De Nieuwe Winkel

Hertogstraat 71 6511 RW Nijmegen Nederland Kaart

Over het restaurant De Nieuwe Winkel

Eet wat de pot schaft

De Nieuwe Winkel werkt met een vast menu. Dus eet wat de pot schaft. Bevlogen kok en eigenaar Emile van der Staak bereidt een kleurrijk meergangenmenu. Voldaan door de lekkernijen? Je kunt gelijk door naar het Nijmeegse uitgaansleven om de hoek.

Meer informatie over restaurant De Nieuwe Winkel

• Af te huren

Jouw recensie over het restaurant De Nieuwe Winkel

Renée R.
  • Datum van je bezoek: 9 apr. 2018
Een creatief, wisselend menu dat je meeneemt op een smaakvol avontuur. Dit is ons favoriete restaurant wanneer er iets te vieren valt. Service is uitstekend, combinatie van bier/wijn met gerechten is goed uitgedacht en de porties zijn uitstekend. Zeker een aanrader voor de avontuurlijke(re) eter!
Andre K.
  • Datum van je bezoek: 18 feb. 2018
Een reis langs gefermenteerde groenten, schuimen en schaafsels. Avontuurlijk eten en drinken, heerlijke smaken, informele (maar ook professionele) bediening.
Marjolein V.
  • Datum van je bezoek: 3 feb. 2018
Een ervaring! Persoonlijke ontvangst, kalmerende sfeer, attente en goed geïnformeerde bediening. Erg lekker eten, met bij elke gang een passend glas. Het woord is aandacht. Prijzig, maar worth it.
PJT A.
  • Datum van je bezoek: 29 dec. 2017
Dit restaurant zet voor ons elk jaar weer de lat waaraan we andere gelegenheden beoordelen! Altijd buitengewoon verrassend en innovatief! Met een perfecte afstemming van drank en spijs. Of het nou bier is, sap of wijn! Hier eet je dingen die he nergens anders zult vinden! Buitengewoon goed en genieten!
Ingo R.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2017
Begin oktober al weer gereserveerd voor het het kerst/eindejaarsmenu 2017 op eerste kerstdag bij de Nieuwe Winkel. Gister was het zover, en het was weer een feest voor ons vegetariërs. Ik kan het nu al wel verklappen, naar onze mening serveert men hier het beste vegetarische eten in Nederland. Het menu begon met een heerlijk tartelette-tje met een bonbons van pastinaak erop, de sparrennaaldjes daar weer bovenop waren heel klein maar een smaaksensatie. Daarna volgde het fameuze gouden ei, een langzaam gegaarde eierdooier verstop onder een zurige creme. Vervolgens kwam het ene na het andere lekkere gerechtje op tafel, ik ga niet alles noemen, wat hoogtepunten: de geroosterde aardpeer op walnootmiso, voor mij als aardappelliefhebber de aardappeltjes uit de ommuurde tuin, vooral de blaue elise, de schorseneer met een saus van gefermenteerd eekhoorntjesbrood, sensationeel lekker. Het mooie van de gerechten hier is dat ze natuurlijk zijn, avontuurlijk (berenklauw, tulp, ingelegde vlierbesbloesem, kimchi van boerenkool) zijn, smakelijk zijn, en altijd wel een 'bite' hebben. Een mooie Oostenrijkse natuurwijn erbij, Atanasius 2014 van Gut Oggau, licht zurig, zeker niet overheersend. Alleen de 'slow' koffie aan het eind waren wij niet heel enthousiast over, dan toch liever een pittige espresso met een lekkere calvados uit 91. Overigens werden de flesjes kraanwater telkens keurig aangevuld door de bediening, erg attent. Al met al een prima avond.
Danielle D.
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2017
Bijzonder en lekker, maar niet bijzonder lekker.

Onalledaagse combinaties maken een avond eten bij De Nieuwe Winkel iets dat je mee wilt maken als je houdt van lekker eten. Wel een aanrader vanwege de bijzonderheid, maar hier toch geen enorm enthousiaste recensent. Sommige gerechten waren meer apart dan echt ontzettend lekker. De 'natuurwijnen' waren dat ook; bijzonder en anders, maar ook gewoon minder lekker dan in andere restaurants, zelfs dan thuis. Hoeft van mij niet. Zurige smaken.
Een dessert met eekhoorntjesbrood. Leuk, niet per sé enorm heerlijk.
Maar er zaten ook overheerlijke gerechten/amuses bij, zoals het gouden ei, spitskool van de bbq en de melkkoe met karnemelkpuree.

Al met al leuk om een keer gedaan te hebben, maar voor € 180 met zijn tweeën ga ik de volgende keer liever ergens anders eten.
Daniëlle S.
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2017
Gisteren in dit restaurant gegeten. Afgegaan op de lovende kritieken. Helaas werden onze hoge verwachting niet ingevuld. Veel wisselende bediening aan tafel, die van elkaar niet schijnen te weten wat al besteld is en wat niet.... Vlak en smakeloos eten, met een enkele positieve uitschieter. De zure inslag overheerst helaas in de meeste gerechten.
Wijn van druiven waar normaal geen wijn van wordt gemaakt.... tsja.....
Gehyped restaurant.... Jammer.
Vincent B.
  • Datum van je bezoek: 24 apr. 2017
De ontdekking van dit jaar! Eenvoudige aankleding met alle aandacht voor verrassende en gave smaken en geuren! geweldige ervaring
Luc B.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2016
Heerlijk, verrassend, spectaculair. De proeverij met (alle) 2 de voorgerechten, (alle) 2 de hoofdgerechten en (alle) 2 de desserts voelde als een ode aan de zintuigen. Inclusief "rare" gerechten en combinaties als tulpenbollen en paardebloemblaadjes, mooi gepresenteerd en overheerlijk. De bediening verzorde ons enthousiast en kundig. Een culinaire avond die ons nog lang zal heugen. Top in Nijmegen!
Jacqueline W.
  • Datum van je bezoek: 22 okt. 2016
Wat een ervaring is het om hier te eten. Normaal gesproken eet ik minder avontuurlijk uit (want man die daar niet van houdt en zoon die nog niet zoveel lust) maar ik moet zeggen dat dit zeer zeker voor herhaling vatbaar is. Goedkoop is het niet, maar voor het geld krijg je wel echt iets bijzonders voorgeschoteld. Geen uitgebreide kaart maar keus uit 2 voorgerechten, 2 hoofdgerechten en 2 nagerechten - of je kiest voor de proeverij en je geniet van alle 6 de gerechten die de kaart biedt.
Met ons hele gezelschap gingen wij voor de proeverij en ik kan niet anders zeggen dat de gerechten stuk voor stuk verrukkelijk waren. Daarnaast kregen we ook nog aantal heerlijke amuses en een koud, verfrissend soepje (?) tussendoor. Die laatste was helaas geen onverdeeld succes bij ons gezelschap, maar verder was alles heerlijk dus dat mag de pret niet drukken. Ik heb deze avond dingen gegeten die niet alledaags zijn, zoals tulpenbollen en blaadjes van paardenbloemen en ik heb er echt van genoten.
Loed V.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2016
Op zaterdag 15 nov ingecheckt bij De Nieuwe Winkel. Vanaf het aperitief bij binnenkomst tot en met de laatste gang zijn we meegenomen in een smaakavontuur met bijpassende wijnen waar we nog blij van worden als we er aan terug denken. Zeer plezierige bediening, prima aankleding.. Niets, maar dan ook niets op aan te merken! Ik lees hier en daar dat het wat prijzig zou zijn, maar in de categorie waar dit restaurant thuis hoort zijn dit de normale prijzen. We komen zeker nog eens terug!
Marieke V.
  • Datum van je bezoek: 22 sep. 2016
Bij uitstek mijn lievelingsrestaurant in Nijmegen en omstreken. Uit eten is een waar avontuur met de meest spannende gerechten en zalige smaakcombinaties. Nooit saai, altijd vernieuwend en smaakvol. een geweldig avondje uit. Bediening niet te formeel of informeel, gewoon prettig. Zaak zelf niet te groot of te klein en prettige akoestiek. Tafels wel wat dicht op elkaar.
Enige minpuntje de laatste keer; na alle gangen en amuses toch nog hongergevoel. Dat zou mi niet mogen en de gerechten zouden dan ook wat groter mogen zijn.
Mahlee P.
  • Datum van je bezoek: 15 sep. 2016
Het beste restaurant van Nijmegen als je van creatief eten houdt! Het is niet goedkoop, maar echt elke euro waard - zeker in verhouding met restaurants op hetzelfde niveau.
Thomas N.
  • Datum van je bezoek: 12 sep. 2016
Voortreffelijk gegeten en gedronken. Vijf gangen verrassingsmenu met bijpassende wijnen (je kunt kiezen tussen bijpassende wijnen, sapjes of bieren. Leuk concept!), heerlijk! Niet goedkoop en wat dat betreft hebben we het over het duurdere segment restaurants. Op zichzelf is dat geen probleem, de gangen en wijnen verdienen het, maar halve glazen wijn (BOB) voor vier euro, koffie en thee vier euro en zelfs ijs-thee meer dan vier euro vonden wij overdreven en haast pretentieus.

Maar dat mocht de pret verder niet drukken, heerlijk gegeten. Vooral indrukwekkend hoe de koks met verschillende groenten prachtige dingen doen en er echt nadruk op leggen.
Wimtien S.
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
De Nieuwe Winkel is een aanrader voor iedereen die zich wil laten verrassen. Hier worden gerechten bereid met ingrediënten uit de natuur, zoals we die niet dagelijks tegenkomen. Daarom kan ik ze niet met naam en toenaam benoemen, maar we hebben echt heerlijk gegeten. Bediening relaxed en ter zake kundig, en heel vriendelijk! Bijpassende wijnen, prima. Wel zeer fors geprijsd, 7 euro per glas.
Prima adres!!
Renilde R.
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2016
Ik doe het bijna nooit maar hier echt welverdiend 3 tienen! Wat een verwennerij met bijzondere sapjes, spectaculair eten en heerlijke wijnen. Bovendien komen er naast het menu nog een hele rij innovatieve amuses. We kregen ook een amuse waarvan we de ingrediënten moesten raden, met ei en azijn, dit was het enige wat ik niet geweldig vond. Het aperitiefje was een groen sapje met gin en komkommer, lekker fris. De Nederlandse Kimchi was heerlijk, maar de ossenstaart met berenklauw was helemaal verrukkelijk..Alles ziet er prachtig uit en is samengesteld uit pure groenten en vlees met rare ingrediënten, zoals berenklauw, dovenetel, zuring, beef jerky, vlierbloesem. Je wist niet dat dat lekker kon zijn! Echt een avontuur. Het is ook niet vreemd dat de kaart beperkt is, want deze gerechten hebben echt veel aandacht en liefde nodig om zo lekker te worden. Helaas werd de slow-koffie door mijn tafelgenoot omgedoopt tot slootkoffie...beetje te slap. De inrichting is hip, maar toch gezellig. En dan de bediening: vrolijk, tijd voor een praatje en een uitgebreide uitleg bij de gerechten en heel erg vlot. Je hoeft je echt gene moment te vervelen. Je betaalt ietsje meer, maar dan krijg je ook echt veel méér dan een maaltijd. Als ik weer in Nijmegen ben, dan kom ik terug!
eetklant-woerden .
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Op bezoek in Nijmegen wezen eten bij de Nieuwe Winkel. Een echte aanrader zelfs voor een verstokte vleeseter zoals ik. Elke gerecht is een waar sensatie voor je ogen, je neus en je mond. De wijnen zijn zeer bijzonder en de sapjes zijn passend bij elk gerecht. Ik verheug me op de volgende keer.
Ingrid V.
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
Wij waren deze keer niet zo tevreden. Jaren geleden eens geweest en toen zeer enthousiast. Deze keer was het met name de bediening waar we alle 4 niet tevreden over waren.
Er kwamen steeds andere mensen aan tafel om te serveren. Hierdoor was er weinig overzicht en werd de bob meerdere keren ongewild voorzien van wijn. De wijn werd aangeprezen als "goed te doen". Dat maakte ons niet enthousiast. Het eten was goed met enkele uitschieters naar boven. De porties van met name de hoofdgerechten vonden we aan de kleine kant.
Er kwam niet automatisch kraanwater op tafel. "We zijn nu eenmaal een restaurant" werd er gezegd. Wij snapte de link niet helemaal.
Er is duidelijk in de inrichting geprobeerd om iets aan de akoestiek te doen. Dat is deels gelukt. Soms was het toch lastig om elkaar te verstaan.
We sloten de avond af met 2 slappe bakjes filterkoffie. Want er is geen ander apparaat. Wellicht hip, maar wij vonden het vooral jammer.
Erik V.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2016
Paar jaar geleden was ik hier al, eigenlijk vrijwel net na opening. Kanonne wat goed en speciaal. Half jaartje daarna ietsje minder en was de verrassing er wat af. Nu 2/3 jaar verder weer eens geweest. Cadeau voor mijn zus. Dahm wat leuk en spannend en vooral lekker. Wat ik zo zie heeft de keuken zich ook ontwikkeld naar een meer wat kan ik uit de omgeving en uit het bos c/q natuur halen. Lokaal dus en groenten georiënteerd, maar Librije's zusje of De nieuwe winkel. Reis niet af zou ik zeggen, wat natuurlijk ook niet helemaal waar is, is natuurlijk wat je wilt. Maar kwaliteit is zeker te vergelijken. Toen wij er zaten was het te leeg, een schande als je het mij vraagt. Hop erheen met uw donder.
Guy V.
  • Datum van je bezoek: 5 apr. 2016
OMG wat is dit lekker eten! Ik hou van restaurants waar ik eet wat ik thuis niet zelf zomaar kan maken. Hier bestond elk onderdeel van elke gang van de heerlijke proeverij uit iets wat ik nog nooit thuis zelf heb gemaakt. Zelfs nog nooit eerde zo gegeten. Wat een afgestemde smaakcombinaties! Elk van de 6 gangen (plus leuke extra's) was een genot op zichzelf, en ieder met zijn eigen unieke smaaksensatie. Dat maakt dat niet alles super lekker is, waardoor ik nog even overwoog een 9 te geven, maar het hele menu is 1 grote ontdekkingsreis. Leuke extra's zoals ijs van de naalden van een Douglasspar en de perfect passende wijn-spijs combinaties maken dat het geheel absoluut een 10 verdient. De service is daarnaast perfect. Leuke en duidelijke informatie verteld vanuit eigen passie. De passie die je ook proeft. En ben je even in een goed gesprek, dan komen ze er niet doorheen met toelichting over de wijn. Heel netjes en attent.
Het decor is bijzonder, dat kan je wel of niet aanspreken, maar zeker wel functioneel. Prima stoelen en banken. Genoeg ruimte en licht ook.
Als je eens wat anders wilt eten dan anders en de uitdaging aandurft is dit ABSOLUUT een aanrader