De Leest

Kerkweg 1 8171 VT Vaassen Nederland Kaart

Over het restaurant De Leest

Vreedzame wijn en spijs

Jacob Jan Boerma en Kim Veldman nemen je mee op de culinaire reis van je leven. Invloeden van over de hele wereld komen op de meest elegante, verfijnde manier samen op je bord. Frisse, heldere smaken die je doen verlangen naar meer. De sfeer is rustig en modern zodat alle aandacht naar de wijn en spijs gaat.

Meer informatie over restaurant De Leest

• Af te huren , Terras
Uitmuntend
9,5
Jeroen L.
  • Datum van je bezoek: 10 mrt. 2017
Ons etentje bij De Leest is op een teleurstelling uitgedraaid. Hoewel het eten werkelijk heerlijk is, is de klantgerichtheid die jij bij zo'n restaurant mag verwachten ver te zoeken. Wij hebben het gevoel gekregen dat er een standaardavond wordt verzorgd (met geweldig eten) waarbij de beleving er niet is. Bij zo'n restaurant verwacht je toch als 'de klant is koning' behandeld te worden. Het ontbreekt aan persoonlijke aandacht waar volgens ons in dit redelijk kleine restaurant alle ruimte voor is. Zo wordt er een gang + wijn uitgeserveerd terwijl wij niet aan tafel waren en wordt het water zo achteloos ingeschonken dat er flink bij geknoeid wordt. Het tempo van het uitserveren is ons te hoog. We hebben moeten vragen of de tijd tussen de gangen iets langer mocht.

Het eten dat wij voorgeschoteld hebben gekregen is gelukkig wel van het nivo van 3 sterren, 7 gangen lang. De bijpassende wijnen zijn werkelijk verrukkelijk dus dat maakt toch wel e.e.a. goed.

Al met al voor ons een teleurstellende avond waardoor wij niet snel terug zullen keren naar dit restaurant. Wij hebben het restaurant bovenstaande als feedback gegeven.
LvV80 .
  • Datum van je bezoek: 8 feb. 2017
We zijn hier wezen eten als verrassing en ter gelegenheid van de verjaardag van mijn man.
Helaas was mijn eerste mail met mijn reserveringsvraag in de mailserver kwijtgeraakt. Daarna nogmaals gemaild en netjes antwoord gekregen. Ik had daarbij om een cadeaubon gevraagd en daarbij verzocht om de bon op een later moment in het jaar toe te sturen. Dit was hun ontschoten, maar na mijn herinneringsmail heb ik netjes de bon ontvangen. Bij binnenkomst in het restaurant werd naar onze menukeuze gevraagd. Bij mijn reservering had ik echter al doorgegeven dat het om een verrassingsmenu zou gaan en wat de daarbij behorende dieetwensen waren. Dit was denk ik niet opgeslagen, want hier werd wederom om gevraagd. Mijn wens was om iets speciaals voor mijn man te regelen voor zijn verjaardag. Na de laatste gang heb ik de gastvrouw aangesproken dat ik van te voren had afgestemd dat zij iets speciaals zouden verzorgen. Dit had nog niet plaatsgevonden. Nadat ik de gastvrouw hierover had aangeschoten werden de friandises geserveerd op een bord waarop met chocoladeletters "gefeliciteerd" was geschreven. Ik had eerlijk gezegd iets meer creativiteit verwacht bij een 3-sterren restaurant. Daarnaast vind ik het jammer dat ik vanaf de reservering tot aan het dessert meerdere malen zelf het moeten herinneren aan de gemaakte afspraken. Gastheerschap/ Gastvrouwschap kan wat mij betreft nog verbeterd worden.
Het eten was top!! Geen opmerkingen over. Heerlijk gegeten!
Tim V.
  • Datum van je bezoek: 28 dec. 2016
Voor de tweede keer een 3 gangen lunch menu gehad. In één woord: geweldig. De verschillende visgerechten waren heerlijk en een aantal spectaculair. Ik ben normaal niet zo van oesters, maar deze waren lekker. Het pre dessert en dessert waren uniek van smaak.
roger L.
  • Datum van je bezoek: 27 dec. 2016
Een smaaksensatie van het begin tot het eind. Het ene gerecht is nog lekkerder dan het andere. Bij iedere hap denk je: dit is apart, dit is lekker, Daar wil ik nog wat van. Terugkijkend op zo'n onvergetelijke kerstdag vraag ik me nog steeds af wat het lekkerste was. En dan noem je er een en zeg je maar en die ook oh ja die was ook al zo bijzonder. En voor dat je het weet heb je weer alle gerechten gehad. Het is nu twee dagen verder en ik geniet nog steeds. Dus in een woord: geweldig!
roger L.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2016
We kunnen niet anders dan concluderen dat dit het beste restaurant van Nederland is zonder de Librije of enig ander restaurant te kort te doen. Het is van begin tot het eind een ware smaaksensatie. Je proeft zoveel verschillende smaken in een amuse of gerecht. Het een is nog lekkerder dan het ander. Wie hier iets te klagen heeft moet nooit meer gaan uit eten. Wij komen hier absoluut terug. Geen twijfel mogelijk. Dank aan de chef en zijn brigade en al het overige personeel voor een onvergetelijke eerste kerstdag.
Mame M.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2016
Omdat we iets speciaals te vieren hadden hebben we recent gegeten bij De Leest in Vaassen. We waren natuurlijk erg benieuwd hoe dit driesterrenrestaurant het zou doen in vergelijking met de andere fine dining restaurants die we kennen. We hadden hoge verwachtingen gezien onze eerdere ervaringen bij etablissementen met één of nog zonder ster.

We hadden, zoals gebruikelijk bij de reservering onze dieetwensen doorgegeven, zoals geen knoflook, geen wasabi en niet te sterk gekruid. Die waren ook keurig genoteerd en van tevoren nog doorgesproken.

We kozen voor het vijfgangen Flora en Faunamenu met drie visgerechten, fazant en een dessert.

We begonnen met een aantal mooie amuses, die voor mijn smaak echter toch nog wel wat te zout en te sterk gekruid waren. De chef heeft er bij de verdere gerechten rekening mee houden. De kruidensmaken overheersten in veel gerechten; zonde omdat zo het echte hoofdbestanddeel van het gerecht niet goed tot zijn recht komt. Ook overheersten de zure (limoen/citroen) smaken in een aantal gerechten.

Na de amuses kwamen de diverse gerechten, die alle keurig waren opgemaakt. Het waren bijzondere en leuke combinaties en het was leuk deze geprobeerd te hebben. Ook de fazant was een goed gerecht, al bevatte mijn stukje een zeentje dat niet weg te kauwen was. Ook zou ik iets meer dan één ministukje peer (dat als frisje diende) hebben toegevoegd, voor de balans.

Na een dessertamuse werd het dessert geserveerd . Dat gebeurde in drie subgangen, die erg snel achterelkaar werden geserveerd. De ober vertelde dat in het verleden de drie gerechten in één keer op tafel werden gezet. Het was wel heel attent dat bij het middelste gerecht een felicitatie was aangebracht.

Er werden bolletjes brood geserveerd. Mijn eerste bolletje was vanbinnen ietwat klef, maar misschien kwam dat doordat we wat aan de vroege kant waren aangekomen. De andere bolletjes waren goed. We merkten in de loop van de avond dat als je geen bolletje meer wilde een stukje op het bordje moest laten liggen. Anders werd er ongevraagd, heel gul, elke keer een nieuw bolletje geserveerd. We maken ook wel eens anders mee, namelijk dat hooguit één keer een broodje wordt geserveerd.

De avond werd afgesloten met koffie, waarbij mijn tafelgenoot een uitgebreid friandiseservies kreeg, lekker en bijna een kleine maaltijd op zich, en ik het bij de cappuccino hield. De cappuccino was niet bijzonder.

Qua drank: er waren, bleek achteraf, allerlei drankjes zonder alcohol, maar het was lastig daar een goed inzicht in te krijgen. Er was één alcoholvrije wijn, een witte mousserende. Alleen de gastvrouw leek een goed overzicht te hebben van wat er in huis was.

De bediening was zakelijk vriendelijk en behulpzaam. De muziek stond zo zacht dat je er geen plezier van had.

We kenden het restaurant nog van een jaar of twintig geleden toen we er een aantal malen zijn geweest. Van buiten was het voor ons heel herkenbaar, van binnen was het helemaal verbouwd naar een modern interieur.

We hebben in De Leest een heel genoeglijke avond gehad en goed gegeten. De hamvraag is natuurlijk of het restaurant nu ook veel beter presteert dan de andere éénsterren- en bijnasterrenrestaurants waar we hebben gegeten. Die vraag moet volgens ons toch ontkennend worden beantwoord.

Zoals gezegd het eten en de bediening waren goed, maar daar betaal je ook stevig voor, terwijl je voor de helft van de prijs ook fantastisch kunt eten. Wat prijs/prestatieverhouding verliest De Leest het dan duidelijk van de andere goede restaurants waar we hebben gegeten. Dus overheerst er, ondanks de geweldige ervaring die ik niet had willen missen, toch een licht gevoel van teleurstelling.

In normale cijfers: eten 8; service 9; ambiance 8.
Annelies M.
  • Datum van je bezoek: 16 nov. 2016
Geweldig gegeten! Een heerlijke en ontspannen lunch. Meerdere amuses, die stuk voor stuk bijzonder waren. Daarna de noordzeekrab met rode biet als voorgerecht. Hele fijne smaken gecombineerd. Daarna schol als hoofd, en na een dessertamuse twee desserts. Helemaal top! Ik had me geen betere plek kunnen indenken om de start van mijn zwangerschapsverlof in te luiden! (En had voor het eerst in maanden niet het gevoel dat ik met 'minder' genoegen moest nemen ivm mijn zwangerschap. Klasse!
Wybli .
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2016
Afgelopen zaterdag een bezoek gebracht aan De Leest. Menu micri besteld en bijpassend wijnarrangement. Heerlijk gegeten en goede uitleg gekregen over de wijnen.De bediening was professioneel en vriendelijk. De hele avond liep gesmeerd. Van ons had er wellicht nog iets meer tijd mogen zitten tussen het serveren van de gerechten. Verder echt een top avond gehad.
Wybli .
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Jacqueline S.
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2016
Met z'n tweeën hier heerlijk gegeten! Eerste keer in een drie sterren Michelin zaak gegeten en het heeft zeker aan alle verwachtingen voldaan.
5 gangen menu gegeten waar uiteraard niet de amuses in bijgerekend zijn wat al fantastisch op zichzelf was.
Zeer bijzondere combinaties in smaken en ook gerechten gemaakt van producten wat ik zelf nooit bedacht zou hebben.
Zeker een aanrader!
Fijnproevers_R_T .
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2016
We hadden iets te vieren, deze keer bij De Leest. 3 Michelin sterren een topprestatie in Nederland. Is alles perfect? Nee, niet alles. Goede ontvangst en tafelbegeleiding, ook al zouden we een volgende keer voor een andere tafel opteren, meer in het restaurant dan in de 'doorloop'. We gingen voor het 7 gangen menu Micri en lieten ons verrassen. We kregen zes fantastische amuses voorgeschoteld prachtig op smaak en in balans. Vervolgens de zeven gangen, stuk voor stuk geweldige gerechten en dito presentaties. We maakten gebruik van het bijpassende wijnarrangement, een uitstekende keuze met mooie wijnen o.a. uit de Pfalz. Er komen gedurende het diner diverse mensen aan tafel met uitserveren en schenken, dat is waar het net niet goed loopt. Plat en bruiswater wordt twee keer verkeerd ingeschonken, de een weet het wel de ander niet. Idem met de wijn, een gebruikt een 'bob'-arrangement, een ander niet, ook hier bij twee gangen verwisseld. Verder verwacht je dat de borden in eenzelfde richting worden gepresenteerd, de een doet dat wel, een ander niet, hetzelfde over rechts en links uitserveren. Het zijn details, we weten het, maar je mag bij drie sterren verwachten dat dit gewoon goed is. Doet dit afbreuk aan het geheel, nee dat niet, gewoon een punt van aandacht. We hebben een geweldige avond gehad met meesterlijke creaties, Na drie nagerechten met ieder hun uitgesproken smaaksensaties nog koffie met prachtige friandises, we verlieten De Leest voldaan.
Marc R.
  • Datum van je bezoek: 30 sep. 2016
Op 30 september hebben we gegeten bij De Leest. De ontvangst was correct, niet te formeel. Die lijn werd, tijdens korte gesprekjes aan tafel, doorgezet gedurende de avond. De opzet van het restaurant is ruim genoeg om wat privacy te hebben, vol genoeg om gezellig te zijn.

Het aperitief werd geserveerd en omdat we de kaart al online bekeken hadden konden we vlot bestellen. We gingen voor het Flora en Fauna-menu, 5 gangen voor €128,=. De bediening wees ons er direct op dat het Veluws ree dat als 4e gang vermeld stond vervangen zou worden door eend.

Wat er ons daarna werd voorgezet is lastig te beschrijven. Het was een opeenvolging van zeer bijzondere gerechtjes met elk zeer uitgesproken smaken die streden om voorrang in je mond. Fris-zuur was een constante factor, en de groenten complementeerden vis en vlees uitstekend. Ik had nooit gedacht dat er 5 smakelijke manieren zijn om venkel te bereiden.

Per gang werden, wellicht kleine, uitgekiende hoeveelheden geserveerd, maar met alle tussendoortjes telde het op tot een flink maal op hoog niveau. Het erbij bestelde wijnarrangement sloot naadloos aan op de gerechten en is alleszins redelijk van prijs, €45,=. De uitleg over de gerechten en de wijnen was helder en compleet en de gastheren en gastvrouw zorgden ervoor dat de glazen tijdig bijgevuld werden.

Na het dessert, dat in 3 delen werd geserveerd, hebben we genoten van een heerlijke koffie. Ook deze werd begeleid door verschillende huisgemaakte lekkernijen.

Al met al een bijzonder geslaagde avond. Het is mijn voornemen terug te komen als we weer iets bijzonders te vieren hebben.
kadetbeschuit S.
  • Datum van je bezoek: 1 sep. 2016
Culinaire perfectie ten top ! Flora - Fauna verrassing menu....kijk uit voor de smaakexplosies die je gaat meemaken van de diverse voorgeschotelde gangen. Zowel vis als vlees gerechten met sauzen tot in de perfectie om over het dessert (in meerdere gangen) maar te zwijgen. Bediening van ontvangst the whole way uiterst goed verzorgd. Het zakelijke decor is wennen en klopt uiteindelijk ook en is in goede harmonie met de gehele belevenis.
Ik kan niet anders dan tienen geven voor deze bijzondere avond bij de Leest.
dennisdewaard .
  • Datum van je bezoek: 31 aug. 2016
Na twee jaar geleden nog te hebben gegeten bij 3-Michelin sterren restaurant in Zwolle, was het ditmaal de beurt aan gastronomisch grootheid 'de Leest'. Wij werden bij aankomst zeer vriendelijk en correct ontvangen door twee gastheren, en werden naar onze tafel begeleid. Het decor is degelijk, her en der zijn er prachtige schilderijen opgehangen en de tafels bieden genoeg privacy. Bij aankomst werden er enkele schitterende amuses van het huis geserveerd, met daarbij passende informatie over de gebruikte producten en in welke volgorde de gerechten het best konden worden gegeten. Wij kozen voor het drie gangen lunch menu, en lieten ons verrassen door seizoensgebonden gerechten en bijpassende wijnen (indien U hiervoor open staat). Nog voor het eerste gerecht werd vers brood geserveerd en begeleid met boter, zout en peper, en olijfolie. De herkomst van deze olijfolie werd uitstekend uitgelegd door de gastvrouw, en tevens de vrouw van chef-kok Jacob Jan Boerma. De gerechten boden vele prachtige texturen, het gebruik van hartige ingrediënten werd uitstekend begeleid met schuim van lokale producten en dergelijken. De gastheren waren constant op de hoogte van eventuele wensen, en schonken correct extra water in indien onze glazen (bijna) leeg waren. De gangen werden aangevuld met extra amuses vóór het dessert, en tevens de thee en koffie werden begeleid met enkele prachtige friandises van hoogstaande kwaliteit. Na afloop van het diner werd ons de keuken laten zien en konden wij een praatje maken met de chef-kok, dit waardeerden wij enorm! Al met al, een prachtige middag waarin gastronomie en belevenis op uitstekende wijze worden beleefd!
Mathijs V.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
Met z'n vieren gegeten in het kader van ons drie-maandelijkse luxe etentje. Dat kan een ster zijn, maar het hoeft niet. In dit geval drie sterren en de onuitgesproken belofte van eten op het hoogste niveau wordt waar gemaakt. Sobere inrichting met heerlijke stoelen. Kunst aan de muur is niet erg aanwezig, maar groeit in waardering gedurende de avond. En alle aandacht mag en moet zelfs naar het eten gaan en de begeleidende wijnen. Neem het menu micri en naast drie welkomst hapjes, komen er ook nog eens drie amuses en 7 gerechten voorbij. Sommige zelfs weer opgesplitst in onderdelen die eigenlijk allemaal zelfstandige gerechtjes zijn. En dan kom je toch op zo'n 15 verschillende hapjes/gerechtjes. Dat is veel, maar niet te. Wij komen om 19.15 binnen en gaan (excuus voor zo'n laat tijdstip voor het personeel) om 01.30 weg, wat totaal geen prestatie was. Het personeel is vriendelijk, adequaat en zeer behulpzaam. Voor mijn vriend en mij was het de tweede keer bij De Leest. Meestal kun je niet over de eerste keer heen en wordt het een lichte teleurstelling, maar voor ons is de second time around een memorabele herinnering geworden. Dank!
ropela .
  • Datum van je bezoek: 19 aug. 2016
Met zijn drieën bij de Leest gegeten. Mijn tafelgenoten zeer tevreden. Ze konden van Flora en Fauna genieten. Voor mij, een vegetariër, is het Flora geworden. Helaas aan de zoute kant. Bij aankomst thuis heb ik zeker 1 liter water moeten drinken. Los van het water in het restaurant. Er zaten ook geweldige gangen tussen, toch had ik meer uitdaging verwacht.
En een dingetje: bij een van de gangen kreeg ik een plaats van de half glas maar een klein beetje wijn. De fles was op. Er werd beloofd dat ik de rest nog zou krijgen. Er is niet op terug gekomen.
Samenvattend: Het was een geslaagde avond. Enkele minpuntjes.
kenkkie .
  • Datum van je bezoek: 12 aug. 2016
Wat moet ik nog meer zeggen dan
Geniaal geniaal
Wat een smaken wat een plaatjes en wat een heerlijke wijn dit is echt de nr 1 van Nederland voor mij top top top
Ursula H.
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2016
3 sterren, de verwachtingen waren hoog. En grotendeels uitgekomen. Wij nemen altijd het tig-gangen-verrassingsmenu. De gerechtjes waren kleine schilderijtjes en zalig op de tong. We hadden van tevoren aangegeven dat de verhouding vlees/vis ongeveer gelijk moest zijn en dus niet alleen maar vis. Daar hebben ze gehoor aan gegeven, gelukkig. We hebben genoten van alle smaken, maar toch... ik denk niet dat we terug komen.

Het grote probleem van dit restaurant is, mijns inziens, dat het te formeel is. Het was er muisstil, ondanks dat alle tafeltjes bezet waren. De bediening legde wel uit over het eten en de wijnen, maar de gasten waren erg stil. De muziek stond ontzettend zachtjes, zo zacht dat ik twijfelde of de muziek wel bij het restaurant hoorde, of dat het muziek bij de buren was. Door de stilte kreeg het restaurant een formeel haast bibliotheek achtige atmosfeer, waarbij je vanzelf tegen je partner gaat fluisteren, en in de lach schieten ongepast lijkt. Het werd een beetje beter toen er zakenlieden achter ons kwamen zitten, maar ze bleven niet zo lang.

Hoe dit op te lossen? Ik denk door de muziek ietsje harder te zetten, creëer je wat meer privacy en nodig je mensen uit om met elkaar te praten.
Nogmaals het eten was heerlijk, maar door de sfeer werd het lastiger om er echt van te genieten.
Mark V.
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2016
Een restaurant met 3 Michelin sterren dus de verwachtingen waren zeer hoog. Eigenlijk alles perfect, we namen het meest uitgebreide Micri menu met extra de kaas en bijpassende wijnen. En ware belevenis van begin tot eind. Wel aan te raden om direct om direct om 18.30 te beginnen als ze open gaan. De vele appetizers, diner gangen en desserts zorgen voor een lange zit. Wij kwamen om 18.45 binnen en gingen rond 1 uur weer de deur uit. Als we nog een keer gaan nemen we waarschijnlijk een gang minder.
Dit was ons eerste keer bij een 3 sterren restaurant en ben nog een beetje zoekende wat nou het verschil maakt tussen een 2 en 3 sterren restaurant.
En tot slot de rekening; niet goedkoop natuurlijk maar uiteindelijk werden we niet verrast door de prijs van het aperitiefje, het wijnarrangement, de extra kaas en de flessen water wat bij dit soort restaurants nogal eens het geval is. De prijzen van de randzaken vielen reuze mee.
Urbino .
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2016
Wij verheugden ons op een bezoek aan dit 3-sterren restaurant en maakten vol verwachting om 19:00 uur onze entree bij het mooie witte huis aan het kerkplein in Vaassen. Er was echter niemand om ons te ontvangen. Wij liepen noodgedwongen door naar het al aardig bezette restaurant, waar een verraste ober, ons wat stuntelig naar de tafel bracht. Het interieur van de Leest is aangenaam rustig en de tafels staan ruim opgesteld. Wij gingen er echt voor zitten om ons eens lekker te laten verwennen. Al gauw bleek, dat 2 gastheren, waarvan 1 de indruk maakte dat hij leerling was en 1 gastvrouw de 38 gasten die avond moesten bedienen. Het werd een lange avond. De meeste gasten zaten er nog om 23:30 uur. Gewild of ongewild? Van ons had het wat sneller gemogen.
We namen het 7-gangen verrassingsmenu met wijnarrangement. De kwaliteit van het eten was uitstekend en alle smaken goed te proeven. Meesterwerkjes, maar dat hadden we ook wel verwacht van een menu van E. 155,- pp. De porties ter grootte van amuses verbaasden ons enigszins. Was de nouvelle cuisine teruggekeerd? Nee toch hè?
Wij laten ons graag verrassen en zijn visliefhebbers, maar 5-gangen vis, hoe miniem ook, deed ons op zeker moment snakken naar een stukje vlees. Dat werd dan ook als zesde gang op tafel gebracht. Heerlijk zacht lamsvlees, helaas met een afmeting van nog geen 2 bij 5 cm. Wij werden er een beetje lacherig van en besloten als extra een bordje kaas te bestellen. Een goed assortiment, mooi op kamertemperatuur. Samen met het geroosterde sneetje vijgenbrood zorgde dit voor een enigszins gevuld gevoel in de maag.
Helaas, maar het is niet anders, rookt mijn disgenote graag op zo'n avond een sigaretje. Zij werd geadviseerd dat buiten staand voor de voordeur te doen, wat wij wat hoerig vinden overkomen, of een bankje buiten in de buurt te zoeken. Uiteindelijk hebben we samen op een grote steen op het kerkplein gezeten en kregen al filosoferend over het leven en deze avond bijna de slappe lach.
We hebben het wel gehad met De Leest. Goede kwaliteit, geweldige smaken, porties echt te klein, bediening kundig, maar onvoldoende voor een restaurant van dit kaliber. Kunnen wij niet meer op Michelin vertrouwen, vroegen wij ons af? Geen rookgelegenheid, al was het maar een paar stoeltjes buiten. De rekening: E. 470,- zonder koffie was minder om te lachen.