De Saffraan

Kleine Koppel 3 3812 PG Amersfoort Nederland Kaart

Over restaurant De Saffraan

Culinair wonder

Je vindt dit restaurant in een honderd jaar oude klipper net buiten het centrum van Amersfoort. In de sfeervolle Eemhaven ervaar je de liefde die Kars van Wechem en Monique Korteschiel voor het vak hebben. Proef de passie, levenslust en creativiteit van De Saffraan, sinds 2009 in het bezit van een Michelinster.

Meer informatie over restaurant De Saffraan

• Af te huren , Per boot te bereiken , Terras
Duur
Miesstroomer .
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2016
We hebben genoten van een 8-gangenmenu met heerlijk uitgesproken smaken en uitstraling. De super bijpassende wijnen maakten het tot topcombinaties!
Ruud V.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2016
Een zeer goed restaurant met erg goed eten en ontzettend vriendelijke en kundige gastheer en gastvrouw. Wij hebben een ontzettend leuke avond gehad met heerlijk eten en goede bijpassende wijnen.
Medv .
  • Datum van je bezoek: 16 nov. 2016
Fantastisch eten, redelijke porties. Normale prijs was 60 euro voor 3-gangen menu. Dat is best aan de prijs. Maargoed, je zag dat er heel veel aandacht en tijd aan de gerechtjes is besteed. Toetje was een kunstwerk.
Moderator .
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Een erg leuke en verrassend mooi ingerichte plek: op een boot in de Amersfoortse haven. Heerlijk eten dat ook prachtig geserveerd werd, maar wel schoonheidsfoutjes: de gekozen fles wijn van de kaart was niet op voorraad, het schelvis visgerecht was zeer smakelijk maar niet meer echt warm en op de waarschijnlijk al meerdere keren gebruikte papieren omslag van de rekening zaten vlekken. Als jullie aan dit soort zaken wat doen, komt de Michelin-ster wel weer terug.
Sthooft .
  • Datum van je bezoek: 9 nov. 2016
Hele mooie locatie, op een boot, in een leuke omgeving. Hele leuke bijzondere gerechtjes. Met AH diner bon een selectie van het originele menu (selectie gemaakt door het restaurant) - een mooie afwisseling, niet de goedkoopste of gemakkelijkste uitgekozen gelukkig. Bediening nogal apart - in eerste instantie mochten we geen 2e broodje uit het mandje want die waren precies geteld voor het aanwezige aantal gasten....... Afijn, dat vond hij zelf ook wel gek klinken (na enige opmerkingen in die richting), dus alsnog een extra broodje. Nog een aantal van die kleine dingetjes.. Afijn, wel hele leuke avond gehad, en aangeraden aan anderen.
Janet5153 .
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2016
Voor een restaurant met een Michelinster vond ik het eten iets tegenvallen. Als voorgerecht hadden we een tartaar van kalfsvlees, die wat laf van smaak was. Daarna de sous vide gegaarde schelvis, die ook niet heel veel smaak had. Het dessert daarentegen zorgde voor een prettige afsluiting.
We vroegen om plat water, waarop ik een glas water kreeg uit een karaf. Niks mee mee. Daarna kwam de ober terug met een fles water en een wazig verhaal over een waterarrangement en het voordeel van een hele fles. Ik begreep er niets van, maar mijn glas werd weggehaald en ik kreeg nu een hele fles. Dat geeft niet, maar het kwam rommelig en vreemd over. Over het algemeen genomen liet het op mij niet de indruk achter die ik verwacht had.
Jore .
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2016
Wij hebben heerlijk geluncht op een bijzondere locatie: een 100 jarige klipper aan de Eem in Amersfoort.

Het restaurant is ruimer dan buitenaf gedacht, is sfeervol, modern ingericht en gelukkig niet volgepropt met meubilair. De ronde stoelen zijn prachtig en bieden een uitstekend zitcomfort. Door de scheepsraampjes valt weinig daglicht, maar de goede, sfeervolle verlichting doet wonderen, alhoewel het jammer blijft dat de patrijspoorten zo klein en hoog gepositioneerd zijn, waardoor wij in zitpositie niet over het water uit kunnen kijken. De omgeving buiten nodigt namelijk uit om bekeken te worden.

De twee amuses en de eerste (voor)gerechten zijn duidelijk Aziatisch geïnspireerd en verre van gangbaar, wat ons vrolijk maakt. Ze bieden ons diverse mooie, contrasterende smaken, zoals zoet, zuur en ingetogen pittigheid. Later worden de gerechten neutraler, dus minder uitgesproken en meer ‘Frankrijk’. echter de kwaliteit blijft hoogstaand. De gerechten zijn klein qua omvang, maar daar wij in totaliteit 7 gangen te gaan hebben, groot goed. Hadden wij het bij 3 gangen gelaten, dan hadden wij beslist wat meer brood gegeten.

De wijn combineert prima bij de gerechten, maar in deze hoge prijsklasse verwacht ik betere wijnglazen, van kristal en niet van ‘gewoon glas’ met krassen (de krassen zijn goed zichtbaar in het streepje zonlicht). Naarmate de lunch vordert, komt er (iets) beter glaswerk op tafel.

Wij worden vriendelijk en goed bediend door de eigenaresse en haar wat introverte, vriendelijke mannelijke collega (hij praat vrij zacht en is daarom niet altijd goed verstaanbaar).

Na afloop rekenen wij €200 af voor tweemaal een 7-gangen verrassingsmenu met ‘halve wijnglazen’, water, koffie/thee en tip. Dat is veel geld, maar niet teveel voor wat wij hebben gekregen. Zonder korting (AH-restaurantactie) zou de prijs significant hoger zijn; dát zou ons minder positief stemmen.

Tot slot nog even dit (geheel losstaand van deze recensie)... De jongste matroos aan boord, een kleuter die regelmatig luidruchtig van zich laat horen, wordt door ons vriendelijk verzocht voortaan met ouders in een pannenkoekenrestaurant te gaan eten.
Karin O.
  • Datum van je bezoek: 27 okt. 2016
Het was even zoeken naar De Saffraan maar dat was zeker de moeite waard. Leuk kleinschalig restaurant met vlotte jonge mensen aan het roer en in de bediening. Ontzettend creatief met smaken en erg verrassend. De wijn was met zorg uitgezocht en zeer vol van smaak. Een leuke gelegenheid om nog eens terug te komen !
M M.
  • Datum van je bezoek: 19 okt. 2016
Het was weer een feestje om hier te dineren. Verrassende smaakcombinaties en ook de 'simpele onderdelen' waren goed uitgewerkt. Zoals de croissantjes en de botersaus bij de schelvis. Ook het dessert had verrassende smaken. Maar toen mijn tafelgenote opmerkte dat het rozenijs haar toch echt aan een badbruisbal deed denken, was het moeilijk om die combinatie weg te denken :) .
Prettige bediening en fijne ambiance.
Martin G.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2016
Wat een feestje, een bezoek aan de Saffraan. En zeker met de AH restaurant actie. Voor dat aan het eigenlijke menu begonnen wordt enkele prima amuses. De gerechten in het menu zijn niet super groot maar samen met de amuses en de heerlijkheden bij de koffie ook voor de grote eter zoals ik meer dan genoeg. Prima huiswijn, en redelijk geprijsde wijnkaart, en een attente (maar niet opdringerige) bediening. Ook de vegetariër voelde zich zeer welkom. Als we toch een minpuntje moeten noemen: omdat je in een schip zit kun je niet echt naar buiten kijken. Maar dat hadden we er graag voor over.
Jaap H.
  • Datum van je bezoek: 12 okt. 2016
Met AH-bonnen heerlijk gegeten. Er wordt een driegangen verrassingsmenu aangeboden voor €. 29,50 per persoon. Hier aan voorafgaand kregen wij twee heerlijke amuses. Bij het aperatief werd een heerlijk smakend ijsje aangeboden. De wijnen die werden geschonken pasten uitstekend bij de gerechten. Wij hebben exclusief gedineerd. De Saffraan is een restaurant in het hogere prijssegment en onderscheidt zich ook duidelijk in de geboden kwaliteit; die is meer dan voortreffelijk. We waren aangenaam verrast om via de AH-actie kennis te mogen maken met dit restaurant en we zullen zeker terug komen.
Gert B.
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2016
fantastisch 5 gangen menu. De amuses, het menu en de bonbons bij de thee waren allen subliem. De volgende keer nemen we zeker het 7 gangen menu. Tot snel !
Martin R.
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2016
Via de AH restaurantie actiekaart hadden wij deze locatie uitgekozen. Het eten vonden wij ten opzichte van de prijs te duur. Bediening was niet door ieder personeelslid vriendelijk.
Bonheiden .
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2016
Ons bezoek aan de 100 jarige klipper zullen we niet snel vergeten. We werden vriendelijk onthaalt en namen plaats aan een gezellige ronde tafel. Het diner was super lekker en onze vrienden waren aangenaam verrast van dit avontuur in deze prachtige Stad.
Bonheiden .
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2016
Ons bezoek aan de 100 jarige klipper was een ware belevenis die we niet snel zullen vergeten. We werden vriendelijk onthaalt en namen plaats aan een gezellige ronde tafel. Het kleine ronde raampje was net iets te hoog, zodat we niet naar buiten konden kijken, maar de inrichting was smaakvol en aangenaam. We genoten van een voortreffelijk diner samen met onze vrienden die aangenaam verrast waren. Het is zeker een aanrader voor diegenen die iets speciaals zoeken in deze prachtige Stad Amersfoort.
Roland83 .
  • Datum van je bezoek: 28 sep. 2016
Dit is een uitstekend restaurant om bijvoorbeeld een zakendiner te organiseren in kleine kring. De sfeer in en op de boot is gepast zakelijk, en eigenlijk heel prettig om een maaltijd op dit niveau te eten. Of eigenlijk: om van een 7-gangendiner op dit niveau te genieten :) Van de amuses vooraf tot en met het dessert: elke gang was eigenlijk heel goed. De porties waren niet groot (maar dat kan ook niet met 7 gangen), en stuk voor stuk origineel en goed bereid. Toch miste ik een beetje het topniveau wat bij de prijs van dit menu hoort. Begrijp me niet verkeerd, het niveau is erg hoog, maar ik heb elders toch nog verfijnder gegeten voor dit bedrag. Ik kan het moeilijk beschrijven, maar bijvoorbeeld: vis die uitstekend gegaard is, maar net te weinig gekruid in verhouding tot de garnituur. Daardoor valt de smaak van de vis iets te veel weg. Zonder saai te worden, maar het iets meer in balans mogen zijn. Voor de andere gerechten vond ik dit in mindere mate ook. Heel opvallend was de snelle bediening. Zo snel, dat je de stroom van gerechten soms bijna een beetje wilt remmen, om voldoende tijd tussen de gangen te hebben. We hebben de 7 gangen in 2 uur en 10 minuten opgegeten. Het is aan de lezer om hier een mening over te vormen. Ik vond het niet vervelend, maar bijna ongebruikelijk. Of is de traditie van 3 uur zitten voor 7 gangen gewoon te langzaam?
We hebben gewoon echt een heel goede avond gehad. Dit restaurant serveert eten van hoog niveau, bij een prettige sfeer en een uitstekende bediening.
Lan V.
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2016
Via Groupon van het 7-gangen verrassingsdiner gebruik gemaakt. Het eten is goed bereid, de porties zijn wat klein; het waren meer 7 amusegerechten. (We waren erg blij met het brood. We moesten overigens zelf vragen of we wat extra brood mochten, dit werd niet continue gegeven) Het eten is wel verfijnd en goed op smaak, maar er waren geen bijzondere verrassingen te proeven. Het waterarrangement was wel een fijne aanvulling, dit werd ook de hele avond goed bijgeschonken.

De bediening is vriendelijk en de ambiance is zakelijk, maar prettig.
Tineke H.
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2016
Heerlijke gegeten hier op een zomerse septemberavond op het bovendek van de boot. Prachtige amuses vooraf, maar liefst 4 elk. Een broodje en dan als vegetarisch voorgerecht een mooi opgemaakt bord met avocado, oost-indische kersblaadjes en bloemetjes, tomaatjes, gegrilde zilveruitjes en nog allerlei cremepjes van groentes. Bijzonder. Hij had een tartaar met ook wat groentetjes. Als hoofd een 'bijtring' van bloemkool met groene asperges, en ook weer allerlei andere groentes en cremepjes. Daarnaast nog hele kleine omeletjes met daarin een pittige kaas, die mij bij de laatste hap pas opviel. Gelukkig maar, want deze vond ik niet lekker. Hij een roodbaars bij 45 graden gedurende 5 minuten gegaard, dus nog 'rood' van binnen. Het toetje een variatie aan smaken met bergamot en roos, heel creatief, maar niet aan ons besteed. De wijnen lekker en bijpassend, de bediening attent, bereid om op al onze vragen een antwoord te geven of halen en ook tijd voor een kletspraatje.
Op de uiteindelijke rekening kwam de grootste verrassing : 59,00 voor een 3-gangenmenu. Dat is flink, temeer daar je bij de buren een vergelijkbaar menu kan eten voor minder dan tweederde van de prijs. En dat we dan ook geen karaf kraanwater konden bestellen naast bier en wijn, mogelijk omdat we met de ah-actie waren vinden we niet gepast.
Dianne.smit .
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2016
We hebben heerlijk buiten gezeten, op het dek. De bediening was zeer vriendelijk en mooi op tempo. We hebben genoten van een 3 gangen verrassingsmenu met 2 amuses.
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2016
7 gangen menu was voortreffelijk. Verschillende visgerechten passeerden onze borden. Soms oosters, dan weer klassieker. Kaasplank geheel met Nederlandse kaas. Met liefde geselecteerd. Met mooi weer is het heerlijk toeven op het dek. Vriendelijke bediening, die niets teveel leek. De kok is top.