De Pronckheer

7,2
Voordelig
Loekijssel .
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2016
Het stond al langer op ons verlanglijstje maar onverwacht prikten we dit restaurant. Een interessante bedrijfsvoering, een verassende keuken, en zelfs een distillerderij!
Vreemd van start, geen keuze in gerechten maar je geeft het vertrouwen uit handen en kiest voor een 3- 4- of 5- gangen diner.
Redelijk van prijs en het werkt!
Heerlijk voorgerecht van huisgerookte (dikke) paling, daarna een stukje zeebaars en als hoofdgerecht fazant en die heb ik nog nooit zo lekker gegeten! De bijlages bestaan uit Opperdoes en huisgemaakte zuurkool, uitstekend van smaak. Het dssert bestond uit een bol ijs met daar tegenaan 5 bramen en dat was me toch te simpel en sloot niet aan bij het culinaire kralensnoer. De kaas heb ik overgeslagen want al bij binnenkomst zag ik kleine vliegjes onder de stolp van de blauw aderkaas snoepen. De vriendelijke serveerster vertelde we het, maar ging er heel laconiek mee om. Het was niet van invloed op het succes van onze avond, het is een aanbevelenswaardig restaurant.
Kelvin O.
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2016
Gisteravond heerlijk genoten, wat een mooie, pure producten, met passie klaar gemaakt. Ook de combinatie met de zelf gestookte likeuren was gewoon perfect. Een echte aanrader! Wij gaan hier zeker terugkomen. Bedankt voor de mooie avond.

Kelvin en Cecile
Wim D.
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2016
Wij hebben ons weer eens laten verrassen door Arjen en Inge (4 gangen menu). De eerste gang was zeer verrassend: 3 verschillende waterbeesten op idem dito verrassende groenten. Wel eens van rode Zuurkool van spitskool gehoord? Het tweede gerecht was een brasem uit de Alblasserwaard. Lekker, maar iets minder. Dan een plak varken door de rook gehaald en daarop spruiten, pistache en quinoa. Ook het toetje was heerlijk. het wijn arrangement is bijzonder alleen al door de verhalen van Inge daarover.
Pierre V.
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2016
vandaag met de buren genoten van de originele gerechten van kok arjen. Een en ander mogen meemaken in de afgelopen jaren maar het is lang geleden dat gerechten met eerlijke en locale ingrediënten zo smaakvol op het bord kwamen. Het gedistilleerde gebeuren gaan we een ander dag ontdekken. Eventueel per kano huiswaarts......

Pierre van Golde
Rutger V.
  • Datum van je bezoek: 13 sep. 2016
Met een hele groep collega's waren wij te gast bij De Pronckheer. Juist om te ervaren hoe gerechten kunnen zijn van lokale producten.
Het was een schot in de roos!
De ontvangst was geweldig vriendelijk en ongedwongen, wat een gastvrijheid!
De gerechten waren prachtig verzorgd en heerlijk van smaak. Die chef verstaat zijn vak! Ook minder courante ingredienten weet hij prachtig te verwerken. Zijn streven om juist ook vlees van dieren te verwerken die normaal worden vernietigd, verdient navolging!
Kortom, TOP-tent!
TM&FJ ..
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2016
Een bijzonder restaurant, waar duidelijk met liefde voor het vak wordt gekookt. Wij kozen voor een 5-gangen menu, en gaven aan liever iets bijzonders te eten dan een stukje rund of varken. Verwacht hier niet per se hoogdravende of complexe gerechten (dat is niet de insteek), maar wel originele, smakelijke en goed bereide menus. Wij aten onder meer rivierkreeftjes (erg lekker!), soep van pattison en wilde eend met stukjes worst van zwaan. Het ijs in het dessert was minder kruidig dan de bedoeling was, geloof ik, maar als roomijs wel gewoon lekker. Het is alles bij elkaar een heel sympathiek concept en een leuke ervaring, als je tenminste niet bang bent de kok zijn gang te laten gaan. Er is geen vaststaand menu. We hebben een leuke avond gehad, zeker voor herhaling vatbaar.
Hans R.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2016
Een voor mij inmiddels bekend restaurant, waar ik nu met een groep van zes was. Dankzij het goede weer konden we vooraf buiten zitten, aan de Kromme Rijn. De maaltijd werd geserveerd aan de grote tafel in de ruime, fraaie 'opkamer'We kozen voor een 3-gangenmaaltijd die weer heel goed smaakte. Bijzonder waren het vooraf met rivierkreeftjes en jonge zuurkool, het malse, zacht gegaarde limousin-vlees, en de geroosterde bloemkool. Ook de Portugese huiswijn was een tractatie. Wat een feest!
Iovj ..
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2016
Al langer leefde bij ons de wens eens waterkonijn te proeven en hier is dat gelukkig mogelijk. Er is niet echt een menukaart, je kan het aantal gangen kiezen en aangeven wat je niet wil eten, de rest is aan de kok, maar omdat we onze wens van tevoren hebben aangegeven, hebben zij ervoor gezorgd dat dit op het menu stond.

Het waterkonijn was erg lekker klaar gemaakt en we kregen er goede en interessante uitleg bij. Daarnaast kregen we rivierkreeftjes, wilde gans, duif, biologisch varken en een vis waarvan ik de naam vergeten ben. Stuk voor stuk topgerechten waar we van hebben gesmuld. De stamppot met een vergeten groente viel wat tegen en we begrepen erg goed waarom die groente vergeten raakt, dat is in dit geval alleen maar toe te juichen. Als nagerecht een uitstekende selectie van kazen en om het geheel af te maken prima wijnen bij het eten.

Het ligt voor ons wat uit de buurt, maar hopelijk komen we hier vaker, vooral vanwege de originaliteit van de gerechten.
Fijnproeve R.
  • Datum van je bezoek: 12 jun. 2016
Gezellig gegeten bij dit lokale specialiteitenrestaurant aan de Kromme Rijn. Lekker 3 gangen menu: rivierkreeftjessalade als voorafje, ree gegarneerd met mooie lokale groenten als hoofdgerecht en tot slot een lekker fruitig dessert met sabayon. Lekker glaasje wijn erbij, helemaal goed!
Marc H.
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2016
We kwamen voor de zwaan en de gans. Dat hebben we kenbaar gemaakt. Zwaan stond niet op het menu, maar we kregen toch een voorgerecht met gerookte zwaan. Een goed begin. Hoewel de smaak ons niet kon bekoren, maar dat kan ook aan het roken van het vlees liggen. Het hoofdgerecht was varkensvlees met diverse groenten. Erg lekker. Maar helaas geen gans.
Het restaurant ligt aan een provinciale weg, geen toplocatie. Het exterieur en interieur is erg gedateerd. Toen we de dame in de bediening wezen op fruitvliegjes in de rode wijn, haalde ze de vliegjes met een lepeltje uit de wijn en gaf de wijn terug, met op het glas een bierviltje van Brand. Heel praktisch :). Maar wel verbazend gezien de formele houding van de bediening.
Alexander H.
  • Datum van je bezoek: 25 mei 2016
Gisteravond voor de tweede keer dit jaar gegeten bij de Pronckheer met vrienden samen. Ook nu weer gekozen voor de 6 gangen waarbij de kok geen ristricties krijgt want wij lusten eigenlijk wel alles wat vliegt, zwemt, loopt, groeit en bloeit!
Ook deze keer waren wij weer bijzonder verast met de creaties van de chef. Van een pallet met zoetwaterkreeft, oester, haring en poon, tot een heerlijke carpaccio van zwaan. De gerechten worden leuk aangezet met planten en groenten uit omgeving en vergezeld met bijpassende wijn. De wijnselectie was hierbij dan ook divers en goed. Dit samen met de huislijke sfeer van het restaurant en de prettige en toegankelijke bediening maakt de avond compleet.

Samenvattend kan ik zeggen dat wij met veel plezier bij de pronckheer hebben gegeten en ik dit iedereen zeer aan zou raden!
Hans R.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2016
De menukeuze is een goede binnenkomer: 3,4,5, of 6 gangen, met daarbij de belofte dat de kok ons zou verrassen. En dat deed hij. De kok serveert graag wild vlees en groentes uit het seizoen, erg fijn. Een vooraf met o.a. rivierkreeft en een waanzinnig lekkere wilde oester. Een tweede gang met goed passende groente-vlees-combinatie. En een heel fijne advocaat van ganzenei toe. Vriendelijke bediening.
Poldergenot .
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2016
Ons werd gevraagd wat we wel en niet wilden eten en kregen daarna een heerlijk menu voorgeschoteld.
Vooraf tartaar van brasem. Perfect gebakken harder-filet met asperges en spinazie als hoofdgerecht. 5-Kruidenijs op huisgemaakte advocaat als nagerecht. Wist niet dat brasem zo lekker kon zijn en de vadouvan in de spinazie maakte het echt speciaal.
Restaurant zat redelijk vol maar toch merk je weinig van de andere gasten. En dat ze gewoon kraanwater schenken vind ik zelf altijd een pré.
Hoksberg .
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2016
Met drie jongens heerlijk gegeten bij de Pronckheer. Een van ons had ons gelokt met het vooruitzicht dat we schadelijke dieren en roadkill te eten zouden krijgen. We zijn alledrie survival/natuurliefhebbers en bovendien in voor een culinair avontuur. De bediening bestond uit één dame die ons keurig uitlegde hoe het werkte. Ze was deskundig en spontaan, geen opgeprikte sfeer. De kok zou ons verrassen, we hoefden alleen te kiezen hoeveel gangen we wilden en of we bepaalde dingen niet wilden eten, want schijnbaar vinden sommige mensen het eten van bv een zwaan zieliger dan een gans. Wij niet.

Het eten vonden we echt heel goed. We hebben in limoensap gelegde rauwe Kolblei gegeten, kom daar maar eens om... Echt heel lekker. Daarna Brasem (normaal kattenvoer of oost-europese markt) met kuit. De kok had alle graten laten oplossen... en een invasief exotisch visje: de Zwartbekgrondel. Allemaal heel lekker! Verder nog de 'koninklijke haas', een soort grove pate van vlees en ingewanden gebonden met hazenbloed en heerlijk malse stukjes rug. Rookvlees van Knobbelzwaan, erg goed. Eendenborst van Smient, kom daar maar eens om. Nog een lekker stukje polderree met een truffelkorstje en toen was het tijd voor het dessert: Roomijs van tamme kastanje: mmmmm, een madeleine-koekje, aardbeienmousse en een gelei van huisgemaakte kersenjenever. We vonden de gerechten stuk voor stuk heel lekker, verrassend en ook interessant ja. Die mix doet mij een 9 uitdelen. Voor de goede orde, dit is de eerste recensie die ik op IENS zet. Normaal ga ik alleen in Deventer uit eten. Dit was stukken beter dan de traditionele restaurants waar ik tot nu toe geweest ben. Lekkere wijnen: een witte portugees die ik niet eerder gehoord had, een lekkere Beaujolais primeur en een niet te zoete dessertwijn. Voor 90 euro pp zaten we niet stampvol (prima) en hebben we de hele avond genoten. Het decor vind ik eigenlijk nooit erg interessant; was een beetje rustiek.

De diverse zeer negatieve recensies op IENS kan ik niet plaatsen. Andere kok gehad? Bedankt voor de heerlijke avond!
Marcel_12 .
  • Datum van je bezoek: 23 dec. 2015
We hebben gebruik gemaakt van de aparte sigarensalon en werken op onze wenken bediend met een Cubaanse sigaar. De bijpassende zelfgemaakte perenjenever maakte het geheel helemaal af. Leuke nazit met de uitbater zelf en enkele gasten.
Stefan D.
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2015
Op een zaterdag-avond naar de pop up Rook en Vuur, dat tijdelijk op de lokatie van De Pronckheer zit. Erg leuke avond gehad. Naast heerlijk eten (konijen-paté, heldere wildsoep, hazerug en kaas na), prima wijnen erbij en een zeer gastvrij ontvangst.
Het eten was erg goed, gevoel voor detail (heerlijke appelstroop en paté) en prima hoeveelheden.
Sfeer was erg goed. Aangeboden wijnen zouden wat mij iets breder kunnen. Maar e.e.a. pastte prima bij het eten.
Joost N.
  • Datum van je bezoek: 17 jan. 2015
We wonen al een tijdje in de buurt en als cadeautje voor een jarige vriendin besloten we hier eens te gaan eten.
We waren nogal verrast dat de eigenaren van De Pronckheer hun restaurant tijdelijk hebben 'uitgeleend' aan pop-uprestaurant Rook en Vuur - waarbij ze zelf in de bediening en in de keuken ondersteuning boden. Het scheen op de website te hebben gestaan maar dat hadden we kennelijk gemist.
Het interieur was nogal ongelukkig. Banken die je niet kunt aanschuiven bij lage tafels, hoge stoelen met hoge tafels. Niet heel chic, en niet heel comfortabel.
De verschillende gerechten waren oké, ook voor een zwangere dame en een vegetariër werd redelijk goed geïmproviseerd. De bijpassende wijnen waren redelijk goed, zonder er echt uit te springen. De gastvrouw vertelde helaas alleen iets over waar de wijn vandaan kwam, maar niets over de smaak en waarom deze bij de gerechten paste.
We hadden een gezellige avond en het is aardig wanneer beginnende restaurateurs de kans krijgen om op deze manier een beetje te 'proefdraaien'. De kwaliteit van gerechten, bediening én de ambiance waren voldoende, maar gaven ons niet het gevoel dat we hier nog eens terug moeten komen.
IensIrma .
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2015
Na ontvangst duurde het een lange tijd voordat er gevraagd werd of we iets wilde drinken. We bestelden wijn en een glas met ijsblokjes. Dat laatste werd niet gebracht. Met moeite konden we de aandacht trekken om dit opnieuw te vragen. Bij het eten bestelden we water, ook dat werd pas na een herhaaldelijk verzoek gebracht. We kozen voor het verrassingsmenu. Het voorgerecht zag er mooi uit maar was niet bijzonder smaakvol. Het hoofdgerecht bestond uit een stuk van een varken, een klein stukje witlof en frites. Het stuk van het varken was met veel vet en smakeloos. Het dessert was mooi opgemaakt en smaakte goed. Bij het vertrek werd geen enkele moeite gedaan om ons uitgeleide te doen. Ik heb in mijn leven in heel veel restaurants gegeten maar zo slecht hier de bediening en het eten is, maakt dat zal ik nooit meer terug zal komen en het zeker zal afraden hier naar toe te gaan. Ik vraag me echt of of de eigenaars van dit restaurant wel het juiste vak hebben gekozen.
Marcel V.
  • Datum van je bezoek: 27 dec. 2014
Alhoewel wij er verschillende keren zijn langs gereden, hebben we bij de Pronckheer gereserveerd. Aanleiding was een ontvangen dinerbon die, hoe gek het ook klinkt, alleen bij de Pronkheer of First (Zeist) ingewisseld kon worden.
Bij binnenkomst door beide gastvrouwen netjes ontvangen. Zij legde uit welke mogelijkheden kok Arjan kon bieden en dat wij konden aangeven waar onze voorkeur naar uitging. Wij kozen voor een 4-gangen menu zonder voorkeur. Het idee van de streekgerechten sprak ons zeer aan.

Eerste gang - een proeverij van vis (zalm met sesam, gerookte zeebaars, paling en coquilles). Voortreffelijk.
De tweede gang bevatte rösti, varkenshaas en zelfgemaakte zuurkool. Met name die laatste was heel erg lekker. Een beetje saus had er lekker bij geweest. Alleen voor de opmaak.
De derde gang werd geserveerd met Hazenpeper en een ontzettend mals stuk Haas. Mjam...
Tot slot het nagerecht. Besjes en bramen voorzien van zelf gemaakte vlierbessenijs en advocaat. Dat alles tezamen met een heerlijke dessertwijn uit Italië.
De huiskamer zag er goed uit. De bediening was vriendelijk en dat alles zorgt er voor dat wij zeker nog een keer terug zullen komen. Alleen de noorden wind zorgde er een beetje voor dat het niet echt warm te maken was.

Emiel H.
  • Datum van je bezoek: 25 okt. 2014
We hadden gereserveerd maar bij binnenkomst duurde het 'even' voor de gastvrouw door had dat we er waren. Bediening was slecht. Norse inval dame lette niet op onze glazen en had geen idee waar ze e.e.a. kon vinden. We bestelden een 4 gangen verrassingsmenu en hoewel de erg kleine porties goed waren bereid, waren we na 3,5 uur (vooral lang wachten) niet bepaald verzadigd. De zaak was vergeven van de fruitvliegjes maar overal was een verklaring voor.... De rekening van 106,= voor 2 personen vond ik erg fors gezien hetgeen geboden werd.