De Saffraan

Kleine Koppel 3 3812 PG Amersfoort Nederland Kaart

Over het restaurant De Saffraan

Culinair wonder

Je vindt dit restaurant in een honderd jaar oude klipper net buiten het centrum van Amersfoort. In de sfeervolle Eemhaven ervaar je de liefde die Kars van Wechem en Monique Korteschiel voor het vak hebben. Proef de passie, levenslust en creativiteit van De Saffraan, sinds 2009 in het bezit van een Michelinster.

Meer informatie over restaurant De Saffraan

• Af te huren , Per boot te bereiken , Terras
Jose M.
  • Datum van je bezoek: 23 mei 2017
Zeer persoonlijke service, heerlijke gerechten met een geweldige bijzondere smaak. Inrichting erg smaakvol. Komen hier zeker weer terug!
Harry S.
  • Datum van je bezoek: 18 mei 2017
Wederom hier heerlijk gegeten. Alle gerechten waren voortreffelijk en gingen vergezeld van een goed glas wijn. Dit JRE-restaurant dient zo snel mogelijk de verloren ster terug te krijgen!
niekark .
  • Datum van je bezoek: 27 apr. 2017
"French cuisine with a touch of Asia," zou ik het repertoire als omschrijving willen geven. De amuses als opmaat waren al veelbelovend, en het zevengangenmenu ging daarna crescendo verder met een prachtige symfonie van gerechten, de combinatie van de zalm en de daarbij geschonken wijn was subliem, net als de kwartel met gadogado, de lamsnek en de afsluitende zeer bijzondere dessertcombinatie van een fruitcompositie rondom zure appel en een samenspel van smaken rondom chocolade. Allemaal originele creaties, grote klasse! De bediening is zeer vriendelijk en attent, op decente wijze. Bijzonder is ook de locatie: een van buiten betrekkelijk onooglijke schuit aan een kade midden in Amersfoort is van binnen omgetoverd tot een intieme en sfeervolle ruimte waarin men in alle rust kan genieten van fabuleuze gastronomie. Ongemerkt hebben we ruim vier uur aan tafel gezeten en een prachtige avond gehad. De Saffraan is een ontdekkingsreis naar nieuwe oevers voor liefhebbers van de goede keuken!
Mireille H.
  • Datum van je bezoek: 21 mrt. 2017
Jong team, goede wijn keuze en een mooi gebalanceerd menu. Verrassende locatie en mooie inrichting.
Marco J.
  • Datum van je bezoek: 24 feb. 2017
Vanavond eindelijk een tafeltje geboekt bij de saffraan. Van buiten zou je niet zeggen dat het er binnen zo knus, strak maar toch sfeervol uitziet. Wij hadden een 7 gangen menu. En al gauw volgde er wat amuses. Ijsje van Thaise curry fris en lekker. Daarna een tijgersoes met een vulling van kaas. Goed op smaak. Vervolgens een cilinder met crème van sjalot. Heel erg uitgesproken en je moet er van houden ik vond het wel erg lekker. Als laatste een merengue met aceto en rode biet. Verfrissend en goed. Al snel volgde het eerste gerecht tartaar, met paddenstoel en mierikswortel. Mooie smaken, krokantjes en zuurtjes. Als 2e gang tonijn wat voor mij het beste gerecht van de avond was. Gemarineerd met structuren van koriander en komkommer. Heerlijke zuurtjes, mooie frisse smaken. Als 3e gang het signatuur gerecht van de chef. Schelvisfilet sous vide gegaard. Een perfect stukje gegaarde schelvis, met een geurige saus. Erg mooi gerecht. Had voor mij alleen iets warmer gemogen. Ons 4e gangetje bestond uit Zalm ook sous vide gegaard met bosui wortel, haring kaviaar en een leuk getourneerd mini peentje. Ook hier miste ik wat warmte, en er zat helaas wat zand in het uiteinde van het worteltje wat toch afbreuk deed aan het geheel. Vervolgens ons 5e gerecht: kwartel met gado gado. Een goed gebakken borstje met structuren van wortel, pinda en pistache . Erg vlakke smaken en weinig spanning, had hier liever een mooie frisse jus bij gewild. Het hoofdgerecht was runder Bavette en dat vond ik persoonlijk het minste gerecht van de avond. Een zeer klein tevens strak afgesneden Bavette met een crème, 2 chinoise gesneden snijbonen, 2 halve uitjes en een bietenjus die erg vlak was. Hierin miste ik een krokantje..of een klein aardappel garnituurtje om het geheel iets aan te vullen. Als dessert kregen wij structuren van karamel, framboos, chocolade en rozen. Erg fijne knapperige merengues, fris ijs en leuke moderne techniekjes. Koffie met huisgemaakte bonbons toe waren prima! Kortom; prima gegeten. Helaas waren alle gerechten niet zo top als het 2e gangetje.. en dat zou wel zo moeten zijn als ze de ster terug willlen krijgen. Bediening was uitermate attent, verzorgd en vriendelijk. We hebben een fijne avond gehad.
MargreetK .
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2017
Na een tijdje niet meer bij de Saffraan te zijn geweest, nu weer een reservering gemaakt.
Wij waren altijd enorm te spreken over de Saffraan, maar helaas na ons laatste bezoek enorm teleur gesteld.
De ober aan tafel had weinig tijd en was erg gehaast, we hebben over de avond heen vele malen moeten vragen of er nog wat water ingeschonken kon worden.
We hadden gekozen voor het verrassingsmenu, met de mededeling graag vegetarisch te eten, met in een enkel gerecht ook vis. Helaas hebben we alleen maar vis gehad en geen enkel vegetarisch gerecht. Na dit aan te hebben gegeven zouden ze dit checken in de keuken, maar hier is niet meer op terug gekomen. We hebben prima gegeten, maar niet wat wij er van gehoopt hadden.
De toiletten waren erg rommelig en hadden zeker wat frisser mogen zijn.
De ambiance blijft prachtig en de ligging is perfect. Wij gaan intussen toch liever na een ander restaurant en dit terwijl wij eerder zo enthousiast waren over de Saffraan.
Dustin D.
  • Datum van je bezoek: 8 feb. 2017
Het restaurant bevindt zich in een oude boot, die vanbinnen er prachtig uit ziet: mooie mix van zachte, luxe sferen en originele patrijspoorten. Een aangename, rustige atmosfeer, en ondanks het gebrek aan ramen voelt het niet bedompt of benauwd.
Bediening is aangenaam en professioneel, al ligt het tempo erg hoog en hadden wij het gevoel erg gepushed te worden om maar extra uitgaven te doen: aperitief, kaasplankje, water, wijnen... het voelde alsof ze echt graag willen dat je je portemonnee omkeert.

Je kunt merken dat dit restaurant vroeger een Michelin ster heeft gehad: de presentatie van de gerechten is erg mooi, elegant servies, perfect gepoetst bestek en opgewreven wijnglazen.

De eerste amuse was spectaculair: een ijsje van Thaise curry, wat veel goeds beloofde voor de rest. Een mooi uitgewerkt gerechtje van krokante sjalot, gepresenteerd op een schaal verse sjalotjes. Daarna een wat flauw kaassoesje. Het Oosterse thema kwam terug in een van de Klassiekers, en meteen een van mijn favoriete gerechten van deze avond: schelvis met een saus van koks en sereh. Heerlijke geuren!

Helaas viel de rest allemaal net wat tegen. Bijna elke gang was hetzelfde concept: een stukje vlees of vis met een zeer beperkt garnituur en een sausje dat er aan tafel overheen wordt gegoten. De geuren waren fantastisch, maar de smaak was elke keer net wat te voorzichtig.

Als je gewoon mooie gerechten wilt, een goed bereid stuk eiwit met een lekkere saus erbij, dan zit je hier goed. Ik werd echter bij geen enkel gerecht echt weggeblazen, en verwacht wel iets meer dan dit van een restaurant op sterrenniveau. Ondanks de beschrijving hier op de website, heeft de Saffraan geen Michelin ster meer in 2017, en ik begrijp dat volledig; helaas is hun prijs nog wel op dat niveau, ik vind 85 euro voor 7 gangen in Amersfoort heel erg aan de prijs voor wat je krijgt.

Ik heb prima gegeten en zou het geen straf vinden om hier weer te eten; maar als ik mag kiezen, ga ik liever naar een restaurant dat meer originaliteit in de gerechten weet te verwerken. Als je met lastige eters bent, is de Saffraan wel een veilige keuze, maar waar voor je geld krijg je hier in mijn beleving helaas niet.
MartinevdP .
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
We aten 8 gangen bij de Saffraan, met bijpassend wijnarrangement. De kwaliteit van de gerechten was uitmuntend, met verrassende smaakexplosies. De uitleg bij bijbehorende wijnen was goed. Vooral de eerste 4 gangen kwamen erg snel na elkaar (direct opeenvolgend) waardoor ik de wijn nog niet op had en de wijn van de volgende gang alweer geschonken werd. Ik had het attenter gevonden als men ons tempo had gevolgd, in plaats van het opleggen van een hoog tempo. Bij decor heb ik 'redelijk' ingevuld, niet omdat het niet goed was, maar omdat ik van een restaurant met een michelinster net wat meer had verwacht. Duidelijke plastic randen die boven plantenbakken uit komen; net even wat minder chique. En de dode plantjes in de plantenbakken die aan de loopbrug hangen; had die dan even vervangen of weggehaald..
Marlous V.
  • Datum van je bezoek: 27 jan. 2017
Sinds de verbouwing was ik hier niet meer geweest. Het ziet er geweldig uit!
Ik was een beetje teleurgesteld over de witte huiswijn: niet erg spannend.
de gerechten zagen er prachtig uit, mooie balans, al had de zwezerik van mij iets hoger op smaak gemogen.
WJPW P.
  • Datum van je bezoek: 27 jan. 2017
Met de AH-actie op vrijdagmiddag een lunchmenu voor 2 bij de Saffraan voor 60 euro. Dat wilden we wel eens proberen. En we waren deze middag niet de enige.

Nette ontvangst, keurige bediening. Had wel iets losser gemogen van ons.

Meteen een originele amuse op tafel: ijs met de smaak van thaise curry in een hoorntje. Daarna nog een creme van pittige kaas in een bolletje en een rolletje met sjalottencreme.

Als voorgerecht een kalfstartaartje. Goed op smaak, licht pittig, met als tegenhanger een saus van piccalilly. Dat smaakt naar meer!

Het hoofdgerecht is fors voor de lunch. Maar erg lekker. Schelvis, ceviche bereiding, met Thaise smaken door kokos en citroengras. De garnituren waren precies goed, met een lekkere bite. De witte huiswijn was er lekker bij.

We kregen de keuze om voor het nagerecht een kaasplankje te kiezen, maar vonden dat wat veel.

Het mooi opgemaakte nagerecht kende verschillende structuren en zoete smaken. Alles bij elkaar iets te zoet.

Afgesloten met koffie en heerlijke (allemaal zelfgemaakte) friandises. Knap dat ze prima alternatieven boden voor iemand met een pinda-allergie. Een mooie afsluiter van een heerlijke middag.
Jooske W.
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2017
Jammer dat je hier, als je geen 5 of 7 gangen verrassingsdiner wilt eten, je a la carte moet eten. We hadden graag een 3 gangendiner gehad . . . ook waren we niet blij met het niet vermelde water-arrangement. Je krijgt als je kiest voor plat water uit open flessen water geschonken, maar moet daar achteraf wel voor betalen. Dit was ons niet verteld. Keuze a la carte is erg beperkt, 2 voorgerechten en 1 zoet- en 1 kaasdessert. Hoofdgerechten keuze uit 3 vis en 2 vleesgerechten.
Ruud H.
  • Datum van je bezoek: 19 jan. 2017
Fantastisch ontvangst in een geweldige ambiance, een boot met een liefdevolle inrichting. Het gangenmenu was een en al verrassing. Liefdevol verzorgd en heerlijk opgedist. Complimenten voor de kok en de geweldige bediening. Kortom, zeker voor herhaling waard. Let op: de prijzen zijn niet goedkoop. Maar het is de moeite waard om dit festijn uit te proberen.
Ruud T.
  • Datum van je bezoek: 14 jan. 2017
Dit is een erg gezellig restaurant (dat het op een boot is maakt het extra leuk) met verrassende gerechten. Wij zijn beide dol op oosters eten - de twists met koriander, citroengras enzovoorts maken ze extra lekker.

Ook de geserveerde wijnen zijn verrassend te noemen - ze waren lekker en we zouden ze zelf niet gekozen hebben.

De bediening is vriendelijk en behoorlijk snel - het is geweldig om te zien hoe zulke jonge mensen (want dat zijn ze allemaal) ons op een ontspannen manier een mooie avond bezorgd hebben.
Ramparichan .
  • Datum van je bezoek: 14 jan. 2017
eten was erg lekker; moesten wel beetje lang wachten na voorgerecht maar wellicht kwam dat door drukte op die dag. leuke locatie en prima aankleding. zeker de moeite waard.
Doortje H.
  • Datum van je bezoek: 13 jan. 2017
prachtige gerechten.
we zijn echt verwend
Egberth S.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2017
Lekker gegeten.Grootste verrassing: zwezerik op het menu.Heerlijk!
Roos L.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2017
We hebben enorm genoten van de heerlijke smaken, echt een verrassende keuken. De locatie is ook heel leuk al vergat je dat je op een oude klipper zat. Dit kwam vooral ook door de inrichting, het marine karakter was nergens meer voelbaar. Verder niets dan lof!
Helen D.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2017
Super mooi restaurant, op een leuke locatie (een boot!). Mooie inrichting, fijne sfeer. Het eten was ook zeker niet vies, wel was ik een beetje teleurgesteld in de afwezigheid van de creativiteit van het team (keuken en bediening). Ik had een speciaal verzoek (vegetarisch, met wijnarrangement, maar met voorkeur voor rode wijn), waar ze in vergelijkbare restaurants altijd heel enthousiast over worden (een leuke uitdaging). Hier werd het wat minder ontvangen. Qua wijn werd er bij 3 gerechten de huiswijn rood aangeboden. Verder qua eten was mijn hoofdgerecht de garnituur van het gerecht van mijn moeder (die wel vlees at), voor mij zat er niks extra's bij. Een beetje jammer dat er zo weinig creativiteit is in een restaurant met zoveel potentie. Voor mij een reden om niet terug te gaan.

Gerechten waren verder wel mooi opgemaakt en service was vlot.
Kristy V.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2017
Ontzettend heerlijk gegeten. Echt een hele belevenis. Echter is de service, bediening etc echt ruk. Met elke gang vrij lang moeten wachten en elke keer het gevoel krijgen dat je wordt vergeten door het personeel. Bij het afruimen van de borden niet eens de vraag: ''Heeft het gesmaakt?''. Nors en chagrijnige bediening.
Jetty H.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2017
Met de AH-actie gegeten bij de Saffraan. De verwachtingen waren hoog gespannen, we hadden ons voorbereid op een culinaire topavond. Tegen die achtergrond: het was verzorgd en lekker eten, goed bereid met uitstekende producten. Maar wat we misten was wat meer creativiteit, misschien meer contrast in textuur en smaken.
We gingen nog voor een extra kaasplankje, dat bracht ons een selectie aan heerlijke Nederlandse kazen. Maar wat een kleine mini-stukjes kaas. Hier vonden we de prijs-kwaliteit verhouding niet helemaal in orde.
Verder: de bediening was goed, het tempo was redelijk en de inrichting mooi strak.