De Lachende Javaan

Frankestraat 27 2011 HT Haarlem Nederland Kaart

Over het restaurant De Lachende Javaan

Maak kennis met de Indonesische kookkunst

Midden in het gezellige centrum van Haarlem is De Lachende Javaan gevestigd. Ben jij klaar voor een op en top Indonesische avond? Dan is dit the place to be. Geniet tussen typerende schilderijen en decoratieve voorwerpen van de specialiteiten uit de Indonesische keuken en maak kennis met de grenzeloze gastvrijheid van deze cultuur!

Meer informatie over restaurant De Lachende Javaan

Sluitingstijd

In verband met een technische storing raden we u aan om rechtstreeks contact op te nemen met het restaurant indien u graag een reservering zou willen maken 0235328792. Vriendelijk bedankt.

9,4
Michiel B.
  • Datum van je bezoek: 12 okt. 2013
We hadden een heerlijke avond in de klein zaal met Indonesische maskers, eea prachtig verlicht tegen muur. Mijn vrienden hadden allebei rijsttafel die uitzonderlijk lekker smaakte. Ik had als voorgerecht de Pecel (wilde spinazie met saus van vers gemalen pinda's en verse kentjur) en de Perkedel (gefrituurde aardappel gehaktballetjes). Als hoofd de Ikan Bumbu Bali (gebakken vis in tamarinde gemarineerde kabeljauwfilet met sambalsaus).
Zou ik al die moeite doen om dit te schijven als dit heerlijke eten me niet deed herinneren aan mijn allereerste bezoek aan Java?
Robin M.
  • Datum van je bezoek: 28 sep. 2013
Een heerlijke Nasi Rames + de allerlekkerste (verse) Tjendol die ik geproefd heb! Je proeft de verse ingrediënten en passie waarmee gekookt is.
Titia V.
  • Datum van je bezoek: 5 sep. 2013
We aten vaker met veel plezier bij De Lachende Javaan. Vanavond dus weer met veel zin naar dit lekkere restaurant op loopafstand. Helaas viel de rijsttafel erg tegen. De smaak was vlak, 3 van de 6 satestokjes te aangebrand om te eten, vlees te droog en soms aangebrand, warme groente slap, koude groente smaakloos. Op onze opmerking over het aangebrande vlees werd door de bediening niet gereageerd. De spekkoek als dessert was smaakloos met overheersende, chemische essence-smaak. Kortom een rijsttafel bereid en geserveerd met weinig passie. Dat in combinatie met een rumoerige groep in een te kleine ruimte, maakte deze avond echt teleurstellend.
Mangkon ..
  • Datum van je bezoek: 4 sep. 2013
Met een familie en collega's hier wezen eten.

Het eten:

Een rijsttafel voor 6 personen besteld (met 7 personen wezen eten waaronder 2 kinderen) er was genoeg voor iedereen. Aangezien ik erg bekend ben met de Javaanse keuken was ik erg tevreden met de verscheidene gerechten en de smaak hiervan. Ook de bijgerechtjes waren goed van smaak en passend bij de rest.

Enige wat minder was, het lange wachten op ons toetje om daarna de (het leek ontdooide) spekkoek te eten met het zelfgemaakte kaneel ijs. Ijs was overigens subliem.

De service:

De service was naar mijn mening prima, vooral voor een zaak die vol zit. De gastheer was erg vriendelijk en had er geen moeite mee om tafeltjes te verschuiven voor ons gemak.

Het decor:

Het decor is niet meer wat je bij een restaurant verwacht. De zaak zelf is erg mooi, helaas was het krap aangezien het uitermate druk was.

Ik kom hier met alle plezier, de rest van mijn leven, nog vaker terug.
Dank voor uw recensie.
Ik heb één opmerking; onze spekkoek is huisgemaakt en wordt wekelijks gebakken en bewaard in de koeling, maar ons ijs is niet huisgemaakt.
m.vr. groet,
Frans Helling

Reactie van proever:

Een tip, haal de spekkoek uit de koelkast voordat de zaak opent en serveer het op kamer temperatuur. Toen ik de spekkoek van jullie zaak kreeg was deze hard en daardoor ook minder smaakvol.

Groetjes,

Mangkon.

anf 2e reactie van restaurant:

Zullen we rekening mee houden.
Hartelijk dank!
de Lachende Javaan
thesis13 .
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2013
Prima gegeten met zijn vieren. We hadden 3 rijstafels besteld wat voldoende is om met 4 personen van te eten. Het eten was goed en keuze uit veel verschillende dingen van pikant tot niet pikant. De bediening is vriendelijk alleen niet oplettend. Wij moesten bijna zelf naar de bar toe lopen om een tweede drankje besteld te krijgen, waarbij eveneens ons eerste drankje niet gelijk werd opgenomen bij het uitdelen van de kaart. Het restaurant is leuk gedecoreert met in het midden van de zaal een grote boedha.
Rob M.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2013
Een bezoek aan aan de Lachende Javaan is altijd weer een klein feestje. Meestal, en ook nu weer, kiezen we voor de traditionele rijsttafel. We zijn met vier volwassenen en één kind van vijf. We bestellen één rijsttafel voor twee "Biasa" en één "Nasi Kuning". Deze "kleine" en "grote" zijn samen precies genoeg voor ons.

Aan de muren hangt echte Indonesische kunst. Er zitten opvallend veel Indonesiërs te eten. Lijkt me een aanbeveling.

Ik wil graag eetstokjes maar word beleefd vriendelijk doch corrigerend toegesproken: "U bent hier bij een Indonesisch Restaurant en niet bij de Chinees meneer!" We eten alles met smaak op en laten geen kruimel liggen. Vooral de "Smoor" is voortreffelijk. Wat een geur en smaak! De bediening is snel en voorkomend. Mijn dochter van vijf wil na een uurtje braaf aan tafel graag buiten op straat spelen en dat mag van ons. De eigenaar van de Javaan blijkt zich al die tijd buiten om haar te hebben bekommerd. Zo'n kind alleen buiten vindt hij kennelijk maar niets. Alsof we bij de familie zijn gaan eten. Top!
Joop K.
  • Datum van je bezoek: 9 mei 2013
We hebben met een grote groep - in totaal 42 Engelsen en Nederlanders - rijsttafel gegeten. Het was een groot genoegen en de aan dit type eten niet gewende Engelsen spraken van een uniek ervaring. De bediening is daarnaast erg vriendelijk en veggies kunnen hier ook goed terecht.
S. T.
  • Datum van je bezoek: 1 mei 2013
Gisteren gegeten in een vol restaurant. Het was maar goed dat we gereserveerd hadden! Met onze buitenlandse vrienden aten we een rijsttafel, die echt een verscheidenheid aan gerechten in zich heeft. Jammer was dat het eten net te snel afkoelde waardoor zeker een deel van de smaak verloren ging. Ook de bediening was wat moeilijk aanspreekbaar omdat die de sloffen uit hun schoenen liepen om iedereen te bedienen. Bij de koffie ging het uiteindelijk mis. Maar dat werd uitstekend opgelost. Verder een prettige sfeer om te eten.
Santemaatje S.
  • Datum van je bezoek: 12 apr. 2013
Het eten viel erg tegen. Snel op een bord gekwakt eten, waarschijnlijk oude sperciebonen, aan elkaar geplakt vlees, sate met een erg klein beetje pindasaus. De bediening stond bij bekenden aan tafel te praten, zodat wij lang op een drankje moesten wachten.
Geen aanrader.
Johan65 .
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2012
Tja, altijd goed gegeten bij de Javaan, leuk restaurant, maar laatst: humeurige bijna boze bediening, koude gerechten,(rijsttafel) en eigenlijk gewoon te weinig voor ons gezelschap van 5 personen. Alsof er bakjes vergeten waren? En zo onverschillig. Is er geen interesse meer om het enthousiast te doen? We wilden geen ophef dus rekenden af en gingen weg. Doei. Zo gaat dat dus.