De Saffraan

Kleine Koppel 3 3812 PG Amersfoort Nederland Kaart

Over restaurant De Saffraan

Culinair wonder

Je vindt dit restaurant in een honderd jaar oude klipper net buiten het centrum van Amersfoort. In de sfeervolle Eemhaven ervaar je de liefde die Kars van Wechem en Monique Korteschiel voor het vak hebben. Proef de passie, levenslust en creativiteit van De Saffraan, sinds 2009 in het bezit van een Michelinster.

Meer informatie over restaurant De Saffraan

Tineke H. Gastronoom (56 recensies) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2016
Dianne.smit . 1e beoordeling (1 recensie) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2016
We hebben heerlijk buiten gezeten, op het dek. De bediening was zeer vriendelijk en mooi op tempo. We hebben genoten van een 3 gangen verrassingsmenu met 2 amuses.
Confuscius . Gastronoom (15 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 31 aug. 2016
Normaal zouden we het niet overwegen om bij De Saffraan te gaan eten vanwege de exclusiviteit en de navenante prijzen. Nu was er wel een mogelijkheid, vanwege de AH actie. De ontvangst was vriendelijk, doch zakelijk, het was een aangename avond en dus konden we op het dek plaatsnemen en wel op de voorplecht, niet op het achterschip, blijkbaar voor andere gasten bedoeld. We kozen voor een witte wijn, er werd niet gevraagd of we voorkeur hadden en bij het brengen moest ik toch even vragen wat we nu gekregen hadden. Chileens, Chardonnay, oké. Partner had een koel glas, ikzelf een glas uit een nieuwe fles, maar toch nog net koel genoeg. Een keuzemenu is er niet: iedereen krijgt de verrassing van de chef. Wel wordt vooraf gevraagd of alles geserveerd mag worden. Vervolgens verschijnen, na een mini-ijsje en een amuse, binnen redelijk tijdsbestek 3 gangen. Ik zal uitvoerige beschrijvingen achterwege laten en volstaan met korte aanduidingen: een kalfstartaartje, schelvis en een soort pannenkoekje belegd met meerdere, zoete fantasieën. Over de smaak kunnen we kort zijn, alles smaakt uitstekend. Opvallend was de omgevingsruis, er gebeurde van alles in de haven: luid pratende hangjongeren, een motoragent op jacht naar scooters, kajakvaarders in de Eem en, wonderlijk ook, drie zwemmende personen. Wij vonden het niet erg hinderlijk, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommigen teveel is. De bediening, bestaande uit 2 dames, verwonderde ons ook: de een was moeilijk te verstaan, de ander zei nauwelijks iets en leek heel druk te zijn met van alles en nog wat. Bij de ene tafel werd gevraagd of het smaakte, bij ons dan weer nauwelijks. Vóór het nagerecht wordt nog gevraagd of we prijs stellen op een kaasplankje. Als we vragen of dat bij het arrangement zit wordt glimlachend gezegd dat dat niet het geval is. Tja. Al met al hebben we heerlijk gegeten in een bijzonder entourage, maar van een sterrenrestaurant hadden we, in totaal, toch meer verwacht. Een fles bruiswater van 5€ lijkt me zelfs voor een sterrenrestaurant wat over the top. Ook zijn er restaurants, zonder ster, waar het aanmerkelijk beter gaat, dus ik denk niet dat we daar nog eens terugkomen.
Norbert N. Bourgondiër (4 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 31 aug. 2016
Een goed diner bestaat uit drie 'ingrediënten', lekker eten, goed gezelschap en goede service. De volgorde van die hangt af van persoonlijke voorkeuren. De Saffraan verloor zijn Michelin-ster een paar jaar geleden. Als ik een Michelin-inspecteur was geweest, geef ik de ster dan terug? Laten we beginnen met het eten. Als je houdt van een eenvoudige, eerlijke, pure stijl van koken, dan eet je bij De Safraan zonder meer erg lekker. Ons voorgerecht, een tartaar van kalfsvlees was uitstekend. De smaak van het vlees was vol, maar gebalanceerd met de andere smaakmakers die aan het gerecht toegevoegd waren. De bijpassende wijn was, een volle witte, was een prima match. Het hoofdgerecht, we hadden een drie-gangen menu, was schelvis met een Aziatische stijl saus. Schelvis is een goedkope vis, maar deze combinatie was absoluut prachtig. Vers, lekker, eenvoudig en heerlijk. En weer een bijpassende wijn, een droge Riesling, die geweldig goed past. Het dessert was het meest kleurrijke element van onze maaltijd, een soort kleine caramel-room 'pannenkoek', met veel verschillende kleine vormen en smaken erop. Zoet en zout, een feest voor het oog en de smaakpapillen, gewoon heerlijk! En ook hierbij, een uitstekende bijpassende wijn, van Muscat met bubbels. Dus, terug naar de Michelin-ster? Nou, als je hun menu vergelijken met restaurants die hun ster nog wel hebben, dan ontbreekt er iets. Allereerst de prijzen. De Saffraan serveert een 5-gangen menu voor € 69 en een 7-gangen menu voor € 85. Dat is een gemiddelde van ongeveer € 13 per gerecht. We boekten een 'special', via een AH-actie, waarbij het tweede 3-gangen menu gratis was. Dus we verwachten circa € 40 te betalen voor het eten. In plaats daarvan moesten we € 60 voor een 3-gangen diner betalen! Ik ken een 2-sterren Michelin restaurant dat goedkoper is! De tweede gast betaalde 50% van het menu en kreeg het zeker niet gratis. Wat mij betreft is dit een ietwat oneigenlijke manier om met de actie klanten te lokken en ze dan toch bijna het volle pond te laten betalen. En nee, in vergelijking met de restaurants die hun Michelin-ster nog wel hebben missen ze toch net dat beetje creativiteit, zijn ze gewoon net niet zo speciaal genoeg, ook al hebben we van de gerechten op zich en de bijpassende wijnen erg genoten. Maar meer nog dan het eten zit het verschil in de service. Toegegeven, het was vol huis, eigenlijk vol ‘dek’, want De Saffraan zit in een boot en we konden buiten te eten (ik adviseer je trouwens om binnen te eten. Daar is het echt veel sfeervoller. Mooie inrichting!). Er waren twee vrouwen ons bedienden. De eerste, de eigenaresse, had het in zich om echt contact te maken en je een gevoel te geven dat je in een speciaal restaurant zit. Echter, ze was te druk met het organiseren van alles. Ze is waarschijnlijk beter als er minder gasten zijn en meer personeel (ik las op hun site dat ze dringend op zoek zijn naar goed personeel). De tweede dame die ons bediende maakte helemaal geen echt contact. Bij haar kregen we het gevoel in een bejaardentehuis te zitten, waar het eten op tafel wordt gezet en de verpleegkundige weer snel naar de volgende gaat om haar hele lijst af te werken. Geen persoonlijk contact, geen kort praatje, geen vragen, geen glimlach. Dat past echt niet bij een restaurant op dit niveau en al helemaal niet bij alle mooie woorden op hun site en in de folder die we na afloop meekregen. Op de reservering had ik aangekondigd dat het mijn eerste keer in dit restaurant was en dat ik erg benieuwd was naar dit restaurant. Het was een voorzet voor een persoonlijk welkom, maar dat werd niet opgepikt. Dus, qua gastvrijheid is er bij De Saffraan nog een hoop te verbeteren. Kom ik terug? Nou, ik heb een goede vriend en we zijn voortdurend op zoek naar nieuwe restaurants om van de combinatie heerlijk eten en goede gesprekken te genieten. Ik hoopte dat ik hem kon verrassen met dit restaurant en hoewel er veel goed is aan De Saffraan, is het vooral de combinatie van te duur, niet erg creatief en bepaald geen warme service die mij belet hem daar uitnodigend. En hoe zit het met het derde 'ingrediënt', mijn gezelschap? Nou, ik was er met mijn lieve vrouw Marja. Hoe ouder we worden, hoe verliefder we zijn, dus dat zat bepaald wel goed.
Henny.de.lint . 1e beoordeling (1 recensie) 6,8 /10
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2016
De ene helft van de bediening was attent en aardig, de andere helft bij het onvriendelijke af. Waarom kan er geen water per glas worden besteld?
Het eten is op zich prima, echter weinig verrassend.
We vonden het heel leuk om een keer te eten bij De Saffraan, en we hadden dankzij de AH spaaractie korting. Het volle pond was het ons niet waard geweest.
SophieEH . Fijnproever (5 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
Via een Groupon deal voor 2 personen een 7-gangen verrassingsmenu + 3 amuses gekocht.
Met het heerlijke weer zaten we op het dek aan de waterkant, een hele mooie locatie met uitzicht op de koppelpoort van Amersfoort en hier hebben we ruim 4 uur genoten van heerlijk eten. De sfeer evenals de bediening is heel goed.

Het was een bijzondere ervaring met heerlijke gerechtjes. Veel van de onderdelen die je niet snel ergens zal eten, gerechtjes vaak bestaande uit veel onderdelen in een prachtige opmaak.
De porties waren klein (zoals je verwacht bij gastronomisch koken) en ondanks dat we vrij grote eters zijn gingen we zeer voldaan naar huis.

Voor 3,50 euro p.p. een waterarrangement waarbij de hele avond je glas wordt bijgevuld is een prima middenweg tussen gratis kraanwater en moeten betalen per fles. Kleine opmerking: als afsluiter een koffie besteld wat ook een arrangement bleek met nog wat nougat, bon bons etc erbij (wat je in de prijs terugzag). Bij het bestellen van de koffie zou gevraagd kunnen worden of je wel of geen arrangement erbij wenst.

Mieke.jongbloed . 1e beoordeling (1 recensie) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
Op de warmste avond van het jaar zaten wij op het dek van de Saffraan. We hebben genoten van een warme zomeravond van 7.00 tot bijna 11.00 uur. We kozen een 5-gangen menu met alleen vis. Alle gerechten waren heel subtiel van smaak. Tussen de gangen door genoten we van de omgeving en het stadsgezicht. De bediening was perfect. Onze eerste ervaring met De Saffraan was heel goed. We komen zeker terug.
Ygs Y. Gastronoom (22 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
Gisteren het 7 gangen menu + 3 amuses genoten met vrienden. Heerlijk op het dek gegeten. Je waant je echt in het buitenland. Wij hadden o.a. de tonijn, de kwartel, kalfsbil tartaar. De smaken waren prima. Porties net iets te klein om met een volledig voldaan gevoel naar huis te gaan. Gelukkig hadden we het het dessert ingeruild voor het kaasplankje. Zeker goed genoeg om terug te komen.
Hillieheres . 1e beoordeling (1 recensie) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 24 aug. 2016
Een perfecte entourage voor een lekkere maaltijd op een warme zomeravond. Als amuse werden we getrakteerd op een pittig mini ijsje daarna een amuse rolletje gevuld met een lekkere pasta bereid van uien en vervolgens een stuk volgde lekker brood en als voorgerecht een kalfstartaartje. Het hoofdgerecht was de lekkerste (gestoomd of gekookt) schelvis die ik ooit op mijn bord heb gehad. Met recht een klassieker van de kok. Ook het nagerecht met o.a. rozenijs was eveneens om vingers en duimen van af te likken. De bediening was correct, vriendelijk en attent. Het was dus voor ons een heerlijk avondje uit en de Michelinster hebben ze echt niet voor niets gekregen. Een klein minpuntje; het restaurant is gevestigd op een klipper die aan de kade ligt. Op die kade staat een lange bank met rumoerige, overjarige hangjongeren. Het zo 100% perfect geweest zijn en van mij mogen ze dan een tweede ster als die bank een paar honderd meter verderop geplaatst zou kunnen worden.
Fijnproeve R. Gastronoom (35 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 24 aug. 2016
"7-gangen verrassingsmenu met 3 amuses"
We hebben gezien de extreme buitentemperatuur van 30+ buiten op het dek van de boot aan de erg rumoerige kade gereserveerd. Tafel in de zon, wat gehaaste nette bediening. De gerechtjes zijn extreem klein bemeten, stukje vis, plakje vlees met weinig garnituur, de smaken zijn overigens prima, maar aan het einde van de avond hadden 2 van ons niet echt het gevoel wat in de maag te hebben en dat komt niet vaak voor. Een van ons had ook nog een kaasplank genuttigd die wel wat extra vulling gaf, maar zonder dit ben ik met een wat katterig gevoel huiswaarts gekeerd. En dan was dit nog bijna voor de helft van de "normale prijs"! De witte huiswijn is goed maar wat uw recensent betreft blijft het bezoek aan De Saffraan bij deze ene keer.
Hellenva . Bourgondiër (3 recensies) 5,8 /10
  • Datum van je bezoek: 23 aug. 2016
Wij hadden het AH menu, toen wij wijn advies vroegen was het antwoord" wij hebben zoveel wijnen kijkt u maar zelf". Dit getuigd niet van vakmanschap. Ook was een karaf kraanwater niet mogelijk, terwijl ons aperitief champagne was en wij een fles wijn bestelde. De gerechten waren vakkundig bereid, alhoewel voor kalfstartaar de bil niet meest geëigende stuk vlees is. Het brood waar wij om vroegen bij het voorgerecht kwam zeer laat. Ook de saus bij het hoofdgerecht, schelvis, werd te laat uitgeserveerd. Al bij al een zeer prijzig menu met relatief goedkope ingrediënten. De kleine porties maakte ook niet veel goed, in de ruim twee en een half uur die men nodig had om dit menu uit te serveren.
Ik was meer gewend hier van vorige bezoeken een aantal jaren geleden. Hopelijk is dit een eenmalig iets gewesten het kader van de AH actie.
Shakuntala S. 1e beoordeling (1 recensie) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 19 aug. 2016
De lokatie van dit restaurant is zo gezellig. Ondanks dat wij hebben geluncht was het romantisch. Op het dek van een boot bij mooi weer in een drukke haven zitten (er was ook een festival in de haven) Het eten was ook heerlijk. Ik kreeg schelvisfilet met een cocos sausje. De cocos was niet overheersend dus dat was lekker.
Liesbeth- . Bourgondiër (4 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2016
We hebben woensdag met de AH-bon bij De Saffraan gegeten.
Het driegangenmenu met twee amuses was zonder meer voortreffelijk.
Verfijnde smaken, gewaagde combinaties en alles mooi gepresenteerd.
Beiden hebben we genoten. De een had vlees en vis, de ander vegetarisch.
Mooie wijnen als begeleiding bij de gerechten.
Wij komen zeker nog een keer terug!

Paulcornelissen . Fijnproever (6 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 16 aug. 2016
Gisterenavond voor het eerst bij De Saffraan gegegeten. Ondanks de wind toch heerlijk in de zon het eerste drankje aan dek gedronken. Prachtige plek zo in de haven. Omdat we niet zoveel trek hadden, en de kilo's naar beneden moeten, besloten we de favoriete keuze, 7 kleine gerechtjes die voortkomen uit de klassiekers van 2007 etc., uit te stellen tot een volgende keer.
In het ruim ingerichte ruim van de klipper, genoten we van onze twee heerlijke amuses.
Het voorgerecht was sashimi tonijn met limoenblad en coriander, werkelijk heerlijk van smaak en boterzacht. Als hoofdgerecht kozen we voor: gebakken tarbot met bloemkool, dragon en krentjes met beurre noisette die er goed bij paste. De bloemkool was in verschillende lekkere varianten klaargemaakt. De krentjes gaven het een verrassende zoete toevoeging. Kortom heerlijk gegeten en voor herhaling genoteerd.
Greetfransen . Bourgondiër (4 recensies) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 16 aug. 2016
Het eten was echt fantastisch. Veel verschillende, heerlijke en bijzondere smaken.
Kleine opmerking: wat ons betreft mag één gerecht, het vlees-of gevogeltegerecht, iets groter zijn. De prijs/prestatieverhouding klopte, maar het bobarrangement van € 5,- per glas vonden wij aan de hoge kant.
Gerdy H. Fijnproever (8 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2016
Heerlijk gegeten! 7 gangen diner nog uitgebreid met kaas (heerlijke kaas). Elk gerecht een feestje. Ideetje: wij eten liever kaas én zoet en zouden dan een tussengerechtje best kunnen missen:)
Eerste amuse was komkommer-gemberijs, daar had ik wel een heel nagerecht van gewild. zalig. Heel simpel en daarom juist zo lekker. Dat was sowieso vaak: gen 30 smaken op een bord maar simpel waardoor je echt kon genieten van die specifieke smaak.
Heerlijke wijnen bij de spijzen, twee die niet zo naar smaak waren maar de rest was fantastisch.

Minpuntje omdat we geen kraanwater konden bestellen.
Heerlijk buiten op het terras gegeten, met gezellige loungemuziek van een stel hangjongeren aan de kade. Er gebeurt van alles en dat is echt geweldig om van bovenaf naar te kijken.

rekening was 215,- voor 8 gangen (via Heerlijk menu) en één wijnarrangement. En dus heel veel water.

Ook leuk: het pepermuntje bij de rekening is zelfgemaakt
Mirandageise . 1e beoordeling (1 recensie) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
Heerlijk gegeten, mooie gerechten met heerlijke smaakcombinaties en daarbij een perfect passend wijnarrangement. Het was erg warm dus kregen een gezellig tafeltje op het dek, met uitzicht op de haven.
Geniet_je . Gastronoom (28 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
Job V. Gastronoom (61 recensies) 9,5 /10
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2016
Als of je in St. Tropez zit! Een verrukkelijke 3-gangen lunch met bijpssende wijnen en talloze amuses. Het blijft gewoon goed toeven op restaurantschip de Saffraan. Gegeten aan dek met een prachtig uitzicht op de Amersfoortse Koppelpoort. De bediening geeft je het gevoel, dat ze alleen voor jou zijn en het eten:ik ga het niet eens meer benoemen want het is allemaal perfect.