De Saffraan

Kleine Koppel 3 3812 PG Amersfoort Nederland Kaart

Over het restaurant De Saffraan

Culinair wonder

Je vindt dit restaurant in een honderd jaar oude klipper net buiten het centrum van Amersfoort. In de sfeervolle Eemhaven ervaar je de liefde die Kars van Wechem en Monique Korteschiel voor het vak hebben. Proef de passie, levenslust en creativiteit van De Saffraan, sinds 2009 in het bezit van een Michelinster.

Meer informatie over restaurant De Saffraan

• Af te huren , Per boot te bereiken , Terras
Ruud T.
  • Datum van je bezoek: 14 jan. 2017
Dit is een erg gezellig restaurant (dat het op een boot is maakt het extra leuk) met verrassende gerechten. Wij zijn beide dol op oosters eten - de twists met koriander, citroengras enzovoorts maken ze extra lekker.

Ook de geserveerde wijnen zijn verrassend te noemen - ze waren lekker en we zouden ze zelf niet gekozen hebben.

De bediening is vriendelijk en behoorlijk snel - het is geweldig om te zien hoe zulke jonge mensen (want dat zijn ze allemaal) ons op een ontspannen manier een mooie avond bezorgd hebben.
Ramparichan .
  • Datum van je bezoek: 14 jan. 2017
Doortje H.
  • Datum van je bezoek: 13 jan. 2017
prachtige gerechten.
we zijn echt verwend
Egberth S.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2017
Lekker gegeten.Grootste verrassing: zwezerik op het menu.Heerlijk!
Roos L.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2017
We hebben enorm genoten van de heerlijke smaken, echt een verrassende keuken. De locatie is ook heel leuk al vergat je dat je op een oude klipper zat. Dit kwam vooral ook door de inrichting, het marine karakter was nergens meer voelbaar. Verder niets dan lof!
Kristy V.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2017
Ontzettend heerlijk gegeten. Echt een hele belevenis. Echter is de service, bediening etc echt ruk. Met elke gang vrij lang moeten wachten en elke keer het gevoel krijgen dat je wordt vergeten door het personeel. Bij het afruimen van de borden niet eens de vraag: ''Heeft het gesmaakt?''. Nors en chagrijnige bediening.
Paxsmo86 D.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2017
Super mooi restaurant, op een leuke locatie (een boot!). Mooie inrichting, fijne sfeer. Het eten was ook zeker niet vies, wel was ik een beetje teleurgesteld in de afwezigheid van de creativiteit van het team (keuken en bediening). Ik had een speciaal verzoek (vegetarisch, met wijnarrangement, maar met voorkeur voor rode wijn), waar ze in vergelijkbare restaurants altijd heel enthousiast over worden (een leuke uitdaging). Hier werd het wat minder ontvangen. Qua wijn werd er bij 3 gerechten de huiswijn rood aangeboden. Verder qua eten was mijn hoofdgerecht de garnituur van het gerecht van mijn moeder (die wel vlees at), voor mij zat er niks extra's bij. Een beetje jammer dat er zo weinig creativiteit is in een restaurant met zoveel potentie. Voor mij een reden om niet terug te gaan.

Gerechten waren verder wel mooi opgemaakt en service was vlot.
Jetty H.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2017
Met de AH-actie gegeten bij de Saffraan. De verwachtingen waren hoog gespannen, we hadden ons voorbereid op een culinaire topavond. Tegen die achtergrond: het was verzorgd en lekker eten, goed bereid met uitstekende producten. Maar wat we misten was wat meer creativiteit, misschien meer contrast in textuur en smaken.
We gingen nog voor een extra kaasplankje, dat bracht ons een selectie aan heerlijke Nederlandse kazen. Maar wat een kleine mini-stukjes kaas. Hier vonden we de prijs-kwaliteit verhouding niet helemaal in orde.
Verder: de bediening was goed, het tempo was redelijk en de inrichting mooi strak.
Christina D.
  • Datum van je bezoek: 24 dec. 2016
Heerlijk gegeten, gerechten die ik nog nooit eerder had gehad. Leuk en lekker om uit te proberen!
Gijsje30 V.
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2016
Dankzij de AH-restaurantactie zaterdag 3 december van een heerlijke lunch genoten bij restaurant de Saffraan.
Nadat we vriendelijk waren ontvangen, werden we naar een leuk (lees: knus) plekje begeleid.
We begonnen met een aperitief dat de naam van het restaurant eer aan deed, aangezien er aan tafel met een pipet wat saffraan aan werd toegevoegd.
Daarna volgden 3 amuses, waarbij de eerste direct al veel indruk maakte: een mini-ijsje van curry, waarbij de kerrie nog even achter in je keel bleef hangen. Dat zo’n klein hapje zo’n smaakexplosie kan veroorzaken! De volgende 2 amuses bleken een lekker kaassoesje en een krokant rolletje gevuld met ook al zo’n smaakvolle sjalottenmousse.
Wanneer ik alle 7 gerechten zou beschrijven, dan zou ik nog wel even bezig zijn, want op elk mooi opgemaakt bord lagen zo veel verschillende elementen met mooi op elkaar afgestemde smaken!
Oké…eentje dan: gebakken roodbaars met structuren van bospeen, gember en haringkuit met saus van wortel (hierbij wilde ik eigenlijk het bord aflikken, maar durfde dat natuurlijk niet…).
Het enige puntje van kritiek is dat ik onvoldoende van de wijn heb kunnen genieten, aangezien deze niet tijdig werd geserveerd. Jammer, want de wijn die ik heb gedronken (twee halve en één heel glas) combineerde mooi met de bijpassende gerechten.
Ik was in totaal toch nog zo’n € 90,00 kwijt en dat is best pittig. Voor mij zal er derhalve niet snel een herhaling in (kunnen) zitten, maar wanneer je bedenkt wat er allemaal nodig is om zulke mooie gerechtjes met verfijnde smaakcombinaties te kunnen serveren, dan is het dat zeker waard.
Het was al met al een gezellige culinaire ervaring in een sfeervol ingericht restaurant aan boord van een 100 jaar oude klipper.
Miesstroomer .
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2016
We hebben genoten van een 8-gangenmenu met heerlijk uitgesproken smaken en uitstraling. De super bijpassende wijnen maakten het tot topcombinaties!
Ruud V.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2016
Een zeer goed restaurant met erg goed eten en ontzettend vriendelijke en kundige gastheer en gastvrouw. Wij hebben een ontzettend leuke avond gehad met heerlijk eten en goede bijpassende wijnen.
medv .
  • Datum van je bezoek: 16 nov. 2016
Fantastisch eten, redelijke porties. Normale prijs was 60 euro voor 3-gangen menu. Dat is best aan de prijs. Maargoed, je zag dat er heel veel aandacht en tijd aan de gerechtjes is besteed. Toetje was een kunstwerk.
moderator .
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Een erg leuke en verrassend mooi ingerichte plek: op een boot in de Amersfoortse haven. Heerlijk eten dat ook prachtig geserveerd werd, maar wel schoonheidsfoutjes: de gekozen fles wijn van de kaart was niet op voorraad, het schelvis visgerecht was zeer smakelijk maar niet meer echt warm en op de waarschijnlijk al meerdere keren gebruikte papieren omslag van de rekening zaten vlekken. Als jullie aan dit soort zaken wat doen, komt de Michelin-ster wel weer terug.
sthooft .
  • Datum van je bezoek: 9 nov. 2016
Hele mooie locatie, op een boot, in een leuke omgeving. Hele leuke bijzondere gerechtjes. Met AH diner bon een selectie van het originele menu (selectie gemaakt door het restaurant) - een mooie afwisseling, niet de goedkoopste of gemakkelijkste uitgekozen gelukkig. Bediening nogal apart - in eerste instantie mochten we geen 2e broodje uit het mandje want die waren precies geteld voor het aanwezige aantal gasten....... Afijn, dat vond hij zelf ook wel gek klinken (na enige opmerkingen in die richting), dus alsnog een extra broodje. Nog een aantal van die kleine dingetjes.. Afijn, wel hele leuke avond gehad, en aangeraden aan anderen.
janet5153 .
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2016
Voor een restaurant met een Michelinster vond ik het eten iets tegenvallen. Als voorgerecht hadden we een tartaar van kalfsvlees, die wat laf van smaak was. Daarna de sous vide gegaarde schelvis, die ook niet heel veel smaak had. Het dessert daarentegen zorgde voor een prettige afsluiting.
We vroegen om plat water, waarop ik een glas water kreeg uit een karaf. Niks mee mee. Daarna kwam de ober terug met een fles water en een wazig verhaal over een waterarrangement en het voordeel van een hele fles. Ik begreep er niets van, maar mijn glas werd weggehaald en ik kreeg nu een hele fles. Dat geeft niet, maar het kwam rommelig en vreemd over. Over het algemeen genomen liet het op mij niet de indruk achter die ik verwacht had.
Jore .
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2016
Wij hebben heerlijk geluncht op een bijzondere locatie: een 100 jarige klipper aan de Eem in Amersfoort.

Het restaurant is ruimer dan buitenaf gedacht, is sfeervol, modern ingericht en gelukkig niet volgepropt met meubilair. De ronde stoelen zijn prachtig en bieden een uitstekend zitcomfort. Door de scheepsraampjes valt weinig daglicht, maar de goede, sfeervolle verlichting doet wonderen, alhoewel het jammer blijft dat de patrijspoorten zo klein en hoog gepositioneerd zijn, waardoor wij in zitpositie niet over het water uit kunnen kijken. De omgeving buiten nodigt namelijk uit om bekeken te worden.

De twee amuses en de eerste (voor)gerechten zijn duidelijk Aziatisch geïnspireerd en verre van gangbaar, wat ons vrolijk maakt. Ze bieden ons diverse mooie, contrasterende smaken, zoals zoet, zuur en ingetogen pittigheid. Later worden de gerechten neutraler, dus minder uitgesproken en meer ‘Frankrijk’. echter de kwaliteit blijft hoogstaand. De gerechten zijn klein qua omvang, maar daar wij in totaliteit 7 gangen te gaan hebben, groot goed. Hadden wij het bij 3 gangen gelaten, dan hadden wij beslist wat meer brood gegeten.

De wijn combineert prima bij de gerechten, maar in deze hoge prijsklasse verwacht ik betere wijnglazen, van kristal en niet van ‘gewoon glas’ met krassen (de krassen zijn goed zichtbaar in het streepje zonlicht). Naarmate de lunch vordert, komt er (iets) beter glaswerk op tafel.

Wij worden vriendelijk en goed bediend door de eigenaresse en haar wat introverte, vriendelijke mannelijke collega (hij praat vrij zacht en is daarom niet altijd goed verstaanbaar).

Na afloop rekenen wij €200 af voor tweemaal een 7-gangen verrassingsmenu met ‘halve wijnglazen’, water, koffie/thee en tip. Dat is veel geld, maar niet teveel voor wat wij hebben gekregen. Zonder korting (AH-restaurantactie) zou de prijs significant hoger zijn; dát zou ons minder positief stemmen.

Tot slot nog even dit (geheel losstaand van deze recensie)... De jongste matroos aan boord, een kleuter die regelmatig luidruchtig van zich laat horen, wordt door ons vriendelijk verzocht voortaan met ouders in een pannenkoekenrestaurant te gaan eten.
Karin O.
  • Datum van je bezoek: 27 okt. 2016
Het was even zoeken naar De Saffraan maar dat was zeker de moeite waard. Leuk kleinschalig restaurant met vlotte jonge mensen aan het roer en in de bediening. Ontzettend creatief met smaken en erg verrassend. De wijn was met zorg uitgezocht en zeer vol van smaak. Een leuke gelegenheid om nog eens terug te komen !
M M.
  • Datum van je bezoek: 19 okt. 2016
Het was weer een feestje om hier te dineren. Verrassende smaakcombinaties en ook de 'simpele onderdelen' waren goed uitgewerkt. Zoals de croissantjes en de botersaus bij de schelvis. Ook het dessert had verrassende smaken. Maar toen mijn tafelgenote opmerkte dat het rozenijs haar toch echt aan een badbruisbal deed denken, was het moeilijk om die combinatie weg te denken :) .
Prettige bediening en fijne ambiance.
Martin G.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2016
Wat een feestje, een bezoek aan de Saffraan. En zeker met de AH restaurant actie. Voor dat aan het eigenlijke menu begonnen wordt enkele prima amuses. De gerechten in het menu zijn niet super groot maar samen met de amuses en de heerlijkheden bij de koffie ook voor de grote eter zoals ik meer dan genoeg. Prima huiswijn, en redelijk geprijsde wijnkaart, en een attente (maar niet opdringerige) bediening. Ook de vegetariër voelde zich zeer welkom. Als we toch een minpuntje moeten noemen: omdat je in een schip zit kun je niet echt naar buiten kijken. Maar dat hadden we er graag voor over.