De Lachende Javaan

Frankestraat 27 2011 HT Haarlem Nederland Kaart

Over het restaurant De Lachende Javaan

Maak kennis met de Indonesische kookkunst

Midden in het gezellige centrum van Haarlem is De Lachende Javaan gevestigd. Ben jij klaar voor een op en top Indonesische avond? Dan is dit the place to be. Geniet tussen typerende schilderijen en decoratieve voorwerpen van de specialiteiten uit de Indonesische keuken en maak kennis met de grenzeloze gastvrijheid van deze cultuur!

Meer informatie over restaurant De Lachende Javaan

Sluitingstijd

In verband met een technische storing raden we u aan om rechtstreeks contact op te nemen met het restaurant indien u graag een reservering zou willen maken 0235328792. Vriendelijk bedankt.

9,1
Martin S.
  • Datum van je bezoek: 28 sep. 2014
Prima gegeten in dit restaurant. Wij hadden een rijsttafel "Nasi Kunning" . Alle gerechten waren lekker, de uitleg prima en de bediening zeer vriendelijk.
Ik ben geen kenner van de Indonesische keuken, dus kan de inhoudelijk kwaliteiten niet benoemen, maar het was erg lekker. Wat ik ook kwijt is dat als je langs de keuken loopt, je er gewoon in kan kijken. Ze hebben er kennelijk geen geheimen over de hygiene. Het zag er schoon en keurig uit. Super!
De eigenaar maakte een gesprek aan tafel en vertelde desgevraagd over Indonesie. In alle opzichten een open en vriendelijk restaurant, waar het eten uitstekend is.
Judith H.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2014
We hebben heerlijk gegeten bij de lachende Javaan. De bediening was heel aardig en de gerechten erg lekker. We hebben het menu nasi kuning genomen en die was heel compleet. We gaan zeker nog een keertje!
Catharina55 .
  • Datum van je bezoek: 15 aug. 2014
Wij hebben heerlijk gegeten. Ik vond de smaken erg goed. Je proefde echt het Oosten. Ruim voldoende.Personeel was attent.
Dickder .
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2014
Perfect eten. Ware smaakbeleving.
De bediening had wat vrolijker gemogen is minder dan de naam doet vermoeden :)
Was hier ca. 25 jaar geleden geweest. Het ziet er nu een stuk gezelliger uit en het eten is nog steeds heerlijk.
Zal nu wat eerder terugkomen.
Aleksandra B.
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2014
Het is werkelijk heerlijk om hier te eten.
Kwaliteit is hier hoog en authentiek.
Mooie ambiance, mooie pand en een aanrader om de rijst tafel te nemen.
R. M.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2014
N.a.v. de AH actie hier gegeten. Als liefhebber van de Indonesische keuken was ik erg benieuwd naar de Lachende Javaan. Locatie ligt wat uit de route, je zou hier niet zo gauw langslopen, een zijstraatje in het centrum. Bij binnenkomst moesten wij even wachten, de tafel was nog niet klaar. Het was gezellig druk, overigens door de ruime opzet van de tafels geen moment storend. Wij kregen (AH actie) een aangepaste plastic menukaart, zo'n kaart die je soms ziet liggen bij een snackbar. Beetje flauw, je voelt je gelijk minder serieus genomen. Omdat ik toch erg benieuwd was naar de overige gerechten ook even om de "gewone" kaart gevraagd. Bediening vond dit blijkbaar een beetje vreemd en er volgde een lachje van een boer met kiespijn. Gevraagd of ik (tegen bijbetaling) een voorgerecht van de actie kaart (soep) mocht omwisselen voor de pangsit op de gewone kaart. Bediening ontdooide een beetje en met een vriendelijke lach werd gezegd dat dit kon als ik 1,- zou bijbetalen. Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee dus ik vond dit een uitstekend plan. Als hoofdgerecht de rijsttafel Biasa gekozen. Standaard "belanda" rijstafel gerechten (gado gado, rendang etc) o.k. van smaak maar eigenlijk nergens echt goed uitgebalanceerd. Zo was de witte rijst eigenlijk hetzelfde van smaak als de nasi kuning, waarschijnlijk heel zuinig geweest met de koenjit die de kuning een zoetere smaak geeft. Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat ik de Indonesische smaak avond van mijn leven zou krijgen n.a.v. een AH actie maar iets meer verfijning had wel gemogen. De bediening is vriendelijk , niet opdringerig gewoon zoals het hoort. Bij het afrekenen de gele rijst op de bon vergeten, ik vond dit uiteraard niet erg. Ik had er iets van kunnen zeggen maar dit compenseerde wellicht de verwachting iets. Zeker geen slechte avond gehad hier, redelijk gegeten enzo maar er zijn betere Indonesische restaurants in de omgeving waar je nog echt de verfijning proeft.
Jammer dat u bij de bespreking van de nasi kuning de plank misslaat.
In nasi kuning wordt geen saffraan gebruikt. De hoofdbestanddelen zijn naast rijst; kokosmelk, pandanblad en kunjit (welke de typische gele kleur afgeeft)

Reactie van proever:

Misschien in die van u wel, er zijn uiteraard meer wegen die naar Rome lijden. Ik heb wel eens lekkerdere gele rijst gegeten.

anf 2e reactie van restaurant:

Dat U lekkerder gele rijst heeft gegeten, mag ik graag geloven,
Maar zoveel wegen als er naar Rome leiden, zoveel meer zijwegen er zijn.
En die leiden toch ergens anders naartoe.
MauritsZandvoort .
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2014
Werkelijk genoten van de geweldige rijsttafel. Zo at mijn vader, 50 jaar geleden.
Die zalige koriandersmaken in de verschillende gerechten. Top. Het was heel vol op deze zomeravond, maar toch merk je daar niets van. Goed ingespeeld team. En dat voor een prijs, dat je het bijna niet kunt geloven, zo goedkoop.
Joyce G.
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2014
Heerlijke rijsttafel voor twee personen. Vooraf een fantastische laka en soto ayam. De bediening is heel erg vriendelijk en snel. Leuk ingericht met sumatraanse motieven. Eis shanghai toe. Gewoon een geslaagde avond
Lady-C .
  • Datum van je bezoek: 15 jan. 2014
Gegeten bij de Lachende Javaan in januari, op aanraden van vrienden.
Eerlijk gezegd hadden mijn vriend en ik er meer van verwacht. De gerechten smaakte prima, totdat wij een haar in het eten vonden en de kip saté niet helemaal gaar was (ROSE). Dit was jammer. De rijsttafel had verschillende gerechten, wisselend van smaak.
De gastheer deed zijn best, maar bedienen was niet echt zijn passie.
Het restaurant daarentegen zag er erg mooi uit, er hing een leuke en gezellige sfeer.

Ton P.
  • Datum van je bezoek: 4 jan. 2014
Herinneringen uit het verleden zijn geen garantie voor het heden. Het was alweer een paar jaar geleden dat wij hier hebben gegeten. Met een stel vrienden besloten om onze herinnering weer eens op te halen. De uitkomst was dat dat een beetje tegen viel. Wij hebben de ooit fantastische rijsttafel besteld en waren eigenlijk een beetje teleurgesteld. Veel gerechten hadden geen echt eigen smaak. De vlees en groente gerechten waren vrij fantasieloos. Bij de sateh proefde je geen verschil tussen de verschillende vleessoorten. Het pittige eitje (voor mij echt een lekkernij) is normaal gesproken bijna groen gekookt en echt scherp van smaak. Ik had nu een eitje wat nauwelijks hardgekookt was en geen smaak had. De maaltijd was prima te eten, maar het leek niet meer op wat het ooit geweest was. Jammer.
Ronald .
  • Datum van je bezoek: 6 dec. 2013
Hebben op 15 november 2013 met z'n vieren in de Javaan gegeten. Hebben er vaker gegeten en altijd goed. Deze keer viel het ons erg tegen. Slordige bediening, moesten meerdere keren om drankjes vragen die dan weer vergeten werden ook extra rijst bleek een probleem. Verder was het vlees hard en was er weinig variatie in smaak tussen de verschillende gerechten alsof er een andere kok in de keuken stond. Het toonde snel en onverzorgd. Zaak is dit snel te verbeteren want zo'n mooie entourage verdient beter.
Dank voor de kritiek.
Wij zijn een familie gerund restaurant, waarin de belangrijkste plekken door familie wordt bemand en daarin zijn geen wijzigingen.
Uw opmerkingen worden door ons team doorgenomen!
m.vr. groet Frans helling
Michiel B.
  • Datum van je bezoek: 12 okt. 2013
We hadden een heerlijke avond in de klein zaal met Indonesische maskers, eea prachtig verlicht tegen muur. Mijn vrienden hadden allebei rijsttafel die uitzonderlijk lekker smaakte. Ik had als voorgerecht de Pecel (wilde spinazie met saus van vers gemalen pinda's en verse kentjur) en de Perkedel (gefrituurde aardappel gehaktballetjes). Als hoofd de Ikan Bumbu Bali (gebakken vis in tamarinde gemarineerde kabeljauwfilet met sambalsaus).
Zou ik al die moeite doen om dit te schijven als dit heerlijke eten me niet deed herinneren aan mijn allereerste bezoek aan Java?
Robin M.
  • Datum van je bezoek: 28 sep. 2013
Een heerlijke Nasi Rames + de allerlekkerste (verse) Tjendol die ik geproefd heb! Je proeft de verse ingrediënten en passie waarmee gekookt is.
Titia V.
  • Datum van je bezoek: 5 sep. 2013
We aten vaker met veel plezier bij De Lachende Javaan. Vanavond dus weer met veel zin naar dit lekkere restaurant op loopafstand. Helaas viel de rijsttafel erg tegen. De smaak was vlak, 3 van de 6 satestokjes te aangebrand om te eten, vlees te droog en soms aangebrand, warme groente slap, koude groente smaakloos. Op onze opmerking over het aangebrande vlees werd door de bediening niet gereageerd. De spekkoek als dessert was smaakloos met overheersende, chemische essence-smaak. Kortom een rijsttafel bereid en geserveerd met weinig passie. Dat in combinatie met een rumoerige groep in een te kleine ruimte, maakte deze avond echt teleurstellend.
Mangkon ..
  • Datum van je bezoek: 4 sep. 2013
Met een familie en collega's hier wezen eten.

Het eten:

Een rijsttafel voor 6 personen besteld (met 7 personen wezen eten waaronder 2 kinderen) er was genoeg voor iedereen. Aangezien ik erg bekend ben met de Javaanse keuken was ik erg tevreden met de verscheidene gerechten en de smaak hiervan. Ook de bijgerechtjes waren goed van smaak en passend bij de rest.

Enige wat minder was, het lange wachten op ons toetje om daarna de (het leek ontdooide) spekkoek te eten met het zelfgemaakte kaneel ijs. Ijs was overigens subliem.

De service:

De service was naar mijn mening prima, vooral voor een zaak die vol zit. De gastheer was erg vriendelijk en had er geen moeite mee om tafeltjes te verschuiven voor ons gemak.

Het decor:

Het decor is niet meer wat je bij een restaurant verwacht. De zaak zelf is erg mooi, helaas was het krap aangezien het uitermate druk was.

Ik kom hier met alle plezier, de rest van mijn leven, nog vaker terug.
Dank voor uw recensie.
Ik heb één opmerking; onze spekkoek is huisgemaakt en wordt wekelijks gebakken en bewaard in de koeling, maar ons ijs is niet huisgemaakt.
m.vr. groet,
Frans Helling

Reactie van proever:

Een tip, haal de spekkoek uit de koelkast voordat de zaak opent en serveer het op kamer temperatuur. Toen ik de spekkoek van jullie zaak kreeg was deze hard en daardoor ook minder smaakvol.

Groetjes,

Mangkon.

anf 2e reactie van restaurant:

Zullen we rekening mee houden.
Hartelijk dank!
de Lachende Javaan
thesis13 .
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2013
Prima gegeten met zijn vieren. We hadden 3 rijstafels besteld wat voldoende is om met 4 personen van te eten. Het eten was goed en keuze uit veel verschillende dingen van pikant tot niet pikant. De bediening is vriendelijk alleen niet oplettend. Wij moesten bijna zelf naar de bar toe lopen om een tweede drankje besteld te krijgen, waarbij eveneens ons eerste drankje niet gelijk werd opgenomen bij het uitdelen van de kaart. Het restaurant is leuk gedecoreert met in het midden van de zaal een grote boedha.
Rob M.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2013
Een bezoek aan aan de Lachende Javaan is altijd weer een klein feestje. Meestal, en ook nu weer, kiezen we voor de traditionele rijsttafel. We zijn met vier volwassenen en één kind van vijf. We bestellen één rijsttafel voor twee "Biasa" en één "Nasi Kuning". Deze "kleine" en "grote" zijn samen precies genoeg voor ons.

Aan de muren hangt echte Indonesische kunst. Er zitten opvallend veel Indonesiërs te eten. Lijkt me een aanbeveling.

Ik wil graag eetstokjes maar word beleefd vriendelijk doch corrigerend toegesproken: "U bent hier bij een Indonesisch Restaurant en niet bij de Chinees meneer!" We eten alles met smaak op en laten geen kruimel liggen. Vooral de "Smoor" is voortreffelijk. Wat een geur en smaak! De bediening is snel en voorkomend. Mijn dochter van vijf wil na een uurtje braaf aan tafel graag buiten op straat spelen en dat mag van ons. De eigenaar van de Javaan blijkt zich al die tijd buiten om haar te hebben bekommerd. Zo'n kind alleen buiten vindt hij kennelijk maar niets. Alsof we bij de familie zijn gaan eten. Top!
Gijsbertha V.
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2013
Het restaurant zit in een mooi oud pandje in de binnenstad van Haarlem. De bediening was aardig maar niet echt snel. We hadden een rijsttafel voor 2 personen voor 27,50 pp. De kwaliteit viel tegen en de porties waren klein. weinig verrassend , het is de rijsttafel die je bij zoveel Indonesische restaurants vindt. 1 stokje sate met pindasaus en 1 met een ketjapsaus. vlees nogal uitgedroogd. verder natuurlijk het pittige vlees, het ketjapvlees, 1 balletje gehakt, beetje kroepoek, beetje zoetzuur, de kokos met pinda's, de boontjes, slap en niet echt smakelijk, het ei dat ronduit vies was en erg pikant. Het viel tegen. Ik kreeg de indruk dat het eten toch al lang van te voren was klaargemaakt en in de magnetron was opgewarmd. Niet al het eten was even goed verwarmd trouwens. Als begeleiding was er gele rijst zonder echte uitgesproken smaak. Al met al niet echt om terug te komen
Joop K.
  • Datum van je bezoek: 9 mei 2013
We hebben met een grote groep - in totaal 42 Engelsen en Nederlanders - rijsttafel gegeten. Het was een groot genoegen en de aan dit type eten niet gewende Engelsen spraken van een uniek ervaring. De bediening is daarnaast erg vriendelijk en veggies kunnen hier ook goed terecht.
S. T.
  • Datum van je bezoek: 1 mei 2013
Gisteren gegeten in een vol restaurant. Het was maar goed dat we gereserveerd hadden! Met onze buitenlandse vrienden aten we een rijsttafel, die echt een verscheidenheid aan gerechten in zich heeft. Jammer was dat het eten net te snel afkoelde waardoor zeker een deel van de smaak verloren ging. Ook de bediening was wat moeilijk aanspreekbaar omdat die de sloffen uit hun schoenen liepen om iedereen te bedienen. Bij de koffie ging het uiteindelijk mis. Maar dat werd uitstekend opgelost. Verder een prettige sfeer om te eten.