriekskoek dan matige eigen baksels. Nog jammerder is dat de cake zo zoet is dat ik daarmee het zelfgemaakte ijs niet meer proef. Ik begin mij nu echt af te vragen of de chef zijn serviesgoed zo onsmakelijk vind, dat ook dit bord saus nodig heeft. Een glaasje water om mijn pallet weer op nul te zetten is ook niet gelukt. De gastheer heeft namelijk inmiddels een gesprekspartner aan een naastgelegen tafeltje gevonden en vergeet daarmee wat hij hier eigenlijk aan het doen is, laat staan dat hij nog weet dat er ook nog andere gasten zitten.

Ook voor de rekening loop ik zelf maar naar de bar, aangezien dit ook in dit etablissement een plaats is waar het personeel zich graag ophoudt.

In conclusie: de kaart doet de naam van het restaurant geen eer aan. Als je wilt laten zien dat je kan koken, laat het publiek dan op zijn beurt willen zien koken. Voor mensen die toch graag controle willen houden volstaat naar mijn optiek een kaart met minder gerechten, die daar gezien de kwaliteiten van de keukenbrigade wel mee kunnen uitblinken. Ik heb diverse sauzen geproefd die een gerecht goed op smaak brachten of afmaakten. Keer op keer werd de twijfel tussen 'erop' of 'apart' gecompromiteerd door 'op het bord'. Het bedienend personeel mist scherpte, oog voor detail. Mijn vermoedens werden ook hier bevestigd door de praktijk: ook dit restaurant heeft dode hoeken.
Willem-Jan K.
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2016
In Lunteren De Verrassing eens geprobeerd omdat een locale bekende hier tamelijk lovend over sprak. Mijn persoonlijke ervaring was toch iets minder. De kaart is uitgebreid, maar zelf waardeer ik steeds meer een beperkte kaart met seizoensgerechten. De kwaliteit van het eten was goed maar niet verrassend, zoals de naam van de tent doet vermoeden. De bediening liet behoorlijk wat steken vallen en was compleet niet attent. Locale bekenden krijgen alle aandacht, maar 'vreemd volk' wordt een beetje aan haar lot overgelaten. Het kan zijn dat dat een bewuste keuze is van de brigade, maar zorgt er toch voor dat een herhalingsbezoek er voor vreemd volk niet zo snel zal inzitten. Restaurant kan nog wat werken aan de akoestiek, die is in de serre beneden de maat.
Janneke D.
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2015
Wij waren hier ook tot volle tevredenheid 5 jr leden, toen werd mijn man 60 en mijn zwager 85. Dit keer, werd mijn man 65 en mijn zwager 90. een 4-persoonstafe gereserveerd; en erbij gezegd, dat er ""dove"" mensen in ons gezelschap waren, en of we een rustige tafel konden krijgen. Bij aankomst was die wens niet doorgekomen; er waren 2 tafels gereserveerd, maar verder walen alle tafels vrij. Maar net die 2 tafels waren rustige tafels, 1 gebruikten wij 5 jr geleden. Kortom: mislukte avond. Het was een hels lawaai; het rare koepelvormige dak zorgde voor een bizarre acoustiek. Een excuusje kon er niet van af; de bediening vond het maar gezeur. WIJ komen hier nooit never weer!
Artdubois .
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2015
We waren met vier personen en hadden gereserveerd voor het jubileum menu. Dit ter gelegenheid van het 15 jarig bestaan van dit restaurant. Ons werd een goed 6 gangenmenu geserveerd door vriendelijk personeel. We zaten in de serre aan het raam. De ruimte tussen de tafels mocht voor ons iets ruimer zijn. Maar het gaat om het eten en dat was gewoon goed. Een hele zit bijna 4 uur, maar de ruimte tussen de gangen qua tijd, was juist gekozen.
Kortom, een goed restaurant, waar U gerust een keer lekker kunt eten.
FrankTuin .
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2015
'T eten was echt heerlijk, 6 gangen menu, werd optijd geserveerd, we konden zo aanschuiven. Ober en serveerster (jaar of 25) waren een beetje gemaakt vriendelijk maarja iedereen is anders en 't heeft werkelijk niks met 't eten of sfeer te maken. De eigenaar (de man met de koks jas) uiterst vriendelijk. En tot slot: ik ben een grote eter maar had zat te eten gehad voor €85,- met z'n 2en incl drank. Ik zeg toppertje, niks meer aan doen. Geweldige avond gehad. Groetjes Frank Tuin.
Ronald V.
  • Datum van je bezoek: 14 mrt. 2015
Vroege vogel menu gedaan, goede prijs kwaliteit verhouding. Gerechten worden mooi opgediend maar de kwaliteit komt niet helemaal overeen met de opmaak. Maar toch, voor 11 euro mag je echt niet klagen!!
Ewilbers .
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2014
Met vrienden genoten van het 6 gangen menu. Het was met zorg klaargemaakt. Advies van Heico de eigenaar was zeer goed. Al met al voor herhaling vatbaar?
Eddie H.
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2014
Het eten was verrassend, de service viel wat tegen en de uitstraling is prima. Ik zou hier opnieuw gaan eten.

Een erg grote kaart, waar een aantal standaardgerechten, maar ook een aantal verrassende gerechten op staan. Het voorafje had een leuke smaakcombinatie (tartaar van de ossenhaas met gepocheerd ei, pijnboompitten en rucola) en smaakte meer dan goed. Dit maal voor een wat meer verrassender hoofdgerecht gekozen: heerlijk draadjesvlees. Precies goed gegaard. Een gerecht wat je toch niet vaak ziet in een restaurant. De borden waren prima opgemaakt en het eten was goed. Als side dish een bakje met wat wokgroenten was erg aangenaam.

We zaten (bewust) een beetje in een apart hoekje. Hierdoor werden we af en toe niet goed gezien door de serveersters/obers. Ik denk dat als we op elke andere plek hadden gezeten dat de service prima was geweest (7). Niet onoverkomelijk naar mijn mening.

De uitstraling is prima. Soms een beetje druk, maar niet storend.
Linda K.
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2014
Dit restaurant heeft een enorme kaart. Helaas staat er, ondanks de grote hoeveelheid, weinig verrassends op. De voorgerechten van het vijfgangenmenu waren aardig. De vis van het hoofdgerecht was droog en smakeloos.
Wat is zeer vervelend vond, was dat iedereen die een wijn bestelt, een karaf van twee glazen krijgt (en dus ook betaalt). Er worden wel glazen geserveerd, maar daar moet specifiek om gevraagd worden. Ook een karaf kraanwater blijkt na afloop voor 2,95 op de rekening te staan. Dit restaurant probeert qua drankrekening het onderste uit de kan te halen. Gaan aanrader.
Richard F.
  • Datum van je bezoek: 31 jan. 2014
Samen met vrienden hebben we hier gegeten. Wat opviel toen we de kaart kregen is dat er wel erg veel gerechten op stonden. Meestal is dat niet echt een goed teken, in de regel kan je maar een aantal dingen goed klaar maken.
Om dat een beetje te ondervangen hadden een verrassingsmenu genomen en we hebben heerlijk gegeten, een beetje boven verwachting als ik eerlijk ben. De porties waren goed van formaat, niet te groot, maar ook niet te klein en de smaak was uitstekend. De bediening was niet geweldig, maar ook niet slecht. Met een kleine cursus zouden ze een stuk hoger scoren.
Nog wel een minpuntje, ik had een glas rosé besteld en kreeg een karafje (a 7 euro). Dat is jammer, ik had echt maar 1 glas gewild en dan willen overstappen op rode wijn.
Al met al een goed restaurant om te eten, als je in de buurt bent (of in Lunteren woont). Ik zou er echter niet voor omrijden.
Top-of-flop .
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2014
We kregen een warm broodje met een soort kruidenboter, waar 2 haren in zaten. Toen we dat aangaven, nam de kok dit weer mee. We kregen een nieuw warm broodje met kruidenboter. Draadjesvlees was erg lekker. Toetjes zijn duur, wel lekker. Personeel is echt boers: pakt je glas voor je langs, zegt je/jou. irritant was het feit dat wel zo'n 7 keer mensen door het restaurant heen kwamen om hun maaltijd(en) op te halen (als je vroegtijdig eet dus voor 19/20 uur). Afhalen is niet apart, maar in/door het restaurant. Erg onprofessioneel.
Eddie H.
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2013
Op 2e kerstdag een Vijf gangen hapjesmenu genomen. Heerlijke verschillende gerechten van precies het juiste formaat met de juiste hoeveelheid dressing/saus. Bediening was niet opdringerig, kwam op de juiste momenten aan tafel en lette goed op de gegeven signalen. Decor is wat willekeurig, maar zeker niet storend. Absoluut een aanrader om te gaan eten!
Ingedl .
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2013
Heerlijk 5 gangen menu vegetarisch! dat vind je niet vaak. Je komt binnen en vraagt of het ook vegetarisch kan en dan komt er een fantastische creativiteit van de koks los!
Nu 2x gegeten en 2x heel verschillend en heel erg lekker!
Angelika6 .
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2013
veel (te veel) gerechten op de kaart. Uiteindelijk gekozen voor een het gevarieerde menu "tapas Alicante". 4 gangen, die ons tevreden stelden en prima smaakten en waren de prijs van 33 euro waard. De dranken zijn een ander verhaal: een glas huiswijn (250 ml) van matige kwaliteit kosten 7 euro, leidingwater 2,50 en koffie/thee 3,50 euro. Hier gaat het gezegde: "Je eet me arm, maar je drinkt me rijk" echt voor de eigenaar op. De rekening was dan ook een onaangename verrassing.
Voor de bediening nog een tip: Spreek je gasten met "u" aan en gebruik wat minder parfum. Baas: doe eens een schone broek en koksjasje aan. En de muziek mag ook wat zachter.
Dean V.
  • Datum van je bezoek: 2 jun. 2013
Geregeld gaan wij bij De Verrassing eten. Een aantal keren met 3-4 personen a-la-carte gegeten, heerlijk. Klassieker is de Lunterse kip. Carpaccio is ook een topper.

Ook 2x met een groep gegeten in de bovenruimte, goede prijs voor een fijn diner met diverse gerechten in een gezellige ambiance (privé bar en haard).

Leuk dat de eigenaar vaak een praatje komt maken met de gasten en ook niet te beroerd is zelf een bordje weg te halen of een drankje te brengen.
Maarten K.
  • Datum van je bezoek: 2 jun. 2013
Matig restaurant, weinig klasse. Eigenaar (vriendelijke man) loopt rond in een sjofele niet fris uitziende koksbuis met daaronder een zakkerige spijkerbroek en ongepoetste schoenen. Personeel ook niet erg representatief, amateuristische bediening, weinig alert en meteen op "jij" en "jouw". Goede kreeftensoep maar verder viel het tegen. Gebakken tong, netjes door eigenaar gefileerd, maar armetierig bijgebeuren: patat, beetje roergebakken groenten en bakje sla. Er wordt niet echt werk van gemaakt. Fles kraanwater EUR 2,50. Koffie met daarbij een rommelig schaaltje met een heleboel verpakkingen met van alles daarin. Roept allemaal niet echt het gevoel bij je op; gemakzuchtig en boers. Wel prijzig.

Maarten Koopman