De Smederij

Breedstraat 158 1601 KG Enkhuizen Nederland Kaart

Over restaurant De Smederij

Het culinaire trefpunt van Enkhuizen

Waar nu de pannen van op het vuur staan, werd vroeger het ijzer heet gesmeed. Dit historische pand is bijzonder sfeervol ingericht met lokale wetenswaardigheden, waar gastheer Steef Gronheid graag over vertelt. De kleine kaart maakt het mogelijk om met dagverse producten te werken, want restaurant De Smederij staat voor kwaliteit. Chef Rob Post is een culinaire meester, hij werd bekroond met meerdere prijzen. Laat je ter plekke overtuigen van de kwaliteiten van dit restaurant, het zal je zeker bevallen.

Meer informatie over restaurant De Smederij

Maandag en Dinsdag 17:00 - 22:00
Woensdag en Donderdag Gesloten
Vrijdag t/m Zondag 17:00 - 22:00

• Af te huren , Catering , Huisdieren welkom , Per boot te bereiken , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen
Duur
Erg lang
Ikke E.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Vandaag wezen dineren met zijn vieren. Opzich lekker gegeten. Goed stuk vlees, weinig groenten en matig in de bijgerechten. Jammer dat de bediening uitermate slecht was. Drinken vergeten te brengen of heel laat. Niet attent, kon weinig informatie geven over het eten en moesten zelf vragen of we nog wat drinken konden krijgen. Verder was het er koud en duur. Erg jammer.
Yvo S.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2016
Met z'n 6’en bij de Smederij gegegeten. Leuk historisch pand met een zeer attente gastvrouw. Allen het menu Marche gegeten, wat een goede keus bleek. Vergezeld van een tweetal uitstekende wijnen, en een prima verzorgde maaltijd. Wellicht een wat te rijkelijk gebruik van sauzen (daar moet je van houden), en meer groenten mag ook. De vis (tong) was goed, de Angus steak idem. Hetgrand dessert was een toppertje.
Marjolein S.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Heerlijk gegeten bij de Smederij. Wij kozen voor het menu, zowel de vis als de salade met parmaham was heerlijk. Ook de ossenhaas smaakte heerlijk en het desert is aan te bevelen. De bediening is leuk en ontspannen. Je moet je wel af en toe zelf melden als je het idee hebt dat ze je zijn vergeten, maar de sfeer was prettig, dus dat was voor ons niet zo'n probleem. Entourage is heel gezellig, het is net alsof je in een woonkamer zit. Al met al een aanrader!
WilkoE .
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2016
Wij komen met enige regelmaat bij de Smederij, gisteravond met 6 personen genoten van het menu du marche. 3 gangen met een uitstekende huiswijn. Wij komen zeker terug.
220835 .
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2016
Een paar maanden hebben we met vier personen, gegeten bij De Smederij. We hadden een vier gangen menu. Het begon met een veelbelovende visschotel, daarna een soort plak worst met eend dacht ik er in en daar op een sliertje rauwe eendenlever, voor ons geen succes. Toen het hoofd gerecht, medaillons van Iers rund vlees. Dit vlees was echt niet te eten, je kon het amper snijden. Er was ook niet gevraagd of het vlees medium moest zijn. Dit gerecht is terug gegaan naar de keuken. Het excuus was zeker een oude koe. Hier voor in de plaats kregen we een stukje vlees wat op biefstuk moest lijken, maar het was volledig geperforeerd om het eetbaar te maken, smaak zat er echt niet aan. Bij dit alles één kommetje met aardappel dobbelsteentjes, voor vier personen ,verder niets. Het nagerecht met een paar soorten ijs was redelijk, maar niet om naar huis te schrijven. De ruimte was krap en zeker als er een omvangrijke Duitser met een handicap achter je zit. Zo nu en dan vloog ik bijna in mijn bord. De familie bood bij het weggaan wel excuses aan en boos kon ik er ook niet om zijn, maar het deelde niet bij aan de feest vreugde. We waren hier naar toegegaan vanwege goede recensies. De keuken heeft het voor ons bedorven en we zijn snel weggegaan, met een slechte herinnering.
MoiJoTi .
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2016
Toevalligerwijs kwamen we terecht bij De Smederij. Het eten was heerlijk, zwezerik met foie gras vooraf en lamsbout en -filet als hoofdgerecht. De gastheer was echter niet in zijn hum (de gastvrouw daarentegen wel). Een bijpassend wijnarrangement kon en wilde hij niet serveren. Hij wilde alleen hele flessen verkopen. Erg jammer, want het deed de kwaliteit van de gerechten tekort. Ook jammer dat hij ons vanaf dat moment geen blik meer waardig gunde, waar hij overdreven vriendelijk was tegen gasten die hij kende of die wel gehele flessen bestelden. Gelukkig was er de gastvrouw...
Sylvia B.
  • Datum van je bezoek: 25 mrt. 2016
Afgelopen vrijdag met vrienden bij de Smederij gegeten. Zeker een restaurant om een keer heen te gaan. Goede prijs-kwaliteit verhouding. Werden zeer hartelijk ontvangen. Huiswijnen zijn zeer goed en voor ca. eur 25 per fles nette prijs. Sfeervol restaurant met goede service. Heerlijk gegeten.
Deniceann .
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2016
Vorige week voortreffelijk gegeten bij De Smederij te Enkhuizen. We werden gelijk hartelijk ontvangen in het restaurant , sfeervol ingericht, een prachtig eerbetoon aan de voormalige smederij gevestigd in het pand. Gekozen voor een 4 gangen menu van Menu du Marché. Vooraf een heerlijk huisgemaakt broodje. We begonnen met een salade van gerookte zalm, ansjovis en gamba, met wakame en een wasabimayonaise. Prachtige combinatie van smaken. Daarop volgend kalfswang met eendenlever en een truffeljus. Voortreffelijk bereid! Als hoofdgerecht gekozen voor filet de boeuf. De bereiding van het vlees was top en de sjalotjes en rode wijn saus sloten er naadloos op aan. Het menu afgesloten met een prachtig dessert door patissier Steef.
De service was uitmuntend. Attent en gezegend met een goede timing. Alles werd feilloos aangevoeld. Een aanrader en ik kom zeker terug!
P H.
  • Datum van je bezoek: 19 feb. 2016
Bediening prima. Wijnen prima. Wij aten waaier van rode biet met grav lax en roerei met truffelolie. Truffel ver te zoeken en vrij smakeloos. Hoofdgerecht Iberico varken, idem dito. Alles zeer middelmatig. Geen goede prijs/kwaliteit verhouding.
geachte Gaste, Bedankt voor uw kritische noot. Hier kunnen we wat mee en gaan ermee aan de slag.
We streven er naar om het iedereen naar de zin te maken. soms lukt dat niet en dat trekken wij ons aan.
Met vriendelijke groeten de smederij.
Jurgen69 .
  • Datum van je bezoek: 25 jul. 2015
De Smederij is een sfeervol restaurant op loopafstand van de jachthaven in Enkhuizen. We waren verrast door de fantastisch mooie vegetarische gerechten. Na een zeer kleurrijke salade en tussengerecht van pompoenravioli een heerlijke truffelrisotto als hoofdgerecht.
De bediening was heel vriendelijk, onderhoudend en ook voor onze labrador was alle aandacht.
Een gezellig restaurant waar in ieder geval het vegetarische 4-gangen menu zeer is aan te bevelen!
Hansvernimmen .
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2015
Afgelopen dinsdag heb ik met 2 vrienden gegeten in De Smederij, te Enkhuizen. Het 4-gangen dagmenu was meer dan voortreffelijk. Voor mij persoonlijk was de rode mul een topper. Al vele jaren kom ik met enige regelmaat in De Smederij, maar nu vind ik definitief een aanleiding om een korte ‘recensie’ te schrijven.
De bediening was uitermate voorkomend en bij de wijnkeuze vroeg de patron of hij nog iets kon adviseren. Omdat wij een stevige rode wijn wilden, werd een Gigondas geadviseerd. Die maakte de maaltijd tot een compleet feest.
Bij thuiskomst ontdekte ik dat ik mijn smartphone had laten liggen. Na sms-contract met de phone van een vriend heeft de patron de phone, keurig verpakt, naar mijn huisadres (te Nijmegen) gestuurd. Van enige kostenvergoeding wilde hij niet weten. Voorwaar, gastvrijheid ten top.

Vriendelijke groet,
Hans Vernimmen
Otto S.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2015
Heerlijke gerechten van vaak duurzame producten en erg aardige bediening. Echt een restaurant om eens een avondje lekker uit eten te gaan met een niet te groot gezelschap (het is niet zo ruim). Nadeel is dat de ruimte erg krap is: je benen hebben erg weinig ruimte onder de tafel en de stoelen zitten niet erg comfortabel voor een langere zit. De desserts zijn geweldig: de chef is een goede patissier en dat merk je zeker!
Brenda K.
  • Datum van je bezoek: 13 jun. 2014
Een klein sfeervol en goed restaurant. Dit restaurant houd rekening met alle wensen en dieten en daardoor al vaker bezocht.
Ook qua prijs is het zeker goed te doen. het lekkerste gerecht de cocquille. (of was dat een amuse).
ik ga hier binnenkort weer heen.
Jan T.
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2013
Op woensdag 4 september 2013 met een gezelschap van ongeveer 25 mannen in dit fraaie restaurant gegeten. Steef Gronheid als eigenaar en voortreffelijke gastheer schotelde ons een heerlijk en ook bijzonder menu voor. Er zijn een aantal extra pluspunten over dit restaurant te vermelden. In willekeurige volgorde...bediening, de verse ingrediënten, de keuze en advies in wijnen, de menusamenstelling, het fraaie interieur waar enkele oudheden van de voormalige smederij ( vandaar de naam) zijn bewaard en waar Steef ook een leuke en interessante toelichting op kan geven. We mochten daar op een unieke zomerse dag en avond in september genieten. Na het menu konden we nog lang in een gemoedelijke sfeer natafelen. Op weg naar het restaurant hebben enkele van ons gezelschap nog in andere lokaliteiten een glaasje gedronken. Bij navraag bleek een ieder veel op te hebben met dit beste restaurant van Enkhuizen. Daarom bij aankomst met de uitdrukking Noblesse oblige , adel verplicht ook tot de conclusie getrokken dat die titel ook echt bij dit restaurant hoort. Al met al een toplocatie en noteren in je diner boekje. We komen graag terug om van deze heerlijkheden te genieten. Alle cijfers van eten, service en decor zijn meer dan terecht.
Christaenkoos .
  • Datum van je bezoek: 22 feb. 2013
Door de goede recensies op iens.nl besloten naar De Smederij te gaan. Een wat duurder segment restaurant, maar helaas maakten zowel de prijs als de recencies het niet waar. Niets te klagen over de sfeer en de service van het restaurant, maar het eten was erg teleurstellend. Het voorgerecht (gamba's in tempura met een salade van zeewier en dressing van kokos/rode peper) was echt slecht te noemen: gamba's niet op smaak gebracht, de salade bevatte zeker geen dressing van kokos/rode peper (wat er wel doorheen zat is mij nog steeds onduidelijk, maar het was niet lekker). Vervolgens als tussengerecht de risotto met bospaddestoelen, oude kaas en truffeljus. Op mijn verzoek de truffelolie uit de jus weggelaten. Helaas was de risotto ontzettend droog, wij hebben geen oude kaas geproefd en de jus was ook echt nodig om de risotto op smaak te brengen. Positieve punten van het eten: het hoofdgerecht (respectievelijk lamsrack en ossenhaas)! Hier hebben wij absoluut van genoten en maakte onze ervaring in De Smederij nog een klein beetje de moeite waard. Het (gedeelde) dessert was prima.

Al met al stond de kwaliteit van het eten absoluut niet in verhouding tot de prijs (driegangen voor 2 personen en een gedeeld dessert voor ruim 140 euro, inclusief dranken). Voor ons helaas niet nog een keer.
Louk D.
  • Datum van je bezoek: 19 sep. 2012
Buitengewoon goed gegeten. Voortreffelijke menu met heerlijke vis. Gezellige tent, warm bruine kroeg decor met voortreffelijke bediening.
Dirk B.
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2012
Wij komen al jaren in De Smederij. Waren er nu enige tijd niet geweest, maar het deed weer voelen als thuiskomen. Het eten blijft van een hoog niveau. Steef Gronheid zwaait de scepter en is de patissier en doet dat al heel lang. Maar nog steeds even enthousiast. Dagelijks een menu du Marche en een kleine maar boeiende kaart op franse leest geschoeid. Warme en koude voorgerechten, vlees en vis. Mooie keus aan bijpassende wijnen. De Drie Haringhe in Enkhuizen is het zusterrestaurant.
Bediening is prima in orde met de nadruk op ontspannen en gezellig. Het decor doet wat eetcafe-achtig aan, het restaurant is klein en heeft geen hoekjes. Sanitair is een redelijk steile trap op.
CEM .
  • Datum van je bezoek: 25 mei 2012
Heerlijk het asperge menu gegeten. Leuke zaak, lekker klein en knus en zeer vriendelijke en gastvrije bediening. Lekkere wijnen en gewoon erg lekker gegeten. Wat ik miste bij het hoofdgerecht was wat garnituur, zoals een gebakken aardappeltje of een salade. Kaasplankje was uitstekend. Wel flink aan de prijs.