Over restaurant De Stadstuin

Dineren boven de wijnkamer

Dit is, zoals de naam al zegt, de tuin van de stad. In restaurant De Stadstuin zul je flink verwend worden. Aan de knusse Ginnekenweg in Breda kun je genieten van een intieme huiskamersfeer waar heerlijke gerechten met verse ingrediënten worden bereid. Let op, dit restaurant behuisd ook een prachtige wijnkamer. Zeker een wijnproeverij waard!

Meer informatie over restaurant De Stadstuin

Dinsdag t/m Vrijdag 12:00 - 21:00
Zaterdag 18:00 - 21:00
Zondag Gesloten

• Af te huren , Catering , Terras
Erick29 .
  • Datum van je bezoek: 15 sep. 2016
We hebben heerlijk gegeten, mooi restaurant, we hebben gekozen voor de 4 gangen menu (45 euros) en alles was mooi lekker en vers, we kwamen met bepaalde verwachtingen want het was goed aanbevolen Door collega's die al eerder waren geweest , bediening personeel ook heel erg attent.
Michiel H.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2016
Wauw! Dat ze in Breda kunnen koken bewijst de Stadstuin. Wij namen het speciale zomer verrassingsmenu en werden meegevoerd langs uiteenlopende smaaksensaties, van de amuse met komkommermousse en sesamolie tot het nagerecht waarin elke hap weer een verrassing was. De wijnen die de sommelier erbij serveerde waren stuk voor stuk even speciaal. Een absolute aanrader dit!
Joke H.
  • Datum van je bezoek: 16 jun. 2016
Ik zie dat ik nog nooit een recensie geschreven heb over mijn favoriete restaurant. Wij komen al jaren regelmatig in de Stadstuin eten en dat is niet voor niets. Het is altijd een feestje. Meestal gaan we voor het menu. Altijd met de meeste zorg gekozen, klaargemaakt en opgediend. Wij laten de keus van de begeleidende wijnen altijd met een gerust hart aan de gastheer over. Dat kan echt niet beter! En dan de Madeleine's en andere lekkernijen bij de koffie. Het is allemaal te veel, maar we kunnen het niet overslaan. De service is top en de inrichting met mooi gedekte tafels, met voldoende privacy is rustig en stijlvol. De Bib Gourmand is meer dan terecht toegekend.
Jan D.
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2016
Gezellige ambiance en prima eten. We hebben een drie-gangen diner genomen en dat was van begin tot eind prima. Begonnen met heerlijke Schotse zalm, daarna een lekker gegaard stukje kip en een heerlijk dessert. Alles mooi opgemaakt en voorzien van de nodige extra's. Ook extra was de amuse die aan dit alles vooraf ging. De aanbevolen wijn uit de Languedoc smaakte hierbij helemaal goed.
Leuke bediening.
JansenenJanssen .
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2016

Wij hadden een van de kleinere tafels, in het midden van de zaak langs de toog.
Het achterste gedeelte van de zaak is duidelijk minder gezellig .
We troffen in een mandje een paar stukjes brood aan, en op schaaltjes zout, boter, 2 soepstengeltjes, amandelen, olijven en wat uitjes / augurkjes (!). Er lagen voor ons beiden ook cadeautjes, waarin naar later bleek chocolade zat.
We hadden deze in eerste instantie nog even ongeopend boven de verwarming gelegd,
dus dat was niet helemaal een succes. Al de tijd was naast ons tafeltje een serveerwagen
gestald met daarop een fles wijn, die we zijn gaan gebruiken voor de gebruikte glazen..

Wij kozen voor 1 maal het 4-gangen Valentijnsmenu en 1 maal vegetarisch. Plus elk een BOB-wijnarrangement. Het aperitief met feestelijke bubbels was heerlijk.
Daarna begonnen we met een 3-tal smakelijke amuses.
Alle gangen waren mooi opgemaakt, werden voorbeeldig opgediend (vlot en toch relaxed) , op een plezierige wijze voorzien van (achtergrond)informatie en smaakten prima.
Echter, de hoeveelheden waren nogal bescheiden. De wijnen waren bijpassend en goed.
Niet heel bijzonder.

Ter afsluiting bestelden wij een dubbele espresso en daarbij kwam, als klap op de vuurpijl,
een ruime keuze aan diverse lekkernijen van Madeleine, de Patisserie & Chocolaterie die gelieerd is aan De Stadstuin. Dat nu vulde nog wel even lekker maar de verhouding (hartig en zoet) met de voorgaande gerechten, waaronder het dessert, was daarmee wel scheef.

Kortom, we hebben aangenaam gedineerd. Er was eigenlijk weinig op aan te merken
maar we hadden er toch iets meer van verwacht. De prijs- / kwaliteitsverhouding was niet onredelijk maar kan beter.
Hans-Marion .
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2015
Snel na ons eerste bezoek met gasten wederom gaan eten in de Stadstuin. In een warme, gezellige en uitermate gastvrije ambiance werkelijk heerlijk gegeten, aangekleed met een heerlijk wijnarrangement. Helemaal niets op aan te merken en alleen maar complimenten. Ook onze gasten waren uiterst aangenaam verrast. Zeer goede prijs/kwaliteit-verhouding. Zit tegen een "ster" aan. Hoop dat men dit niveau vast weet te houden. Gaan vaker terug komen.
DvD .
  • Datum van je bezoek: 17 sep. 2015
Echt heerlijk gegeten! 3 gangen surprise menu was zalig en de prijs van 29,50 zeker waard! Personeel en eigenaar zeer vriendelijk!
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 10 sep. 2015
De stadstuin is afgelopen jaar weer door Michelin beloond met een Bib, onlangs is de zwarte brigade versterkt met de ervaren Lennaert Lonterman (sommelier/ maître) daarbij ook nog eens een aantrekkelijke aanbieding die via Social Deal voorbij kwam voorbij, dus we waren om. Geboekt voor een lunch op donderdag. Net na de restaurantweek en hierdoor wat rustiger.

Het was heerlijk nazomer weer, helaas net te fris om in de tuin te zitten, daar deze aan de schaduwzijde ligt. We kregen een mooie, grote, ronde tafel aan het raam, aan de tuin zijde, comfortabel. De inrichting heeft een romantische toets in een Laura Ashley stijl. De fijn gevlochten rieten armstoelen zitten comfortabel. Op de achtergrond voornamelijk Franse chansons, gezellig.

Als aperitief een lekkere witte wijn. Dit werd een Riesling Bundsandstein 2013 van het huis Pfluger, heerlijk aroma met in de mond mooie zuren. Borrelgarnituur bestond uit droog geroosterde amandelen, groene olijven, Amsterdamse ui, augurkjes en een stengeltje bladerdeeg krokant.

De amuse was een drieluik. Een schaaltje met een lobbige mousse van gele paprika met erop brunoise van komkommer en geroosterde pijnboompitjes, een mooie combinatie. In een borrelglaasje, vers sap van watermeloen op smaak gebracht met zwarte peper, verrassend lekker met een toets van rozen. En een schaaltje met een mousse van erwt, erop gelei van mint en krokant van kikkererwt.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een Weisser Burgunder 2014 van Meiser, verrassend vol aroma, mooie zuren in de mond. Ernaast als basis een mousse van tomaat met erop salade waarin grijze garnalen en kleine blokjes kip, veder partjes tomaat en bolletjes cantaloupe meloen. Afgewerkt met blaadjes sla, zuurdesem krokant en op het bord nog druppels basilicum vinaigrette. Hele delicate smaakjes met een verrassende mooie zoet zuur balans. De wijn sloot hierbij naadloos aan met zijn mooie zuren.

De tweede begeleider was een Roussette de Savoie gemaakt van Altesse 2013 van het huis Jean Vullien. Mooie bloemige, ronde neus, sappig, elegant met subtiele romigheid, heerlijk. Op het bord een fleurige compositie in mediterraanse stijl. Een stuk keurig gebakken roodbaarsfilet op een bedje van venkel, afgewerkt met een fijne brunoise van gekookte ham, ernaast een flinke toef crème van tonijn, paprika structuurtjes aan tafel overgoten met een heldere paddenstoelenjus. Lekker puur allemaal en mooi op smaak. De heerlijke wijn maakte het gerecht af, onze favoriet van de middag.

Voor het pièce waren er twee mogelijke begeleiders, voor de zekerheid beiden gepresenteerd, leuk. Van de gerenommeerde wijnbouwer Louis Latour, een Chardonnay “Grand Ardeche”, heerlijk boterig met een subtiele noten toets. De rode was een Duitse Spätburgunder 2011 van het huis Knipser, vol met rood fruit met aangename aardse tonen, heerlijk. Uit de keuken een flink stuk kabeljauwfilet op een bedje van snijboon en mousseline van aardappel, erop gebakken cantharellen. Verder mini mais, groene asperge, coulis van pompoen en een coulis van erwt. Aan tafel overgoten met een cantharellensaus. Hele pure smaken met voldoende afwisseling. Voor mij miste het gerecht een echte smaakmaker. Temeer daar het sap van de kabeljauw de saus verdunde, jammer. Gelukkig stonden er twee hele mooie wijnen naast die deze ronde glans gaven met de Spätburgunder in de hoofdrol

De dessertwijn was iets specials, een Vin Rose Petillant 2014 van Lingot Martin, met in het aroma rood fruit, in de mond een redelijk uitbundige mousse, fris en bescheiden suikers. In het dessert een hoofdrol voor de lokaal geproduceerde aardbeien. Centraal een cilinder van mousse, eromheen gemarineerde verse en een quenelle sorbetijs, verder nog een plaatje van witte chocolade en wat koekkruim. De aardbeien hebben een diepe smaak. Het gerecht was mooi van textuur. De wijn sloot aromatisch keurig aan maar in de mond vond ik hem wat aan de droge kant en hierdoor minder in balans.

Als afsluiter een krachtige Di Carlo espresso met een keur aan friandises waarbij de madeleine met chocolade dip en quenelles geslagen room de hoofdrol opeisten.

Bediening was uitstekend verzorgd. Lennaert Lonterman kent de kneepjes van het vak om de gasten in de watten te leggen. Veel kennis van zaken, goede wijnkeuzes met een voorkeur voor de klassieke streken en een hele sympathieke uitstraling. Een pluim verdiend!

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend. Aperitief was van het huis, super bedankt nog, viergangenmenu via Social Deal €27,50, wijnarrangement €24,50, koffiearrangement €6,95.

Samengevat kunnen we zeggen dat het een hele gezellige middag was met lekker eten in klassieke stijl, keurige bereidingen, verfijnd met pure smaken vergezeld van uitgelezen begeleiders.
Maurice S.
  • Datum van je bezoek: 13 jun. 2015
Weer eens terug bij de Stadstuin en wederom (meer dan) prima.
De Bib Gourmand zijn ze zeker waard.
We hadden een 4 gangen verrassingsmenu en de smaken/hoeveelheden/begeleidende wijnen waren prima. Ook de bediening (merendeel door de eigenaar zelf) zijn als meer dan prettig en correct te beschrijven.
Minpunt: De gevraagde prijs voor een huisaperitief en het (Spa) water zijn wel erg aan de prijs en doen afbreuk aan de rest van het geheel.
Gustav B.
  • Datum van je bezoek: 28 mei 2015
Hard werken met collega's sloten we af met een etentje bij De Stadstuin. Gelukkig konden we in een aparte ruimte boven zitten, waar ook de wijn bewaard wordt.
Een flink deel van de avond werden we door de baas (denk ik) met zijn grappige kuif en bourgondische gezicht in zijn leren schort bediend op zijn volledig eigen manier: een beetje tussen plichtmatig, grappig, zeer ervaren en eigengereid in. Niet slecht hoor, wel opvallend Sowieso is geen vraag te veel. Mar soms dan wel even het gevoel dat we de efficiency in de weg stonden (iets geïrriteerde blik als hij wilde vertellen wat we gingen eten -dat stond ook op het menu- ). Maar goed: er was een prettig menu voor ons uitgezocht en het was geen probleem als we daar iets niet van wilden. Maar het was zo lekker als het er stond! Mooie mondvermaakjes vooraf (al vond ik het soepje van meloen niet zo bijzonder). De zalm met opperdoes, asperge en kwartelei was heerlijk. De heilbot met bulgur en tomaat mooi op de huid gebakken en lekker stevig van structuur, en mooi rosé gebakken vlees met een kostelijke stoemp van raapsteeltjes. Toch ging er iets niet goed...want wat moesten we lang op die gangen wachten. Zelfs met mijn vermakelijke collega's is drie en een half uur voor drie niet al te stevige gangen aan de lange kant! Dus (te) veel van het lekkere brood gegeten. Omdat ik nog een uur moest reizen heb ik het toetje en de koffie dan ook maar overgeslagen. Kortom: lekker, goede prijskwaliteitverhouding...maar....
Mask38 .
  • Datum van je bezoek: 25 apr. 2015
Een heel leuke en gezellige avond gehad in De Stadstuin. Heerlijk gegeten en gedronken. We hadden een all-in arrangement bestaande uit een viergangen-menu met bijpassend wijnarrangement en koffie/thee na. Dat was een goede keuze. De dessertwijn uit het wijnarrangement kon zonder probleem worden vervangen door een bijzonder huisaperitief. Het was een cocktail bestaande uit cava met o.m. gin, sinaasappel en kruiden; een pittige binnenkomer. Het eten was verfijnd, mooi gepresenteerd en erg lekker. Heerlijke amuses vooraf daarna o.m. zalm met opperdoes, asperge en kwartelei, heilbot met bulgur en tomaat, lamsentrecote en lamsfilet met een stampotje van raapsteeltjes. Het dessert bestond uit o.a. champagneijs en bavarois van passievrucht.
Bij de koffie een uitbundig garnituur van zoetigheden uit de winkel naast het restaurant. Heel bijzonder waren de madeleines met chocoladesaus en de macarons.
Kortom, op het eten is helemaal niets aan te merken. Alleen mag de kok het gebaande pad wel eens verlaten en ons verrassen met iets nieuws. En vergeet daarbij de groenten en granen niet! De nadruk ligt (te) vaak op vlees en vis.
De wijnkeuze was prima en de bediening vlot en vakkundig.
Verbeterpuntje: een kleine fles Spa voor 5,50 is wel erg duur. Waarom niet in het all-in arrangement ook gewoon een karaf water opgenomen?
Desalniettemin komen we graag nog eens terug.
Clasina-anna .
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2015
De Bib Gourmand helemaal waard . We lunchten er eind maart. De cocktail van het huis was een vondst. Wijnen (niet van die 'zuinige "glaasjes overigens) waren goed afgepast op de gerechten. Bediening was informeel en gezellig met goede uitleg over de ingrediënten. 3-gangen surprisemenu was voortreffelijk. Niets aan te merken.
Inge B.
  • Datum van je bezoek: 7 feb. 2015
Voor 75ste verjaardag van m'n moeder (met 2 gezinnen en m'n ouders, totaal 13 personen) geweldig lekker gegeten bij De Stadstuin. we zaten boven in een aparte kamer wat een bijzonder prettige huislijke sfeer gaf aan dit familie-etentje! zeker omdat we nog een lied voor haar zongen, was het wel zo prettig apart te zitten! We werden welkom geheten met een heerlijk glas Prosecco vervolgens een bordje met 3 heerlijke amuses.
Het menu bestond uit * Huisgerookte Schotse zalm, paksoi, sesam en zoetzure sjalot * Langzaam gegaa4rde rundsukade, mousseline van aardpeer, schuim van vadouvan en aardappelkaantjes * Gebraden tamme eendenborst, paddestoel, knolselderij, zalf van bintje en een jus van gebrande hazelnoot * Huis gedraaid roomijs, creme chantilly en warme chocoladesaus a la 'Dame Blanche'. Ook de keuze van de wijnen was helemaal goed. Ter afsluiting kregen we koffie/thee met echt heerlijke zoetigheden van 'De Madeleine' (specialiteiten winkel gelegen naast het restaurant)! Kortom een restaurant om graag terug te komen.
Graag willen we nog even de ober die ons de gehele avond heeft bediend een groot compliment geven voor z'n fantastische verzorging en oog voor detail!!!

(Enige puntje van verbetering zou wat ons betreft de inrichting zijn. Deze is zichtbaar met zeer veel liefde en zorg uitgekozen, maar juist met iets minder snuisterijen zou alles beter doen uitkomen en het een rustiger, ruimtelijker geheel worden (meer van deze tijd).
Marlies S.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2014
Via Social Deal een viergangenmenudeal gekocht voor De Stadstuin. We waren benieuwd wat de kwaliteit van het eten zou zijn voor 22,95 p.p.. De ambiance is erg gezellig, het restaurant heeft een Franse sfeer, zou zo in een Franse zuidelijke stad kunnen staan. De gereserveerde tafel was al gedekt en er stonden al wat kleine hapjes (olijven, vers brood etc). Dat geeft gelijk een welkome indruk. De amuses vooraf waren bijzonder lekker. De wijnkaart is mooi, wij kozen voor losse glazen en een port vooraf, die zeer goed was. Er werd gevraagd of we ook een flesje water wilden (ja) en er verscheen een half litertje Spa. Bij de tafel naast ons hoorden we gasten zeggen dat ze liever een karafje hadden en dat kregen ze ook. Jammer dat wij daar niet naar gevraagd hadden want het flesje bleek op de rekening 5,50 euro te doen, en dat voelt wel als afzetterij. In dergelijke restaurants zou het karafje water standaard moeten zijn, of tegen een kleine bijdrage van een euro of zo. Nu begrijp ik wel dat wanneer je een menu voor 22,95 aanbiedt, je ergens wel je winst vandaan wilt halen, maar toch. Het eten was allemaal bijzonder lekker. Geen enorme porties, maar dat is juist prettig. De huisgerookte Schotse zalm was zeer mals en zacht, de eendenborst met kastanjesaus een aanrader en de crouton met wildragout eronder ook zeer lekker. Het desert was ook prima in verhouding. Er werd gevragad of we nog koffie of thee wilden (ja) en daar kregen we ongevraagd een heerlijke plateau huisgemaakte Madeleines en bonbones bij. Wat dan weer jammer is, is dat dit dan voor bijna 7 euro pp op de rekening staat, zeker als er geen keuze wordt aangegeven of je de koffie met of de koffie zonder plateau wilt hebben. We zaten al aardig vol en lieten het plateau dan ook halfvol liggen. Het is de valkuil van veel van dit soort deals: ergens moet het geld op terugverdiend worden en je moet daar als gast erg alert op zijn. Dat is wel jammer. Maar het eten was verder van een zeer hoge kwaliteit.
Hanneman .
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2014
Leuke ambiance, en niet groot. Elk voordeel heeft helaas ook zijn nadeel: de tafeltjes stonden zo dicht bijeen dat dit betekende een continue porren in de rug, van bediening die achter langs andere tafels moest bedienen.
3 gangen restaurantweek menuutje. Half sardientje vooraf (geen sardientjes zoals op de kaart staat) smaakte bijzonder lekker, idem voor de rosé gebraden kalfslende. Hetgeen er verder bij aanwezig was aan garnituur, mocht niet uitblinken: ietwat flauw. Kaasplankje was goed, niet uitermate bijzonder (regionale kaasjes zou beter gepast hebben bij de uitstraling van de zaak). Bediening erg plichtmatig en soms ietwat ongepast. Als tafelgenoten druk aan het praten zijn en er uitgeserveerd wordt, betekent dat niet dat je met een bord iemand weg moet duwen, zoals tot 3 maal (!) toe gebeurde.....En de eeuwige discussie; als water uit de kraan niet geserveerd mag worden............wat zegt dat over gastvrijheid? (en ja, vraag daar een prijsje voor de kosten die je daarbij hebt).
Kortom: een gezellige avond gehad, maar of we terug komen?
Maurice S.
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2014
Weer eens terug in Breda (dit keer met vrienden) vanwege een prima sweetdeal aanbieding.
Adrie blijft een perfecte gastheer.
Prima, eerlijk eten, mooie bijpassende wijnen, een heerlijk (informele) sfeer en derhalve weer een topavond.
Blijft 1 van de betere plekken om in Breda te eten.
Aanrader! Ook geweldige prijs/kwaliteit verhouding!
Herald R.
  • Datum van je bezoek: 6 jun. 2014
Dit is voor mij het beste restaurant in Breda! Met 6 personen waanzinnig genoten (hier weten ze wat koken is) van een 4 gangen verrassingsmenu met van te voren een heerlijke amuse. De wijnen en koffie complet maakte de avond een feest. Adrie, wederom bedankt en tot een volgende keer.
Franklin H.
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2014
Heerlijk asperge-menu op, speciaal op verzoek gemaakt met sprankelende bijpassende wijnen. Erg goede combinaties, in een gezellige ambiance. No-nonsense bediening door de gastheer, een man van de wereld. Kom al jaren bij Adrie Crezee en hij heeft me nooit teleurgesteld. Chapeau!

groet Franklin
GerPat .
  • Datum van je bezoek: 12 mrt. 2014
Jammer dat er geen mogelijkheden zijn om buiten te zitten, hoewel de naam van het restaurant anders doet vermoeden..... De aankleding is prima, maar niets bijzonders.
De producten die bij de bereiding van de producten worden gebruikt zijn absoluut vers. De amuses waren verrassend en lekker. Het (vervangend) dessert was ook heerlijk. Over de overige gangen zijn we wat minder enthousiast. De eend die als vervanger voor zalm werd geserveerd is een wat aparte keuze en leek niet optimaal bereid. Bij het hoofdgerecht bleek rood en rauw helaas weer het nieuwe rosé te zijn. Het stoofvlees daarentegen was erg mals. Groenten alleen via mini pureeachtige toefjes is wel wat weinig. Verder was het helemaal niet weinig. Integendeel, de combinatie van gerechten was nogal machtig, zeker voor een lunch. Bij mooi weer kiezen wij in ieder geval niet meer voor dit restaurant, maar geven we de voorkeur aan een terras.
Martin M.
  • Datum van je bezoek: 10 feb. 2014
Met zijn vieren fantastisch gegeten.. 4 gangen verassingsmenu was uitdagend en smaakte naar meer. Originele amuses gecreëerd door top chef J. Peeters. Blij dat we voor dit (huiskamer) restaurant hebben gekozen..