Over restaurant De Luwte

Culinair genieten in de Jordaan

Gelegen aan de schitterende Leliegracht en al jaren een begrip in Amsterdam. De chef hanteert een internationale kaart met een knipoog naar de mediterrane keuken. Geniet van al dat lekkers, een goed glas wijn en het prachtige uitzicht. Hier ontvlucht je de drukte van het dagelijks leven. Amsterdam op zijn mooist.

Meer informatie over restaurant De Luwte

Maandag t/m zondag 18:00 - 22:00

7,1
7,1
Aami325 .
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
De luwte is ons vaste restaurant in Amsterdam. Het is er altijd een feestje, ze serveren cocktails en heerlijke gerechte. Ik bestel altijd de coquilles met chorizo en bloemkool moes, dat is letterlijk het lekkerste gerecht wat ik ooit ergens besteld heb. Verder hebben ze een uitgebruide wijn kaart met ,indien in een feestelijke bui, een uitbreiding tot de cocktail kaart. De service is altijd uitstekend. Ze zijn oplettend en klantvriendelijk. Ze zijn goed in het samenstellen van traditionele maar ook experimentele gerechten. Een aanrader voor ieder.
Marco J.
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2016
Gisteren gegeten bij de Luwte. Het was ontzettend druk, dus we konden niet om 20u aan tafel terwijl we wel gereserveerd hadden. Helaas kregen we geen drankje aangeboden en werden we aan de hoek van de bar gezet, maar om 2030u was er plek. Vooraf tartaar en vitello tonato, maar aan beide gerechten zat geen smaak. Als hoofd hadden we tournedos en kafswang. Iets meer smaak, maar ook zeker niet super. De rekening klopt niet, maar na keurig excuus en 111 euro later hadden we als conclusie dat deze tent net boven daghap niveau uit stijgt en dus zwaar overpriced is....jammer.
Annemijnvw .
  • Datum van je bezoek: 15 jan. 2016
Nadat we een half uur op onze drankjes moesten wachten kregen we ze eindelijk, de cocktails waren wel heerlijk. Bediening had een stuk beter gekunt, wat erg zonde is want eten was wel lekker. De grootste teleurstelling was de rekening. Namelijk veel te duur voor wat we die avond hebben gekregen. Namelijk bijna 500 euro en hadden er maar 1 fles wijn bij en allemaal dis 1 cocktail. Ik kom helaas niet meer terug.
Robin V.
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2015
Voor ons was dit een herhalingsbezoek. Maar van De Luwte zoals toen ervaren was niet veel meer over. Het interieur was compleet veranderd. Mooi maar erg schreeuwerig trendy, hout spiegels en frutsels. Eten was oké. Wat het meest tegenviel was de bediening. Schijnbaar goed bedoeld maar erg opdringerig. De nadruk lag op verkopen en dat gaf een ongemakkelijk gevoel. Daarnaast wilde het maar niet lukken om een cola light op tafel te krijgen. Als we een cocktail hadden besteld was dat waarschijnlijk een stuk sneller gegaan.
Peter S.
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2015
De Luwte is een gezellig restaurant gelegen in een bijzonder fraai stukje Amsterdam. De service van de dames en heren in de bediening was prima. Het eten echter vond ik een beetje karig. Geen amuse, geen stukje brood met wat boter, olijfolie of olijfje. Het voorgerecht, gegrilde coquilles met een crème van bloemkool, mosseltjes en plakjes chorizo, vond ik tegenvallen. De afzonderlijke componenten waren niet op smaak en kwamen daardoor niet bij elkaar. Het hoofdgerecht, heekfilet, was zeer smakelijk. Maar ook bij dit gerecht ontbrak naar mijn idee iets, een aardappeltje bijvoorbeeld. Na hadden we de flexibele chocolade met basilicum, frambozenbolletjes en roomijs met sake en de panna cotta van zoethout met spekkoek en sorbetijs van mandarijn. Erg lekker allemaal! Over het algemeen ben ik positief maar het zou toch wel allemaal iets uitbundiger mogen, en dat kan mijns inziens op eenvoudige wijze.
Dijcksma J.
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2015
Heerlijk gegeten met twee personen bij de Luwte . We hadden beiden de dagschotel met vis. Het bleek een koude salade. Dit deed aan de smaak echter niets af, prima. We hadden er wat frietjes bij. Zeer vriendelijke bediening, heerlijke wijn, gezellig ingericht restaurant en een schoon toilet. Kortom een leuke aanrader.
Anne V.
  • Datum van je bezoek: 25 jul. 2015
Zaterdag hebben we hier gegeten. Bij aankomst was het erg rustig en werden we aan een tafeltje tegen een muur gezet. De verkoopster verkocht meteen hun cocktail van de dag. Wij drinken nooit cocktails, maar ze maakte ons nieuwsgierig. Hij smaakte goed! Het duurde een tijd voordat we de kaart kregen. We kozen coquilles (op aanraden van een mannelijke medewerker) en toast kannibaal en als hoofdgerecht surf en turf en de boerderijhert. We raakten toen in een sneltrein, want zo langzaam en relaxed als het in het begin verliep, was het inmiddels niet meer. Binnen 2 minuten stonden een mandje brood op tafel, een amuse (mosselkroket met dressing) en het voorgerecht op tafel! Slechte afstelling van de keuken en blijkbaar tussen bediening en keuken! Het ging zo snel dat we na het voorgerecht al vol zaten en mijn partner kon niet genieten van zijn steak tartare, omdat hij net die kroket naar binnen moest proppen. We vroegen dan ook om wat langer te wachten met het hoofdgerecht. De dame zei dat we het dan zelf maar moesten aangeven. Na 20 minuten stond toch het hoofdgerecht op tafel, ongevraagd. Hert was heerlijk. Goed medium/rare. Mijn buikspek was lauw. Waarschijnlijk door de zoetzure groente die eronder lag. Ik vond dit niet lekker eten, want binnen een paar minuten was het complete gerecht koud. De smaken waren goed. We hebben hierna meteen afgerekend. Had meer verwacht van dit restaurant, maar toch nog prima gegeten.
Jean1010 .
  • Datum van je bezoek: 27 jun. 2015
Gisteren voor het eerst sinds tijden hier weer eens gegeten, ditmaal met goed familiair gezelschap. De lekkere wijnen waren mij van de vorige keer (zeker 4 jaar geleden) bijgebleven. We konden met het heerlijke weer gelukkig eerst buiten aan tafel aanschuiven. Ons werd verzekerd dat onze gereserveerde tafel binnen, op een aardig stekje, beschikbaar zou blijven (je voelt m nu al aankomen...). Gelukkig was aan de lekkere wijnen niets veranderd. De uitgebreide kaart deed ons een prima culinair avondje voorspellen. En ja, het was goed, overheerlijk zelfs. Onze tafel binnen was na de starter vergeven, maar gelukkig werd er in het bijna volle restaurant (met helaas enige kakofonie van een vriendinnenclubje in de nabijheid) toch nog een mooie plek vrijgemaakt. Als voorgerecht werden zowel de coquilles als salade met gemarineerde watermeloen en manchego kaas geserveerd. Prima starters. Maar dan de hoofdgerechten met (persoonlijk) het hert, anderen de zeewolf (als vis van de dag), kabeljauw en surf & turf, allemaal overheerlijk. Zo lekker , dat we eigenlijk allemaal eigenlijk nog wel een keer het hoofdgerecht wilden bestellen, ware het niet dat het desserts ons al toelachte in gedachte. De huisgemaakte cheesecake is niet te versmaden. Fantastisch. Ook het kaasplankje met 4 kazen was rijk en smaakvol opgebouwd. Een lekkere koffie was de prima afsluiter van de avond. Al met al... het zal zeker geen 4 jaar duren voordat we hier weer aanschuiven, mogelijk zelfs geen 4 weken..... Aanrader dus!
Leen B.
  • Datum van je bezoek: 27 jun. 2015
De Luwte heeft een klein maar fijn terras aan de Leliegracht, hartje Amsterdam. In het avondzonnetje was het precies warm genoeg en zou het koud worden dan konden we naar binnen. Goede start dus, maar vervolgens vergat de bediening onze drankjes te brengen.

Het eten was erg lekker. Maar eerst moest er binnen iets geregeld worden, want het in eerste instantie aan ons toebedeelde – erg leuk met kussens op de banken aangeklede - tafeltje was aan een ander gezelschap vergeven. Tweede minpunt qua service, alhoewel de bediening zelf zeer voorkomend en correct was.

De Surf & Turf is een mooie combinatie van zachte vis- en vleessmaken, met subtiele begeleiding. Elke hap een andere smaaksensatie, met mooie tegenhangers van zout, zoet en zuur. Aan de andere kant van de tafel hoorde ik dat soort geluiden ook over de Kabeljauw en naast mij had het Boerderijhert geen enkele kans om het bord te blijven te bedekken. Voortreffelijk aldus Jean. De Zeewolf was iets minder spannend. Voor- en nagerechten waren ook dik in orde, waarbij Karin graag het voortreffelijke kaasplankje benoemd wil zien. Je kan nog een kritische noot plaatsen bij de porties, die waren aan de bescheiden kant.

Aan de voorzijde van de Luwte is de entourage prima in orde, maar dat heeft dan alles met het zicht op de Leliegracht te maken. Iets verder in de zaak heb je dat genoegen niet en val je terug op de inrichting zelf. Best een prettige sfeer, warm en toch vlot. Sommige tafeltjes hebben een erg leuke aankleding, bij andere ontbreekt dat weer. De akoestiek is slecht, je moet moeite doen om je tafelgenoten te verstaan.

Al met al een fijne tent, met als belangrijkste plus het eten zelf. Goede keus J&J!
Stella H.
  • Datum van je bezoek: 7 jun. 2015
We hebben heerlijk buiten gegeten bij dit schattige restaurantje aan de Leliegracht.
De bediening en ontvangst was erg vriendelijk en behulpzaam.
Over het eten alleen maar complimenten, en ook heerlijk is de cocktailkaart met een ruim gevarieerd aanbod.
We hadden een tartaar van tonijn vooraf en surf en turf als hoofdgerecht.
Allebei erg smakelijk!
Een minpuntje was dat we bij het bestellen vroegen om een kleinere portie van de surf en turf
en dat deze gewoon voor dezelfde prijs als de normale portie op de rekening stond.
Op zich geen probleem, maar zeg dat even van te voren.
Jochem J.
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2015
Mooi restaurant met een goede keuken. Vlees wordt geserveerd zoals je het besteld. We hebben hier met zijn tweeen gegeten en beide andere wensen qua gaarheid. Beide perfect in orde. Attente bediening en de dubbelgebakken aardappelschijfjes zijn verwonderlijk lekker.
LaHu .
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2015
Het restaurant heeft een gezellige sfeer, met een beetje het huiskamer gevoel. Maar toch straalt het ook luxe uit. Als je aan de goede kant in het restaurant zit, kun je ook de keuken in kijken.
Ik had gekozen voor de tonijn tartaar en mijn tafelgenoot voor de runder tartaar. Beiden waren goed op smaak en de borden waren mooi opgemaakt. Als hoofdgerecht had ik de vis van de dag, roodbaars. Er zaten twee graatjes in, verder smaakte het prima. Mijn tafelgenoot had de tournedos en vond deze erg lekker en mals. Beiden als dessert de chocoladesouffle, welke heerlijk smeuïg was.
De bediening was vriendelijk en vlot.
Minpuntjes waren dat de menukaart anders is dan op hun website staat en dat het brood nog in de oven zat, dus wij dit pas na ons voorgerecht kregen. We zouden de broodjes hierom van het huis krijgen, maar ze stonden alsnog op de rekening. Wel waren de broodjes heerlijk van smaak.
David1990 .
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2015
Prachtig knus en gezellig restaurant. Mooie ligging in het hartje van amsterdam. Bediening was uitstekend. En het eten geweldig. Tonijn tartaar - vis van de dag echt een aanrader. Tip: reserveer wel even van te voren. Het is namelijk altijd druk. Wij komen hier zeker vaker!
Eelco .
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2015
Heerlijk gegeten. 2 voorgerechten, had niet veel honger. Eerste een perfect aangebraden zwezerik, met passende extra smaken op t bord. Daarna een originele kalfstartaar waar ook niets op af te dingen was. Wijnkaart mag wat uitgebreider, wel betaalbaar. De gewoonte van de bediening om te vragen of "het gesmaakt" heeft is hier wat al te diep ingesleten.
Michiel1513 M.
  • Datum van je bezoek: 17 jan. 2015
eten was erg goed. sint jacobsschelpen waren fantastisch. hoofdgerecht (vis dagschotel) smaakte goed. maar..
ik ben geen grote eter maar had gewoon nog honger toen ik vertrok. voor deze prijs verwacht ik minimaal dat ik voldoende eten krijg. is dat niet de eerste behoefte om ergens te gaan eten?

Annemarie V.
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2015
Gisteravond onverwacht beland in de Luwte! Wat een aanrader is dit restaurant! Allereerst het uiterst vriendelijke personeel. Zeer allert, zeer kundig en bovenal zo vriendelijk. dit zie je helaas maar weinig in ons hoofdstad.
Wij startten met een cocktail.
Wij kozen voor de coquilles en de steak tartaar vooraf! Geweldig! Daarna de 5 maanden gedroogde entrecote, vooral rare smelt het vlees op de tong. Afgerond met kaasplank een LBV witte port.

Een echte aanrader.
Jean-Marc V.
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2015
Gezellige tent, lekker gegeten met 6 personen. Catch of the day was een zalmfilet, die bij een meerdere van ons erg beviel. Dry aged entrecote was lekker, zeker in combinatie met die heerlijke salsa, hmm. Ongedwongen sfeer en prima bediening. Eentje om naar terug te komen.
Gongli .
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2014
We hadden een tafel aan het raam vlakbij de deur, met prachtig uitzicht op de Lindengracht in kerstverlichting. Helaas kregen we, iedere keer als de deur open ging, een ijskoude windvlaag over ons heen. Een tussendeur of beter gordijn is hier in de winter geen overbodige luxe.
Het was kerstmis en we konden kiezen uit een (vast) menu van 4 of 7 gangen. We kozen die van 4, bestaande uit paddenstoelen consommé, coquilles en eendenborst. Exact dezelfde combinatie aten we eerder deze maand ook elders, is zeker de trend. Als dessert cheesecake en een lekker bolletje ijs. Alles was goed bereid en werd kunstig gepresenteerd op rechthoekige bordjes. We werden vlot en correct bediend en het tempo was precies goed. De wijn was ook prima. Mijn tafelgenoot trof echter een zenig stuk eendenborst, oneetbaar. Direct verscheen de eigenaresse aan ons tafeltje en bood ons passende compensatie, keurig. De saus bij de eendenborst was heerlijk maar de garnering stelde wel wat teleur: 2 spruitjes en een paar bijna onzichtbare toefjes pastinaakpuree. In een 7-gangen menu valt dit nog te begrijpen, maar voor ons vier-gangers was het wel wat karig. Wat meer groenten en misschien iets van aardappel hoeft niet veel te kosten en had ons met een meer voldaan gevoel naar huis laten gaan. Ook was alles vrij 'hoog op smaak' zoals dat heet, iets te zout dus. Het was al met al een fijn etentje, zonder memorabele, verrassende of feestelijke uitschieters (het is kerstmis mensen!!). Ook vonden we het jammer dat er geen enkele keuze binnen het menu was. Daarom toch een 7 voor iets wat met iets meer fantasie een 8 of hoger had kunnen zijn.
Kees K.
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2014
Met z'n zevenen bij De Luwte gegeten op een rustige donderdagavond. Aardige ontvangst en attente bediening, maar ook ruimte voor verbetering. Als je 7 bestellingen hebt opgenomen is het fijn als je een kwartier later nog weet wie welk voorgerecht had gekozen. "Voor wie was de........."
De menukaart is goed gevarieerd en het eten was heerlijk. Zonder uitzondering tevredenheid bij ons allemaal. Kwaliteit/prijs verhouding goed.
De inrichting is leuk, maar niet bijzonder. En als lang persoon zit je niet echt lekker, noch op de bank, noch op de stoeltjes. Maar de locatie is dan weer wel geweldig: aan een schilderachtige gracht, onder de schaduw van "De Wester".
Mieke D.
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2014
Donderdag samen met mijn man bij De Luwte gegeten. Anders dan de naam doet vermoeden, is het erg warm en druk binnen. De tafeltjes staan te dicht op elkaar om rustig te kunnen dineren.
We konden letterlijk het gesprek van onze buren en de buren daarnaast verstaan. Weer daarnaast zat een stel met een voortdurend huilende baby. Dat deed de sfeer geen goed.
De wijn was heerlijk; het eten was prima. Maar niet meer dan dat en dat verwacht je wel voor deze prijs. De bediening traag en onvriendelijk. Zelf vragen of je als-je-blieft eindelijk mag bestellen. Ik wilde naast mijn glas wijn, ook graag een glaasje kraanwater. Of ik echt niet liever water uit een fles wilde. Het voorgerecht kwam vrij snel en was lekker.
Daarna was het lang wachten op het hoofdgerecht. Zeker drie kwartier! De frietjes (die ik los bij had besteld) kwamen uiteindelijk toen het hoofdgerecht op was. Deze werden dan ook van de rekening gehaald. Een dessert hebben gelaten voor wat het was, omdat we na ruim een half uur nog niet de mogelijkheid hadden gekregen om te bestellen.
Ondertussen was de bediening achter de bar vol in gesprek met elkaar over jongens en uitgaan.
Eten: prima, maar duur
Sfeer: prima