De Meerplaats

Trawlerkade 80 1976 CC IJmuiden Nederland Kaart

Over restaurant De Meerplaats

Maritieme sferen

Als je restaurant pal aan de vissershaven van IJmuiden ligt, dan moet vis wel de hoofdrol spelen in je zaak; dagvers, verrassend en smaakvol. De authentieke, maritieme sfeer zie je ook in de inrichting terug. De vriendelijke bediening zorgt dat het je aan niks ontbreekt. Geniet!

Meer informatie over restaurant De Meerplaats

• Af te huren , Airconditioning , Catering , Huisdieren welkom , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen
Scv222 .
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2016
Wat een ontdekking! Lunch ter ere van de 86e verjaardag van mijn moeder. Even een visje eten. De ontvangst was zeer welkom. Een tafel aan het raam. De kaart is groot, keus in overvloed. We gingen met z'n allen voor de krab en de tong. De krabbenpoot was zeer smaakvol, sappig en zacht. De botersaus perfect. De twee tongen waren precies waarom we zo'n zin hadden in vis. Heerlijk. Garnituur voor ons voldoende. De bediening zeer vriendelijk en professioneel. Inrichting van de zaak is traditioneel. Keurig en smaakvol. De schilderijen van schepen en havens maken het beeld compleet. Jammer dat we zo'n eind uit de buurt wonen.
Joanjoan .
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2016
We hebben met een gezeldschap van 17 personen heerlijk gegeten. Bediening heel vriedelijk en voorkomend. Geen verspilling van voedsel. Meteen aanvulling als iets op was. Zeetong vers en beslist niet duur. Een aanrader de Meerplaats.
Maarten V.
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2016
Qua inrichting een behoorlijk gedateerd en oubollig. We waren in 1 klap terug in de jaren ’70. De bediening is prima en vlot. We kozen voor het menu van 34,50. De amuse die kregen was helaas steenkoud en daardoor proefde je eigenlijk niet van het hapje.

Het hoofdgerecht krijg je op een volkomen kaal en onopgemaakt bord. In losse bakjes krijg je wat aardappeltjes en groente erbij. Weer die jaren ’70 dus, maar wel behoorlijk saai en niet meer van deze tijd.

De vis zelfs was uitstekend, maar qua hoeveelheid wel aan de zuinige kant.

We gingen weg met een nogal dubbel gevoel. Het eten an sich scoort een dikke voldoende, maar de aankleding van zowel de gerechten als het restaurant is beneden peil.
Harm-Kleinman .
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2016
De meerplaats is een ech visrestaurant. Ingrediënten zijn lekker en vers. De opmaak en bijgerechten kunnen meer aandacht hebben. Op vaderdag was het erg druk. De bediening deed haar best maar was niet nauwkeurig. Er ging wel eens een bestelling mis. Vriendelijk en correct werd het hersteld. Bij de betaling kregen de vaders een verse makreel mee. Prijs en kwaliteit zijn in balans.
CharlesHuijskens .
  • Datum van je bezoek: 12 jun. 2016
De Meerplaats is een restaurant dat zeer druk bezocht wordt door de mensen uit de buurt, dus dat zegt al genoeg. Alle vis hier is super vers en perfect bereid. In de maand juni is er een actie met tong: 2 x een middelmaatje tong (200 gr per stuk) voor 18,50. Nou, dat is toch een zeer scherpe prijs! En lekker! Natuurlijk kun je het wat duurder maken door een fles Saint Aubin te drinken, maar dan heb je wel een hemelse combinatie. Vooraf oesters, of de heerlijke kreeftensoep, of de krabbenpoten waarvoor sommige klanten van ver komen. En terecht!
Ozden T.
  • Datum van je bezoek: 18 mei 2016
Weer eens gegeten in de Meerplaats, deze keer weer eens (voor de 'zoveelste' keer) een dineer na vorengaande lunches, samen met vrouw en twee kleine kids.

Kwaliteit blijft consistent en uitstekend met voor ons o.a. onze eigen klassiekers 'zalmbonbon' en trio vis. Voor de oudste koter een kibbeling met patat, salade (die er door mij bij haar ingepropt werd) en ijsje toe.
De gastheer (die al jarenlang in die hoedanigheid de scepter zwaait in De Meerplaats) is wat mij betreft Michelin-waardig en ook de overige leden van de bediening zeer vriendelijk en attent.

Bij afrekenen mocht mijn oudste een (kinder)cadeautje uitzoeken; het werden 3 gekleurde balletjes van leer, waarbij thuis bijna de TV en vazen omgekegeld werden ;-)
Johanna R.
  • Datum van je bezoek: 20 mrt. 2016
In tegenstelling tot de recensie van Gveger heb ik genoten van de proeverij. Geen sprake van slordig gesneden vis of slechte opmaak. De skrei was ook perfect, net zoals de bisque d'hommard. Volgende keer wil ik ook de garnalenkroketten proberen, die zagen er heerlijk uit. Mijn complimenten aan keuken en bediening, Robin is een uitstekende gastheer.
Gveger .
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2016
Pers.proeverij genomen a 19.75 p.p.Erg slecht opgemaakt bord , onverzorgd, vis was slordig gesneden absoluut onvoldoende.Wij waren met zijn vieren dus 79.00 euro betaald .Trio tong/zalm/tong was op het bord gesmeten zeer slordig opgemaakt absoluut onvoldoende.
Wij komen hier niet terug.
Marianne S.
  • Datum van je bezoek: 17 mrt. 2016
De inrichting is klassiek met veel maritieme accessoires; ietwat ouderwets maar wel gezellig. De bediening erg sympathiek. Wij waren met z'n negenen en hebben daardoor verschillende gerechten kunnen proeven. Ze hebben een prima 3-gangen keuzemenu voor €34.50. De huisgemaakte garnalenkroketjes waren erg lekker, met heel simpel erbij partjes citroen en gefrituurde peterselie (kunnen tippen aan die van Holtkamp!). De vissoep was heerlijk en vol van smaak, de sashimi van zalm en de lauwwarme salade van zeebaars, allemaal lekker en vers. Als hoofdgerecht had ik een hele gegrilde dorade. Hij was perfect klaargemaakt en niet té droog maar juist erg smeuïg. Je moet ervan houden om zelf een vis te fileren! Het dessert bestond voornamelijk uit ijs. Jammer als je niet van ijs houdt. Gelukkig hou ik wel van crème brûlée en die was redelijk van smaak. Het kaasplateau van mijn buurman viel tegen, wel érg weinig kaas en brood en dat voor de prijs van €11.75. De prijs-kwaliteitverhouding is hier in verhouding. Geniet vooral van de verse vis die goed bereidt is. Een aanrader!
Ernst_Vrolijk .
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2016
Echt heerlijke visgerechten gegeten aan de haven. Restaurant is verrassend gezellig gezien de locatie en ook aangenaam gevuld. De bediening is perfect, niet te stijf, niet te amicaal. Voor de deur parkeren, da's ook heel prettig.
Sjansen1971 .
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2016
Vrijdag voor het eerst wezen eten bij De Meerplaats.

Uitgebreide kaart, en natuurlijk veel vis. Vooraf een amuse en broodjes, leuke binnenkomst zo.
Vooraf sashimi van tonijn. Dit zou je kunnen vinden in een Japans restaurant. Heerlijk gewoon, mijn vingers zaten er gelukkig nog aan. Mijn vriendin nam de vissoep, die echt perfect was.
We besloten om voor de special te gaan, die ze bijna elke maand hebben.

Dit betrof skrei, en we kregen uitleg wat het precies was. Winterkabeljauw die deze periode op zijn lekkerst is. En dat klopt zeker, een heerlijk stuk vis, lekker met witlof en mosterd! Gewoon genoten!
En ruim voldoende bijgerechten als gebakken aardappeltjes, salade etc...

Al met al ruim voldoende, en hoewel nog gekeken te hebben op de kaart met nagerechten besloten dat we toch echt vol zaten.

Wijnkaart is ook een aanrader, mooi verzameld door de eigenaar wat we begrepen.

Bediening is zeer vriendelijk en ervaren.

We zullen zeker nog een keer terugkomen, en we worden nu ook op de hoogte gehouden van de acties. Leuk dat restaurants dat nog doen.
Roowd O.
  • Datum van je bezoek: 7 feb. 2016
Het restaurant is zoals een echte visrestaurant hoort te zijn!
Het eten is van top kwaliteit en de graved lax is een echte aanrader, heerlijk vers en smeuïg.
De bediening is zeer gastvrij en attent.
Je proeft dat de slibtong in roomboter is gebakken. Heerlijk zacht en zeer makkelijk schoon te maken.
We hadden als dessert de crème brullee ook dit was erg lekker.

Wat ik erg leuk vind van dit restaurant is dat je bij het hoofdgerecht echt nog ouderwets de rabarber krijgt en lekkere gebakken aardappeltjes en patat.

tip: driegangenmenu voor 34,50 P.P
Novajohn .
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2016
Ik ( John Schoorl) heb hier fantastisch genoten van het eten. mijn keuze was verrassing menu.
De chef kok heeft mij niet teleurgesteld , maar meer dan overtroffen.
Ik verklap niet wat , want je moet het zelf gaan ervaren!
Bediening zeer correct en op de hoogte van het te serveren eten o.l.v. een super leidinggevende in de sfeer van de visserij.
LoesenJan .
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2016
Op aanraden van velen en nieuwsgierig geworden door de vele gelezen advertenties zijn we afgelopen vrijdag met z'n vieren naar De Meerplaats getogen. Spijt? In tegendeel, wat een gezellig restaurant, wat een vriendelijke bediening en het belangrijkste, wat een heerlijk eten.
We gingen voor het keuze 3 gangen menu (34,50) waar wel heel veel keus werd gegeven. Het voorgerecht, lauwwarme salade van gegrilde Zeebaarsfilet was werkelijk subliem. Heerlijke verse salade en de Zeebaars zwom zo de mond in. Een mooie fles Savignon Blanc was hierbij een goede keus. Van mijn echtgenote geluiden over een goed gevulde en zeer goede vissoep.
Het hoofdgerecht een trio van tong, zalm en kabeljauwhaasfilet. In één woord fantastisch, mooie royale stukken vis van hele goede kwaliteit. Ook aan de begeleidende salade, frites en aardappeltjes was zeer veel aandacht besteed. Als dessert een kaasplankje met een leuk verhaal. Op de vraag om een portje kwam de suggestie, dat de dessertwijn en ook een fijne sherry daar ook goed bij paste. Even later komt onze ober met beide en de mededeling, dat ik dan de volgende zal weten wat te moeten bestellen. Nou, dat weet ik nog niet, dus de volgende keer maar weer alle twee. Zal dan wel niet voor de prijs van één zijn. Samengevat een gezellige avond in een hele gezellig restaurant met goede service en hele goede vis. We komen zeker op korte termijn terug!
Joost E.
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2015
op advies van vrienden heerlijk gegeten in de meerplaats in IJmuiden .relax parkeren voor de deur .hartelijk ontvangst de jassen werden netjes aangenomen tevens werden wij naar een leuke tafel begeleid .direct daarna kregen wij ons bestelde fles wijn ( tourainne) heerlijk van smaak ongevraagd kregen wij ook een karaf gekoeld water ( gratis) .even daarna volgde een smaakvolle amuse met warm brood en div boter .als voorgerecht kingcrab poten met hollandaise en mijn vrouw huisgemaakte kreeftensoep .als hoofdgerecht noord zeetong en gebakken kabeljauw haas met een saus van grove mosterd met het eten van deze vis proef je werkelijk de Noordzee !!!! zelden zo een verse vis gegeten .de meerplaats heeft een gezellige ambiance en vakbekwaam personeel dit sfeervolle restaurant aan de haven is voor ons een aanrader wij komen zeker terug !!!! team van de meerplaats ga zo door .
Hans T.
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2015
Als vis wilt eten , dan moet naar IJmuiden naar de Meerplaats daar weten ze hoe je verse vis naar behoren moet klaar maken. Na een hartelijk ontvangst werden we naar een tafeltje gebracht. Als voor gerecht nam ik een tartaar van Hollandse garnalen en hoofdrecht koos ik voor de zeetong. Beide gerechten waren top ! Lekkere attente bediening op tijd je wijn bijgeschonken en niet te vaak aan je tafel. We moeten dit vaker doen.
Victor L.
  • Datum van je bezoek: 9 okt. 2015
Kom al-tig jaren in IJmuiden, maar meestal om te vissen of me vrienden te bezoeken die werkzaam zijn als Zee verkeersleiders in IJmuiden, gisteren na wat gevaren en gevist zijn we daar gaan eten. Ton Kalkman, Rene Sehr, en ik, visten vaak in het buitenland en houden ook van visgerechten. Gisteren voor mij voor het eerst bij de Meerplaats gegeten, hmmm, echt heel lekker tongetje met alles wat er bijhoort, echt top en vriendelijke bediening! Kom er gauw weer terug!
Fred L.
  • Datum van je bezoek: 29 sep. 2015
Via deze website een online reservering gemaakt voor een 3-gangen menu voor 30 euro. Aangekomen in het restaurant wist de bediening niets van deze aanbieding, na overleg met de kok werd ons meegedeeld dat wij een vast menu zouden krijgen, dus geen keuzemogelijkheid.
Het voorgerecht, een tartaar van tonijn was heel smakelijk en de presentatie ook heel mooi.
De verwachting dat de volgende gerechten ook van dergelijk niveau zouden zijn, werd niet bewaarheid. De zeewolffilet smaakte bitter en was heel droog. De gegrilde groene asperges zo taai dat ze niet weg te krijgen waren. Ik heb dit aan de bediening gemeld. Zij konden zich niet voorstellen dat dit het geval was, maar maakten toch excuses en boden daarvoor de overigens uitstekende chardonnay gratis aan.
Het toetje was ook een dompertje, een soort ijstaartje....in de smaak: stroopwafel. Helaas haat ik stroopwafels, misschien voor de liefhebber een aanrader maar voor mij een deceptie.
De entourage is leuk, de bediening prima, maar voor ons niet nog eens. Jammer!

Nel K.
  • Datum van je bezoek: 11 sep. 2015
Restaurant is maritiem ingericht, de bediening is zeer vriendelijk.
Ik had een Hollandse garnalen cocktail en mijn partner oesters als voorgerecht, beide waren heerlijk vers. Hoofdgerecht sliptong, was heerlijk ener waren meer dan genoeg bijgerechten bij.
Nagerecht tiramisu was ook prima.
Zeker de moeite waard om nogmaals hier terug te komen.
Etenliefhebber100 .
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2015
Bij de haven van ijmuiden , ouderwetse vis restaurant als je binnenkomt meteen een gezellige sfeer.
Vis is vers van prima kwaliteit.
Ik heb de sashimi van tonijn gegeten zacht in de mond daarbij een pittige wasabi saus.
Daarna een heerlijk gebakken zeetong met groete aardappels en patat.
Mijn vriend had ook de zeetong , maar vooraf kreeftesoep was ook van smaak
Bediening erg vriendelijk en gastvrij , we komen zeker terug!