De Pauw

Gelkingestraat 52 9711 NE Groningen Nederland Kaart

Over het restaurant De Pauw

Modern Frans met een internationaal tintje

In de fraaie binnenstad van Groningen in de buurt van de Grote Markt vind je de ingang van restaurant De Pauw. Vergeet de hectiek van de stad in het rustgevende interieur en de gastvrije sfeer. Je voelt het meteen: ik ben hier welkom. Het uitgangspunt is de moderne Franse keuken, maar chef Stefan Riksten en zijn brigade maken regelmatig uitstapjes naar andere landen.

Meer informatie over restaurant De Pauw

Maandag t/m Zondag vanaf 18:00

Jouw recensie over het restaurant De Pauw

Wim V.
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2018
Gisteren met de drie broers weer eens bij de Pauw gegeten. Vrij laat online gereserveerd maar er was nog plek. We dachten op zaterdag een vol restaurant aan te treffen maar de Pauw was amper voor de helft gevuld. Moet ook de Pauw concurreren met de vele goede eetgelegenheden die de stad inmiddels biedt? Bij binnenkomst werden we ontvangen door een zeer jonge dame. Theo begroette ons alsof we hier maandelijks te gast zijn, maar zijn geheugen laat hem gelukkig nog niet in de steek. Wat hem wel in de steek liet was zijn personeel. Hij maakte daarvoor direct zijn excuses en dat hij daardoor de desserttrolley er noodgedwongen (tijdelijk?) uit moest gooien. Twee koks waren recent vertrokken en samen met een dochter van vrienden verzorgde hij de gasten. De jongedame was heel vriendelijk en welwillend maar had natuurlijk geen enkele ervaring in het restaurantwezen. Als we uitleg wilden over de gerechten en wijn waren we op Theo aangewezen. Van zijn kennis en verhalen over de mooie wijnkaart hebben we genoten. Bij de witte wijn hebben we ons laten verrassen met een Douro reserva van Quinta de la Rosa uit 2016. Een redelijk stevige droge wijn. Wat eikenhout met genoeg frisse tropische rijpe vruchten. Deze combineerde goed bij onze 1e gang: de gebakken coquille met couscous van bloemkool, sinaasappelmarmelade, roggebroodkruim en garnalen coulis. De garnalen coulis heb ik trouwens niet geproefd. Het warme voorgerecht was de gegrilde tarbotfilet met de crème van pompoen & saffraansaus. Heerlijk zacht en jammer dat het brood al op was, anders was het bord schoon naar de keuken teruggegaan. Voor het hoofdgerecht kozen we de Shafer cabernet sauvignon 2001 uit Napa Valley. Prachtig hoe de wijn door de jaren heen zijn tannines langzaam heeft afgebouwd maar met gemak tegen de gebraden borstfilet kon opboksen. Als alternatief voor de toetjestrolley kregen we een selectie van vijf verschillende kazen. Drie zachte en twee harde kazen, waarbij een prachtige oude geitenkaas.
Omdat wij elkaar al een tijd niet meer gesproken en gezien hadden hebben we ons niet gestoord aan de soms wat langere tijden tussen de gangen. De inrichting kan ook wel wat vernieuwing gebruiken. In 1989 zijn we hier als familie voor het eerst geweest en de tijd lijkt wel stilgestaan te hebben. Het doet me zeer te moeten horen dat de Pauw alle zeilen moet bijzetten om de keukenbrigade kwalitatief op sterkte te houden. De Pauw hoort al 36 jaar thuis bij de beste restaurants in Groningen. Ik zou verwachten dat koks en bedienend personeel in de rij staan om de Pauw op hun cv bij te schrijven. Maar ook Theo heeft last van de revival in de horeca. We hopen dat de Pauw de 40 jaar gaat halen met Theo nog steeds aan het roer! Wij hebben een heerlijke avond gehad bij de Pauw.
Georgine W.
  • Datum van je bezoek: 15 nov. 2018
In alle opzichten voortreffelijk.
Hergen T.
  • Datum van je bezoek: 22 sep. 2018
Een tikje officiele sfeer maar zeer vriendelijke eigenaar. Topavond. Een echte gastheer. Heerlijk gegeten. Mooie combinatie met de prachtige wijnen. Vooral de eigenaar maakt het verschil.
Anna R.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2018
Was super qua eten, qua sfeer, qua service en vriendelijkheid, alles!
Wiebe K.
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2018
Lekker gegeten, goede bediening.
Het was erg rustig in het restaurant.
Anita V.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2018
Zoals altijd heerlijk eten. Deze keer erg lekker de crème brulee met zuurkool ????
Peter B.
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2018
Al jaren lang een zeer goede plek om met vrienden te eten.
Jeroen B.
  • Datum van je bezoek: 25 mrt. 2018
We hebben een heel gezellige avond gehad. Met het lekkere eten en de goede wijn kon de avond niet stuk. Ook de service was prima. We komen zeer zeker terug.
Ingmar W.
  • Datum van je bezoek: 25 mrt. 2018
Het leven heeft hier haar beste tijd gehad. Zal in het verleden een prima restaurant geweest zijn maar die dagen zijn geteld
J.W. B.
  • Datum van je bezoek: 3 mrt. 2018
Wij waren al enkele jaren niet in de gelegenheid geweest om de Pauw te bezoeken, maar alles bleek nog te zijn zoals we het de laatste keer hadden mogen meemaken. Alsof het gisteren was. Theo, de meest fantastische gastheer in Groningen oogde grijzer maar niet minder vitaal. Dankzij zijn aanwezigheid en overzicht werd het storend te lang moeten wachten met een fluwelen handschoen weggemasseerd. De kwaliteit staat nog fier overeind, de gerechten nog even origineel, de wijnkeus verrassend en de prijs prestatieverhouding zeer goed. Never change a winning concept, Theo! Op naar de volgende 35 jaar.
Benitia A.
  • Datum van je bezoek: 3 feb. 2018
Was leuk.
Bedinieng heel goed
Ingrid L.
  • Datum van je bezoek: 13 jan. 2018
Gedateerde inrichting voor mijn gevoel.
Eten heerlijk, verhouding kwaliteit -prijs is goed .
Frans M.
  • Datum van je bezoek: 22 dec. 2017
geweldig gegeten, sfeervol, intiem, en prima bediening , niet opgeprikt, en dat voor een zeer lage iens prijs
ook een bijzonder mooie wijnkaart
de pauw is een omweg waard
Theo B.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2017
Prima
Georgine W.
  • Datum van je bezoek: 26 okt. 2017
Het was zoals ik verwachtte van de Pauw. Hele prettige ontvangst en bedoening en verrukkelijk eten.
Nico V.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2017
Waren eerder geweest, toen was de o.a. wijn beter afgestemd op de gerechten. Maaltijd was lekker maar niet super.
Komen niet weer omdat we elders maar eens gaan kijken
Jeanette G.
  • Datum van je bezoek: 17 sep. 2017
Geweldig leuke avond beleefd in dit sfeervolle restaurant. Van amuse tot het kaasplankje was in 1 woord...heerlijk. de bijpassende wijnen werden goed gekozen. De bediening was ontzettend vriendelijk. Een goede gastheer en gastvrouw. We komen graag weer
Jeanette D.
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2017
We hebben genoten v an alles. De goede ontvangst, de gerechten met de bijpassende, heerlijke wijnen en de kaas selectie. Werkelijk v oor herhaling vatbaar.
Jan O.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2017
Prima ontvangst in een mooie ambiance. Een 5 gangen verassingsmenu.
2 amuses. Daarna zalm ( lekker) soepje( teveel zeekraal), gamba ( zoete aardappel puree viel tegen), kalfsvlees ( viel als hoofdgerecht iets tegen, mooi opgemaakt bord, maar vlak van smaak) en als afsluiter de toetjes trollie ( niet indrukwekkend qua smaken) een gezellige avond in een goed bekend restaurant, maar...
Nico V.
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2017
Geeweldig genoten, aantal spannende gerechten gehad waarbij lekkere wijn werd geschonken die uiteraard goed bij het gerecht pasten. Ik zie dit restaurant nog wel een keer een ster krijgen.