De Leest

Kerkweg 1 8171 VT Vaassen Nederland Kaart

Over het restaurant De Leest

Vreedzame wijn en spijs

Jacob Jan Boerma en Kim Veldman nemen je mee op de culinaire reis van je leven. Invloeden van over de hele wereld komen op de meest elegante, verfijnde manier samen op je bord. Frisse, heldere smaken die je doen verlangen naar meer. De sfeer is rustig en modern zodat alle aandacht naar de wijn en spijs gaat.

Meer informatie over restaurant De Leest

• Amex , Mastercard , Pin , Visa
  • Af te huren
9,4

Jouw recensie over het restaurant De Leest

Henk V.
  • Datum van je bezoek: 5 mei 2018
Na alle negatieve geluiden over dit restaurant zijn we benieuwd of de keuken en de bediening de 3 Michelinsterren waard zijn. Hoewel het natuurlijk tamelijk arbitrair is of een restaurant 2 of 3 sterren verdient, kunnen we vaststellen dat alles vanavond dik in orde is. De keuken maakt heerlijke, fantasievolle gerechten en de bediening door Kim Veldman is hartelijk en adequaat. Lekkere wijnen, al vinden we ze soms niet zo goed bij de gerechten passen.
Het interieur is vorig jaar gemoderniseerd, en dat is ten opzichte van de quasi-deftigheid van vroeger een hele verbetering. Toch vinden we de de sfeer door de kleurstelling een beetje kil, al blijft dat natuurlijk een kwestie van smaak.
Al met al is De Leest nog altijd een restaurant dat een reis naar Vaassen zeker waard is.
Marcel D.
  • Datum van je bezoek: 25 nov. 2017
We hadden wat te vieren dus gingen we (op dat moment) het tweede 3* restaurant van Nederland bezoeken. De verwachtingen zijn bij een 3* restaurant natuurlijk hoog gespannen. Het restaurant is nogal klassiek ingericht, wel lekker veel ruimte tussen de tafels. De amuses waren super lekker en een goeie start van het diner. De rest van het menu was allemaal foutloos, foutloos maar wel erg saai. Er sprong niks uit, geen spannende smaakcombinaties, niets wat je niet al eerder hebt gegeten, nergens een WOW factor. Dat is voor ons toch een beetje teleurstellend. Er wordt erg goed gekookt op super hoog niveau, maar geweldig wordt het qua beleving nergens. Heel erg jammer voor ons. Als je geweldig, maar toch was klassiek wllt eten dan is dit een geweldige plek, maar als je iets spannends wilt, nieuwe smaken wilt ontdekken dan is dit helaas niet de juiste plek.

De bediening was niet optimaal. Het lijkt alsof je besparen op de aanwezigheid van genoeg mensen. Je krijgt gewoon te weinig aandacht. Water wat niet wordt bijgeschonken, wijnglazen die te lang leegblijven, dat mag op dit niveau niet gebeuren. Zonde.
We hebben prima gegeten, maar een hoogtepunt was het zeker niet. We zullen dan ook niet terugkomen.
hennie en thekla N.
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2017
Voor de derde keer hier wezen eten,wederom was het een fantastische avond met heerlijke gerechten.We kozen voor het Micri menu, en wijnarrangement,vooraf verschillende amuse`s,de zaak heeft een nieuw interieur wat erg mooi is geworden,ook genoeg ruimte tussen de tafeltjes,de gastvrouw nam ook de tijd om alles goed uit te leggen en voor een praatje ,bediening was ook zeer prettig,klein minpuntje,passende muziek op de achtergrond zou niet storend zijn,wij hebben weer erg genoten van een mooie culinaire avond.
Janneke W.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2017
waanzinnig mooie combinaties van
wijn en spijs! zeker de krab met duitse wijn was uitmuntend...wat sloot dat mooi aan bij elkaar. bediening in tegenstelling tot berichten anderen leuk! vriendelijk, gastvrij en attent.
kortom....aanrader!!!
Rmm B.
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2017
We zijn naar de Leest gereisd, zoals een 3 sterren restaurant verdient. Bed en Breakfest erbij, we waren er helemaal klaar voor; vol verwachting zijn we er binnen gegaan. We zijn wel wat gewend maar 3 sterren gebeurd ook ons niet vaak. Het eten was echt heel goed; soms sensationeel; de wijnen prima, maar toch hadden we niet een 3 sterren avond. dat kwam helaas door de kille sfeer in het restaurant en de afstandelijke bediening. Een praatje en wat aandacht doet echt wonderen. 2 sterren dus.
Frank V.
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2017
Wij (vier vrienden) gaan al vele jaren naar sterrenrestaurants.
Fantastisch gegeten, dat wel. Maar we gingen toch met een gevoel van lichte teleurstelling de deur uit. De akoestiek was zeer matig, erg rumoerig. Dat zal met de recente verbouwing te maken hebben.
Maar waar ik de meeste moeite mee had (achteraf) was het volgende;
We kozen voor de meest uitgebreide kaart inclusief een compleet wijnarrangement. Daar zat uiteraard een behoorlijk prijskaartje aan vast maar dat wisten we natuurlijk van te voren en daar hadden we ook totaal geen moeite mee. Waar ik wel moeite mee had was de achteraf ogenschijnlijke kruideniersmentaliteit van De Leest: Een van de (zeven!) wijnen vonden we zo lekker dat we daar een extra glaasje om vroegen (met nadruk op 'je). Ik had écht niet verwacht dat dit extra wijntje apart in rekening zou worden gebracht (boven op een toch zeer force rekening van meer dan duizend euro voor vier gasten) !? Misschien dat ik verwend ben maar dat is mij bij de concurrentie nog nooit gebeurd en ik kan het weten... Kwam op ons in ieder geval niet goed over.
Koen S.
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2017
Mijn ervaring bij de leest was helaas minder dan ik had verwacht. Dit had voornamelijk te maken met het feit dat het leek of de bediening ons niet goed in de gaten had. we zaten in een hoek en hadden soms een poos geen eten of drinken. De tijd tussen gangen was ook behoorlijk lang. Eten was zeer goed echter zitten de smaken vaak aan de veilige kant. Een van de amuses was voor mij qua smaak het hoogtepunt van de avond.
Fred H.
  • Datum van je bezoek: 24 aug. 2017
Afgelopen donderavond bij De Leest geweest. Het restaurant is verbouwd en opgefrist. Helaas kreeg mijn vrouw last van acute buikkramp wat de avond geen goed deed. Ik lees hier veel over het koele en zakelijke van het personeel. Dit kan ik niet ontkennen echter Kim en haar staf waren zeer vriendelijk en ter zake kundig. Misschien omdat het erg rustig was in het restaurant? Wat betreft het eten.....wat moet je ervan zeggen.... Simpelweg zalige en prachtige gerechten met uitstekende begeleidende wijnen. Ten opzichte van college drie sterren De Librije: die maken er meer een show en feestje van en is meer een beleving. De chef zou zijn gezicht ook eens moeten laten zien en een gerecht moeten begeleiden.
Anneke V.
  • Datum van je bezoek: 19 aug. 2017
Van familie een 'volledig verzorgde avond voor 2' bij De Leest cadeau gekregen. Het eten was werkelijk fantastisch. De originele smaken prachtig op elkaar afgestemd. Wij proefden de 3 sterren vooral terug in de wijn spijs combinatie, die was subliem. Wij vonden de bediening tegenvallen. Er was voor ons gereserveerd en daarbij doorgegeven dat dit een cadeaubon betrof voor 1 jr huwelijk. Bij aankomst was dit niet bekend. Serveerster was tot twee keer toe een beetje geirriteerd want 'zij wist niet alle bonnen uit haar hoofd'. Wij weten natuurlijk ook niet hoe het werkt.. (Bleek later kim
veldman zelf te zijn geweest. Als je naam op de deur staat verwacht je oprechte interesse in gasten en passie- niet gezien). Geen uitleg over de avond, aantal gangen of wat wij konden verwachten. Diner werd gewoon opgediend. Andere bediening vriendelijk maar stijf, onpersoonlijk. Snelheid en efficientie stonden voorop. Een 10 voor het eten maar helaas geen beleving, zoals verwacht bij een 3*restaurant..
Wim W.
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2017
Wederom een geweldige ervaring. Het prachtige restaurant De Leest met mooie stijlvolle uitstraling. Overigens komt er deze zomer een verbouwing om weer een nieuwe frisse look te krijgen. Ik ben benieuwd!
Het 7 gangen micri menu was weer geniaal. Volgens mij wel iets duurder geworden, maar goed....3 sterren diner kost wat en het was het waard.
Prachtige smaaksensaties met ook altijd even dat heerlijke subtiele zuurtje er in (iets waar chef Jacob Jan Boerma om bekend staat).
Combinaties klopten volledig.
Daarvoor nog 3 heerlijke amuses en het dessert was op zichzelf al 3 aparte gangen.
Dus eigenlijk 9 gangen.
De bediening was zoals gewoonlijk uitermate correct en gezellig, met name de dames.
Was een topavond!
Wim W.
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2017
Combinaties klopten volledig.
Dus eigenlijk 9 gangen.
Was een topavond!
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 11 jul. 2017
In de Michelin krijgt een ***restaurant de kwalificatie "vaut le voyage". Met het museum More niet ver weg (Gorssel) een goede combinatie om er een reisje van te maken.
Op culinair gebied een verrukkelijke ervaring. We houden van een subtiel zuurtje in de gerechten en daar is chef kok Boerma een meester in. Ook de combinaties van kruiden alle subtiel en verfijnd. Eigenlijk onze beste ervaring in NL in vergelijking met andere toprestaurants.
Dit geldt helaas niet voor de bediening: weliswaar zeer efficiënt, op alles lettend en goed op elkaar ingespeeld. De dames waren zeer vriendelijk, de ober was echter een aparte belevenis. Leek nauwelijks op de hoogte van de wijnen. We konden op de wijnlijst geen pagina vinden van de wijnen per glas (als je nog moet rijden en zowel rood als wit wil drinken wel een must). Nee, die is er niet. Kunnen we niet aan beginnen. Kregen ook nauwelijks info over de open flessen. En op specifiekere vragen over de wijn werd de fles op tafel gezet met het commentaar: zo kunt u het allemaal zelf goed bestuderen. Deze nooit eerder meegemaakte zakelijke, afstandelijke benadering heeft ons eetplezier geen goed gedaan. Jammer, want voor de cuisine zouden we het liefst over enkele maanden willen terugkeren.
Koerd D.
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2017
Het eten was natuurlijk erg lekker, daar bestaat geen twijfel over bij een drie sterren restaurant!
Echter drie sterren schept hoge verwachtingen en wij misten op meerdere fronten de 'umpf' factor.
Qua eten was er een hele duidelijk lijn in de verschillende gerechten (aziatische invloeden).Wij vonden er weinig echt verrassende factoren in zitten, de smaken waren vrij veilig op elkaar afgestemd.
De bediening was goed, maar zakelijk. Op vragen die wij stelden over bijvoorbeeld de kruiden in het gerecht werd geantwoord dat er te veel kruiden in zaten om op te noemen. In een driesterren restaurant verwacht ik op dat soort vragen toch een persoonlijker en uitgebreider antwoord. Een opmerking van mijn partner over dat ze de wijn wat minder lekker vond werd gereageerd dat ze dat nog nooit eerdee had gehoord. In een sterrenrestaurant zou ik verwachten dat men dan probeert je smaakpalet beter te begrijpeb zodat ze bij de volgende wijnen daar rekening mee kunnen houden, dat werd hier dus niet gedaan. De hele avond werden we door drie verschillende mensen bediend, er was geen persoonlijk tintje aan de bediening.
De sfeer in het restaurant straalt ook zakelijkheid uit.
Al met al zeker geen verkeerde ervaring, maar voor 500 euro voor 2 personen verwacht ik gewoon veel meer.
Jalermo 1.
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2017
23 juni hier voor het eerst geluncht en er is maar 1 woord voor en dat is geweldig.
Is zeer zeker voor herhaling vatbaar.
Govert B.
  • Datum van je bezoek: 31 mei 2017
31 5 17 daar gegeten omdat ik in de buurt was. In de week kan je daar best een plaatsje vinden.
Het goede nieuws is dat dit een topper is, 3 sterren waardig. We hadden net in Portugal gegeten in Joya, ooit nr. 20 op de wereldranglijst, maar de leest was beter. Dieper, subtieler, doordachter. De wijnmatch, toch eigenlijk het spannendst was zeer goe. 3 x Duits daarbij. dan zit je al goed, want die wijnen hebben een prachtige range in het wit. Met al die subtiele visschakeringen was dat heel mooi. En een superbe Valenciaan,alle 1/3 e : Cab. Franc/Cab. Sauv./ Monastrell. DOS van Rafael Cambra. Een ontdekking.
Het lam was perfect gegaard, ook dat hoort bij kookkunst. De drievoudige desserttsunami was verbluffend. Denk je dat je het hebt gehad, word je nog even overspoeld door een zee van zoetigheid.
Drie sterren dus ok. Best duur, maar ok. Samhoudt is duurder. En geen 3 sterren.
Wat mij betreft mag er altijd meteen een ster af als er muziek is. Ordinair zoals hier of niet, waarom deze milieuverontreiniging? Je komt om te eten en te praten niet om muzak te horen.
En bronwater van over de Alpen. waarom is dat nodig? Extra milieubelasting. Goed water is veel dichterbij te vinden.
Maar misschien sta ik hier alleen in. Laatst met mijn uitgever bij Merkelbach Amsterdam gegeten. Lekker stil. Water van vlakbij.
Maar qua smaakvirtuositeit is de Leest uitzonderlijk goed.
Voorbeeld hoe ze de inkt van de inktvis mooi als verdiepende smaak meenemen.
Gerard K.
  • Datum van je bezoek: 23 mei 2017
Een aantal weken terug gegeten bij de Leest. Een echte ervaring, om in een 3 sterrenzaak te eten. Ik eet regelmatig in sterrenzaken, maar in een 3 sterrenzaak was ik nog nooit geweest. Het eten was uitzonderlijk, zeer goed bereid met geweldige smaaksensaties. De sfeer is er echter wat bekakt. Er kan niet echt een lachje bij af. dan kan het eten top zijn, een stukje beleving is ook wel fijn. Dan eet ik persoonlijk liever bij de Groene Lantaarn, eten misschien iets minder verfijnd(hoewel daarover valt te twisten), maar qua sfeer onovertroffen.
Verder nog een minpuntje dat ze geen koude chocomel hadden. Een tafelgast vroeg daarom en werd eigenlijk niet serieus genomen en een beetje weggelacht. Maar als een gast wat vraagt en zeker in een 3 sterrenzaak, moet je dat in ieder geval serieus nemen.
Al met al toch wel genoten en we hebben het ook gewoon gezellig gehad, we hebben ons weinig aangetrokken van het nuffige sfeertje.
Ik weet niet of ik er snel weer zou eten.
Jeroen L.
  • Datum van je bezoek: 10 mrt. 2017
Ons etentje bij De Leest is op een teleurstelling uitgedraaid. Hoewel het eten werkelijk heerlijk is, is de klantgerichtheid die jij bij zo'n restaurant mag verwachten ver te zoeken. Wij hebben het gevoel gekregen dat er een standaardavond wordt verzorgd (met geweldig eten) waarbij de beleving er niet is. Bij zo'n restaurant verwacht je toch als 'de klant is koning' behandeld te worden. Het ontbreekt aan persoonlijke aandacht waar volgens ons in dit redelijk kleine restaurant alle ruimte voor is. Zo wordt er een gang + wijn uitgeserveerd terwijl wij niet aan tafel waren en wordt het water zo achteloos ingeschonken dat er flink bij geknoeid wordt. Het tempo van het uitserveren is ons te hoog. We hebben moeten vragen of de tijd tussen de gangen iets langer mocht.

Het eten dat wij voorgeschoteld hebben gekregen is gelukkig wel van het nivo van 3 sterren, 7 gangen lang. De bijpassende wijnen zijn werkelijk verrukkelijk dus dat maakt toch wel e.e.a. goed.

Al met al voor ons een teleurstellende avond waardoor wij niet snel terug zullen keren naar dit restaurant. Wij hebben het restaurant bovenstaande als feedback gegeven.
Linda V.
  • Datum van je bezoek: 8 feb. 2017
We zijn hier wezen eten als verrassing en ter gelegenheid van de verjaardag van mijn man.
Helaas was mijn eerste mail met mijn reserveringsvraag in de mailserver kwijtgeraakt. Daarna nogmaals gemaild en netjes antwoord gekregen. Ik had daarbij om een cadeaubon gevraagd en daarbij verzocht om de bon op een later moment in het jaar toe te sturen. Dit was hun ontschoten, maar na mijn herinneringsmail heb ik netjes de bon ontvangen. Bij binnenkomst in het restaurant werd naar onze menukeuze gevraagd. Bij mijn reservering had ik echter al doorgegeven dat het om een verrassingsmenu zou gaan en wat de daarbij behorende dieetwensen waren. Dit was denk ik niet opgeslagen, want hier werd wederom om gevraagd. Mijn wens was om iets speciaals voor mijn man te regelen voor zijn verjaardag. Na de laatste gang heb ik de gastvrouw aangesproken dat ik van te voren had afgestemd dat zij iets speciaals zouden verzorgen. Dit had nog niet plaatsgevonden. Nadat ik de gastvrouw hierover had aangeschoten werden de friandises geserveerd op een bord waarop met chocoladeletters "gefeliciteerd" was geschreven. Ik had eerlijk gezegd iets meer creativiteit verwacht bij een 3-sterren restaurant. Daarnaast vind ik het jammer dat ik vanaf de reservering tot aan het dessert meerdere malen zelf het moeten herinneren aan de gemaakte afspraken. Gastheerschap/ Gastvrouwschap kan wat mij betreft nog verbeterd worden.
Het eten was top!! Geen opmerkingen over. Heerlijk gegeten!
Tim V.
  • Datum van je bezoek: 28 dec. 2016
Voor de tweede keer een 3 gangen lunch menu gehad. In één woord: geweldig. De verschillende visgerechten waren heerlijk en een aantal spectaculair. Ik ben normaal niet zo van oesters, maar deze waren lekker. Het pre dessert en dessert waren uniek van smaak.
roger L.
  • Datum van je bezoek: 27 dec. 2016
Een smaaksensatie van het begin tot het eind. Het ene gerecht is nog lekkerder dan het andere. Bij iedere hap denk je: dit is apart, dit is lekker, Daar wil ik nog wat van. Terugkijkend op zo'n onvergetelijke kerstdag vraag ik me nog steeds af wat het lekkerste was. En dan noem je er een en zeg je maar en die ook oh ja die was ook al zo bijzonder. En voor dat je het weet heb je weer alle gerechten gehad. Het is nu twee dagen verder en ik geniet nog steeds. Dus in een woord: geweldig!