De Reiger

9,2
Erg gunstig
renske V.
  • Datum van je bezoek: 19 jan. 2013
Vanavond gegeten na een tip van vrienden waar we lekker en betaalbaar konden eten. Ze hadden het over 'bourgondisch eten' en dat we misschien pech hadden omdat het zaterdag was.

Toen we er aankwamen vanuit een andere hoek in de Jordaan, was het restaurantgedeelte inderdaad vol maar we konden aan de bar of een tafeltje in het caf?gedeelte wachten. In de tussentijd kregen we drankjes en bitterballen. De bitterballen werden vergeten door de keuken maar de bediening ging er attent mee om, en was sowieso de hele avond vreselijk aardig. Zoals andere mensen al schreven: on-Amsterdams aardige bediening.

Over het eten ben ik persoonlijk wat minder te spreken. Op tafel stond bij aankomst crostini met tapenade (prima). Mijn vriend nam een carpaccio en spareribs, en ik nam de knolselderijsoep en de skrei met een botersaus. Die carpaccio zou ik persoonlijk nooit besteld hebben omdat carpaccio in Nederland een soort van voorwaarde lijkt te zijn om een restaurant te beginnen/behouden en ik snap volstrekt niet waarom, althans in de vorm waarin het gros van de restaurants het serveert. Dat gold ook voor De Reiger. Saaie carpaccio waarvan het me sterk lijkt als 'ie van de ossenhaas gesneden is.

Vriends hoofdgerecht de spareribs waren 'm al afgeraden door de mannen die naast ons zaten te eten in het caf?gedeelte en dus w?l de kou trotseerden van de constant opengaande deur naar buiten. Maar vriendje gaat alleen op eigen oordeel af en was inderdaad niet zo positief. Het was nogal droog (zelf ook geproefd) en een dubbele rib was zelfs volstrekt verkoold en dus onmogelijk te eten. Eerlijk gezegd snap ik niet dat hun spare ribs beroemd zouden zijn in A'dam, zoals geclaimd wordt op De Reigers website.

Dan mijn gerechten. Ik begon zoals gezegd met een knolselderijsoep en die was echt goddelijk. Het enige jammere was dat de bovenkant van de soep een stuk kouder was dan daaronder wat doet vermoeden dat 'ie, toen 'ie uit de pan geschept, was een tijdje heeft gestaan alvorens geserveerd te worden. Maar de smaak was om over naar huis te schrijven zo lekker.

De skrei kwam met knapperige groentetjes (haricots verts, wortelen, bloemkool en nog iets dat ik vergeten ben) en kleine aardappeltjes. Dit alles in een zachte botersaus. Het was allemaal nogal subtiel van smaak, tegen te subtiel aan, zeker als je het vergelijkt met de uitgesproken smaak van de soep die ik daarvoor had, maar er was weinig op aan te merken, en niet te veel en niet te weinig.

Hoewel ik eigenlijk vol was, nam ik me zoals gewoonlijk voor een toetje te nemen als ze citroentaart of cheesecake hadden. Op de kaart stond 'lemon cheesecake'. Ik verwachtte dus een cheesecake, gemaakt van roomkaas, ei en evt wat bloem gebakken in de oven, maar het bleek een kwarkachtige substantie te zijn die zeker niet gebakken was, behalve de bodem. Die bodem was echt banketbakkerachtig qua kwaliteit, dus ik denk (maar dat heb ik niet gevraagd) dat ze 'm inkopen. Hij was wel echt lekker. De rooie saus eromheen leek uit een flesje te komen. De cappuccino die erbij geserveerd werd was te schuimig maar verder best goed van smaak. Over een glaasje water deden ze niet moeilijk -- maar nogmaals, de bediening is echt heel aardig en attent. Er werd diverse keren ge?nteresseerd gevraagd of het smaakte. En toen ik vroeg wat iets op de kaart was (pommes duchenne) werd het goed uitgelegd.

De inrichting is ook prettig. Oud maar niet ouderwets, met mooie lampen, simpele sobere details. Geen getut met hippe banken of van die dichte stoelen zoals je die in woonprogramma's ziet met van die stilistes die elkaar allemaal nabauwen. Gewoon prettige caf?stoelen. Qua akoestiek is het ook helemaal goed. Kaart is een simpel geplastificeerd A4-tje. Prima. Op de kaart maken ze de fout die je wel vaker ziet in de horeca: dat ze woorden voor gerechten uit elkaar trekken die gewoon aan elkaar horen, maar dat be?nvloedde de smaak verder niet ;-)
Pjotr V.
  • Datum van je bezoek: 29 dec. 2012
Heerlijk, waar kom je in Amsterdam nog om zeven uur 's avonds zonder reservering binnen op zaterdag? Personeel belooft plek te maken en doet dat ook in vijf minuten. Je wordt zelfs achter een haag mensen aan de bar niet vergeten maar regelmatig bijgevuld. Met zulk on-Amsterdams personeel wordt je avond wel heel genoeglijk. En o ja, het eten is fantastisch.
Jose Javier C.
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2012
Prima tentje, de spare ribs zijn echt wel heel goed. Geen all-you-can-eat hap, maar ontzettend lekker. Aardige bediening, leuk tentje.
Wanda-proever J.
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2012
Hier vaker gegeten maar ook deze keer was het eten weer erg smakelijk en de porties voldoende.
De bediening was vriendelijk en behulpzaam.
Diny K.
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2012
leuk eetcafe in de Jordaan. Geen bijzonderen inrichting maar goed eten en aardige bediening. Prijs voor hoofdgerecht niet goedkoop maar ook niet overdreven. Heerlijk gegeten, goede porties, gewoon een gelegenheid om snel binnen te stappen voor een lekkere maaltijd