De Nieuwe Winkel

Hertogstraat 71 6511 RW Nijmegen Nederland Kaart

Over restaurant De Nieuwe Winkel

Eet wat de pot schaft

De Nieuwe Winkel werkt met een vast menu. Dus eet wat de pot schaft. Bevlogen kok en eigenaar Emile van der Staak bereidt een kleurrijk meergangenmenu. Voldaan door de lekkernijen? Je kunt gelijk door naar het Nijmeegse uitgaansleven om de hoek.

Meer informatie over restaurant De Nieuwe Winkel

• Af te huren
Uitmuntend
9,4
9,2
Duur
Halucobo .
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2016
Heerlijk, verrassend, spectaculair. De proeverij met (alle) 2 de voorgerechten, (alle) 2 de hoofdgerechten en (alle) 2 de desserts voelde als een ode aan de zintuigen. Inclusief "rare" gerechten en combinaties als tulpenbollen en paardebloemblaadjes, mooi gepresenteerd en overheerlijk. De bediening verzorde ons enthousiast en kundig. Een culinaire avond die ons nog lang zal heugen. Top in Nijmegen!
Jacqueline W.
  • Datum van je bezoek: 22 okt. 2016
Wat een ervaring is het om hier te eten. Normaal gesproken eet ik minder avontuurlijk uit (want man die daar niet van houdt en zoon die nog niet zoveel lust) maar ik moet zeggen dat dit zeer zeker voor herhaling vatbaar is. Goedkoop is het niet, maar voor het geld krijg je wel echt iets bijzonders voorgeschoteld. Geen uitgebreide kaart maar keus uit 2 voorgerechten, 2 hoofdgerechten en 2 nagerechten - of je kiest voor de proeverij en je geniet van alle 6 de gerechten die de kaart biedt.
Met ons hele gezelschap gingen wij voor de proeverij en ik kan niet anders zeggen dat de gerechten stuk voor stuk verrukkelijk waren. Daarnaast kregen we ook nog aantal heerlijke amuses en een koud, verfrissend soepje (?) tussendoor. Die laatste was helaas geen onverdeeld succes bij ons gezelschap, maar verder was alles heerlijk dus dat mag de pret niet drukken. Ik heb deze avond dingen gegeten die niet alledaags zijn, zoals tulpenbollen en blaadjes van paardenbloemen en ik heb er echt van genoten.
Loed V.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2016
Op zaterdag 15 nov ingecheckt bij De Nieuwe Winkel. Vanaf het aperitief bij binnenkomst tot en met de laatste gang zijn we meegenomen in een smaakavontuur met bijpassende wijnen waar we nog blij van worden als we er aan terug denken. Zeer plezierige bediening, prima aankleding.. Niets, maar dan ook niets op aan te merken! Ik lees hier en daar dat het wat prijzig zou zijn, maar in de categorie waar dit restaurant thuis hoort zijn dit de normale prijzen. We komen zeker nog eens terug!
Thomas N.
  • Datum van je bezoek: 12 sep. 2016
Voortreffelijk gegeten en gedronken. Vijf gangen verrassingsmenu met bijpassende wijnen (je kunt kiezen tussen bijpassende wijnen, sapjes of bieren. Leuk concept!), heerlijk! Niet goedkoop en wat dat betreft hebben we het over het duurdere segment restaurants. Op zichzelf is dat geen probleem, de gangen en wijnen verdienen het, maar halve glazen wijn (BOB) voor vier euro, koffie en thee vier euro en zelfs ijs-thee meer dan vier euro vonden wij overdreven en haast pretentieus.

Maar dat mocht de pret verder niet drukken, heerlijk gegeten. Vooral indrukwekkend hoe de koks met verschillende groenten prachtige dingen doen en er echt nadruk op leggen.
Wimtien .
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
De Nieuwe Winkel is een aanrader voor iedereen die zich wil laten verrassen. Hier worden gerechten bereid met ingrediënten uit de natuur, zoals we die niet dagelijks tegenkomen. Daarom kan ik ze niet met naam en toenaam benoemen, maar we hebben echt heerlijk gegeten. Bediening relaxed en ter zake kundig, en heel vriendelijk! Bijpassende wijnen, prima. Wel zeer fors geprijsd, 7 euro per glas.
Prima adres!!
Renilde S.
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2016
Ik doe het bijna nooit maar hier echt welverdiend 3 tienen! Wat een verwennerij met bijzondere sapjes, spectaculair eten en heerlijke wijnen. Bovendien komen er naast het menu nog een hele rij innovatieve amuses. We kregen ook een amuse waarvan we de ingrediënten moesten raden, met ei en azijn, dit was het enige wat ik niet geweldig vond. Het aperitiefje was een groen sapje met gin en komkommer, lekker fris. De Nederlandse Kimchi was heerlijk, maar de ossenstaart met berenklauw was helemaal verrukkelijk..Alles ziet er prachtig uit en is samengesteld uit pure groenten en vlees met rare ingrediënten, zoals berenklauw, dovenetel, zuring, beef jerky, vlierbloesem. Je wist niet dat dat lekker kon zijn! Echt een avontuur. Het is ook niet vreemd dat de kaart beperkt is, want deze gerechten hebben echt veel aandacht en liefde nodig om zo lekker te worden. Helaas werd de slow-koffie door mijn tafelgenoot omgedoopt tot slootkoffie...beetje te slap. De inrichting is hip, maar toch gezellig. En dan de bediening: vrolijk, tijd voor een praatje en een uitgebreide uitleg bij de gerechten en heel erg vlot. Je hoeft je echt gene moment te vervelen. Je betaalt ietsje meer, maar dan krijg je ook echt veel méér dan een maaltijd. Als ik weer in Nijmegen ben, dan kom ik terug!
Eetklant-woerden .
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Op bezoek in Nijmegen wezen eten bij de Nieuwe Winkel. Een echte aanrader zelfs voor een verstokte vleeseter zoals ik. Elke gerecht is een waar sensatie voor je ogen, je neus en je mond. De wijnen zijn zeer bijzonder en de sapjes zijn passend bij elk gerecht. Ik verheug me op de volgende keer.
Ingrid V.
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
Wij waren deze keer niet zo tevreden. Jaren geleden eens geweest en toen zeer enthousiast. Deze keer was het met name de bediening waar we alle 4 niet tevreden over waren.
Er kwamen steeds andere mensen aan tafel om te serveren. Hierdoor was er weinig overzicht en werd de bob meerdere keren ongewild voorzien van wijn. De wijn werd aangeprezen als "goed te doen". Dat maakte ons niet enthousiast. Het eten was goed met enkele uitschieters naar boven. De porties van met name de hoofdgerechten vonden we aan de kleine kant.
Er kwam niet automatisch kraanwater op tafel. "We zijn nu eenmaal een restaurant" werd er gezegd. Wij snapte de link niet helemaal.
Er is duidelijk in de inrichting geprobeerd om iets aan de akoestiek te doen. Dat is deels gelukt. Soms was het toch lastig om elkaar te verstaan.
We sloten de avond af met 2 slappe bakjes filterkoffie. Want er is geen ander apparaat. Wellicht hip, maar wij vonden het vooral jammer.
Erik V.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2016
Paar jaar geleden was ik hier al, eigenlijk vrijwel net na opening. Kanonne wat goed en speciaal. Half jaartje daarna ietsje minder en was de verrassing er wat af. Nu 2/3 jaar verder weer eens geweest. Cadeau voor mijn zus. Dahm wat leuk en spannend en vooral lekker. Wat ik zo zie heeft de keuken zich ook ontwikkeld naar een meer wat kan ik uit de omgeving en uit het bos c/q natuur halen. Lokaal dus en groenten georiënteerd, maar Librije's zusje of De nieuwe winkel. Reis niet af zou ik zeggen, wat natuurlijk ook niet helemaal waar is, is natuurlijk wat je wilt. Maar kwaliteit is zeker te vergelijken. Toen wij er zaten was het te leeg, een schande als je het mij vraagt. Hop erheen met uw donder.
Guy V.
  • Datum van je bezoek: 5 apr. 2016
OMG wat is dit lekker eten! Ik hou van restaurants waar ik eet wat ik thuis niet zelf zomaar kan maken. Hier bestond elk onderdeel van elke gang van de heerlijke proeverij uit iets wat ik nog nooit thuis zelf heb gemaakt. Zelfs nog nooit eerde zo gegeten. Wat een afgestemde smaakcombinaties! Elk van de 6 gangen (plus leuke extra's) was een genot op zichzelf, en ieder met zijn eigen unieke smaaksensatie. Dat maakt dat niet alles super lekker is, waardoor ik nog even overwoog een 9 te geven, maar het hele menu is 1 grote ontdekkingsreis. Leuke extra's zoals ijs van de naalden van een Douglasspar en de perfect passende wijn-spijs combinaties maken dat het geheel absoluut een 10 verdient. De service is daarnaast perfect. Leuke en duidelijke informatie verteld vanuit eigen passie. De passie die je ook proeft. En ben je even in een goed gesprek, dan komen ze er niet doorheen met toelichting over de wijn. Heel netjes en attent.
Het decor is bijzonder, dat kan je wel of niet aanspreken, maar zeker wel functioneel. Prima stoelen en banken. Genoeg ruimte en licht ook.
Als je eens wat anders wilt eten dan anders en de uitdaging aandurft is dit ABSOLUUT een aanrader
Mojo79 J.
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2016
Het restaurant waar we de menukaart niet willen zien maar ons graag laten verassen door de proeverij. Bij de keuze van 'de proeverij' ga je voor de complete menukaart; prachtig gepresenteerd, met soms bijzondere ingrediënten waar je zelf in eerste instantie niet snel voor zou kiezen). Elk gerechtje is een nieuw cadeautje aan bijzondere, maar tot nu toe altijd lekkere, verrassende smaakcombinaties. De nieuwe winkel is ook echt een aanrader voor vegetariërs. Voor de mensen die de BOB zijn of liever geen alcohol drinken is er ook een sap-menu, passend bij de gerechtjes. Het personeel is vriendelijk, enthousiast en heeft veel kennis over de gerechten die zij presenteren.
W66 .
  • Datum van je bezoek: 25 mrt. 2016
Wat een heerlijk restaurant. We kiezen voor een proeverij, waarvan 1x vega met een wijn arrangement. Wat direct opvalt is dat dat er direct stevig wordt ingezet met krachtige wijn, dat beloofd wat... en dat hebben ze waar gemaakt. Ieder gerecht was weer een beleving. soms originele ingredient waar ik het bestaan niet van wist, soms op een verrassende manier een draai gegeven aan bekende producten. Zoals en krokant en flinter dunne roggebrood bij een desert. Vega was een echt feest en naast dat het meer dan lekker was, was het ook een plaatje op het bord. De bediening was informeel, kundig en daarmee verliep het erg soepel. De entourage was simpel en sober, raar voor zo'n fantastische tent.
Mwvanderhav .
  • Datum van je bezoek: 6 feb. 2016
Al lang van plan hier te gaan eten na alle goede berichten.
We hebben de proeverij genomen en hebben fantastisch gegeten. Bijzondere combinaties van smaken, mooie afwisseling van knapperig en romig, alles prachtig geassembleerd op het bord/kommetje/plankje.
Alleen de kliswortel met bijbehorende saus vonden we iets minder. De wijnkeuze mag wel iets ruimer, we hebben bij het visgerechtje gekozen tussen 2 soorten witte wijn, de rode wijn bij het vleesgerecht was lekker maar niet erg bijzonder. De bediening is zeer attent, kundig en de gerechten werden in een prettig tempo geserveerd. Een puntje van aandacht is wat ons betreft de wel erg joviale benadering met veel gejij en gejou; ook de 'overhoring' van de ingredienten van het gouden ei mag iets minder op kleutertoon. Wellicht ligt het aan onze leeftijd (eind vijftig), maar dit vonden we net een beetje over de top.
Verder dus lof voor de bediening en de kok, die misschien wel een ster verdient.
Tot slot: we vinden de inrichting wat kaal, een beetje kantine-achtig. Wel warme kleuren en een mooi boeket op de bar. Wij zijn benieuwd naar een volgend menu!
Lan V.
  • Datum van je bezoek: 15 jan. 2016
Ik begreep nooit zo goed waarom je voor een vegetarisch gerecht zou gaan als je ergens gaat eten. De Nieuwe Winkel heeft die gedachte helemaal van tafel geveegd, wat een heerlijke gerechten komen daar uit de keuken gerold! De amuses zijn spannend, zeker het gouden ei! Verder waren de gerechten allemaal heerlijk en hoog op smaak. Spannende en verrassende smaakcombinaties ook. Wat we ook bijzonder vonden is dat je een bier-arrangement bij het eten kan nemen en het was heerlijk! Echt een aanrader!

Hans V.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2016
Tja, hoe kan het jaar beter beginnen dan eten bij De Nieuwe Winkel. De lat wordt voor de rest van het jaar enorm hoog gelegd. Wat een creativiteit en inventiviteit in de gerechten. Mooie bereidingen en dito opmaak. Zowel het vegetarische menu als 'normale' menu genuttigd samen. Het 'peer en aardpeer' gerecht werd unaniem door de hele tafel als allerbeste beoordeeld. Wat een mooie smaken en textuur. Drank en foodpairing is hier ook heel speciaal. Bij elke gang weer opnieuw keuze uit een nieuwe wijn, fruit/groente/kruidsap of een interessante bier. Top!
  • Datum van je bezoek: 18 dec. 2015
Op aanraden van een collega die erg enthousiast was over het concept van 'De Nieuwe Winkel', werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld en reserveerde ik voor vrijdag 18 december een tafeltje voor 2 personen. De bevestiging van de reservering was heel snel verstuurd. En wat ik uitzonderlijk vond was de vraag of ikzelf of mijn tafelgenoot nog allergieën hebben waar zij rekening mee moeten houden. Erg attent en hier kunnen anderen van leren.
Gisteravond was een sublieme culinaire beleving. Bij binnenkomst werd ik aangenaam ontvangen door de gastvrouw Louise. Heel erg prettig als je zo verwelkomd wordt. Het aperitiefje van dennensap en Nederlandse gin is een tip die ik een ieder wil meegeven. Ik raad een ieder ook aan om de proeverijmenu te kiezen als men wil dineren bij De Nieuwe Winkel. En vooral voor vegetariërs wil ik het restaurant aanprijzen. Mijn tafelgenoot had de groentenproeverij gekozen wat eveneens erg bevallen was.
Je wordt verwend door de variatie aan smaken die je tong prikkelen. De combinaties van de gerechten zijn uitstekend samengesteld. Het eten vervoert je in feite op een culinaire reis. De gouden ei, de schorseneren, ijs van mispel , de gebakken sterappel, de geselecteerde wijnen en sappen...het was hemels.
Daarnaast moet ik het personeel niet vergeten. Vriendelijk, professioneel en volop aandacht voor de klant. Hier geldt oprecht: De klant is koning! En dit is wederom een les voor andere restaurants.
Kortom, ik kan niet anders geven dan een welverdiende 10. Net als mijn collega zal ook ik dit restaurant aanbevelen binnen mijn netwerk. En ikzelf zal zeker terugkomen.
Marc B.
  • Datum van je bezoek: 1 dec. 2015
Nogmaals heb ik hier gegeten, alle keren was de kwaliteit vergelijkbaar zeer hoog. En nu is het tijd mijn ervaringen te delen. Volle bak op een dinsdagavond. Eerst iets over het interieur; bijna ‘on-hollands’, als je binnen komt voel je dat het hier draait om goed eten. De focus ligt op het eten en de entourage is terughoudend aanwezig. Het interieur is zeer zeker ‘op orde’, mooie kleuren, comfortabel stoelen en banken. Maar niet bling bling; de focus ligt op de keuken, net zo als in menig Frans of Italiaans restaurant.
Bediening; prettig aanwezig, gaat het contact aan, stemt af en houdt gelukkig niet aan elke tafel het zelfde standaard praatje over dat kleine boertje met dat bijzondere kaasje gemaakt door zijn vrijgezelle dochter.
Lest best; het eten! Wat kan een relatief simpele wortel of schorseneer een fantastisch centrum worden van een gerecht. Aardse smaken als aardpeer of mispel terug op het bord. Volgens mij heb ik niet eerder een 10 uitgedeeld voor Eten en hier is het onvermijdelijk. Hoezo maar één vorkje van Michelin?!
De Bommeltjes .
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2015
Naar aanleiding van het tv programma Hollandse keukenmeesters op 24 kitchen nieuwsgierig geworden en dit restaurant bezocht. Wat een fantastische gerechten. Veel aandacht voor groenten dus aanrader voor mensen die van vegetarisch eten houden. Leuke bediening. Wij komen zeker terug naar deze gepassioneerde kok.
Marly B.
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2015
Ontzettend smaakvol gegeten! Ik kan de nieuwe wereld aan iedereen aanraden. Nieuwe smaken leren kennen. Wij komen zeker terug!
PeerkeF .
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2015
Voor een ons aangeboden diner mochten we zelf een restaurant uitkiezen, en nieuwsgierig gemaakt door de enthousiaste beoordelingen viel de keuze op De Nieuwe Winkel in Nijmegen.
Mijn partner en ik namen beide het proeverijmenu (57,--), onze gastvrouw het driegangen keuzemenu (harder, rundersukade en duindoornbes, 44--). We namen allen het bijpassende wijnarrangement (bij het proeverijmenu van 6 gerechten worden de hoeveelheden en de prijzen van de wijn aangepast. Eventueel kan volledig of deels worden gekozen voor bijpassende bieren of sappen. Een handige optie).
We startten met 3 amuses: "eetbaar papier", leuk maar niet bijzonder, een wafel van lijnzaad met blauwsparcrème (lekker) en het beroemde "gouden ei" met o.a. gerookte dooier maar voor mij drukte de zurige smaak die van de dooier weg.
Daarna volgden de voorgerechten flespompoen en harder, de hoofdgerechten broccolistronk en rundersukade, en de nagerechten Nederlandse kazen en duindoornbes.
Erbij waren een mandje lekker brood en gecarameliseerde boter.
Mooi opgemaakt en soms verrassend en bijzonder van smaak, maar na 6 gerechten alle met schuim, gel, crumbles, bloemetjes, smaak- en structuurcontrasten weet je het wel.
De wijn was in het algemeen goed, met uitstekende uitleg van de bediening (de gerechten zelf werden geserveerd door de eigenaar) .Mijn partner en ik vonden beide dat de rode wijn bj de sukade een zware grondsmaak had, bij de kaas werd een glas pommeau geschonken die er prima bij paste, en die ik ook koos bij de duindoornbes.
Wat jammer was, maar daar kan het restaurant ook niets aan doen, was dat onze gastvrouw met haar driegangenmenu tussendoor lang moest wachten omdat mijn partner en ik 6 gangen hadden. Ook kreeg ik de indruk dat bij het driegangen wijnarrangement de 3 geschonken glazen niet groter maar wel duurder waren dan onze 6.
De bediening was vriendelijk en had een goed tempo, ook toen het restaurant helemaal vol was.
Al met al hadden we een plezierige avond, met een paar bijzondere gerechten, maar pas op voor "tempoverschil" bij verschillende menu's aan de dezelfde tafel.