De Schelvenaer

Korenmolen 1 2922 BS Krimpen aan den IJssel Nederland Kaart

Over het restaurant De Schelvenaer

Het is niet zo vreemd dat De Schelvenaer veel bruiloften verzorgd. Dit restaurant huist namelijk in een molen! Met strak wit linnen, statafels, open haard, is dit bij uitstek een feestlocatie. Er zit een bar in de molen zelf waar je onder de houten biezen zit, als de zon schijnt is het heerlijk op het terras aan de Hollandse IJssel. De kaart is klassiek én origineel met witlofsoep, oesters, lamscarre. En dat bedienen ze met verve!

Glas champagne

Meer informatie over restaurant De Schelvenaer

Dirk O.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2017
eigenlijk een meer dan prima restaurant. super mooie locatie, die heel mooi autentiek landelijk is ingericht. Het eten is meer dan goed, maar niet sepectaculair. het is wel altijd behoorlijk rustig, snap dat niet. Ik denk dat als het net wat gewaagder ia qua smaak dat het echt een echte topper is. qua locatie, aankleding en sfeer een potwnieel sterren restaurant.
Brigitte S.
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2017
We aten het keuzemenu, en dat was verrassend goed voor de 25 euro die ze ervoor rekenen. Goed vlees, en een werkelijk overheerlijk dessert. Jammer dat ze geen kraanwater verstrekken, maar 3.60 voor een fles water rekenen.
J.W. W.
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2017
Het was met het gezelschap van 20 personen goed toeven bij De Schelvenaer in Krimpen aan den IJssel. Het aperitief op het terras aan de IJssel met zicht op Capelle aan den IJssel. Het driegangendiner in de IJssel-zaal met een keuze uit vis- en vlees verliep perfect en voldeed geheel aan de verwachtingen. Alle gasten waren zeer positief over zowel de opmaak als de smaak van de gerechten. Het diner afgesloten met koffie op het terras in de avondzon. Terug gekeken wordt op een geslaagde avond. Wordt zeker herhaald voor een avondje uit met z'n tweeën of met z'n vieren.
T.J. J.
  • Datum van je bezoek: 10 mei 2017
Heel vriendelijk personeel, niets op aan te merken
j. R.
  • Datum van je bezoek: 5 mei 2017
We kunnen het aanbevelen aan anderen!
Jacqueline V.
  • Datum van je bezoek: 26 apr. 2017
In een goede ambiance heerlijk eten vergezeld door een lekker glas wijn.
Marina L.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2017
Heerlijk gegeten. Goede prijs- kwaliteit verhouding en uitstekende service.
Henny S.
  • Datum van je bezoek: 6 dec. 2016
Heerlijk gegeten in fijne sfeer.....komen zeker terug!
Rob E.
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
Gezien het heerlijke weer buiten gegeten bij "de Schelvenaer" op het terras. Het is een fijn plekje zo naast de molen en gelegen aan de IJssel.

Het begon meteen heerlijk met een huisgemaakt molenbrood met zout/boter. Knapperige korst en zacht van binnen.. smullen!

Als voorgerecht had ik de Vitello Tonato met spek/olijf vinaigrette en deze was prima van smaak. De hoeveelheid olie had iets minder gemogen (en ik ben gek op goede olijfolie) maar het gerechtje was gewoon lekker.

Mijn hoofdgerecht was de lamscarre met honing / truffel. Het lam was goed gegaard (mooi rose) en deze was gepresenteerd op een beetje aardappelpuree en wat asperges. Er was een licht toets van honing te proeven maar de truffel kon ik echt niet ontdekken. niet visueel, en ook niet na goed proeven dus ik vermoed dat deze was vergeten en/of niet meer voorradig was. Ondanks het bovenstaande was het toch een smakelijk gerechtje.

De ietwat ongeïnteresseerde meneer van de bediening kon de pret niet drukken want we zaten lekker buiten en de wijn smaakte ons prima.

Al met al een mooi stekje waar je gewoon heerlijk een wijntje kan drinken op mooie warme dagen en ook een normaal hapje kan eten. Niet hoogstaand maar wel smakelijk.
pjvanl .
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2016
Voor de verandering kozen we De Schelvenaer uit voor een diner met onze Duitse vrienden. Dat bleek een aangename verrassing. De avond bood een sublieme gelegenheid om op het terras aan bij het haventje te genieten van het uitzicht en van het zomerweer. Maar ook het 3-gangenmenu (€ 25) bleek een uitstekende keuze voor een uiterst betaalbaar avondje uit. Met een pastrami salade als voorgerecht, kabeljauw (heerlijk op smaak) op een bedje van zeekraal en een verrukkelijk ijsdessert als toetje zit je daar de hele avond te genieten. Een aanrader dus!
moetie92 .
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2016
Wij zijn fan van de Schelvenaer! We komen hier een paar keer per jaar en hebben ook onze bruiloft hier gevierd. Het is een schitterende molen, sfeervol ingericht, een mooi terras aan de ijssel, zeer vriendelijk personeel en heerlijk eten. Het is elke keer weer genieten! De porties zijn niet zo klein als sommige mensen denken/vinden. Na 3 gangen is ons buikje echt goed gevuld! Prijs/kwaliteit is uitstekend.
jandenhaan34 .
  • Datum van je bezoek: 18 apr. 2016
prachtige zaak, mooie ronde tafels en een knusse openhaard,
helaas erg rustig deze avond. maar we komen niet om mensen te kijken, we komen om te eten.

collega de bisque en ik de carpaccio, beide oke, lekker maar niet heel bijzonder. hoofdgerecht een duo van kalf en een zeetong, zeetong is een flinke jongen en is goed gebakken en komt mooi van de graat, het wangetje van het kalf is prima en lekker zacht, de medaillon hadden we onze twijfels over of dit echt wel kalfs was, t leek ons echt een biefstuk had namelijk geen kleur van kalfsvlees, jammer, kok beweerde namelijk van wel.

dessert was citrus terrine met zoethout en een kaasplank, beide prima,

locatie is echt super, lijkt me heerlijk dalijk in de zomer op dit terras, t eten is redelijk aan de prijs en opzich prima maar niet echt heel bijzonder, wellicht komen we nog eens terug als e in de buurt zijn
Mieke L.
  • Datum van je bezoek: 16 dec. 2015
Wij komen hier zeer vaak, prive en met groep collega's .altijd erg tevreden over organisatie , gastvrijheid en natuurlijk het eten . Ook toen de kinderen klein waren altijd meer dan welkom gevoeld. In de zomer is het heerlijk om op het terras te zitten. Je kunt het zo uitgebreid maken als je wilt ,ook alleen eenhoofdgerecht is al genieten.
Bea010 L.
  • Datum van je bezoek: 30 sep. 2015
we hebben goed gegeten. Prijs/kwaliteit was zeker in orde. Gratis mandje vers brood met boter en grof zout. Beiden verschillend voorgerecht, eendenborst en carpaccio. Goed op smaak. Hoofdgerecht, varkenshaas met eekhoorntjesbrood en ribeye. Geserveerd met frites. Vervolgens kopje koffie met klein snoeperijtje erbij voor 81 euro is keurig netjes. er was echter 1 heel groot minpunt. De binnendeur ging steeds open, gasten die gingen roken hielden deze deur open, en vaak ook de buitendeur. Het gevolg was dat de sowieso koude molen wel heel erg koud werd. Jammer! Bediening was vriendelijk,
reijp001 .
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2015
Heerlijk bereid menu gegeten. Bediening was vriendelijk, maar afstandelijk. Mooie locatie, waar je in de zomer ook lekker buiten kunt eten.
molenzicht .
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2015
Wij aten hier met een groep van 10 personen. Vanwege het mooie weer dronken we vooraf wat op het terras. Vlotte bediening en goede wijn en andere verfrissingen. Wij kozen hier uit het keuzemenu.
Het terras ligt fantastisch aan de IJssel, alleen oogde het nogal kaaltjes: alleen grijze tafels en stoelen, een paar potten met fleurige planten zou het een stuk gezelliger maken.
Binnen stond een mooi gedekte tafel voor ons klaar met stokbrood, boter/olijfolie. Dit laatste had wellicht als service ook alvast buiten kunnen worden geserveerd, want meteen na binnenkomst werd het voorgerecht geserveerd .Dit was tonijn of carpaccio, beide heerlijk . Ook de hoofdgerechten kalfs ribeye en heilbot waren lekker. Ook de toetjes waren heerlijk niet zo groot, prima. Ook de vegetarische gerechten waren mooi opgemaakt en lekker.
Als afsluiting nog koffie met boterkoekstukjes en bonbons, de laatste waren wat gewoontjes.
Bediening was prettig. Wij hebben lekker gegeten.
m-i .
  • Datum van je bezoek: 5 mrt. 2015
Op 5 maart met een groep van 12 vrienden gegeten bij de Schelvenaer.
Na een vriendelijke ontvangst hebben we een aperitief gedronken aan de bar in een fraai stuk van deze oude molen.
In het restaurantgedeelte was slechts één tafel bezet. Dat zou ook zo blijven. Op donderdagavond!
Voor onze groep was in een apart zaaltje een grote tafel fraai gedekt.
Er was gekozen voor een viergangenmenu met wijnarrangement. Daar werd direct mee begonnen. Geen amuse of smaakmaker dus. Op tafel stond wel lekker brood met boter en zout.
Eerste gang was een “lasagne” van dunne pakjes kaas met plakjes rundvlees. Zag er fraai uit en smaakte goed. Uitstekende lichte rode wijn er bij.
Als tweede werd een kreeftensoep [soort bisque] geserveerd in een hoog waterglas zonder handgreep. Dat presenteert leuk, maar is onhandig drinken/lepelen. Qua smaak viel het tegen. Geen diepgang.
Daarna was het de beurt aan het hoofdgerecht: Kalfsvlees en gebakken zwezerik. Met een aardappeltaartje [dauphinoise] met geitenkaas. Daarbij een minieme hoeveelheid groente [snijboon?] en champignonsaus. Op tafel kwamen ook grote schalen patat en gebakken aardappels.
Hierbij werd een mooie, stevige Zuid Afrikaanse rode wijn geserveerd.
Helaas was het vlees taai, zat vol zenen en niet weggesneden aderen. De zwezerik was slap en smakeloos.
Dan blijft er van een hoofdgerecht weinig meer over dan aardappel, aardappel, aardappel en champignonsaus. En lekkere wijn.
Als nagerecht een fraai gepresenteerd bord met vele soorten mouse, gelei, pannacotta en meer dingen waar geen ‘bite’ in zit. Hierbij een glas rode Banyuls. Een heerlijke wijn. Jammer dat die niet bij de gepresenteerde nagerecht paste.
Tot slot bracht de vriendelijke bediening ons koffie en friandises. Helaas, die snoepjes leken niet huisgemaakt en kwamen vermoedelijk van de discounter.

Samenvattend: Het hoogtepunt vormde de drie glazen wijn.
Ook de presentatie is [behalve van de soep] prima op orde. Daar is echt over nagedacht.
Jammer dat er te weinig aandacht is voor de kwaliteit van de ingrediënten en voor SMAAK!
En waarom geen groenten? Of waren het ‘vergeten groenten’? Drie keer aardappels: Oef!
Ook moet een betere balans gevonden worden tussen de -wat zo mooi heet- texturen. Een dessert van louter zachte mouse etc doet teveel aan een bejaardenhuis denken.
De rekening van €70 per persoon is voor het gebodene veel te hoog. Daar kun je in de omgeving beter voor eten. Een viergangenmenu voor €42,50 schept verwachtingen. Die werden helaas niet waargemaakt.

De lokatie is prima. Het gebouw is fraai. De bediening is in orde. De wijn uitstekend.
Nu de keuken nog…
aalstein .
  • Datum van je bezoek: 29 sep. 2014
Sinds lange tijd weer eens gegeten in veruit het beste restaurant in Krimpen.
Dat van de die kleine porties geldt voor mensen die gewend zijn te schransen in een restaurant! Wij namen het 3-gangen menu van de chef (met een prachtige kalfsoester) en bijhorend wijn-arrangement. Prima verzorgd , netjes geserveerd voor een fatsoenlijke prijs. Al met al een "degelijk" restaurant.
Marinus H.
  • Datum van je bezoek: 12 apr. 2014
Ben hier met mijn vrouw wezen eten. Was best wel spannend want in krimpen staat de schelvenaer bekent voor de kleine hap en de grote prijs.
Hebben toch besloten om er te gaan eten, en dit is niet tegengevallen.

Hebben voor het verassingsmenu van de chef gekozen, 3 gangen.
Voorgerecht was mooi opgemaakt. Asperges met zalm prima combi.
Hoofdgerecht was ook heel mooi gepresenteerd en smaakte ook goed en het was best wel veel. Lams en kalfsvlees ook erg lekker.
Dessert was wel het mooist opgemaakt en werd gebracht door de kok zelf of alles naar wens was geweest. 5 zoete lekkernijen wisselde elkaar af.

Kortom zeker de mooiste waar als je is goed uit eten wil.
J.W. W.
  • Datum van je bezoek: 16 nov. 2013
Onverwacht even wezen eten bij De Schelvenaer. Het is ons goed bevallen en derhalve voor herhaling vatbaar.

Gekozen voor het - relatief goedkope - herfstmenu: een salade met lauwwarme kipfilet en paddenstoelen als voorgerecht, wildpeper met stamppot als hoofdgerecht en apple crumble met vanille ijs als dessert, afgesloten met een kopje koffie.

Alle gerechten waren op smakelijke wijze bereid en werden op gepast tempo uitgeserveerd. De bediening was adequaat en vriendelijk. De ambiance en de sfeer in het - niet geheel gevulde - restaurant was gezellig, mede door de plaats van onze tafel met zicht op de open haard.

De wijnkaart biedt voor elk wat wils. Onze keuze was dit keer een Zuid-Afrikaanse Shiraz 2009 (Zandvliet Limited Release). Een aanrader bij wildgerechten.

Aandachtspunt is de prijs voor een halve liter water: euro 3,50...

Niettemin zullen wij zeker nog een keer bij De Schelvenaer gaan eten.