De Leest

Kerkweg 1 8171 VT Vaassen Nederland Kaart

Over het restaurant De Leest

Vreedzame wijn en spijs

Jacob Jan Boerma en Kim Veldman nemen je mee op de culinaire reis van je leven. Invloeden van over de hele wereld komen op de meest elegante, verfijnde manier samen op je bord. Frisse, heldere smaken die je doen verlangen naar meer. De sfeer is rustig en modern zodat alle aandacht naar de wijn en spijs gaat.

Meer informatie over restaurant De Leest

• Amex , Mastercard , Pin , Visa
  • Af te huren

Jouw recensie over het restaurant De Leest

Hennie En Thekla N.
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2018
Ik begrijp de vorige recensie`s niet,ik kan me hier niet in terug vinden.
Zaterdag 27 okt wezen eten bij De leest,in een woord GEWELDIG,wij kozen voor het Micri menu,vooraf verschillende Amuse`s,heerlijke wijnen werden er geschonken,kortom we hebben er van genoten en onze smaakpapillen ook,wij overnachten in B&B Mollenvlied,waar meer mensen ook bij De Leest waren,die ook erg genoten hadden,
Wij komen zeker terug,dank voor de fijne culinaire avond.
Vluggejaapie1 .
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2018
Kort geleden hadden mij vrouw en ik wat te vieren en mijn voornemen was om haar dan eens flink te verwennen. Voor haar nog een verrassing maar ik wist allang dat we richting Vaassen vertrokken voor een onvergetelijk diner!

Altans ...

Toen wij aankwamen was de deur nog dicht (17:50), dus maar even 10 minuten bij de parkeerplaats gewacht. Toen we om 18:00 weer voor de deur stonden moesten we kloppen, de deur ging kort daarna open en enigszins verschrikt en met een nerveuze lach werden wij verwelkomt met "ah, u bent lekker op tijd". Toen wij aangaven dat we 10 minuten geleden er ook al stonden werd was het antwoord "als we voor iedereen die eerder komt dan afgesproken eerder moeten opengaan kunnen we net zo goed een 24/7 restaurant worden .. hahahaha". We lachten maar mee ...

Eenmaal aan tafel troffen wij een kille ruimte aan met surfplanken. Beetje retro. Ik had er een dubbel gevoel bij, aan de ene kant redelijk ontworpen en smaakvol maar aan de andere kant heel erg kaal. Daarbij stond het volume van de muziek heel erg laag, konden wij gedurende avond alle gesprekken van de 3 andere tafels meeluisteren maar ook het gekibbel van het personeel onderling. Er ging nogal wat fout en dat kon je horen, voelen, proeven en ruiken.

Geïrriteerd personeel (maar ook geïrriteerder gasten) door dieetwensen bij een tafel verderop. Gerechten die te zout, te zuur, te bitter of te zoet waren. Sommige gerechten zo uit balans gekegeld door de extreme zuren in sommige gerechten. Ik hou van zuren, maar niet op deze manier. Een gerecht met nootmuskaat ZO heftig dat het oneetbaar was. Bij een opmerking er van werd het lief weggelachen. Gezien het restaurant voor 15% gevuld was wou ik er ook geen heisa van maken. Maar wanneer je ruimt 500,- voor twee personen uitgeeft verwacht je toch meer.

Tevens werden we na de betaling niet meer aangekeken of uitgezwaaid. Een meisje van 30 meter afstand deed nog een poging maar die "doei" kwam amper terecht.

Het is niet een kwestie van "zit die man weer te zeiken" en "we kunnen het niet iedereen naar het zin maken" maar meer een gevalletje van structureel met je kop er niet bij zijn. Wellicht kunnen ze niet het juiste personeel vinden (veel jong en onervaren grut) of hebben ze de focus op andere dingen. En in beide gevallen kan ik mij vinden wanneer je als chef dan weer in Portugal zit, dan weer in Amsterdam of dan weer in Leersum. Maar niet in Vaassen. Misschien heb ik het verkeerd, maar het doel is bereikt en wellicht is de term "Stoppen op je hoogtepunt" in acht nemen hier niet zo verkeerd.
Kiki G.
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2018
De gerechten zijn fan-tas-tisch. En desondanks hebben we (2 bevriende stellen) ons bezoek aan De Leest als zeer teleurstellend ervaren. Want jonge jonge jonge, wat is de bediening slecht op elkaar ingespeeld, is er een totaal gebrek aan passie en communicatie. We kwamen voor een totaal beleving, maar van gezelligheid was totaal geen sprake. Bovendien ging er echt ongelooflijk veel mis., van een glas dat bij het serveren brak en een scherven die op de placemat achter bleven, een Bob arrangement dat steeds vergeten werd, gerechten die 2 x werden uitgelegd, een eenzijdig kaasplankje met alleen maar restjes harde kazen, bord dat werd neergezet voordat de glazen er stonden en toen weer weggehaald, we werden niet uitgeleid - alleen de stagiaires waren nog aanwezig) en moesten zelf naar onze jassen op zoek. Toen we om de chef vroegen om ons ongenoegen te delen liet hij zich voor het eerst die avond zien. En zijn antwoord was verbijsterend: ‘Ik kan het niet iedereen naar de zin maken.’” We spraken de volgende ochtend in onze B&B met andere gasten en ook zij waren niet te spreken over de aandacht van het personeel noch de ambiance (te felle verlichting). Dit restaurant verdient 1 ster, voor het eten. Voor deze kostbare uitgave (we waren met zijn 4en €1200 kwijt) zijn er véél betere (en vaak voordeliger) alternatieven: The Jane, de Liberije, de Swarte Ruijter, bij Jeff, het Amsterdammertje, Ron’s Gastrobar, het Nonnetje etc
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2018
De Leest heeft een nieuwe look van binnen. Retro en modern tegelijk, maar zeker heel mooi en gezellig.
De ontvangst en bediening was weer helemaal top!
Het heeeeeel veel gangen menu was absoluut weer 3-sterren waardig.
Voor mij nog steeds een absolute topper!
Ed1234 .
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2018
Zaterdag j.l. opnieuw te gast geweest bij De leest. De, voor ons nieuwe inrichting, geeft de zaak meer cachet en vormt nu één geheel.
Het is strak met no nonsens. Moet je van houden.
De ontvangst was hartelijk en vanaf onze tafel hadden we een goede kijk op het totale restaurant. zo zagen we gedurende de avond fouten die je niet verwacht in een drie sterren zaak. Een aantal gerechten werd, met enige regelmaat, niet op de goede tafel geserveerd; een miscommunicatie die toch voorkomen kan worden. Wij kregen een foutloze avond met een keur aan amuses en zeven culinaire gerechten met hoge smaaksensaties. De begeleidende wijnen werden top uitgelegd. Bij de koffie een keur aan patisserie hoogstandjes. Jammer is dat chef Jacob Jan niet even een rondje zaak doet. Kim en bediening dank voor deze heerlijke avond. We komen graag terug.
Henk V.
  • Datum van je bezoek: 5 mei 2018
Na alle negatieve geluiden over dit restaurant zijn we benieuwd of de keuken en de bediening de 3 Michelinsterren waard zijn. Hoewel het natuurlijk tamelijk arbitrair is of een restaurant 2 of 3 sterren verdient, kunnen we vaststellen dat alles vanavond dik in orde is. De keuken maakt heerlijke, fantasievolle gerechten en de bediening door Kim Veldman is hartelijk en adequaat. Lekkere wijnen, al vinden we ze soms niet zo goed bij de gerechten passen.
Het interieur is vorig jaar gemoderniseerd, en dat is ten opzichte van de quasi-deftigheid van vroeger een hele verbetering. Toch vinden we de de sfeer door de kleurstelling een beetje kil, al blijft dat natuurlijk een kwestie van smaak.
Al met al is De Leest nog altijd een restaurant dat een reis naar Vaassen zeker waard is.
Marcel D.
  • Datum van je bezoek: 25 nov. 2017
We hadden wat te vieren dus gingen we (op dat moment) het tweede 3* restaurant van Nederland bezoeken. De verwachtingen zijn bij een 3* restaurant natuurlijk hoog gespannen. Het restaurant is nogal klassiek ingericht, wel lekker veel ruimte tussen de tafels. De amuses waren super lekker en een goeie start van het diner. De rest van het menu was allemaal foutloos, foutloos maar wel erg saai. Er sprong niks uit, geen spannende smaakcombinaties, niets wat je niet al eerder hebt gegeten, nergens een WOW factor. Dat is voor ons toch een beetje teleurstellend. Er wordt erg goed gekookt op super hoog niveau, maar geweldig wordt het qua beleving nergens. Heel erg jammer voor ons. Als je geweldig, maar toch was klassiek wllt eten dan is dit een geweldige plek, maar als je iets spannends wilt, nieuwe smaken wilt ontdekken dan is dit helaas niet de juiste plek.

De bediening was niet optimaal. Het lijkt alsof je besparen op de aanwezigheid van genoeg mensen. Je krijgt gewoon te weinig aandacht. Water wat niet wordt bijgeschonken, wijnglazen die te lang leegblijven, dat mag op dit niveau niet gebeuren. Zonde.
We hebben prima gegeten, maar een hoogtepunt was het zeker niet. We zullen dan ook niet terugkomen.
Hennie En Thekla N.
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2017
Voor de derde keer hier wezen eten,wederom was het een fantastische avond met heerlijke gerechten.We kozen voor het Micri menu, en wijnarrangement,vooraf verschillende amuse`s,de zaak heeft een nieuw interieur wat erg mooi is geworden,ook genoeg ruimte tussen de tafeltjes,de gastvrouw nam ook de tijd om alles goed uit te leggen en voor een praatje ,bediening was ook zeer prettig,klein minpuntje,passende muziek op de achtergrond zou niet storend zijn,wij hebben weer erg genoten van een mooie culinaire avond.
Janneke W.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2017
waanzinnig mooie combinaties van
wijn en spijs! zeker de krab met duitse wijn was uitmuntend...wat sloot dat mooi aan bij elkaar. bediening in tegenstelling tot berichten anderen leuk! vriendelijk, gastvrij en attent.
kortom....aanrader!!!
Rmm B.
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2017
We zijn naar de Leest gereisd, zoals een 3 sterren restaurant verdient. Bed en Breakfest erbij, we waren er helemaal klaar voor; vol verwachting zijn we er binnen gegaan. We zijn wel wat gewend maar 3 sterren gebeurd ook ons niet vaak. Het eten was echt heel goed; soms sensationeel; de wijnen prima, maar toch hadden we niet een 3 sterren avond. dat kwam helaas door de kille sfeer in het restaurant en de afstandelijke bediening. Een praatje en wat aandacht doet echt wonderen. 2 sterren dus.
Frank V.
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2017
Wij (vier vrienden) gaan al vele jaren naar sterrenrestaurants.
Fantastisch gegeten, dat wel. Maar we gingen toch met een gevoel van lichte teleurstelling de deur uit. De akoestiek was zeer matig, erg rumoerig. Dat zal met de recente verbouwing te maken hebben.
Maar waar ik de meeste moeite mee had (achteraf) was het volgende;
We kozen voor de meest uitgebreide kaart inclusief een compleet wijnarrangement. Daar zat uiteraard een behoorlijk prijskaartje aan vast maar dat wisten we natuurlijk van te voren en daar hadden we ook totaal geen moeite mee. Waar ik wel moeite mee had was de achteraf ogenschijnlijke kruideniersmentaliteit van De Leest: Een van de (zeven!) wijnen vonden we zo lekker dat we daar een extra glaasje om vroegen (met nadruk op 'je). Ik had écht niet verwacht dat dit extra wijntje apart in rekening zou worden gebracht (boven op een toch zeer force rekening van meer dan duizend euro voor vier gasten) !? Misschien dat ik verwend ben maar dat is mij bij de concurrentie nog nooit gebeurd en ik kan het weten... Kwam op ons in ieder geval niet goed over.
Koen S.
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2017
Mijn ervaring bij de leest was helaas minder dan ik had verwacht. Dit had voornamelijk te maken met het feit dat het leek of de bediening ons niet goed in de gaten had. we zaten in een hoek en hadden soms een poos geen eten of drinken. De tijd tussen gangen was ook behoorlijk lang. Eten was zeer goed echter zitten de smaken vaak aan de veilige kant. Een van de amuses was voor mij qua smaak het hoogtepunt van de avond.
Fred H.
  • Datum van je bezoek: 24 aug. 2017
Afgelopen donderavond bij De Leest geweest. Het restaurant is verbouwd en opgefrist. Helaas kreeg mijn vrouw last van acute buikkramp wat de avond geen goed deed. Ik lees hier veel over het koele en zakelijke van het personeel. Dit kan ik niet ontkennen echter Kim en haar staf waren zeer vriendelijk en ter zake kundig. Misschien omdat het erg rustig was in het restaurant? Wat betreft het eten.....wat moet je ervan zeggen.... Simpelweg zalige en prachtige gerechten met uitstekende begeleidende wijnen. Ten opzichte van college drie sterren De Librije: die maken er meer een show en feestje van en is meer een beleving. De chef zou zijn gezicht ook eens moeten laten zien en een gerecht moeten begeleiden.
Anneke V.
  • Datum van je bezoek: 19 aug. 2017
Van familie een 'volledig verzorgde avond voor 2' bij De Leest cadeau gekregen. Het eten was werkelijk fantastisch. De originele smaken prachtig op elkaar afgestemd. Wij proefden de 3 sterren vooral terug in de wijn spijs combinatie, die was subliem. Wij vonden de bediening tegenvallen. Er was voor ons gereserveerd en daarbij doorgegeven dat dit een cadeaubon betrof voor 1 jr huwelijk. Bij aankomst was dit niet bekend. Serveerster was tot twee keer toe een beetje geirriteerd want 'zij wist niet alle bonnen uit haar hoofd'. Wij weten natuurlijk ook niet hoe het werkt.. (Bleek later kim
veldman zelf te zijn geweest. Als je naam op de deur staat verwacht je oprechte interesse in gasten en passie- niet gezien). Geen uitleg over de avond, aantal gangen of wat wij konden verwachten. Diner werd gewoon opgediend. Andere bediening vriendelijk maar stijf, onpersoonlijk. Snelheid en efficientie stonden voorop. Een 10 voor het eten maar helaas geen beleving, zoals verwacht bij een 3*restaurant..
Tim .
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2017
Ik heb twee keer bij de Leest gegeten. Het betrof beide keren een lunch. Perfecte keuze van verschillende smaken. Een aantal gerechten met een unieke en zelfs verrassende smaak.Alles klopte tot in de details. Vriendelijke bediening en een ontspannen sfeer.
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2017
Wederom een geweldige ervaring. Het prachtige restaurant De Leest met mooie stijlvolle uitstraling. Overigens komt er deze zomer een verbouwing om weer een nieuwe frisse look te krijgen. Ik ben benieuwd!
Het 7 gangen micri menu was weer geniaal. Volgens mij wel iets duurder geworden, maar goed....3 sterren diner kost wat en het was het waard.
Prachtige smaaksensaties met ook altijd even dat heerlijke subtiele zuurtje er in (iets waar chef Jacob Jan Boerma om bekend staat).
Combinaties klopten volledig.
Daarvoor nog 3 heerlijke amuses en het dessert was op zichzelf al 3 aparte gangen.
Dus eigenlijk 9 gangen.
De bediening was zoals gewoonlijk uitermate correct en gezellig, met name de dames.
Was een topavond!
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2017
Combinaties klopten volledig.
Dus eigenlijk 9 gangen.
Was een topavond!
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 11 jul. 2017
In de Michelin krijgt een ***restaurant de kwalificatie "vaut le voyage". Met het museum More niet ver weg (Gorssel) een goede combinatie om er een reisje van te maken.
Op culinair gebied een verrukkelijke ervaring. We houden van een subtiel zuurtje in de gerechten en daar is chef kok Boerma een meester in. Ook de combinaties van kruiden alle subtiel en verfijnd. Eigenlijk onze beste ervaring in NL in vergelijking met andere toprestaurants.
Dit geldt helaas niet voor de bediening: weliswaar zeer efficiënt, op alles lettend en goed op elkaar ingespeeld. De dames waren zeer vriendelijk, de ober was echter een aparte belevenis. Leek nauwelijks op de hoogte van de wijnen. We konden op de wijnlijst geen pagina vinden van de wijnen per glas (als je nog moet rijden en zowel rood als wit wil drinken wel een must). Nee, die is er niet. Kunnen we niet aan beginnen. Kregen ook nauwelijks info over de open flessen. En op specifiekere vragen over de wijn werd de fles op tafel gezet met het commentaar: zo kunt u het allemaal zelf goed bestuderen. Deze nooit eerder meegemaakte zakelijke, afstandelijke benadering heeft ons eetplezier geen goed gedaan. Jammer, want voor de cuisine zouden we het liefst over enkele maanden willen terugkeren.
Koerd D.
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2017
Het eten was natuurlijk erg lekker, daar bestaat geen twijfel over bij een drie sterren restaurant!
Echter drie sterren schept hoge verwachtingen en wij misten op meerdere fronten de 'umpf' factor.
Qua eten was er een hele duidelijk lijn in de verschillende gerechten (aziatische invloeden).Wij vonden er weinig echt verrassende factoren in zitten, de smaken waren vrij veilig op elkaar afgestemd.
De bediening was goed, maar zakelijk. Op vragen die wij stelden over bijvoorbeeld de kruiden in het gerecht werd geantwoord dat er te veel kruiden in zaten om op te noemen. In een driesterren restaurant verwacht ik op dat soort vragen toch een persoonlijker en uitgebreider antwoord. Een opmerking van mijn partner over dat ze de wijn wat minder lekker vond werd gereageerd dat ze dat nog nooit eerdee had gehoord. In een sterrenrestaurant zou ik verwachten dat men dan probeert je smaakpalet beter te begrijpeb zodat ze bij de volgende wijnen daar rekening mee kunnen houden, dat werd hier dus niet gedaan. De hele avond werden we door drie verschillende mensen bediend, er was geen persoonlijk tintje aan de bediening.
De sfeer in het restaurant straalt ook zakelijkheid uit.
Al met al zeker geen verkeerde ervaring, maar voor 500 euro voor 2 personen verwacht ik gewoon veel meer.
Jalermo 1.
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2017
23 juni hier voor het eerst geluncht en er is maar 1 woord voor en dat is geweldig.
Is zeer zeker voor herhaling vatbaar.